آی یو دی مسی چیست؟ مزایا، معایب و نحوه قرار دادن آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آی یو دی مسی درون رحم قرار گرفته و با آزاد کردن یون مس اسپرم‌ها را دفع می‌کند. حدود ۱۰ سال می‌توان از این وسیله برای پیشگیری از حامگی استفاده کرد. ای یو دی مسی عوارض روش‌های هورمونی را ندارد، اما خونریزی پریود را افزایش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
آی یو دی مسی

آی یو دی مسی یا آی یو دی غیر هورمونی یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری است. اگر به دنبال روشی برای جلوگیری از بارداری هستید، احتمالا نام این آی یو دی را شنیده‌اید. بهتر است قبل از اقدام برای گذاشتن این آی یو دی در مورد مزایا و عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا توضیح دهیم آی یو دی مسی چگونه عمل می‌کند؟ به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟ برای چه افرادی مناسب بوده و چه کسانی نباید از آن استفاده کنند؟ مزایا و معایب این روش چیست؟ امکان بارداری در این روش جلوگیری چقدر است و برای گذاشتن آن چقدر باید هزینه کرد؟

برای اینکه بدانید این روش جلوگیری مناسب شما است یا نه باید با دکتر زنان مشورت کنید. برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آی یو دی مسی (Copper IUD) چیست؟

آی یو دی مسی به انگلیسی Copper IUD نامیده می‌شود. یکی از راه های پیشگیری از بارداری برای مدت‌زمان طولانی استفاده از این آی یو دی‌ها است. آی یو دی غیر هورمونی پلاستیک کوچک و منعطف به شکل حرف T است. دور آن مس پیچیده شده و به همین دلیل به آن مسی می‌گویند. این آی یو دی داخل رحم کار گذاشته شده و از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزایای آی یو دی مسی استفاده طولانی‌مدت از آن است. شما تا سال‌ها می‌توانید آن را نگه داشته و بدون نگرانی از بارداری جلوگیری کنید. البته این روش دائمی نبوده و هر زمانی که تصمیم به بارداری داشته باشید، آی یو دی به‌راحتی توسط پزشک برداشته می‌شود. بیشتر برندهای آی یو دی غیر هورمونی برای ۱۰ سال قابل‌استفاده هستند.

آی یو دی مسی برای ۱۰ سال از بارداری جلوگیری می‌کند. هر زمان که تصمیم به بارداری داشتید، آی یو دی به‌راحتی برداشته می‌شود.  

آی یو دی مسی را می‌توان تا ۱۰ سال در رحم نگه داشت و از بارداری جلوگیری کرد.
آی یو دی مسی را می‌توان تا ۱۰ سال در رحم نگه داشت و از بارداری جلوگیری کرد.

نحوه عملکرد آی یو دی مسی

دور این آی یو دی سیم مسی پیچیده شده است. مس واکنش التهابی ایجاد کرده که برای اسپرم و تخمک سمی است. این دستگاه به طور دائم یون‌های مس را در محیط رحم آزاد می‌کند. در نتیجه پوشش داخلی رحم و مخاط دهانه رحم تغییر می‌کنند. این تغییرات باعث می‌شود محیط برای اسپرم مناسب نباشد و نتواند به سمت تخمک حرکت کند.

مس اسپرم‌ها را دفع کرده و به همین دلیل مسیر آنها تغییر کرده و از رحم دور می‌شوند. همچنین میکروبیوم طبیعی واژن تغییر کرده و محیط برای بقای اسپرم مناسب نخواهد بود.

به نقل از medicalnewstoday در رابطه با تاثیر آی یو دی غیر هورمونی:

طبق آمار میزان شکست این آی یو دی ۰.۸٪ است. این دستگاه نسبت به دیگر روش‌های جلوگیری تاثیر بیشتری دارد. میزان شکست کاندوم ۱۳٪ و قرص‌های ضدبارداری ۷٪ است.

برای اولین بار آی یو دی مسی استفاده کردی؟

برای آگاهی بیشتر از عملکرد آن مشاوره بگیر!

چگونه آی یو دی مسی کارگذاری می شود؟

قبل از قراردادن دستگاه Copper IUD در رحم یک معاینه کلی انجام می‌شود. سوابق پزشکی بررسی شده و در صورت نیاز آزمایش بارداری و غربالگری عفونت‌های مقاربتی تجویز می‌شوند. بهتر است یک تا دو ساعت قبل از عمل داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن مصرف کنید.

در ابتدا یک اسپکولوم داخل واژن قرار می‌گیرد. واژن و دهانه رحم ضدعفونی می‌شوند. متخصص بازوی افقی آی یو دی را تا کرده و آن را داخل لوله اپلیکاتور قرار می‌دهد. لوله وارد کانال دهانه رحم شده و دستگاه در رحم کارگذاری می‌شود. سپس پزشک اپلیکاتور را خارج می‌کند. نخ آی یو دی باید از دهانه رحم بیرون بزند. پزشک آن را تا حدی کوتاه کرده تا از واژن بیرون نزند.

در طول زمان قراردادن دستگاه Copper IUD در رحم ممکن است علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، فشارخون پایین یا کاهش ضربان قلب را تجربه کنید. به همین دلیل باید بعد از قراردادن آی یو دی چند دقیقه دراز بکشید.

بهترین زمان برای گذاشتن آی یو دی مسی چه زمانی است؟

آی یو دی غیر هورمونی را می‌توان هر زمانی در چرخه قاعدگی قرار داد. اگر به‌تازگی زایمان کرده‌اید، حدود ۸ هفته بعد از زایمان می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید.

دهانه واژن به وسیله اسپکولوم باز شده و دستگاه آی یو دی با کمک لوله اپلیکاتور وارد رحم می‌شود.
دهانه واژن به وسیله اسپکولوم باز شده و دستگاه آی یو دی با کمک لوله اپلیکاتور وارد رحم می‌شود.

مراقبت های بعد از گذاشتن آی یو دی مسی

بعد از قراردادن آی یو دی مسی (Copper IUD) باید برای معاینه به دکتر زنان مراجعه کنید. متخصص علائم عفونت یا حرکت کردن دستگاه را بررسی می‌کند. اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

  • علائم و نشانه‌های بارداری
  • خونریزی شدید واژینال غیرمعمول
  • ترشحات شدید واژن
  • تشدید درد لگن
  • درد یا حساسیت شدید شکم
  • تب

همچنین لازم است به علائم خارج‌شدن یا حرکت آی یو دی توجه داشته باشید. در صورت بروز علائم زیر ممکن است آی یو دی جابه‌جا شده باشد.

  • بعد از رابطه جنسی خونریزی شدید داشتید.
  • رابطه جنسی برای شما یا همسرتان دردناک است.
  • نخ آی یو دی را پیدا نمی‌کنید یا بیش از حد بلند شده است.
  • بخشی از دستگاه را در دهانه رحم یا واژن احساس می‌کنید.

آی یو دی مسی چگونه برداشته می شود؟

خارج‌کردن آی یو دی مسی (Copper IUD) باید توسط متخصص زنان انجام شود. پزشک از دستگاهی به نام فورسپس استفاده می‌کند. نخ دستگاه به‌آرامی کشیده شده و آی یو دی خارج می‌شود. بازوهای افقی دستگاه هنگام خارج‌شدن از رحم به سمت بالا خم می‌شوند. معمولا بعد از برداشتن آی یو دی خونریزی خفیف و گرفتگی خواهید داشت.

قبل از قرار دادن آی یو دی، حتما با متخصص مشورت کن!

مزایا آی یو دی مسی

آی یو دی مسی یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های پیشگیری از بارداری است. این دستگاه مزایای زیادی داشته که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • در رابطه جنسی اختلالی ایجاد نمی‌کند.
  • می‌توان تا ۱۰ سال آن را نگه داشت.
  • در هر زمانی می‌توان آی یو دی را برداشت.
  • در دوران شیردهی می‌توان از آن استفاده کرد.
  • عوارض روش‌های هورمونی مانند لخته شدن خون را ندارد.
  • اگر ظرف ۵ روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود، به‌عنوان روش جلوگیری اورژانسی عمل می‌کند.

در هر زمانی می‌توان آی یو دی را خارج کرده و برای بارداری اقدام کرد.

آی یو دی غیر هورمونی در رحم یون مس آزاد کرده و بدون اختلال در رابطه جنسی از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند.
آی یو دی غیر هورمونی در رحم یون مس آزاد کرده و بدون اختلال در رابطه جنسی از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند.

معایب و عوارض آی یو دی مسی

آی یو دی مسی در کنار مزایای زیادی که دارد، دارای برخی معایب و عوارض است. مهم‌ترین معایب آن شامل موارد زیر می‌شود.

  • از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند.
  • ممکن است آی یو دی از رحم خارج شود و شما هیچ علائمی را احساس نکنید. گاهی خارج‌شدن آی یو دی با خونریزی شدید و گرفتگی همراه است.

عوارض جانبی آن عبارتند از:

  • خونریزی بین پریودها
  • گرفتگی عضلات
  • درد شدید قاعدگی
  • خونریزی شدید در پریود

برخی از خطرات آی یو دی غیر هورمونی نادر بوده؛ اما بسیار جدی هستند. از جمله:

  • سوراخ شدن دیواره رحم که احتمال آن ۱ در ۱۰۰۰ است. علائم آن شامل درد لگن، تب، خونریزی شدید، حالت تهوع و استفراغ می‌شود.
  • عفونت رحم یا لگن می‌تواند باعث ایجاد بافت اسکار شود و مشکلاتی در باروری ایجاد کند. علائم آن شامل درد شکم، خارج‌شدن آی یو دی، درد هنگام دخول و ادرار و تب است.

به نقل از plannedparenthood در رابطه با عوارض جانبی آی یو دی مسی:

در ۳ تا ۶ ماه اول عوارضی مانند پریودهای سنگین و گرفتگی عضلات بیشتر شایع است. به‌ویژه اگر برای اولین‌بار از آی یو دی استفاده کنید. به‌مرور بدن عادت کرده و عوارض جانبی آن کاهش پیدا می‌کند.

آی یو دی مسی برای چه افرادی مناسب است؟

بسیاری از خانم‌ها می‌توانند از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. اگر به هر دلیل نمی‌خواهید از روش‌های هورمونی استفاده کنید، این دستگاه برای شما مناسب است. افرادی که به دنبال روش پیشگیری از بارداری به مدت طولانی هستند، معمولا از آی یو دی مسی استفاده می‌کنند.

استفاده از این دستگاه برای افرادی که نمی‌خواهند از روش‌های هورمونی استفاده کنند، مناسب است.
استفاده از این دستگاه برای افرادی که نمی‌خواهند از روش‌های هورمونی استفاده کنند، مناسب است.

چه افرادی نباید از آی یو دی مسی استفاده کنند؟

آی یو دی مسی برای همه افراد مناسب نیست. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید روش دیگری برای کنترل بارداری پیدا کنید.

  • ناهنجاری‌های رحمی مانند فیبروم‌های بزرگ در قراردادن آی یو دی غیر هورمونی اختلال ایجاد می‌کنند.
  • عفونت لگنی مانند بیماری التهابی لگن
  • سرطان رحم یا دهانه رحم
  • خونریزی واژینال بدون توضیح
  • حساسیت به هر یک از اجزای آی یو دی
  • اختلالی مانند بیماری ویلسون که باعث تجمع بیش از حد مس در کبد، مغز و سایر اندام‌های حیاتی می‌شود.

قبل از قراردادن آی یو دی غیر هورمونی باید در مورد سوابق پزشکی خود اطلاعات کاملی در اختیار متخصص زنان قرار دهید. برای مشاوره با بهترین دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو امکان مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری وجود دارد.

قیمت آی یو دی مسی چقدر است؟

آی یو دی مسی برندهای مختلفی داشته که کشور سازنده آنها متفاوت است. قیمت آنها متفاوت بوده و مدت‌زمان تاثیر آنها نیز کمی با هم تفاوت دارد. به طور میانگین قیمت این دستگاه ۹۰۰.۰۰۰ تومان است. البته باید در کنار هزینه دستگاه هزینه‌های جانبی را در نظر داشته باشید. مواردی مانند هزینه آزمایش بارداری و سایر آزمایش‌ها، ویزیت پزشک و دستمزد قراردادن دستگاه باید برآورد شوند.

برای قرار دادن آی یو دی مسی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

آی یو دی مسی یک پلاستیک کوچک و منعطف به شکل حرف T است. دور آن سیم مسی پیچیده شده و داخل رحم قرار می‌گیرد. این دستگاه یون‌های مس را آزاد کرده و از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند. زیرا مس اسپرم را دفع کرده و برای آن محیط سمی ایجاد می‌کند. آی یو دی غیر هورمونی بسیار پرطرف‌دار بوده و مزایای زیادی دارد. عوارض روش‌های هورمونی را نداشته، نیازی به اقدام روزانه نیست و در رابطه جنسی اختلالی ایجاد نمی‌کند. اما از طرفی به دلیل افزایش خونریزی پریود، نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی و گرفتگی شکم برخی افراد تمایلی به استفاده از آن ندارند.

اگر دچار سرطان رحم، عفونت لگن، خونریزی غیرعادی یا حساسیت به آی یو دی هستید، این روش جلوگیری برای شما مناسب نبوده و باید از روش دیگری استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آی یو دی مسی یا قراردادن آن داخل رحم باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید علاوه بر تعیین وقت حضوری به‌صورت آنلاین یا تلفنی با متخصص زنان در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در سال اول استفاده از این آی یو دی کمتر از ۱٪ احتمال بارداری وجود دارد. با گذشت زمان در سال‌های بعدی احتمال بارداری ممکن است کمی افزایش پیدا کند.

اگر با وجود آی یو دی مسی در رحم باردار شوید، احتمال بارداری خارج از رحم وجود دارد. در این بارداری تخمک بارور شده در لوله فالوپ قرار می‌گیرد.

هر دو این روش‌ها در پیشگیری از بارداری تاثیر زیادی دارند. اما نمی‌توانند از بیماری‌های مقاربتی پیشگیری کنند. اگر تمایل دارید با استفاده از روش‌های هورمونی علائم قاعدگی را کاهش دهید، آی یو دی هورمونی گزینه بهتری است. اما اگر نمی‌خواهید هورمون مصنوعی وارد بدن شما شود، باید از آی یو دی مسی استفاده کنید.

در ۳ تا ۶ ماه اول این دستگاه باعث پریود نامنظم و سنگین می‌شود. بیشتر افراد بعد از ۶ ماه متوجه کاهش این عوارض می‌شوند. اگر بعد از گذشت ۶ ماه هنوز پریود شما سنگین بود یا بین دوره‌های پریود دچار خونریزی شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

در برخی افراد ممکن است آی یو دی باعث عفونت رحم یا عفونت لگن شود. در ۲۰ روز اول بعد از قراردادن دستگاه باید به علائم عفونت توجه داشته باشید. اگر درد یا حساسیت شدید در زیر شکم احساس می‌کنید، تب دارید و ترشحات واژن غیرطبیعی و بدبو است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آی یو دی نمی‌تواند از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند. برای پیشگیری از این بیماری‌ها باید از کاندوم استفاده کنید.

یکی از عوارض بسیار نادر آی یو دی غیر هورمونی سوراخ شدن رحم است. این عارضه در زمان قراردادن آی یو دی ایجاد شده و دردناک است. همچنین عفونت رحم یا لگن می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود. چنین عوارضی احتمال دارد روی باروری تاثیر بگذارند و باعث نازایی شوند. به همین دلیل با ظاهرشدن اولین علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آی یو دی مسی

  1. سلام من۱۵ ساله آئودی گذاشتم ولی راحتم نه درد دارم نه اعوفنت به موقع هر ماه پریود می شوم ۵۳ سالم گفت:

    سلام من ۵۳ سالم ۱۵ سال پیش ا یودی گذاشم الا ۱۵ ساله می گذره ولی راحتم سر هرماه پریود مشم عفونت هم ندارم اصلا دکتر هم نرفتم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا توصیه می شود هر ۱۰ سال تعویض شود
      تندرست باشید

  2. مرضیه گفت:

    با سلام به مدت هفت سال هست آی‌ودی گذاشتم مامایی که اون رو گذاشت گفت بعد هفت سال باید درش بیارم البته گفت تا ۱۰ سال جواب می ده ولی برای احتیاط ما هفت سال در نظر می گیریم الان که هفت سال گذشته چقدر احتمال داره جواب نده؟ چون هنوز درش نیوردم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا اثر جلوگیری را کاهش میدهد

    2. ناشناس گفت:

      بهتر است با دکتر تان صحبت کنید در این مورد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس

  3. ناشناس گفت:

    اگر از تاریخ ایودی چند سالی بگذره و برداشته نشه چه اتفاقی میوفته؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت و فیبروم وجود دارد

  4. ناشناس گفت:

    ممنون من از خجالت که نکنه تله باشه برا مرد ازترس میخواستم بمیرم اطرافیانم هی میگفتن درش بیار موقع نزدیکی مثل یه تله هست البته دو ساله گذاشتم مسی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر نگران نباشید

  5. مرادی گفت:

    سلام خسته نباشید آیا دستگاه ای یو دی موقع آمیزش آلت مرد میگره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر

  6. مرادی گفت:

    سلام خسته نباشید آیا راسته ای یو دی موقع آمیزش آلت مرد را می گیرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      چنین احتمالی وجود ندارد

  7. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید آیا راسته ای یو دی موقع آمیزش آلت مرد را می گیرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر چنین چیزی احتمال ندارد

  8. هانیه گفت:

    سلام یک سال و نیم دستگاه ای یو دی گذاشتم. بعد از اینکه بچه دومم بدنیا امد
    ۲۰سالمه بعد از اون دیگه خیلی سخت میتونم رابطه داشنه باشم ترشحاتم زیاده شده. خونریزیمم موقع پریود. واژنم خشکه امکار چیکلر کنم؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله بهتر است ریموو‌ شود

  9. مریم گفت:

    سلام الان سه روزه دستگاه گذاشتم
    تاچندروز نباید نزدیکی داشته باشم .ممنون خسته نباشین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      به منظور مراقبت بعد از آی یو دی لازم است به مدت ۷ الی ۱۰ روز از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده خودداری نمایید.

  10. رویا گفت:

    سلام خسته نباشید از وقتی دستگاه آ یو دی گذاشتم ترشحاتم زیاد شده و سوزش دارم هنگام نزدیکی و بعد اون دکتر هم رفتم چند بار ولی خوب نشده ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در اسرع وقت پاپ اسمیر انجام دهید
      احتمال عفونت وجود دارد