درمان زود انزالی با تکنیک های رفتاری و داروهای مؤثر

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان زود انزالی معمولا شامل ترکیبی از تکنیک‌های رفتاری، داروها و مشاوره روان‌شناختی است. روش‌های رفتاری مانند تکنیک توقف و شروع یا تکنیک فشار می‌توانند به افزایش کنترل فرد بر انزال کمک کنند. همچنین، مصرف داروهایی مانند مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مشاوره‌های روان‌شناختی برای کاهش اضطراب و استرس نیز می‌تواند مؤثر باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
درمان زود انزالی

درمان زود انزالی چیست؟ مشکلات انزال یکی از مشکلات جنسی رایج در مردان است که سه حالت اصلی دارد و شامل انزال زودرس، تاخیر در انزال و انزال رتروگراد می‌شود. پزشک متخصص می‌تواند با بررسی و معاینه بیماران، بر اساس نوع اختلال انزالی که دارند برای آنها بهترین شیوه درمانی را ارائه دهد. یکی از رایج‌ترین انواع اختلال انزال، انزال زودرس است که مرد در هنگام برانگیختگی جنسی، زودتر از حالت معمول انزال می‌کند. اگر این اتفاق به صورت گاه‌به‌گاه و به ندرت پیش بیاید، جای نگرانی نیست. با این حال در مواردی ممکن است انزال زودرس به‌مراتب اتفاق بیفتد و مشکل‌ساز شود. در این شرایط به درمان زودانزالی نیاز است. از آن جایی که دلایل مختلفی می‌تواند موجب انزال زودرس در آقایان شود، روش‌های درمان نیز متفاوت است. در این مقاله به بررسی تمامی روش‌های درمان زود انزالی در آقایان می‌پردازیم. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان اورولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

راه های درمان زودانزالی آقایان

درمان زودانزالی در آقایان بسته به دلیل بروز این اختلال دارد (زود انزالی چیست؟). گزینه‌های درمانی رایج برای انزال زودرس در آقایان شامل تکنیک‌های رفتاری، داروها و مشاوره است. یافتن درمان یا ترکیبی از درمان‌هایی که برای هر فرد مؤثر است ممکن است زمان ببرد. درمان رفتاری به همراه دارودرمانی موثرترین گزینه‌های درمان زود انزالی در آقایان هستند. البته معمولا در بیشتر موارد ترکیبی از چند درمان مختلف می‌تواند به رفع این اختلال کمک کند.

درمان‌های داروییدرمان‌های طب سنتیروان‌درمانی و تغییرات سبک زندگی
مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)اسپندرفتاردرمانی شناختی (CBT)
ترامادولزنجبیلمشاوره جنسی
بی‌حس‌کننده‌های موضعی (لیدوکائین، پریلوکائین)روغن میخکذهن‌آگاهی و مدیتیشن
داپوکستینپیازتمرینات کگل
مهارکننده‌های فسفودی‌استراز (مثل سیلدنافیل)مخلوط عسل و سیرکاهش استرس و اضطراب
انواع روش درمان زود انزالی در مردان

۱. دارو برای درمان زود انزالی (قرص درمان زودانزالی مردان)

بسیاری از داروها ممکن است زمان انزال را به تاخیر بیندازند. این داروها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان زود انزالی تایید نشده‌اند، اما برخی برای این منظور از آنها استفاده می‌کنند. برخی از این داروها شامل داروهای ضدافسردگی، مسکن‌ها و داروهای اختلال نعوظ هستند. گاهی اوقات قرص زود انزالی به صورت تک‌دوز و مصرف روزانه تجویز می‌شود یا اینکه ممکن است تنها در زمان نیاز از آنها استفاده شود. همچنین گاهی به تنهایی و در مواردی هم همراه سایر درمان‌ها کاربرد دارند.

داروهای ضدافسردگی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین معمولا برای درمان زودانزالی استفاده می‌شوند. آنها شامل قرص‌هایی از جمله پاروکستین، سیتالوپرام، سرترالین یا فلوکستین می‌شوند. داپوکستین جزء داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین است که به طور خاص برای درمان انزال زودرس طراحی شده است.

استفاده از دارو (قرص درمان زودانزالی مردان) به درمان زودانزالی کمک می کند.
برخی داروهای ضدافسردگی و داروها تاخیری می‌توانند اختلال نعوظ را کاهش دهند؛ البته باید زیر نظر متخصص مصرف شوند.

درمان زودانزالی با قرص ویاگرا

قرص ویاگرا یکی از داروهایی است که می‌تواند جلوی انزال زودرس را بگیرد و از جمله درمان های متداولی است که از آن استفاده می‌شود. اما جدیدترین و موثرترین تکنیکی که در حال حاضر در دنیا از آن استفاده می‌شود، تزریق هیالورونیک اسید به آلت تناسلی است.

فلوکستین و درمان زود انزالی

فلوکستین یکی از داروهایی است که معمولا به عنوان داروی ضدافسردگی تجویز می‌شود و در دسته داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین است. این دارو همچنین در برخی موارد برای درمان زود انزالی نیز تجویز می‌شود.

سابلیمینال درمان زود انزالی

سابلیمینال دارویی است که به صورت معمول برای درمان مشکلات روحی روانی از جمله افسردگی و اضطراب تجویز می‌شود. معمولا با مصرف یک دوره از این دارو می‌توان طول رابطه جنسی را افزایش داد و انزال را به تاخیر انداخت.

ویتامین دی و زود انزالی

در کل می‌توان برای درمان زودانزالی از یک سری مکمل‌ها و ویتامین‌ها کمک گرفت. ویتامین دی به همراه قرص منیزیم و زینک از جمله گزینه‌هایی است که می‌تواند به رفع اختلالات نعوظ در مردان کمک کند.

پروپرانولول و زود انزالی

پروپرانول یکی از داروهایی است که احتمالا می‌تواند موجب کاهش میل جنسی در آقایان شود. به همین دلیل هم برخی مصرف آن را با زودانزالی مرتبط می‌دانند. با این حال هنوز داده‌های کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

سرترالین و زود انزالی

سرترالین هم یکی دیگر از داروهای ضدافسردگی در دسته مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که می‌توان از آن به عنوان داروی درمان‌کننده انزال زودرس هم استفاده کرد. با این حال مانند اکثر داروهای مورد استفاده، نمی‌توان آن را به عنوان قرص ضد نعوظ در نظر گرفت.

می‌خوای بدونی بهترین دارو برای زود انزالی چیه؟

از متخصص سوال کن.

آمپول برای درمان زود انزالی

برخی از افراد برای درمان زودانزالی از گزینه‌های تزریقی استفاده می‌کنند. درمان زود انزالی با آمپول شامل تزریق آمپول‌هایی است که بیشتر نقش تقویت‌کننده و مکمل دارند. برای مثال در برخی از کشورها از آمپول هیالورونیک اسید برای این منظور استفاده می‌شود که می‌توان با تزریق آن به سر آلت، میزان حساسیت آن را کاهش داد و انزال را به تاخیر انداخت.

جم فیبروزیل و زود انزالی با هم ارتباط دارند؟

برخی از اطلاعات نشان می‌دهد که احتمالا مصرف جم فیبروزیل می‌تواند با اختلالات نعوظ از جمله زودانزالی مرتبط باشد؛ بنابراین در افرادی که مصرف دارو را قطع کرده‌اند احتمالا مشکل انزال زودرس هم برطرف می‌شود.

۲. استفاده از محصولات موضعی برای درمان زود انزالی

کرم‌ها، ژل‌ها و اسپری‌هایی که حاوی یک عامل بی‌حس کننده هستند – مانند بنزوکائین، لیدوکائین یا پریلوکائین – گاهی اوقات برای درمان زود انزالی استفاده می‌شوند. آنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی روی آلت تناسلی قرار می‌گیرند تا حس را کاهش دهند و به تاخیر در انزال کمک کنند. آنها بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، کرم حاوی لیدوکائین و پریلوکائین را باید با نسخه پزشک تهیه کرد. اگرچه اکثر این محصولات موضعی بدون عوارض هستند، اما می‌توانند موجب کاهش احساس و لذت جنسی در هر دو طرف هم شوند.

متن انگلیسی:
Anesthetic (numbing) creams and sprays applied to the head and shaft of the penis is another medication option to delay ejaculation
ترجمه متن:
کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حس‌کننده (بی‌حس‌کننده) که روی سر و ساقه آلت تناسلی استفاده می‌شود، یکی دیگر از گزینه‌های دارویی برای به تاخیر انداختن انزال است.

my.clevelandclinic

۳. درمان زودانزالی با تغییر الگوهای رفتاری و جنسی

برخی از تکنیک‌های رفتاری به عنوان درمان زود انزالی در آقایان در نظر گرفته می‌شود. برای مثال ممکن است به کسانی که انزال زودرس دارند توصیه شود که یک یا دو ساعت قبل از مقاربت، خودارضایی کنند. این ممکن است به فرد این امکان را بدهد که هنگام رابطه جنسی با شریک جنسی خود انزال را به تعویق بیندازد. حتی ممکن است پزشک توصیه کند که برای مدتی از مقاربت جنسی اجتناب کنید. حتی تمرکز بر دیگر رفتارهای جنسی در حین رابطه هم در برخی موارد کمک‌کننده است. در واقع باید الگوی رابطه جنسی را تغییر داد. تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که پزشک بر اساس شرایط هر فرد آنها را توصیه می‌کند. تکنیک مکث فشاری هم یکی از آنهاست که می‌تواند برای درمان زود انزالی مورد استفاده قرار بگیرد.

۴. ورزش های کگل (ورزش برای درمان زودانزالی)

از دیگر گزینه‌های درمان زود انزالی، انجام تمرینات کگل در آقایان است. تمرینات کف لگن، جایی که عضلات کف لگن در مردان قرار دارد، می‌تواند به درمان انزال زودرس در آنها کمک کند. ضعف عضلات کف لگن ممکن است تاخیر در انزال را دشوارتر کند. تمرینات کف لگن (تمرینات کگل) باعث تقویت این عضلات می‌شود و در نتیجه شاید بتوان از این طریق زودانزالی را درمان کرد. در این تکنیک باید عضلات کف لگن را سه ثانیه سفت نگه داشت و سپس سه ثانیه آنها را آزاد کرد. تکرار این کار می‌تواند به تقویت عضلات کمک کند.

درمان زودانزالی با مصرف داروهای گیاهی ممکن است.
داروهای گیاهی نمی‌توانند زودانزالی را درمان کنند اما می‌توانند با افزایش آرامش، به بهبود رابطه جنسی کمک کنند.

۵. درمان زودانزالی با مصرف داروهای گیاهی

برخی از افراد مصرف داروهای گیاهی را برای درمان زودانزالی انتخاب می‌کنند. در حال حاضر هیچ داروی گیاهی برای این منظور تایید نشده است؛ اما احتمالا این داروها و دم‌نوش‌های گیاهی می‌توانند با تاثیر آرام‌بخشی که دارند، به بهبود رابطه جنسی کمک کنند. یک سری داروهای گیاهی دیگر هم به صورت قرص وجود دارند که در ترکیب آنها موادی مانند جینسینگ، یوهیمبین یا جینکوبیلوبا وجود دارد و می‌توانند به تاخیر انزال کمک کنند.

۶. مشاوره روان شناختی برای درمان زودانزالی

گاهی اوقات می‌توان از یک مشاوره روانی جنسی برای درمان زودانزالی بهره‌مند شد. در این جلسه مشاوره درمانگر می‌تواند به فرد کمک کند تا با یک سری تکنیک‌ها و تعیین دلیل زودانزالی، به رفع مشکل کمک کند.

۷. درمان زود انزالی با هیپنوتیزم

با وجودی که هنوز به صورت قطعی این موضوع تایید نشده؛ اما برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالا می‌توان از تکنیک هیپنوتیزم برای درمان زود انزالی کمک گرفت. در مطالعات صورت گرفته مشخص شده که افرادی که تحت هیپنوتیزم درمانی قرار گرفته‌اند احتمالا می‌توانند برای مدت زمان طولانی‌تری انزال خود را نگه دارند.

۸. درمان زود انزالی با بوتاکس

یکی دیگر از گزینه‌ها برای درمان زودانزالی، بوتاکس است (بوتاکس چیست؟). بررسی‌ها هنوز برای تایید تاثیر این روش ادامه دارد، اما محققان در حال بررسی این موضوع هستند و آزمایش‌های بیشتری لازم است.

متن انگلیسی:
Researchers are studying whether injecting Botox into the muscles that help cause ejaculation can treat premature ejaculation
ترجمه متن:
محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تزریق بوتاکس به ماهیچه‌هایی که در انزال نقش دارند می‌تواند انزال زودرس را درمان کند یا خیر.

mayoclinic

۹. درمان زودانزالی با جراحی

در صورتی که دیگر روش‌های درمان زود انزالی موثر نباشد، گزینه جراحی به بیماران پیشنهاد می‌شود. درمان‌های جراحی مختلفی برای زود انزالی وجود دارد که شامل نورکتومی انتخابی پشتی، تکنیک کاندوم داخلی، کرایو آبلیشن، فرکانس رادیویی و تزریق هیالورونیک اسید می‌شود.

۱۰. درمان زود انزالی با فیزیوتراپی

تحقیقات نشان می‌دهد که انجام برخی از تمرینات فیزیوتراپی که می‌تواند به تقویت عضلات، خصوصا عضلات کف لگن کمک کند، احتمالا در درمان زودانزالی در مردان موثر است.

۱۱. درمان زودانزالی با تغذیه و سبک زندگی مناسب

رژیم غذایی سالم یکی از مواردی است که احتمالا می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و به نوبه آن رابطه جنسی کمک کند. برخی منابع نشان می‌دهد داشتن یک رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف غذاهای چرب و فراوری شده احتمالا در درمان زودانزالی موثر است.

یکی دیگر از گزینه‌ها برای درمان زود انزالی، تغییر سبک زندگی است. مصرف مکمل‌هایی مانند منیزیم یا روی، داشتن یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و الکل و داشتن خواب کافی از جمله کارهایی است که می‌توان به عنوان درمان خانگی زودانزالی در نظر گرفت.

۱۲. درمان زودانزالی با طب سنتی

در طب سنتی از گزینه‌های مختلف گیاهی برای درمان زودانزالی استفاده می‌شود. در کنار داروهای گیاهی مختلف، طب سنتی انجام تمرینات ورزشی مانند یوگا را نیز در کنترل هرچه بهتر نعوظ موثر می‌داند. اکثر درمان‌های طب سنتی در راستای رفع سردمزاجی است و می‌تواند به بهبود رابطه جنسی کمک زیادی کند.

بهترین راه درمان زود انزالی برای شرایط تو چیه؟ با یک کلیک مشکلت رو حل کن.

سیرسیاه و درمان زودانزالی

در طب سنتی هم از سیر معمولی و هم از سیر سیاه برای درمان زود انزالی استفاده می‌شود. این ترکیبات حاوی مواد مغذی هستند که احتمالا می‌توانند با تقویت قوای جنسی مردانه، نعوظ را به تاخیر بیندازند.

درمان زود انزالی با خمیر دندان

برخی از آقایان از خمیردندان برای درمان زودانزالی استفاده می‌کنند. اثری که خمیردندان دارد شبیه ژل خنک‌کننده لیدوکائین است و در نتیجه با تاثیری که روی پوست آلت می‌گذارد، می‌تواند به تاخیر انزال مردان کمک کند. با این حال این روش به هیچ عنوان روش تایید شده‌ای برای درمان انزال زودرس در آقایان نیست.

درمان زود انزالی با وازلین

برخی از افراد از وازلین برای درمان زودانزالی استفاده می‌کنند. اما باید گفت که هیچ منبعی تاثیر وازلین در درمان انزال زودرس را تایید نکرده و حتی استفاده مداوم از آن را مضر می‌دانند.

درمان زود انزالی با پیاز

پیاز می‌تواند با افزایش میل جنسی و کاهش سردمزاجی مردان و از آن سو با تقویت قوای جنسی آقایان در درمان زودانزالی موثر باشد. معمولا از آب پیاز برای درمان در طب سنتی استفاده می‌شود.

درمان زود انزالی با عسل و سیاه دانه

عسل به دلیل طبع گرمی که دارد می‌تواند در ترکیب با سیاه‌دانه برای درمان زودانزالی موثر باشد. در طب سنتی معمولا از عسل به همراه سیاه‌دانه یا دارچین برای رفع اختلالات نعوظ از جمله زود انزالی استفاده می‌شود. با افزایش خون‌رسانی به آلت تناسلی، عسل احتمالا می‌تواند به تاخیر نعوظ کمک کند.

درمان زود انزالی با یخ (درمان زود انزالی با آب سرد)

کمپرس سرد یا استفاده از قالب‌های کوچک یخ هم برای درمان زود انزالی استفاده می‌شوند. در این روش سطح آلت با یخ به صورت موضعی تماس می‌یابد، تا در اثر سرمای یخ، ناحیه تناسلی بی حس شود.

درمان زود انزالی با خرما

در طب سنتی از خرما هم برای درمان زودانزالی استفاده می‌شود. طبع گرم آن می‌تواند سردمزاجی را بهبود دهد و از طرفی مواد مغذی درون خرما هم می‌تواند به تقویت قوای جنسی در آقایان کمک کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افرادی که زودانزالی دارند حتما خرما را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

درمان زود انزالی با اسپند

در طب سنتی اسپند برای درمان سردمزاجی و افزایش میل جنسی استفاده می‌شود که نتیجه آن می‌تواند به درمان انزال زودرس کمک کند. معمولا اسپند را به صورت دم‌نوش همراه با عسل مصرف می‌کنند.

درمان زود انزالی با وازلین یکی از روش های سنتی است.
برخی از مردان از روش‌های خانگی برای درمان زودانزالی خود کمک می‌گیرند.

دارچین درمان زود انزالی

در طب سنتی از دارچین برای درمان زودانزالی استفاده می‌شود. طبع گرم دارچین می‌تواند میل جنسی را افزایش داده و موجب افزایش زمان رابطه شود. می‌توان آن را به همراه عسل مصرف کرد.

درمان زود انزالی با زنجبیل

زنجبیل هم در طب سنتی برای درمان زودانزالی استفاده می‌شود. این ترکیب با طبع گرمی که دارد می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد و موجب بهبود زمان انزال در مردان شود.

درمان زود انزالی با واجبی

استفاده از واجبی (که معمولاً به عنوان نوره شناخته می‌شود) یک روش سنتی برای درمان زود انزالی است که در برخی از فرهنگ‌ها رایج است. این پودر که از ترکیبات گیاهی و معدنی تهیه می‌شود، به‌عنوان یک داروی موضعی برای کاهش حساسیت و تاخیر در انزال استفاده می‌شود.

درمان زود انزالی با روغن زیتون

در طب سنتی از برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن نعناع برای درمان زودانزالی استفاده می‌شود. ماساژ سر آلت با این روغن‌ها می‌تواند با افزایش خون‌رسانی به آلت تناسلی، انزال را به تاخیر بیندازد.

درمان زود انزالی با حنا بی رنگ

حنای بی رنگ یکی دیگر از ترکیباتی است که در طب سنتی از آن برای درمان انزال زودرس در آقایان استفاده می‌شود. ماساژ سر آلت با حنای خیس‌خورده موجب کاهش حساسیت آن و تاخیر در زمان نعوظ می‌شود.

جینسینگ و درمان زود انزالی

جینسینگ هم یک ترکیب موثر برای درمان زود انزالی است. این ترکیب می‌تواند موجب افزایش سطح انرژی شود و از طرفی میل جنسی را بیشتر کند. در نتیجه احتمالا در درمان انزال زودرس موثر است.

کافور برای درمان زود انزالی

کافور هم در طب سنتی برای درمان زود انزالی استفاده می‌شود. مصرف کافور می‌تواند میزان حساسیت سر آلت تناسلی را کم کند و به این ترتیب انزال را به تاخیر بیندازد.

درمان زود انزالی بعد از ترک اعتیاد

یکی از مواردی که می‌تواند در کنترل نعوظ مردان موثر باشد، ترک اعتیاد است. مشخص شده که برای برخی از آقایان ترک مصرف مواد مخدر و کنار گذاشتن دخانیات می‌تواند در بهبود زمان انزال موثر باشد. البته گاهی اوقات سایر گزینه‌های درمانی مانند مشاوره و درمان‌های روان‌شناختی هم نیاز است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

زودانزالی زمانی به عنوان یک اختلال جدی در نظر گرفته می‌شود که به صورت مداوم اتفاق بیفتد و کیفیت رابطه جنسی را کاهش دهد. در این شرایط یک اورولوژیست می‌تواند بهترین گزینه‌های درمانی را به شما پیشنهاد دهد. معمولا می‌توان با چندین راه حل ساده زودانزالی را درمان کرد و درمان این اختلال کار چندان پیچیده‌ای نیست.

اگر این مشکل شما را اذیت می‌کند، حتما برای درمان زود انزالی با دکتر اورولوژیست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متخصص اورولوژی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در مواردی که زودانزالی شدید است به درمان‌های ترکیبی مانند روان درمانی، تزریق یا جراحی نیاز است.

یک اورولوژیست می‌تواند در زمینه درمان زودانزالی به آقایان کمک کند.

برای درمان زودانزالی باید با مراجعه به یک اورولوژیست و تشخیص نوع اختلال نعوظ، از روش‌های مختلفی مانند مشاوره، روان درمانی، دارودرمانی و درمان های خانگی برای رفع زودانزالی استفاده کرد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن