سرطان نخاع چیست و چگونه ایجاد می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان نخاع از بیماری‌های ترسناک و خطرناک است که عوارض زیادی دارد. درد در کمر، گردن یا اندام‌های انتهایی، بی‌حسی، ضعف ماهیچه‌ها، بدشکلی ستون فقرات، و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع از نشانه‌های رایج این سرطان است. جراحی برای درمان این بیماری می‌تواند عوارض زیادی برای بیماری داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان نخاع چیست؟

سرطان نخاع یا تومور نخاعی یکی از بیماری‌هایی است که نام آن هر کسی را می‌ترساند. اگر شما یا نزدیکانتان به این بیماری مبتلا شده‌اید و نمی‌دانید که این بیماری چرا به وجود آمده‌است، چه علائمی ایجاد می‌کند و آیا می‌توان آن را درمان کرد یا نه، بهتر است که با ما همراه باشید.

کنسر نخاعی هنگامی ایجاد می‌شود که تومورهای نخاعی بدخیم باشند. اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید به دکتر مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید. همچنین همکاری دکتر ارتوپد و متخصص انکولوژی هم در روند درمان شما ضروری است.

بیماری سرطان نخاع چیست؟

از جمله انواع سرطان که ستون فقرات را درگیر می‌کند، می‌توان به بیماری سرطان نخاع اشاره کرد. گاهی سلول‌های موجود در طناب نخاعی و در نخاع شروع به رشد بیش از اندازه می‌کنند. در چرخه‌ی تقسیم سلول‌های نخاعی پروتئین‌هایی قرار دارند که برای تنظیم رشد سلول‌ها کاربرد دارند. زمانی‌که این پروتئین‌ها آسیب ببینند و یا در چرخه‌ی تقسیم سلولی مشکل ایجاد شود، سلول‌ها بی‌رویه شروع به رشد و تقسیم می‌کنند. همین مسئله می‌تواند در نخاع ایجاد تومور کند. تومور نخاعی می‌تواند بدخیم و یا خوش‌خیم باشد. تومور نخاعی بدخیم را سرطان می‌نامند.

البته به هر تومور نخاعی سرطان نمی‌گوییم. سرطان تنها در صورتی ایجاد می‌شود که رشد سلول‌ها بی‌رویه باشد و به بافت‌های دیگر هم تهاجم کنند. به نقل از anovacancercare؛

سرطان نخاع توموری است که بی‌رویه رشد می‌کند و به بافت‌های دیگر تهاجم می‌کند. این تومور بدخیم می‌تواند در ستون مهره‌ها هم مشکل ایجاد کند.

تومور نخاعی چیست؟

تومور نخاعی به توده‌ای سلولی گفته می‌شود که از نظر تعداد سلول و اندازه‌ی سلولی نسبت به سلول‌های عادی بیشتر رشد کرده‌اند. این تومورها می‌توانند بدخیم و خوش‌خیم باشند.

تومور نخاعی چیست؟
یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند از انواع مشکلات ستون فقرات باشد، تومور نخاعی است.

علائم سرطان نخاع چیست؟

علائم سرطان نخاعی بستگی به اندازه‌ی تومور، نوع آن و سرعت رشد دارد. همچنین محل ایجاد تومور در طناب نخاعی هم می‌تواند در نوع علائم موثر باشد. این تومور بسته به اختلالی که در عملکرد نخاع یا ستون فقرات ایجاد می‌کند می‌تواند باعث ایجاد مشکلات ستون فقرات و علائم مشابه آنها شود. در ادامه به برخی از مواردی که می‌توانند در سرطان نخاعی بروز کنند اشاره کرده‌ایم:

  • کمر درد و یا گردن درد (بسته به محل ایجاد آن)
  • درد بازو و یا پا
  • ضعف ماهیچه‌ها
  • از دست دادن حس‌ها
  • به سختی راه رفتن
  • از دست دادن کنترل مثانه و روده؛ بی‌اختیاری دفع ادرار و مدفوع
  • بدشکلی‌ها و بدفرمی‌های ستون فقرات
  • فلج اندام‌های حرکتی
  • درد هنگام ایستادن و یا به سختی راست ایستادن.

آیا شما هم علائم سرطان نخاع را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

کمر درد نشانه سرطان نخاع است؟

بسیاری از بیماری های ارتوپدی می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. یکی از علائمی که ممکن است در تومورهای نخاعی که در کمر ایجاد می‌شوند بروز کند، کمر درد است. کمر درد ناشی از سرطان نخاعی معمولا همراه با علائم دیگری است و به تنهایی بروز نمی‌کند. توجه داشته‌باشید که کمردرد می‌تواند ناشی از مشکلات دیگر هم باشد و برای بررسی آن باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید و آن را بی‌جهت به سرطان نخاع ارتباط ندهید. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر ارتوپد می‌توانید از لینک آورده‌شده کمک بگیرید.

درد در کمر، گردن یا اندام‌های انتهایی، بی‌حسی، ضعف ماهیچه‌ها، بدشکلی ستون فقرات، و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع از نشانه‌های رایج این سرطان است.

تنگی کانال نخاع همان سرطان نخاع است؟

از دیگر مشکلات ستون فقرات می‌توان به تنگی کانال نخاعی اشاره کرد. تنگی کانال نخاعی می‌تواند در اثر فشار استخوان‌ها و مهره‌ها به نخاع ایجاد شود. بیماری تنگی کانال نخاعی می‌تواند ایجاد علائمی مشابه سرطان نخاعی بکند، اما به معنی سرطان نخاعی نیست؛ بنابراین نمی‌توانید این دو بیماری را یکی بدانید.

برای تشخیص افتراقی کنسر نخاعی و تنگی کانال نخاع از هم باید مطالعات تصویربرداری و آزمایش‌های لازم انجام گیرد. سرطان نخاع نسبت به تنگی کانال نخاعی به مراتب بیماری بدتر و جدی‌تری است و عوارض بیشتری دارد. برای درمان هر دو مورد می‌توانید از دکتر مغز و اعصاب کمک بگیرید.

با دیدن علائم سرطان نخاع به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر با علائم سرطان نخاعی مواجه شدید، باید برای تشخیص و درمان این بیماری به دکتر مراجعه کنید. توجه داشته‌باشید که برخی از علائم سرطان نخاعی ممکن است ترسناک باشند، زیرا از شدت پیشرفت سرطان ندا می‌دهند. مثلا اگر علائم بی‌اختیاری ادرار و مدفوع را از خود نشان دهید، ممکن است که تومور بزرگ شده‌باشد و بر روی اعصاب شما تاثیرات جدی گذاشته‌باشد. از آنجا که در این بیماری اعصاب تحت تاثیر هستند و نخاع آسیب دیده‌است، باید به دکتر مغز و اعصاب و یا جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

همچنین از آنجایی که ممکن است علائم ابتدایی این بیماری با درد ستون فقرات خود را نشان دهد، باید به دکتر ارتوپد هم مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی هر یک از دکترهای مورد نظر می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

علت ایجاد سرطان نخاع چیست؟

هنوز علت سرطان نخاعی مشخص نیست. اما محققین می‌گویند که علت ایجاد این سرطان‌ها و رشد تومورها، به خصوص با بدخیمی، ناشی از وجود برخی از ژن‌های سرطانی در بدن است. اما آیا این ژن‌ها در بدن وجود داشته‌اند یا در طول زمان معیوب شده‌اند؟ این هنوز مشخص نیست. هرچند دانشمندان می‌گویند که بیشتر ژن‌هایی که ایجاد تومورهای نخاعی می‌کنند به علت به ارث رسیدن ژن‌های معیوب است. گاهی نیز برخی از ژن‌ها با عوامل محیطی آسیب می‌بینند و ایجاد سرطان می‌کنند. پس سرطان یک بیماری ارثی است، اما عوامل محیطی می‌توانند احتمال بروز آن را بیشتر کنند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان نخاع کدامند؟

سرطان نخاع و تومورهای بدخیم نخاعی بیشتر در افرادی دیده می‌شوند که به بیماری‌های زیر مبتلا باشند و یا شرایط زیر را داشته‌باشند:

  • افرادی که به نوروفیبروماتوز مبتلا باشند به احتمال بیشتری به سرطان نخاعی مبتلا می‌شوند. در این بیماری توده‌های خوش‌خیم در نزدیکی عصب‌های شنوایی رشد می‌کنند و می‌توانند به مرور زمان بدخیم شوند.
  • بیماری Von Hippel-Lindau که باعث رشد و ایجاد کیست‌های مختلف در بخش‌های متنوع بدن می‌شوند.
عوامل خطر ایجاد سرطان نخاع چیست؟
کسانی که به تومورها و کیست‌های خوش‌خیم نخاعی مبتلا هستند و یا بیماری‌های مانند نوروفیبروماتوز دارند، احتمال بیشتری در ابتلا به تومور نخاعی دارند.

سرطان نخاع چگونه تشخیص داده می شود؟

اما تشخیص این بیماری چگونه انجام می‌شود؟ معمولا بیشتر تومورهای نخاعی به راحتی تشخیص داده نمی‌شوند. زیرا علائمی از خود نشان نمی‌دهند و یا وقتی علامت‌دار می‌شوند که تومور به اندازه‌ی زیادی پیشرفت کرده‌است. هنگامی که با علائم مواجه می‌شوید، برای تشخیص این بیماری از بیماری‌های دیگر، روش‌های تشخیصی زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • MRI: با ام آر آی می‌توان از طناب نخاعی، اعصاب و تومورها تصویر واضحی داشت.
  • CT: یکی دیگر از مواردی که به تشخیص کنسر نخاع کمک می‌کند، سی تی اسکن است. این روش از نخاع شما تصویر آماده می‌کند.
  • بیوپسی: برای اینکه دقیقا نوع تومور و میزان پیشرفت آن مشخص شود، نیاز به بیوپسی از بافت سرطانی یا احتمالا سرطانی است.

درمان سرطان نخاع چگونه انجام می شود؟

به خاطر داشته‌باشید که نمی‌توان گفت که درمان قطعی سرطان چیست. اما روش‌های مختلفی برای پیشگیری از رشد بیشتر این بیماری و در مواقعی ریشه‌کن کردن آن وجود دارد. موردی که اهمیت زیادی در درمان سرطان دارد، تشخیص به موقع بیماری و پیشگیری از پیشرفت آن است. درمان سرطان نخاع را در ادامه توضیح داده‌ایم:

۱. درمان انتظاری

گاهی در روند بررسی بیماری‌های دیگر ممکن است که وجود تومور در نخاع تشخیص داده شود. در این مواقع دکتر درخواست تحت نظر گرفتن تومور را می‌دهد تا اگر بدخیم است فرایندهای درمانی برای آن در نظر گرفته شود.

۲. عمل جراحی سرطان نخاع

جراحی تومور نخاعی زمانی مورد اجرا قرار می‌گیرد که ریسک کمی برای آسیب رسیدن به اعصاب وجود داشته‌باشد و احتمال موفقیت در روند جراحی موجود باشد. امروزه ابزارها و روش‌های جراحی برای جراحان مغز و اعصاب به قدری پیشرفته شده‌است که می‌توانند به تومورهایی که دسترسی به آنها سخت است هم دسترسی داشته‌باشند.

مراقبت های بعد از جراحی سرطان نخاع برای رفع عوارض عمل

از آنجایی که این جراحی یکی از جراحی‌های سنگین است و اعصاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. استراحت از مهم‌ترین مواردی است که باید بعد از این جراحی باید در نظر داشته‌باشید. همچنین برای بازگردانی توانایی خود در حرکت می‌توانید از دکتر فیزیوتراپی کمک بگیرید. جالب است بدانید که بهبودی بعد از این درمان هفته‌ها طول می‌کشد و ممکن است حواس شما از بین برود. خونریزی و درد هم از عوارض طبیعی این فرایند درمانی هستند.

درمان سرطان نخاعی چیست؟
یکی از روش‌های درمانی سرطان نخاع جراحی تومور است.

۳. رادیوتراپی

پرتودرمانی یا رادیوتراپی از درمان‌های دیگری از که برای توقف رشد تومور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. شیمی درمانی

معمولا شیمی درمانی برای درمان سرطان‌های نخاعی کاربرد دارد. این روش می‌تواند عوارضی به دنبال داشته‌باشد.

۵. دارو درمانی

هنگامی که شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی برای درمان سرطان نخاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، طناب نخاعی ملتهب می‌شود و برای کاهش آسیب به نخاع نیاز به برخی از داروهای ضدالتهاب است.

آیا سرطان نخاع درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

تیم درمانی سرطان نخاعی از چه دکترهایی تشکیل شده‌است؟

معمولا سرطان نخاع با علائم درد در ستون فقرات احساس می‌شود. کسانی که این علامت را احساس می‌کنند به دکتر متخصص و جراح ارتوپد مراجعه می‌کنند تا علائم این بیماری با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. از طرفی برای درمان سرطان نخاع نیاز به همکاری متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب است. زیرا این بیماری اعصاب نخاعی را درگیر کرده‌است.

گاهی بعد از فرایندهای درمانی که انجام می‌شود، به کمک دکتر فیزیوتراپی نیاز است. همچنین ممکن است که حضور دکتر کایروپراکتیک هم برای بهبود شرایط بیمار نیاز باشد.

انواع سرطان نخاعی کدامند؟

تومورهای نخاعی ممکن است در محل‌های مختلفی از طناب نخاعی (در گردن و یا در کمر) ایجاد شوند و انواع مختلفی داشته‌باشند. در ادامه به انواع تومورهای نخاعی نسبت به نوع بافتی که آنها را تشکیل می‌دهند، اشاره کرده‌ایم:

  • تومورهای نخاعی که از رشد بی‌رویه مهره‌های استخوانی ایجاد شده‌اند.
  • کنسرهای نخاعی که تحت تاثیر سرطان موجود در غضروف‌های بین مهره‌ای ایجاد شده‌اند.
  • سرطان ناشی از دیسک‌های بین مهره‌ای
  • تومورهای ناشی از رگ‌ها و عروق خونی موجود در کانال نخاعی
  • اعصاب محیطی که سرطانی شده‌اند.
  • طناب نخاعی و سرطان مستقیم از خود نخاع.

انواع سرطان نخاع بر اساس محل تشکیل آن شامل موارد زیر است:

  • اکسترادورال: این تومورها درون کانال نخاعی ایجاد می‌شوند و می‌توانند مهره‌ها را نیز درگیر کنند.
  • اینترادورال: درون دورا ایجاد می‌شوند و می‌توانند طناب نخاعی را درگیر کنند یا نکنند.
  • اینترامدولاری: این تومورها درون طناب نخاعی رشد می‌کنند.

عوارض سرطان نخاعی چیست؟

تومورها و سرطان نخاع می‌توانند باعث ایجاد فشار در طناب نخاعی شوند. نخاع مجموعه‌ای از اعصاب است که حس‌های محیطی شما را تشکیل می‌دهد و در انشعابات خود اعصاب حرکتی را نیز شامل می‌شود. بنابراین از عوارض سرطان نخاعی می‌تواند باعث از بین رفتن توانایی حرکتی و ضعیف شدن حواس شما شود. از طرفی ممکن است که دفع شما با مشکل مواجه شود و در کنترل ادرار و مدفوع ناتوان شوید. آسیب‌های عصبی ناشی از سرطان نخاعی می‌توانند دائمی باشند.

انواع تومور نخاعی چیست و چه عوارضی دارد؟
تومور نخاعی می‌تواند در محل‌های مختلفی ایجاد شود و عوارض متنوعی را به بار آورد.

طول عمر بیماران تومور نخاعی چقدر است؟

افرادی که به سرطان نخاع مبتلا هستند، اگر به موقع درمان را شروع کنند شانس زنده‌ماندن دارند. معمولا ۹۵٪ افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند می‌توانند تا ۵ سال زنده بمانند. همچنین بیشتر افرادی که با این بیماری فوت می‌کنند در اثر موارد دیگری می‌میرند.

عوارض جراحی تومور نخاعی

گاهی ممکن است که با انجام جراحی عارضه‌های زیر برای فرد ایجاد شود:

  • خونریزی
  • درد
  • بی‌حسی
  • عدم توانایی در حرکت
  • عفونت
  • رشد مجدد توده‌ی سرطانی
  • آسیب دیدن اعصابی که مورد جراحی قرار گرفته‌اند.
برای درمان سرطان نخاع به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای درمان سرطان نخاع می‌توانید به دکتر ارتوپد، دکتر مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

پیشگیری از سرطان نخاع ممکن است؟

سرطان نخاع بیماری ژنتیکی است و نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. اما می‌توان زندگی سالمی را در پیش گرفت تا اگر ژن‌های معیوب در بدن شما وجود دارد، روشن نشود و یا ابتلا به این بیماری به تعویق بیفتد. می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده کنید:

  • سیگار نکشید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته‌باشید.
  • ورزش کنید.
  • بیماری‌ها و مشکلات ستون فقرات را بشناسید و در خود درمان کنید.
  • اگر سابقه سرطان در نزدیکان خود دارید بیشتر بررسی‌های تشخیصی را جدی بگیرید و غربالگری‌ها را انجام دهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سرطان نخاع از بیماری‌های بدخیم و مشکلات جدی ستون فقرات است که برای درمان آن بهتر است علائم را به خوبی بشناسید. یکی از مواردی که به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می‌کند، آشنایی با علائم این بیماری است. ۹۰٪ تومورهای بدخیم نخاعی به بخش‌های دیگر بدن هم متاستاز می‌دهند و مشکلات جدی برای بیمار ایجاد می‌کنند. بنابراین با دیدن علائم زیر، به سرعت به دکتر مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب و یا دکتر ارتوپد مراجعه کنید:

  • اگر درد کمر و یا گردن شما دائما ادامه دارد و شدید می‌شود.
  • درد ستون فقرات شما به فعالیت کردن وابسته نیست.
  • علائم در شب‌ها شدت پیدا می‌کنند.
  • اگر در خانواده و بستگان درجه اول خود سابقه سرطان کمر و سرطان نخاع دارید.
  • علائمی مانند تهوع، استفراغ و یا سرگیجه دارید.

برای دریافت نوبت از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو استفاده کنید و بهترین دکترها را در شهر خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی این دکترها استفاده کنید. جهت استفاده از مشاوره تلفنی دکترهای مورد نظر از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

کنسر نخاعی می‌تواند از متاستاز سرطان دیسک ایجاد شود. سرطان دیسک کمر هم می‌توان این مورد را ایجاد کند.

کسانی که کیست ستون فقرات دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان نخاعی قرار دارند. هرچند که این کیست‌ها چندان خطرناک نیستند.

برخی از علائم سرطان مشابه هستند. مثلا تهوع، سرگیجه و استفراغ در هر دو سرطان بروز می‌کنند.

خیر. اما کسانی که کیست‌های ستون فقرات دارند، باید بیشتر از دیگران به غربالگری‌های سرطان نخاع اهمیت بدهند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان نخاع

  1. ناشناس گفت:

    سلام من یکسال و ۲ ماه پیش پام لیز خورد و از ۷ تا پله با کمر و آخرش با لگن خوردم زمین خیلی دکتر رفتم میگن مشکلی نداری و فقط مسکن و داروهای ضد التهابی بهم دادن من ۱۰ جلسه رفتم فیزیوتراپی ولی نتیجه نگرفتم کمردرد من خوب نشده طولانی نمیتونم بشینم یا بایستم اگه خیلی راه برم سمت راست و ی وقتایی سمت چپ پایین کمرم که به لگن وصل میشه درد میگیره و تیر میکشه ی چند ماهی میشه که تکرر ادرار دارم اگه زود نرم دستشویی نمیتونم خودمو کنترل کنم هم حالت تهوع دارم هم سرگیجه آیا امکانش هست که من سرطان داشته باشم یا نه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم سرطان نیست
      اما انجام mri از کمر الزامی است
      جدی بگیرید

  2. سامان گفت:

    عمو من از این سرطان فوت شد سرطان نخاع داشت سال هشتاد .به ۵ ماه فوت شر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      متاسفیم

  3. AidaAbdi گفت:

    ممنون ازراهنماییتون من خیلی کمرم دردمی کنه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز با ارزوی سلامتی شما
      کمر درد دلایل گوناگونی دارد. ابتدا باید تشخیص نهایی داد و بعد شروع به درمان کرد
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/orthopedist