شکستگی کتف چه علائم و درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شکستگی کتف می‌تواند یک آسیب جدی باشد که نیاز به مراقبت و درمان مناسب دارد. درمان آن شامل تثبیت استخوان، جراحی در برخی موارد، فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی است. در طول فرآیند بهبودی، تغذیه مناسب نیز نقش مهمی در ترمیم استخوان و عضلات دارد. مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین D، کلسیم، ویتامین C و روی می‌تواند به ترمیم استخوان کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عکس شکستگی کتف

شکستگی کتف یکی از آسیب‌های متداول است که ممکن است در اثر تصادف، سقوط، ضربه یا فشار شدید استخوان شانه رخ دهد. استخوان کتف یکی از استخوان‌های حیاتی در ساختار قابل حرکت شانه است و شکستگی در این منطقه می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قابلیت حرکت و عملکرد شانه داشته باشد. در این مقاله، به بررسی علل، روش‌های تشخیص و درمان، و مراقبت‌های خانگی شکستگی کتف می‌پردازیم.

اگر در ناحیه کتف دردی احساس می‌کنید یا ضربه‌ای شدید به آن وارد شده است، برای تشخیص شکستگی حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

شکستگی کتف چیست؟

شکستگی کتف به شکستن یا ترکیدن یکی از استخوان‌های کتف (شانه) اشاره دارد. استخوان شانه شامل سه استخوان اصلی بالاتنه (بالاگوشی)، شانه‌ای (درشت) و بازو (بازویی) می‌شود. این آسیب دیدگی شانه ممکن است در هر یک از این سه استخوان رخ دهد و معمولا ناشی از ضربه مستقیم، فشار شدید، یا اثر نیروی غیرطبیعی بر استخوان کتف است و باعث شکستگی استخوان می‌شود.

علائم شکستگی کتف

علائم شکستگی کتف عبارتند از:

  • تورم یا کبودی در ناحیه شانه
  • حساسیت، درد در صورت لمس ناحیه و قرمزی
  • ناپایداری شانه به طوری که حس می‌کنید کتف از جایش در رفته باشد.
  • تغییر شکل و ظاهر غیرعادی کتف

گاهی ممکن است علائم در رفتگی کتف شبیه به شکستگی باشد و این مورد باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

زمین افتادی و در ناحیه کتف درد داری؟

برای تشخیص شکستگی نوبت بگیر.

علت شکستگی کتف

شکستگی کتف تقریبا همیشه به واسطه تروماهایی ایجاد می‌شود که به صورت ناگهانی و غیرمنتظره با وارد کردن فشار زیاد به شانه اتفاق می‌افتند و باعث شکستگی دست در ناحیه شانه می‌شوند. برخی از علل شایع شکستگی شانه عبارتند از:

  • صدمات ورزشی
  • افتادن یا سقوط از بلندی
  • حوادث رانندگی

متن انگلیسی:
Never try to force your shoulder joint back into place on your own or use it if you’ve experienced trauma
ترجمه متن:
اگر دچار آسیب در کتف شدید، هرگز سعی نکنید مفصل شانه را خودتان به زور جا بیندازید و بعد از ضربه مفصل کتف را تکان ندهید.

my.clevelandclinic

شکستگی کتف در سالمندان

شکستگی کتف یکی از مشکلات شایع در سالمندان است. با افزایش سن، استخوان‌ها به طور طبیعی ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند، که ریسک شکستگی شانه یا دیگر استخوان‌ها در این نواحی را تشدید می‌کند. عواملی که می‌توانند احتمال شکستگی در سالمندان را افزایش دهند عبارتند از:

  • اوستئوپوروز (کاهش چگالی استخوان): یکی از مشکلات شایع در سالمندان است که باعث ضعف استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی می‌شود.
  • سقوط و افتادن از بلندی: سقوط‌های ناگهانی در سالمندان به خاطر عضلات ضعیف و تعادل کم، خطر آسیب‌دیدگی شانه را افزایش می‌دهد.
  • بیماری‌های مزمن: بیماری‌هایی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، سرطان و بیماری‌های کلیوی باعث ضعف استخوان و افزایش خطر شکستگی شانه می‌شوند.
  • داروها: مصرف برخی داروها مانند استروئیدها، کورتیکواستروئیدها، داروهای ضدافسردگی خطر مصدومیت را افزایش می‌دهد.

مهمترین گام برای پیشگیری از شکستگی شانه در سالمندان، اقدامات پیشگیرانه مرتبط با حفظ سلامت استخوان‌ها است؛ یعنی تغذیه مناسب با منابع غنی از کلسیم و ویتامین د، ورزش منظم و تقویت عضلات، جلوگیری از سقوط با استفاده از وسایل کمکی و توجه به ایمنی در خانه و محیط زندگی.

درمان شکستگی کتف به شدت آن بستگی دارد.
درمان شکستگی کتف معمولا بسته به نوع و شدت شکستگی، سن بیمار و عوامل دیگری متفاوت خواهد بود.

شکستگی کتف نوزاد هنگام زایمان

شکستگی کتف نوزاد که در پزشکی، «شکستگی کلیدی کتفی» می‌گویند، معمولا حین زایمان به‌خصوص در زایمان طبیعی و در مواردی مشاهده می‌شود که نوزاد سریع و به شدت از مجرای زن خارج می‌گردد. علل این شکستگی عبارتند از:

  • وزن بالای نوزاد
  • زایمان سریع و شتابزده
  • عواملی مانند زاویه نامناسب مجرای زاد و ولد، شکل غیرطبیعی استخوان کتف نوزاد یا مشکلات دیگر

در بسیاری از موارد، شکستگی و آسیب‌دیدگی شانه نوزاد به طور خودبخود بهبود می‌یابد و نیازی به درمان جراحی ندارد. عمدتا باند مهارکننده تجویز می‌شود.

شکستگی کتف کودک

شکستگی کتف در کودکان به نسبت بزرگسالان شیوع کمتری دارد و معمولا در اثر افتادن یا پرت شدن از ارتفاع، فشار و آسیب‌دیدگی در فعالیت‌های ورزشی مانند باله، وزنه‌برداری، هاکی و فوتبال، تصادفات خودرو یا دوچرخه اتفاق می‌افتد. علائم این مصدومیت در کودکان شامل درد، تورم، آسیب ظاهری، محدودیت حرکت و ناهنجاری در شکل شانه هستند و با مراقبت‌های پزشکی و درمانی بهبود پیدا می‌کند. گاهی هم نیاز به ترمیم جراحی دارد، اما در بیشتر موارد، درمان غیرجراحی کافی است.

راه های تشخیص شکستگی کتف

پزشک برای تشخیص شکستگی شانه از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

تشخیصتوضیحات
بررسی علائم بالینیپزشک ابتدا به شکایات و علائم بیمار توجه می‌کند مانند درد، تورم، آسیب ظاهری، محدودیت حرکت و ناهنجاری در شکل شانه.
تاریخچه پزشکیپزشک پرسش‌هایی درباره تاریخچه بیماری، زمان و شرایط بروز شکستگی، وقوع سقوط یا تصادفات قبلی و دیگر جزئیات را می‌پرسد.
تصویربرداریپزشک برای تشخیص از فناوری ایکس ری (X-ray) برای مشاهده ساختار و استخوان‌های شانه کمک می‌گیرد.
سایر آزمایش‌هادر برخی موارد خاص، مانند شکستگی‌های پیچیده یا مشکلات جانبی، پزشک آزمایش‌های تکمیلی دیگری را هم تجویز می‌کند مانند ام آر آی (MRI)، سی‌تی اسکن (CT) و آزمایش خون.
روش های تشخیص شکستگی کتف

عکس شکستگی کتف

در تصویر زیر می‌توانید شکستگی کتف را مشاهده کنید.

شکستگی کتف در ناحیه شانه و بازو ایجاد می شود.
شکستگی کتف به شکستن یا ترکیدن یکی از استخوان‌های کتف (شانه) اشاره دارد.

درمان شکستگی کتف

شکستگی کتف معمولا بسته به نوع و شدت شکستگی، سن بیمار و عوامل دیگری درمان‌های متفاوتی دارد. به دو صورت غیرجراحی یا جراحی انجام می‌شود:

درمان غیرجراحی

در برخی از شکستگی‌های شانه، استفاده از باند، آتل یا دستگاه‌های تثبیت کمک می‌کند تا شانه استوار شده و بدون حرکت در حالت استراحت بماند.

  • بسته‌بندی و فیکس کردن: استفاده از بانداژهای گچی یا پانسمان‌های خاص برای ثابت نگه داشتن شانه در مواقعی که تثبیت مکانیکی لازم نیست، مفید خواهد بود.
  • فیزیوتراپی: پس از استراحت و تثبیت شکستگی، فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی توصیه می‌شود تا قوام عضلات شانه و بازگشت عادی حرکت بهبود یابد.

گچ‌ گرفتن شکستگی کتف

در صورتی که پزشک تصمیم گرفته است که کتف باید گچ گرفته شود، باید به دستورات و راهنمایی‌های پزشک عمل کنید. برای محافظت از شکستگی، باید گچ را درست و به شکل صحیح نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که پزشک گچ را درست قرار داده و آن را به درستی بسته است. توصیه‌های نگهداری و حفاظت از گچ را رعایت کنید و تمیزی را حفظ نمایید. از آب و صابون یا محلول‌های تمیز کننده خاص برای پاکسازی گچ استفاده کنید.

هرگز از آب گرم استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ترکیدگی گچ شود. پوست زیر گچ هم نیاز به مراقبت دارد. از خارج شدن گچ جلوگیری کنید و از خارهای نرم و نازک برای خارج کردن آن استفاده کنید. اگر احساس آزار یا التهاب پوستی دارید، به پزشک اطلاع دهید.

در طول دوره گچ‌گیری، عضلات و مفاصل دیگر در اطراف کتف ممکن است ضعیف شوند. پس از برداشت گچ، پزشک تمرینات و فیزیوتراپی را برای تقویت کتف و بازسازی حرکت و درمان گرفتگی عضلات پشت کتف توصیه می‌کند.

احتمالا دچار شکستگی کتف شدی؟ برای بهترین درمان از متخصص نوبت بگیر.

شکستگی کتف و عمل جراحی

در برخی موارد مصدومیت کتف، احتمالا نیاز به جراحی ترمیمی با استفاده از پیچ‌، پلاک، مهره‌ یا سیم‌ باشد که بیشتر برای شکستگی‌های پیچیده، باز، چندگانه یا شکستگی‌هایی مناسب است که تثبیت غیرجراحی نتیجه‌ای مطلوب نداشته است.

  • در شکستگی‌های شدید که استخوان‌ها به طور جدی تغییر شکل داده‌اند یا به قسمت‌های دیگری از شانه آسیب وارد کرده‌اند، برای بازسازی استخوان‌ها به حالت طبیعی و استحکام دهی به ساختارهای مختلف شانه جراحی لازم است.
  • در برخی موارد، شکستگی کتف ممکن است بازگشت‌ناپذیر باشد، به این معنی که با استفاده از روش‌های غیرجراحی قابل ترمیم نیست. در این صورت، جراحی برای تثبیت و ترمیم استخوان‌ها انجام می‌شود.
  • در برخی موارد در افراد جوان، به علت سرعت بالای بازسازی استخوان‌ها در این گروه سنی، نیاز به جراحی دارد.

مراقبت‌های بعد عمل: پس از عمل جراحی، استفاده از باند یا دستگاه‌های تثبیت کننده، فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی برای بازگشت کامل حرکت و قوام عضلات شانه پس از جراحی لازم هستند.

متن انگلیسی:
Selection of treatment depends upon the patient’s activity level, the location of the fracture and the severity of the fracture
ترجمه متن:
انتخاب درمان به سطح فعالیت بیمار، محل شکستگی و شدت شکستگی بستگی دارد.

assh

مسکن برای شکستگی کتف

در صورت شکستگی کتف، مسکن‌ها می‌توانند به عنوان بخشی از درمان برای کاهش درد و تسکین بیمار مورد استفاده قرار بگیرند:

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
  • آرامبخش‌ها و ژل‌های ضد درد موضعی مانند لیدوکائین و دیکلوفناک
  • مورفین یا استامینوفن (پاراستامول) در موارد شدیدتر شکستگی

برای شکستگی کتف چی خوبه؟

برای درمان شکستگی کتف، نیاز است تا توسط پزشک ارزیابی شوید و برنامه درمانی مناسب برای شما تعیین شود. در صورتی که شکستگی شدید باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. هرچقدر بیشتر استراحت کنید و کمتر از شانه کار بکشید بهبودی و درمان سریع‌تر شکل می‌گیرد. بعد از استراحت، فیزیوتراپی هم عالی است و باعث بازسازی و تقویت شانه مصدوم می‌شود.

گچ‌ گرفتن کتف اولین اقدامی درمانی است.
در طول دوره گچ‌گیری، عضلات و مفاصل دیگر در اطراف کتف ممکن است ضعیف شوند. پس از برداشت گچ، پزشک تمرینات و فیزیوتراپی برای تقویت کتف و بازسازی حرکت توصیه می‌کند.

شکستگی کتف راست

در صورتی که متوجه شکستگی و آسیب کتف راست شدید حتما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا علت درد شانه راست مشخص شود و درمان مناسب تعیین شود. پزشک با استفاده از امکانات تشخیصی مانند تصویربرداری، این شکستگی را تایید و نوع و شدت آن را معین می‌کند.

درمان این نوع آسیب‌دیدگی شانه راست بستگی به نوع و مکان شکستگی، سن، سلامت کلی و عوامل دیگری دارد. در برخی موارد، از روش‌هایی مانند مهار شانه، آتل، باندهای پشت کتفی و تثبیت استخوان با ایمپلنت استفاده می‌شود، البته گاهی هم ممکن است برای ترمیم استخوان، جراحی انجام شود.

بیمه برای شکستگی کتف

بیمه‌های سلامت عموما هزینه‌های مربوط به صدمات شانه را تحت پوشش قرار می‌دهند اما میزان پوشش بیمه بسته به نوع بیمه و قرارداد با شرکت بیمه متفاوت است. برای اطلاع دقیقتر در مورد پوشش بیمه خود، بهتر است با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و از جزئیات پوشش بیمه برای شکستگی کتف آگاه شوید.

از بیمه بپرسید که هزینه‌های مرتبط با جراحی، مشاوره پزشکی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و سایر خدمات مرتبط را پوشش می‌دهد، چه محدودیتی برای نوع روش درمان دارد، و سقف و درصد پوشش بیمه‌ای چقدر است.

‏مراقبت از شکستگی کتف در خانه (درمان خانگی شکستگی کتف)

مراقبت از شکستگی کتف در خانه می‌تواند به بهبود سریع‌تر و بهبودی مناسب کمک کند. به استخوان‌های کتف فرصت بدهید خود را بهبود و ترمیم کنند، و از حرکات و فعالیت‌هایی که باعث افزایش درد یا تحریک شکستگی می‌شوند، خودداری کنید.

در صورت توصیه پزشک، از باند یا مهارکننده‌های مناسب استفاده کنید تا استخوان‌های کتف در موقعیت صحیح و محکم قرار بگیرند. برای کاهش التهاب اولیه می‌توانید در روزهای نخست از کمپرس یخ کمک بگیرید. از استفاده یخ بیش از ۲۰ دقیقه در هر بار استفاده خودداری کنید. داروها را به‌موقع مصرف کنید، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و تمرینات فیزیوتراپی را فراموش نکنید.

شکستگی کتف یک مصدومیت جدی است و نیاز به مراجعه به پزشک و درمان حرفه‌ای دارد. درمان خانگی نمی‌تواند شکستگی را به طور کامل درمان کند، اما برخی اقدامات درمان خانگی می‌توانند به تسکین موقت درد و تسهیل در فرآیند بهبود کمک کنند:

  • استراحت کافی برای کاهش فشار و استرس روی شانه مصدوم
  • استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس گرم جهت کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. در مرحله اول، استفاده از کمپرس یخ توصیه می‌شود تا درد و التهاب را کاهش دهد. پس از چند روز، می‌توانید به کمپرس گرم برگردید تا به ریلکس شدن عضلات و افزایش جریان خون در منطقه مصدوم کمک کند.
  • بند یا آتل‌های حمایتی (نگهدارنده) با راهنمایی پزشک جهت تثبیت شانه و کمک در بهبود شکستگی
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

شکستگی کتف می‌تواند یک آسیب جدی باشد که نیاز به مراقبت و درمان مناسب دارد. درمان آن شامل تثبیت استخوان، جراحی در برخی موارد، فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی است. در طول فرآیند بهبودی، تغذیه مناسب نیز نقش مهمی در ترمیم استخوان و عضلات دارد. مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین D، کلسیم، ویتامین C و روی می‌تواند به ترمیم استخوان کمک کند.

در ضمن، مواد غذایی ضد التهاب نیز می‌توانند در کاهش التهاب و احتمال عفونت تاثیرگذار باشند. مدت زمان بهبودی به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت شکستگی، روش درمان، عوامل فردی و بیماری‌های زمینه‌ای بستگی دارد. مراقبت و درمان صحیح شکستگی کتف و پیروی از راهنمایی پزشک و تیم درمانی، همراه با تغذیه مناسب و فیزیوتراپی، کمک خواهد کرد تا بهبودی خوبی را تجربه کنید و به فعالیت‌های روزمره بازگردید.

در صورت وجود علائم شکستگی شانه حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای بهبودی سریع‌تر شما را به متخصص فیزیوتراپی هم ارجاع دهد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و همچنین مشاوره آنلاین دکتر فیزیوتراپی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر استخوان کتف از پوست بیرون بزند و باز باشد، باعث آسیب عصبی یا عروقی شود، یا دست و شانه قابلیت حرکت نداشته باشند خطرناک است.

سریع‌ترین راه درمان بی حرکت نگه داشتن شانه، آتل، تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی است.

طول درمان بسته به جنسیت، سن، نوع و شدت شکستگی، و روش درمانی فرق می‌کند از چند هفته تا چند ماه طول خواهد کشید.

مواد غذایی سالم و تغذیه مناسب برای فرآیند بهبودی و ترمیم شکستگی مفید هستند. برنامه غذایی باید حاوی پروتئین‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا و نخود، ویتامین D و کلسیم مثل ماهی، شیر و محصولات لبنی، تخم مرغ و سبزیجات سبزرنگ، ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی، توت سیاه، پرتقال، نارنگی، گوجه‌فرنگی و بروکلی، روی مثل قارچ، برنج قهوه‌ای، لوبیا سبز، کشمش، و مواد غذایی ضد التهابی مانند زنجبیل، آفتابگردان، ماهی چرب، روغن زیتون و سبزیجات باشد.

دیه شکستگی کتف چهار درصد دیه کامل یعنی بیست و چهار میلیون تومان است.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستگی کتف

  1. صادق گفت:

    تو سال ۹۲ کتف من در حین تشنج و مهار بد توسط همکارمون شکست…و در رفت
    درست بعد از ۱۰ سال،هنوز کتف من درد میکنه و گاهی امونم رو میبره، درد شانه، درد قلب و درد ناحیه بازو
    میخواستم بدونم درد قلب من میتونه ارتباطی داشته باشه به این شکستگی کتف؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      گاهی برعکس، مشکلات قلبی باعث درد در ناحیه کتف می شود
      حتمن به متخصص قلب مراجعه کنید