شخصیت شناسی چیست؟ آشنایی با روانشناسی شخصیت

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شخصیت شناسی یا روانشناسی شخصیت یکی از شاخه‌های پرمخاطب علم روانشناسی است که برای شناخت شخصیت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخه‌ی علم روانشناسی، تست‌ها و آزمایش‌های شخصیت متعددی دارد که می‌تواند در شناخت شخصیت موثر باشند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

personality-psychology

شخصیت شناسی یا روانشناسی شخصیت یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شاخه‌های روانشناسی است. احتمالاً در زندگی روزمره با سؤالات این‌چنینی روبرو شده‌اید: چرا ما همیشه بر اساس ارزش‌های خود عمل نمی‌کنیم؟ رفتار یک فرد به‌خاطر شخصیت او بوده است، یا به دلیل محیط اطرافش؟ با مطالعه و پیگیری روانشناسی شخصیت می‌توان به پاسخ بسیاری از این سؤالات رسید و برای آنها راه‌حلی پیدا کرد.

برای شخصیت شناسی و درک مشکلات شخصیتی خود بهتر است با روانشناس حرفه‌ای و باتجربه مشاوره داشته‌باشید. روان‌شناس از طریق روش‌های مختلف شخصیت شما را ارزیابی کرده و ریشه مشکلات را پیدا می‌کند. برای یافتن بهترین روانشناس می‌توانید به لیست پزشکان سایت دکترتو مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره آنلاین و تلفنی در دکترتو بهره‌مند شوید.

شخصیت چیست؟

کلمه شخصیت به انگلیسی Personality نامیده می‌شود. این کلمه از واژه لاتین پرسونا ریشه می‌گیرد. پرسونا به ماسک‌های استفاده شده در تئاتر اشاره دارد. هنرمندان برای نمایش نقش‌های مختلف یا پنهان کردن هویت خود از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند. در ابتدایی‌ترین تعریف، شخصیت الگوی مشخصی از افکار، احساسات و رفتارها است که شخص را منحصربه‌فرد می‌کند. شخصیت از درون فرد نشات می‌گیرد و در طول زندگی نسبتاً سازگار است.

شخصیت شامل همه افکار، الگوهای رفتاری و نگرش اجتماعی است که بر دیدگاه ما نسبت به خود و باور ما در مورد دیگران و جهان پیرامون تأثیر می‌گذارد.

شخصیت شناسی چیست؟

روان‌شناسان و محققان در سال‌های طولانی از طریق روش‌های مختلف به بررسی شخصیت انسان پرداخته‌اند. تکنیک‌های مختلفی در روانشناسی شخصیت استفاده شده‌است. با انجام آزمایش‌ها و تحقیقات بالینی نظریه‌هایی دررابطه‌با شخصیت شکل گرفته‌است. روان‌شناسان برای شخصیت شناسی از این الگوها و روش‌های مختلف ارزیابی شخصیت استفاده می‌کنند، تا به نتیجه درستی برسند.

شخصیت شناسی به روان‌شناس اجازه می‌دهد که واکنش شخص در موقعیت‌های خاص را پیش‌بینی کند. همچنین روان‌شناس در مورد ترجیحات شخص و ارزش‌های او اطلاعاتی به دست می‌آورد.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

شخصیت شناسی به روان‌شناس اجازه می‌دهد که واکنش شخص در موقعیت‌های خاص را پیش‌بینی کند. همچنین روان‌شناس در مورد ترجیحات شخص و ارزش‌های او اطلاعاتی به دست می‌آورد.

مدل های تحقیقاتی در شخصیت شناسی

بهتر است، نگاه دقیق‌تری به نحوه مطالعه محققان و روان‌شناسان درباره شخصیت انسان بیندازیم. در شخصیت شناسی و پیدا کردن الگوهای رفتاری تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. هر تکنیک دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود است.

  • روش‌های آزمایشی: در این روش محققان متغیرهای مختلف را کنترل یا دست‌کاری می‌کنند و به نتایجی می‌رسند. این روش علمی‌ترین نوع تحقیق است. اما در این روش تحقیقات تجربی مانند انگیزه و احساسات دشوار است.
  • مطالعات موردی و تهیه گزارش: در این روش تجزیه‌وتحلیل عمیق روی فرد انجام گرفته و اطلاعاتی ارائه می‌شود. مطالعات موردی تا حد زیادی به تفسیر ناظر بستگی دارد.
  • تحقیقات بالینی: این تحقیقات بر اطلاعات جمع‌آوری شده از بیماران بالینی در طول دوره درمان متکی است. بسیاری از نظریه‌های شخصیت شناسی بر پایه این نوع تحقیق است.

بهترین متخصص برای شخصیت شناسی کیه؟

همین حالا مشاوره بگیر

نظریه های شخصیت شناسی کدامند؟

شخصیت شناسی بر پایه مشهورترین نظریه‌های روانشناسی شخصیت شکل گرفته‌است. این نظریه‌ها توسط تعدادی از اندیشمندان مشهور مانند زیگموند فروید و اریک اریکسون مطرح شده‌است. برخی از نظریه‌ها تلاش می‌کنند، تا بخش خاصی از شخصیت را بررسی کنند. اما برخی دیگر سعی دارند، شخصیت را به شکل گسترده‌تری توضیح دهند. این نظریه‌ها با ۵ رویکرد بررسی شده‌اند.

۱. نظریه های بیولوژیکی

رویکردهای بیولوژیکی ژنتیک را مسئول شخصیت می‌دانند. تحقیقات در مورد وراثت نشان می‌دهد که بین ژنتیک و ویژگی‌های شخصیتی ارتباط وجود دارد. یکی از روش‌های مطالعه در این رویکرد بررسی افراد دوقلو است. در این ارزیابی بررسی می‌شود که کدام ویژگی‌ها ممکن است با ژنتیک مرتبط باشد و کدام ویژگی‌ها مربوط به متغیرهای محیطی است.

به‌عنوان‌مثال ممکن است، محققان تفاوت‌ها و شباهت‌های شخصیتی دوقلوهایی که کنار هم بزرگ شده‌اند با دوقلو‌های جدا از هم بررسی کنند. یکی از مشهورترین نظریه‌پردازان بیولوژیکی هانس آیزنک است که جنبه‌های شخصیتی را به فرایندهای بیولوژیکی مرتبط می‌دانست.

۲. نظریه های رفتاری

نظریه رفتاری بیان می‌کند که شخصیت فرد نتیجه تعامل او با محیط است. این نظریه‌پردازان بر رفتارهای قابل‌مشاهده و قابل‌اندازه‌گیری مطالعه می‌کنند. نظریه‌پردازان رفتاری معتقدند، شرطی‌سازی (پاسخ‌های رفتاری قابل پیش‌بینی) از طریق تعامل با محیط رخ داده و در نهایت شخصیت را شکل می‌دهد.

۳. نظریه های روان پویایی

نظریه‌های روان پویایی شخصیت به‌شدت تحت تأثیر آثار زیگموند فروید است. این نظریه بر تأثیر ذهن ناخودآگاه و تجربیات دوران کودکی بر شخصیت تاکید دارد. نظریه‌های روان پویایی شامل نظریه روان جنسی فروید و نظریه رشد روانی اجتماعی اریکسون است.

۴. نظریه های اومانیستی (انسان گرایی)

نظریه‌های اومانیستی بر اهمیت اراده آزاد و تجربه فردی در رشد شخصیت تاکید دارند. از جمله نظریه‌پردازان انسان‌گرایی کارل راجرز و آبراهام مزلو هستند. این نظریه‌پردازان مفهوم خودشکوفایی را مطرح می‌کنند. خودشکوفایی نیاز ذاتی رشد شخصیت بوده و این رشد باعث ایجاد رفتار می‌شود.

شخصیت شناسی چه تاثیری در زندگی شما دارد؟

همین حالا با مشاور مشورت کنید

۵. نظریه های صفات

صفات شخصیتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های روانشناسی شخصیت است. بر اساس این نظریه شخصیت از چندین ویژگی گسترده تشکیل شده‌است. از جمله مهم‌ترین نظریه‌های صفت نظریه سه‌بعدی آیزنک و نظریه پنج عاملی شخصیت است. آیزنک از آزمایش‌های خود نتیجه گرفت که شخصیت سه بعد اصلی دارد. برون‌گرایی، روان‌رنجوری و روان‌پریشی. محققان بعدی پیشنهاد ۵ بعد شخصیتی را مطرح کردند. گشودگی (پذیرش تجربه‌های جدید)، وظیفه‌شناسی، برون‌گرایی، سازگاری و روان‌رنجوری.

نظریه چهره های مشهور روانشناسی شخصیت

برخی از مشهورترین شخصیت‌های روانشناسی اثری ماندگار و مهم در شخصیت‌شناسی به جا گذاشته‌اند. برای درک بهتر نظریه‌های روانشناسی شخصیت بهتر است، در مورد نظریه این روان‌شناسان و مشارکت آنها در روانشناسی اطلاعاتی کسب کنیم.

نظریه شخصیت روانشناسان
روانشناسان و محققان نظریه‌های شخصیت شناسی متعددی را مطرح کرده‌اند.

۱. نظریه شخصیت زیگموند فروید

زیگموند فروید (۱۹۳۹-۱۸۵۶) بنیان‌گذار نظریه روانکاوی بود. نظریه‌های او بر اهمیت ضمیر ناخودآگاه، تجربیات دوران کودکی، رویاها و نمادگرایی تاکید دارند. نظریه رشد روان جنسی فروید نشان داد که کودکان طی یک سری مراحل پیشرفت می‌کنند. در هر مرحله انرژی لیبیدینال (نیرویی که همه رفتارهای انسان را کنترل می‌کند.) بر قسمت‌های مختلف بدن متمرکز می‌شود. تکمیل موفق‌آمیز یک مرحله به فرد اجازه می‌دهد، تا به مرحله بعدی رشد برسد. شکست در هر مرحله منجر به اصلاحاتی می‌شود که در شخصیت بزرگسالی تأثیر دارد. این نظریه از شناخته‌شده‌ترین و بحث‌برانگیزترین نظریه‌ها است.

۲. نظریه شخصیت اریک اریکسون

اریک اریکسون (۱۹۹۴-۱۹۰۲) روانشناسی بود که توسط آنا فروید آموزش دیده بود. نظریه روانی اجتماعی اریکسون نحوه رشد شخصیت را در طول عمر توصیف می‌کند. برخی از جنبه‌های نظریه اریکسون همانند نظریه فروید توسط محققان امروزی منسوخ شده‌است. اریکسون ۸ مرحله روانی اجتماعی را توصیف می‌کند. هر مرحله نقش مهمی در رشد شخصیت و مهارت‌های روانی فرد ایفا می‌کند.

در طول هر مرحله شخص با یک بحران رشدی روبرو می‌شود که به‌عنوان نقطه عطفی در رشد عمل می‌کند. تکمیل موفقیت‌آمیز هر مرحله باعث رشد شخصیت سالم می‌شود. اریکسون بیشتر به تأثیر تعاملات اجتماعی بر رشد شخصیت علاقه‌مند بود.

۳. نظریه شخصیت آبراهام مزلو

آبراهام مزلو (۱۹۷۰-۱۹۰۸) روان‌شناس اومانیستی (انسان‌گرا) بود. این روان‌شناس نظریه‌ای بر پایه سلسله مراتب نیازها مطرح کرد. او معتقد بود که برخی نیازهای ذاتی در هدایت رفتار افراد تأثیرگذارند. مانند نیاز به عشق و محبت، نیازهای فیزیولوژیکی، نیاز به ایمنی و امنیت، نیاز به عزت‌نفس و خودشکوفایی.

۴. نظریه شخصیت آیزنک

آیزنک نظریه شخصیتی را بر اساس عوامل بیولوژیکی ارائه داد. او معتقد بود افراد نوعی سیستم عصبی را به ارث می‌برند که بر توانایی آن‌ها بر یادگیری و سازگاری با محیط تأثیر می‌گذارد. زمانی که آیزنک در بیمارستان روانپزشکی در لندن کار می‌کرد، مجموعه‌ای از سؤالات مربوط به رفتار را جمع‌آوری کرد. با استفاده از این سؤالات ۷۰۰ سرباز را که درگیر اختلالات عصبی بودند، ارزیابی کرد. او متوجه شد، بین پاسخ‌ها به طور طبیعی ارتباط وجود دارد.

آیزنک از تکنیکی به نام تحلیل عاملی استفاده کرد. این تکنیک رفتار را به تعدادی از عوامل محدود می‌کند. او دریافت که می‌توان رفتار را با دو بعد نشان داد:

  • برون گرایی / درون گرایی
  • روان‌رنجوری / ثبات.

شخصیت شناسی برون گرایی – درون گرایی

افراد برون گرا معاشرتی بوده و مشتاق هیجان و تغییر هستند. این افراد را معمولاً به بی‌خیال و خوش‌بینی می‌شناسند. آنها به‌احتمال زیاد ریسک می‌کنند و به هیجان علاقه‌مندند. افراد درونگرا در طرف دیگر این مقیاس قرار می‌گیرند. این افراد ساکت و محافظه‌کار هستند. در زمانی که بیش‌از‌حد برانگیخته شده‌اند، از احساس و تحریک خودداری می‌کنند. این افراد معمولاً اقدامات خود را برنامه‌ریزی کرده و احساسات خود را کنترل می‌کنند. افراد درون‌گرا معمولاً جدی، قابل‌اعتماد و بدبین هستند. جالب است بدانید که تغییر شخصیت ممکن است.

افراد برون گرا معاشرتی بوده و مشتاق هیجان و تغییر هستند. این افراد را معمولاً به بی‌خیال و خوش‌بینی می‌شناسند. آنها به‌احتمال زیاد ریسک می‌کنند و به هیجان علاقه‌مندند. افراد درونگرا ساکت و محافظه‌کار هستند. در زمانی که بیش‌از‌حد برانگیخته شده‌اند، از احساس و تحریک خودداری می‌کنند.

شخصیت شناسی روان رنجوری – ثبات

سطح روان رنجوری شخص با واکنش‌پذیری سیستم عصبی سمپاتیک او تعیین می‌شود. معمولاً سیستم عصبی افراد باثبات در شرایط استرس‌زا واکنش کمتری نشان می‌دهد و آرامش خود را حفظ می‌کند. از طرف دیگر فردی که دارای شخصیت روان‌رنجور است، بسیار ناپایدار بوده و مستعد واکنش بیش‌از‌حد به محرک‌ها است. این افراد ممکن است، سریعاً نگران، عصبی یا دچار ترس شوند. آنها به‌شدت احساسی هستند و سریعاً به استرس پاسخ می‌دهند.

شخصیت شناسی روان پریشی

آیزنک در مطالعات بعدی بعد سوم شخصیت یعنی روان پریشی را اضافه کرد. این افراد به‌عنوان‌مثال فاقد حس همدلی، بی‌رحم، تنها، پرخاشگر و دردسرساز هستند. این علائم به سطح بالای تستوسترون مربوط می‌شود. هرچه میزان تستوسترون بیشتر باشد، سطح روان‌پریشی نیز بالاتر می‌رود. سطوح پایین تستوسترون مربوط به رفتار متعادل‌تر و طبیعی است.  

تست شخصیت شناسی کتل چیست؟
کتل معتقد بود که نمی‌توان شخصیت را تنها با ۲ یا ۳ بعد رفتار درک کرد. برای به‌دست‌آوردن تصویر واضحی از شخصیت فرد باید ویژگی‌های بیشتری بررسی شود.

۵. نظریه شخصیت صفات ۱۶ عاملی کتل (PF)

به نقل از verywellmind، کتل با دیدگاه آیزنک مخالف بود. او معتقد بود که نمی‌توان شخصیت را تنها با ۲ یا ۳ بعد رفتار درک کرد. برای به‌دست‌آوردن تصویر واضحی از شخصیت فرد باید ویژگی‌های بیشتری بررسی شود. او با بررسی و ارزیابی داده‌ها توانست ۱۶ عامل شخصیتی مشترک را برای همه افراد پیدا کند. کتل این ۱۶ ویژگی شخصیتی را به‌صورت جدول زیر بیان کرد.

عامل شخصیتیامتیاز در حد پایینامتیاز در حد بالا
صمیمیتسرد و خودخواهحمایتی و آرامش‌بخش
استدلالاستدلال عینی و ناپایداراستدلال انتزاعی
هیجانعدم ثبات عاطفیآرام و باثبات
پرخاشگریمتواضعکنترل‌کننده و سخت
شادابیغمگین و مهارشدهسرزندگی و عاشق سرگرمی
وظیفه‌شناسیسرکشتطبیق با شرایط
قاطعیتخجالت‌زدهجسورانه
حساسیتغیراحساسی و یک‌دندهحساس و نرم‌خو
پارانوئیدخوش‌باور و اعتمادکنندهبدگمان و شکاک
درون‌گراییبرون‌گرا با روابط دوستانهدرون‌گرایی و تمایل به سکوت
اضطراباطمینان کاملبی‌اعتمادی به خود
تجربه‌گراییمحافظه‌کارتجربه‌گرا
استقلالخودکفامتکی به دیگران
کمال‌گراییبی‌نظم و آشفتهمنظم و کامل
تنشآراممضطرب
وجدانباوجدانمصلحت‌گرا
۱۶ عامل شخصیتی

تیپ شناسی شخصیت

ویژگی‌های شخصیتی بسیار زیادی وجود دارد که با ترکیب شدن آنها تیپ‌های شخصیتی منحصربه‌فرد ایجاد می‌شود. از زمانی که بقراط و یونانیان باستان ۴ خلق‌و‌خوی اصلی را پیشنهاد کردند، مردم به دنبال راهی برای طبقه‌بندی شخصیت‌ها بوده‌اند. همان‌طور که ذکر کردیم، امروزه روان‌شناسان تیپ شخصیتی را بر اساس ۵ ویژگی اساسی دسته‌بندی می‌کنند. پذیرش تجربه جدید، وجدان، برون‌گرایی، سازگاری و روان‌رنجوری. در یک مدل جدیدتر به نام هگزاگو صداقت و فروتنی به‌عنوان ششمین ویژگی کلیدی معرفی شده‌است.

تیپ شخصیتی افراد بسیار گسترده است. به‌عنوان‌مثال در آزمون‌های روانشناسی شخصیت افراد با شخصیت نوع A را فردی سازمان‌یافته، سخت‌گیر، رقابتی و مضطرب می‌دانند. اما بااین‌حال پشتیبانی تجربی کمی برای این ایده وجود دارد. روان‌شناسانی که به مطالعه شخصیت می‌پردازند، معتقدند چنین گونه‌شناسی بسیار ساده‌انگارانه است.

شخصیت شناسی در افراد مختلف
ویژگی‌های مختلف شخصیت افراد را منحصربه‌فرد می‌کند.

تست روانشناسی شخصیت

در مدلی به نام مدل پنجِ بزرگ هر فرد در یک پیوستگی برای هر صفت قرار می‌گیرد. در این مدل ممکن است، فردی نسبت به بقیه مردم در صفتی مانند برون‌گرایی نسبتاً بالا یا پایین ارزیابی شود. ترکیبی از این سطوح شخصیت فرد را توصیف می‌کند. برای ارزیابی این تفاوت‌های فردی انواع تست شخصیت شناسی ایجاد شده‌است.

با کمک برخی از تست‌های شخصیت‌شناسی می‌توان به نقاط قوت و ضعف‌های هر شخصیت پی برد. از طرفی می‌توان توانایی‌هایی که یک فرد دارد را بهتر و بادقت بیشتری بررسی کرد. البته می‌دانید که تست‌های شخصی نمی‌توانند ۱۰۰٪ یک فرد را به ما بشناسانند. انسان‌ها پیچیده‌تر از آن هستند. اما الگوهای رفتاری و شناخت بیشتر شخصیت می‌تواند به رشد فردی بهتری بینجامد. پس تست‌های شخصیت می‌توانند کمک‌‌کننده‌ی شناحت نقاط قوت و ضعفتان باشند. همچنین در برقراری ارتباط با دیگران هم تست‌های شخصیت شناسی می‌توانند کمک‌کننده باشند و تاثیرات بسزایی داشته‌باشند.

شخصیت شناسی چهره

احتمالاً برای شما هم پیش آمده‌است که وقتی برای اولین‌بار شخصی را ملاقات می‌کنید، در مورد شخصت او حدس‌هایی می‌زنید. در این مورد شما تنها نیستید. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با فرهنگ‌های مختلف در ۴۱ کشور جهان تنها با نگاه به چهره فرد در مورد شخصیت او ارزیابی‌هایی انجام می‌دهند. به‌عنوان‌مثال چقدر به نظر می‌رسد، این شخص به شما آسیب برساند؟

محققان برای این که متوجه شوند، شخصیت شناسی ازروی چهره تا چه حد به واقعیت نزدیک است، آزمایش‌های مختلفی انجام داده‌اند. در یکی از این آزمایش‌ها افراد با دیدن چند عکس تا بیش از ۶۰% در مورد شخصیت افراد ارزیابی درستی ارائه دادند. زیرا افراد به ویژگی‌های ظریف در چهره افراد توجه می‌کنند و تا حدودی شخصیت فرد را تشخیص می‌دهند. البته نتایج با دقت ۱۰۰% نبوده و هیچگاه نمی‌توان با اطمینان در مورد شخصیت افراد نظر داد.

شخصیت شناسی چهره
طبق تحقیقات شخصیت شناسی چهره تا حدودی می‌تواند درست باشد.

شخصیت شناسی از چه روش های انجام می شود؟

روان‌شناسان برای مطالعه و روانشناسی شخصیت از تست‌ها و ارزیابی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آزمایش‌های گسترده‌ای برای شناسایی شخصیت افراد انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال تست شخصیت شناسی MBTI شاخص مهمی در ارزیابی افراد بوده که برای غربالگری قبل از استخدام انجام می‌شود. برخی از آزمایش‌ها نیز برای تشخیص اختلالات شخصیتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر ارزیابی اختلالات شخصیتی، درک بهتر از شخصیت در بسیاری از جنبه‌های زندگی مفید است. به‌عنوان‌مثال ممکن است، شما با شناخت شخصیت خود متوجه شوید که لازم است، زمانی را برای تنهایی در نظر بگیرید.

احتمالاً با مجموعه‌ای از تست‌های شخصیت شناسی آنلاین برخورد داشته‌اید. تست‌هایی که به‌عنوان‌مثال برون‌گرایی و درون‌گرایی شما را مشخص می‌کنند. برخی از این آزمون‌ها معتبر و علمی بوده و برخی دیگر تنها جنبه سرگرمی دارند. برای شناخت بهتر خود و روانشناسی شخصیت بهتر است، فقط از آزمون‌هایی که توسط متخصصان آموزش‌دیده و واجد شرایط اداره می‌شود، استفاده کنید. روان‌شناس باتوجه‌به ارزیابی‌های خود بهترین آزمون را معرفی کرده و نتایج آزمون را با دقت برای شما تفسیر می‌کند.

آیا شخصیت شناسی با گروه خونی ممکن است؟

شاید شما هم در اینترنت عبارت‌هایی مانند شخصیت شناسی از روی رنگ مو، شخصیت شناسی با مدل ابرو یا شخصیت شناسی از روی اسم را شنیده باشید. اما این آزمون‌ها تا چه حد اعتبار دارند؟ این نوع روش‌های ارزیابی شخصیت کاملاً بی‌اساس بوده و هیچ‌گونه اعتباری ندارند. تنها باید به جنبه سرگرمی نگاه کرد.

روش‌های معتبر شخصیت شناسی طی سال‌های طولانی توسط محققان و روان‌شناسان با انجام آزمایش‌های مختلف طراحی شده‌اند. در تست‌های روانشناسی معتبر با ارائه سؤالات در مورد جنبه‌های مختلف شخصیت و استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، شخصیت ارزیابی می‌شود.

شاید شما هم در اینترنت عبارت‌هایی مانند شخصیت شناسی از روی رنگ مو، شخصیت شناسی با مدل ابرو یا شخصیت شناسی از روی اسم را شنیده باشید. این نوع روش‌های ارزیابی شخصیت کاملاً بی‌اساس بوده و هیچ‌گونه اعتباری ندارند. تنها باید به جنبه سرگرمی نگاه کرد.

روانشناسی اختلال شخصیت

روان‌شناسان با کمک متدهای شخصیت شناسی مشکلات و اختلالات شخصیتی را مطالعه می‌کنند. اختلالات شخصیتی به‌عنوان اختلالات روانی مزمن و فراگیر توصیف می‌شوند. این اختلالات می‌توانند رفتار، افکار و عملکرد بین‌فردی را به‌طورجدی تحت تأثیر قرار دهند.

طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت روان (NIH) تقریباً ۹.۱% از جمعیت بزرگسال در ایالات متحده آمریکا هر ساله علائم یکی از اختلالات شخصیتی را تجربه می‌کنند. شاید تشخیص اختلال شخصیت برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. اما برای این اختلالات درمان‌هایی وجود دارد. با کمک مشاوره روانشناس یا روانپزشک حرفه‌ای می‌توان منشأ این مشکلات را شناسایی کرده و استراتژی مقابله با آنها را پیدا کرد.

بسته به تشخیص پزشک ممکن است، از روش‌های مختلفی مانند روان‌درمانی، آموزش مهارت، دارودرمانی و یا ترکیبی از ۳ روش استفاده شود. اختلالات شخصیتی به‌طورکلی به ۳ گروه یا خوشه تقسیم می‌شوند.

اختلالات شخصیتی
اختلالات شخصیتی می‌توانند رفتار و عملکرد افراد را تحت تاثیر قرار دهند.

خوشه A

این‌گونه اختلالات با رفتارهای عجیب یا غیرعادی مشخص می‌شوند. افرادی که دارای اختلالات شخصیتی خوشه A هستند، در روابط مشکلات عمده‌ای پیدا می‌کنند. زیرا رفتار آنها ممکن است، عجیب یا مشکوک به نظر برسد. اختلالات خوشه A شامل موارد زیر می‌شود:

خوشه B

این گروه دارای رفتارهای چشمگیر یا نامنظم هستند. این افراد احساسات بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند. همچنین ممکن است، رفتار‌های نمایشی، بسیار بی‌پروا یا قانون‌شکنی از خود بروز دهند. این اختلال شامل موارد زیر است:

  • شخصیت ضداجتماعی: علائم آن نادیده گرفتن قوانین و هنجارهای اجتماعی است. در دوران کودکی خود را نشان می‌دهد.
  • شخصیت مرزی: با بی‌ثباتی در روابط بین‌فردی و احساسات مشخص می‌شود.
  • شخصیت تاریخی: احساسات و توجه بیش‌از‌حد که اغلب منجر به رفتارهای نامناسب برای جلب‌توجه می‌شود.
  • شخصیت خودشیفته: با خودمحوری و عدم همدلی با افراد دیگر نشان داده می‌شود.

خوشه C

اختلالات شخصیتی این افراد با اضطراب مشخص می‌شود. این افراد تمایل دارند، اضطراب فراگیر یا ترس را تجربه کنند. خوشه C شامل موارد زیر می‌شود:

  • شخصیت اجتنابی: بازداری و دوری از اجتماع که با ترس از عدم کفایت و انتقاد دیگران ایجاد می‌شود.
  • شخصیت وابسته: این افراد ترس از تنهایی داشته و دیگران را مجبور به مراقبت از آنها می‌کنند.
  • شخصیت وسواسی – اجباری: این افراد با ایجاد نظم، کمال و کنترل روابط مشخص می‌شوند.
شخصیت شناسی از روی ماه تولد ممکن است؟
شخصیت شناسی از روی ماه تولد و سال متولد شدن، چندان پایه و اساسی ندارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شخصیت شناسی موضوع گسترده‌ای است. روان‌شناسان با درک شخصیت انسان و تشخیص اختلالات احتمالی شخصیتی به بهبود زندگی افراد و تعاملات اجتماعی آنها کمک می‌کنند. روانشناس باتجربه مشکلات افراد در خانواده، مدرسه، محل کار یا روابط با افراد دیگر را تشخیص داده و مهارت‌های مقابله و مدیریت علائم اختلال شخصیت را توسعه می‌دهد.

شما می‌توانید برای شخصیت شناسی و تشخیص اختلالات احتمالی در شخصیت خود با روان‌شناس مشاوره داشته‌باشید. برای مشاوره با روانشناس یا روانپزشک به لیست پزشکان دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم نوبت‌دهی آنلاین امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تست شخصیت شناسی یا روانشناسی شخصیت mbti یکی از روش‌هایی است که می‌توان با کمک آن شخصیت فرد را بررسی کرد و تشخیص داد. از طرفی به خاطر داشته‌باشید که این تست نسبتا قدیمی است اما هنوز هم یکی از پرطرفدارترین‌ها و پراستفاده‌ترین تست‌ها در دنیاست. آزمایش شخصیت شناسی mbti از روانشناسی یونگ نشات می‌گیرد و می‌تواند افراد را دسته‌بندی کند. افرادی که این تست را می‌دهند، می‌فهمند که درون‌گرا هستند یا برون‌گرا، حسی هستند یا شهودی، منطقی هستند یا احساسی، قضاوت‌گر هستند یا ادراکی. تست مورد نظر تعداد زیادی سوال دارد که فرد باید بدون اینکه تعلل کند، جواب سوالات را بدهد و نتیجه مشخص گردد.

حتما شما هم این عبارت را شنیده‌اید که شخصيت شناسي از روي اسم امکان پذیر است! اسمی که خود فرد انتخاب نکرده و بر روی او گذاشته شده،‌ چه کمکی در شناخت شخصیت او می‌تواند به شما بکند؟ این جملات همگی بی‌اساس هستند و هیچ اعتنایی به آنها نکنید. معمولا در فضای مجازی با این سوالات یا عبارت‌ها زیاد مواجه می‌شوید که آیا می‌خواهید شخصیت خود را از روی نام خود بشناسید؟ بهتر است که به سادگی از این عبارت‌ها گذر کنید و از روش‌های علمی و روانشناختی کمک بگیرید. بهترین کار مشورت با یک متخصص برای استفاده از تست‌های مختلف است. هرچند نمی‌توان با کمک تست‌ها دسته‌بندی‌ها را انجام داد.

شاید در گذشته می‌گفتند که شرایط ستاره‌ها و سیاره‌ها و قرارگیری آنها در شکل خاصی می‌تواند بر روی شخصیت افراد هم تاثیر بگذارد و شخصیت آنها را شکل دهد. بنابراین این که در کدام ماه و در کدام روز به دنیا آمده‌اید می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که شخصیت شما به چه شکل است. امروزه این ادعا بی‌اساس است و می‌گویند که ستاره‌ها و رمل و اسطرلاب نمی‌توانند در تشخیص شخصیت یک فرد موثر باشند. برای اینکه بدانید که شخصیت شما چطور است و چه ویژگی‌های شخصیتی دارید، باید با دکتر روانشنامی‌توان با مطالعه‌ی بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت، اطلاعات بسیاری درباره روانشناسی شخصیت به دست آورید. شخصیت شناسی نیازمند تخصص روانشناسی است. نمی‌توان تنها با یک بررسی ساده و خواندن چند کتاب ادعا کرد که می‌توانید شخصیت افراد را بشناسید و آنها را طبقه‌بندی کنید. معمولا برای دانستن اینکه شخصیت افراد به چه شکل است، باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود و وجود یک متخصص ضروری است. س مشورت کنید و از تست‌های شخصیت شناسی استاندارد کمک بگیرید.

سوالات استاندارد شخصیت شناسی ازدواج می‌تواند کمک‌کننده باشد و به طرفین کمک کند که همدیگر را بهتر بشناسند. در مواقعی ممکن است که دو فرد با هم تناقض داشته‌باشند. تفاوت‌ها طبیعی هستند و هر کسی می‌تواند با شخص دیگری تفاوت داشته‌باشد، اما تضاد چیزی نیست که بتوان آن را به سادگی مدیریت کرد. این تست‌ها بر روی بیشترین چیزی که تمرکز می‌کنند، تضاد‌های شخصیتی شماست. می‌توان این تست‌ها را نزدیک به آزمایش خونی که از مرد و زن پیش از ازدواج می‌گیرند تا ببینند که خون‌هایشان به هم می‌خورد یا نه، دانست! این سوالات در مشاوره ازدواج پرسیده می‌شود.

ژن‌ها تعیین‌کننده‌ی رنگ چشم و تعیین‌کننده‌ی هر ویژگی ظاهری و ویژگی باطنی در شما هستند. اما آیا این حرف به گوش خود شما هم منطقی می‌رسد که کسی را می‌توان از رنگ چشم او شناخت؟ مثلا افرادی که رنگ چشم قهوه‌ای دارند همگی درون‌گرا و افرادی که رنگ چشم روشن دارند برونگرا هستند؟ خیر! این ادعا از پایه بی‌اساس است. با وجود اینکه هر دو مسئله را می‌توان به ژن‌ها ربط داد اما ژن‌های جدایی این مسئولیت‌ها را به عهده دارند و هیچ یک در مسئولیت هم دخالت نمی‌کنند. برای اینکه شخصیت یک فرد را بشناسید باید به دکتر روانشناس یا روانکاو مراجعه کنید. می‌توانید سوالات خود را درباره تست‌ها و آزمایش‌های روانشناسی با مشاوره تلفنی روانشناس بپرسید.

می‌توان با مطالعه‌ی بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت، اطلاعات بسیاری درباره روانشناسی شخصیت به دست آورید. شخصیت شناسی نیازمند تخصص روانشناسی است. نمی‌توان تنها با یک بررسی ساده و خواندن چند کتاب ادعا کرد که می‌توانید شخصیت افراد را بشناسید و آنها را طبقه‌بندی کنید. معمولا برای دانستن اینکه شخصیت افراد به چه شکل است، باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود و وجود یک متخصص ضروری است.

می‌توان با مطالعه‌ی بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت، اطلاعات بسیاری درباره روانشناسی شخصیت به دست آورید. شخصیت شناسی نیازمند تخصص روانشناسی است. نمی‌توان تنها با یک بررسی ساده و خواندن چند کتاب ادعا کرد که می‌توانید شخصیت افراد را بشناسید و آنها را طبقه‌بندی کنید. معمولا برای دانستن اینکه شخصیت افراد به چه شکل است، باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود و وجود یک متخصص ضروری است.

روانشناسی شخصیت افراد مشابه است و تفاوت چندانی ندارد. شاید در بررسی‌ها جنسیت هم تا حدودی لحاظ شود، اما بررسی‌ها فارغ از جنسیت افراد است.

یکی از ساده‌ترین کاربردهایی که این روانشناسی دارد، در مشاغل است. هنگامی که یک کارفرما می‌خواهد کسی را استخدام کند، به این مسئله توجه می‌کند که ویژگی‌های شخصیتی شما برای استخدام در منصب مورد نظر مناسب است یا نه! یکی از راه‌های بررسی آن انجام تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی است. وقتی‌که شخصیت شما شناسایی شود، می‌تواند به کارفرما کمک زیادی کند.

کسی که به برخی موارد توجه خاصی نشان می‌دهد و علایق خاصی در زمینه‌ی خاصی دارد، ویژگی‌های شخصیتی خود را نیز بروز می‌دهد. بنابراین می‌توان از روی علایق فرد، شخصیت او را تشخیص داد. البته که این تا حدودی کارایی دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “شخصیت شناسی چیست؟ آشنایی با روانشناسی شخصیت”

  1. Sabaghobadi گفت:

    سلام ممنون به خاطر مطالب مفیدتون.روانشناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه های روانشناسی است.پس ما باید بعد های مختلف اون رو که توی زندگی ما تاثیر گذاره بیشتر درک کنیم تا از اختلالات و مشکلات شخصیتی در زندگی فردی جلوگیری کنیم من یک مطلب مفید در این باره داخل سایت دانشگاه کسب و کار خوندم که واقعا کمک کننده بود .