مخدر شیشه یا آیس، سایه پنهان و ساکت اعتیاد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شیشه، نوعی مت آمفتامین کریستال است و یک نسخه بسیار قوی و خطرناک از مت امفتامین محسوب می‌شود. این ماده مخدر بسیار اعتیاد آور است و معمولاً دود یا تزریق می‌شود. شیشه تأثیر بسیار قوی‌تری بر مغز شما نسبت به سایر اشکال مواد مخدر دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 16 دقیقه
مخدر شیشه یا آیس، سایه پنهان و ساکت اعتیاد

مخدر شیشه در واقع نام رایج داروهای محرک و اعتیادآور حاصل از ترکیب ماده‌های صنعتی با مت آمتافمین‌ها هستند. امروزه تبلیغ‌هایی در مورد مصرف مواد مخدر، توهم‌زا و محرک می‌شود. همگی این تبلیغات جوانان را تشویق به استفاده از محرک‌هایی مانند شیشه، آیس، ال اس دی یا قارچ‌های جادویی می‌کنند. استفاده از شیشه به‌دلیل تأثیر بر کاهش اشتها و کاهش وزن، در میان زنان بسیار محبوب شده است.

امروزه قرص‌های زیادی با عنوان داروی لاغری و کاهش وزن حاوی این ماده اعتیادآورر هستند و متأسفانه به‌راحتی به فروش می‌رسند. هرچند این داروها باعث کاهش وزن می‌شوند اما بسیار اعتیادآور است. در اکثر موارد مصرف‌کننده از وجود مخدر شیشه در این قرص‌ها اطلاعی ندارد و متأسفانه ناخواسته معتاد می‌شود. اعتیاد به شیشه بسیار آسان و سریع است اما ترک آن کاری سخت و دشوار است که عوارض بی‌شماری در پی دارد.

مخدر شیشه چیست؟

شیشه که از انواع مواد مخدر محسوب می‌شود، برای اولین‌بار در سال ۱۸۸۷ در آلمان طی تحقیقاتی بر روی مبتلایان به افسردگی، بیش فعالی و چاقی مزمن به‌صورت مصنوعی ساخته شد. جالب است بدانید در طول جنگ جهانی دوم «ژاپن» از متامفتامین‌هایی مانند شیشه و غیره برای آماده‌سازی روحی، رفع خستگی، بیداری و هوشیاری طولانی‌مدت سربازان استفاده می‌کرد. بعدها سربازانی که بیش از حد به شیشه معتاد شده بودند، نتوانستند آن را ترک کنند و به‌این ترتیب دچار اختلالات اضطراب پس از سانحه، افسردگی و غیره می‌شدند.

مشخصات دارویی و نام دیگر مواد مخدر شیشه چیست؟

مهم‌ترین اطلاعات دارویی درباره شیشه مخدر شامل موارد زیر است:

  • رده دارویی: داروهای سایکواکتیو
  • طبقه بندی: داروهای محرک
  • نام پزشکی: مت آمفتامین (Methamphetamine)
  • دیگر نام‌ها: کرانک، آیس، کریستال، یخ، قرص‌های اکستازی، دزوکسین (نوع دارویی)
  • شکل مصرف: تزریق، استشمام، بلع، اسنیف کردن و کشیدن شیشه با قاشق
  • فرمول شیمیایی شیشه: C۱۰H۱۵N
  • مدت زمان ماندگاری: ۸ تا ۱۲ ساعت در بدن.

مت آمفتامین یا آیس چیست؟

مت آمفتامین به انگلیسی: Methamphetamine، در بازار سیاه با نام مخدر شیشه به انگلیسی crystal شناخته می‌شود. این ماده یک روان‌گردان و محرک سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل بالای اعتیاد است. از این ماده برای سرخوشی و احساس لذت و تفریح استفاده می‌شود. اما این دارو در مواردی برای درمان برخی بیماری‌ها هم استفاده دارد، از جمله:

  • خط دوم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی
  • درمان نارکولپسی (حملات خواب)
  • افسردگی‌های شدید
  • چاقی‌های مقاوم به درمان (عوارض شیشه بر بدن)

البته مصرف پزشکی متامقتامین بسیار محدود است. مت آمفتامین، در مصارف اول و دوز های کم، با تحریک گیرنده‌های مغز، باعث افزایش انرژی و تمرکز، سرخوشی، کاهش اشتها و بی‌خوابی در فرد می‌شود اما در دوزهای بالا می‌تواند عوارض خطرناکی مانند تشنج، خونریزی مغزی و روان‌پریشی ایجاد کند. همچنین مصرف طولانی‌مدت مت‌آمفتامین عواقب جسمی، روانی و اجتماعی بسیاری را برای مصرف کنندگان این ماده در پی دارد.

ماده مخدر شیشه چیست؟
مت آمفتامین به انگلیسی: Methamphetamine، در بازار سیاه با نام مخدر شیشه به انگلیسی crystal شناخته می‌شود.

ساختار شیمیایی شیشه یا مت آمفتامین چگونه است؟

مواد تشکیل دهنده شیشه مخدر چیست؟ مواد مخدر شیشه از چی درست میشه؟ ترکیبات شیشه مخدر یا مواد اولیه شیشه مخدر (مت‌آمفتامین) از آمفتامین C9H13N گرفته شده که یک ماده محرک و اعتیاد‌آور است. این ماده مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می‌کند و اثر آن از نظر شیمیایی از آمفتامین بیشتر است. مت آمفتامین به شکل پودر سفیدرنگ (شبیه بلورهای شیشه)، بدون بو و تلخ وجود دارد که به‌راحتی در نوشابه‌های الکلی و غیرالکلی حل می‌شود و به صورت کلی از احیا شدن سودوافدرین به‌وسیله فسفر قرمز سنتز می‌شود. در روش دیگر از فنیل‌استیک اسید و متیل آمین برای ساخت قرص متامفتامین استفاده می‌شود.

تفاوت آمتفامین با مت آمفتامین (شیشه) چیست؟

ممکن است آمفتامین و مت آمفتامین (شیشه) را به اشتباه یکی بدانید. باید اشاره کرد این دو دارو مکانیسمی کاملاً متفاوت دارند. معمولا از آمفتامین به‌عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی در درمان اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی و نارکولپسی استفاده می‌شود. «آدرال» (Adderall) یکی از انواع داروهای حاوی آمفتامین است که ترکیبی مشابه مت آمفتامین دارد و برای درمان اختلالات گفته شده استفاده می‌شود.

آمفتامین در چه مواد مخدری وجود دارد؟ آمفتامین و مت آمفتامین‌ها از دسته گروه‌های دارویی «فنیل آمین» هستند. این دو دارو هر دو در دسته مواد مخدر طبقه‌بنده می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها ساختار شیمیایی که بسته به قدرت و دوز مورد استفاده تأثیرات متفاوت و گاهی مشابه بر بدن می‌گذارد. براساس تحقیقات انجام شده، مت آمفتامین‌ها به‌طرز چشم‌گیری از داروهای حاوی آمفتامین قوی‌ترند.

از میان تمام مشتقات و مخدرهای حاصل از آمفتامین یا مت آمفتامین، مخدر شیشه، قوی‌ترین ماده اعتیاد‌آور است که به‌شکل بلورهای آمفتامین ساخته می‌شود. از آنجایی که این ترکیب شیمیایی غیرقانونی است، انواع مختلفی از داروهای حاوی مت آمفتامین در بازار سیاه موجود بوده که رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • افدرین
  • سودو
  • سودوافدرین.

تاثیر مت آمفتامین بر بدن چگونه است؟

مت‌آمفتامین عوارض فاجعه بار و جبران‌ناپذیری دارد. این ماده با ورود به سیستم عصبی مرکزی باعث آزاد شدن ناگهانی انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز می‌شود. در نهایت آزاد شدن دوپامین باعث تحریک سلول‌های مغزی و افزایش حالت تهاجمی و افزایش انرژی جسمی می‌گردد.

بعد از تمام شدن این اثرات، علائم بدخلقی و افسردگی و علائم اختلال حرکتی مثل پارکینسون در فرد ظاهر می‌شود. این ماده در همان ابتدای مصرف صدمات جبران‌ناپذیری را به مغز وارد می‌کند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افت حافظه
  • پرخاشگری
  • رفتارهای جنون‌آمیز و غیرعادی
  • آسیب‌های مغزی و عصبی.

چرا به شیشه وابسته شدی؟

همین الان از متخصص مشاوره بگیر

چرا مصرف مخدر شیشه آنقدر اعتیاد آور و محبوب است؟

مخدر شیشه، اعتیادآورترین نوع محرک‌های مت آمفتامین است. بارها اشاره کردیم که ویژگی اصلی این محرک احتمال بالای اعتیاد به مصرف آن است. دلیل اصلی این عامل استفاده از «دکسترو- مت آمفتامین» در مخدر شیشه و کریستال است. مصرف مخدر شیشه به‌‌دلیل ترشح هورمون دوپامین در مغز و احساس لذت فوری، شدید و طولانی دربین نوجوانان و جوانان شیوع زیادی یافته است.

برخی از مصرف‌کنندگان مزمن شیشه هیچ‌گاه نمی‌توانند مصرف این ماده را کنار بگذارند. چون در اثر تغییرات دائمی در مغز در اثر مصرف شیشه، حس لذت در آن‌ها مختل شده و بدون مصرف مواد هیچ لذتی را نمی‌توانند تجربه کنند. به این دلیل احتمال افزایش مصرف در آن‌ها بسیار زیاد است. این افراد دنیای بدون لذت را نمی‌توانند تحمل کنند.

دلیل محبوبیت مصرف شیشه در جوانان

امروزه جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال بزرگترین گروه مصرف‌کننده مخدر شیشه هستند. مصرف شیشه بیشتر در مهمانی‌ها و پارتی‌های شبانه است. بسیاری از افراد شب‌کار هم برای مقابله با خواب‌آلودگی از این ماده مخدر استفاده می‌کنند. مخدر شیشه یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر غیرقانونی است که عوارض و پیامدهای بسیار جدی و خطرناکی به‌دنبال دارد.

با مصرف شیشه، تقریباً یک دوز خالص از مواد محرک به‌طور آنی وارد مغز می‌گردد. این مواد محرک احساس نشاط زیادی به فرد می‌دهد و یک حالت سرخوشی طولانی مدت ایجاد می‌کند و سریع اثر خود را از دست نمی‌دهد. در برخی پارتی‌ها و مهمان‌های شبانه میزبان با قرص‌ اکستازی از افراد پذیرایی می‌کند.

نوجوانان به دلایل مختلف مانند عدم آگاهی و وسوسه دوستان به مصرف شیشه روی می‌آورند. اغلب آن‌ها برای فرار از احساسات ناخوشایند و تغییر حال‌و‌هوایشان شیشه مصرف می‌کنند. برخی از آن‌ها هم مانند دانش‌آموزان یا دانشجویان برای بیدار ماندن در شب‌های امتحان از این ماده استفاده می‌کنند.

شیشه چگونه به‌ دست می‌ آید؟

ساده ترین روش ساخت شیشه مخدر چیست؟ مت آمفتامین یا مخدر کریستال و شیشه، حاوی دو ماده شیمیایی به‌نام‌های « لئو- مت آمفتامین» و «دکسترو- مت آمفتامین» است. از این دو ماده شیمیایی برای ساخت شیشه به اندازه مساوی استفاده می‌شود. این دو ماده باعث «استریوایزومرهای مت آمفتامین» می‌شوند که در آینده باعث ایجاد مولکول‌های متامفتامین و اثرات سرخوشی در فرد می‌شود.

مخدر شیشه یک ماده مصنوعی است و برخلاف سایر مواد مخدر همچون تریاک، هروئین، مواد مخدر کوکائین منبع طبیعی در محیط زیست ندارد. شیشه به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌های غیرمجاز که اغلب به نام «آشپزخانه» معروف هستند، ساخته می‌شوند. طرز تهیه شیشه بسیار خطرناک بوده و مواد شیمیایی مختلفی برای ساخت آن استفاده می‌شوند. احتمالاً سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad) را دیده‌اید و تا حدودی با عوارض مصرف شیشه و نیاز علم به تهیه آن آشنا هستید.

گاهی عدم اطلاع از نحوه ترکیب مواد شیمیایی در این آزمایشگاه‌ها می‌تواند منجر به آتش‌سوزی، تولید شیشه با ناخالصی بالا یا حتی انفجار شود. از سوی دیگر مواد شیمیایی استفاده شده در ساخت شیشه بسیار قوی بوده و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی، سرگیجه و بیماری‌‌های دیگر در افرادی شود که در این آشپزخانه‌ها مشغول به‌کار هستند. به‌همین دلیل مخدر شیشه یک محرک اعتیادآور غیرقانونی در بازار سیاه است.

در نهایت پس از پایان مراحل ساخت مخدر شیشه، کریستال‌های سفید یا آبی‌ رنگی به‌دست می‌آیند که می‌توان آن را پودر کرده و به‌صورت اسنیف، مخلوط در آب یا سایر نوشیدنی‌ها و قرص استفاده کرد.

متن انگلیسی:‌ «The physical effects of methamphetamine can include loss of appetite, hyperactivity, dilated pupils, flushed skin, excessive sweating, increased movement, dry mouth and teeth grinding (leading to “meth mouth”), headache, irregular heartbeat (usually as accelerated heartbeat or slowed heartbeat)»
ترجمه فارسی: «اثرات فیزیکی مت آمفتامین می‌تواند شامل از دست دادن اشتها، بیش فعالی، گشاد شدن مردمک، برافروختگی پوست، تعریق بیش از حد، افزایش حرکت، خشکی دهان و دندان قروچه (دهان مت)، سردرد، ضربان قلب نامنظم (معمولا به صورت تند شدن ضربان قلب یا کندی آن) باشد.»

به نقل از سایت wikipedia
شیشه چگونه به دست می آید؟
مخدر شیشه یک ماده مصنوعی است و برخلاف سایر مواد مخدر همچون تریاک، هروئین، کوکائین منبع طبیعی در محیط زیست ندارد.

نحوه و روش مصرف مخدر شیشه چیست؟

توجه کنید که مقالات سایت دکترتو صرفا جنبه راهنمایی و مشاوره درمانی دارد به همین علت در دکترتو به دنبال پیدا کردن روش مصرف مواد مخدر نباشید!

این ماده مخدر به شکل بلعیدنی (قرص)، تزریق وریدی و استنشاقی یا اسنیف کردن، استفاده می‌شود. برخی مواد مخدر آیس یا کریستال را پودر کرده و با دود کردن آن در شیشه‌هایی به نام پایپ، دود حاصل را استنشاق می‌کنند. آیس از درجه خلوص بالایی برخوردار است و مشابه کراک مصرف می‌شود. دودی که از آن بلند می‌شود، بدون بو است. پس از کشیدن آیس، پس‌مانده‌ای که از آن به‌جا می‌ماند را دوباره جمع‌آوری کرده و بار دیگر می‌کشند.

عده‌ای نیز این پودر را از راه بینی اسنیف کرده که تاثیر سریع‌‌تری دارد. نوع محلول شیشه را هم معمولاً با آب رقیق کرده و به‌صورت وریدی تزریق می‌کنند. در فاصله کم‌تر از ۵ تا ۳۰ دقیقه فرد دچار اولین حالت مصرف شیشه می‌شود که به آن «راش» می‌گویند.

سپس توهمات بعدی و حالات سرخوشی یا برعکس رفتارهای خطرناک طی ۱۲ ساعت آینده خود را نشان می‌دهند. اسنیف کردن و تزریق شیشه سریع‌ترین تأثیر را داشته و اثرات، توهمات و احساس سرخوشی آن معمولاً بین ۵ تا ۱۰ ثانیه پس از مصرف خود را نشان می‌دهند. سایر روش‌های مصرف ماده مخدر شیشه شامل موارد زیر است:

انواع روش مصرفتوضیحات
مصرف شیشه با نوشابهبه شیوه ریختن ماده مخدر در شیشه نوشابه و نوشیدن آن است. متاسفانه در این روش طریقه مصرف مواد مخدر کریستال با نوشابه انرژی‌زا یا کافئین، عوارضی مانند خشم و کارهای خطرناک وجود دارد.
طریقه مصرف شیشه با زرورقیکی از ابزار کشیدن شیشه است که در آن ماده مخدر را در زرورق یا فویل مانند فویل آشپزخانه قرار می‌دهند تا به آن حرارت دهند و مصرف کنند.
کشیدن شیشه با قلقلیاستفاده در شیشه‌های پایپ یا قلقلی که عوارض زیادی مانند بروز علائم سرماخوردگی خواهد داشت.
طریقه مصرف شیشه چیست؟

پس از مصرف شیشه چه حالتی به فرد دست می‌ دهد؟

شیشه با تأثیر بر افزایش ترشح دوپامین، باعث ایجاد هیجان‌زدگی و احساس شادی در فرد می‌شود. اکثر مصرف‌کنندگان در توصیف حالات خود بعد از مصرف شیشه به افزایش مدت زمان بیماری، سطح بالای انرژی و استقامت، احساس اعتماد به‌نفس یا افزایش ناگهانی میل جنسی اشاره می‌کنند.

به‌دلیل بی‌خوابی برای روزها و ساعت‌ها ممکن است فرد دچار هذیان و توهمات شود. که ممکن است منجر به بیماری‌های روانی شود. همچنین به دلیل احساس افزایش قدرت و انرژی، مصرف کنندگان گاهی اوقات روزها را بدون خوابیدن می گذرانند.

استفاده بیش از حد از شیشه که منجر به چندین روز بی‌خوابی در مصرف‌کننده شده و می‌تواند باعث ایجاد حالتی به نام «نیشگون گرفتن و کشیدن» شود. حالتی که در آن مصرف‌کننده به طور فزاینده‌ای ناامید ، پارانوئید و ناپایدار می‌شود و احتمالاً حالات توهم و روان پریشی می‌‌گیرد.

علائم مصرف شیشه چیست؟

این ماده به صورت داخل بینی و خوراکی و تزریق وریدی و کشیدنی یا تدخین مصرف می‌شود. بلافاصله بعد از مصرف در مدتی بین ۵ تا ۳۰ دقیقه، حالتی به نام rush یا flash در فرد ایجاد می‌گردد. تأثیر اصلی شیشه بر مغز است و جذب آن به‌صورت کبدی است؛ بنابراین در بدن به‌سرعت منتشر می‌شود و علائم اولیه مصرف شیشه مشاهده می‌شود. ماندگاری علائم می‌تواند دو الی سه روز بعد یا تا ۱۲ ساعت ادامه داشته باشد. نشانه مصرف شیشه را به دو دسته علائم اولیه و علائم طولانی مدت تقسیم می‌کنیم.

علائم اولیه مصرف شیشه

علائم و عوارض مصرف شیشه ماهی یکبار چیست؟ چنین عوارضی می‌تواند در صورت شدت یافتن باعث انقباض عروق و سکته قلبی و مغزی شوند. دقت داشته باشید که بروز علائم و شدت آن‌ها بستگی زیادی به حالات روحی، سن و جنسیت دارد. بارزترین علائم اولیه مصرف شیشه عبارت‌اند از:

  • هیجان‌زدگی
  • تند صحبت‌ کردن
  • بی‌تابی
  • افزایش فعالیت‌های فیزیکی
  • کاهش اشتها
  • احساس سرخوشی و توهمات ذهنی
  • بی‌میلی به‌غذا برای روزها
  • افزایش تعداد ضربان‌های قلب
  • افزایش تنفس
  • افزایش دمای بدن
  • تحریک‌پذیری
  • بی خوابی شبانه
  • برافروختگی چهره
  •  گشاد شدن مردمک‌ چشم‌ها
  • قرمزی و درد چشم
  •  متصاعد شدن یک بوی شیمیایی از نفس آن‌ها
  • گیجی
  • لرزش و تشنج
  • پارانویا یا بدبینی
  • خشونت.

علائم طولانی‌ مدت مصرف مخدر شیشه

موارد بالا عوارض مصرف شیشه در بلند مدت هستند که فرد طی ۵ تا ۳۰ دقیقه اول تجربه می‌کند. اما مصرف مخدر کریستال می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی هم داشته و باعث بروز برخی بیماری‌ها شود. از جمله عوارض ماندگارتر مصرف محرک شیشه و انواع آن، عبارت‌اند از:

  • کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها
  • آسیب به اندام‌های داخلی از جمله ریه، کبد و کلیه‌ها
  • خشکی شدید پوست
  • زخم‌های پوستی و آکنه
  • کمبود ویتامین و مواد معدنی
  • لاغری بیش از حد
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • بی‌قراری
  • بروز علت زودانزالی
  • افسردگی
  • توهم و هذیان
  • از دست دادن حافظه برای مثال گم کردن زمان و تاریخ
  • عوارض اعتیاد به مخدر شیشه.
علائم مصرف طولانی مدت کریستال چیست؟
افسردگی از علائم مصرف طولانی مدت کریستال است.

علائم اوردوز مصرف شیشه

دوزهای کنترل شده و مرغوب شیشه باعث مرگ افراد نمی‌شود. اغلب در اثر مصرف سایر مواد مخدر تقلبی با نام شیشه، شرایط روحی و توهمات فرد در حین مصرف باعث مرگ این دسته از افراد می‌شود. مقدار تحمل مصرف هر فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ممکن است فرد به‌غیر از اسنیف یا دود کردن، از نوع محلول یا قرص شیشه هم استفاده کند. معمولاً دوز مصرف متعادل مت آمفتامین برای سرخوشی ۵ تا ۶۰ میلی‌گرم است. در صورتی که فرد بیش از ۲۰۰ دوز در یک مرتبه استفاده کند دچار اوردوز شده که علائم زیر را به‌همراه دارد:

  • تعریق بیش از حد
  • عدم توانایی در تنفس
  • افزایش شدید ضربان قلب
  • مشکلات قلبی و گرفتگی عروق.

این عوارض می‌تواند کشنده باشد. در صورت بروز چنین حالتی سریعاً با اورژانس تماس گرفته و شرایط را اطلاع دهید.

راه‌ های تشخیص اعتیاد به شیشه کدامند؟

به‌دلیل سرعت بالای اعتیاد و بروز تأثیرات سوء مصرف مخدر شیشه، اعتیاد به شیشه را می‌توان خیلی زود تشخیص داد. علاوه بر علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم، موارد زیر به‌شما کمک می‌کند، سریع‌تر اعتیاد عزیزان خود را تشخیص داده و برای درمان و ترک اعتیاد اقدام کنید.

۱. نشانه‌ های فیزیکی اعتیاد به شیشه

در برخی موارد هم با اعتیاد و مصرف مخدر شیشه فرد دچار تشنج و حمله قلبی و نارسایی کبدی می‌شود. این موارد نیاز بهاقدام فوری پزشکی دارد. در بسیاری موارد بروز این حالات باعث مرگ فرد می‌شود. به نشانه‌های اعتیاد به شیشه در اطرافیان‌ و دوستان‌تان دقت کنید. سایر موارد عبارت‌اند از:

  • بوی بد دهان
  • پوسیدگی سریع دندان‌ها
  • سیاه شدن دندان‌ها
  • علائم سوختگی رو لب و انگشت‌ها
  • گشاد شدن مردمک چشم و قرمزی آن
  • تعریق شدید
  • تنفس نامنظم
  • جای سوزن روی وریدها به‌خصوص بازو
  • از دست دادن حس بویایی و خون دماغ شدن مداوم
  • کاهش ناگهانی و شدید وزن
  • احساس وجود حشرات و خزنده در پوست (مانند حس کرم‌زدگی)
  • دهان مت (عفونت ناشی از مصرف شیشه)
  • پیری زودرس پوست
  • زخم، آبسه، عفونت و بیماری‌های متنوع ویروسی
  • هذیان و توهم
  • کاهش یا افزایش میل جنسی
  • علائم طولانی مدت
  • تحریک یا هیجان عصبی
  • انهدونیا (ناتوانی در احساس لذت ناشی از تخریب گیرنده‌های دوپامین در مغز)
  • اضطراب یا احساس نگرانی و ناراحتی
  • عصبی بودن و رفتارهای جدید متفاوت
راه‌ های تشخیص اعتیاد به شیشه کدامند؟
پوسیدگی و سیاه شدن دندان‌ها، از روش‌های تشخیص مصرف آیس است.

۲. نشانه‌ های رفتاری اعتیاد به کریستال

یکی دیگر از علائم اعتیاد به کریستال مواد مخدر، تغییر ناگهانی خلق‌وخو و رفتار در فرد است. در صورتی که فرد دچار خماری شود، شرایط بدتر هم خواهد شد. رفتارهای زیر از جمله موارد شایع میان مصرف‌کنندگان معتاد به مخدر شیشه است:

  • کاهش مهارت در حرکت‌های ظریف مانند عدم تعادل و لرزش دست
  • رفتارهای خشن مانند دزدی برای خرید مواد مخدر
  • انجام رفتارهای تکراری کوچک مانند ناخن جویدن، خاراندن پوست و یا کشیدن مو
  • رفتارهای ناآگاهانه و بدون هوشیاری در اجتماعی
  • بی‌خوابی یا پرخوابی
  • کاهش بسیار شدید اشتها (به‌مدت ۲ الی ۳ روز)
  • فراموشی زمان، مکان یا تاریخ‌های مهم
  • انرژی زیاد
  • رفتارهای خشونت‌آمیز
  • انزوای اجتماعی و عدم علاقه به ارتباط با دیگران
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره
  • کم شدن میل جنسی و بی‌تفاوتی نسبت به همه‌چیز
  • عدم توانایی تمرکز
  • رفتاری‌های جنسی پرخطر و اعتیاد به سکس.

۳. علائم و ابزارهای قطعی مصرف مخدر شیشه

در صورتی که بسیاری از نشانه‌های مصرف مخدر شیشه را در یکی از نزدیکان خود مشاهده کردید، می‌توانید وسایل او را برای یافتن مواد لازم استفاده شیشه یا کریستال بگردید. به‌راحتی در خانه یا ماشین می‌توان این ابزار را نگهداری کرد. از آنجایی که شیشه ماده‌ای بدون بو است، لذا ممکن است فرزند یا همسرتان بدون اطلاع در خانه شیشه مصرف کرده و به آن اعتیاد پیدا کند. افراد ممکن است روش‌های مختلفی برای استفاده از این ماده مخدر داشته باشند. از جمله برخی ابزارهای معمول این کار عبارت‌اند از:

  • پایپ یا پیپ
  • لوله‌های باریک سیاه شده
  • فویل و آلومینیوم سوخته
  • قاشق سیاه شده
  • سوزن و سرنگ
  • بند و کش لاستیکی
  • تکه‌های شیشه، آینه یا پودر سفید روی پول جهت اسنیف کردن
  • برگه‌های کاغذی لوله شده.

حال اگر مشکوک شده‌اید یا وسایل مصرف شیشه را پیدا کردید، باید چه‌کار کنید؟ انجام «آزمایش اعتیاد شیشه»!

روش درمان و ترک اعتیاد به شیشه (بهترین روش ترک مخدر شیشه چیست؟)

پس از تشخیص نهایی و اطمینان از اعتیاد فرد به شیشه باید برای درمان اقدام کرد. بهتر است بدانید فرد معتاد مهم‌ترین نقش را در این میان دارد. خانواده و دوستان هم باید برای درمان و ترک او صبوری و حوصله به‌خرج داده و تا گام آخر با او همراه باشند.

فرد معتاد به شیشه نیاز به درمان در کلینیک ترک اعتیاد، مراجعه به روان‌پزشک، تراپیست و روان‌درمانگر دارد. او با شرکت در جلسه‌های گروه‌درمانی و شناخت راه‌های رفتار درمانی می‌تواند در نهایت از شر این توهم‌زای پوچ خلاص شود.

ترک مت آمفتامین یا همان مخدر شیشه کار بسیار سختی است. افرادی که برای ترک اعتیاد به مخدر شیشه اقدام می‌کنند در روزهای اولیه یا به اصطلاح سم‌زدایی معمولاً به‌دلیل واکنش‌های عصبی نامناسب نیاز به بستری در بیمارستان و کمک‌های پزشکی دارند. سخت‌ترین دوره ترک اعتیاد به مخدر شیشه، ۷ روز ابتدایی آن است.

پس از دوره سم‌زدایی، فرد در سراشیبی درمان قرار می‌گیرد. در این مرحله با کمک روش‌های درمان دارویی یا روان‌درمانی طی یک دوره ۳۰ روزه فرد می‌تواند اعتیاد به مخدر شیشه را ترک کند.

متن انگلیسی: «Addiction can badly affect your life and hurt the people around you. Quitting is a gradual process and it often takes several attempts.»
ترجمه فارسی: «اعتیاد می‌تواند زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و به اطرافیان شما آسیب برساند. ترک مواد مخدر یک فرآیند تدریجی است و به تلاش نیاز دارد.»

به نقل از سایت healthdirect

بهترین قرص برای ترک شیشه چیست؟

بهترین داروهای مورد استفاده یا پادزهر مخدر شیشه در درمان علائم ترک عبارت‌اند از:

ترک مخدر شیشه با داروهای گیاهی

یکی از داروها جینسنگ (ginseng) است که مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ ممکن است علائم خلقی مانند اضطراب در هنگام ترک مواد افیونی را بهبود بخشد. صمغ کندر نیز بسیار مفید است. کندر به دستگاه گوارش کمک می‎‌کند تا به درستی سم زدایی کند و حرکات روده را تولید کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به کاهش درد و گرفتگی معده، تسکین حالت تهوع، خارج کردن آب اضافی شکم که می‌تواند باعث نفخ شود و حتی دردهای معده مربوط به PMS، کمک کند.

انواع آزمایش‌ های تشخیص اعتیاد به شیشه کدامند؟

این آزمایش را می‌توان در خانه یا آزمایشگاه انجام داد. از آنجایی که بسیاری افراد راه‌های تقلب در منفی کردن آزمایش‌ها را بلد هستند لذا بهترین راه برای خواندن جواب آزمایش خون و ادرار، مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش تحت‌نظر پزشک و پرستار برای جلوگیری از تقلب است.

هر نوع از تست‌های تشخیص اعتیاد شیشه مدت زمان آخرین مصرف را مشخص می‌کنند. در این میان، باید اشاره داشت که  بهترین و دقیق‌ترین تست اعتیاد شیشه تاکنون، تست خون است. از آزمایش‌های زیر برای تشخیص اعتیاد فرد به شیشه استفاده می‌شود:

  • آزمایش مو (آزمایش فولیکول‌های مو که می‌تواند تا مصرف شیشه را تا ۹۰ روز قبل هم مشخص کند.)
  • آزمایش بزاق دهان
  • آزمایش خون
  • آزمایش با تزریق داروها (تزریق ماده نالین در سه مرحله و بررسی علائم طی ۳۰ دقیقه پس از هربار تزریق).

تست اعتیاد به شیشه چطور عمل می‌ کند؟

به‌دلیل قیمت پایین و سهولت دسترسی به مخدر شیشه، مصرف مت آمفتامین‌ها بسیار رایج یافته است. آزمایش تست اعتیاد به شیشه در آزمایشگاه‌های تخصصی و با حکم مراجع قانونی انجام می‌شود. تشخیص اعتیاد به شیشه بسیار آسان است. با تست ادرار، میزان مت آمتافین موجود در بدن اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین در صورت مشکوک بودن می‌توانید از کیت تست اعتیاد به شیشه استفاده کنید. این کیت‌ها در واقع یک تست غربالگری هستند که مانند تست‌های بارداری به‌سرعت اعتیاد فرد را نشان می‌دهند. این تست‌ها براساس بررسی آنتی بادی مونوکلونال در ادرار و میزان بالای آن نتیجه را نشان می‌دهد.

وجود بیش از ۵۰۰ ng/ml در ادرار فرد نشانه اعتیاد اوست. در طی این آزمایش، آزمایش مو هم انجام شده و زمان آخرین مصرف فرد نیز مشخص می‌شود.

آیا نتیجه آزمایش تست اعتیاد به شیشه قابل اعتماد است؟

بله! در صورتی که تست عدم اعتیاد در فضای کنترل‌شده انجام شود، نتیجه آن قابل اعتماد است. اما بازهم ممکن است به برخی دلایل مانند مصرف داروهای خاص یا تقلب فرد در حین آزمایش، نتیجه آزمایش اعتیاد به شیشه منفی شود. در‌صورتی‌که نشانه‌های اعتیاد به شیشه را در فرد مشاهده می‌کنید اما نتیجه آزمایش او منفی شده است، بار دیگر آزمایش را تکرار کنید.

عکس مواد مخدر شیشه

مواد شیشه چه شکلیه؟ مت آمفتامین یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که به عنوان یک داروی تفریحی و برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی و چاقی استفاده می‌شود. در صورتیکه به عنوان مواد مخدر مصرف شود می‌تواند عوارض بسیار ناخوشایندی بر کارکرد کلی بدن انسان بگذارد. تصویر زیر، یک نمونه از این ماده افیونی و درمانی را نشان می‌دهد.

کریستال چیست؟
مت آمفتامین یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که به عنوان یک داروی تفریحی و برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی و چاقی استفاده می‌شود.

عوارض اعتیاد به شیشه یا عوارض مصرف شیشه چیست؟

مصرف شیشه چه عوارضی دارد؟ اعتیاد به شیشه صنعتی و مصرف مت آمفتامین به‌بهانه احساس سرخوشی و فرار از مشکلات می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی شود، از جمله:

۱. اسکیزوفرنی و توهم کرم‌ زدگی

توهم شیشه چگونه است؟ یکی از عوارض روانی اعتیاد به مخدر آیس بیماریی شبیه به اسکیزوفرنی است. در این حالت فرد دچار توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی و پرخاشگری غیرعادی می‌شود. احساس کرم‌زدگی، توهمی رایج میان افراد معتاد به مصرف مخدر شیشه و انواع مت آمفتامین است.

دلیل بروز این توهمات، اثر محرک شیشه بر مغز است. فرد در این حالت احساس می‌کند کرم‌هایی تمام بدن او را فرا گرفته و در حال خوردن او هستند. این مورد می‌تواند باعث آسیب فرد به خود برای رهایی از این احساس، ابتلا به اختلال وسواس اجباری و حتی خودکشی برای رهایی از این حس شود.

۲. عفونت‌ های دهانی

معمولاً بوی دهان افراد معتاد به شیشه بسیار بد است. این بیماری به «دهان عفونی» معروف است و یکی از عوارض جانبی اعتیاد به مصرف مت آمفتامین‌ها است. همچنین تأثیر این ماده بر پوسیدگی دندان بسیار زیاد است. به‌دلیل تنگ شدن عروق خونی، خشکی دهان، مصرف سایر مواد مخدر همراه با شیشه و غیره، بروز عفونت‌های دهانی، پوسیدگی دندان و مشکلات پوستی بسیار رایج است.

۳. لاغری بیش از حد

این مورد یکی از ٰخطٰرات شیشه مخدر و عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر است. معتادان به مصرف شیشه اغلب برای روزها اشتهایی ندارند. همین مورد بهانه‌ای برای تبلیغ قرص‌های لاغری غیرقانونی شده است که اغلب حاوی موادی مانند شیشه هستند. افراد با دیدن‌ نتایج سریع این قرص‌ها و عدم اطلاع از محتویات آن ناخواسته به مصرف مخدر شیشه، معتاد می‌شوند.

همانطور که اشاره شد، اعتیاد به شیشه می‌تواند باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی، کاهش اشتها و در نتیجه نقص در سیستم ایمنی بدن شود. این مورد در نهایت باعث خواهد شد که بدن در مقابل ورود ویروس‌ها و عفونت‌ها مقاومت خود را از دست دهد. این افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی است.

۴. بیماری‌ ها و زخم‌ های پوستی

اعتیاد به مخدر شیشه در کمتر از یک سال می‌تواند تأثیرات بسیاری چهره شما بگذارد. این ماده با ایجاد کم آبی، لاغری، راش‌های و زخم‌های پوستی باعث می‌شود ظاهرتان به کلی تغییر کند. به‌مرور زمان زخم‌هایی شبیه به مته و جای سوراخ در بدن ایجاد می‌شود. این زخم‌ها بیشتر در ناحیه صورت و بازوی فرد دیده می‌شوند.

عوارض تداخل شیشه با داروها چیست؟
مصرف شیشه و تداخل دارویی با مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIS ) باعث افزایش فشارخون در حد خطرناک، خطر حمله قلبی، سنکوپ و مرگ خواهد شد.

۵. تاثیر اعتیاد به شیشه بر روابط زناشویی

توجه داشته باشید که اعتیاد به مصرف شیشه علاوه‌بر آثار جسمی، روحی و ذهنی در درازمدت، عموماً منجر به طلاق و فروپاشی خانواده می‌شود. فرد معتاد به شیشه ممکن است در حالت توهم خیانت کند یا برعکس بی‌میلی جنسی داشته باشد. فرد معتاد به شیشه در حالت خماری پرخاشگر شده و بعد از مصرف هم سبب اذیت و پرخاش به دیگران شود. گاهی افراد معتاد تمام زندگی خود را برای داشتن جنس بهتر به‌خصوص شیشه از دست می‌دهند.

عوارض تداخل شیشه با داروها

همچنین لازم به‌ذکر است که شیشه با بسیاری از داروها تداخل دارد که عبارت‌اند از:

  • دیژیتال
  • لوودوپا
  • برخی از انواع بیهوش‌کننده‌های استنشاقی.
  • مصرف شیشه و تداخل این داروها با مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIS ) باعث افزایش فشارخون در حد خطرناک، خطر حمله قلبی، سنکوپ و مرگ خواهد شد.

اگر به فکر ترک اعتیاد به شیشه هستی، همین حالا نوبت بگیر

راه‌ های پیشگیری از اعتیاد به شیشه کدامند؟

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از اعتیاد به مخدر شیشه، به‌خصوص در نوجوانان توجه به رفتارها و اطرافیان آن‌ها است. خانواده‌ها باید امروزه آگاهی خود را در زمینه خطراتی که در نوجوانی، فرزندشان را تهدید می‌کنند، بالا ببرند. با آن‌ها دوست باشند و اجازه دهند که همواره برای رفع مشکلات به خانواده مراجعه کنند.

از جمله دیگر راه‌های پیشگیری از اعتیاد به شیشه و مبارزه با وسوسه مصرف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دنبال کردن جلسات تراپی
  • صحبت با دوستان و نزدیکان در صورت وجود مشکل
  • دوری از جمع‌ها و مهمانی‌هایی که مصرف چنین موادی در آن‌ها رایج است.
  • افزایش قدرت ذهنی و توانایی نه گفتن به مصرف مواد مخدر
  • ایجاد سرگرمی، کار جدید، تغییر محل زندگی
  • ورزش کردن و مشغول کردن خود به کارهای کوچک مانند باغبانی و غیره
  • افزایش عزت نفس و اعتمادبه‌نفس
  • افزایش آگاهی فرزندان در خصوص عوارض مصرف مواد مخدر.

حکم قضایی حمل مواد مخدر شیشه چیست؟

در جدول زیر، حکم قضایی فروش یا به‌همراه داشتن مخدر شیشه ۵، ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم به‌ترتیب عبارت است از:

حکم حمل ۵ گرم کریستالحکم حمل ۱۰ تا ۱۵ گرم کریستالحکم قضایی فروش و حمل ۲۰ گرم شیشه
جزای نقدی معادل پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون توماناز ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان جریمه نقدی به بالا۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان جریمه نقدی
۵ تا ۸ سال حبس۱۰ تا ۱۵ سال حبس
۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق
حکم قضایی حمل مواد مخدر شیشه

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

آیا کسی از نزدیکان شما با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند؟ خودتان در چنین شرایطی هستید و خسته شده‌اید؟ نگران اعتیاد به شیشه در نوجوان یا همسر خود هستید؟ بهترین راه، انجام کارهایی است که به آن‌ها اشاره کردیم. در صورت اطمینان از اعتیاد به شیشه هرگز رفتار پرخاشگرانه با فرد نداشته باشید. اغلب ریشه اعتیاد به شیشه مشکلات روحی است. بنابراین باید با صبوری کامل در کنار وی روند درمان را تکمیل کنید.

اولین گام، مراجعه به متخصص اعصاب و روان یا روانشناس برای بررسی علائم اعتیاد به مخدر کریستال است. سپس باید برای انجام آزمایش و اطمینان از تشخیص فرد یکی از آزمایش‌های گفته شده را انجام دهد. در صورتی که وی به شیشه اعتیاد داشته باشد، روند درمان با کمک پزشک و روان‌پزشک در کلینیک ترک اعتیاد آغاز خواهد شد.

برای مشاوره، نوبت‌گیری آنلاین و آشنایی با بهترین دکتر روانشناس برای درمان اعتیاد به شیشه می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان مشاوره آنلاین روانپزشک و مشاوره آنلاین روانشناس هم برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف اولین علائم ظاهر شده و تا ۱۲ ساعت و گاهی ۳ روز ادامه دارد. در صورت استفاده به‌صورت اسنیف کردن یا تزریق وریدی، ۵ تا ۱۰ ثانیه بعد از مصرف شیشه علائم ظاهر می‌شوند.

در صورت مصرف هفتگی و افزایش دوزهای مصرفی برای لذت بیشتر، فرد طی ۳ هفته تا یک ماه به‌راحتی معتاد به مخدر شیشه می‌شود.

مت آمفتامین با نام‌ رایج شیشه در بازار هم‌اکنون براساس دوز مت آمفتامین و میزان خلوص یا خارجی بودن آن، گرمی ۱۰۰ هزار تومان به بالا فروخته می‌شود.

این مورد بستگی به میزان اعتیاد فرد، روش‌های درمانی، هزینه داروها، خدمات ارائه شده در کلینیک، محیط آن، جلسات تراپی و بسیاری مسائل دیگر دارد.

سخت‌ترین دوره ترک اعتیاد مخدر شیشه ۷ روز ابتدایی بوده که به آن سم‌زدایی می‌گویند. در صورتی که فرد با روند درمان همکاری داشته باشد، می‌تواند در ۳۰ روز اعتیاد خود را کنار گذاشته و به زندگی عادی بازگردد.

این ماده مخدر طبع سردی دارد اما تریاک از آن هم سردتر است.

در بعضی موارد از شیشه در قالب قرص هم استفاده می‌شود و جنبه مصرف خوراکی پیدا می‌کند.

ماده مخدر شیشه به صورت پودر در دسترس قرار می‌گیرد اما کریستال حالت جامد و سنگی مانند آن است.

از این وسیله که شبیه به لوله است برای استعمال مواد مخدر مانند تنباکو و تریاک استفاده می‌شود.

خیر، این ماده در حالت عادی بدون رنگ و بدون بو است.

برای جبران سو تغذیه، در زمان ترک مصرف بهتر است از مواد غذایی حاوی پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها استفاده کنید.

ماده مخدر مت آمفتامین حدود از ۱ تا ۳ روز در خون، ۲ تا ۷ روز در ادرار باقی می‌ماند و بیشتر از ۳ ماه در تست مو قابل تشخیص است.

تزریق، استشمام، بلع، اسنیف کردن و کشیدن شیشه با قاشق از روش‌های مصرف آن است.

اگر فرد اوردوز کند (مصرف زیاد) یا دچار نارسایی قلبی و کبدی شود، متاسفانه احتمال مرگ هم وجود خواهد داشت.

متاسفانه میزان اعتیاد به این ماده مخدر بعد از حدود ۲ بار مصرف بالا است و ترک آن نیز سخت خواهد بود.

بله، امکان استعمال خوراکی هم دارد و مزه تلخی دارد.

خیر، مت آمفتامین باعث کاهش اشتها، بی‌خوابی و سرخوشی در فرد می‌شود. یکی از علائم تشخیص مصرف شیشه، لاغری شدید در فرد است.

اولین بار این ماده در ژاپن کشف و مصرف شد و به‌تدریج به کشورهای دیگر هم راه پیدا کرد. متاسفانه در حال حاضر مواد مخدر شیشه در افغانستان، کشور همسایه ما نیز تولید می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شیشه

  1. Hide گفت:

    سلام
    من دیگه نابود شدم

    بیمارستان های خوابیدم شبی چند میلیون
    ولی بعد سه ماه پاکی دوباره رفتم سمتش
    ظاهر خیلی خوبی دارم ولی منو انداخته
    ماشین بسیار لوکس و زندگی خوبی دارم
    ولی همه چی رو گذاشتم کنار که صب تا شب ندارم معلوم نیس وقتم کی میگذره فقط دستم پایپ و فندکه . از جامعه دور شدم شدید افسرده شدم روزی ۳ گرم میزنم یک و نیم ساله شروع کردم فقط فکرم اینه بگم پایپ خوشگل درست کنن برام جنسم تموم نشده زنگ میزنم میارن فک میکنم دارم تموم میشم
    خیلی سخته برام خیلیییی…خانواده بهم اعتماد نداره از همه متنفرم فقط میشینم خونه عصبی شدم شدیدا بیرون میرم با چاقو و اصلحه میرم نمی‌دونم چیکار کنم نمی‌دونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است از دو نظر ازمایش ها انجام شود
      یک. بروسلوز یا تب مالت
      دو. پرکاری تیرویید

      سپس اقدامات درمانی صورت گیرد

    2. kh گفت:

      سلام درود شما باید یه هم بازی خوب کار بلد پیدا کنی که تو مرحله اول کمک کنه دوز مقدار مصرفت بیادپاین دوم حتما قبل از مصرف غذا بخورید سوم یه حدف یا برنامه ای که براتون لذت بخشه بچیتید و روی انجام دادن اون برنامه تمرگز کنید سوم و مهم تر از همه ساعت ۵بعداظهر به بد مصرف نکنید و گل رو تو اون ساعت جایگزین کنید من جواب .گرفتم تاثیر بهتری داره کم ترهم میگشید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        س‌پاس
        با توجه به متفاوت بودن شرایط بدنی هر فرد
        هر گونه ترک مواد بهتر است زیر نظر متخصص باشد

    3. حسین کریمی گفت:

      دوست من درودبرشما؛ آدم ناامید آدم مرده است. فقط وفقط یک راه داری (انجمن الکلیهای گمنام) هزینه ای پرداخت نمیکنی، راه دومی هم وجود نَ دااااااااره، مطمئن وایمان دارم موفق می شی. به امید م. و. ف. ق. ی. ت…… بدرود

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما و راهنمایی تان
        جناب کریمی عزیز

    4. سلمان گفت:

      من کاری ب جنسیت و پول و بی پولی و موتور و اوقل عروسکیت ندارم .
      ب عنوان ی همدرد میتونم کمک کنم زندگی کنی بدون هیچ ماده مخدر روز خوبی بسازی برا خودت
      هیچ فرمول معجزه آسایی ندارم ،ید بیضا و این داستان ها هم نیست، با امام و خدا کاری ندارم
      فقط میتونم ی کاری اگه خودت بخای انجام بدم که بدون مصرف شیشه یا هر چیز دیگه ای مثل آدم سالم زندگی کنی.
      نهصد و یک
      هفتصد و پنجاه
      پنجاه و یک
      پنجاه و چهار
      داداش سلمان
      تو میتونی اگه بخوای میدونم که میتونی
      میدونم و میدونی ک میتونی
      پس کم نیار و بلند شو
      نوکر همه افتاده های ب پا خاسته
      سلمان

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        ممنونم از راهنمایی های خوبتان سلمان عزیز

    5. Mohamadhasan گفت:

      بعداز۱۲سال مصرف شیشه ومتادون ۱۴ماه است که پاکم عزیزمن ماشرایط ودنیایمان راخودمان برای خودمان بوجودمیاوریم کافیست بدانیم لذت بردن انتهاندارداماتاوان داردخصوصامصرف شیشه حتی بعدازقطع مصرف تنهافرق ان تجربه کردن یک زندگی پاک بعدقطع مصرف است که بالاترین لذتهاست بااین هدف وکمی اراده میشودترک کردباتغییرعادتهای بدتکرارانجام دادن عادتهای خوب باکمی تحمل واراده موفق وسالم باشی

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی شما
        همیشه حالتون خوب باشه

    6. ر گفت:

      ای کاش میشد بیاین و‌ پدر منو ببینین که بعد ۱۵ سال مصرف به چه روزی افتاده ، البته که همه تعجب میکنن که چطور ۱۵ سال دووم آورده ،
      فردی که از ۶۰ سالگی حدودا شروع کرد
      الان سکته مغزی کرده ، مجبور شدیم بزاریمش خانه سالمندان
      ولی بعد چند ماه آوردیمش خونه و مادرم تو سن ۶۵ سالگی الان مجبوره پدرمو‌ ترو ‌خشک کنه غذا دهنش کنه ، پوشکشو عوض کنه و این واقعا درد ناکه
      الان دیگه حافظش بسیار کم و فقط آشناهارو‌میشناسه ، آدرس خونشو هم بلد نیس و ظاهرش هم که دیگه نگم ، به علت سکته مغزی راه هم نمیره و صورت کج ، دهن همیشه باز ، فقط کاش میشد کسایی که مصرف شیشه دارن بیان و ببینن فقط همین ، که آیندشونو ببینن
      و صدمه ای که به روح روان خانواده ما خورد هم که بماند

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از پیامتان
        به امید سلامتی شما و عزیزانتان

    7. ناشناس گفت:

      دوست عزیز از قرص سوباکسون استفاده کن که بعد از صبحانه یک چهارم بخور هیچ میلی به هیچ موادی نداری

  2. Dorsa.sh گفت:

    سلام اسم من ی دختر ۱۵ ساله هستم بابای من حدود ۵ سال این مواد رو مصرف میکنه هفت بار ب اجبار مادربزرگم ب زور بابام رو گرفتن بردن کمب هربار که از کمپ میومد خیلی خیلی خوشحال بودم میگفتم دیگه بابام خوب شده منم مثل بقیه ی بابای خوشحال و خوش اخلاق دارم ولی هر بار طولی نمی کشید که باز می رفت سمت مواد خیلی نمی فهمیدن ولی من می دونستم باابا الان دقیقا شش ماه است که از کمپ ترک اعتاد اومده و سه ماه اول پاک بود و به جلسات ان ای هم می رفت ولی باز رفته سمت مواد بابای من خیلی خیلی عصبی هست خیلی شکاک و خیلی ترسناکه اصلا من واقعا ازش می ترسم من بابامو خیلی خیلی دوستش دارم و اونم منو خیلی دوست داره ولی حاضر نیست ب خاطر من از مواد دست بر داره و واقعا دلم براش میسوزه چون هنوز خیلی جونه تازه ۳۵ سالشه ولی واقعا خیلی سخته باباتو این حال و وضع ببینی و نتونی هیچ کاری براش بکنی فقط امیدوارم که هیچ ادمی دیگه سمت این چیزها نره .

    1. نادر گفت:

      سلام دختر عزیزم با خواندن مطلب توفقط اشک میریزم منم دختر دارم من مثل بابای تو هستم امید بابا هستی تنها نذاری بابا به جون دخترم نمی‌خواستم این جوری بشه واشک شما را ببینیم تنها انگیزه برای خوب شدن بابا هستی معتاد بی غیرت نیست خانواده ش دوست داره کمک کنید می‌دونم سخت

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما و پیام خوبتان
        تندرست باشید

    2. داودی گفت:

      سلام دخترگلم خداپدرت رانجات بده منم ازهمین الان بخاطراشکای قشنگت میذارم کنار به امیدخداسخت نیست دوبار ترک کردم تجربه فقط همیشه زکرخداونماز موقع وسوسه دوش ویک عددقرص نورتلیپتلین. ۱۰یاکپسول گاباپنتین ۱۰۰راهکارش هست وجنگیدن باوجدان انشاالله جواب میده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما جناب داوودی عزیز
        تندرست باشید

  3. حسین گفت:

    چکارکنم.خسته.زده.شدم.شیروشیشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر اراده به ترک و زیر نظر متخصصاین کار را بکنید شدنی است
      خیلی از دوستان از طریق متخصص و پزشک ترک کرده اند

  4. ناشناس گفت:

    سلام .من پ یک معتاد هستم .
    با گذشت سه چهار ماه از قطع مصرف گهگاهی هنوز دچار توهم میشوم هزیان گویی ام کم تر شده ولی وسواس مصرف دارم ازش متنفر شدم یک سوال بعد چند ماه تشخیص بیماری و رفتاریم کمتر و بهتر میشه .ولی ترس و بد بینی و شک و انزوا و جامعه گریزی هنوز هم من رو وادار به تنها یی و بی پروایی و … خلاصه التماس دعا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      قطع ناگهانی ممکن است عوارض رفتاری عصبی داشته باشد
      بهتر است تحت نظارت متخصص روند ترک را کامل و یا از داروهای جایگزین استفاده نمایید
      با ارزوی سلامتی برای شما

  5. بهروز گفت:

    بهترین کاملترین و منصفانه ترین توضیحات در مورد مخدر شیشه بود که تا امروز بهش برخوردم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      تندرست باشید

  6. حمید گفت:

    درودوسپاس ازاینهمه اطلاعات دقیق وکامل ازخداوندآرزوی سلامتی وسربلندی برای تمام کسانیکه دراین راه برای درمان رها شدن ازموادهای شیطانی برای هموطن خود زحمت وکمک میکنندخالصانه خاکِ پاکِ همگی هستم🙏🏻🌹🙏🏻💚🌹
    متاسفانه بنده جوانِ بیست ودوساله ام راازدست دادم.بخاطره همین‌ زباله هایی که جوونهارو وحتی خیلی بزرگسالان رونابودکرده.سپاسگذارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفم برای این اتفاق
      ممنونم از ارزوی خوبتان

  7. ابراهیم جوانمرد گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    خیلی دقیق و کامل و مفید نوشتین
    خیلی خیلی ممنون بابت اطلاع رسانی خوبتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان ابراهیم عزیز

  8. نامعلوم گفت:

    سلام ممنون ازتوضیحاتتون من دوماه مصرف میکنم خانوممم ۲ماه مصرف میکنه الان خودم ۴روزمصرف نمیکنم خانومم همین طورولی هرروز بهم گیرمیده که براش تهیه کنم واقعانمیدونم چیکارکنم لطفاراهنمای کنید چیکارکنم

    1. میلاد گفت:

      دوست عزیز من به شما و خانوم شما پیشنهاد میکنم انجمن معتادان گمنام را پیدا کرده و از افراد درخواست راهنمایی و کمک کنید از دمتر ممنونم کامل توضیح داده اما دکتر تجربه مصرف نداشته و فقط در حد متن نوشتن و جوابی صددرصدی به شما نمیدن تنها راه نجات ترک هر گونه مواد مخدر است یک بار زیاد و هزار بار کافی نیست دوست عزیز از افریننده جهان درخواست کمک کن من براتون ارزوی پاکی و رهایی میکنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از راهنمایی تان میلاد عزیز

      2. ناشناس گفت:

        سلام دوستان همدرد.ببینید دوستان مشکل اصلی ما خود ماده مخدر یا نوعش سنتی یا صنعتی سفید یا سیاهش نیست بلکه مشکلمون از ریشس یعنی( بیماری اعتیاد) یه بیماری مزمن خطرناک و پیش رونده.تنها یک راه وجود داره و اخرین راهه.( انجمن معتادن گمنام) این بیمار مادامالعمر باهتونه و همیشه هم فعاله.شما فقط میتونید اونو در نقطه ای از فعالیت باز دارید یعنی فقط متوقفش کنید.این پروژه نیست که تمام بشه بلکه یه پروسه طولانی مدته تا اخر عمر.فقط تنها لازمه عضویت در ان ای قطع مصرف .دوستان این چیزهایی که میگم جایی نشنیدم تجربه خودمه و بلا هایی که این بیماری و مصرف مواد بر سرم اورده.دوستان شاید شما با بیماری یا مواد شوخی داشته باشین ولی اون باهاتون شوخی نداره .تو هر چقد بهش حال بدی اون فقط حالتو میگره.تو هرچقد بهش سرویس بدی اون اخرش و تا اخر دهنتو سرویس میکنه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سپاس از راهنمایی تان دوست خوبم

    2. محمد ا گفت:

      با سلام.من چند باری ترک کردم .این مطالب و چیزها و اطلاعاتی که میگم ایشالا به درد ۱نفر هم بخوره کافیه.همدردان من ۷بار به طور مستقیم دست گیری توسط کانون یا کمپ ترک اعتیاد به زور و اجبار به خانه بهبودی برده شدم ولی باز مصرف کردم چون اگاهی و اطلاعات در این زمینه رو نداشتم و ۶یا۷ باری هم خودم با پای خودم میرفتم دم در کمپ ترک اعتیاد التماس میکردم و پول میدادم که من رو بزارم برم داخل و هر بار مصرف و مصرف.عزیزان من زندگی نمیکردم. من همیشه یا مشغول تهیه گرفتن و یا مصرف کردن بودم من مصرف میکرم که بتونم زندگی کنم ولی زندگی درکار نبود فقط مصرف عجز ذلت خاری خماری بدختی اوارگی گرسنگی.دوستانی که پاشون به این مرحله نرسیده هنوز اول راه هستن برگردن چون من و امثال من این راه رو تا اخر رفتیم تهش چاه بود بمبس بود نابودی بود.همش تجربه خودمه که میگم.اگر دندون داری برگرد که همشو ازت میگره اگه پول خانواده عزت ارزش اعتبار داری برگرد که اگه کسی بهت اعتماد نکنه اعتباری نداری و وقتی عتباری نداشته باشی ارزشی هم نداری.ایشالا انجمن معتادان گمنام .پاکی همتون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام و سپاس از شما
        تندرست باشید محمد عزیز

      2. حجت گفت:

        با‌سلام انجمن معتادان گمنام نه ولی انجمن الکلیهای گمنام بهترین راه برای پاک ماندن بعد ازترک هرنوع ماده مخدری میباشدان ای یه مدت مصرف نمیکنی بعدش مشروب بازم روز ازنو پس ای ای یا الکلیها را بچسب

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام و سپاس از راهنمایی تان

      3. ناشناس گفت:

        واقعا گل کاشتی با این توضیحاتی که دادی خیلی توضیحات و تجربیات خوندم ولی مثل تجربت تابحال نخوندم دمت‌گرم که حقیقت رو قشنگ بیان کردی

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تندرست باشید

  9. ناشناس گفت:

    سلام و احترام؛
    شیشه جزو مواد محرک بوده و مواد محرک فاقد توهم هستند. شیشه باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی مرکزی شده، و سرعت شلیک نورون ها را بالا میبرد و دوپامین بیشتری ترشح می‌شود. ضمن اینکه اعتیاد شیشه یک نوع اعتیاد روانی بوده، و ترک آن مشابه ترک سیگار هست.نظر شما چیه؟

    1. یه نشعه باز گفت:

      داداش مثل اینکه واقعا عوارض مصرفت خیلی زیاده…… دادا کی گفته محرکها توهم نمیارن….. اتفاقا شیشه حشیش گل ماری جوانا ال اس دی و انواع اسیدها تماما توهم میارن بر خلاف مخدر ها که واقعا همشون دوست داشتنی هستند مثل تریاک شیره هروین (ع) کراک (رحمت الله علیه) مورفینها و تمام مشتقات گرز خشخاش مثل کدیین ساراپین پتدین. و…. و…. و……

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان

  10. ناشناس گفت:

    خوب و دقیق نوشتید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عززیز
      ممنونیم از همراهی و توجه تان

      1. ناشناس گفت:

        سلام من قبلاً شیشه استفاده میکردم تو زندان یک ماه ترک کردم ولی همش فک میکنم یکی من تعقیب می‌کنه یا شنودم میکنن همش به گوشیم یا انگشتریاساعتم بعضی وقتافک میکنم. تودندانم چیزی گذاشتن میشه توضیح بدید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          این علایم پارونویید از عوارض مصرف این ماده مخدر است
          نیاز به مصرف برخی داروها تحت نظارت روانپزشک دارید

      2. امیرحسین به دکترتو گفت:

        سلام من قبلاً شیشه استفاده میکردم تو زندان یک ماه ترک کردم ولی همش فک میکنم یکی من تعقیب می‌کنه یا شنودم میکنن همش به گوشیم یا انگشتریاساعتم بعضی وقتافک میکنم. تودندانم چیزی گذاشتن میشه توضیح بدید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          این علایم پارونویید از عوارض مصرف این ماده مخدر است
          نیاز به مصرف برخی داروها تحت نظارت روانپزشک دارید

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist

      3. امیرحسین به دکترتو گفت:

        ۲۹ سلام من قبلاً شیشه استفاده میکردم تو زندان یک ماه ترک کردم ولی همش فک میکنم یکی من تعقیب می‌کنه یا شنودم میکنن همش به گوشیم یا انگشتریاساعتم بعضی وقتافک میکنم. تودندانم چیزی گذاشتن میشه توضیح بدید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          این علایم پارونویید از عوارض مصرف این ماده مخدر است
          نیاز به مصرف برخی داروها تحت نظارت روانپزشک دارید

          https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist