آب آوردن زانو (افیوژن مفصل زانو) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افیوژن مفصل زانو حالتی است که مایعات مفصلی اطراف زانو بیش از حد زیاد شده و باعث ورم و التهاب زانو می‌شوند. عفونت، التهاب، آسیب دیدگی و ضربه از علل شایع ایجاد این عارضه هستند و برای درمان هم معمولا علت اصلی بروز افیوژن مفصلی زانو را درمان می‌کنند و مشکل برطرف می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
آب آوردن زانو در اثر ضربه چگونه رخ می دهد؟

آب آوردن زانو یا افیوژن مفصل زانو زمانی روی می‌دهد که مایعات زیادی داخل یا اطراف مفصل زانو جمع می‌شوند. آرتریت و آسیب‌دیدگی رباط و غضروف زانو از علل شایع افیوژن مفصلی زانو هستند. در حالت طبیعی، مقداری مایع در اطراف مفاصل بدن وجود دارد که به آن مایع مفصلی می‌گویند. در مواقعی که بیماری، عفونت، التهاب یا آسیب و ضربه‌ای برای مفاصل به‌وجود بیاید، میزان این مایع بیشتر از حد استاندارد می‌شود و به مفصل فشار می‌آورد که نتیجه آن هم التهاب و متورم‌شدن مفصل است. برای اجتناب از عوارض احتمالی و آشنایی با علائم آب آوردن زانو و روش درمان آن، تا انتهای این مقاله از دکترتو با ما همراه باشید. بهتر است با مشاهده هر گونه علائم آزاردهنده در زانو به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. علاوه بر نوبت حضوری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین دکترتو برای پایان دادن به دردهای خود کمک بگیرید.

آب آوردن زانو چیست؟

افیوژن چیست؟ آب آوردن زانو به وضعیتی اطلاق می‌شود که مفصل زانو بیش از حد ورم می‌کند. این وضعیت در واقع نشانگر وجود مایع بیش از حد در مفصل زانو است. مایع مفصلی عمدتا توسط غشا سینوویال، که یک لایه رقیق از بافت مخاطی است، تولید می‌شود. اما در شرایطی مانند آسیب، التهاب یا بیماری‌های مفصلی، تولید مایع مفصلی افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به آب آوردن زانو شود.

به طور معمول، افیوژن مفصل زانو با درد، تورم، سفتی و محدودیت حرکت همراه است. علل شایع آب آوردن زانو شامل آرتریت روماتوئید، آرتریت مفصلی، آسیب مفصلی، التهاب مفصلی، عفونت مفصلی و ترمیم بافت پس از جراحی می‌شوند.

علائم آب آوردن زانو (اب اوردن زانو چگونه است؟)

از شایع‌ترین علائم آب آوردن زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورم بیش از حد زانو
  • درد خفیف تا شدید که با حرکت زانو بیشتر می‌شود (علت زانو درد چیست؟).
  • سفت و غیرقابل انعطاف شدن زانو، محدودیت در حرکت زانو
  • تغییر در شکل ظاهری، مفصل زانو بزرگتر، گردتر یا متورم‌تر می‌شود.
  • علائمی مانند گرمی، قرمزی، خارش یا حساسیت در منطقه زانو

متن انگلیسی:
The first sign of joint effusion is severe swelling of the knee. At the same time, mobility is significantly restricted. The fluid in the knee causes significant pressure, which leads to pain that is often felt behind the kneecap. If the knee also turns red and feels hot, inflammation of the knee is likely
ترجمه متن:
اولین نشانه افیوژن مفصلی زانو، ورم شدید زانو است که همزمان باعث محدودیت حرکتی زیاد زانو می‌شود. مایع موجود در زانو، فشار قابل توجهی به زانو می‌آورد که نتیجه آن دردی است که اغلب پشت کاسه زانو احساس می‌شود. اگر زانو قرمز شود و احساس داغی داشته باشد، احتمالا التهاب زانو ایجاد شده است.

bauerfeind-group

درد زانو امونت رو بریده؟

برای تشخیص و درمان زود نوبت بگیر.

علت آب آوردن زانو

یکی از مشکلات زانو افیوژن مفصل در این ناحیه است. آرتروز، شایع‌ترین علت آب آوردن زانو است و نکروز آواسکولار (مرگ بافت استخوانی درنتیجه‌ فقدان خونرسانی)، آرتروپاتی شارکو، سارکوئیدوز، آمیلوئیدوز، کم کاری تیروئید و آکرومگالی (acromegaly) از دیگر علت‌های افیوژن مفصل زانو هستند. آسیب‌ها و صدمات مفصلی از جمله ضربه‌، شکستگی، کشیدگی و پارگی رباط‌های مفصلی نیز می‌توانند باعث آب آوردن زانو شوند.

علت آب آوردن زانو در بزرگسالان

آب آوردن زانو در بزرگسالان می‌تواند به‌خاطر عوامل مختلفی رخ دهد مانند:

  • بیماری‌های التهابی مفصلی مانند آرتروز، آرتریت روماتوئید، آرتریت تحتانی، و آرتریت پس از عفونت
  • آسیب مفصلی در اثر ضربه‌، شکستگی‌، کشیدگی و پارگی رباط‌های مفصلی، آسیب‌های ورزشی، آسیب‌های ناشی از حوادث و تصادفات
  • عفونت در مفصل زانو
  • فعالیت‌ بیش از حد، استفاده مفرط از مفصل زانو، تحمیل بار زیاد به زانو، یا تکراری بودن حرکات مفصلی
  • برخی بیماری‌های عروقی
  • بیماری‌های متابولیک مانند نقرس (بیماری نقرس چیست؟) و کیست‌های آرتروز خونی
  • بیماری‌های سیستمیک (مانند بیماری لوپوس)، توده‌های خوش‌خیم یا بدخیم در نزدیکی مچ پا
  • سیستم ایمنی ضعیف و عوامل موروثی
اب اوردن زانو چگونه است؟
آسیب‌ها و صدمات مفصلی از جمله ضربه‌، شکستگی، کشیدگی و پارگی رباط‌های مفصلی می‌توانند باعث آب آوردن زانو شوند.

آب آوردن زانو در اثر ضربه

ضربه به زانو ممکن است باعث شکستگی استخوان، کشیدگی و پارگی رباط‌های مفصلی، آسیب به بافت‌های نرم و سایر آسیب‌های مفصلی شود. این آسیب‌ها منجر به التهاب و تورم در مفصل زانو و در نتیجه افیوژن مفصلی می‌شوند.

تشخیص افیوژن مفصل زانو

برای تشخیص افیوژن مفصل زانو، پزشک از روش‌ها و آزمون‌های مختلفی استفاده می‌کند که عبارتند از:

  • بررسی سوابق پزشکی و معاینه بدنی
  • آزمایش خون جهت بررسی وجود علائم التهابی و عفونتی
  • نمونه‌برداری از مایع مفصلی
  • عکس رادیولوژی و سونوگرافی مفصل زانو
  • ام‌آر‌آی
  • آنژیوگرافی

درمان افیوژن مفصل زانو (برای درمان آب آوردن زانو چه باید کرد؟)

درمان افیوژن مفصل زانو به علت عفونت، شدت آن و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. روش‌های درمان افوژن مفصل زانو عبارتند از:

  • در صورت تشخیص عفونت باکتریایی، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ برای کشتن باکتری‌ها و درمان عفونت ضروری است.
  • در صورت تورم و درد شدید، پزشک آرام‌بخش‌ یا داروهای ضد‌التهاب‌ برای کاهش التهاب و درد تجویز می‌کند.
  • تخلیه مایع مفصلی جهت کاهش تورم و فشار
  • فیزیوتراپی و انجام تمرینات تقویتی و انعطاف‌پذیری برای قوی‌تر کردن عضلات زانو
  • عمل جراحی

۱. قرص برای درمان اب آوردن زانو

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، بهترین قرص‌ها برای درمان آب آوردن زانو هستند که ورم زانو در اثر آسیب دیدگی یا آرتروز را کاهش می‌دهند.

متن انگلیسی:
While acetaminophen is just a pain reliever, ibuprofen, aspirin, and naproxen (Aleve) are also anti-inflammatory. These medications belong to a class known as nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs). It’s good to use an anti-inflammatory pain reliever to help relieve knee swelling
ترجمه متن:
هرچند استامینوفن تنها یک مسکن و ضد‌درد است، اما آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن، مسکن‌های ضدالتهابی هستند. این داروها متعلق به دسته‌ای هستند که به عنوان داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی (NSAIDs) شناخته می‌شوند. استفاده از مسکن‌های ضد‌التهابی برای کمک به تسکین ورم زانو خوب است.

healthline

۲. پماد برای اب اوردن زانو

گاهی با استفاده از پمادهای موضعی می‌توان درد زانو و ورم آن را کاهش داد. ژل ولتارن با نفوذ به عمق بافت مفصلی، می‌تواند درد را بهبود ببخشد و التهاب ناشی از آسیب‌های مفصلی حاد یا درد زانو در اثر فشار بیش از حد در ورزش، پیاده‌روی یا باغبانی را کاهش دهد. پماد مسکن ارتو-ایکس آر (Ortho-XR) نیز برای درد و التهاب مفصل زانو تجویز می‌شود.

کشیدن اب زانو چه عوارضی دارد؟
تمرینات استقامتی، انعطاف‌پذیری و تمرینات تعادلی باعث تقویت عضلات مفصل زانو می‌شود.

۳. درمان خانگی آب آوردن زانو

در مواردی که شدت ورم زانو زیاد نیست، می‌توان با کمک روش‌های خانگی، افیوژن مفصل زانو را درمان کرد. بهترین راه برای درمان خانگی آب آوردن زانو که اتفاقا مورد تایید پزشکان هم هست، استراحت و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین است که به زانو فشار می‌آورند.
کمپرس سرد یا گرم باعث فروکش کردن التهاب در ناحیه مفصلی زانو می‌شود. یک بالشتک را زیر پاها بگذارید تا زانو کمی بالاتر قرار بگیرد و جریان خون کاهش یابد. برخی تمرینات ساده تقویتی و انعطاف‌پذیری می‌توانند به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو کمک کنند.

درمانتوضیحاتنکات مهم
استراحت: به زانوی خود استراحت بدهید و از فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند خودداری کنید.استراحت به بدن شما فرصت می‌دهد تا التیام یابد و از آسیب بیشتر به زانو جلوگیری می‌کند.به مدت چند روز یا تا زمانی که درد و تورم فروکش کند، از فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
یخ: برای کاهش درد و التهاب، ۲۰ دقیقه در هر ۲ تا ۳ ساعت روی زانو یخ بگذارید.یخ رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و به کاهش تورم کمک می‌کند.از یک بسته یخ یا کمپرس سرد استفاده کنید و آن را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.
کمپرس: زانوی خود را با یک بانداژ الاستیک فشرده کنید.فشرده‌سازی به کاهش تورم کمک می‌کند.بانداژ را خیلی سفت نبندید، زیرا می‌تواند جریان خون را مختل کند.
ارتفاع: زانوی خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.این کار به کاهش تورم کمک می‌کند.در صورت امکان، هنگام استراحت یا خواب، زانوی خود را روی چند بالش قرار دهید.
داروهای مسکن بدون نسخه: داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.داروها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.اگر درد شدید است یا بیش از چند روز طول می‌کشد، به پزشک مراجعه کنید.
اعمال گرمای موضعی: پس از ۷۲ ساعت از شروع تورم، می‌توانید از گرمای موضعی برای افزایش جریان خون و تسکین درد استفاده کنید.از یک پد گرم‌کننده یا حمام گرم استفاده کنید.از گرمای مستقیم مانند کمپرس گرم یا کیسه آب گرم خودداری کنید.
زردچوبه: زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش درد و تورم زانو کمک کند.۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با ½ فنجان شیر گرم مخلوط کنید و روزی دو بار میل کنید.همچنین می‌توانید از زردچوبه به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده کنید.
زنجبیل: زنجبیل نیز دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش درد و تورم زانو کمک کند.۱ قاشق چایخوری زنجبیل رنده‌ شده را با ۱ فنجان آب داغ مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه دم کنید. سپس صاف کرده و روزی ۲ تا ۳ بار بنوشید.همچنین می‌توانید زنجبیل را به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده کنید.
آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌درد است که می‌تواند به تسکین درد و تورم زانو کمک کند.ژل آلوئه ورا را از برگ آلوئه ورا تازه استخراج کرده و ۲ تا ۳ بار در روز روی زانوی خود ماساژ دهید.همچنین می‌توانید از کرم یا ژل آلوئه ورا که از فروشگاه خریداری شده است استفاده کنید.
درمان‌های خانگی آب آوردن زانو

ورزش برای اب اوردن زانو

ورزش‌های ملایم و سبکی که برای آب آوردن زانو مناسب هستند عبارتند از:

  • حرکات کششی چهارسر ران
  • حرکات کششی همسترینگ
  • شنا
  • پیاده‌روی آرام
  • یوگا
  • تمرینات تقویتی خم و باز کردن زانو

پیاده روی برای اب اوردن زانو

پیاده‌روی یک ورزش ساده و موثر برای تقویت عضلات پا و زانو است. بهتر است پیاده‌روی را با مسافت‌های کوتاه شروع کنید و به تدریج مسافت را بیشتر کنید تا عضلات زانو تقویت شوند و آب اضافی و التهاب آن کمتر شود.

۴. درمان سنتی آب آوردن زانو

از روش‌های درمان سنتی آب آوردن زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان با گیاهان دارویی مانند آلوئه‌ورا، زنجبیل، کرچک و آویشن، عصاره درخت چای
  • ماساژ ملایم زانو با استفاده از روغن‌های گیاهی یا کرم‌های طبیعی
  • کمپرس گرم
  • مواد غذایی با خواص ضد‌التهابی و غنی از آنتی‌اکسیدان
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و آجیل‌ها

درمان آب آوردن زانو با زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد‌التهابی طبیعی است که می‌تواند به کاهش درد و التهاب زانو کمک کند. مصرف زنجبیل به صورت خام، تازه یا پودر شده می‌تواند در کاهش التهاب زانو موثر باشد. می‌توانید آن را به مواد غذایی اضافه کنید یا آن را با عسل مخلوط و میل کنید. ماساژ با روغن زنجبیل نیز باعث تسکین آب آوردگی زانو می‌شود. چند قاشق غذاخوری روغن زنجبیل را با چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و با استفاده از حرکات ملایم، زانو را ماساژ دهید. این ماساژ می‌تواند به بهبود جریان خون و کاهش درد و التهاب کمک کند.

۵. درمان قطعی اب اوردن زانو

بعد از اینکه علت ورم زانو درمان شود، ورم و التهاب از بین می‌رود. البته تمام علت‌های افیوژن مفصل زانو قابل درمان نیستند. در بیشتر موارد، درمان صرفا مدیریت و کنترل علائم است نه حذف آن‌ها. اگر آب آوردن زانو به‌خاطر یک علت مزمن مانند آرتروز باشد، درمان قطعی ندارد و ممکن است بعد بهبودی دوباره عود کند.

درمان آب آوردن زانو چقدر طول میکشد؟

درمان آب آوردن زانو از چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. البته در موارد شدیدتر، مدت زمان بهبودی طولانی‌تر شده و درمان بیشتری می‌طلبد. البته مدت بهبودی بسته به علت آب آوردن زانو متفاوت خواهد بود. اگر علت افیوژن، آرتریت باشد، تا آخر عمر باید درگیر درمان ورم زانو باشید.

برای درمان افیوژن مفصل زانو و درد ناشی از آن همین حالا مشاوره بگیر.

عوارض آب آوردن زانو

عدم درمان مناسب افیوژن مفصل زانو ممکن است عوارض جانبی جدی و خطرناکی ایجاد کند. برخی عوارض آب آوردن زانو عبارتند از:

  • ضعف و آسیب عضلانی (آتروفی عضلانی)
  • تشکیل کیست بیکر
  • تشدید ورم و ناراحتی
  • سخت حرکت دادن مفصل زانو
  • آسیب مفصلی یا عفونت
  • محدودیت حرکت

کشیدن اب زانو چه عوارضی دارد؟

بعد از آسپیره کردن زانو، پزشک آمپول کورتیکواستروئید به مفصل تزریق می‌کند که داروی ضدالتهابی است که باعث کاهش درد، ورم و سفتی عضلانی می‌شود. این دارو، روند بازگشتن مایع به مفصل را کندتر می‌کند. هرچند این روش درمانی مفید است اما در برخی موارد ممکن است باعث بروز عوارضی مانند آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی، عصب‌ها و تاندون‌ها شود. احتمال کبودی، خونریزی، عفونت و حساسیت پوست در ناحیه تزریق سرنگ از دیگر عوارض کشیدن آب زانو هستند.

دارو برای اب آوردن زانو چی خوبه؟
به طور معمول، افیوژن مفصل زانو با درد، تورم، سفتی و محدودیت حرکت همراه است.

پیشگیری از آب آوردن زانو

تمرینات استقامتی، انعطاف‌پذیری و تمرینات تعادلی باعث تقویت عضلات مفصل زانو می‌شود. با حفظ وزن متعادل و کاهش وزن در صورتی که اضافه وزن دارید، می‌توانید فشار وارد شده روی مفصل زانو را کم کرده و از ریسک آب آوردن زانو جلوگیری کنید. حین انجام فعالیت‌های ورزشی مراقب حرکات و چرخش‌ها باشید تا به زانو فشار نیاید. در صورت نیاز، می‌توانید از وسایل حمایتی مانند ساپورت زانو یا باندهای فشاری استفاده کنید تا فشار و استرس روی زانو را کاهش داده و از آب آوردن زانو پیشگیری کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آب آوردن زانو حالتی است که مایعات مفصلی اطراف زانو بیش از حد زیاد شده و باعث ورم و التهاب زانو می‌شوند. عفونت، التهاب، آسیب‌دیدگی و ضربه از علل شایع ایجاد این عارضه هستند و برای درمان هم معمولا علت اصلی بروز افیوژن مفصلی زانو را درمان می‌کنند و مشکل برطرف می‌شود.

البته گاهی ممکن است آب آوردن زانو نشانه وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد. در صورت مشاهده علائم و عدم بهبودی طی چند روز، حتما به دکتر فوق تخصص ارتوپد مراجعه کنید، چرا که تشخیص به‌موقع و درمان مناسب، نقش مهمی در رفع و بهبودی افیوژن مفصل زانو دارند. علاوه بر نوبت حضوری شما می توانید از خدمات غیر حضوری دکترتو برای مشاوره آنلاین دکتر ارتوپد استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

آب آوردن زانو به طور معمول خطرناک نیست و معمولا به مشکلات جدی تبدیل نمی‌شود. اما علت آب آوردگی زانو می‌تواند خطرناک باشد و نیاز به تشخیص و درمان داشته باشد. برای مثال، افیوژن ناشی از آرتروز ممکن است به تداوم مشکلات زانو، آسیب به بافت‌های زانو و نارسایی عملکرد زانو منجر شود.

بهترین دارو برای آب آوردن زانو، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هستند.

درمان سنتی شامل استفاده از روش‌های طبیعی و خانگی می‌شود که علائم را برای مدت کوتاهی تسکین می‌دهند مانند استراحت، کمپرس سرد و گرم، ماساژ با روغن‌های گیاهی و داروهای گیاهی ضدالتهابی. برای درمان کامل و بهبود، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

مسکن‌های ضدالتهابی مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن برای درمان آب آوردن زانو تجویز می‌شوند. در صورتی که علت افیوژن عفونی باشد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

استراحت، کمپرس سرد و گرم، اجتناب از فعالیت‌های سنگین و انجام ورزش‌های ملایم مانند شنا و پیاده‌روی برای درمان افیوژن مفصل توصیه می‌شوند.

ضربه مستقیم به زانو می‌تواند نشانه افیوژن باشد. فعالیت های ورزشی شدید، مانند فوتبال، بسکتبال، یا دویدن با سرعت بالا می‌توانند منجر به ورم زانو شوند. این نوع ورم معمولا ناشی از آسیب‌های بافت نرم مانند رگ‌ها، عضلات یا رباط‌های زانو است.

در صورت مشاهده علایم و عدم بهبودی طی چند روز، بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید. تشخیص به‌موقع و درمان مناسب نقش حیاتی در درمان افیوژن مفصل زانو دارند.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آب آوردن زانو

  1. فرشته سایمانی گفت:

    سلام و عرض ادب .خیلی ممنونم بابت راهنماییهای مفید .چند ماهی است که زانو درد شدید دارم .ام آرای دادم و تشخیص دکتر این بود که زانو م آب آورده. میترسم آب زانو رو بکشم .باید چکار کنم .شبها خیلی درد دارم .لطفا راهنمایی کنید .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر افیوژن مفصلی دارید
      حتمن طبق دستور پزشک عمل کنید
      و نگران نباشید