کدام نوع دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع مفید است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نوشیدن یک دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع بسیار موثر است. دمنوش‌ها می‌توانند در مدتی کوتاه به طور قابل توجهی حالت تهوع را بهبود بخشند. برخی از این دمنوش‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع انواع مختلف دارد.

دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع نیاز دارید اما نمی‌دانید کدام چای و دمنوش برای حل این مشکل مفید هستند؟ باید گفت چندین نوع دمنوش و‌ چای مختلف به درمان مشکلاتی مانند تهوع، اسهال، نفخ یا استفراغ و ناراحتی کمک می‌کنند. هنگامی که معده شما ناراحت است، نوشیدن یک فنجان دمنوش راهی ساده برای کاهش علائم است. با این حال، نوع دمنوش ممکن است تفاوت زیادی در بهبود و‌ میزان اثربخشی شما ایجاد کند. اگر به دنبال راهی برای بهبود تهوع خود هستید بهتر است با متخصص تغذیه یا گوارش در این باره مشورت کنید. اما پزشکان طب سنتی می‌توانند شما را با درمان‌های طبیعی آشنا کنند. در هر صورت شما را با کمک دکترتو می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین با متخصصین مورد نظر خود در ارتباط باشید.

دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع

برای حالت تهوع چه بخوریم؟ بهترین دمنوش‌ ها برای رفع حالت تهوع شامل زنجبیل، بابونه، لیمو عسل، رازیانه، نعناع فلفلی و شیرین بیان هستند. نوشیدن یک فنجان دمنوش یکی از موثرترین راه‌ها برای رفع ناراحتی معده است، به خصوص اگر حالت تهوع هم داشته باشید. حالت تهوع با ناراحتی معده و میل به استفراغ همراه است. در واقع، نشان داده شده است که برخی از دمنوش‌ها به تسکین بی‌حالی کمک می‌کنند.

دمنوش های گیاهی مختلفی برای حالت تهوع استفاده می شوند.
دمنوش‌های گیاهی مختلفی برای رفع حالت تهوع وجود دارند.

انواع دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع

اگر احساس تهوع دارید یا از ناراحتی معده رنج می‌برید، نوشیدن یک فنجان دمنوش می‌تواند به تسکین علائم شما کمک کند. دمنوش‌ها و‌ انواع مختلف چای از جمله چای سیاه و چای سبز می‌توانند به مقابله با احساس تهوع کمک کنند و ترکیبات گیاهی مانند زنجبیل و بابونه هم دارای خواص ضد تهوع هستند. در حالی که اگر به‌شدت بیمار هستید، نوشیدن دمنوش نمی‌تواند جایگزین تجویز پزشک شود، اما می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و هیدراته بمانید. 

نام گیاهخواصنحوه تهیهنکات
زنجبیلضد‌تهوع، ضد‌التهاب، کمک به هضم۱ قاشق چایخوری ریشه زنجبیل تازه رنده‌شده را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید.می‌توانید عسل یا لیمو به آن اضافه کنید. برای حالت تهوع صبحگاهی، زنجبیل را ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید.
نعناعضد‌تهوع، ضد‌اسپاسم، کمک به هضم۱ قاشق غذاخوری برگ نعناع تازه یا ۱ قاشق چایخوری نعناع خشک را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید.می‌توانید چای نعناع را سرد یا گرم بنوشید.
بابونهآرامش‌بخش، ضد‌التهاب، کمک به هضم۲ قاشق چایخوری گل بابونه خشک را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید.می‌توانید عسل به آن اضافه کنید. برای آرامش معده و کاهش استرس، بابونه را قبل از خواب بنوشید.
رازیانهضد‌تهوع، ضد‌نفخ، کمک به هضم۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید.می‌توانید رازیانه را به صورت دمنوش یا دانه بجوید.
زرشکضد‌تهوع، ضد‌اسهال، تصفیه‌کننده خون۱ قاشق غذاخوری زرشک خشک را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کنید.می‌توانید زرشک را به صورت دمنوش یا آب زرشک بنوشید.
خلاصه‌ای از انواع دمنوش‌ های گیاهی برای حالت تهوع

در ادامه چند نوع از بهترین دمنوش‌ ها برای حالت تهوع را به شما معرفی کرده‌ایم:

۱. سنجد

مصرف سنجد در مهار صفرا منجر به تقویت معده شده و از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. افراد با سابقه ابتلا به تهوع صبحگاهی که در ناحیه دهان خود احساس تلخی دارند بد نیست که پس از بیدار شدن از خواب ۳-۲ عدد سنجد مصرف کنند یا سنجد را توی قوری بریزند تا دم بکشد. مصرف دمنوش سنجد هم می‌تواند به اندازه خود سنجد در رفع تهوع به خصوص در دوران بارداری مفید و موثر باشد.

۲. آلبالو

آلبالو برای رفع اسهال، تهوع و تلخی دهان ناشی از برگشت صفرا به معده بسیار مفید است. می‌توانید چای آلبالو درست کنید و از طعم بسیار خوب آن لذت ببرید.

۳. دمنوش رازیانه

خواص دمنوش رازیانه چیست؟ رازیانه گیاهی با طعمی شبیه شیرین بیان است. چای این گیاه گلدار معمولا برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله معده درد، یبوست، گاز معده و اسهال استفاده می‌شود. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که روی ۸۰ نفر انجام شد، مصرف مکمل رازیانه برای چند روز قبل و در طول قاعدگی علائمی مانند حالت تهوع را کاهش داد. یک مطالعه معتبر دیگر هم نشان داد که عصاره رازیانه از رشد چندین گونه باکتری مانند E. coli مضر جلوگیری می‌کند. چای رازیانه همچنین به نظم گوارشی و بهبود روده پس از جراحی کمک می‌کند.

ریختن ۱ فنجان یا ۲۳۷ میلی لیتر (میلی لیتر) آب داغ روی ۱ قاشق چایخوری یا ۲ گرم دانه‌های خشک شده رازیانه، دمنوش رازیانه را در خانه درست کنید.

حالت تهوع داری و ممکنه با دمنوش بهتر بشه؟

همین حالا از متخصص مشورت بگیر.

۴. دمنوش نعناع

چای نعناع یکی از نوشیدنی‌های مفید برای رفع مشکلات رایج شکمی است. مصرف روغن نعناع می‌تواند ماهیچه‌های روده را شل و به تسکین درد کمک کند. حتی گفته شده که این روغن از حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی هم جلوگیری می‌کند. از دیگر روش‌های بهره‌مندی از مزایای نعناع در رفع حالت تهوع، بوییدن روغن نعناع و همچنین تهیه دمنوش نعناع است. شما می‌توانید هر کدام از این روش‌ها که برایتان راحت‌تر و بهتر است را امتحان کنید.

۵. چای عسل لیمو

چای لیمو عسل یک چای محبوب است که طعم مرکبات با طراوت را با یک شیرینی ملایم ترکیب می‌کند. مطالعات متعدد نشان داده که بوی لیمو به‌تنهایی می‌تواند حالت تهوع را تسکین دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه ۴ روزه روی ۱۰۰ زن باردار نشان داد که بوییدن اسانس لیمو منجر به کاهش قابل توجه حالت تهوع و استفراغ در این افراد می‌شود. در همین حال، عسل با متعادل کردن حالت اسیدی لیمو و دارا بودن خواص ضد‌باکتریایی ممکن است در برابر عفونت‌هایی که می‌توانند حالت تهوع را تشدید کنند، اثربخش باشد.

چای عسل لیمو برای رفع حالت تهوع استفاده میشود.
چای عسل لیمو تاثیر زیادی در رفع حالت تهوع دارد.

۶. زرشک

زرشک یکی دیگر از خوراکی‌ها مفید برای رفع اسهال و حالت تهوع است. این ماده را می‌توانید هم به صورت تازه و هم به شکل دمنوش مصرف کنید. خواص آب زرشک یا دمنوش آن برای تهوع مثال‌زدنی است. نکته‌ جالبی که درباره مصرف زرشک وجود دارد این است که در عین حال که سبب رفع تهوع می‌شود، مصرف زیاد آن هم تهوع آور است. به همین خاطر باید در حد اعتدال و به میزان گفته شده مصرف شود.

۷. آویشن

برخی مطالعات نشان داده‌اند که خواص دمنوش آویشن ممکن است در کاهش تهوع و استفراغ به خصوص در زنان باردار موثر باشد. آویشن حاوی ترکیبی به نام تیمول بوده که دارای خواص ضد‌اسپاسم است و می‌تواند به تسکین گرفتگی و اسپاسم معده (حالتی که منجر به بروز تهوع صبحگاهی می‌شود) کمک کند. 

۸. دمنوش زنجبیل

خواص دمنوش زنجبیل برای کمک به کاهش علائم تهوع شناخته شده است و اغلب به‌عنوان یک داروی گیاهی برای تهوع استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده است که زنجبیل یک راه بی‌خطر و موثر برای کاهش احساس تهوع در بیماران است. سایر فواید چای زنجبیل شامل کمک به کاهش التهاب، کمک به هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن است. می‌توانید یک تکه زنجبیل تازه به چای خود اضافه کنید و از طعم خاص آن لذت ببرید.

زنجبیل در بهبود حالت تهوع موثر است.
زنجبیل و دمنوش آن تاثیر زیادی در بهبود حالت تهوع دارند.

۹. بذر انیسون

انیسون حاوی اسید مالیک، یک ترکیب فعال زیستی کاهش‌دهنده اسید معده است. همچنین دارای عملکرد گوارشی و ضد‌نفخ بوده که می‌تواند هضم را بهبود بخشد و حالت تهوع، زخم معده و معده درد را تسکین دهد.

۱۰. زیره سبز

از پودر و دانه زیره سبز برای رفع حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌شود. برای جلوگیری از استفراغ می‌توانید چای زیره دم کنید و بنوشید. برای تهیه این دمنوش می‌توانید چند دانه زیره را در یک لیوان آب بریزید، بگذارید مخلوط شوند و سپس آن را صاف کنید. محلول به دست آمده چای زیره است.

۱۱. چای شیرین بیان

شیرین بیان به خاطر طعم متمایز شیرین و کمی تلخش معروف است. در بسیاری از اشکال طب سنتی از این ماده برای رفع ناراحتی معده استفاده می‌شود. چندین مطالعه قدیمی نشان می‌دهد که شیرین بیان به بهبود زخم معده کمک می‌کند، که می‌تواند علائمی مانند درد معده، حالت تهوع و سوء هاضمه را ایجاد کند. (یعنی وضعیتی که باعث ناراحتی معده و سوزش سر دل می‌شود)

متن انگلیسی:
Keep in mind that licorice root is linked to several side effects and can be dangerous in high amounts
ترجمه متن:
به یاد داشته باشید که ریشه شیرین بیان با برخی عوارض جانبی مرتبط بوده و در مقادیر زیاد می‌تواند خطرناک باشد.

healthline

۱۲. میخک

میخک حاوی اوژنول است، ترکیبی که خواص ضد‌باکتریایی دارد. این ماده یک داروی گیاهی رایج برای رفع تهوع و استفراغ است. برای تهیه دمنوش میخک، کافی است که یک فنجان آب جوش را به یک قاشق چایخوری میخک اضافه کنید، بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را درون فنجان ریخته و میل کنید. دقت داشته باشید که قبل از نوشیدن، باید آن را از صافی عبور دهید.

دنبال راه حلی برای رفع تهوع و استفراغ میگردی؟ کلیک کن و ویزیت شو.

۱۳. چای سبز 

چای سبز برای چی خوبه؟ چای سبز برای سلامتی فواید بسیار زیادی دارد. این‌ نوع چای قادر است مشکلات مختلف مرتبط با معده را تسکین دهد. به خاطر داشته باشید که برخی افراد پس از نوشیدن چای سبز که به‌شدت دم کشیده و البته زمانی که معده خالی است، احساس تهوع می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق زمان مناسب دم کردن را رعایت کنید و چای خود را همراه با یک میان وعده کوچک بنوشید.

دمنوش برای سرگیجه و حالت تهوع

بهترین دمنوش‌ ها برای تسکین سرگیجه‌ و حالت تهوع عبارتند از:

  • چای زنجبیلی
  • چای بابونه
  • چای لیمو عسلی
  • چای رازیانه
  • چای نعنا
  • چای شیرین بیان

دمنوش برای معده درد و حالت تهوع

اگر احساس تهوع دارید یا از ناراحتی معده رنج می‌برید، یک فنجان چای می‌تواند به تسکین علائم شما کمک کند. بهترین دمنوش برای درمان حالت تهوع شامل زنجبیل، بابونه، نعناع فلفلی، ریشه شیرین بیان، چای سبز و چای سیاه است.

متن انگلیسی:
If you’re suffering from an upset stomach, black tea can provide some relief. Studies show that consuming black tea can help to reduce nausea symptoms and stomach upset. Like green tea, black tea contains caffeine, so you should always consume it in moderation
ترجمه متن:
اگر از ناراحتی معده رنج می‌برید، چای سیاه می‌تواند تا حدودی درد شما را تسکین دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای سیاه می‌تواند به کاهش علائم تهوع و ناراحتی معده کمک کند. چای سیاه همانند چای سبز حاوی کافئین است، بنابراین باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

artfultea

دمنوش برای سردرد و حالت تهوع

یک سردرد بد می‌تواند به راحتی روز شما را خراب کند، انرژی شما را کاهش دهد و تمرکز روی هر چیزی را به جز دردی که در آن دارید دشوار کند. بهترین دمنوش برای رفع سردرد و میگرن شامل دمنوش بابونه، نعناع، زنجبیل، میخک، زردچوبه و دمنوش اسطوخودوس است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بسیاری از انواع دمنوش می‌توانند به رفع ناراحتی معده و حالت تهوع کمک کنند. زمانی که تهوع، سوء هاضمه، نفخ یا گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنید، دم کردن یکی از دمنوش‌های گفته شده در این مقاله از جمله زنجبیل، آویشن، عسل و لیمو و حتی چای سبز یک راه ساده برای برگرداندن وضعیت سلامت شما به حال عادی است.

در این مقاله با انواع دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع آشنا شدید اما بد نیست که پیش از مصرف خودسرانه این دمنوش‌ها با یک پزشک متخصص تغذیه یا دکتر طب سنتی هم صحبت و مشورت نمایید. اما در صورت بروز علائم بعد از مصرف هر یک از این دمنوش‌ها بهتر است آنها را با یک پزشک متخصص گوارش درمیان بگذارید. چنانچه تمایل به مشاوره تلفنی دکترتو دارید می‌توانید با متخصص تغذیه آنلاین، دکتر طب سنتی آنلاین و یا در مواردی مانند بررسی علائم با پزشک گوارش آنلاین در ارتباط باشید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله مصرف چای نبات می‌تواند درد معده و‌ حالت تهوع را تسکین دهد.

 

 

 

 

 

بعضی از انواع دمنوش که برای رفع حالت تهوع مفید هستند عبارتند از:

    • دمنوش بابونه

    • چای سبز

    • چای زنجبیل

    • چای آویشن

  • چای عسل لیمو

چای بابونه سبک و خوش طعم است و به عنوان یکی از تسکین دهنده‌ترین انواع چای شناخته می‌شود. از این دمنوش برای شل کردن عضلات گوارشی و درمان مشکلاتی مانند گاز معده، سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ و اسهال استفاده می‌شود.

مشکلات معده و بارداری شایع‌ترین علل حالت تهوع هستند. با این حال چندین عامل دلیل دیگر مانند اضطراب، GERD و مصرف برخی مسکن‌ها هم باعث تهوع می‌شوند. می‌توانید با خوردن وعده‌های غذایی مکرر و کم و همچنین هیدراته ماندن حالت تهوع را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دمنوش گیاهی برای رفع حالت تهوع

  1. محمدرضا گفت:

    باسلام و درود بر شما خسته نباشید میگم من یه حالت تهوع دارم حالم خراب میشد سرم گیج میرفت اصلا نمیتونستم حرف میزدم دهنم خشک میشد گلوم خشک میشد زبانم خشک میشد نمیتونستم میخوابیدم حالت تهوع داشتم بعد چه عرق برای ضد تهوع دارین که بدون عوارض باشه و چه عرقی برای ضد تهوع بخورم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شما بیشتر علایم افت فشار وقند خون دارید
      روزانه فشار خونتان را چک کنید تا تهوع برطرف شود
      از پودر ors هم می توانید استفاده کنید
      بهترین دمنوش‌های گیاهی برای کاهش حالت تهوع
      دمنوش سنجد: راهکاری موثر برای تهوع …
      چای آلبالو: تسکین‌دهنده طبیعی برای معده …
      دمنوش رازیانه: ضد تهوع و تقویت‌کننده گوارش …
      دمنوش نعناع: تسکین‌دهنده طبیعی مشکلات شکمی …
      چای عسل لیمو: ترکیبی آرام‌بخش و ضد تهوع

  2. Sahil گفت:

    من میخواهم کی وزن خو را کم کنم میتانین یا پورتین چه یا هم غذای پورتینی را برم معلومات به دی هین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بطور دقیق متوجه سوالتان نشدم
      ولی اگر می خواهید با مصرف پروتیین وزن تان را کم کنید
      بهتر است زیر نظر پزشک باشید
      از مکمل های پروتیینی ورزشی بطور خودسر بپرهیزید

      متخصص تغذیه