۱۸ روش طبیعی و موثر برای درمان خانگی سوزش معده

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوزش معده از مشکلات شایعی است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تغذیه نامناسب، استرس و عادات غلط زندگی ایجاد شود. برای کاهش این مشکل، استفاده از درمان‌های طبیعی و خانگی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. مصرف آلوئه ورا، رعایت رژیم غذایی سالم و استفاده از گیاه بادرنجبویه از جمله روش‌های موثر در درمان خانگی سوزش معده هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
درمان گیاهی سوزش معده چیست؟

سوزش سر دل یا سوزش معده یکی از علائم رفلاکس اسید معده یا GERD است که مانند سوزش در وسط قفسه سینه شما احساس می‌شود. سوزش معده بسیار دردناک و ناخوشایند و گاهی اوقات ممکن است با درد قلب هم اشتباه گرفته شود. حتی در مواردی سوزش سر معده می‌تواند تنفس را دشوار کند. رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده در سیستم گوارش شما بسیار بالا رفته باشد. در کنار درمان‌های پزشکی، برخی از درمان‌های خانگی هم می‌توانند علائم را تسکین دهند. در این مقاله به بررسی بهترین گزینه‌های درمان خانگی سوزش معده می‌پردازیم. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که در صورت مزمن شدن این علائم باید به متخصص گوارش یا داخلی مراجعه کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی دکترتو برای دریافت ویزیت حضوری و از خدمات آنلاین برای مشاوره با بهترین پزشکان استفاده کنید.

درمان خانگی سوزش معده چیست؟

درمان های خانگی برای سوزش سر معده در واقع شامل یک سری ترکیبات گیاهی یا مواد غذایی خانگی هستند که می‌توانند با کاهش اسید معده، سوزش آن را کم کنند. حتی یک سری تکنیک‌ها و تغییرات سبک زندگی هم می‌تواند به عنوان درمان سوزش معده در خانه در نظر گرفته شود. در واقع در درجه اول بهتر است از یک سری موارد مانند مصرف غذاهای اسیدی و تند یا سیگار کشیدن جلوگیری کرده و وزن خود را کم کنید. سپس از ترکیبات گیاهی و راهکارهای موثر برای کاهش اسید معده و سوزش سر دل کمک بگیرید. با این حال باید در نظر گرفت که حتی همین درمان های خانگی هم می‌توانند در مواردی یک سری عوارض را ایجاد کنند؛ بنابراین بهتر است برای درمان سوزش معده هم با یک پزشک مشورت کنید.

گیاهخواص درمانینحوه استفاده
بابونهآرام‌بخش، ضد التهاب، ضد اسپاسمدم‌نوش بابونه را می‌توان چندین بار در روز میل کرد.
زنجبیلضد‌التهاب، ضد‌تهوع، تسکین‌دهنده دردمی‌توان از پودر زنجبیل در غذاها استفاده کرد یا چای زنجبیل دم کرد.
عسلایجاد یک لایه محافظتی بر روی مری، کاهش التهابمی‌توان عسل را به تنهایی یا همراه با آب ولرم مصرف کرد.
نعناعتسکین درد و التهاب، افزایش ترشح بزاقمی‌توان از چای نعناع یا اسانس نعناع استفاده کرد.
شیرین بیانالتیام‌بخش، ضد التهابمی‌توان از ریشه شیرین بیان برای دم‌نوش استفاده کرد. توجه: مصرف طولانی مدت شیرین بیان ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، بنابراین بهتر است با پزشک مشورت شود.
گل ختمینرم‌کننده و التیام‌بخشدم‌نوش گل ختمی می‌تواند به تسکین سوزش معده کمک کند.
درمان های گیاهی برای سوزش معده

می‌خوای علائم سوزش معدت رو تسکین بدی؟

با یک کلیک با متخصص مشورت کن.

۱. مصرف بادام

بادام یکی از ترکیبات موثری است که می‌تواند میزان اسید معده را کم کرده و رفلاکس را کاهش دهد. در نتیجه می‌توان از بادام به عنوان یک درمان خانگی جهت کاهش سوزش معده کمک گرفت. اگر می‌خواهید از بادام برای درمان خانگی سوزش معده استفاده کنید، می‌توانید بعد از وعده‌های غذایی خود چند دانه بادام بخورید. در کل بادام برای درمان سوءهاضمه هم بسیار مفید است.

۲. سرکه سیب

برخی از منابع سرکه سیب را گزینه مفیدی برای درمان خانگی سوزش سر معده می‌دانند. برخی معتقدند که می‌توان با مصرف مقداری سرکه سیب، سلامت گوارشی بیماران را بهبود بخشید. البته هنوز هیچ منبع محکمی از این ادعا پشتیبانی نمی‌کند.

متن انگلیسی:
Apple cider vinegar is another home remedy that some people use to treat heartburn. Some believe that drinking apple cider vinegar could improve your digestive health
ترجمه متن:
سرکه سیب یکی دیگر از داروهای خانگی است که برخی افراد برای درمان سوزش سر دل از آن استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که نوشیدن سرکه سیب می‌تواند سلامت گوارش شما را بهبود بخشد.

healthline

۳. جوش شیرین

یکی از درمان های خانگی سوزش معده، جوش شیرین است. جوش شیرین می‌تواند با خنثی کردن اسید معده، برخی از دوره‌های سوزش سر دل را آرام کند. برای این کار ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و به آرامی بنوشید. برای ایمن بودن، بهتر است فقط هر چند وقت یکبار از این داروی جوش شیرین استفاده کنید.

۴. درمان سوزش معده با عسل

یکی از توصیه‌ها برای درمان سوزش معده در خانه، مصرف عسل خصوصاً عسل گیاهی یا طبیعی است. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما یک مطالعه آزمایشی نشان داد که عسل اثرات فیزیکی ریفلاکس و علائم آن را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین شاید بتوان از آن برای درمان سوزش معده در خانه استفاده کرد. عسل همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است و می‌تواند به بهبود هضم غذا هم کمک زیادی کند.

۵. درمان سوزش معده با عسل و دارچین

عسل به دلیل خواص متعدد خود، خصوصاً آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند و روی کاهش سوزش معده اثر بگذارد. با این حال می‌توان برای اثربخشی بهتر و بیشتر، عسل را به همراه دارچین مصرف کرد. ترکیب پودر دارچین و عسل در یک لیوان آب گرم می‌تواند علاوه بر کم کردن سوزش سر دل، به تقویت معده و بهبود هضم غذا کمک زیادی کند. حتی برخی توصیه می‌کنند که می‌توان عسل و دارچین را به صورت جوشانده هم مصرف کرد یا حتی به آن بابونه و دیگر گیاهان مفید برای معده را افزود.

درمان گیاهی سوزش معده چگونه است؟
مصرف ژل آلوئه ورا می‌تواند به تسکین التهاب و کاهش سوزش معده کمک کند.

۶. نوشیدن مایع گیاه آلوورا

برخی از افراد از آلوئه‌ورا یا نوشیدنی‌های آلوئه‌ورا برای تسکین سوزش معده و کم کردن اسید آن استفاده می‌کنند. با این حال هیچ تحقیقی وجود ندارد که صددرصد تایید کند آب آلوئه‌ورا می‌تواند یک درمان خانگی سوزش سر معده باشد.

۷. نعنا

نعنا در کل یک گیاه تسکین دهنده علائم گوارشی خصوصاً حالت تهوع است. برخی از آن برای درمان خانگی سوزش سر معده استفاده می‌کنند و بعد از آن احساس بهتری دارند. با این حال نعنا همچنین می‌تواند در برخی از افراد ریفلاکس معده را افزایش دهد. مفید بودن نعنا برای درمان سوزش معده در خانه بستگی به فرد دارد.

۸. گیاه زنجبیل

زنجبیل دارای تاریخچه‌ای طولانی است که آن را به ترکیبی مفید برای اکثر بیماری‌ها و مشکلات تبدیل می‌کند. این گیاه می‌تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند، بنابراین برخی معتقدند که ممکن است ارزش امتحان کردن برای سوزش سر دل را نیز داشته باشد و از آن به عنوان درمان سوزش معده در خانه استفاده می‌کنند. زنجبیل همچنین می‌تواند به هضم بهتر غذا هم کمک کند. شما می‌توانید زنجبیل را به صورت پودر در غذاها مصرف کنید یا این که آن را به صورت دمنوش زنجبیل به همراه دیگر ترکیبات مانند عسل یا دارچین دم کرده و میل کنید.

۹. شیر سرد

برخی از افراد مصرف لبنیات مانند شیر سرد را به عنوان راهی جهت تسکین سوزش معده در نظر می‌گیرند. اما این موقتی است و مواد مغذی موجود در شیر به ویژه چربی آن ممکن است تولید اسید معده را تحریک کند؛ بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی شیر را به عنوان درمان خانگی سوزش معده در نظر گرفت. بهتر است در صورت استفاده از شیر برای کاهش سوزش معده، شیر کم‌چرب را با مقادیر کم امتحان کنید و تاثیر آن را ببینید.

۱۰. درمان سوزش معده با کشک

کشک هم می‌تواند یک ترکیب مفید برای درمان خانگی سوزش معده باشد. خصوصاً زمانی که غذاهای تند و حاوی ادویه می‌خورید و میزان اسید معده شما افزایش می‌یابد، خوردن کشک به میزان زیادی می‌تواند این سوزش و درد را کاهش دهد. کشک یک ترکیب مفید، خصوصاً برای درمان خانگی سوزش سر معده در دوران بارداری است.

۱۱. بابونه و سوزش معده

بابونه به عنوان یک گیاه موثر برای درمان سوزش معده شناخته می‌شود. شما می‌توانید آن را به صورت دم‌نوش بعد از غذا مصرف کنید تا با کاهش اسید معده، سوزش سر دل را کاهش دهد.

۱۲. درمان سوزش معده با پروبیوتیک ها

مواد غذایی پروبیوتیک یک گزینه عالی برای از بین بردن مشکلات گوارشی مختلف مانند اسهال، نفخ و گاز معده است. با این حال برخی توصیه می‌کنند که می‌توان آنها را برای درمان خانگی سوزش معده نیز مصرف کرد.

۱۳. نارون برای رفع سوزش سر دل

نارون یک درخت است که می‌توان از آن یک سری محصولات ترکیبی گیاهی را به دست آورد و به عنوان یک داروی گیاهی از آنها استفاده کرد. به نظر می‌رسد محصولات ترکیبی حاوی مواد این درخت می‌توانند برای درمان خانگی سوزش معده موثر باشند.

۱۴. موز برای درمان رفلاکس معده

موز هم می‌تواند درمان خانگی سوزش معده باشد. موز میوه‌ای ملایم و کم اسید است که اغلب افراد آن را برای دستگاه گوارش ملایم می‌دانند. برخی از افراد آن را برای تسکین سوزش سر دل هم مصرف می‌کنند. با این حال برخی داده‌های کنونی نشان می‌دهد که ویتامین‌های موجود در موز به توقف اسپاسم‌های گوارشی کمک می‌کنند، اما مشخص نیست که آیا واقعاً می‌توانند بر رفلاکس اسید معده هم تأثیر بگذارند یا خیر.

یک نظریه دیگر این است که غذاهای قلیایی، مانند موز غنی از پتاسیم، ممکن است به مقابله با اسید تحریک‌کننده معده کمک کنند. حتی برخی توصیه می‌کنند که بهتر است پوره سیب و موز را برای کاهش درد و سوزش معده مصرف کنید.

مدام رفلاکس و سوزش معده رو تجربه می‌کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

۱۵. جویدن آدامس عاری از قند

جویدن آدامس تولید بزاق و بلع را تحریک می‌کند. این ممکن است به رقیق شدن و پاکسازی اسید معده از مری کمک کند. طبق یک مطالعه قدیمی‌تر از سال ۲۰۰۵، جویدن آدامس بدون قند به مدت ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا ممکن است به کاهش سوزش سر دل کمک کند؛ بنابراین برخی از منابع جویدن آدامس عاری از قند را به عنوان درمان خانگی سوزش معده در نظر می‌گیرند.

۱۶. کمپرس گرم

یکی از ساده‌ترین گزینه‌های درمان خانگی سوزش معده، استفاده از کمپرس گرم است. گرمای ناشی از کمپرس آب گرم می‌تواند با افزایش جریان خون در معده و از بین بردن اسپاسم‌ها، به کاهش درد کمک کند. حتی گاهی اوقات می‌توان دوش آب گرم را هم امتحان کرد.

درمان گیاهی سوزش معده چیست؟
انتخاب مواد غذایی سالم و اجتناب از غذاهای چرب و تند می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش سوزش معده داشته باشد.

تغییرات در سبک زندگی برای درمان خانگی سوزش سر معده

در اکثر مواقع سوزش معده به دلیل سبک زندگی است که افراد دارند. نوع تغذیه و یک سری عادات غذایی به همراه مواردی مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن یا ورزش نکردن، همگی می‌توانند سوزش معده را افزایش دهند. به همین دلیل به عنوان یک رویکرد برای درمان خانگی سوزش معده بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای مثال ترک سیگار می‌تواند یک راهکار عالی برای کاهش سوزش سر دل باشد. انجام تمرینات تمدد اعصاب هم راهی عالی برای آرام‌تر کردن سوزش معده است. کسانی که سوزش معده دارند باید وزن خود را کم کنند.

کاهش وزن می‌تواند به مدیریت علائم سوزش معده کمک کند. حتی تغییر الگوی غذا خوردن هم مهم است. برای مثال بهتر است فیبر بیشتری بخورید تا دستگاه گوارش خود را متحرک و سالم نگه دارید. همچنین، اندازه وعده‌های خود را کاهش دهید. سعی کنید به جای سه وعده غذایی بزرگ، پنج یا شش وعده غذایی کوچک در روز بخورید. خوردن بیش از حد یکباره، یک محرک بزرگ سوزش سر دل است.

۱. اجتناب از غذاهای تند و چرب

یکی از کارهای مهمی که می‌توان برای کاهش اسید معده و درمان سوزش معده انجام داد، تغییر رژیم غذایی است. غذاهای محرک می‌توانند سوزش معده را افزایش دهند. برای کاهش سوزش معده بهتر است از خوردن غذاهای ادویه‌دار، گوجه‌فرنگی یا سس گوجه‌فرنگی، نوشابه‌های گازدار، پیاز، شکلات، غذاهای چرب و سرخ شده، قهوه و نعنا فلفلی خودداری کنید. غذاهای اسیدی مانند پرتقال، لیمو و لیموترش هم می‌توانند سوزش معده را افزایش دهند.

متن انگلیسی:
Avoid specific foods that trigger your heartburn, but also watch out for peppermint, caffeine, sodas, chocolate, citrus fruits and juices, tomatoes, onions, and high-fat foods
ترجمه متن:
از مصرف غذاهای خاصی که باعث سوزش سر دل شما می‌شود اجتناب کنید، اما مراقب نعنا، کافئین، نوشابه‌های گازدار، شکلات، مرکبات و آب‌میوه‌ها، گوجه‌فرنگی، پیاز و غذاهای پرچرب باشید.

webmed

۲. اجتناب از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا

دراز کشیدن با معده پر از غذا می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود و علائم سوزش سر دل را بدتر کند. ۲-۳ ساعت پس از خوردن غذا از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری کنید تا معده زمان زیادی برای هضم داشته باشد.

درمان سوزش معده با طب سنتی

در طب سنتی هم توصیه‌های مختلفی برای درمان خانگی سوزش معده ارائه شده است. برای مثال می‌توان به دم‌نوش‌های گیاهی مانند دم‌نوش رازیانه، شیرین‌بیان، دم‌نوش بابونه، دم‌نوش بادرنجبویه و دم‌نوش تخم بارهنگ اشاره کرد. ترکیباتی مانند برگ ریحان، عسل، سکنجبین و گل ختمی هم در طب سنتی برای درمان سوزش معده در خانه توصیه شده‌اند. احتمالاً این ترکیبات می‌توانند با کاهش میزان اسید معده، جلوی سوزش سر دل را بگیرند. عرقیجات گیاهی هم بخش مهمی از درمان خانگی سوزش سر معده در طب سنتی هستند. عرق نعنا، عرق ریحان و عرق بومادران از مؤثرترین ترکیباتی هستند که می‌توان با مصرف آنها درد معده را کم کرد.

درمان سریع سوزش معده در خانه

با وجودی که درمان‌های گیاهی و خانگی می‌توانند در بسیاری از مواقع سوزش سر معده را تسکین دهند، اما یک راه‌حل قوی و همیشگی نیستند. اگر سوزش معده شدیدی دارید، بهترین گزینه مصرف داروهای آنتی‌اسید بدون نسخه است. آنتی‌اسیدها به خنثی کردن سریع اسید معده کمک می‌کنند و می‌توان از آنها برای درمان سریع سوزش معده در خانه کمک گرفت.

آیا راه درمان سوزش معده با روش گیاهی وجود دارد؟
مصرف وعده غذایی سبک، مواد غذایی فیبردار و آرام غذاخوردن در بارداری می‌تواند به کاهش سوزش معده کمک کند.

درمان خانگی سوزش معده در بارداری

در دوران بارداری یکی از شایع‌ترین عوارض، سوزش معده است که بیشتر به دلیل کاهش فضای معده و فشار جنین ایجاد می‌شود. البته میزان اسید معده در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی افزایش می‌یابد. برای درمان خانگی سوزش معده در بارداری باید چند توصیه زیر را در نظر گرفت:

  • پرهیز از خوردن وعده‌های غذایی سنگین
  • تقسیم وعده‌های غذایی به چند وعده کوچک‌تر
  • آرام غذا خوردن
  • مصرف غذاهای غنی از فیبر
  • فعالیت داشتن و دراز نکشیدن بعد از غذا
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی تند و ادویه‌دار
  • ترک الکل و سیگار
  • کاهش مصرف کافئین و نوشابه‌های گازدار

مصرف داروهای گیاهی، دم‌نوش‌های گیاهی یا آنتی‌اسیدها در دوران بارداری حتماً باید با نظر پزشک باشد، چرا که ممکن است مصرف برخی از این ترکیبات برای مادر و جنین ضرر داشته باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در این مقاله با انواع مختلف راهکارها برای درمان خانگی سوزش معده آشنا شدیم. اما باید در نظر داشت که درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش دوره‌های گاه‌به‌گاه سوزش سر معده و همچنین برخی موارد GERD کمک کنند و نمی‌توان آنها را به‌عنوان یک راه‌حل دائمی در نظر گرفت. هنگامی که ریفلاکس اسید معده به مدت طولانی و درمان نشده رخ می‌دهد، خطر آسیب به مری بیشتر است. این حالت می‌تواند ریسک بروز مشکلات جدی‌تری مانند زخم معده، تنگی مری و حتی سرطان مری را افزایش دهد.

به همین دلیل اگر همیشه دچار رفلاکس معده هستید و سوزش معده دارید، بهتر است حتماً با یک پزشک متخصص گوارش یا دکتر داخلی در این زمینه مشورت کنید تا با دریافت بهترین گزینه‌های درمانی، سوزش معده را بهتر و موثرتر کنترل کنید. گاهی اوقات دریافت درمان دارویی بسیار ضروری است و می‌توان از درمان‌های خانگی هم با نظر پزشک، در کنار آن کمک گرفت. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره متنی یا تلفنی از خدمات غیرحضوری دکترتو برای ویزیت آنلاین متخصص گوارش و دکتر داخلی آنلاین کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

می‌توان با کمک داروهای بدون نسخه آنتی‌اسیدی یا مصرف برخی ترکیبات خانگی سوزش معده را در خانه درمان کرد.

مواد غذایی که اسیدیته پایین‌تری دارند یا می‌توانند میزان اسید معده را کاهش دهند برای سوزش معده مفیدند.

میوه‌های اسیدی مانند لیموترش یا پرتقال ممکن است سوزش معده را بدتر کنند.

خوردن غذاها یا ترکیباتی که میزان اسید معده را کم می‌کنند، مانند کشک یا نعنا ممکن است به تسکین سوزش معده کمک کند.

سیر یکی از ترکیباتی است که در عین مفید بودن، می‌تواند در برخی از افراد موجب سوزش معده هم شود. می‌توان از داروهای آنتی‌اسید و تسکین دهنده رفلاکس معده کمک گرفت.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی سوزش معده

  1. عباس امیری گفت:

    سلام میشه راجب عرق کردن و اینکه چرا با کمترین کار فزیکی بیشترین عرق را داریم و همینطور همراه با پوست سرد و تر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      در این شرایط احتمال بیماری های متابولیکی مثل پرکاری تیروییدی باید بررسی شود
      نیاز به ازمایش خون کامل مخصوصا ازمایش های هورمونی داریم

      متخصص غدد