جستیران چیست و چه زمانی مصرف میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جستیران داروی هورمونی برای درمان سرطان‌های پیشرفته رحم و پستان در زنان و قطع خونریزی‌های واژینال است. به‌هیچ وجه بدون مشورت پزشک و سرخود مصرف دارو را متوقف نکنید. یکی از عوارض احتمالی مصرف قرص جستیران، لکه بینی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
جستیران

مجسترول با نام تجاری جستیران یکی از داروهای هورمونی است که برای مدیریت سرطان‌های پیشرفته رحم و پستان، کاهش بی‌اشتهایی و لاغری شدید به ویژه در بیماران مبتلا به ایدز، و همچنین قطع خونریزی‌های واژینال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا انتهای این مطلب همراه باشید تا اطلاعاتی درباره اینکه جستیران چیست، موارد استفاده، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی مجسترول بدست بیاورید. قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و مشاوره دارویی وجود دارد.

جستیران چیست؟

نام اصلی داروی جستیران، مجسترول است که از دسته داروهای پروژستین‌ بوده و بیشتر در حوزه درمان بیماری‌های زنان ازجمله سرطان پیشرفته پستان یا سرطان اندومتریوز استفاده می‌شود. این دارو همچنین برای درمان آنورکسیا یا بی‌‌اشتهایی و کاهش وزن هم تجویز می‌شود. مجسترول برای درمان بی‌اشتهایی و کاهش وزن در افراد مبتلا به ایدز تجویز می‌گردد. بهبود اشتها و افزایش وزن به بیماران کمک می‌کند که احساس بهتری داشته و فعال‌تر باشند. مجسترول مشابه ماده طبیعی‌ پروژسترون است که در بدن تولید می‌شود.

شناسنامه داروییتوضیحات
نام تجاری داروGestiran (جستیران)
نام ژنریک (علمی) داروProgesterone (پروژسترون)
دسته داروییهورمون‌های پروژسترون
شکل داروییقرص
دوزهای موجود۴۰ میلی‌گرم
نحوه عملکرد داروافزایش سطح پروژسترون در بدن که برای تنظیم سیکل قاعدگی ضروری است.
موارد مصرفدرمان سرطان سینه و اندومتریوز، تنظیم قاعدگی، کاهش گرگرفتگی در یائسگی
موارد منع مصرفحساسیت به پروژسترون، بیماری‌های کبدی، خونریزی واژینال ناشناخته
موارد احتیاطبارداری، شیردهی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، میگرن
تداخلات داروییوارفارین، کاربامازپین، فنی‌توئین، فنوباربیتال
عوارض جانبیسردرد، سرگیجه، تهوع، تغییرات خلقی، درد در ناحیه پستان‌ها
شرایط نگهداریدر دمای زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد، دور از نور و رطوبت
اطلاعات شناسنامه‌ای داروی جستیران

نحوه مصرف جستیران

نحوه مصرف جستیران به صورت خوراکی و مطابق با دستورالعمل نوشته شده روی دارو یا نسخه پزشک است. بهتر است میزان مصرف دقیقا مطابق با دوز تجویز شده باشد و در فواصل زمانی منظم مصرف کنید. به‌هیچ وجه بدون مشورت پزشک و سرخود مصرف دارو را متوقف نکنید. در صورتی که در مصرف جستیران زیاده‌روی کرده‌اید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. 

نمی‌دونی روزی چند بار جستیران مصرف کنی؟

حتما از متخصص کمک بگیر.

بهترین زمان مصرف جستیران

این دارو معمولا به شکل قرص، شربت و سوسپانسیون تغلیظ شده خوراکی ارائه می‌شود. قرص و سوسپانسیون را می‌توان روزی چندبار مصرف کرد و سوسپانسیون غلیظ شده هم معمولا باید روزی یکبار باشد. بهتر است هر روز دارو سر ساعت مشخصی خورده شود.

متن انگلیسی:
You usually take megestrol acetate once a day, at the same time each day. But sometimes the dose is divided up, so that you take the tablets a couple of times a day. When you start taking it you should take them for at least 2 months. This is to find out if they are working
ترجمه متن:
معمولاً مجسترول استات را یک بار در روز، در زمان معین مصرف می‌کنند. اما گاهی اوقات پزشک دوز را تقسیم می‌کند، طوری که قرص‌ها را چند بار در روز مصرف کنید. وقتی شروع به مصرف کردید باید حداقل ۲ ماه آن را ادامه دهید؛ به این دلیل که پزشک بداند آیا دارو عمل می‌کند یا نه.

cancerresearchuk

چند روز بعد از مصرف قرص جستیران پریود میشویم؟

یکی از کاربردهای قرص جیستیران یا مجسترول استات، تنظیم قاعدگی است که در واقع چرخه قاعدگی زنان را متوقف می‌کند. این قرص حاوی هورمون پروژستین است که موجب تغییراتی در رحم می‌شود. پروژستین به تنظیم هورمون‌های دیگر در بدن زنان کمک کرده تا فرآیند شروع و توقف پریود به درستی انجام شود.

معمولا یک هفته تا ده روز بعد از مصرف قرص جسیتران، پریود اتفاق می‌افتد. هرچه دوز بیشتری از دارو مصرف شود، هورمون‌های بدن به تدریج تنظیم می‌شوند و در نتیجه، پس از قطع دارو، پریود طی ۲ تا ۳ روز آینده اتفاق می‌افتد.

جستیران بیشتر برای درمان سرطان زنان کاربرد دارد.
نام اصلی داروی جستیران، مجسترول است که از دسته داروهای پروژستین‌ بوده و بیشتر در حوزه درمان بیماری‌های زنان ازجمله سرطان پیشرفته پستان یا سرطان اندومتریوز است.

موارد مصرف داروی جستیران

مجسترول نسخه‌ ساخت دست بشر از هورمون پروژسترون انسانی است که با تاثیر بر هورمون‌های زنانه مرتبط با رشد سرطان، به درمان سرطان سینه زنان و سرطان اندومتر کمک می‌کند. همچنین با افزایش میزان اشتها، باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. از دیگر کاربردها و موارد مصرف جستیران می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • درمان سرطان پیشرفته پستان و بهبود علائم سرطان رحم در بیماران با سابقه متاستاز سرطان یا عود
  • مواردی که سرطان قابل درمان با جراحی نیست.
  • درمان آنورکسیا
  • مدیریت و درمان کاشکسی یا کاهش وزن بدون دلیل مشخص در بیماران مبتلا به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی)

۱. جستیران و یائسگی

شواهد و نتایج مطالعات نشان می‌دهند که مصرف جستیران در دوران یائسگی می‌تواند تعداد دفعات حملات فلاشینگ یا همان گرگرفتی یائسگی را کاهش دهد. مصرف این دارو در زنان یائسه باعث کاهش شدت علائم یائسگی می‌شود.

۲. قرص جستیران و قطع خونریزی

مصرف این دارو باعث قطع خونریزی نمی‌شود. اما به‌دلیل اختلال در چرخه طبیعی قاعدگی، احتمال تشدید خونریزی وجود دارد. به‌همین دلیل مصرف جستیران کاربرد گسترده‌ای در زنان مبتلا به اچ آی‌ وی ندارد.

۳. قرص جستیران برای تنظیم قاعدگی

این دارو در برخی موارد برای تنظیم قاعدگی به‌کار می‌رود. این دارو با تاثیر بر هورمون‌های زنانه به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند و ممکن است در مواردی که چرخه قاعدگی نامنظم است، مفید باشد. با این حال، لازم به ذکر است که جستیران ممکن است باعث بروز اختلالات دیگری در قاعدگی از جمله افزایش یا کاهش شدید خونریزی شود.

۴. جستیران و تنبلی تخمدان

قرص جستیران (مجسترول) برای تنظیم هورمون‌ها و بهبود علائم مرتبط با تنبلی تخمدان در دختران نیز تجویز می‌شود. این دارو با تاثیر بر سطوح هورمون‌ها در بدن، به تنظیم قاعدگی و بهبود عملکرد تخمدان‌ها کمک می‌کند.

تنبلی تخمدان داری و می‌خوای جستیران مصرف کنی؟ قبلش با دکتر مشورت کن.

۵. قرص جستیران و کیست تخمدان

به دلیل خاصیت هورمونی جستیران، این دارو به طور گسترده برای درمان کیست‌ تخمدان و به ویژه تسکین دردهای ناشی از آن تجویز می‌شود. این قرص می‌تواند اندازه کیست‌ها را کاهش دهد و معمولا پس از دو ماه مصرف، نتایج قابل قبولی مشاهده خواهید کرد.

۶. قرص جستیران برای فیبروم

این دارو عملکردی مشابه هورمون پروژسترون دارد و به عنوان داروی هورمونی در تنظیم قاعدگی تجویز می‌شود و گزینه مناسبی برای درمان فیبروم به‌شمار می‌آید. در واقع، جیستران با تحریک استروژن عامل رشد فیبروم‌های رحم این غده‌ها را سرکوب می‌کند. قرص جستیران به عنوان قرص برای فیبروم رحم تجویز می‌شود که با تاثیر بر هورمون‌ها می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با فیبروم‌ها، مانند درد و خونریزی شدید، کمک کند.

۷. آیا قرص جستیران ضخامت رحم را درمان میکند؟ (قرص جستیران ۴۰ برای ضخامت رحم)

نحوه عملکرد این دارو در رابطه با ضخامت رحم به طور کامل مشخص نیست. بافت پوششی رحم تحت تاثیر هورمون‌ها قرار دارد؛ استروژن باعث تحریک رشد شده و پروژسترون آن را متوقف می‌کند. ظاهرا جیستران از آزاد شدن استروژن جلوگیری می‌کند و از این طریق از رشد تومور در پوشش رحم جلوگیری می‌کند. هرچند قرص جستیران به تنظیم ضخامت آندومتر (بافت داخلی رحم) کمک می‌کند، اما درمان اصلی برای ضخامت غیرطبیعی رحم نیست. 

قرص جستیران برای فیبروم هم تحویز میشود.
جیستران با تحریک استروژن عامل رشد فیبروم‌های رحم این غده‌ها را سرکوب می‌کند.

آیا با خوردن قرص جستیران امکان بارداری هست؟

یکی از کاربردها و موارد مصرف این دارو، به عنوان داروی جلوگیری از بارداری است که به خاطر خاصیت استروژنی که دارد باعث تداخل در چرخه طبیعی استروژن شده و روند تخمک‌گذاری را مختل می‌کند. به‌این ترتیب مانع از بارداری می‌شود. اما به عنوان روش ضد بارداری به‌شمار نمی‌آید.

دوز مصرف قرص جستیران

پزشک بر اساس شرایط خاص بیمار، سن، نوع و شدت بیماری، واکنش بدن به دارو و سایر بیماری‌های زمینه‌ای، دوز مناسب را تعیین خواهد کرد. دوز مصرف این دارو عبارتست از:

  • ۱۶۰ میلی‌گرم برای سرطان پستان
  • ۴۰ تا ۳۲۰ میلی گرم روزانه برای سرطان آندومتر
  • ۱۲۰ میلی‌گرم روزانه همراه ۰.۱ میلی‌گرم دی اتیل استیل بسترول برای سرطان پروستات
  • ۸۰۰ میلی‌گرم روزانه برای ماه اول و ۴۰۰ میلی‌گرم روزانه برای ماه دوم تا چهارم برای افزایش وزن
  • ۲۰ تا ۴۰ میلی‌گرم روزانه برای دو هفته جهت درمان هیپرپلازی آندومتر

قرص جستیران ۴۰

قرص جستیران ۴۰ برای درمان بی‌اشتهایی، کاهش وزن شدید، سرطان پستان و آندومتر و سرطان پیشرفته پروستات به‌کار می‌رود. از دیگر کاربردهای قرص جستیران ۴۰ می‌توان به درمان سو تغذیه، کاهش اشتها و کاهش وزن شدید در بیماران مبتلا به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) اشاره کرد.

عوارض جانبی مصرف جستیران

مصرف این دارو در برخی افراد باعث بروز عوارض جانبی شده که در صورت مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • واکنش‌های آلرژیک مانند جوش و دانه‌های پوستی، خارش یا کهیر، ورم صورت، لب‌ها یا زبان
  • مشکلات تنفسی
  • سرگیجه
  • افزایش فشار خون
  • علائم ایجاد لخته خون مانند مشکلات تنفسی، تغییرات در بینایی، درد قفسه سینه، سردرد ناگهانی، درد، ورم، داغی پاها، مشکلات گفتاری، بی‌حسی ناگهانی یا ضعف عضلات صورت، دست یا پاها
  • ورم قوزک پا و دست‌ها
  • خستگی یا ضعف غیرعادی
  • استفراغ
  • فاصله بین قاعدگی
  • خونریزی واژینال
  • حساسیت سینه‌ها
  • کاهش سطح هورمون جنسی یا ناتوانی جنسی

متن انگلیسی:
Side effects that usually do not require medical attention (report to your doctor or health care professional if they continue or are bothersome): breakthrough menstrual bleeding, changes in sex drive or performance, diarrhea, gas, hot flashes or flushing, increased appetite, upset stomach, weight gain
ترجمه متن:
عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه یا آزاردهنده بودن به پزشک خود گزارش دهید): خونریزی ناگهانی قاعدگی، تغییرات در میل جنسی یا عملکرد جنسی، اسهال، نفخ، گرگرفتگی، افزایش اشتها، ناراحتی معده و افزایش وزن.

my.clevelandclinic

قرص جستیران ۴۰ چاق کننده است؟

بله، مصرف قرص جستیران ۴۰ چاق‌کننده است. مصرف این دارو باعث افزایش اشتها شده و فرد غذای بیشتری دریافت می‌کند، درنتیجه، چربی و توده سلولی بیشتری در بدن انباشته شده که نتیجه آن چاقی است.

لکه بینی با خوردن قرص جستیران

یکی از عوارض احتمالی مصرف قرص جستیران، لکه‌بینی است. تاثیرات هورمونی این دارو ممکن است باعث اختلال در چرخه قاعدگی شود و احتمال لکه‌بینی دارد که جای نگرانی نیست. در صورتی که لکه‌بینی شدید یا غیرطبیعی باشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند ارزیابی دقیقی انجام داده و در صورت نیاز راهکارهایی پیشنهاد کند.

جستیران ممکن است باعث لکه بینی شود.
فراموش نکنید که این دارو حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود تا خطرات احتمالی برای سلامتی‌تان نداشته باشد.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص جستیران

این دارو حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود، چرا که استفاده خودسرانه آن باعث بروز عوارض خواهد شد. افراد با شرایط زیر نباید مجسترول مصرف کنند یا حتما باید با احتیاط باشد:

  • افرادی که سابقه حساسیت به قرص جستیران دارند یا نسبت به داروهای هورمونی آلرژی دارند. 
  • خانم‌های باردار
  • افراد زیر ۱۸ سال

در مورد افراد مسن، مصرف این دارو باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد. با افزایش سن، بدن داروها را به طور متفاوتی متابولیزه و دفع می‌کند که می‌تواند خطر عوارض جانبی را در این گروه سنی افزایش دهد.

مصرف جستیران در بارداری

مصرف این دارو در دوران بارداری به شدت ممنوع است، چرا که احتمال دارد روی جنین اثر منفی بگذارد و باعث بروز ناهنجاری مادرزادی یا سقط جنین شود. 

مصرف قرص جستیران در شیردهی

مصرف قرص جستیران در شیردهی ممنوع نیست، اما باید با احتیاط و مشورت پزشک باشد. این دارو ممکن است در شیر مادر ترشح شده و به نوزاد منتقل شود.

اختلالات دارویی قرص جستیران

اختلالات دارویی قرص جستیران عبارتند از:

  • داروهای ضد انعقاد خون
  • داروهای ضد بارداری هورمونی
  • کورتیکواستروئیدها
  • انسولین و داروهای ضد دیابت
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب
  • برخی مکمل‌های گیاهی و غذایی

اطلاعات دارویی جستیران

جدول زیر، اطلاعات دارویی مربوط به جستیران را نشان می‌دهد:

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص جستیران ۴۰ میلی گرمافزایش وزن و چاقیداروهای ضد انعقاد خون
قرص مجستروللکه بینیداروهای ضد بارداری هورمونی
سردرد، حالت تهوع و استفراغداروهای کورتیکواستروئید
احساس خستگیانسولین و داروهای ضد دیابت
خونریزی واژینالداروهای ضدتشنج
تغییرات قاعدگیداروهای ضد افسردگی
اطلاعات دارویی جستیران

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

مجسترول با نام تجاری جستیران از دسته داروهای هورمونی برای درمان سرطان‌های پیشرفته رحم و پستان، بی‌اشتهایی و لاغری شدید ناشی از ایدز و کنترل خونریزی‌های واژینال است. با این حال، مصرف این دارو ممکن است عوارض جانبی از جمله افزایش وزن و تغییرات قاعدگی داشته باشد. همچنین به‌خاطر احتمال تداخلات دارویی با سایر داروها، به ویژه داروهای هورمونی و ضد انعقاد خون، حتما باید با نظارت پزشک مصرف شود. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. 

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر متخصص زنان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره پزشک آنلاین زنان و مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قرص جستیران با ویژگی استروژنی باعث تداخل در چرخه طبیعی استروژن و اختلال در تخمک‌گذاری شده و می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

قرص جستیران می‌تواند به کنترل و کاهش خونریزی‌های واژینال کمک کند، اما اثر آن بسته به دلیل خونریزی و شرایط فردی متفاوت است.

در صورت فراموشی مصرف جستیران، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد، دوز بعدی را به موقع استفاده کنید. برای جبران فراموشی، دوز دارو را دو برابر نکنید.

دارو باید دور از دسترس کودکان در دمای اتاق (۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) نگهداری شود.

بله، برای مصرف جستیران نیاز به نسخه پزشک وجود دارد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن