قرص روکین چیست؟ آیا مصرف طولانی آن عوارض دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص روکین یک قرص ضدبارداری است که برای تنظیم قاعدگی، درمان تنبلی تخمدان و کیست آن، قطع خونریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هیچ دوزی را نادیده نگیرید. اگر قرص‌ها را فراموش کنید، بسته جدید را دیر شروع کنید یا قرص خود را در ساعتی متفاوت از روز مصرف کنید، احتمال بارداری و عدم اثربخشی قرص روکین بیشتر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
قرص روکین

داروهای ضدبارداری در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته‌اند، به‌نحوی‌که در کنار کاهش عوارض جانبی ناراحت‌کننده، قدرت و کارایی آنها نیز بیشتر شود. یکی از این داروها، قرص روکین است. در این مقاله می‌خواهیم با این دارو، میزان اثرگذاری آن، موارد مصرف و عوارض آن بیشتر آشنا شویم. حتما پیش از مصرف این دارو با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان و همچنین مشاوره دارویی وجود دارد.

قرص روکین چیست؟

قرص روکین داروی ترکیبی است. این دو ترکیب، نسخه‌های مصنوعی یا ساخته شده در آزمایشگاه دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند. دروسپیرنون و اتینیل استرادیول، به عنوان ترکیبات ضدبارداری شناخته می‌شوند که می‌توانند جلوی تخمک‌گذاری را بگیرند.

این دارو را می‌توان با نام‌های تجاری مختلفی تهیه کرد که یکی از آنها، روکین است. روکین، متعلق به گروهی از داروها به نام داروهای ضدبارداری خوراکی است. در واقع این دارو، ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. در ایران این دارو را با نام‌های دیگری از جمله یاسمین هم می‌توان تهیه کرد.

متن انگلیسی:
It is a birth control pill that contains two types of hormones, ethinyl estradiol and drospirenone, and when taken properly, prevents pregnancy
ترجمه متن:
روکین یک قرص ضدبارداری است که حاوی دو نوع هورمون اتینیل استرادیول و دراسپیرنون است و در صورت مصرف صحیح از بارداری جلوگیری می‌کند.

mayoclinic

نحوه مصرف قرص روکین

نحوه استفاده از قرص روکین به هدف مصرف این قرص بستگی دارد. بروشور همراه دارو اطلاعات کاملی در مورد زمان مصرف قرص‌ها و اقدامات لازم در صورت فراموشی یک نوبت را ارائه می‌دهد. دستورالعمل‌های بسته را دنبال کنید تا اولین قرص بسته‌بندی را پیدا کرده و مصرف روکین را با اولین قرص شروع کنید. سپس قرص‌ها را به ترتیب صحیح مصرف کنید.

بسته قرص روکین حاوی ۲۴ قرص با داروی فعال (دارای هورمون) است. همچنین حاوی ۴ قرص یادآور (بدون هورمون) در انتهای بسته است. یک قرص فعال (همراه با هورمون) را یک‌بار در روز به مدت ۲۴ روز متوالی مصرف کنید. پس از مصرف آخرین قرص فعال، یک قرص یادآوری (بدون هورمون) را یک‌بار در روز به مدت ۴ روز متوالی مصرف کنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد.

پس از مصرف آخرین قرص فعال در چرخه در هفته چهارم بسته‌بندی، باید ظرف ۳ روز پریود شوید. بعد از اینکه آخرین قرص غیرفعال بسته را مصرف کردید، روز بعد بسته جدید را شروع کنید، خواه پریود شده باشید یا نه. اگر پریود نشدید با پزشک خود مشورت کنید.

هیچ دوزی را نادیده نگیرید. اگر قرص‌ها را فراموش کنید، بسته جدید را دیر شروع کنید یا قرص خود را در ساعتی متفاوت از روز مصرف کنید، احتمال بارداری و عدم اثربخشی قرص روکین بیشتر است. مصرف دارو باید بر اساس دستور پزشک از طریق خوراکی، با یا بدون غذا باشد. معمولا دوز مصرفی به صورت یک قرص در روز است.

نحوه مصرف درست قرص روکین رو نمی‌دونی؟

همین الان مشاوره بگیر.

نحوه مصرف قرص روکین برای تنظیم قاعدگی

اگر از قرص روکین برای تنظیم دوره قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است روش مصرف دارو بر اساس دستور پزشک متفاوت باشد. با این حال معمولا باید برای تنظیم قاعدگی هم این دارو را در یک دوره ۲۱ روزه مصرف کرد. زمان شروع اولین قرص هم معمولا اولین روز در سیکل قاعدگی است. بعد از ۲۱ روز، مصرف دارو را برای ۷ روز قطع کرده و دوباره دوره جدید مصرف را شروع می‌کنید.

طریقه مصرف قرص روکین بعد از رابطه

قرص روکین یک داروی ضدبارداری اورژانسی نیست؛ بنابراین نمی‌توان با مصرف آن بلافاصله بعد از رابطه، انتظار داشت که این قرص بتواند از بارداری جلوگیری کند. دوره مصرف روکین، ۲۴ روز است.

قرص روکین هر چند ساعت باید مصرف شود؟

دوز روزانه توسط پزشک تعیین می‌شود. مصرف قرص به صورت روزانه و در هر ۲۴ ساعت یک‌بار است. به همین دلیل مهم است که حتماً دارو را در ساعتی از روز مصرف کنید که فاصله دو دوز، ۲۴ ساعت باشد.

بهترین زمان مصرف قرص روکین

مصرف این دارو بعد از شام یا قبل از خواب ممکن است به کاهش ناراحتی معده و حالت تهوع کمک کند؛ بنابراین بهتر است که قرص روکین را بعد از وعده غذایی و ترجیحاً قبل از خواب مصرف کرد.

قرص روکین برای جلوگیری از بارداری تجویز میشود.
قرص روکین برای مهار تخمک‌گذاری و تنظیم سیکل قاعدگی، جلوگیری از بارداری و درمان آکنه کاربرد دارد.

موارد مصرف قرص روکین (قرص روکین برای چیست؟)

در درجه اول قرص روکین با هدف توقف تخمک‌گذاری و پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود. علاوه بر جلوگیری از بارداری، قرص‌های ضدبارداری مانند روکین ممکن است باعث شوند دوره‌های شما منظم‌تر شود، از دست دادن خون و پریودهای دردناک را کم کرده و خطر ابتلا به کیست تخمدان را کاهش می‌دهد.

این دارو همچنین برای درمان اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) و درمان آکنه در زنان و دختران حداقل ۱۴ سال استفاده می‌شود. PMDD شکل شدید سندرم پیش از قاعدگی یا همان PMS است. بیماران مبتلا به PMDD ممکن است ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی علائم احساسی و جسمی شدید داشته باشند.

۱. قرص ضدبارداری روکین (قرص جلوگیری روکین)

قرص روکین از روش های پیشگیری از بارداری است که با جلوگیری از رشد کامل تخمک زن در هر ماه عمل می‌کند. در این شرایط تخمک دیگر نمی‌تواند اسپرم را بپذیرد و از لقاح یا بارداری جلوگیری می‌شود.

۲. قرص روکین برای جلوگیری از پریود

در برخی موارد ممکن است پزشک قرص روکین را برای پیشگیری از قاعدگی و تغییر سیکل پریودی نیز تجویز کند. برای مثال زمانی که فرد یک عمل جراحی پیش رو دارد، با تجویز این دارو از پریود شدن او جلوگیری می‌شود.

۳. قرص روکین برای تنبلی تخمدان

یکی از مشکلات و اختلالات رایج بین زنان، تنبلی تخمدان است که نتیجه تجمع کیست‌های ریز در تخمدان‌ها و به هم ریختن هورمون‌هاست. قرص‌های ضدبارداری مانند روکین در مواردی بنا به تشخیص پزشک، برای درمان تنبلی تخمدان در دختران و تنظیم سیکل‌های قاعدگی تجویز می‌شود.

۴. قرص روکین برای قطع خونریزی

در مواردی که سیکل‌های قاعدگی سنگین، طولانی‌مدت با خونریزی‌های بسیار شدید باشد، پزشک از قرص روکین برای قطع خونریزی و کم‌خونی بیماران استفاده می‌کند.

۵. قرص روکین برای کیست تخمدان

در برخی از موارد، کیست‌های تخمدانی بدون انجام روش‌های جراحی و تهاجمی، تنها با مصرف قرص‌های ضدبارداری کنترل می‌شوند. قرص روکین یکی از قرص‌هایی است که ممکن است برای درمان کیست‌های تخمدانی، بهبود علائم کیست تخمدان و تنظیم سیکل‌های قاعدگی تجویز شود.

کیست تخمدانت را با قرص روکین تحت نظر متخصص از بین ببر.

آیا قرص روکین لاغر میکند؟

قرص‌های بارداری جدید مانند روکین هیچ تاثیر مستقیمی روی تغییرات وزنی ندارند. در نتیجه این داروها نه می‌توانند عامل افزایش وزن افراد باشند و نه تاثیری روی لاغر شدن زنان خواهند داشت. تغییرات وزن، خصوصاً اضافه شدن وزن تنها نتیجه سبک زندگی هر فرد است.

تاثیر قرص روکین بعد از چند روز است؟

معمولا هفت روز زمان می‌برد تا دارو بتواند تاثیر لازم را داشته باشد. به همین دلیل خصوصاً در افرادی که روکین را با هدف جلوگیری از بارداری مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود که در هفت روز اول دوره مصرف دارو، حتماً از دیگر روش‌های ضدبارداری پشتیبان هم استفاده کنند.

چند روز بعد از قطع قرص روکین پریود میشویم؟

اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، معمولا باید بین یک روز تا یک هفته بعد از قطع مصرف قرص روکین، پریود شوید.

دوز مصرفی قرص روکین

دوز مصرفی و نحوه استفاده از قرص روکین به دلیل استفاده از آن بستگی دارد و توسط پزشک تعیین می‌شود. با این حال معمولا این دارو به صورت تک‌دوز روزانه و برای مدت ۲۴ روز باید مصرف شود.

عوارض جانبی مصرف قرص روکین

این دارو ممکن است یک سری عوارض جانبی هم داشته باشد. در برخی از افراد قرص روکین ممکن است موجب بروز واکنش‌های آلرژیک از جمله بثورات پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو شود. لخته شدن خون، درد، تورم یا گرمی در ساق پا، تنگی نفس، درد قفسه سینه و افزایش فشار خون هم در برخی از افراد ممکن است ایجاد شود. ترشحات غیرمعمول واژن، خارش یا بوی بد واژن، بدتر شدن خلق‌وخو و احساس افسردگی هم از عوارض معمول مصرف قرص‌های روکین است.

مشکلات کیسه صفرا، درد شدید معده، تهوع، استفراغ، تب، آسیب‌های کبدی، درد بالای شکم، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، تغییر رنگ مدفوع، ادرار زرد یا قهوه‌ای تیره، زردی پوست یا چشم‌ها، ضعف و خستگی غیرمعمول، میگرن یا سردردهای جدید، درد یا حساسیت پستان و مواردی از این دست هم در برخی از افراد دیده می‌شود.

یک سری عوارض جدی و خطرناک‌تر شامل سکته مغزی، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی، شل شدن عضلات صورت، بازو یا پاها، مشکل در صحبت کردن، گیجی، مشکل در راه رفتن، از دست دادن تعادل، سرگیجه، سردرد شدید و تغییر در بینایی می‌شود.

قرص روکین چاق کننده است؟

در برخی منابع به اثر افزایش وزن مصرف این داروها اشاره شده است. در گذشته قرص‌های ضدبارداری معمولا موجب افزایش وزن می‌شدند. اما در فرمولاسیون جدید این قرص‌ها معمولا چنین اثری دیده نمی‌شود و هیچ مطالعه‌ای به صورت صد در صدی، اثر چاق‌کنندگی قرص‌های روکین را تایید نکرده است.

چند روز بعد از قطع قرص روکین پریود میشویم؟
پس از یک روز تا یک هفته از مصرف روکین، پریود می‌شوید.

قرص روکین باعث لک صورت میشود؟

یکی از عوارض جانبی که در خصوص مصرف قرص روکین به آن اشاره شده، ایجاد لکه‌های تیره روی پوست صورت یا سایر بخش‌های بدن است. البته این لکه‌ها معمولا در زمانی ایجاد می‌شوند که بعد از مصرف این قرص‌ها، بدون محافظت در برابر نور خورشید قرار بگیرید. در این شرایط احتمال ایجاد لکه‌های تیره پوستی وجود دارد.

علت پریود نشدن بعد از قطع قرص روکین

یکی از عوارض مصرف قرص روکین در برخی از افراد، ایجاد سیکل‌های قاعدگی نامنظم و لکه بینی است. دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، تغییر در رژیم غذایی، ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، مشکلات تیروئید، وجود فیبروم در رحم و مواردی از این دست می‌توانند اصلی‌ترین دلیل پریود نشدن افراد بعد از قطع مصرف این قرص‌ها باشد. با این حال هنوز هم در درجه اول باید بارداری احتمالی را در نظر گرفت و پیگیری‌های لازم را انجام داد.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص روکین

برخی از افراد باید در خصوص استفاده از روکین محتاط باشند. افراد سیگاری یا کسانی که تنباکو مصرف می‌کنند و بالای ۳۵ سال سن دارند، بهتر است از این دارو استفاده نکنند. مصرف هم‌زمان روکین با سیگار، خطر سکته مغزی، حمله قلبی، لخته شدن خون و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. همچنین هر چقدر سن فرد بیشتر باشد، ریسک بروز خطرات افزایش می‌یابد.

مصرف دارو برای کسانی که سابقه آلرژی به این دارو یا داروهای ضدبارداری مشابه را دارند هم ممنوع است. علاوه بر این افراد با مشکلات زیر هم نباید از این دارو بدون مشورت با پزشک استفاده کنند:

  • بیمارانی با مشکلات غده فوق‌کلیه
  • بیمارانی با سابقه سکته مغزی و قلبی
  • کسانی که سابقه لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها را دارند.
  • افرادی با فشار خون بالا
  • مشکلات و معاینات غیرطبیعی پستان
  • سرطان رحم یا سرطان سینه
  • دیابت
  • افرادی با سابقه میگرن شدید
  • افرادی که مشکل لخته شدن خون دارند.
  • بیمارانی با مشکلات قلبی
  • مشکلات کلیه و کبد
  • سابقه یرقان

متن انگلیسی:
If you have diabetes, this medication may affect your blood sugar
ترجمه متن:
اگر دیابت دارید، این دارو ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد.

webmd
موارد احتیاط و منع مصرف روکین را از پزشک بپرسید.
افراد دیابتی باید حتما زیر نظر پزشک و با تجویز او، قرص روکین را مصرف کنند.

مصرف قرص روکین در بارداری

مصرف قرص‌های بارداری مانند روکین در زمانی که باردار هستید، نه تنها فایده‌ای ندارد؛ بلکه ممکن است عوارضی را برای جنین و مادر به دنبال داشته باشد.

مصرف قرص روکین در شیردهی

بعد از زایمان و برای جلوگیری از بارداری، زنانی که شیردهی ندارند می‌توانند از روکین مطابق دستور پزشک استفاده کنند. با این حال، مصرف روکین در دوران شیردهی می‌تواند روی میزان شیر تاثیر بگذارد و حتی تاثیراتی منفی هم برای نوزاد شیرخوار داشته باشد.

تداخل دارویی قرص روکین

قرص روکین ممکن است با طیف وسیعی از داروها تداخل داشته باشد. این دارو را نباید به هیچ عنوان با داروهای زیر استفاده کرد:

  • آمینوگلوتیتیمید
  • آمپرناویر، فوزامپرناویر
  • آتازاناویر
  • آناستروزول
  • بوسنتان
  • لتروزول
  • متیراپون
  • تستولاکتون
  • استامینوفن
  • داروهای ضدویروسی برای HIV یا ایدز
  • آپرپیتانت
  • باربیتورات‌ها
  • برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند ریفامپین، ریفابوتین، ریفاپنتین و احتمالاً پنی‌سیلین‌ها یا تتراسایکلین‌ها
  • برخی دیورتیک‌ها مانند آمیلوراید، اسپیرونولاکتون، تریامترن
  • داروهای خاص برای عفونت‌های قارچی مانند گریزئوفولوین، کتوکونازول، ایتراکونازول
  • برخی داروها برای فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی مانند مهارکننده‌های ACE، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II، اپلرنون
  • داروهای خاص برای تشنج مانند کاربامازپین، اکسکاربازپین، فنوباربیتال، فنی‌توئین
  • کلستیرامین
  • کورتیکواستروئید مانند هیدرو کورتیزون و پردنیزولون
  • سیکلوسپورین
  • دانترولن
  • فلبامات
  • هپارین
  • لاموتریژین
  • داروهای دیابت، از جمله پیوگلیتازون
  • مودافینیل
  • NSAIDها
  • مکمل‌های پتاسیم
  • وارفارین
  • داروهای تیروئید

اطلاعات دارویی قرص روکین

در جدول زیر می‌توانید اسامی رایج، عوارض و تداخلات دارویی روکین را مشاهده کنید.

سایر اسامی رایجعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص روکینمشکلات بیناییداروهای ضدویروسی برای HIV یا ایدز
قرص روکشدار دروسبلین ۰.۰۳-۳ میلی گرم سیکل قاعدگی نامنظمداروهای مسکن مثل استامینوفن
قرص یاسمین ۳/۰.۰۳ میلی گرمسردردداروهای خاص برای عفونت‌های قارچی مانند گریزئوفولوین، کتوکونازول، ایتراکونازول
قرص یاز ۳/۰.۰۲ میلی گرمبی‌اشتهاییداروهای دیابت، از جمله پیوگلیتازون
تهوع و استفراغداروهای خاص برای تشنج مانند کاربامازپین، اکسکاربازپین، فنوباربیتال، فنی‌توئین
لکه‌های پوستیبرخی دیورتیک‌ها مانند آمیلوراید، اسپیرونولاکتون، تریامترن
سرگیجهبرخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند ریفامپین، ریفابوتین، ریفاپنتین و احتمالاً پنی‌سیلین‌ها یا تتراسایکلین‌ها
لکه بینیتستولاکتون
اطلاعات دارویی قرص روکین

مکانیسم عملکرد داروی روکین (ترکیبات قرص روکین)

قرص روکین از چند طریق مانع لقاح و باروری می‌شود. این قرص از یک سو روی تکامل و رشد تخمک‌ها و آزاد شدن تخمک‌ها تاثیر دارد و این کار را با سرکوب کردن دو هورمون LH و FSH انجام می‌دهد. از سوی دیگر با بیشتر کردن میزان موکوس در سرویکس، از رسیدن اسپرم‌ها به تخمک جلوگیری می‌کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

قرص روکین یک داروی موثر در کنترل بارداری است که می‌توان با کمترین عوارض، آن را استفاده کرد. با این حال این دارو کاربردهای دیگری هم دارد که باید با نظر پزشک آن را مصرف کرد. مصرف این دارو باید حتماً بر اساس نظر متخصص زنان و زایمان و بر اساس شرایط هر فرد باشد. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین و همچنین مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

این دارو می‌تواند با کم کردن میزان خونریزی و قطع آن مانع سیکل‌های پریودی سنگین و طولانی شود.

بسته به شرایط هر فرد و زمینه استفاده دارد، اما اکثر افراد معتقدند که روکین بهتر از روجاست و میزان خونریزی را کمتر می‌کند.

قرص روکین نسبت به قرص ال دی عوارض کمتری دارد.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل مواردی از جمله تهوع و استفراغ شدید به همراه خونریزی ناگهانی و غیرمعمول واژینال باشد.

اگر یک دوز را فراموش کردید، برای راهنمایی به برگه اطلاعاتی که همراه با دارو دریافت کرده‌اید مراجعه کنید. اگر بیش از یک قرص را فراموش کردید، این دارو ممکن است به اندازه کافی موثر نباشد و ممکن است نیاز به استفاده از یک روش پیشگیری از بارداری پشتیبان داشته باشید.

دارو را باید در محیطی دور از نور و رطوبت و در دمای اتاق نگهداری کرد.

قرص‌های دیگری مانند روجا، یاسمین یا ال دی عملکردی مشابه با قرص روکین دارند.

لکه بینی یکی از عوارض احتمالی مصرف قرص روکین است.

قرص روکین یک داروی ضدبارداری است که علاوه بر پیشگیری از بارداری، برای درمان اختلالات پیش از قاعدگی نیز کاربرد دارد.

قرص روکین یک داروی ضدبارداری است؛ اما برای درمان بیماری‌های تخمدان و رحم مانند تخمدان پلی‌کیستیک هم کاربرد دارد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن