سیاهی زیر چشم در بارداری، معضلی برای خانم های باردار

آنچه در این مقاله می‌خوانید

از علل اصلی سیاهی زیر چشم در بارداری می‌توان به تغییرات هورمونی و خستگی و استرس اشاره کرد. گاهی اختلالات تیروئید یا کم‌خونی هم باعث این عارضه می‌شود. معمولا با درمان خانگی تیرگی دور چشم کاهش پیدا می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
سیاهی زیر چشم در بارداری

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

سیاهی زیر چشم در بارداری یکی از مشکلاتی است که برخی خانم‌ها در ماه‌های آخر بارداری با آن روبرو می‌شوند. بارداری با عوارض زیادی همراه است و تیرگی دور چشم یکی از همین مشکلات است. اگر باردار هستید و به دلیل سیاهی دور چشم چهره شما خسته به نظر می‌رسد، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که سیاهی زیر چشم در حاملگی نشانه چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ راهی برای پیشگیری از این عارضه در بارداری وجود دارد؟ آیا این عارضه خطرناک است؟ چه موقع تیرگی از بین می‌رود؟

درصورتی‌که باردار هستید و دچار عوارض مختلفی از جمله سیاهی زیر چشم شده‌اید، برای بررسی عارضه و رفع آن باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنید. برای ارتباط با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سیاهی زیر چشم در بارداری

در دوره بارداری ممکن است دچار عوارض مختلفی شوید. از ماه‌های اول تا زمان زایمان تغییرات زیادی به وجود آمده و بسیاری از آنها پس از زایمان برطرف می‌شوند. یکی از عوارض شایع بارداری سیاهی زیر چشم است. عوامل مختلفی باعث بروز این عارضه می‌شوند. حتی خانم‌هایی که به طور مرتب مکمل مصرف می‌کنند، باز هم دچار تیرگی زیر چشم در بارداری می‌شوند.

خوشبختانه در بسیاری از مواقع می‌توان این عارضه را برطرف کرد. اگر در زمان حاملگی دچار تیرگی دور چشم شده‌اید، حتما برای تشخیص علت آن به متخصص زنان مراجعه کنید.

علت سیاهی زیر چشم در بارداری

علل مختلفی باعث سیاهی دور چشم می‌شوند. بی‌خوابی در شب‌ها و کمبود خواب تنها یکی از این دلایل است. در ادامه مهم‌ترین علل تیرگی زیر چشم در بارداری را توضیح می‌دهیم.

سیاهی دور چشم یکی از عوارض حاملگی بوده و علل مختلفی باعث بروز آن می‌شوند.
سیاهی دور چشم یکی از عوارض حاملگی بوده و علل مختلفی باعث بروز آن می‌شوند.

۱. تغییرات هورمونی

هورمون‌ها در سلامت پوست تاثیر زیادی دارند. حفظ رطوبت پوست، کلاژن‌سازی و ضخامت پوست همگی وابسته به تغییرات هورمونی هستند. همه خانم‌ها در دوره بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. این تغییرات روی رنگ پوست به‌ویژه در اطراف چشم تاثیر دارد. حتی خانم‌هایی که داروهای ضدبارداری خوراکی مصرف می‌کنند، به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ها دچار لکه‌های پوستی می‌شوند.

تغییرات هورمونی روی رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد. گشاد شدن رگ‌ها باعث ایجاد تیرگی می‌شود. پوست زیر چشم بسیار نازک و ظریف است. به همین دلیل گشادی رگ‌ها در این ناحیه تیرگی ایجاد می‌کند.

همه خانم‌ها در دوره بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. این تغییرات روی رنگ پوست به‌ویژه در اطراف چشم تاثیر دارد.

۲. اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید یکی دیگر از عوارض دوران بارداری در برخی خانم‌ها است. حدود ۷۰% از افراد در دوران بارداری یا زمان استفاده از داروهای ضدبارداری به دلیل تغییرات هورمونی دچار اختلالات تیروئید می‌شوند. سیاهی زیر چشم می‌تواند علامت هشداردهنده اختلال در غده تیروئید باشد.

۳. خستگی یا استرس در بارداری

اگر پزشک تشخیص دهد که سیاهی دور چشم در بارداری ارتباطی با تغییرات هورمونی یا اختلالات تیروئید ندارد، ممکن است علت آن خستگی یا استرس باشد. به‌طورکلی ۴۰٪ از افرادی که سیاهی زیر چشم دارند، از کمبود خواب رنج می‌برند. بسیاری از افراد نیز به دلیل استرس بالا و مداوم دچار این عارضه می‌شوند.

به نقل از dermstore در رابطه با علت سیاهی زیر چشم زمان خستگی:

برخلاف تصور رایج، این خستگی نیست که باعث ایجاد تیرگی دور چشم می‌شود؛ بلکه درازکشیدن به‌صورت افقی علت اصلی است. وقتی سرتان پایین است، نیروی جاذبه باعث جمع‌شدن مایع زیر چشم‌ها شده که منجر به ایجاد تورم و تیرگی زیر چشم‌ها می‌شود. برای کاهش احتمال پف زیر چشم و حلقه دور چشم، سعی کنید هنگام خواب سر خود را با یک بالش اضافی بالا نگه دارید.

خستگی و استرس در دوران بارداری یکی از دلایل سیاهی زیر چشم است.
خستگی و استرس در دوران بارداری یکی از دلایل سیاهی زیر چشم است.

۴. کم خونی در بارداری

گاهی تیرگی زیر چشم در بارداری به علت کم خونی ظاهر می‌شود. متخصص برای بررسی سطح آهن و احتمال کم خونی آزمایش خون تجویز می‌کند. بسیاری از خانم‌ها ممکن است در بارداری دچار کم خونی شوند.

۵. نداشتن فعالیت در بارداری

در زمان بارداری باید طبق نظر پزشک ورزش و پیاده‌روی را در برنامه خود قرار دهید. ورزش باعث می‌شود اکسیژن کافی به بدن برسد. رنگ خون فرد سالم قرمز روشن است. عدم تحرک باعث تیره شدن خون و سیاهی زیر چشم می‌شود.

۶. احتباس مایعات

یکی از مشکلات رایج در بارداری احتباس مایعات است. اگر ناحیه زیر چشم شما ملتهب شده است، خون در این بخش تجمع کرده و تیرگی ظاهر می‌شود. معمولا با استراحت و رژیم غذایی سالم این مشکل برطرف می‌شود. اما اگر التهاب شدید بود، حتما به پزشک اطلاع دهید.

می‌خوای بدونی علت سیاهی چشمت در بارداری چیه؟

برای تشخیص درست از متخصص نوبت بگیر.

برای بررسی و درمان سیاهی دور چشم در بارداری چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری از مواقع سیاهی زیر چشم در بارداری جدی نبوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای بررسی مشکلاتی مانند اختلالات تیروئید یا کم‌خونی باید چکاپ بدهید. همچنین اگر علاوه بر تیرگی زیر چشم علائم دیگری مانند تحریک پوست، قرمزی یا خونریزی داشتید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

برای مشاوره با دکتر زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان سیاهی زیر چشم در بارداری

برای درمان سیاهی زیر چشم در بارداری باید علت آن تشخیص داده شود. معمولا با برخی اقدامات خانگی می‌توان به بهبودی آن کمک کرد. اگر مشکل مربوط به اختلالات تیروئید یا کم‌خونی باشد، داروهای لازم تجویز می‌شود. در غیر این صورت نیاز به تجویز دارو نیست. در ادامه برخی از نکات مهم در درمان خانگی را ذکر می‌کنیم.

معمولا سیاهی زیر چشم در بارداری جدی نبوده و با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود.
معمولا سیاهی زیر چشم در بارداری جدی نبوده و با درمان‌های خانگی برطرف می‌شود.

درمان خانگی سیاهی زیر چشم در بارداری

برخی درمان‌های خانگی می‌تواند به کاهش سیاهی دور چشم در حاملگی کمک کند. از جمله:

  • در دوره بارداری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.
  • غذاهای غنی از ویتامین C را مصرف کنید.
  • روغن بادام را شب‌ها زیر چشم خود بمالید.
  • چای کیسه‌ای سرد را زیر چشم قرار دهید.
  • برگ نعناع را خرد کرده و آب آن را بگیرید. زیر چشم بمالید و ۵ تا ۶ دقیقه بعد بشویید.
  • مقداری پنبه را به گلاب آغشته کرده و زیر چشم قرار دهید.
  • مدیتیشن کنید. این نوع تمرینات آرامش‌بخش به کاهش استرس و خواب بهتر کمک می‌کند.
  • برش خیار یا سیب‌زمینی روی چشم می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

برای کاهش تیرگی زیر چشم در بارداری از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.

درمان سیاهی زیر چشم در بارداری با ماساژ

یکی از علل اصلی سیاهی دور چشم در بارداری انسداد جریان خون است. ماساژ می‌تواند به افزایش جریان خون غنی از اکسیژن به اطراف چشم کمک کند. برای ماساژ دور چشم می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • قبل از شروع ماساژ از کرم مرطوب‌کننده یا کرم دور چشم استفاده کنید.
  • با انگشت اشاره و انگشت وسط به ناحیه اطراف چشم ضربه بزنید.
  • با هر دو دست از گوشه داخلی چشم به‌آرامی به سمت بیرون ضربه بزنید.
  • این کار را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.
  • سپس در قسمت بالای ابرو حرکت ضربه‌ای داشته باشید.
  • این مرحله را نیز ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

ماساژ فقط باید به‌صورت ضربه باشد. پوست زیر چشم حساس بوده و نباید آن را بکشید.

آیا سیاهی چشم در بارداری درمان داره؟ همین الان از متخصص مشاوره بگیر.

برای درمان سیاهی دور چشم در بارداری به کدام تیم پزشکی می توان مراجعه کرد؟

در دوران بارداری باید برای بررسی هر نوع بیماری و عوارض بارداری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. دکتر زنان راهکارهای لازم برای رفع تیرگی دور چشم را به شما ارائه می‌دهد. اگر دچار بیماری زمینه‌ای مانند اختلالات تیروئید باشید، پزشک شما را به دکتر غدد ارجاع می‌دهد. متخصص غدد باتوجه‌به شرایط شما داروهای مجاز در بارداری را تجویز کرده تا هورمون‌های تیروئید تنظیم شوند.

برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

پیشگیری از سیاهی دور چشم در بارداری

با برخی راهکارها می‌توان از سیاهی زیر چشم در بارداری جلوگیری کرد. البته اگر علت آن بیماری زمینه‌ای باشد، تنها راه درمان آن بیماری بوده و با هیچ روشی نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از تیرگی زیر چشم در بارداری شامل موارد زیر می‌شود.

  • آب به مقدار کافی بنوشید و پوست را مرطوب نگه دارید تا هیدراته بماند.
  • برای آرامش اعصاب و بهبود گردش خون از حوله سرد روی چشم‌ها استفاده کنید.
  • قبل از خواب برش خیار و لیمو یخ‌زده را روی چشم‌های خود قرار دهید.
  • منظم ورزش کنید.
  • برای دور چشم از لوازم آرایش یا کرم‌های حاوی مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید.

اگر با وجود رعایت موارد ذکر شده دچار سیاهی دور چشم در بارداری شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. معاینات منظم هر نوع بیماری زمینه‌ای را بررسی کرده و دلیل تیرگی زیر چشم را مشخص می‌کند.

با استفاده از کیسه چای سرد شده می‌توان از تیرگی زیر چشم جلوگیری کرد.
با استفاده از کیسه چای سرد شده می‌توان از تیرگی زیر چشم جلوگیری کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

سیاهی زیر چشم در بارداری یکی از عوارض شایع بوده که بسیاری از خانم‌ها به‌ویژه در ماه‌های آخر بارداری با آن روبرو می‌شوند. تیرگی دور چشم در حاملگی می‌تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد. از علل اصلی آن باید به تغییرات هورمونی، خستگی و استرس در بارداری، کمبود خواب و عدم تحرک اشاره کرد. گاهی بیماری‌های زمینه‌ای مانند اختلالات تیروئید و کم‌خونی در بارداری باعث این عارضه می‌شوند.

برای رفع تیرگی زیر چشم در بارداری معمولا می‌توان از اقدامات خانگی استفاده کرد. کمپرس سرد جریان خون زیر چشم‌ها را افزایش می‌دهد. ماساژ دور چشم با حرکت ضربه‌ای نیز برای رفع تیرگی موثر است. غذاهای غنی از ویتامین C و استفاده از برخی ماسک‌ها می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

برای ارتباط با بهترین دکتر زنان و بررسی علت سیاهی دور چشم در بارداری می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا این عارضه خطری نداشته و در بسیاری از خانم‌های باردار دیده می‌شود. تغییرات هورمونی در بارداری، کم‌خوابی و استرس از علل اصلی تیرگی زیر چشم در بارداری هستند. اما بهتر است برای بررسی دقیق علت آن به پزشک مراجعه کنید. اگر اختلالات تیروئید یا کم‌خونی علت سیاهی دور چشم باشد، نیاز به اقدامات درمانی دارد.

این عارضه بیشتر در ماه‌های آخر بارداری ظاهر می‌شود. بعد از زایمان با تنظیم سطح هورمون‌ها و کاهش استرس دوران بارداری به‌مرور این سیاهی برطرف می‌شود.

تزریق ژل، فیلر، بوتاکس و هر نوع ماده مربوط به زیبایی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بهتر است برای تزریق این مواد تا بعد از زایمان صبر کنید.

معمولا بعد از زایمان با تنظیم سطح هورمون‌های بدن و کاهش استرس این عارضه از بین می‌رود. اگر بعد از زایمان هنوز سیاهی زیر چشم شما از بین نرفته است، به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. در این شرایط ممکن است سیاهی زیر چشم مربوط به بیماری زمینه‌ای باشد. البته کمبود خواب بعد از زایمان نیز می‌تواند این عارضه را تشدید کند. سعی کنید خواب کافی داشته باشید.

یکی از دلایل تیرگی زیر چشم می‌تواند کمبود آهن در خون باشد. کمبود آهن مانع از رسیدن اکسیژن کافی به بافت‌ها می‌شود. در نتیجه حلقه زیر چشم تیره‌تر می‌شود. سعی کنید غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، سویا، دانه چیا، زردآلو و اسفناج را بیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهید.

به طور معمول به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری پوست کمی خشک می‌شود و خطوط عمیق‌تر به چشم می‌آیند. خستگی شدید و کمبود خواب علاوه بر تیرگی زیر چشم ممکن است باعث ایجاد گودی زیر چشم شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن