کاربرد روغن نارگیل برای واژن و تخمدان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که بیشتر خانم‌ها صرف نظر از سن و سال، تجربه می کنند و با استفاده از لوبریکانت‌هایی مانند روغن نارگیل می‌توانند از شر خشکی واژن رها شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
روغن نارگیل برای واژن مفید است.

روغن نارگیل از روغن‌های محبوب در دنیای زیبایی است که به‌خاطر ایجاد رطوبت برای مو و پوست، کاربرد گسترده‌ای دارد. البته تاثیر نرم‌کنندگی این روغن صرفا به پوست و مو ختم نمی‌شود. اما کاربرد روغن نارگیل برای واژن یکی دیگر از کاربردهای گسترده‌ آن برای حفظ رطوبت، نرمی و جوانی واژن در زنان است. خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدمیکروبی روغن نارگیل نقش مهمی در از بین بردن ویروس عامل عفونت واژن (کاندیدا آلبیکنس) دارد. در ادامه این مطلب از دکترتو شما را با خواص بی‌نظیر آن در حل مشکلات زنانه بیشتر آشنا می‌کنیم. اما اگر به‌دنبال استفاده از روغن برای حل مشکلات زنانه خود هستید، حتما با متخصص طب سنتی یا متخصص زنان در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

روغن نارگیل برای واژن خوب است؟

خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که بیشتر خانم‌ها صرف نظر از سن و سال، تجربه می‌کنند و با استفاده از لوبریکانت‌هایی مانند روغن نارگیل می‌توانند از شر خشکی واژن رها شوند و از آن به‌عنوان لوبریکانت (روان‌کننده) طبیعی برای خشکی واژن هم استفاده می‌کنند. 

آیا از روغن نارگیل برای واژن می توان استفاده کرد؟
این روغن کاربرد گسترده‌ای برای حفظ رطوبت، نرمی و جوانی واژن در خانم‌ها پیدا کرده است.

مزایای روغن نارگیل برای واژن

روغن نارگیل یکی از محصولات طبیعی است که می‌تواند برای بهبود سلامت واژن مفید باشد. برخی از مزایای روغن نارگیل برای واژن عبارتند از:

  • کنترل عفونت‌های قارچی و باکتریایی مرتبط با واژن
  • تسکین خارش و التهاب واژینال
  • حفظ رطوبت لازم واژن و رفع خشکی این ناحیه
  • حفظ تعادل pH واژن و جلوگیری از اختلالات و التهاب ناشی از برهم خوردن تعادل pH واژینال

۱. فواید روغن نارگیل برای سفیدی واژن

روغن نارگیل علاوه بر ایجاد رطوبت و رفع خشکی ناحیه واژینال، قابلیت سفید کردن واژن هم دارد به‌خصوص اگر همراه با آب لیمو استفاده شود، باعث سفید پوست این ناحیه خواهد شد. 

۲. روغن نارگیل برای تنگی واژن

تنگی واژن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند کمبود استروژن در زنان پس از یائسگی، عوامل روحی و روانی، عفونت‌ها، عوامل فیزیکی و سایر عوامل باشد. روغن نارگیل به‌عنوان مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند به حفظ رطوبت واژن کمک کند. با استفاده منظم از روغن نارگیل، ممکن است تنگی واژن کاهش یابد و احساس راحتی و آرامش در این منطقه ایجاد شود. استفاده از آن همراه با ماساژ آرام و دایره‌ای شکل در اطراف و داخل واژن، با کاهش تنش عضلاتی می‌تواند مشکلات تنگی واژن را برطرف کند. 

دنبال سفید کردن واژن با روغن نارگیل هستی؟

قبلش از متخصص کمک بگیر.

۳. روغن نارگیل برای خشکی واژن

روغن نارگیل، به‌عنوان درمان عفونت‌های مخمری، رفع و تسکین خشکی واژینال و درمان خانگی رفع و بهبود نشانه‌های بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌شود. البته هنوز اطلاعات علمی مستدل و کافی درباره بی‌خطر بودن یا حتی اثرگذاری این روغن برای خشکی واژن در اختیار نیست. روغن نارگیل به عنوان مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند و باعث حفظ رطوبت واژن می‌شود. به همین دلیل ممکن است به درمان خشکی واژن فوری در خانه کمک کند.

۴. خواص روغن نارگیل برای رحم و تخمدان

روغن نارگیل خواصی دارد که ممکن است در بهبود سلامت رحم و تخمدان‌ها مفید باشد، به‌خصوص نسبت به سایر کرم‌ها یا مواد شیمیایی دیگر، مصرف روغن نارگیل برای رحم و تخمدان کم‌خطرتر است. برخی خواص روغن نارگیل برای رحم و تخمدان عبارتند از:

  • کاهش التهاب‌های موجود در رحم و تخمدان
  • رفع عوارضی مانند التهاب لگنی و التهاب مزمن
  • تعادل هورمونی
  • حفظ رطوبت رحم و تخمدان‌ها
فواید روغن نارگیل برای واژن چیست؟
روغن نارگیل به عنوان مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند به حفظ رطوبت واژن کمک کند.

۵. روغن نارگیل برای رابطه جنسی

یکی از خواص روغن نارگیل برای رابطه جنسی، استفاده به عنوان لوبریکانت (ماده روان‌کننده) طبیعی است. البته ممکن است برخی افراد نسبت به این روغن حساسیت داشته باشند، به‌خصوص افرادی که سابقه عفونت‌های واژینال دارند بهتر است با مشورت پزشک مصرف کنند. برخی خواص روغن نارگیل برای رابطه جنسی عبارتند از:

  • روان‌کننده طبیعی در زمان رابطه جنسی، افزایش احساس راحتی و لذت در رابطه
  • حفظ رطوبت نواحی حساس واژن و آلت تناسلی مردان، کاهش احساس خشکی و اصطکاک در طول رابطه

روغن نارگیل معمولا ملایم و غیرحساسیت‌زاست و برخی افراد ممکن است از آن در صورت حساسیت به مواد شیمیایی یا محصولات دیگر استفاده کنند. با این حال، همواره مطمئن شوید که نسبت به این روغن حساسیت خاصی نداشته باشید.

متن انگلیسی:
Because coconut oil stays smooth and functions as a moisturizer, it can enhance vaginal stimulation by creating less friction. “Over time, water-based or silicone-based lubricants can get sticky or tackd
ترجمه متن:
از آنجایی‌که روغن نارگیل بافت نرمی دارد و به‌عنوان مرطوب‌کننده عمل می‌کند، با کاهش اصطحکاک می‌تواند باعث افزایش تحریک واژینال شود. به‌مرور زمان روان‌کننده‌های برپایه آب یا سیلیکونی می‌توانند چسبناک یا چسبنده شوند. 

glamour

۶. فواید روغن نارگیل برای باردار شدن

از فواید روغن نارگیل برای باردار شدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • افزایش تخمک‌گذاری
  • بهبود کیفیت تخمک و افزایش احتمال بارداری

البته شواهد علمی نشان می‌دهند هرچند مصرف این روغن باعث راحت‌تر شدن رابطه جنسی شده و آسیبی به اسپرم‌ها نمی‌زند، اما استفاده از لوبریکانت، تاثیر چندانی در تسهیل باردار شدن ندارد. مصرف آب نارگیل پیش از لقاح، با جذب آب و مواد مغذی باعث بهبود کیفیت باروری می‌شود. 

۷. استفاده از روغن نارگیل در بارداری

در حالت کلی، مصرف خارجی روغن نارگیل روی پوست در طول بارداری خطری ندارد و می‌توان برای مرطوب‌ و نرم کردن پوست از آن استفاده کرد. اما برای استفاده از روغن نارگیل داخل واژن در طول بارداری، باید با پزشک مشورت کنید. در برخی موارد، استفاده از روغن نارگیل در بارداری به صورت داخلی در واژن توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است باعث تحریک و التهاب واژن، تغییر تعادل فلور (میکروارگانیسم‌های طبیعی در واژن) و افزایش خطر عفونت شود. یا علائم مشکلات واژنی موجود را تشدید کند. از خواص مصرف روغن نارگیل برای مادران باردار بعد از سه ماهگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکمل سلامت
  • ویژگی‌های ضدعفونتی
  • پیشگیری از استرچ مارک بارداری
  • بهبود خارش پوست
  • جلوگیری از تیرگی زیر چشم
عوارض روغن نارگیل برای واژن چیست؟
در صورت مصرف این محصول در ناحیه تناسلی ممکن است باعث بروز عوارضی مانند تحریک التهاب و عفونت شود.

عوارض روغن نارگیل برای واژن

روغن نارگیل، فرآورده گیاهی سالمی است که مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد، اما در برخی افراد، به‌خصوص در صورت مصرف در ناحیه تناسلی ممکن است باعث بروز عوارضی مانند تحریک التهاب و عفونت شود. از عوارض روغن نارگیل برای واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد عفونت‌های قارچی یا باکتریایی
  • تحریک پوست و التهاب در واژن
  • خراشیدگی یا پارگی کاندوم
  • مقاومت به داروهای ضدقارچ یا آنتی‌بیوتیک و تشدید عفونت واژینال

متن انگلیسی:
Coconut oil can increase the risk of vaginal infections, because coconut oil has a high pH so it is alkaline, while the normal pH of the vagina is acidic. These properties can disrupt the natural pH balance of the vagina. This uncomfortable condition can cause vaginal yeast infections or other vaginal infections
متن فارسی:
روغن نارگیل می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های واژن را افزایش دهد، چرا که این روغن، pH بالایی یعنی قلیایی دارد. در حالی که pH طبیعی واژن در حالت عادی اسیدی است. این ویژگی‌های روغن نارگیل می‌تواند توازن pH واژن را برهم بزند. این وضعیت ناراحت‌کننده می‌تواند باعث عفونت قارچی واژن یا سایر عفونت‌های واژن شود.

vinmec

روش استفاده از روغن نارگیل برای واژن

مطمئن شوید که روغن نارگیلی که قصد استفاده از آن را دارید، طبیعی و خالص و عاری از هر گونه عطر و مواد اضافی باشد. قبل از استفاده، دست‌ها را با آب و صابون بشویید و چند قطره از روغن نارگیل روی کف دست ریخته و بهم بمالید تا گرم شود. بعد با ملایمت، آن را در دیواره داخلی واژن با حرکات نرم و دایره‌ای بمالید. اگر قصد استفاده از روغن نارگیل به عنوان لوبریکانت برای رابطه جنسی دارید، بهتر است ۲۰ دقیقه قبل رابطه، واژن را با روغن نارگیل ماساژ دهید.

طرز استفاده از روغن نارگیل برای عفونت واژن

در صورتی که با عفونت واژنی مواجه هستید، استفاده از روغن نارگیل می‌تواند به عنوان یک روش تکمیلی مفید باشد. اما باید توجه داشت که روغن نارگیل تنها نباید به عنوان روش اصلی درمان عفونت واژن استفاده شود و بهتر است با پزشک مشورت کنید. چند قطره از روغن را روی دست‌های تمیز ریخته و به آرامی روی ناحیه واژن بمالید. 

از عفونت واژن خسته شدی؟ همین حالا از پزشک متخصص مشاوره بگیر.

چقدر باید از روغن نارگیل برای واژن استفاده کرد؟

میزان استفاده از این روغن برای هر فرد متفاوت است و معمولا بیشتر از چند قطره توصیه نمی‌شود. در صورتی که بعد از استفاده از روغن، دچار احساس سوزش، درد یا تحریک شدید، می‌توانند نشانه استفاده بیش از حد باشند. برای اطمینان حتما قبل از استفاده از هر روغن یا مایعی برای ناحیه تناسلی با پزشک مشورت کنید.

خاصیتدرمانتوضیح
مرطوب‌کنندهروغن نارگیل می‌تواند به مرطوب کردن پوست واژن و از بین بردن خشکی و خارش کمک کند.روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است که مرطوب‌کننده‌های طبیعی هستند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن نارگیل به مدت ۲ هفته خشکی واژن را در زنان یائسه به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
ضد‌قارچروغن نارگیل دارای خواص ضد‌قارچی است که می تواند به درمان عفونت‌های قارچی واژن مانند برفک کمک کند.روغن نارگیل حاوی اسید کاپریلیک است که یک ترکیب ضد‌قارچی طبیعی است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که روغن نارگیل می‌تواند به اندازه داروهای ضد‌قارچی در درمان برفک موثر باشد.
ضد‌التهابروغن نارگیل دارای خواص ضد‌التهابی است که می‌تواند به تسکین التهاب و قرمزی واژن کمک کند.روغن نارگیل حاوی پلی فنول‌ها است که ترکیبات ضد‌التهابی هستند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن نارگیل به مدت ۱ هفته التهاب واژن را در زنانی که از خشکی واژن رنج می‌بردند، به طور قابل توجهی کاهش داد.
کاهش‌دهنده اصطکاکروغن نارگیل می‌تواند به عنوان یک روان‌کننده طبیعی برای رابطه جنسی استفاده شود.روغن نارگیل یک روغن صاف و لغزنده است که می‌تواند اصطکاک را در حین رابطه جنسی کاهش دهد. این می‌تواند به افزایش لذت جنسی و کاهش خطر تحریک واژن کمک کند.
روشن‌کننده پوستبرخی از افراد از روغن نارگیل برای روشن کردن پوست واژن استفاده می‌کنند.هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. در واقع، استفاده از روغن نارگیل برای روشن کردن پوست واژن می‌تواند خطرناک باشد، زیرا می‌تواند باعث تحریک و التهاب شود.
خواص روغن نارگیل برای واژن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

روغن نارگیل به‌دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی، کاربرد گسترده‌ای در صنعت بهداشتی و زیبایی دارد. خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضد میکروبی این روغن نیز باعث شده که گزینه خوبی برای رفع عفونت‌های واژینال و درمان خشکی واژن در خانم‌ها باشد. در برخی موارد، می‌توان از این روغن خالص و طبیعی به عنوان لوبریکانت برای بهبود کیفیت رابطه جنسی هم استفاده کرد. البته، استفاده از روغن نارگیل برای واژن به عنوان یک روش تکمیلی مرطوب‌کننده طبیعی برای واژن زنان ممکن است مفید باشد، اما نباید به عنوان روش اصلی درمان عفونت واژن استفاده شود.

قبل استفاده از روغن نارگیل برای واژن، بهتر است با پزشک متخصص زنان یا دکتر طب سنتی مشورت کنید تا از عوارض جانبی روغن نارگیل برای واژن، رحم و تخمدان در امان بمانید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با پزشک زنان آنلاین و دکتر طب سنتی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف روغن نارگیل از خشکی واژینال جلوگیری می‌کند و مصرفر موضعی آن روی پوست ضرری ندارد و باعث حفظ رطوبت می‌شود. اما در برخی افراد که از روغن نارگیل به عنوان لوبریکانت استفاده کرده، باعث ایجاد نتایج غیرمطلوبی مانند عفونت و التهاب ناحیه تناسلی می‌شود و تنظیمات فلور واژن را برهم می‌زند.

با آبرسانی و حفظ رطوبت واژن، از ایجاد خشکی واژینال جلوگیری کرده و در برخی موارد باعث بهبود رابطه جنسی می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن