دلایل ترشح پستان چیست و چه موقع ترشحات سینه خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترشحات پستانی علت‌های مختلفی دارند که می‌تواند از بیماری گرفته تا دلایل فیزیولوژیک متفاوت باشد. برای تشخیص علت این علامت باید به دکتر داخلی یا دکتر زنان مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ترشح پستان

سینه یا پستان عضوی در زنان است که می‌تواند ترشحات مختلفی را داشته‌باشد. ترشح از پستان یکی از علائمی است که می‌تواند در بیماری‌ها و موارد زیادی بروز کند. البته توجه داشته‌باشید که ترشح از سینه می‌تواند در مردان و در زنان بروز کند. زیرا غدد پستانی در هر دو جنس دیده می‌شود، اما عموم ترشحات از زنان دیده‌می‌شود.

آیا شما هم دچار ترشحات پستانی شده‌اید؟ آیا از پستان‌های شما ترشحات رنگی خارج می‌شود؟ درمان این علامت چیست؟ در چه بیماری‌هایی ممکن است که ترشحات پستانی بروز کند؟ برای اینکه به تمامی این سوالات پاسخ داده‌شود،‌ این مطلب دکترتو را بادقت بخوانید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکترهای متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ترشح پستان نشانه چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید که ترشح سینه نشانه چیست! هر مایعی که از نوک سینه به بیرون تراوش می‌کند، به عنوان ترشحات پستانی در نظر گرفته می‌شود. ترشحات پستانی در زنان باردار یا زنان شیرده ممکن است غیرطبیعی نباشد، اما عاقلانه است که هر گونه تخلیه‌ی ناگهانی نوک پستان و بی‌سابقه توسط پزشک ارزیابی شود. تخلیه‌ی نوک پستان در مردان در هر شرایطی نشان‌دهنده‌ی یک مشکل است و نیاز به ارزیابی بیشتر دارد.

یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه به صورت خود‌به‌خود یا در زمان فشار دادن آنها ممکن است ترشحاتی داشته‌باشند. ترشح نوک پستان ممکن است شیر مانند، روشن، زرد، سبز، قهوه‌ای یا خونین باشد. از طریق همان منفذی که شیر از آن خارج می‌شود، ترشحات غیرشیری نیز خارج می‌شوند. قوام ترشحات نوک پستان می‌تواند متفاوت باشد، ممکن است غلیظ و چسبناک و یا رقیق و آبکی باشد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

ترشح نوک پستان ممکن است شیر مانند و یا روشن، زرد، سبز، قهوه‌ای یا خونین باشد.

علت ترشح از سینه چیست؟

ترشح از پستان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. برخی از این علت‌ها فیزیولوژیک یا طبیعی و برخی دیگر پاتولوژیک و بیماری‌زا هستند. این که کدام‌یک باعث ایجاد این علامت شده‌اند، به علائم همراه ترشح پستان هم بستگی دارد. در ادامه برخی از این موارد را موردی و برخی دیگر را به طور مبسوط بررسی کرده‌ایم.

به نقل از nhs، علل احتمالی ترشحات پستانی عبارتند از:

  • مصرف قرص‌های ضدبارداری
  • سرطان سینه
  • کارسینوم مجرایی (DCIS)
  • اختلالات غدد درون‌ریز
  • آسیب یا ضربه به پستان
  • استفاده از برخی دارو‌ها
  • تغییرات هورمون‌های چرخه پریود
  • بیماری پاژه‌ی پستان
  • التهاب پستان در نواحی اطراف مجاری شیری
  • پرولاکتینوما (توده غیرسرطانی در غده هیپوفیز که باعث ترشح بیش‌از‌حد هورمونی به نام پرولاکتین که مسئول تحریک ترشح شیر از پستان است، می‌شود.)

ترشحات پستان داری و نگرانی؟

برای تشخیص علت آن با متخصص زنان مشورت کن.

۱. ترشح از نوک سینه در بارداری و شیردهی

ترشح از نوک پستان بخش طبیعی از عملکرد سینه در دوران بارداری و یا شیردهی است. در مراحل اولیه‌ی بارداری، برخی از زنان متوجه ترشحات روشنی از نوک سینه‌ی خود می‌شوند که در مراحل بعدی بارداری، این تخلیه ممکن است ظاهری آبکی و شیری پیدا کند. ترشحات شیری پس از قطع شیردهی به فرزندتان، به طور معمول در هر دو سینه دیده‌می‌شود و می‌تواند تا دو یا سه سال پس از قطع شیردهی ادامه یابد.

۲. تحریک نوک سینه

تحریک یا فشردن سینه‌ها ممکن است باعث ترشح مایع شود. در مواقع استفاده از سوتین یا در حین ورزش و حرکات شدید بدنی مانند دویدن که نوک پستان تحریک می‌شود، بروز ترشح پستانی طبیعی است.

ترشح از نوک پستان بخش طبیعی از عملکرد سینه در دوران بارداری و یا شیردهی است.

۳. تغییرات فیبروکیستیک پستان

به وجود یا رشد بافت فیبروز و کیست در پستان‌ها اشاره دارد. تغییرات فیبروکیستیک پستان ممکن است باعث ایجاد توده سینه یا ضخیم‌شدن بافت پستان شود، با این وجود نشان‌دهنده‌ی سرطان نیستند. علاوه‌بر ایجاد درد و خارش، تغییرات فیبروکیستیک پستان در بعضی موارد سبب ترشحات پستانی روشن، سفید، زرد یا سبز می‌شود.

۴. گالاکتوره: علت ترشح سفید از پستان

عبارت گالاکتوره به سادگی شرایطی را توصیف می‌کند که از پستان زنان در شرایطی که شیر نمی‌دهند، شیر و یا ترشحات شیری رنگ خارج می‌شود. گالاکتوره بیماری نیست و علل بسیاری دارد که شامل موارد می‌شوند:

  • تومورهای غده هیپوفیز
  • برخی از داروها: از جمله برخی از داروهای هورمونی و داروهای روان‌گردان
  • برخی از گیاهان: مانند رازیانه
  • کم‌کاری تیروئید
  • مواد مخدر: از جمله ماری جوانا.

۵. ترشح چرکی از پستان به علت عفونت

ترشحات پستانی که حاوی چرک هستند ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت در پستان باشد، که به عنوان ورم پستان (ماستیت) نیز شناخته می‌شود. ماستیت معمولا در زنان شیرده مشاهده می‌شود اما می‌تواند در زنان که شیرده نیستند نیز ایجاد شود. اگر عفونت یا آبسه در پستان دارید، ممکن است متوجه شوید که پستان شما دردناک، قرمز یا در لمس گرم است.

ترشح از پستان علت های مختلفی دارد.
یکی از علت‌های ترشح پستان ممکن است عفونت باشد.

۶. ترشح از نوک سینه به علت های دیگر

برخی از علت‌های دیگر که باعث ترشحات پستانی می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • گشاد‌شدن مجرای پستانی: دومین علت شایع ترشحات غیرعادی پستانی است. معمولا در زنانی که نزدیک به یائسگی هستند دیده می‌شود. این وضعیت منجر به التهاب و انسداد احتمالی در مجاری واقع در زیر نوک پستان می‌شود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، عفونت ممکن است گسترش یابد و منجر به ترشح غلیظ مایل به سبز از نوک پستان شود.
  • پاپیلومای داخل مجاری: یک تومور خوش‌خیم و زگیل مانند در یک مجرای شیری است که می‌تواند با ترشح خونی همراه است و شایع‌ترین علت ترشحات غیرطبیعی از پستان است. به نظر می‌رسد خود به خود اتفاق می‌افتد و یک مجرای واحد را درگیر می‌کند و وقتی که ملتهب شوند، باعث ترشحات خونی و چسبنده می‌شوند. اگر چه ممکن است ترشحات خونی خود‌به‌خود برطرف شوند، اما این وضعیت نیاز به ارزیابی با سونوگرافی از ناحیه پشت نوک پستان و هاله سینه دارد. اگر سونوگرافی یک ضایعه را در کانال شیری نشان می‌دهد، برای تأیید تشخیص و رد‌کردن پاپیلوم یا سرطان بیوپسی نیاز است.
  • سرطان سینه: اغلب ترشحات پستانی ناشی از یک وضعیت خوش‌خیم هستند. با‌این‌حال، رخ‌دادن سرطان پستان امکان‌پذیر است، به خصوص اگر:
    • یک توده در سینه خود داشته‌باشید.
    • فقط یک پستان تحت تاثیر قرار گرفته‌باشد.
    • ترشحات حاوی خون باشد.
    • تخلیه خود‌به‌خودی و پایدار باشد.
    • ترشحات تنها یک مجرای واحد را تحت تاثیر قرار داده‌باشند.
ترشحات سینه به دلیل سرطان سینه
سرطان سینه می‌تواند یکی از علل ترشحات سینه باشد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

ترشحات پستانی به ندرت نشانه‌ای از سرطان پستان است، اما ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد.

اگر شما هنوز هم پریود می‌شوید و ترشحات از نوک پستان پس از چرخه‌ی قاعدگی بعدی خود‌به‌خود بهتر نمی‌شود، برای ارزیابی بیشتر به دکتر زنان و زایمان مراجعه‌کنید. با‌این‌حال، اگر شما یائسه شده‌اید و شاهد ترشحات پستانی هستید که یک پستان و یک مجرای واحد را درگیر کرده‌است، برای ارزیابی بیشتر سریعا به دکتر زنان مراجعه‌کنید.

برای درمان ترشحات پستان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای اینکه ترشحات پستانی را درمان کنید یا بدانید که علت آن چیست می‌توانید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید. اگر می‌خواهید که از دکتر داخلی و یا زنان نوبت بگیرید یا با آنها مشاوره‌ی تلفنی یا متنی داشته‌باشید، می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص داخلی یا زنان در شهر مورد نظر خود، به لیستی از پزشکان داخلی یا زنان در شهر خود دسترسی داشته‌باشد و از بهترین آنها نوبت بگیرید.

تشخیص علت ترشح سینه
برای تشخیص علت ترشح سینه می‌توان از ماموگرافی استفاده کرد.

تشخیص علت ترشح پستان

اگر ارزیابی اولیه‌ی پزشکی نشان دهد که ترشحات غیرطبیعی است، پزشک ممکن است از تست‌های بیشتری برای تعیین بیماری زمینه‌ای که باعث ایجاد مشکل شده‌است، درخواست کند. تست‌های ارزیابی درخواستی پزشک ممکن است شامل یکی یا بیشتر موارد زیر باشد:

  • تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترشحات
  • آزمایش خون
  • ماموگرافی و یا سونوگرافی از یک یا هر دو سینه
  • اسکن مغزی
  • عمل جراحی خارج‌کردن و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان.

برای تشخیص علت ترشح پستان هر چه زودتر با متخصص مشورت کن.

درمان ترشح سینه چگونه انجام می شود؟

اکنون می‌دانید که کدام انواع ترشح سینه از انواع طبیعی و کدامیک خطرناک و غیرطبیعی هستند. برای اینکه نوع غیرطبیعی آن را درمان کنید، باید بدانید که علت ایجاد آن چه بوده‌است. از طرفی به خاطر داشته‌باشید که نوع طبیعی ترشح سینه می‌تواند به خودی خود رفع شود. برای رفع ترشح سینه از نوع طبیعی، نیازی به انجام کاری نیست. اگر شما را اذیت می‌کند، می‌توانید از پدهایی که در سینه‌بند‌ها و سوتین‌ها قرار می‌گیرند استفاده کنید. همچنین اگر ترشحات به علت شیردهی باشند، می‌توانید برای درمان آنها از خالی کردن سینه‌ی خود کمک بگیرید. این کار به کاهش ترشحات ناگهانی از سینه کمک می‌کند.

از طرفی برای برطرف کردن ترشحات سینه که غیرطبیعی هستند، می‌توانید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید. بعد از بررسی علت ایجاد این ترشحات می‌توان برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. گاهی ممکن است که با دریافت درمان دارویی این مسئله برطرف شود.

می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر زنان کمک بگیرید.

پیشگیری از ترشح سینه چگونه انجام می شود؟

از ترشحات سینه نمی‌توان پیشگیری کرد. به خاطر داشته‌باشید که برای درمان ترشحات سینه می‌توانید از دکتر زنان و یا دکتر داخلی کمک بگیرید، اما تا زمانی که این مسئله بروز پیدا نکند، نمی‌توانید برای درمان آن اقدام خاصی را انجام دهید.

کیست سینه چیست؟
کیست سینه انواع مختلفی دارد و می‌تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ترشح از پستان علامتی است که می‌تواند علل مختلفی داشته‌باشد. برخی از این علت‌ها بیماری هستند و برخی دیگر نشان‌دهنده‌ی شرایط عادی مانند تحریک نوک پستان و یا شرایطی مانند قاعدگی هستند. برای اینکه این موارد را به درستی بررسی کنید و علت این علائم را پیدا کنیم، باید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان و دکتر داخلی از شهر خود آشنا شوید و نوبت حضوری، مشاوره تلفنی و یا مشاوره متنی دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ترشح از سینه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد که یکی از آنها بارداری و همچنین شیردهی است. همچنین ممکن است که در اثر بیماری‌هایی که در هورمون‌های بدن شما عدم تعادل ایجاد کنند، می‌توانند باعث ترشح از سینه‌های شما شوند. همچنین عفونت پستان می‌تواند باعث ترشح از سینه‌های شما شود.

در مواقعی که پریود می‌شوید، ممکن است که پستان‌های شما دردناک و سفت شود. همچنین در مواردی ممکن است که از پستان‌های شما ترشح خارج شود. ترشحاتی که از سینه‌ها در زمان پریود خارج می‌شود، قهوه‌ای و یا خونی است.

ترشح شیری رنگ ممکن است که همان شیر باشد که از سینه‌ها خارج می‌شود. کسانی که باردار هستند، به علت بالا و پایین شدن هورمون‌هایشان، از نوک سینه‌هایشان ترشح شیری رنگ خارج می‌شود. مادران شیرده هم که تکلیفشان مشخص است و چیزی که از سینه‌های آنها خارج می‌شود، شیر است. برای افراد دیگر هم ممکن است که به علت بالا رفتن هورمون‌های گالاکتوره، ترشح شیر از نوک سینه‌ها شیر اتفاق می‌افتد. در مواردی نیز ممکن است که ترشحات عفونی سفید و شیری رنگ باشند.

یکی از ترشحات زردرنگی که از پستان‌ها خارج می‌شود، آغوز است. آغوز اولین شیری است که از پستان‌های مادر خارج می‌شود. این شیر بسیار مفید است و حاوی بسیاری از ایمونوگلوبولین‌هاست. گاهی نیز ممکن است که از پستان‌ها ترشحات زردرنگ خارج شود و عفونی باشد.

ترشح سبز رنگ ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد.

ترشحات سفید از پستان می‌تواند ناشی از عفونت باشد یا همان شیر است.

موردی که خیلی به تشخیص کمک می‌کند، استفاده از خودآزمایی پستان است. با اینکار می‌توانید احتمال وجود کیست و توده‌های خطرناک و طبیعی را پیش از موعد بررسی کنید. درواقع خودآزمایی پستان به شما کمک می‌کند که اگر به بیماری خاصی مبتلا شده‌اید، پیش از موعد آن را تشخیص دهید و برای درمان و تشخیص دقیق‌تر آن اقدام کنید.

خون آمدن از نوک سینه می‌تواند ناشی از آسیب و یا وجود توده باشد. توجه داشته‌باشید که برخی از افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند، معمولا با ترشحات خونی از نوک سینه می‌توانند آن را تشخیص دهند. بنابراین برای اینکه این مورد را بررسی کنید و اگر مسئله‌ی خطرناکی است آن را پیش از موعد و یا در هنگام ضرورت تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید، لازم است که به محض دیدن این علامت به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید.
خون امدن از نوک سینه ممکن است علت خاصی نداشته‌باشید اما باعث ایجاد ترس و وحشت در فرد شود.

هنگامی که سینه ترشح داشته‌باشد و همراه با درد باشد، باید مراقبت باشید که حتما به دکتر مراجعه کنید. هرچند گاهی ممکن است که درد همراه با ترشح از پستان به علت فیبروز کیستیک سینه باشد که موردی خوش‌خیم و بدون نگرانی است. این موارد می‌تواند هم ترشح از سینه و هم درد سینه را به همراه داشته‌باشد. اما در معاینه پزشک و حتی در خودآزمایی می‌توان تشخیص داد که علت ایجاد آن چیست.
بنابراین برای اینکه مطمئن باشید که مشکلی وجود ندارد و سرطان سینه یا کیست‌های خطرناک سینه باعث ایجاد این درد و ترشح همزمان نشده‌است، باید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود.

اگر زخم روی سینه از روی خراش و آسیب فیزیکی نباشد، برای تشخیص علت آن باید به دکتر مراجعه کنید. گاهی ممکن است که زخم همراه با فرورفتگی و یا بیرون‌زدگی باشد. در این موارد باید بدانید که ممکن است بدخیمی و یا مشکلی غیرطبیعی در پستان‌ها در حال وقوع باشد. بنابراین برای اینکه مطمئن شوید که مشکلی شما را تهدید نمی‌کند، باید یک متخصص مسئله‌ی شما را بررسی کند.

علت شیر آمدن از سینه، می‌تواند عدم تعادل هورمونی باشد. اگر پرولاکتین شما بالا باشد، ممکن است که ترشحات شیری از سینه بروز پیدا کنند. در چنین مواردی برای بررسی بیشتر باید آزمایش دهید. اگر پرولاکتین بالا باشد ممکن است که به گالاکتوره مبتلا شوید. گالاکتوره به معنی ترشحات شیری از سینه است. در این موارد باید علت بالا بودن هورمون پرولاکتین بررسی شود زیرا می‌تواند خطرناک باشد. بالانس هورمونی اهمیت زیادی دارد و برای کنترل آن باید تحت نظر باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ترشحات پستانی

  1. هدی گفت:

    سلام من ۳۸ سالمه حدود ۳ سالی هستش که وقتی سینه هامو فشار میدم ازش شیر میاد درد و ورم‌ و این چیزام نداره
    خودمم مرتب تست سینه رو برای وجود توده انجام میدم خداروشکر هیچی پیدا نمیکنم
    به نظرتون مشکل من چیه؟
    طبیعیه یا باید برم دکتر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خروج شیر از سینه ها میتونه به علت افزایش هورمون پرولاکتین باشه. بهتره آزمایشات کامل هورمونی انجام و سونوگرافی سینه انجام دهید. از این لینک نوبت متخصص زنان بگیرید.
      رزرو نوبت پزشک زنان

  2. فاطمه گفت:

    سلام
    من ۳۷سال سن دارم پسر کوچکم ۱۲سالش هست پریود نامنظمی دارم بخاطر کیستی که دارم الان چند روزه که احساس درد دارم تو سینه هام چرک آب خونی ازش بیرون میاد خیلی نگرانم دلیلش چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره با انجام ماموگرافی و سونوگرافی سینه توده سینه مورد بررسی قرار بگیره. انجام آزمایش هورمونی برای بررسی هورمون پرولاکتین هم ضروری هست. از این لینک میتونی نوبت متخصص زنان بگیری.
      متخصص زنان

  3. فاطمه گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه و متاهل
    مو نوک سینه چپم ازش ترشح میاد بیرون خودش ن من فسار میدم زیاااد تا بیرون میاد و
    یه رنگ زردی داره و بد بو هست دو سه بار تازگیا انجام دادم ازش خون اومده بیرون الان میترسم دوباره فشار بدم و میترسم که به پزشک مراجعه کنم شما میدونین علتش چیه و باید چه دارویی بخورم که خوب بشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت ترشح از نوک پستان میتونه به علت اختلالات هورمونی به ویژه افزایش هورمون پرولاکتین باشه. آزمایشات هورمونی انجام شده و در صورت نیاز سونوگرافی پستان انجام شود. به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان

  4. یاسمن گفت:

    سلام دختری ۳۴ساله هستم ده ساله از نوک سینه هام ترشح چرکی میاد وقتی حموم میرم نوک سینه هام سفید میشه درد هم دارم نوک سینمم در اثر فشار میاد بیرون ولی بعدش کم کم صاف میشه من از ترس دکتر نرفتم البته اطلاعاتی بدست آوردن میگن خطرناک نیست ولی میخوام بالاخره یبار برم دکتر بنظر شما چه بیماری دارم من؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      افزایش هورمون پرولاکتین د رخون سبب ترشح شیر از پستان زنان حتی دختران مجرد میشه. علاوه بر چک هورمون ها نیازه سونوگرافی از پستان هم انجام بشه. به متخصص زنان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

  5. زهرا گفت:

    سلام من ۱۹سالمه و متاهلم ۵ساله ک از نوک سینمب علت آسیب دیدگی ترشح سفیدرنگ غلیظ بیرون میاد هم اینکه درد میکنع و سوزش هم دارع نمیدونم چیکار کنم دوسال پیش ک رفتم دکتر گفت چیزی نیس نمیدونم چیکار کنم خیلی میترسم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه سونوگرافی پستان انجام بدی و هورمون پرولاکتین هم بخاطر ترشحات چک بشه چون بالا بودن این هورمون باعث ترشحات شیری رنگ می شود. از این لینک نوبت متخصص زنان بگیرید.
      متخصص زنان و زایمان

  6. مهناز گفت:

    سلام من ۲۳ سالمه و مجردم سابقه ی پلی کیستیک دارم و دوران پریودی بسیار نامنظم و حدود سه سال پیش اطراف هاله ی یکی از سینه هام یک قرمزی و برآمدگی کوچیک به وجود اومد که یکم فشارش دادم ازش یه مایع شیری کمی اومد گفتم لابد جوشی چیزی هستش و خودش خوب میشه خلاصه پشت گوش انداختم و اهمیتی ندادم اما خوب که نشد به مرور زمان بزرگتر و مایع که ازش بیرون میومد بیشترو بیشتر شد تا اینکه پارسال رفتم سونوگرافی سینه دادم و معلوم شد توی هر دوتا سینه کیست های ریز وجود داره که گفتن جای نگرانی نیست و درمان خاصی نداره الان بعد از یکسال اون سینه که برآمدگی داشت بدتر شده تا جایی که هر روز پراز ترشح کرم رنگی میشه که اگه فشارشم ندم خودش پر میشه و میاد بیرون و به تازگی بعد از تخیله ی خودبه خودیِ ترشح کرم رنگ کمی خون آبه هم اومد و اون برآمدگی تبدیل شده به یک حفره و چاله روی هاله ی سینه م و خیلی نگرانم کرده میشه راهنماییم کنید قبل از اینکه برم برای انجام آزمایشات و سونوگرافی؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستی و احتمالا میزان هورمون پرولاکتین شما بیش از میزان طبیعی هست و این مورد باعث ایجاد ترشحات از کیست های سینه شما شده. شما نیازه علاوه بر سونوگرافی و آزمایش، ام آر ای از سر انجام داده که وجود میکرو آدنوم (غده کوچک کنار هیپوفیز) اطمینان حاصل کنید. نیازه هر چه سریعتر به مرکز استان جهت ویزیت متخصص زنان مراجعه کنی. از این لینک میتونی غیر حضوری نوبت بگیری.
      پزشک متخصص زنان

  7. آرزو گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲٨ سالمه ۹ ساله زایمان کردم و ۲ سال ب فرزندم شیر دادم الان ک ۷ ساله شیر نمیدم اما از سینم ترشحات شیری رنگ و گاها سبز رنگ لزجی دارم البته موقع فشار دادن خارج میشه لطفا بهم بگید ک چیکار بکنم این ترشحات طبیعی هستن یا نیاز داره ب پزشک مراجعه کنم؟ البته ۵ سال پیش یکبار مراجعه کردم و پزشک فقط مقداری دارو تجویز کردن و گفتن ک نگرانی وجود نداره اما الان باز اون ترشحاتو دارم این موضوع متوحشم کرده و واقعا نگران و مضطربم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه احساس توده و سفتی تو سینه نداری این ترشحات منشا هورمونی داره و احتمالا هورمون پرولاکتین شما بالاست. با مر اجعه به متخصص زنان این هورمون رو چک و بررسی کنید. از این لینک میتونی نوبت متخصص زنان بگیری.
      نوبت دکتر زنان

  8. مروا گفت:

    دختری چهل ساله، دو سه بار تجربه خارش و سوزش و پوسته شدن نوک سینه داشته و هربار حدود چهار روز پیاپی درگیر بوده و بعدکاملا رفع شده. مشکل را به حساب سوتین گذاشته. یکبار هم مقدار کمی ترشح، کاملا مانند آب، از سینه اش آمده. الان چندسال میگذرد و مشکلی رخ نداده. نه دارویی استفاده میکرده نه هرگز رابطه داشته. آیا نیاز به پیگیری دارد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این خانم ماموگرافی پستان انجام دهد در صورت نرمال بودن و عدم وجود تغییرات پوستی نیازی به درمان خاصی نداره.

  9. 😀 گفت:

    سلام من امروز احساس کردم نوک سینم خیلی کم زخم شده وقتی فشار دادم خون اومد بعد خارج شدن خون بعد چنددبار دیگه فشار دادم ولی دیگه خون نداشت وهیچی ندیدم خیلی میترسم لطفا” بگید چکار بکنم ایا علامت خطر هست ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خشکی نوک سینه و حساسیت و دستکاری اون باعث زخم شده و خون خارج شده و یا اینکه ممکنه مشکلات دیگه ای باشه. با مراجعه به متخحصص زنان این مورد رو بررسی کن.
      رزرو نوبت پزشک زنان

  10. fatemeh.mehryar گفت:

    سلام من ۲۵سالمه ،سابقه فیبرو کیستیک دارم ،تیروئیدم کم کار هست و آخرین سونوگرافی رو دوماه پیش رفتم ،الان دوسه روز مشکوک به کرونا هستم و تب شدید دارم ،نوک هردو سینه رو با انگشت فشار دادم که آب اومد بیرون خیلی کم بود طوری که با دستمال کاغذی پاک کردم ردش نموند رو دستمال،خیلی نگران شدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این ترشح ناشی از همان فیبروکیستیک هست و به بیماری کرونا ارتباطی نداره. اختلال هورمون تیروئید هم موجب افزایش هورمون پرولاکتین میشه که ترشح شیر رو تو سینه افزایش میده. شما بدون نگرانی به درمان علامتی کرونا ادامه بده و پس از بهبودی جهت ادامه درمان فیبروکیستیک اقدام کن. برا درمان مشکل تیروئید هم توصیه میکنم متخصص غدد شما رو ببینه. برات لینک متخصص غدد و زنان رو میزارم تا براحتی نوبت بگیری.
      متخصص زنان
      متخصص غدد