توده سینه چیست و در مواجهه با آن چه کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

غده برآمده یا غیر برآمده در سینه، توده سینه نام دارد. بسیاری از شرایط از جمله سرطان، بیماری فیبروکیستیک سینه و کیست می‌توانند باعث ایجاد توده در پستان شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

توده سینه چیست و در مواجهه با آن چه کنیم؟

توده سینه به ناحیه‌ متورم، دردناک یا بدون درد در بافت سینه اشاره دارد. این عارضه یک علامت شایع در زنان و مردان است و می‌تواند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشد. توده‌های خوش خیم پستان شامل کیست، فیبروآدنوم (تومورهای غیر سرطانی) یا تغییرات بافت پستان مربوط به نوسانات هورمونی یا عفونت هستند. این توده‌ها معمولاً با سرطان سینه مرتبط نیستند و اغلب نیازی به مراقبت فوری پزشکی ندارند.

با این حال، همه توده‌های سینه خوش خیم نیستند. برخی از توده‌ها می‌توانند نشان‌دهنده سرطان سینه باشند. توده‌های سرطانی سخت‌تر احساس می‌شوند، لبه‌های نامنظم دارند و در جای خود ثابت هستند. اگر متوجه یک توده یا غده جدید یا تغییرات دیگری مانند گودی یک قسمت از پوست، ترشح از نوک پستان یا درد شدید، برای ارزیابی و تشخیص دقیق با دکتر زنان یا پزشک مامایی مشورت کنید.

در سایت دکترتو می‌توانید علاوه بر تعیین وقت حضوری، از مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان سراسر کشور در کمترین زمان استفاده کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر این بیماری بپردازیم.

تود‌ه سینه چیست؟

توده سینه تورم یا برآمدگی موضعی در پستان است که با بافت پستانی اطراف آن یا با بافت پستانی همان محل در پستان دیگر، تفاوت دارد. دلایل متعددی برای ایجاد توده‌های پستانی وجود دارد، اغلب آن‌ها سرطانی نیستند و خطری ندارند.

علل توده‌ها می‌تواند عفونت، ضربه خوردن، فیبروآدنوم، کیست، نکروز چربی، یا سینه‌های حاوی بافت فیبروکیستیک باشد. توده های پستانی ممکن است در هر دو جنس مرد و زن ایجاد شوند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علائم همراه با توده‌ سینه چیست؟

بافت سینه به طور طبیعی در لمس ناهموار یا رشته‌ای احساس می‌شود و فرد ممکن است دردی که با قاعدگی ایجاد می‌شود و از بین می‌رود را تجربه کند. اگر مشکلی در سینه وجود داشته باشد، ممکن است تغییراتی از جمله لمس توده گرد، صاف و ثابت، لمس توده بزرگ توپر که زیر پوست حرکت می‌کند، لمس توده محکم و نامنظم، قرمزی یا فرورفتگی پوست مانند پرتقال، تغییر در ابعاد یا شکل سینه، خروج مایع از نوک سینه، ایجاد شود.

علائم همراه با توده‌ سینه چیست؟
توده سینه تورم یا برآمدگی موضعی در پستان است که با بافت پستانی اطراف آن یا با بافت پستانی همان محل در پستان دیگر، تفاوت دارد.

۱. علائم توده عفونی در سینه

مهمترین علائم عفونت در سینه عبارتند از:

  • حساسیت و تورم در قفسه سینه
  • درد کشیدن بعد از یک نفس عمیق
  • تب و لرز
  • سرفه خشک مداوم.

۲. علائم غده چربی در سینه

این نوع غده به صورت یک برآمدگی یا توده کوچک درست در زیر پوست ظاهر می‌شود. بنابراین، می‌توانید آنها را به‌عنوان کیسه‌های کوچک و بسته‌ای که حاوی کراتین هستند، تصور کنید. کراتین پروتئینی است که از سلول‌های پوست در برابر آسیب یا استرس محافظت می‌کند.

۳. سفت شدن و درد سینه نشانه چیست؟

اگر احساس می‌کنید سینه شما در حال سفت شدن است یا توده دردناک در سینه دارید، ممکن است نگران شده باشید که دچار حمله قلبی شده‌اید. با این حال، بیماری گوارشی، روانی و ریوی نیز می‌تواند باعث سفت شدن قفسه سینه شوند. برای تشخیص دقیق حتما به متخصص مراجعه کنید.

۴. توده در سینه مردان نشانه چیست؟

علائم وجود توده در قفسه سینه مردان عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • تورم یا بزرگ شدن قفسه سینه به دلیل بیماری قلبی یا ریوی
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • کاهش وزن یا خستگی

بهترین روش درمان توده در سینه چیست؟

برای بررسی علائم و آزمایش با متخصص مشورت کن.

علل توده‌ سینه چه چیزهایی است؟ (علت ایجاد توده در سینه)

سینه خانم‌ها از بافت‌های مختلفی تشکیل شده است. دو نوع بافت اصلی غدد شیری، که شیر را تولید می‌کنند، و مجاری شیر، که شیر از طریق آن‌ها به نوک سینه می‌رسد، هستند. ترکیب بافت سینه می‌تواند بسته به عملکرد متفاوت باشد، برای مثال هنگامی که یک خانم شیردهی دارد، پستان ها تغییر می‌کنند و در لمس متفاوت هستند.

پستان همچنین از بافت پیوندی فیبروز، بافت چربی، گره‌های لنفاوی، عروق و اعصاب تشکیل شده است. هر بخش از پستان به تغییرات شیمیایی بدن، به طور متفاوت پاسخ می‌دهد. این تغییرات ظاهر و بافت پستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند باعث ایجاد توده‌هایی در پستان شوند.

علل احتمالی توده‌های سینه می‌تواند این موارد را دربرگیرد:

  • آبسه یا عفونت
  • آدنوم یا فیبروآدنوم
  • کیست ها
  • نکروز چربی
  • لیپوم
  • سرطان سینه

متن انگلیسی:
Fibroadenomas are solid, smooth, firm, noncancerous (benign) lumps that are most commonly found in women in their 20s and 30s. They are the most common benign lumps in women and can occur at any age.
ترجمه فارسی:
فیبروآدنوم‌ها توده‌های جامد، صاف، محکم و غیرسرطانی (خوش خیم) هستند که بیشتر در زنان ۲۰ تا ۳۰ ساله دیده می‌شوند. آنها شایع‌ترین نوع توده‌های خوش خیم در زنان هستند و می‌توانند در هر سنی ایجاد شوند.

به نقل از سایت nhs

۱. توده در نوک سینه، قفسه و جناغ سینه (برجستگی رگ و علت گوله شدن شیر سینه)

علل و علائم توده شیری روی آرئول یا ناحیه اطراف نوک پستان می‌تواند عفونت یا بیماری پوستی باشد. توده در سینه سمت چپ و راست در بیشتر از ۹۰ درصد موارد در زنان رخ می‌دهد.

۲. توده سفت در سینه کودک، پسران و دختران

وجود توده سخت در قفسه سینه کودک می‌تواند نگران کننده باشد و باید در اسرع وقت توسط یک متخصص ارزیابی شود. چندین علت بالقوه توده در قفسه سینه کودک عبارتند از:

  • تومورهای غیر سرطانی مانند فیبروم یا لیپوم
  • آبسه یا عفونت
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • کوتوکندریت یا شرایط التهابی

۳. توده پاپیلوما سینه، آیا پاپیلوما سرطان است؟

این توده‌ها شبیه زگیل هستند و درون مجاری سینه رشد می‌کنند، همچنین ممکن است زیر نوک سینه ایجاد شوند. خانم‌های جوان‌تر ممکن است چندین توده داشته باشند در حالی که خانم‌هایی که نزدیک به یائسگی هستند معمولا تنها یکی دارند.

توده سینه چند نوع است؟
در این تصویر، علائم مختلف غده در سینه را مشاهده می‌کنید.

بهترین روش درمان توده‌ های سینه چیست؟

با توجه به اینکه بیشتر قشر درگیر این بیماری خانم‌ها هستند، خیلی مهم است که خانم‌ها بدن خود را بشناسند. اینکه بدانند پستان سالم در لمس چگونه است برای تشخیص هر تغییر و یا توده غیرطبیعی‌ای کمک کننده است. راهنمایی که در ادامه می‌آید برای انجام معاینه به خانم‌ها کمک می‌کند.

  • در آینه به خود نگاه کنید، ابعاد، شکل، و رنگ سینه را چک کنید و به دنبال توده‌ها یا تورم‌های قابل دیدن باشید.
  • بازوها را بلند کنید و مرحله قبل را تکرار کنید.
  • نوک سینه‌ها را از نظر هرگونه ترشح که ممکن است آبی، شیری، زرد، یا مخلوط با خون باشد، چک کنید.
  • در حالی که دراز کشیده اید، سینه و اطراف آن را تا زیر بغل و پایین دنده‌ها، با حرکت پیوسته و ملایم لمس کنید.
  • مرحله قبل را در حالی که نشسته یا ایستاده‌اید تکرار کنید، این کار ممکن است در زیر دوش آسان تر باشد.

با اینکه لازم است هر توده‌ی غیرطبیعی را پزشک معاینه کند، هر توده‌ای نیاز به درمان ندارد. پزشک ممکن است شما را معاینه کند و برای تعیین نوع توده، انجام ماموگرافی یا سونوگرافی را پیشنهاد کند. اگر کیست یا توده فیبروزی وجود داشته باشد، پزشک ممکن است بدون انجام دادن اقدام خاصی، آن را تحت نظر بگیرد. اگر آبسه وجود داشته باشد می‌تواند آن را با یک سوزن تخلیه کند و آنتی بیوتیک تجویز کند.

درمان توده سینه با طب سنتی ممکن است؟

در طب سنتی، روش‌های زیر جهت بهبودی توده سینه توصیه شده است:

  • ترکیب سیر و عسل
  • مصرف چای سبز
  • مصرف زردچوبه
  • جینسینگ
  • بره موم

آیا احتمال سرطانی شدن توده سینه وجود داره؟ با بهترین متخصصان مشورت کن.

توده سینه چند نوع است؟ (انواع توده های خوش خیم پستان)

برخی توده‌های سینه در لمس حاشیه مشخصی دارند، در حالی که بقیه مانند یک ناحیه بافتی ضخیم شده هستند:

انواع توده‌های پستانتوضیحات
کیست‌ سینهکیست سینه یک فضای غشادار پر از مایع و غیرسرطانی یا خوش‌خیم است. اغلب در لمس صاف و انعطاف پذیر در زیر پوست احساس می‌شود. کیست‌های سینه در خانم‌های بالای ۵۰ سال نادر هستند. کیست‌های کوچک ممکن است بر روی بقیه بافت‌های سینه فشار آورده و باعث احساس درد شوند.
آبسه آبسه‌ها سرطانی نیستند و معمولا توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. پوست سینه بر روی محل آبسه قرمز شده و در لمس ممکن است گرم یا سفت باشد، همچنین ممکن است دردناک باشند. خانم‌هایی که شیردهی دارند احتمال بیشتری برای درگیری با آبسه دارند.
آدنومرشد غیرطبیعی بافت غده‌ای در سینه است. فیبروآدنوما رایج‌ترین نوع آدنوما در سینه است و بیشتر خانم‌هایی با سن کمتر از ۳۰ سال را درگیر می‌کند اما ممکن است در خانم‌های با سن بالاتر نیز دیده شود. این توده‌ها معمولا سرطانی نمی‌شوند.
توده‌های سرطانیمعمولا شکل نامنظم دارد و چسبیده به پوست یا بافت‌های عمقی درون سینه به نظر می‌رسد. سرطان سینه، مخصوصا در مراحل ابتدایی، دردناک نیست.
نکروز چربی و لیپومبه تخریب یا تجزیه بافت چربی سینه، نکروز چربی می‌گویند که ممکن است باعث ایجاد توده‌هایی غیرسرطانی شود.
توده سینه چند نوع است؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

توده در سینه یا تومور پستان یک عارضه مهم است که می‌تواند از نوع خوش‌خیم (غیر سرطانی) تا بدخیم (سرطانی)، کیست، فیبروآدنوم، پاپیلوم و لیپوم متغیر باشد. با وجود اینکه اغلب توده‌های سینه سرطانی و خطرناک نیستند، لازم است به محض لمس آن‌ها، برای ارزیابی و بررسی بیشتر به دکتر زنان، دکتر مامایی یا دکتر انکولوژی خوب مراجعه کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، از مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی، مشاوره آنلاین دکتر مامایی یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص خون و سرطان کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

لمس غده برآمده یا غیر برآمده در سینه توده نام دارد. بسیاری از شرایط از جمله سرطان، بیماری فیبروکیستیک سینه و کیست می‌توانند باعث ایجاد توده در سینه شوند.

اغلب دارای لبه‌های زاویه دار، نامنظم و نامتقارن هستند، نسبتاً بزرگ بوده و نزدیک‌ به سطح پوست قرار دارند.

کیست زمانی تشکیل می‌شود که مایع در سینه جمع شود، در حالی که تومور یک توده جامد است که می‌تواند غیرسرطانی یا سرطانی باشد. تغییرات طبیعی در سطح هورمون استروژن مهمترین دلیل ایجاد آنها هستند.

سرطان نوع بدخیم توده پستان است. بیشتر سرطان‌های سینه از مجاری پستان (لوله‌هایی که شیر را به نوک پستان می‌برند) یا لوبول‌ها (غدد تولید شیر) شروع می‌شوند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره توده سینه

  1. مریم محمدیفر گفت:

    سلام، من اخیرا کرونا داشتم و در دو هفته اخیر یه توده سفت در سینه راستم داشتم که تازه متوجه شدم نوک پستان سمت راستم فرو رفته شده، لطفا اگر کسی میدونه من را راهنمایی کنه چه باید بکنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص زنان مراجعه کنین تا معاینه بشین و آزمایشات لازم رو انجام بدن.
      لیست متخصصین زنان

  2. ف.الف گفت:

    سلام
    شوهر من دو روزه یه چیز برجسته در سینه چپش احساس میکنه که خیلی دردناکه. یکمم قرمز رنگ شده این چی میتونه باشه؟ نگران شدم

  3. فرشته گفت:

    سه سال می‌شود که یک غده دارم در همین پنج ماه سوزش دارد نوک سینه فرو رفته و سینه راستم است و دست راست هم درد دارد

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توصیه می‌کنم برای این مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنین:
      لیست متخصصین زنان

  4. مرتضی گفت:

    سلام من مرتضی۱۷ هستم یک غده در پستان چپم دارم که این دوما شد ورم رفتم سونگرافی گرفتم هیچ نگفتن

    1. مرتضی گفت:

      سلام من مرتضی۱۷ هستم یک غده در پستان چپم دارم که این دوماه شد ورم کرده رفتم سونگرافی گرفتم هیچ نگفتن

      نظر شما در انتظار تایید مدیران

  5. افسانه گفت:

    سلام ضمن تشکر از مطالب مفید .من هم ۴۶ سالم هست و به دکتر دسترسی ندارم نمیدونم چه باید انجام بدهم

  6. ناشناس گفت:

    حتما برو دکتر

    1. سانازصالحی گفت:

      سلام چند وقت پیش زیر سینه ی چپم یه جوش کوچیک احساس کردم حس کردم تو پر فشارش دادم با درد زیاد چرک خارج شد الان بعد یکی دوماه سر جوش بسته شده اما زیرش یکم متورم انگار دوباره تو پر خیلی کوچیکه به اندازه یه ماش خیلی نگرانم کرده مدام بهش فک می کنم و می ترسم خطر ناک باشه توی خود سینم درد ندارم و ترشحی چیزی نیست اما گاهی انگار جای همون جوش یکم تیر میکشه ثانیه ای که رفع میشه تو روخدا بگید چی هست جوش یا کیست یا سرطان چیه کلا تو این شرایط کرونا هم نمیشه دکتر رفت و بسته هستن منتظر جوابتونم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        برای تشخیص مشکلتون لازمه که سونوگرافی سینه انجام بدین تا بشه نظر قطعی داد. برای این مشکلتون می تونین به متخصص زنان مراجعه کنین:
        لیست متخصصین زنان

  7. فهیمه فاطمی گفت:

    ۳۰سالمه توسینه ی چپم داخل هاله ی دورنوک سینه یه توده سفت اندازه هسته گیلاس چندوقتی هست ایجادشده، زیرپوست هست، نوک همون سینه فرورفته شده ولی هیچ ترشحی نداره، توده سرطانی هست؟ الان بایدبه چ دکتری مراجعه کنم؟

  8. فهیمه فاطمی گفت:

    ۳۰سالمه توسینه ی چپم داخل هاله ی دورنوک سینه یه توده سفت اندازه هسته گیلاس چندوقتی هست ایجادشده، زیرپوست هست، نوک همون سینه فرورفته شده ولی هیچ ترشحی نداره، توده سرطانی هست؟

    1. نسترن گفت:

      سلام من ۲۰ سالمه و در سینه سمت چپم احساس میکنم که غده ای سفت هست و اطرافش هم کمی درد ناکه به خانواده که گفتم گفتن چیزی نیست ولی خودم خیلی نگرانم چی کار کنم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام فهیمه جان
        امیدوارم خوب باشی
        باید معاینه‌ی دقیق صورت بگیره و در صورت لزوم سونوگرافی انجام بشه. به این منظور می‌‌‌‌تونی به متخصص زنان یا جراح عمومی مراجعه کنی
        کسب نوبت از متخصص زنان
        لیست متخصصین زنان
        کسب نوبت از متخصص جراح عمومی
        لیست متخصصین جراح عمومی

  9. sarinaarab گفت:

    من الان بالای نوک سینم یه چیزی زیر پوستم مثل جوش اما جوش نیس وقتی بهش دست میزنم متوجش میشم وگرنه نه درد دارم نه حس

    1. ReAl گفت:

      سلام من ۱۶ سالمه در هر دوتا سینه توده های دردناک دارم که دردشون تو کل سینه ها زیر بغلا و دستام میره.آیا نیاز هست که به دکتر مراجعه کنم؟

      1. Fti گفت:

        حتمن ی سونو بده

    2. شقایق گفت:

      من سونوگرافی رفتم و تشخیص تو گزارش نوشته شدهwell
      Defind hypoechoic و نوشته with cystic channge
      اندازه رو نوشته و دراخر گفته suggestive for FCC patch
      این ینی چی؟ نگران کننده هست؟ چکار کنم 😭

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        FCC به معنای تغییرات فیبروکیستیک در سینه هست. یافته‌ی شایعی در ۵۰ درصد خانم‌هاست. یک ضایعه‌ی خوش خیمه ولی نیاز به بررسی داره. توصیه می‌کنم به متخصص زنان یا متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
        لیست متخصصین زنان
        لیست متخصصین جراح عمومی

        1. مریم گفت:

          سلام
          امروز خیلی اتفاقی متوجه شدم که برجستگی رگ های روی سینه ممکنه علامت سرطان سینه باشه و من نمیدونم که قبلا هم اون هارو داشتم یا نه یادم نمیاد
          سابقه خانوادگی در سرطان سینه هم نداریم
          ۲۲ سالمه و ازدواج هم نکردم
          میشه راهنماییم کنید؟

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          توصیه می‌کنم برای معاینه و انجام آزمایشات لازم به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

      2. سمیرا لادوند گفت:

        دختر ۹ ساله نوک سینه صفت شده ودرناک هستش علتش چی می‌تونه باشه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          در این سن به دلیل شروع بلوغ سینه‌ها، وجود سفتی و درد طبیعی هست. می‌تونین برای معاینه بیش‌تر به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

        2. .......... گفت:

          دختر من ۸سالشه همین مشکل رو داره باید چه کار کنم

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه برای این مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

    3. رها خسروی گفت:

      سلام ببخشید ی سوال داشتم وجود چیزی سفت و تقریبا گرد درون سینه غذه یا تومور هست؟وقتی دراز میکشم اصلا نیست ولی ایستاده خیلی بزرگه خیلی هم درد داره ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        بدون انجام سونوگرافی و ماموگرافی نمیشه در مورد ماهیت توده های موجود در سینه نظر داد. به همین دلیل لازمه برای این مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنین:
        لیست متخصصین زنان

    4. زینب گفت:

      سلام فکر نکنم جوش باشه نوک همه ی پستان ها یه چیزی مثل جوش هست که برای سینه مفید هست

  10. زهرا گفت:

    سلام من ۲۰سالمه در دو تا سینه هام غده هستش نمیدونم چکنم میترسم برم دکتر خونوادمم در جریان نیسن

    1. علیمحمدی گفت:

      منم بیست سالم بود یه غده داشتم دردناک بود ولی خوش خیم. جراحی کردمو خوب شدم. جدیدا احساس درد تو سینه م دارم. الان ۳۶سالمه.برو دکتر نعاینه شو حتما.

    2. گیلدا گفت:

      منم ۲۰ سالمه یه غده توی سینه راستم دارم میترسمو هنوزبه کسی نگفتم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        نگران نباشین
        لازمه به متخصص زنان مراجعه کنین تا معاینه بشین و سونوگرافی انجام بشه:
        لیست متخصصین زنان

        1. مرضیه شاه سنایی گفت:

          سلام من ۱۶سالمه الان سه روزه متوجه شدم سینه چپم یچیز گرد هس که حرکت میکنه میترسم مشکل بدی باشه میشه کمکم کنید؟

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه برای این مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنین تا معاینه بشین:
          لیست متخصصین زنان

        3. لادن باقری گفت:

          سلام تو سینه راستم سونوگراف یه تومور خوش خیم فیبرو آدنوم تشخیص دادن ولی دکتر که با دست ومعاینه کرد گفت دوتا هست الان باید چیکار کنم دوباره سونو انجام بدم یا نیازی نیست ؟

        4. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          درمان در هر صورت یکی است. چه یکی باشه چه دوتا.