میگلیتول چیست؟ نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

میگلیتول برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. این دارو را معمولا باید ۳ بار در روز قبل از وعده‌های غذایی مصرف کرد. در هفته اول مصرف دارو ممکن است دچار اسهال، درد و نفخ شکم شوید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
میگلیتول

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

میگلیتول یکی از داروهای ضد دیابت است که برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. اگر شما هم دچار دیابت هستید و پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که میگلیتول چیست؟ برای چه مواردی تجویز می‌شود؟ چگونه باید از این دارو استفاده کرد؟ اگر مصرف آن را فراموش کنید، چه اتفاقی میفتد؟ عوارض جانبی رایج و خطرناک آن چیست؟ در چه مواردی باید احتیاط کرد و در چه مواردی منع مصرف دارد؟ کدام داروها ممکن است با آن اختلال ایجاد کنند؟

درصورتی‌که مبتلا به دیابت هستید و می‌خواهید در مورد این دارو اطلاعات کاملی داشته باشید، باید با دکتر غدد یا دکتر داخلی مشورت کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی با داروساز در دکترتو استفاده کنید.

میگلیتول چیست؟

میگلیتول یکی از داروهای دیابت است. این دارو همراه با دیگر داروهای دیابت برای کنترل دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. در بیماری دیابت نوع ۲ بدن نمی‌تواند از هورمون انسولین به خوبی استفاده کند و تنظیم قند خون با مشکل روبرو می‌شود. به‌ویژه در زمانی که داروهای دیگر در کنترل دیابت تاثیر نداشته باشند، پزشک این دارو را تجویز می‌کند.

همراه با مصرف این دارو باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و ورزش را در برنامه خود قرار دهید. در این صورت تنظیم قند خون راحت‌تر خواهد بود. میگلیتول تجزیه و جذب کربوهیدرات غذا را کاهش داده و از این طریق به کنترل قند خون کمک می‌کند.

اسامی رایج این دارو

  • گلایست (Glyset)

اشکال دارویی میگلیتول

  • قرص

به نقل از mayoclinic در رابطه با کنترل قند خون در دیابت نوع ۲:

رژیم غذایی مناسب اولین قدم در مدیریت دیابت نوع ۲ است. اما اغلب داروهای دیابت هم برای کمک به تنظیم قند خون نیاز است. میگلیتول دارویی است که هضم قندها را کند می‌کند تا بدن شما برای ذخیره قند اضافی وقت داشته باشد.

این دارو برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می‌شود.
این دارو برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود.

نحوه مصرف میگلیتول

داروی میگلیتول یکی از انواع داروهای خوراکی ضد دیابت است. افراد مبتلا به دیابت این دارو را باید طبق نظر پزشک مصرف کنند. حتما پیش از مصرف دستورالعمل روی جعبه دارو را مطالعه کنید. معمولا مصرف قرص میگلیتول ۳ بار در روز قبل از هر وعده غذای اصلی توصیه می‌شود. برای یادآوری مصرف قرص بهتر است هر روز در زمان‌های معینی دارو را مصرف کنید.

اگر بعد از چند روز مصرف دارو سطح قند خون شما تغییری نکرد یا سطح آن خیلی بالا و پایین شد، باید به پزشک اطلاع دهید. به‌هیچ‌وجه بدون مشورت با پزشک دوز دارو را تغییر ندهید.

قبل از مصرف قرص میگلیتول بهتر است در مورد نحوه مصرف و میزان دوز با دکتر غدد و متابولیسم یا متخصص داخلی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

نحوه مصرف قرص میگلیتول رو نمی‌دونی؟

حتما مشاوره دارویی بگیر!

در صورت فراموشی مصرف داروی میگلیتول چه کنیم؟

اگر یک نوبت مصرف قرص میگلیتول را فراموش کردید، دراسرع‌وقت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی دارو است، آن را نادیده بگیرید. به‌هیچ‌وجه دوز دارو را دوبرابر نکنید. بعد از مصرف قرص باید غذا بخورید تا قند خون تنظیم شود.

مصرف بیش از حد میگلیتول

اگر شخصی بیش از حد مجاز این دارو را مصرف کند، ممکن است دچار علائمی مانند سرگیجه شدید، غش کردن یا مشکل در تنفس شود. در صورت بروز چنین علائمی باید به طور اورژانسی به بیمارستان یا پزشک مراجعه کنید. همچنین باید به علائم افت شدید قند خون توجه داشته باشید. افت قند خون در برخی مواقع می‌تواند خطرناک و حتی تهدیدکننده زندگی باشد.

بزرگسالان باید قرص میگلیتول را سه بار در روز قبل از وعده‌های غذای اصلی مصرف کنند.
بزرگسالان باید قرص میگلیتول را سه بار در روز قبل از وعده‌های غذای اصلی مصرف کنند.

میگلیتول برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. مقدار دوز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

موارد مصرف و دوز مصرفی میگلیتول

این قرص برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. مقدار دوز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در مورد مقدار مصرف دارو باید با پزشک خود مشورت کنید. اما معمولا برای دیابت نوع ۲ دوز خوراکی آن به‌صورت زیر تجویز می‌شود.

  • دوز مصرفی بزرگسالان: در ابتدا دوز ۲۵ میلی‌گرم سه بار در روز باید مصرف شود. زمان مصرف دارو قبل از هر وعده غذای اصلی است. بعد از ۴ تا ۸ هفته پزشک باتوجه‌به شرایط شما ممکن است دوز دارو را به ۵۰ میلی‌گرم ۳ بار در روز برساند. اگر قند خون به‌خوبی تنظیم نشود، بعد از ۱۲ هفته دیگر، پزشک مقدار دوز را به ۱۰۰ میلی‌گرم ۳ بار در روز افزایش می‌دهد.
  • دوز مصرفی کودکان: مقدار دوز و نحوه مصرف قرص میگلیتول برای کودکان باید توسط پزشک تعیین شود.

برای کنترل دیابت دکترت رو انتخاب کردی؟ حالا از دکترتو نوبت بگیر

عوارض جانبی مصرف میگلیتول

قبل از مصرف قرص میگلیتول باید با عوارض جانبی و خطرات آن آشنا شوید. ممکن است در چند هفته اول عوارض زیر را تجربه کنید. این عوارض به‌مرور کاهش پیدا می‌کنند. اگر عوارض برطرف نشد یا بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهال
  • نفخ شکم
  • ناراحتی یا درد شکم
  • افزایش حرکات روده.

در موارد نادر ممکن است این دارو باعث بیماری جدی روده به نام پنوماتوز سیستوئید اینستینالیس شود. علائم آن عبارت‌اند از:

  • اسهال مداوم
  • یبوست
  • خون یا مخاط در مدفوع.

واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. در صورت بروز علائم زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • تورم صورت، زبان و گلو
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در تنفس.

معمولا هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) جز عوارض این دارو نیست. اما اگر پزشک قرص میگلیتول را با داروهای دیگر دیابت تجویز کرده است یا کالری کافی از غذا دریافت نمی‌کنید و یا ورزش سنگین انجام می‌دهید، باید مراقب علائم افت شدید قند خون باشید. علائم هیپوگلیسمی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعریق ناگهانی
  • لرزش دست
  • افزایش ضربان قلب
  • گرسنگی
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • سوزن‌سوزن‌شدن دست‌وپا.

به نقل از webmd در رابطه با درمان علائم افت شدید قند خون:

برای تسکین این علائم از شکر و نوشابه‌های غیر رژیمی استفاده نکنید. زیرا میگلیتول تجزیه قند را کند می‌کند. برای درمان افت قند خون‌، قرص یا ژل گلوکز همراه خود داشته باشید. اگر این قرص را همراه ندارید، مقداری عسل بخورید یا یک لیوان آب‌پرتقال بنوشید تا به‌سرعت قند خون خود را افزایش دهید.

اسهال، نفخ شکم، ناراحتی یا درد شکم و افزایش حرکات روده از عوارض جانبی شایع این دارو است.

در صورت بروز هر یک از عوارض داروی میگلیتول به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

لیست ذکرشده از عوارض این دارو کامل نبوده و در صورت بروز هر علامت مشکوک باید به پزشک اطلاع دهید. اگر دچار هر یک از عوارض جدی داروی میگلیتول شدید یا عوارض رایج آن پس از مدتی از بین نرفت، حتما به دکتر داخلی یا متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروی دیگری را جایگزین کرده یا دوز دارو را تغییر دهد. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

شما می‌توانید علاوه بر مشاوره تلفنی با دکتر غدد و متابولیسم در سایت دکترتو از مشاوره دارویی با دکتر داروساز هم استفاده کنید.

موارد احتیاط و منع مصرف میگلیتول

قبل از مصرف این دارو باید به مواردی توجه داشته باشید. از جمله:

  • اگر به این دارو یا هر داروی مشابهی حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • سوابق پزشک خود را در اختیار پزشک قرار دهید. بیماران مبتلا به مشکلات روده مانند بیماری التهابی روده، انسداد یا زخم و بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی باید این دارو را بااحتیاط مصرف کنند.
  • اگر دچار علائم قند خون خیلی بالا یا پایین شدید، فعالیت‌هایی با سطح هوشیاری بالا را انجام ندهید.
  • در زمان مصرف این دارو از مصرف الکل دوری کنید. زیرا خطر افت شدید قند خون را افزایش می‌دهد.

مصرف داروی میگلیتول در بارداری و شیردهی

این دارو می‌تواند در زمان بارداری خطرات و مزایایی داشته باشد. معمولا برای افرادی که دچار دیابت بارداری می‌شوند، پزشک این دارو را تجویز نمی‌کند. برای کنترل دیابت بارداری رعایت رژیم غذایی مهم بوده و معمولا انسولین تجویز می‌شود.

در دوران شیردهی ممکن است مقدار کمی از دارو وارد شیر مادر شود. اما این مقدار به نوزاد آسیبی وارد نمی‌کند. بااین‌حال بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و سپس دارو را مصرف کنید.

اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.
اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

اختلالات دارویی میگلیتول

برخی از داروها با قرص میگلیتول تداخل دارند. تداخل گاهی باعث تشدید عوارض جانبی شده و خطرناک است. گاهی هم تاثیر هر یک از داروها در بدن کاهش پیدا می‌کند. تعدادی از داروهایی که ممکن است با قرص میگلیتول تداخل داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • محصولات حاوی آنزیم گوارشی مانند آمیلاز و پانکراتین
  • پراملینتید
  • داروهای مسدودکننده بتا مانند متوپرولول، پروپرانولول و قطره چشمی گلوکوم
  • بالوفلوکساسین
  • کلروکین
  • فلروکساسین
  • هیدروکسی کلروکین
  • موکسی فلوکساسین
  • اکتروتید
  • تیوکتیک اسید.

این لیست کامل نبوده و داروهای دیگر هم ممکن است با میگلیتول تداخل داشته باشند. قبل از مصرف این دارو حتما داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. برای مشاوره دارویی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اشکال دارویی میگلیتول

این دارو تنها به شکل خوراکی و به‌صورت قرص تجویز می‌شود. ممکن است این قرص را با نام تجاری گلایست خریداری کنید. قبل از هر وعده غذای اصلی باید قرص میگلیتول را مصرف کنید تا قند خون تنظیم شود.

مکانیسم عملکرد میگلیتول

بسیاری از داروهای ضد دیابت باعث افزایش ترشح انسولین شده و از این طریق قند خون را کنترل می‌کنند. اما قرص میگلیتول چنین عملکردی نداشته و روی آنزیم‌های روده تاثیر می‌گذارد. بعد از مصرف دارو آنزیم‌های روده متصل به غشا به‌صورت برگشت‌پذیر مهار می‌شوند. در نتیجه هضم کربوهیدرات غذا و جذب گلوکز تاخیر پیدا کرده و هیپرگلیسمی بعد از خوردن غذا کاهش پیدا می‌کند.

قرص میگلیتو روی آنزیم‌های روده تاثیر می‌گذارد. هضم کربوهیدرات غذا و جذب گلوکز تاخیر پیدا می‌کند.

قرص میگلیتول سرعت هضم کربوهیدرات غذا را کاهش می‌دهند.
قرص میگلیتول سرعت هضم کربوهیدرات غذا را کاهش می‌دهند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

میگلیتول یکی از داروهای ضد دیابت است که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. این دارو سرعت هضم کربوهیدرات غذا و جذب گلوکز را پایین می‌آورد و از این طریق باعث تنظیم قند خون می‌شود. به همین دلیل افرادی که دچار بیماری‌های مربوط به روده هستند، باید آن را بااحتیاط مصرف کنند.

معمولا قرص میگلیتول باعث افت شدید قند خون نمی‌شود. اما باید مراقب این علائم باشید و در صورت بالا یا پایین‌بودن قند خون به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک می‌تواند دوز دارو را تغییر دهد یا داروی دیگری را جایگزین کند. معمولا قرص میگلیتول سه بار در روز قبل از هر وعده غذای اصلی مصرف می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروی میگلیتول می‌توانید با دکتر غدد یا دکتر داخلی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری به صورت آنلاین یا تلفنی با این متخصصان ارتباط برقرار کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

داروی میگلیتول را باید در دمای اتاق دور از نور مستقیم و رطوبت نگهداری کنید. هنگام مصرف آن به تاریخ انقضا توجه داشته باشید. اگر تاریخ انقضای دارو گذشته است، آن را دور بیندازید.

امکان اوردوز با این دارو کم است. اما باید مراقب علائم افت شدید قند خون و علائم اوردوز مانند مشکل در تنفس بود. در مواقع نادر ممکن است قرص میگلیتول باعث افت شدید قند خون شود و این عارضه گاهی بسیار خطرناک است.

این دارو را تنها می‌توان با تجویز پزشک خریداری کرد. مقدار دوز و نحوه مصرف باید توسط پزشک تعیین شود.

داروی میگلیتول اعتیادآور نبوده و می‌توان پس از مدت‌زمان مصرف طولانی آن را قطع کرد. در مورد مقدار دوز مصرفی و نحوه قطع مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره میگلیتول

  1. ناشناس گفت:

    ای دارو گلوکوفاژ۵۰۰میلی گرام در زمان پریودی میشه استفاده کد یا خیر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متفورمین باعث تحریک ترشح انسولین و افزایش پاسخ بافت ها به اثرات انسولین میشود و از طرفی باعث کاهش سنتز هور مون های مردانه در تخمدان ها و بافت های چربی شده از این طریق به تنظیم فعالیت تخمدان ها کمک میکند . مصرف آن در دوران قاعدگی مشگلی ندارد .