ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین)، بهترین روش زیبایی دندان برای بزرگسالان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (invisalign) روشی پرطرفدار در میان روش‌های مختلف ارتودنسی است. این روش برای افرادی که در انظار عمومی ظاهر می‌شوند و ارتباطات زیادی دارند، بسیار مناسب است و ناهنجاری‌های ضعیف تا متوسط دندان را می‌توان از طریق ارتودنسی اینویزیلاین درمان کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین)، بهترین روش زیبایی دندان برای بزرگسالان

ارتودنسی نامرئی روشی پرطرفدار در حوزه زیبایی دندان است. اگر به دلیل شرایط اجتماعی خود از ارتودنسی دندان پشیمان شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم، ارتودنسی دندان نامرئی چیست؟ انواع آن چه تفاوتی با هم دارند و هزینه این ارتودنسی چقدر است؟

درصورتی‌که تمایل دارید دندان‌های خود را ارتودنسی کنید، باید برای مشاوره و انتخاب بهترین روش به دندانپزشک مراجعه کنید. برای ارتباط با پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با متخصص وجود دارد.

ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین دندان) چیست؟

ارتودنسی دندان یک روش زیبایی و درمانی محسوب می‌شود که به چینش مرتب دندان‌ها کمک می‌کند. افرادی که دندان‌های نامرتب دارند یا فاصله بین دندان‌های آنها زیاد است، از ارتودنسی برای زیبایی دندان‌های خود استفاده می‌کنند. اما این روش محدود به یک تکنیک زیبایی نمی‌شود. یکی از تکنیک‌هایی که امروزه بسیار پرطرف‌دار شده است و بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند، ارتودنسی نامرئی است.

بسیاری از افرادی که به دلیل بیرون‌زدگی براکت‌ها و غیر جذاب بودن آنها از ارتودنسی منصرف شده‌اند، با روی کار آمدن این روش از ارتودنسی نامرئی به انگلیسی invisible orthodontics استفاده کرده و از آن رضایت دارند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

انواع ارتودنسی نامرئی کدام است؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از بهترین خدمات دندانپزشکی است. این تکنیک انواع مختلفی دارد. برخی از آنها کاملا نامرئی بوده و برخی دیگر تا حدودی مشخص می‌شوند. هرکدام از انواع این انواع ارتودنسی مزایا و معایبی دارند. پزشک باتوجه‌به نوع و شدت مشکل دندان بهترین نوع آن را پیشنهاد می‌دهد. در ادامه هر یک از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

متن انگلیسی:
Invisalign can be more effective than fixed orthodontics in some cases because it uses clear aligners that are less visible than metal braces.
ترجمه فارسی:
اینویزیلاین می‌تواند در برخی موارد موثرتر از ارتودنسی ثابت باشد زیرا از ترازهای شفاف استفاده می‌کند که کمتر از بریس‌های فلزی خود را نشان می‌دهند.

به نقل از سایت parkorthodontics

۱. ارتودنسی نامرئی ثابت

برخی از انواع ارتودنسی نامرئی ثابت بوده و نمی‌توان آنها را از دهان خارج کرد. تا زمانی که تغییرات به میزان ایده‌آل نرسد، براکت‌ها درون دهان باقی می‌مانند. انواع ارتودنسی ثابت دو فک عبارتند از:

ارتودنسی نامرئی لینگوال یا ارتودنسی از پشت دندان

در روش ارتودنسی لینگوال دندان یا داخلی، بریس‌ها پشت دندان چسبیده می‌شوند. ابتدا از پشت دندان‌ها تصاویری اسکن شده تهیه می‌شود و طبق آن براکت‌های سفارشی را تهیه می‌کنند. گاهی از براکت‌های داخلی فقط برای دندان‌های بالا و گاهی برای هر دو فک استفاده می‌شود.

افرادی که به دلیل شغل خود مدام در انظار عمومی هستند، طرف‌دار این روش هستند و برای ارتودنسی از روش لینگوال استفاده می‌کنند. این براکت‌ها ثابت بوده و تا تکمیل درمان روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

ارتودنسی نامرئی لینگوال یا ارتودنسی از پشت دندان چیست؟
عکس ارتودنسی نامرئی، این براکت‌ها ثابت بوده و تا تکمیل درمان روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان (ارتودنسی متحرک شفاف)

در این روش از براکت‌هایی از جنس کامپوزیت یا سرامیک استفاده می‌شود. این براکت‌ها نسبت به براکت‌های فلزی شکننده‌تر و ضعیف‌تر هستند. همچنین نسبت به براکت‌های فلزی بزرگ‌تر هستند. همان‌طور که گفتیم بریس‌های سرامیکی ثابت بوده و تا تکمیل درمان روی دندان‌ها باقی می‌مانند.

ازآنجایی‌که این براکت‌ها شکننده هستند، دندان‌پزشک در هر معاینه به‌آهستگی فشار را اعمال می‌کند. به همین دلیل طول درمان نسبت به ارتودنسی سنتی بیشتر می‌شود.

۲. ارتودنسی نامرئی متحرک

در روش ارتودنسی متحرک می‌توان در هر ساعت از شبانه‌روز قالب را از دهان خارج کرد. البته نباید بیشتر از ۴ ساعت در روز قالب را از دهان بیرون آورد. در غیر این صورت تاثیر ارتودنسی بسیار پایین می‌آید. ارتودنسی متحرک بسیار پرطرف‌دار بوده و از تکنیک زیر برای آن استفاده می‌شود.

ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف

پلاک‌ها یا الاینرهای شفاف، متحرک و قابل جابه‌جایی هستند. این روش، ارتودنسی نامرئی بدون سیم است. برای تهیه آنها به‌صورت سفارشی از دندان‌ها قالب گرفته شده و طبق این قالب پلاک تهیه می‌شود. پلاک‌های شفاف کم تهاجمی بوده و درد کمی ایجاد می‌کنند. این پلاک‌ها در برابر سایش مقاوم بوده و کدر نمی‌شوند. شما می‌توانید زمان خوردن و آشامیدن و مسواک زدن پلاک را از دهان خارج کنید.

استفاده از الاینرهای شفاف نیاز به نظم دارد. اگر به طور منظم از آنها استفاده نکنید، در درمان تاخیر ایجاد شده و ممکن است هزینه‌های درمان جایگزین هم به هزینه‌های شما اضافه شود. ممکن است بخواهید روش ارتودنسی دیمون را هم امتحان کنید. ارتودنسی دیمون نوعی ارتودنسی ثابت است که از براکت‌های شفاف استفاده می‌کند.

آیا ارتودنسی نامرئی فک بالا یا پایین به تنهایی امکان‌پذیر است؟

همین حالا از دندانپزشک مشاوره بگیر!

انواع روش ساخت پلاک ارتودنسی نامرئی چیست؟

اینویزیلاین گزینه‌های درمانی مختلفی را ارائه می دهد. برخی از آنها عبارتند از:

اینویزیلاین آی هفت (Invisalign i7)برای مسائل جزئی ارتودنسی با تمرکز بر روی هم ترازی دندان‌های جلو طراحی شده است و از هفت تراز کننده استفاده می‌کند.
ارتودنسی نامرئی اکسپرس (Invisalign Express)برای موارد خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی طراحی شده که معمولاً شامل حداکثر ۱۴ مجموعه الاینر است و طیف وسیعی از مشکلات دندانی مانند شکاف، شلوغی و اصلاحات جزئی بایت را برطرف می‌کند.
اینویزیلاین کامل (Invisalign Full)جامع‌ترین گزینه درمانی برای موارد پیچیده ارتودنسی که نیاز به حرکت قابل توجه دندان دارند.
اینویزیلاین لایت (Invisalign Lite)یک گزینه درمانی میانی است که میان اکسپرس و کامل قرار می‌گیرد و حداکثر ۲۶ مجموعه الاینر دارد.
روش ساخت پلاک ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟

این روش ارتودنسی برای افرادی که فعالیت اجتماعی دارند و نمی‌خواهند، براکت‌ها روی دندان آنها دیده شود، بسیار مناسب است. دانشجویان، فروشندگان، مدیران، سخنرانان و بسیاری از افرادی که هرروزه با افراد مختلفی صحبت می‌کنند، می‌توانند با این گزینه به‌راحتی ارتودنسی انجام دهند.

بریس‌های نامرئی به دلیل ظاهر خوبی که ایجاد می‌کنند، به افزایش اعتمادبه‌نفس کمک کرده و جایگزین خوبی برای بریس‌های سیمی معمولی هستند. اما این روش ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد.

این روش برای بزرگسالان و نوجوانان در سنین بالا مناسب است. کودکان برای رفع مشکلات ارتودنسی باید از براکت‌های فلزی سنتی استفاده کنند. پزشک پس از معاینه دندان‌ها تصمیم می‌گیرد که شما برای این روش کاندید مناسبی هستید یا نه. معمولا شرایط زیر را می‌توان با ارتودنسی نامرئی برطرف کرد:

  • اوربایت یا اورجت دندان (حالتی که دندان‌های فک بالا جلوتر از دندان‌های فک پایین قرار می‌گیرد و روی زیبایی لبخند تاثیر منفی دارد.)
  • دندان‌هایی با فاصله زیاد
  • دندان‌های کج
ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟
بریس‌های نامرئی به دلیل ظاهر خوبی که ایجاد می‌کنند، به افزایش اعتمادبه‌نفس کمک کرده و جایگزین خوبی برای بریس‌های سیمی معمولی هستند.

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب نیست؟

ارتودنسی نامرئی ممکن است برای افرادی که مشکلات ارتودنسی شدید دارند، عدم رعایت انطباق در استفاده از الاینرها، کودکان خردسالی که نمی‌توانند سایش و بهداشت را رعایت کنند، شرایط خاص دندانی، و افرادی که فک آنها هنوز در حال رشد است مناسب نیست.

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست؟

این روش ارتودنسی مزایایی داشته و به دلیل همین مزایا طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. از جمله:

  • نامرئی بوده و برای حضور در انظار عمومی مناسب است.
  • تمیزکردن آسان در روش ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف
  • احتمال پوسیدگی کمتر در روش ارتودنسی متحرک

برای داشتن دندان‌های ردیف و یکدست، از بهترین دندانپزشک نوبت بگیر!

مراحل ارتودنسی نامرئی چگونه است؟

برای انجام ارتودنسی دندان نامرئی ابتدا باید معایناتی از دندان‌ها انجام شود. سپس باتوجه‌به نوع ارتودنسی باید قالب‌های لازم تهیه شود. اگر از ارتودنسی لینگوال استفاده شود، ابتدا تصویربرداری از پشت دندان‌ها انجام شده تا براکت‌ها طراحی شوند. با استفاده از تصاویر اسکن شده براکت‌ها توسط کامپیوتر طراحی شده و به‌صورت سفارشی تهیه می‌شوند.

اما اگر نیاز به ارتودنسی با الاینرهای شفاف باشد، قالب سه‌بعدی از دندان‌ها گرفته شده و به آزمایشگاه مخصوص فرستاده می‌شوند. در آزمایشگاه با استفاده از فناوری کامپیوتری پلاک‌ها را می‌سازند.  

اینفوگرافی راهنمای ارتودنسی نامرئی
اینفوگرافی راهنمای ارتودنسی نامرئی

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

مدت‌زمان ارتودنسی نامرئی به‌شدت مشکلات دندان و نوع ارتودنسی بستگی دارد. به طور معمول دندان‌پزشک بین ۶ تا ۳۶ ماه درمان را توصیه می‌کند. بیشتر درمان‌ها بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشند. برخی افراد مشکلات کمی داشته و در مدت‌زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه می‌رسند.

اما در برخی دیگر از افراد جابه‌جایی دندان‌ها باید بیشتر باشد و تکمیل درمان نیاز به زمان طولانی‌تری دارد. برای اطلاع از مدت‌زمان درمان خود باید با دندان‌پزشک مشاوره داشته باشید. پزشک دندان‌های شما را معاینه کرده و باتوجه‌به نوع مشکل زمان درمان را تعیین می‌کند.

مراقبت های ارتودنسی نامرئی

در انواع مختلف ارتودنسی رعایت بهداشت دهان بسیار مهم بوده و عدم رعایت آن می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شود. بعد از هر وعده غذا باید به‌خوبی دندان‌ها را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید. در نوع براکت سرامیکی به دلیل ضعیف بودن براکت‌ها باید مراقبت بیشتری کرد. با هر فشار و ضربه‌ای امکان شکستن براکت‌ها وجود دارد.

مراقبت های ارتودنسی نامرئی چیست؟
در نوع براکت سرامیکی به دلیل ضعیف بودن براکت‌ها باید مراقبت بیشتری کرد.

معایب ارتودنسی نامرئی یا الاینر شفاف یا اینویزیلاین چیست؟

پیش از انجام این روش ارتودنسی باید مزایا و معایب آن را با هم مقایسه کرده و سپس تصمیم بگیرید. برخی از مهم‌ترین معایب این روش عبارتند از:

  • هزینه بیشتر نسبت به براکت‌های معمولی
  • طولانی شدن مدت‌زمان درمان در روش براکت‌های سرامیکی
  • برطرف‌کردن مشکلات ضعیف تا متوسط
  • امکان گم‌شدن پلاک‌ها در نوع ارتودنسی متحرک
مزایای ارتودنسی نامرئیمعایب ارتودنسی نامرئی
احتمال پوسیدگی کمتر در روش ارتودنسی متحرکامکان گم‌شدن پلاک‌ها در نوع ارتودنسی متحرک
تمیزکردن آسان در روش ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفافطولانی شدن مدت‌زمان درمان در روش براکت‌های سرامیکی
نامرئی بوده و برای حضور در انظار عمومی مناسب است.هزینه بیشتر نسبت به براکت‌های معمولی
معایب و مزایای ارتودنسی نامرئی

آیا ارتودنسی نامرئی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

هر نوع از روش‌های ارتودنسی در صورت عدم رعایت بهداشت می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. وجود یک جسم خارجی روی دندان‌ها احتمال آلودگی را در دهان بالا می‌برد. به همین دلیل باید بعد از هر وعده غذا به‌خوبی دندان‌ها و براکت‌ها را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

آیا درمان با الاینر شفاف ارتودنسی دردناک است؟

بریس‌های شفاف راحت‌تر از ارتودنسی ثابت هستند، اما همچنان به دلیل جابجایی دندان‌ها با احساس درد همراه هستند. اگر لبه‌های الایر زیر یا تیز بود حتما با دندانپزشک در میان بگذارید.

آیا درمان با الاینر شفاف ارتودنسی دردناک است؟
اگر ناهنجاری‌های دهان ضعیف تا متوسط باشد، می‌توان از روش ارتودنسی دندان نامرئی استفاده کرد.

قیمت ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین در دکترِتو کلینیک

قیمت خدمات دندانپزشکی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به روش‌های سنتی بیشتر است. به عنوان مثال براکت‌های سرامیکی از براکت‌های فلزی گران‌تر بوده و برخی افراد برای کاهش هزینه فقط در فک بالا یا فقط برای دندان‌های جلو از این براکت استفاده می‌کنند. روی بقیه دندان‌ها براکت‌های فلزی چسبانده می‌شود. برای اطلاع از هزینه ارتودنسی متحرک یا نامرئی به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا

هزینه ارتودنسی نامرئی فک بالا نسبت به ارتودنسی کل دندان‌ها کمتر می‌شود. برخی افراد برای کاهش هزینه ارتودنسی فک بالا از روش نامرئی استفاده کرده و برای فک پایین ارتودنسی سنتی استفاده می‌کنند. با استفاده از این روش قیمت به حداقل ممکن می‌رسد.  

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی اینویزیلاین یکی از روش‌های جدید و پرطرف‌دار ارتودنسی است. افرادی که مدام در انظار عمومی ظاهر می‌شوند و روابط اجتماعی بالایی دارند، می‌توانند از روش‌های ارتودنسی نامرئی استفاده کنند. در نوع متحرک آن از الاینر شفاف استفاده می‌شود که به‌راحتی می‌توان آن را خارج کرد.

انواع ثابت آن دو نوع براکت داخلی (لینگوال) و براکت سرامیکی هستند. براکت‌های سرامیکی روی دندان قرار گرفته و همرنگ دندان هستند. اما براکت داخلی پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد. هرکدام از روش‌های ارتودنسی دندان نامرئی مزایا و معایبی دارند. دندان‌پزشک باتوجه‌به شدت ناهنجاری بهترین نوع آن را پیشنهاد می‌دهد.

برای پیداکردن بهترین دکتر دندانپزشک ارتودنسی نامرئی در اهواز، تهران و سایر شهرها می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر طول درمان توسط پزشک به‌درستی تعیین شود و در روش ارتودنسی متحرک به طور منظم از پلاک استفاده شود، احتمال بازگشت دندان‌ها وجود ندارد. این روش نیز مشابه روش سنتی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

در این روش نیز مانند دیگر روش‌های ارتودنسی بعد از هر جلسه معاینه و سفت کردن سیم‌ها مقداری درد احساس می‌شود. در روش ارتودنسی با الاینرهای شفاف در روزهای اول مقداری درد وجود دارد. با حرکت دندان‌ها به عقب این درد از بین می‌رود. در روش ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی نیز به دلیل شکننده بودن براکت‌ها فشار کمتر بوده و نسبت به روش سنتی درد کمتر است.

این روش ارتودنسی برای افرادی با ناهنجاری‌های جزئی تا متوسط دندان گزینه خوبی است. اما در کودکان یا افرادی با ناهنجاری‌های شدید نمی‌توان از این روش نتیجه خوبی دریافت کرد.

الاینر نامرئی باید در بیشتر ساعات روز داخل دهان باشد. معمولا دندان‌پزشک توصیه می‌کند، بیشتر از ۴ ساعت در روز پلاک را از دهان خارج نکنید. در غیر این صورت تاثیر درمان بسیار پایین می‌آید. پلاک تنها در زمان خوردن، آشامیدن و مسواک زدن باید برداشته شود.

در این روش به دلیل بالاتر بودن قیمت ابزار، جدید بودن این روش و سفارشی‌سازی پلاک‌ها و براکت‌ها هزینه درمان بالاتر است. به همین دلیل برخی افراد فقط برای دندان‌ها فک بالا یا چند دندان جلو از براکت‌های سرامیکی استفاده می‌کنند تا هزینه کمتر شود.

بستگی به شرایط دندانی بیماران دارد. اگر برای مرتب کردن دندان باشد تا چند سال اما برای بیماری‌هایی مانند دندان قروچه ممکن است تا سالها طول بکشد.

درمان با اینویزیلاین در دوران بارداری برای شما و کودک در حال رشد شما بی‌خطر است.

به‌طورکلی برای انجام ارتودنسی بهتر است در سنین پایین اقدام کرد. کودکان از سنین حدود ۶ سال می‌توانند ارتودنسی کنند. اما روش ارتودنسی دندان نامرئی بیشتر برای بزرگسالان و نوجوانان در سنین بالا پیشنهاد می‌شود.

هر روش باتوجه‌به نیاز شخص و میزان ناهنجاری دندان می‌تواند مناسب باشد. اگر ناهنجاری دندان کم باشد و شخص بخواهد در انظار عمومی ظاهر شود، روش ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف گزینه خوبی است. روش ارتودنسی لینگوال نیز به‌خوبی مخفی شده و به دلیل ثابت بوده و فشار بیشتر تاثیر بیشتری دارد.

اگر ناهنجاری‌های دندان ضعیف تا متوسط باشد، ارتودنسی دندان نامرئی می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. اما اگر مشکلات دندان شدید باشد، نمی‌توان با این روش به نتیجه خوبی رسید.

برای ازبین‌بردن فاصله بین دندان‌ها، اوربایت یا اورجت دندان و کجی آنها می‌توان از این روش استفاده کرد. رفع این ناهنجاری‌ها در چهره تاثیر زیادی داشته و به زیبایی بیشتر صورت کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن