ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ارتودنسی لینگوال یکی از روش‌های ارتودنسی نامرئی است که براکت‌ها پشت دندان قرار گرفته و دیده نمی‌شوند. هزینه ارتودنسی زبانی نسبت به روش‌های معمولی بالاتر است. در این روش باید به بهداشت دهان و دندان بسیار دقت داشت؛ زیرا تمیز کردن براکت‌ها سخت است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی چیست؟

ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی پشت دندانی و زبانی یکی از انواع روش‌های ارتودنسی نامرئی است که برای بزرگسالان بسیار مناسب است. در این روش براکت‌ها پشت دندان وصل شده و با سیم دندان‌ها را به سمت عقب هدایت می‌کنند. متخصص ارتودنسی باید در این روش براکت‌ها را به‌صورت سفارشی طراحی کند.

درصورتی‌که تصمیم به ارتودنسی دندان دارید، حتما برای انتخاب بهترین روش ارتودنسی با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مشاوره داشته باشید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

ارتودنسی لینگوال چیست؟

ارتودنسی دندان روش‌های مختلفی دارد. در روش‌های سنتی ارتودنسی، براکت‌ها روی دندان‌ها وصل شده و با سیم دندان‌ها به سمت عقب کشیده می‌شود. این نوع ارتودنسی تاثیر بسیار خوبی دارد. اما به دلیل مشخص بودن براکت‌ها، بسیاری از افراد به‌ویژه بزرگسالان تمایلی به استفاده از آنها ندارند.

به همین دلیل انواع مختلفی از ارتودنسی نامرئی طراحی شده است. افرادی که مدام در انظار عمومی هستند، می‌توانند از ارتودنسی مخفی استفاده کنند. ارتودنسی لینگوال یکی از بهترین ارتودنسی‌های نامرئی است که طرف‌داران زیادی دارد.

در روش ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی زبانی براکت‌ها پشت دندان قرار می‌گیرند. مشابه حالت سنتی با سیم به هم وصل شده و دندان‌ها را به‌مرور به عقب می‌کشد. براکت‌ها در این روش به‌صورت سفارشی طراحی شده تا به‌خوبی پشت دندان‌ها قرار بگیرند.

خدمات دندانپزشکی

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

۲۰۰۰+ خدمت

بهترین افراد برای ارتودنسی پشت دندانی چه کسانی هستند؟

اگر شما جز افرادی هستید که مدام با دیگران در ارتباط بوده و روابط اجتماعی بالایی دارید، احتمالا تمایلی به ارتودنسی سنتی ندارید. برای شما بهترین گزینه ارتودنسی مخفی به‌ویژه ارتودنسی لینگوال است.

ارتودنسی پشت دندانی مشابه ارتودنسی‌های سنتی عمل کرده و می‌تواند همین تاثیر را ایجاد کند. این روش برای بسیاری از افراد به‌خصوص بزرگسالان مناسب است. البته کودکان و حتی برخی بزرگسالان دندان‌های کوچکی داشته و سطح دندان برای براکت‌های لینگوال به‌اندازه کافی بزرگ نیست. به همین دلیل پزشک باید تشخیص دهد که سایز دندان‌ها برای ارتودنسی زبانی مناسب است یا نه.

برخی از ناهنجاری‌های دندان را نمی‌توان با این روش درمان کرد. به‌عنوان‌مثال افرادی که اوربایت شدید دارند، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. اوربایت به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های فک بالا بیش از حد روی دندان‌های فک پایین همپوشانی داشته و روی آنها قرار می‌گیرند.

اگر برای شما مهم است که براکت‌های ارتودنسی در دهان دیده نشوند، بهترین گزینه ارتودنسی لینگوال است. البته این روش برای افرادی که ناهنجاری‌های شدید دارند یا دندان‌های آنها کوچک است، مناسب نیست.

متن انگلیسی:
Like regular braces, lingual braces use metal brackets and wires.
ترجمه فارسی:
مانند بریس‌های معمولی، ارتودنسی لینگوال از براکت‌ها و سیم‌های فلزی استفاده می‌کند.

به نقل از سایت ewellorthodontics

روش ارتودنسی لینگوال و مزایای ارتودنسی پشت دندانی چیست؟

ارتودنسی با براکت لینگوال چه مشکلاتی را اصلاح می کند؟ بریس‌های زبانی مزایای زیادی داشته و به همین دلیل هم بسیاری از افراد از این روش ارتودنسی مخفی استفاده می‌کنند. اگر شما کاندید مناسب برای استفاده از این روش باشید، احتمالا ارتودنسی لینگوال بهترین گزینه خواهد بود. برخی از مهم‌ترین مزایای آن شامل موارد زیر می‌شود.

روش ارتودنسی لینگوال و مزایای ارتودنسی پشت دندانی چیست؟
در این روش ارتودنسی، براکت‌ها پشت دندان وصل می‌شوند. عکس ارتودنسی لینگوال را مشاهده می‌کنید.

۱. ارتودنسی لینگوال نامرئی

تمامی اجزای این ارتودنسی مخفی شامل براکت‌ها، سیم‌ها و نوارهای الاستیک پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و به نوعی ارتودنسی نامرئی هستند. به همین دلیل، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان در حالت عادی آنها را مشاهده کرد. تنها زمانی که دهان خود را به طور کامل باز کنید، براکت‌ها مشخص می‌شوند.

۲. درد کمتر ارتودنسی پشت دندانی

مطالعات دررابطه‌با این موضوع نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند. اما بیشتر نتایج مربوط به درد کمتر ارتودنسی زبانی بوده است. در یکی از مطالعات روی ۱۳۰ بزرگسال از روش‌های مختلف ارتودنسی استفاده شد. نتایج نشان داد، افرادی که از ارتودنسی پشت دندانی استفاده کرده‌اند، در ماه اول درد کمتری داشته‌اند.

البته در تحقیق دیگری تفاوت درد بین ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی سنتی بررسی شد. این تحقیق نشان داد که در ارتودنسی زبانی بیشتر درد زبان وجود دارد و در ارتودنسی سنتی درد بیشتر در ناحیه لب‌ها و گونه حس می‌شود. درد در چند هفته اول درمان کاملا طبیعی بوده و ممکن است پزشک برای کاهش درد مسکن یا خوردن غذاهای سرد را تجویز کند.

درد کمتر ارتودنسی پشت دندانی حقیقت دارد؟
در ارتودنسی زبانی بیشتر دردِ زبان وجود دارد و در ارتودنسی سنتی درد بیشتر در ناحیه لب‌ها و گونه حس می‌شود.

۳. تغییر سبک زندگی با ارتودنسی لینگوال

ازآنجایی‌که در روش ارتودنسی زبانی براکت‌ها پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند، زندگی با آنها ساده‌تر است. درست است که در تمامی روش‌ها ارتودنسی باید در روزهای اول غذای نرم خورد و نحوه تمیزکردن آنها را یاد گرفت؛ اما در روش ارتودنسی لینگوال انجام برخی کارها ساده‌تر می‌شود.

به‌عنوان‌مثال افرادی که سازهای فلوت یا ساکسیفون را می‌نوازند، بعد از چسباندن براکت‌ها در ارتودنسی سنتی با مشکل مواجه می‌شوند. اما در ارتودنسی زبانی چنین مشکلی به وجود نمی‌آید. همچنین زوجین ممکن است زمان معاشقه با وجود ارتودنسی سنتی مشکلاتی داشته باشند. در ارتودنسی لینگوال این مشکل حل شده است.

۴. طراحی سفارشی ارتودنسی پشت دندانی

در این روش ارتودنسی مخفی بریس‌های زبانی با کمک کامپیوتر و نرم‌افزارهای مخصوص طراحی می‌شوند. در نتیجه کاملا شخصی‌سازی شده و مشکلات گفتاری و جویدن غذا به حداقل می‌رسد. اما در ارتودنسی سنتی این‌چنین نبوده و مشکلات شدیدتر است. همچنین برخی تحقیقات نشان داده‌اند، طراحی براکت‌ها به‌صورت سفارشی در کاهش درد زبان و زخم‌های فشاری هم تاثیر مثبت داشته است.  

آیا ارتودنسی لینگوال برای شما مناسب است؟

همین حالا از دندانپزشک مشاوره بگیر!

طول دوره درمان با ارتودنسی لینگوال چقدر است؟

ارتودنسی از خدمات دندانپزشکی است که نیاز به صبر و حوصله دارد. طول دوره درمان ارتودنسی مخفی به نوع و شدت ناهنجاری دندان بستگی دارد. اگر بی‌نظمی دندان‌ها خفیف باشد، معمولا ۷ تا ۱۲ ماه درمان کافی است. اما اگر ناهنجاری شدید باشد و درمان پیچیدگی‌هایی داشته باشد، باید ۲۰ تا ۲۴ ماه براکت‌ها در دهان باقی بمانند.

بهتر است برای اطلاع از طول دوره درمان با دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی مشورت کنید. پزشک پس از معاینه دندان‌ها طول دوره درمان را تخمین می‌زند.

اینفوگرافی ارتودنسی لینگوال
اینفوگرافی ارتودنسی لینگوال

روش مراقبت از ارتودنسی لینگوال چگونه است؟

مهم‌ترین بخش مراقبت از ارتودنسی لینگوال مانند ارتودنسی ثابت دو فک، بهداشت دهان و دندان است. اگر بهداشت به‌خوبی رعایت نشود، امکان پوسیدگی دندان‌ها و عفونت وجود دارد. تمیزکردن براکت‌ها در ارتودنسی پشت دندانی سخت‌تر است. زیرا دسترسی به آنها مشکل بوده و فاصله براکت‌ها از هم کم است. به همین دلیل باید بعد از هر وعده غذایی به‌خوبی دندان‌ها را مسواک بزنید و بین همه براکت‌ها را نخ دندان بکشید.

اگر در روزهای اول احساس درد دارید، به پزشک اطلاع دهید. احتمالا متخصص ارتودنسی مسکن برای شما تجویز می‌‌کند. همچنین در چند روز اول باید از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید. این نوع مواد غذایی ناراحتی را کمتر می‌کنند. ممکن است پزشک شستشوی دهان با آب‌نمک را نیز توصیه کند.

معایب ارتودنسی لینگوال چیست؟

در کنار مزایای ذکر شده، ارتودنسی پشت دندانی می‌تواند معایبی هم داشته باشد. قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این روش زیبایی دندان باید معایب آن را نیز بررسی کنید. مهم‌ترین معایب ارتودنسی پشت دندانی شامل موارد زیر است.

۱. میزان تجربه و آموزش متخصص ارتودنسی (آیا قرارگیری بریس های لینگوال دشوار است؟)

تکنیک‌های ارتودنسی لینگوال بسیار متفاوت از سایر ارتودنسی‌ها است. در آموزش‌های بالینی این نوع ارتودنسی آموزش داده نمی‌شود. به همین دلیل باید دقت داشته باشید که متخصص تجربه این نوع ارتودنسی را داشته باشد. تخصص ارتودنتیست بسیار مهم است و می‌تواند حالت فک شما را تصحیح کرده یا تغییر دهد.

به دنبال داشتن دندان‌های ردیف و یکدستی؟ برای ارتودنسی پشت دندانی همین الان نوبت بگیر!

۲. هزینه بیشتر ارتودنسی لینگوال

هزینه ارتودنسی زبانی نسبت به ارتودنسی‌های معمولی بالاتر است. اگر براکت‌ها سفارشی طراحی شوند، هزینه بسیار بیشتر می‌شود. به همین دلیل این روش برای افرادی که بودجه کمی دارند، مناسب نیست.

۳. مشکلات بهداشت دندان در ارتودنسی پشت دندانی

تمیزکردن براکت‌های پشت دندانی نسبت به براکت‌های معمولی سخت‌تر است. ذرات غذا بیشتر بین این براکت‌ها قرار می‌گیرند. فاصله براکت‌ها در این ارتودنسی کمتر بوده و تمیزکردن آنها مشکل می‌شود. برای بهداشت دندان باید بین براکت‌ها به‌خوبی نخ دندان کشیده شود.

یکی دیگر از تکنیک‌های مهم در ارتودنسی، دیمون است. ارتودنسی دیمون چیست؟ روشی برای مرتب کردن دندان‌ها است که از براکت‌های کوچکتر با قابلیت تمیز شدن راحت‌تری نسبت به مدل ثابت آن استفاده می‌کند.

۴. آیا ارتودنسی لینگوال روی نحوه صحبت کردن شما تاثیر دارد؟

برخی افراد به سرعت خودشان را با بریس زبانی وفق می‌دهند و تاثیر کمی در گفتار خود حس می‌کنند. اما در حالت کلی به دلیل شرایط قرارگیری این براکت‌های دندان، ممکن است کمی در تلفظ «س»، «ش»، «ف» دچار مشکل شوید.

مزایای ارتودنسی لینگوالمعایب ارتودنسی پشت دندان
نامرئی بودن ارتودنسی زبانیمشکلات بهداشت دندان
درد کمترهزینه بیشتر
تغییر سبک زندگی کمترمیزان تجربه و آموزش متخصص ارتودنسی
طراحی سفارشی ارتودنسی پشت دندانی
مزایا و معایب ارتودنسی لینگوال

قیمت ارتودنسی لینگوال در دکترِتو کلینیک 

قیمت ارتودنسی نامرئی لینگوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. تخصص پزشک، موقعیت جغرافیایی مطب و طول دوره درمان هم در قیمت‌گذاری تاثیر دارد. قیمت این ارتودنسی به نسبت روش‌های سنتی بالاتر بوده و گاهی حدود ۵ برابر ارتودنسی معمولی هزینه دربردارد.

سیم‌های بریس‌های معمولی به شکل نعل اسبی یکنواخت خم می‌شوند، اما برخی از برندهای بریس‌های زبانی را می‌توان به‌صورت رباتیکی خم کرد تا با خطوط دهان بیمار مطابقت داشته باشد. این تناسب سفارشی می‌تواند زمان درمان شما را کوتاه کند، اما هزینه ارتودنسی افزایش می‌یابد. برای اطلاع از قیمت ارتودنسی مخفی و هزینه ارتودنسی ثابت به دکترِتو کلینیک مراجعه کنید.

قیمت ارتودنسی لینگوال در دکترِتو کلینیک چقدر است؟
قیمت این ارتودنسی به نسبت روش‌های سنتی بالاتر بوده و گاهی حدود ۵ برابر ارتودنسی معمولی هزینه دربردارد.

بهترین متخصص ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال جز روش‌های سخت است و پزشک باید با دقت زیاد براکت‌ها را پشت دندان وصل کند. این روش نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. به همین دلیل هنگام انتخاب متخصص ارتودنسی باید به این موضوع دقت داشته باشید و مطمئن شوید که پزشک تجربه ارتودنسی پشت دندانی را دارد. اگر متخصص تجربه این روش را نداشته باشد، درمان شما موفقیت‌آمیز نبوده و تاثیری ایجاد نمی‌کند.

برای پیداکردن متخصص ارتودنسی لینگوال در اصفهان، شیراز، تهران و مشهد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد. شما می‌توانید در مشاوره آنلاین سوالات خود را مطرح کرده و در مورد میزان تجربه پزشک اطلاعات کافی کسب کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی زبانی یک نوع از ارتودنسی نامرئی است. در این روش براکت‌ها پشت دندان‌ها قرار گرفته و در ظاهر هیچ براکتی دیده نمی‌شود. افرادی که در انظار عمومی ظاهر می‌شوند و روابط اجتماعی بالایی دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. ارتودنسی پشت دندانی کاملا نامرئی بوده و در صورت طراحی سفارشی از دکتر دندانپزشک، درد کمتری دارد.

برای بسیاری از ناهنجاری‌های دندان می‌توان از این روش استفاده کرد. البته ناهنجاری‌هایی مانند اوربایت شدید با ارتودنسی پشت دندانی درمان نمی‌شوند. هزینه این ارتودنسی بالا بوده و برخی افراد به همین دلیل از انجام آن منصرف می‌شوند و سراغ ارتودنسی معمولی می‌روند. برای پیداکردن یک دندانپزشک خوب یا متخصص ارتودنسی لینگوال می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره متنی، تلفنی و مشورت با دکتر دندانپزشک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به آن بخش از دندان که در تماس با زبان قرار می‌گیرد، لینگوال می‌گویند.

ارتودنسی دندان فک بالا و پایین، می‌تواند مشکلات بایت دندانی و تراز نبودن دندان را برطرف کند.

بله، این روش هزینه بالاتری دارد. برای اطلاع از جدیدترین تخفیفات و قیمت خدمات پزشکی، به دکترتو مراجعه کنید.

برای بسیاری از ناهنجاری‌ها دندان می‌توان از این روش استفاده کرد. همانند روش ارتودنسی سنتی، ارتودنسی پشت دندانی می‌تواند دندان‌ها را صاف کرده و به سمت عقب هدایت کند. اما در شرایطی مانند اوربایت شدید، نمی‌توان از این روش استفاده کرد.

ارتودنسی لینگوال نوعی ارتودنسی نامرئی است. برای افرادی که نمی‌خواهند ارتودنسی آنها دیده شود، این روش بهترین گزینه است. تاثیر آن مشابه ارتودنسی معمولی بوده و می‌توان به‌راحتی از آن استفاده کرد.

برخی افراد برای کاهش هزینه فقط برای دندان‌های جلو یا فک بالا از این روش استفاده می‌کنند و برای بقیه دندان‌ها ارتودنسی معمولی به کار می‌رود. شما هم می‌توانید پس از مشورت با دندانپزشک چنین اقدامی را انجام دهید.

کیفیت درمان با ارتودنسی معمولی هیچ تفاوتی نداشته و تاثیر آن بسیار خوب است. حتی اگر براکت‌ها به‌صورت سفارشی طراحی شوند، کیفیت بالاتر رفته و عوارضی مانند درد و فشار کمتر می‌شود.

تمامی روش‌های ارتودنسی در یک ماه اول درد و ناراحتی دارند. در این روش نیز ممکن است کمی درد به‌ویژه در قسمت زبان احساس کنید. دندانپزشک برای کاهش درد احتمالا مسکن تجویز می‌کند.

ازآنجایی‌که براکت‌های ارتودنسی پشت دندانی با زبان تماس دارند، گاهی ممکن است به زبان آسیب بزنند. اگر براکت‌ها به‌صورت سفارشی طراحی شوند، این عارضه کمتر اتفاق میفتد.

جلو زدگی فک بالا یا اوربایت را می‌توان با این روش نیز برطرف کرد. در شرایطی که اوربایت ضعیف تا متوسط باشد، متخصص ارتودنسی می‌تواند از بریس زبانی هم استفاده کند. اما اگر اوربایت شدید باشد، دیگر این روش کاربرد ندارد.

در روزهای اول غذا خوردن با ارتودنسی سخت است. به همین دلیل پزشک توصیه می‌کند، از غذاهای نرم و سبک استفاده کنید. پس از مدتی به بریس پشت دندانی عادت کرده و می‌توانید راحت غذا بخورید.

این روش ارتودنسی به دلیل تماس با زبان می‌تواند روی گفتار تاثیر داشته باشد. به‌ویژه در روزهای اول این حالت شدید است. اگر براکت‌ها به‌صورت سفارشی طراحی شده باشند، این عارضه کاهش پیدا می‌کند. معمولا پس از چند هفته به براکت‌ها در دهان عادت کرده و مشکل گفتاری برطرف می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن