۷ دلیل اصلی لکه بینی و عللی که منجر به خونریزی واژینال می شوند

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لکه بینی یکی از علائمی است که می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف زنان یا یک مسئله‌ی عادی مانند لانه‌گزینی جنین و پریود باشد. باید علت خونریزی‌های غیرطبیعی زنان را بشناسیم و برای درمان آنها اقدام کنیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت لکه بینی چیست؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

لکه بینی یا خونریزی واژینال جز نگرانی‌هایی است که گاهی زنان به آن دچار شده و به‌دنبال علت ایجاد آن هستند. اگر شما هم بین دو پریود دچار خونریزی رحم می‌شوید یا پس از یائسگی خونریزی واژن دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم علت لکه بینی چیست؟ خونریزی واژن چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان خونریزی واژینال را درمان کرد؟

درصورتی‌که چندین بار دچار لکه بینی شده‌اید، باید به متخصص زنان مراجعه‌کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو برای تعیین وقت حضوری یا مشاوره به‌صورت آنلاین و تلفنی اقدام کنید.  

لکه بینی یا خونریزی واژینال چیست؟

خونریزی واژینال غیرطبیعی بین دوره‌های پریود به نام‌های خونریزی بین قاعدگی، لکه بینی و متروراژی هم شناخته‌می‌شود. هنگامی‌که خونریزی بین دوره‌های عادی قاعدگی رخ می‌دهد، علل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد. در حالی‌که بعضی از علل ممکن است به‌راحتی درمان شوند، برخی علل دیگر می‌توانند نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی باشند. اگر متوجه لکه‌بینی یا خونریزی زیاد بین دوره‌ای شدید، برای انجام آزمایش‌های لازم، تشخیص و بررسی گزینه‌های درمان به دکتر خود مراجعه‌کنید.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

به نقل از my.clevelandclinic:

خونریزی واژینال غیرطبیعی بین دوره‌های قاعدگی به نام‌های خونریزی بین قاعدگی، لکه بینی و متروراژی شناخته‌می‌شود.

انواع خونریزی غیرطبیعی واژن

خونریزی واژن در خانم‌ها مربوط به دوره پریود است و از سن حدود ۱۰ تا ۱۵ سالگی شروع شده و تا سن یائسگی (۴۵ تا ۵۵ سال) ادامه‌دارد. اما گاهی ممکن است خونریزی واژینال یا لکه‌بینی خارج از دوره پریود اتفاق‌بیفتد. برخی از شایع‌ترین اختلالات مربوط به خونریزی واژن عبارتند از:

  • پلی منوره: در این اختلال سیکل قاعدگی کمتر از ۲۱ روز است. شخص به‌طور مکرر خونریزی دارد. طول چرخه قاعدگی از روز اول پریود تا روز اول پریود بعدی محاسبه می‌شود. طول چرخه در حالت طبیعی بین ۲۴ تا ۳۸ روز است.
  • الیگومنوره: چرخه قاعدگی بین ۳۸ تا ۹۰ روز است.
  • آمنوره: شخص برای ۹۰ روز یا بیشتر سیکل قاعدگی ندارد.
  • متروراژی: در این افراد پریود بیش از ۷ روز طول می‌کشد یا بین قاعدگی لکه‌بینی وجود دارد.

علت خونریزی رحم چیست؟

خونریزی رحم می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از مهمترین دلایل آن عبارتند از:

  • رشد توده در رحم یا گردن رحم
  • استرس
  • تغییر در داروهای مصرفی
  • سقط جنین
  • خشکی واژن
  • عدم تعادل هورمونی
  • سرطان.
دلایل لکه بینیعلائم دیگر غیر از لکه بینی و خونریزیدرمان
بارداریبرخی موارد درد لگن و زیر شکممراجعه به پزشک – هیچ درمان خودسرانه‌ای انجام ندهید
روش‌های کنترل بارداری مثل قرص پیشگیری از بارداری
تزریقات
حلقه  IUD
ایمپلنت
—–اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک صحبت کنید. ممکن است روش کنترل بارداری متفاوتی را برایتان تجویز کند.
تخمک‌گذاری– افزایش مخاط دهانه رحم
مخاط دهانه رحم شبیه به سفیده تخم‌مرغ کاهش دمای پایه بدن قبل از تخمک‌گذاری و به دنبال آن افزایش شدید بعد از تخمک‌گذاری افزایش میل جنسی
درد یا درد مبهم در یک طرف شکم
– حساسیت سینه
– نفخ
– تشدید حس بویایی، چشایی یا بینایی
نیاز به درمان خاصی ندارد
قبل از یائسگی —– —–
سرطان آندومتر (رحم)
سرطان دهانه رحم
سرطان تخمدان
سرطان واژن
 —– —–
لانه‌گزینی جنینسردرد/ حالت تهوع/ تغییرات در خلق‌وخو/ گرفتگی خفیف/ حساسیت سینه/ کمردرد یا درد خستگیخونریزی لانه‌گزینی برای جنین خطرناک نیست. اما اگر در دوران بارداری دچار خونریزی زیاد شدید، باید به پزشک مراجعه‌کنید.
ضربه خوردن شکم یا رحم مانند: تجاوز جنسی
سکس خشن
یک شی، مانند یک تامپون
یک روش، مانند معاینه لگن
 —–مراجعه به پزشک و بررسی سطح آسیب‌دیده
پولیپ‌های رحم —–شما معمولاً می‌توانید پولیپ‌های رحم را در آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی مشاهده کنید. آنها اغلب خوش‌خیم هستند. تنها درصد کمی سرطانی می‌شوند.
عفونت‌های مقاربتی (STIs)، مانند کلامیدیا یا سوزاکادرار دردناک یا سوزش   ترشحات سفید، زرد یا سبز واژن   خارش واژن یا مقعد   درد لگنمصرف آنتی‌بیوتیک
بیماری‌های التهابی لگنرابطه جنسی یا ادرار دردناک/ درد در قسمت پایین یا بالای شکم/ تب/ ترشحات زیاد یا بدبو از واژندرمان‌هایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند اکثر عفونت‌های باکتریایی را که باعث PID می‌شوند درمان کنند.
فیبروم رحمیدوره‌های سنگین یا طولانی‌تر/ درد لگن/ درد پایین کمر/ مقاربت دردناک/ مشکلات ادراریفیبروم‌ها معمولا خوش‌خیم هستند و ممکن است خودبه‌خود کوچک شوند.
اندومتریوزدرد لگن و گرفتگی
دوره‌های دردناک یا سنگین
مقاربت دردناک
ناباروری
ادرار دردناک یا حرکات روده سخت
اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع
خستگی  
هنوز درمان قطعی برای این عارضه یافت نشده‌است
سندرم تخمدان پلی کیستیکدوره‌های قاعدگی نامنظم
درد لگن
افزایش وزن
رشد بیش از حد مو
ناباروری
آکنه
کنترل بارداری مثل قرص، حلقه واژینال یا دستگاه هورمونی داخل رحمی (IUD) تا به تعادل تولید هورمون شما کمک کند.
داروی انسولین مثل متفورمین
داروی باروری مانند کلومیفن (کلومید)،
مصرف برخی داروها مانند: رقیق‌کننده‌های خون
داروهای تیروئید
داروهای هورمونی

 —–اگر خونریزی غیرطبیعی واژینال را تجربه کردید، ممکن است پزشک شما را از این داروها حذف کند یا داروهای جایگزین را توصیه کند.
داشتن تیروئید کم‌کار (کم‌کاری تیروئید)خستگی
افزایش وزن
یبوست
خشکی پوست
حساسیت به سرما
گرفتگی صدا
نازک شدن مو
درد یا ضعف عضلانی
درد یا سفتی مفاصل
کلسترول بالا
صورت پف‌کرده
افسردگی
ضربان قلب بالا
پزشکان ممکن است در صورت لزوم این بیماری را با قرص‌های هورمونی مانند لووتیروکسین درمان کنند.
خونریزی و لکه بینی واژن

دلایل لکه بینی و خونریزی واژینال کدامند؟

خونریزی بین دوره‌های قاعدگی، بخش عادی چرخه قاعدگی نیست. هر چرخه‌ی قاعدگی به‌طور میانگین ۲۱ تا ۳۵ روز طول می‌کشد. خونریزی واژینال، که به عنوان پریود یا منس (Menstruation) شما شناخته‌می‌شود، می‌تواند از چند روز تا یک هفته طول بکشد. هر خونریزی خارج از این دوره، غیرطبیعی است و می‌تواند از طریق عوامل مختلف ایجاد شود. این عوامل شامل موارد زیر است:

مدام دچار لکه بینی میشی و خسته شدی؟

برای تشخیص علت آن با متخصص مشورت کن.

۱. عدم تعادل هورمونی

استروژن و پروژسترون دو هورمون تنظیم‌کننده‌ی چرخه‌ی قاعدگی هستند که اگر از تعادل خارج شوند ممکن است دچار لکه‌بینی شوید. موارد زیر می‌تواند بر اختلالات هورمونی اثر بگذارد:

  • تخمدان ناکارآمد
  • هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید).
  • هیپوتیروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید).
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS).
  • توقف یا تغییر قرص‌های ضدبارداری و یا هورمون درمانی یائسگی.
  • همچنین، بعضی از زنان در طی تخمک‌گذاری به‌علت تغییرات هورمونی دچار لکه بینی می‌شوند.

در زمان شروع هر نوع روش هورمونی پیشگیری از بارداری، خونریزی غیرطبیعی و لکه‌بینی در طول ۳ ماه اول استفاده شایع است. این داروهای ضدبارداری عبارتند از:

  • قرص‌های ضدبارداری (از جمله یاسمین)
  • دستگاه داخل رحمی (IUD).
  • پچ‌های پیشگیری از بارداری.
  • ایمپلنت یا تزریقات پیشگیری از بارداری.

یکی از دلایل خونریزی واژینال، عدم تعادل هورمونی است که ممکن است در اثر اختلالات هورمونی یا در اثر استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری ایجاد شود.

برای تشخیص علت لکه بینی و درمان باید به متخصص زنان مراجعه‌کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۲. لکه بینی در بارداری

بارداری تغییرات زیادی را در بدن مادر ایجاد می‌کند و عوارض ناخواسته زیادی دارد که یکی از آنها خونریزی در بارداری و لکه‌بینی است. در ادامه برخی از علل خونریزی واژن که مربوط به بارداری و روند تولیدمثل است را عنوان کرده‌ایم:

  • بارداری: یکی از مشکلات دوران بارداری لکه‌بینی است و ممکن است علت خونریزی واژینال در زمان دور از انتظار باشد. خونریزی واژن در دوران بارداری به‌معنای سقط جنین نیست. با‌این‌حال، اگر باردار هستید و خونریزی واژینال دارید، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه‌کنید. برای اینکه بدانید چه زمانی باید به دکتر زنان مراجعه‌کنید، این مطلب را مطالعه‌کنید.
  • حاملگی خارج رحمی: هنگامی‌که یک تخم بارورشده به جای رحم، در داخل لوله‌های فالوپ (لوله‌های رحمی) کاشته‌شود، حاملگی خارج رحمی اتفاق‌می‌افتد.
  • نوسانات سطح هورمون‌ها
  • سقط جنین (قبل از هفته ۲۰ بارداری)
  • دوره‌های تخمک‌گذاری تصادفی.
  • رابطه جنسی.
  • یائسگی (زمان انتقال پیش از یائسگی).
  • آتروفی واژن (سندرم ادراری تناسلی در یائسگی – GSM).

لکه بینی در بارداری ماه اول

لکه‌بینی در ماه‌های اول بارداری می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. گاهی به دلیل تغییرات هورمونی لکه بینی ایجاد شده و جای نگرانی نیست. درهرصورت باید به پزشک خود اطلاع دهید تا علت دقیق آن مشخص شود. ممکن است علت لکه بینی سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.

خونریزی واژینال در بارداری به چه علت است؟

خونریزی واژینال یا لکه‌بینی در بارداری گاهی اتفاق‌می‌افتد. این عارضه همیشه نگران‌کننده نیست و تا ۲۵% از زنان در طول بارداری با آن مواجه می‌شوند. اما گاهی می‌تواند یک زنگ خطر و نشانه مشکل در بارداری باشد. یکی از نگرانی‌ها در این شرایط سقط جنین است.
اگر خونریزی یا لکه‌بینی مربوط به سه‌ماهه اول بارداری باشد، می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. به‌عنوان‌مثال در این دوره رابطه جنسی، عفونت، تغییرات هورمونی، تغییرات دهانه رحم، سقط جنین و حاملگی خارج از رحم می‌توانند منجر به خونریزی واژینال شوند.

لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

خونریزی در بارداری همیشه نشانه خطرناکی نیست. گاهی در ماه‌های اول بارداری ممکن است کمی خونریزی واژینال داشته‌باشید و با کمی استراحت مشکل برطرف می‌شود. اما گاهی خونریزی واژن می‌تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. اگر خونریزی شما شدید است یا چند روز ادامه دارد، باید به متخصص زنان مراجعه‌کنید.

لکه بینی لانه‌گزینی / لکه بینی چه زمانی از علائم اولیه بارداری است؟

گاهی اوقات لکه بینی می‌تواند از علائم اولیه بارداری باشد. خونریزی لانه‌گزینی حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از لقاح ایجاد می‌شود. زمانی که تخمک بارور شده و به دیواره رحم می‌چسبد، خونریزی لانه‌گزینی اتفاق می‌افتد. این خونریزی سبک‌تر از خونریزی پریود است. برخی از خانم‌ها این خونریزی را نداشته و برای برخی خانم‌ها به‌قدری کم است که متوجه آن نمی‌شوند.

علت لکه بینی در بارداری چیست
گاهی ممکن است سقط جنین باعث لکه بینی در بارداری شود.

لکه بینی در هفته هشتم بارداری

تجربه لکه بینی (خونریزی خفیف) و ترشحات در هفته هشتم بارداری معمولا طبیعی است و ممکن است زمانی که در دستشویی هستید متوجه این علائم شوید.

این علائم اغلب جزئی هستند و نیازی به نگرانی در خصوص آن‌ها نیست. بااین‌حال، اگر احساس نگرانی می‌کنید، حتما با پزشکتان صحبت کنید و اگر متوجه خونریزی شدیدتر یا ترشحات غیرطبیعی شدید فورا به اورژانس مراجعه‌کنید.

لکه بینی در هفته پنجم بارداری

همه افراد سیکل‌های قاعدگی منظمی ندارند، بنابراین ممکن است فرد متوجه نشود که قاعدگی او دیر شده‌است. در این شرایط ممکن است فرد در هفته پنجم بارداری متوجه خونریزی خفیف شود و فکر کند که دوره قاعدگی‌اش آغاز شده است. اما این لکه بینی همچنین می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی لانه‌گزینی باشد (زمانی که جنین به دیواره رحم می‌چسبد). این خونریزی معمولا طبیعی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

لکه بینی در بارداری نشانه پسر داشتنن است؟

برخی از افراد معتقدند که جنین پسر بیشتر باعث لکه بینی مادر در دوران بارداری می‌شود. اما در حقیقت این درست نیست. جنسیت جنین هیچ نقشی در میزان لکه بینی ندارد.

لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟

تنها حدود یک‌سوم از زنان باردار خونریزی لانه‌گزینی را تجربه می‌کنند. اما بهتر است بدانید که این یکی از علائم طبیعی بارداری در نظر گرفته‌می‌شود. در بیشتر موارد، این لکه بینی فقط از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. البته برخی از زنان گزارش داده‌اند که لکه بینی لانه‌گزینی تا ۷ روز طول کشیده‌است.

لکه بینی قهوه ای در بارداری

برخی از زنان باردار ممکن است ترشحات قهوه‌ای شبیه تفاله قهوه را تجربه‌کنند. این “ترشحات” در واقع خون قدیمی هستند که مدتی در رحم بوده‌اند و به آرامی خارج می‌شوند. به همین خاطر معمولا این نوع لکه بینی نگران‌کننده نیست.

علت لکه بینی در بارداری چیست؟
برخی از زنان باردار ممکن است ترشحات قهوه‌ای شبیه تفاله قهوه را تجربه‌کنند. این “ترشحات” در واقع خون قدیمی هستند که مدتی در رحم بوده‌اند و به آرامی خارج می‌شوند.

۳. توده های غیر سرطانی و دیگر بیماری های رحم

وجود برخی از انواع برجستگی واژن و توده‌های غیرسرطانی و بیماری‌های خوش‌خیم رحم هم می‌تواند علت خونریزی واژینال باشند. این مشکلات عبارتند از:

  • آدنومیوز (زمانی اتفاق‌می‌افتد که بافت آندومتر دیواره رحم به سمت دیواره ماهیچه‌ای رحم کشیده‌می‌شود).
  • پولیپ گردن رحم (رشد توده‌های غیرسرطانی خوش‌خیم در قسمت دهانه‌ی رحم).
  • فیبروئید رحم یا فیبروم رحمی (رشد توده غیرسرطانی در رحم است که در زنانی که وضع حمل کرده‌اند، غیرمعمول نیست).
  • پولیپ رحم (پولیپ آندومتر).

علت لکه بینی طولانی مدت

لکه بینی طولانی‌مدت می‌تواند ناشی از فیبروم یا پولیپ باشد. فیبروم در رحم ایجاد می‌شود و ناشی از رشد بیش‌از‌حد عضلات است.

پولیپ‌ها نیز رشد غیرمعمول و مفرطی هستند که در رحم یا دهانه رحم ایجاد می‌شوند. هر دوی این اختلالات خوش‌خیم هستند، اما می‌توانند باعث درد و اذیت‌شدن هنگام ادرار و همچنین لکه بینی شوند.

۴. علت لکه بینی بعد از پریود

دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث خونریزی بین دوره های قاعدگی شوند یا  دلیل لکه بینی بعد از پریودی باشند همچون تغییر در سطح هورمون‌ها، استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری یا دیگر ابزار پیشگیری از بارداری، عفونت یا آسیب.

سایر علل خونریزی بین قاعدگی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اندومتریوز
  • پولیپ (رشد) در رحم یا دهانه رحم
  • التهاب دهانه رحم
  • وجود ناهنجاری در دهانه رحم یا رحم
  • فیبروم
  • حاملگی خارج از رحم یا شروع سقط جنین
  • سرطان

علت قطع نشدن پریود و لکه بینی

علت قطع نشدن پریود و لکه بینی می‌تواند عوامل مختلفی همچون بیماری‌ها، سن و سبک زندگی‌تان باشد.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند باعث طولانی‌شدن دوره پریود شوند. این بیماری‌ها شامل فیبروم رحم، پولیپ ‌آندومتر (رحم)، آدنومیوز و در موارد نادر ضایعات پیش‌سرطانی یا سرطانی رحم هستند. لکه بینی بعد از پریودی همچنین می‌تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی (مانند کم‌کاری تیروئید) یا یک اختلال خونریزی باشد.

بسیاری از زنان سال‌ها با لکه بینی بعد از پریود و دوره‌های طولانی پریود دست‌وپنجه نرم می‌کنند بدون این که بدانند این وضعیت قابل‌کنترل است.

اگر لکه بینی ناشی از یک بیماری خاص است اولین قدم درمان آن است. این می‌تواند شامل برداشتن پولیپ آندومتر یا درمان کم‌کاری تیروئید باشد. گاهی نیز پزشک بسته به علت لکه بینی دارویی برای بیمار تجویز می‌کند.

لکه بینی قبل از پریود

سطح پروژسترون تا زمانی که قاعدگی شروع شود بالاست و سپس کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که پوشش رحم بریزد و قاعدگی شروع شود. در بسیاری از موارد، سطح پروژسترون کمی زودتر شروع به کاهش می‌کند که این وضعیت منجر به احساس درد و گرفتگی، حساس شدن سینه‌ها، نوسانات خلقی و لکه بینی قبل از پریود می‌شود.

علت لکه بینی دو سه روز قبل از پریود چیست؟ لکه بینی قبل از پریود درصورتی‌که ۲-۳ روز قبل از موعد پریود باشد عادی است. اما اگر از خیلی قبل شروع شود باید برای تشخیص علت به پزشک مراجعه کنید.

علت لکه بینی در روز ۲۱ پریودی چیست؟

معمولا ۱۰ روز بعد از تخمک‌گذاری، خونریزی لانه‌گزینی اتفاق می‌افتد، درحالی‌که خونریزی قاعدگی معمولا ۱۴ روز بعد از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد؛ بنابراین دیدن لکه‌های مایل به صورتی در روز ۲۲-۲۵ چرخه قاعدگی بیشتر از این که از اولین علائم قاعدگی باشد (که اغلب در حدود روز ۲۶-۲۶ رخ می‌دهد) نشان‌دهنده لانه‌گزینی است.

بهتر است جنبه‌های مختلف خونریزی واژینال و پریود را در قالب چند سؤال بررسی کنیم.

فرق لکه بینی با پریود چیست؟

لکه بینی به مقدار خون کم از واژن اشاره دارد. معمولا لکه بینی از خونریزی پریود سبک‌تر است. زمانی که لکه بینی دارید، خون بسیار کمی روی لباس زیر شما می‌ریزد. گاهی به دلیل مشکلات هورمونی یا برخی بیماری‌ها ممکن است شخص به‌جای پریود دچار لکه بینی شود یا بین دو پریود این حالت را تجربه کند.

علت خونریزی قبل از پریود چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خونریزی یا لکه بینی قبل از تاریخ پریود می‌شود. یکی از مهمترین دلایل آن استفاده از قرص‌های ضدبارداری است. زمانی که دوز دارو را تغییر می‌دهید، قرص‌ها را به‌درستی مصرف نمی‌کنید، از این روش‌ها به مدت طولانی استفاده‌کرده‌اید یا به‌تازگی از روش جلوگیری با قرص هورمونی استفاده‌می‌کنید، ممکن است دچار لکه بینی قبل از پریود شوید.
گاهی نیز لکه بینی مربوط به تخمک‌گذاری است. این لکه بینی باید بین ۱۱ تا ۲۱ روز بعد از اولین روز آخرین پریود اتفاق‌بیفتد. از دلایل دیگر خونریزی پیش از پریود می‌توان به خونریزی لانه‌گزینی، بارداری، یائسگی، پولیپ رحم و عفونت مقاربتی اشاره‌کرد. برخی عوامل دیگر مانند عفونت و فیبروم هم می‌توانند باعث لکه بینی قبل از پریود شوند.

دلیل خونریزی ده روز بعد از پریود به چه علت است؟

معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از پریود زمان تخمک‌گذاری است. در هنگام تخمک‌گذاری برخی از خانم‌های جوان لکه بینی یا خونریزی واژینال کمی دارند. این اتفاق به دلیل کاهش سطح استروژن به‌طور موقت بوده و کاملا طبیعی است. گاهی استرس و تغییر رژیم غذایی نیز باعث خونریزی واژینال در این دوره می‌شود.

خونریزی در روز ۱۴ پریود به چه علت است؟

خونریزی در روز ۱۴ پریود در واقع خونریزی بین دو دوره پریود محسوب می‌شود. اگر یک یا دو بار دچار لکه بینی شدید، مشکلی نیست. اما اگر این اتفاق چندین بار رخ‌داده است، باید به پزشک مراجعه‌کنید. ممکن است علت خونریزی واژن، تغییرات هورمونی، استفاده از داروهای ضدبارداری، عفونت، آسیب به دهانه رحم، پولیپ یا فیبروم باشد.

علت لکه بینی و خونریزی رحم بعد از پریود چیست؟

لکه بینی بعد از پریود ممکن است مربوط به مرحله تخمک‌گذاری باشد. این نوع خونریزی رحم طبیعی بوده و گاهی ممکن است ایجاد شود. البته عوامل دیگری مانند التهاب دهانه رحم، فیبروم، پولیپ، ناهنجاری در دهانه رحم و سرطان نیز ممکن است باعث لکه بینی شوند.

لکه بینی به جای پریود به چه علت است؟

گاهی ممکن است شخص به‌جای پریود تنها لکه بینی داشته‌باشد. پزشکان به این حالت بی‌نظمی قاعدگی می‌گویند. عوامل متعددی باعث لکه بینی می‌شوند. مواردی مانند استفاده از قرص‌های ضدبارداری در ماه‌های اول، بارداری، فشار روحی و جسمی، یائسگی، مشکلات تیروئید، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و سرطان می‌توانند باعث لکه بینی به‌جای پریود شوند. درصورتی‌که این دو مورد دررابطه‌با شما صدق نمی‌کند، و به‌دنبال علت لکه بینی بدون قاعدگی خود هستید باید به پزشک مراجعه کنید تا برای بررسی بیماری‌هایی مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، مشکلات تیروئید یا سرطان آزمایش‌های لازم انجام شود.

اگر پریود شما نامنظم است، می‌توانید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه‌کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکتر زنان و دکتر مامایی در شهر خود نوبت دریافت‌کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی، آنلاین یا متنی می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده‌کنید.

۵. عفونت

خونریزی واژینال بین دوره‌های قاعدگی، ممکن است از علائم عفونت رحم یا از علائم عفونت واژن باشد. عفونت می‌تواند باعث التهاب و خونریزی شود و از دیگر علت‌های احتمالی خونریزی واژینال است. این علل عفونی عبارتند از:

  • عفونت منتقله از راه جنسی یا همان بیماری های مقاربتی
  • دوش واژینال
  • رابطه جنسی (نزدیکی)
  • بیماری‌های التهابی لگن PID (التهاب در اندام‌های تناسلی زنانه، منجر به زخم‌شدن و خونریزی می‌شود)
  • عفونت گردن رحم
  • اندومتریت (التهاب در لایه‌ی اندومتر دیواره‌ی رحم).
  • سوزاک
  • واژینیت اوره آپلاسما
  • واژینیت (التهاب باکتریایی واژن)
  • کلامیدیا تراکوماتیس.

انواع عفونت واژن و عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی

لکه بینی و درد زیر شکم

معمولا وقتی دو علائم لکه بینی و درد زیر شکم با هم بروز می‌کند، نشان‌دهنده این است که فرد لازم است به پزشک مراجعه کند. در زنان غیرباردار این دو علائم همزمان نشانه وجود یک عفونت (عفونت ادراری یا عفونت زنان) است. در زنان باردار لکه بینی و درد زیر شکم بیشتر به علت احتمال سقط جنین رخ می‌دهد.

ارتباط لکه بینی با بیماری های جنسی چیست؟

بیماری های مقاربتی گاهی با خونریزی واژن مشخص می‌شوند. اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید و مقاربت برای شما دردناک است احتمال دارد دچار بیماری‌های جنسی شده‌باشید. معمولا در این شرایط علائم زیر را دارید:

  • ترشح واژن بوی بدی دارد.
  • ادرار دردناک است
  • شخص دچار لکه بینی یا خونریزی واژن است.

عفونت واژن باعث خونریزی واژن می شود؟

انواع عفونت‌های مربوط به اندام‌های لگنی می‌توانند باعث خونریزی واژن شوند. عفونت اندام‌هایی مانند واژن، دهانه رحم، رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها همگی این علامت را همراه دارند. درصورتی‌که خونریزی واژن چندین بار اتفاق‌بیفتد، باید احتمال عفونت واژن بررسی شوند.

۶. انواع سرطان زنان

ندرتا سرطان در هر یک از اندام‌های زیر می‌تواند باعث لکه بینی شود:

  • سرطان گردن رحم
  • سرطان آندومتر رحم
  • هیپرپلازی آندومتر
  • سارکوم رحم
  • سرطان تخمدان
  • سرطان واژن.

خونریزی واژن نشانه سرطان دهانه رحم است؟

در برخی مواقع ممکن است خونریزی واژن نشانه سرطان باشد. سرطان رحم، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان و دیگر سرطان‌های مربوط به این ناحیه با خونریزی رحم خود را نشان می‌دهند. البته خونریزی واژینال دلایل متعددی دارد و تنها یک مورد از این دلایل مربوط به سرطان است.

سرطان رحم علت لکه بینی است؟
در برخی مواقع ممکن است خونریزی واژن نشانه سرطان باشد.

۷. مشکلات پزشکی و دیگر علل نادر، ضربه و تروما

سایر علل احتمالی برای خونریزی واژینال عبارتند از:

  • ورود شیء خارجی در واژن
  • استرس شدید
  • دیابت
  • اختلالات تیروئیدی
  • افزایش یا کاهش وزن قابل‌توجه
  • بیماری سلیاک
  • بیماری سیستمیک شدید، مانند بیماری کلیوی یا کبدی
  • ترومبوسیتوپنی (کاهش تعداد پلاکت).
  • بیماری فون ویلبراند (اختلال در لخته‌شدن خون).
  • تامپون فراموش شده
  • عوارض داروی تاموکسیفن.

اگر به واژن ضربه‌ای وارد شده‌باشد یا دچار خشونت جنسی یا فیزیکی قرار گرفته‌باشید ممکن است دچار لکه بینی و خونریزی واژینال شوید.

  • ترومای بلانت و یا صدمه به واژن یا دهانه رحم.
  • سوء‌استفاده‌ی جنسی.

علت لکه بینی بعد از استفاده از پماد واژینال

در برخی از موارد، لکه بینی یا خونریزی می‌تواند یکی از عوارض جانبی درمان باشد. هر چیزی که در واژنتان قرار می‌دهید این پتانسیل را دارد که باعث تحریک و اختلال در تعادل pH شود. این شامل کرم‌ها، شیاف‌ها و سایر درمان‌های موضعی است.

در این شرایط باید با پزشک تماس بگیرید تا پزشک تعیین کند که آیا درمان باید متوقف شود و دوز دارو کم شود یا خیر.

تشخیص لکه بینی و خونریزی واژن

جهت تشخیص، پزشک پس از انجام معاینه جسمی و معاینه لگنی سؤالاتی در مورد تاریخچه پزشکی‌تان، دیگر علائم و داروهای مصرفی از شما خواهد پرسید. سپس ممکن است پزشک مسیرهای تشخیصی زیر را برای شما توصیه‌کند:

  • بیمار جهت بررسی سطح هورمونی برای گرفتن آزمایش خون به آزمایشگاه ارجاع داده‌می‌شود.
  • در صورت لزوم از بافت دیواره و گردن رحم، جهت کشت، نمونه‌برداری (بیوپسی) خواهد‌شد.
  • سونوگرافی هم به تشخیص کمک خواهد‌کرد.
  • ثبت وقایع و اطلاعات چرخه‌ی قاعدگی می‌تواند مفید باشد. اطلاعاتی شامل:
    • زمان شروع و پایان دوره قاعدگی
    • شدت و طول مدت خونریزی در چرخه قاعدگی
    • زمان و مقدار خونریزی
    • لکه‌بینی بین دوره‌های پریودی.

درمان لکه بینی و خونریزی رحم

هیچ درمان خاصی برای خونریزی واژینال بین دوره‌های پریودی وجود ندارد. درمان بر اساس علت خونریزی غیرطبیعی واژینال، متفاوت خواهدبود. در برخی موارد، این نوع خونریزی غیرطبیعی به تنهایی حل خواهدشد. با‌این‌حال، برای برخی از زنان، علت اصلی نیاز به درمان دارد. نادیده گرفتن بیماری و عدم مراجعه به دکتر می‌تواند منجر به بدتر شدن مشکل شود. اگر علت خونریزی واژینال عفونت، سرطان یا یکی دیگر از اختلالات جدی باشد، عواقب آن می‌تواند تهدیدکننده‌ی زندگی باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

درمان خانگی طولانی شدن پریود و لکه بینی

دو مورد از درمان‌های خانگی رایج برای طولانی شدن پریود و لکه بینی، تخم کتان و پروتئین‌سویا هستند.

تخم کتان توانایی تنظیم چرخه قاعدگی را دارد. می‌توانید تخم کتان آسیاب‌شده را به فرنی، جو، موسلی (غلات ناشتا)، سبزیجات پخته‌شده یا کشک اضافه کنید و مصرف کنید.

پروتئین سویا نیز عملکرد چشمگیری در تنظیم چرخه قاعدگی دارد. برای دریافت پروتئین سویا، به رژیم غذایی‌تان توفو، شیر سویا، آجیل سویا، تمپه و جوانه سویا اضافه‌کنید.

درمان لکه بینی چیست؟
برای درمان لکه بینی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

درمان لکه بینی بعد از پریود در طب سنتی

لکه بینی بعد از پریود را می‌توان با طب سنتی درمان کرد. برخی از موثرترین این درمان‌ها شامل این مواردند:

  • آلوئه‌ورا: آب آلوئه‌ورا یک داروی عالی برای تنظیم قاعدگی و کاهش لکه بینی است. آلوئه‌ورا به اصلاح عدم تعادل هورمونی و درمان بی‌نظمی‌های قاعدگی کمک می‌کند. اما هرگز از آلوئه‌ورا در دوران پریود استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است انقباضات رحمی را افزایش دهد.
  • دارچین: دارچین در درمان لکه بینی و پریودهای نامنظم موثر است. برای این که بهترین نتیجه را دریافت کنید، یک قاشق‌چای‌خوری پودر دارچین را به یک لیوان شیر اضافه کنید و آن را مصرف کنید.

قرص ترنسید برای لکه بینی موثر است؟

مشخصه هموراژی در بارداری، فعال‌شدن سیستم فیبرینولیتیک است. ترانگزامیک اسید (ترنسید) یک داروی قوی است که فیبرینولیز را سرکوب می‌کند و بنابراین می‌تواند برای مدیریت هموراژی در بارداری استفاده شود.

البته این دارو برای لکه بینی‌های خفیف تجویز نمی‌شود.

قرص برای جلوگیری از خونریزی رحم کدام است؟

معمولا پزشک از افرادی که دچار لکه بینی می‌شوند، در مورد نظم قاعدگی سوال می‌پرسد. بیشتر این افراد سیکل قاعدگی نامنظمی دارند. در این شرایط قرص جلوگیری از بارداری می‌تواند کارساز باشد. این نوع قرص‌های هورمونی خونریزی واژن را کاهش داده و علاوه‌بر منظم شدن دوره‌های پریود، خونریزی رحم پس از چند وقت از بین می‌رود.

آمپول قطع خونریزی رحم کدام است؟

گاهی ممکن است برای قطع خونریزی واژن از آمپول استفاده‌شود. تزریق پروژسترون باعث نظم دوره‌های قاعدگی می‌شود. اگر علت لکه بینی یا خونریزی رحم پایین بودن سطح هورمون‌ها باشد، پروژسترون به‌تنهایی یا همراه با داروهای دیگر تجویز می‌شود. البته ازآنجایی‌که این نوع آمپول‌ها عوارض سنگینی دارند، کمتر مواقعی تجویز می‌شوند.

برای تشخیص علت لکه بینی و درمان باید به متخصص زنان مراجعه‌کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

آیا آمپول قطع خونریزی رحم عوارض دارد؟ برای مصرف دارو با پزشک مشورت کن.

پیشگیری از خونریزی واژینال

ممکن است قادر به جلوگیری از خونریزی بین دوره‌های پریودی نباشید. با‌این‌حال، در برخی موارد، اقدامات پیشگیرانه کمک‌می‌کند:

  • حفظ روش زندگی سالم و وزن طبیعی: زیرا اضافه وزن می‌تواند به پریودی غیرطبیعی منجر شود.
  • استفاده از قرص‌های ضدبارداری (مثل قرص ال دی)، از بهم خوردن تعادل هورمونی جلوگیری می‌کند.
  • ورزش (در سطح متوسط) برای حفظ سلامتی و کاهش استرس مفید است.
  • برای کاهش درد، از ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده‌کنید زیرا در کاهش خونریزی بسیار موثر هستند.
  • از مصرف آسپرین، به علت افزایش خطر خونریزی خودداری کنید.

برای تشخیص علت لکه بینی و درمان باید به متخصص زنان مراجعه‌کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

لکه بینی و سکس چه ارتباطی دارند؟

ارتباط لکه بینی و سکس را در این بخش به‌صورت پرسش و پاسخ جواب می‌دهیم. پس اگر سؤالی در این زمینه دارید این قسمت را بخوانید.

خونریزی بعد از اولین رابطه به چه علت است؟

در اولین رابطه جنسی به دلایل مختلفی ممکن است خونریزی به همراه درد ایجاد شود. اولین دلیل آن پارگی و آسیب به پرده بکارت است. البته پاره‌شدن پرده بکارت در همه خانم‌ها با خونریزی همراه نیست. گاهی اضطراب و منقبض شدن عضلات رابطه را سخت کرده و باعث خونریزی واژن می‌شود.
خشکی واژن نیز به دلیل عدم برانگیختگی از دیگر دلایل خونریزی رحم بعد از رابطه است. گاهی ممکن است شخص عفونت ادراری یا بیماری زمینه‌ای داشته‌باشد که باعث بروز این مشکل شود.

علت خونریزی واژن هنگام سکس چیست؟

خونریزی واژن هنگام سکس دلایل متعددی دارد. یکی از مهمترین دلایل آن خشکی واژن است. ایجاد رابطه بدون برانگیختگی زن، استفاده از داروهای سرماخوردگی و افسردگی، زایمان، شیردهی و استفاده از برخی محصولات بهداشتی خانم‌ها باعث خشکی واژن و در نتیجه لکه بینی پس از رابطه می‌شود. اگر در سن یائسگی هستید یا به‌زودی یائسه می‌شوید، ممکن است به دلیل کاهش سطح استروژن واژن شما خشک شده‌باشد.
موارد دیگری نیز مانند سرطان دهانه رحم، عفونت رحم، بیماری التهابی لگن و واژینیت می‌توانند باعث خونریزی واژن هنگام سکس شوند. به‌همین دلیل اگر چندین بار دچار این مشکل شدید، باید به متخصص زنان مراجعه‌کنید.

لکه بینی بعد از سکس به چه علت است؟

پس از رابطه جنسی ممکن است تنها کمی لکه بینی داشته‌باشید. این مورد در بیشتر مواقع به علت خشکی واژن اتفاق‌می‌افتد. اما ممکن است به دلیل عفونت یا آسیب به دهانه رحم نیز ایجاد شود. اگر در بیشتر مواقع پس از رابطه جنسی لکه بینی داشتید، باید به پزشک مراجعه‌کنید تا رحم از نظر عفونت، آسیب یا هر نوع بیماری دیگری بررسی شود. علائم لکه بینی بعد از مقاربت متنوع هستند.

علت لکه بینی چیست؟
لکه بینی علت‌های مختلفی دارد که برخی از آنها غیرطبیعی هستند.

لکه بینی نشانه چیست؟

ترجیح می‌دهم به این سؤال شما هم در قالب چند سؤال و جواب کوتاه پاسخ بدهم.

لکه بینی قهوه ای نشانه چیست؟

لکه بینی قبل و بعد از پریود ممکن است از رنگ صورتی تا رنگ قهوه‌ای متغیر باشد. در بیشتر مواقع لک قهوه‌ای نشانه جدی نیست. اما گاهی ممکن است علامت بارداری یا نزدیکی به یائسگی باشد. اگر قبل یا بعد از پریود دچار لکه بینی می‌شوید، جای نگرانی نیست. اما اگر لکه بینی خارج از این دوره است، باید به پزشک مراجعه‌کنید.

لکه بینی همراه با عفونت ادراری نشانه چیست؟

گاهی ممکن است عفونت ادراری همراه با خونریزی رحم باشد. اگر علاوه‌بر لکه بینی علائم دیگری مانند احساس سوزش هنگام ادرار، ادرار تیره، دفع مقدار کمی ادرار، درد لگن یا مثانه، نیاز مداوم به ادرار یا ادرار با بوی قوی دارید، احتمالا دچار عفونت ادراری هستید و باید به پزشک مراجعه‌کنید.

لکه بینی با سوزش واژن و خارش واژن نشانه چیست؟

سوزش واژن و خارش واژن دو مورد از بیماری‌های واژن هستند که عموما همراه با هم اتفاق‌می‌افتند. اگر همراه با لکه بینی دچار سوزش یا خارش واژن هستید، احتمال دارد دلیل آن عفونت واژن یا عفونت دهانه رحم باشد. در بیشتر مواقع عفونت در این ناحیه از نوع باکتریایی بوده و با مصرف آنتی‌بیوتیک مشکل برطرف می‌شود. معمولا در این شرایط همراه با خارش بوی بدی نیز از واژن احساس می‌شود.

لکه بینی همراه با بوی بد واژن نشانه چیست؟

معمولا خونریزی واژینال به همراه بوی بد واژن نشانه عفونت است. اگر این بوی بد شبیه به بوی ماهی باشد، در اغلب مواقع مربوط به عفونت باکتریایی است. در این شرایط ممکن است شخص هنگام ادرار سوزش داشته‌باشد و خارش شدیدی را تجربه کند. علت این مشکل رشد بیش‌از‌حد باکتری‌های طبیعی واژن است و معمولا با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

خونریزی طولانی واژن نشانه چیست؟

موارد متعددی می‌توانند باعث خونریزی واژن شوند. گاهی ممکن است خونریزی در حد لکه بینی خفیف باشد و گاهی خونریزی شدید و طولانی در پی داشته‌باشد. انواع سرطان‌های مربوط به رحم و دهانه رحم، پولیپ، فیبروم و انواع عفونت‌ها ممکن است باعث خونریزی طولانی شوند.

برای تشخیص علت لکه بینی و درمان باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود اشنا شوید، با آنها به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ممکن است شما هم گاهی به لکه بینی دچار شده‌باشید. منظورمان از لکه بینی هرگونه خونریزی واژن در زمان غیر از پریود است. خونریزی واژینال علل زیادی دارد. برای تفسیر علت آن باید به دیگر علائم فرد هم دقت داشت. هر زمان که خونریزی غیرطبیعی واژینال دارید، باید با پزشک زنان خود مشورت کنید. علت خونریزی می‌تواند جدی باشد و باید مشخص شود.

لکه بینی در دوران بارداری به معنای سقط جنین نیست. با‌این‌حال، اگر باردار هستید و خونریزی واژینال دارید، باید بلافاصله به دکتر زنان و زایمان مراجعه‌کنید. اگر علاوه‌بر خونریزی واژینال علائم دیگری مثل درد، خستگی، سرگیجه، تب داشته‌باشید، به پزشک مراجعه‌کنید.

برای پیداکردن بهترین مختصص زنان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پس از عمل هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) تا چند هفته خونریزی و ترشحات طبیعی است. خونریزی معمولا خفیف است. اما اگر خونریزی شخص مداوم بود و قطع نشد یا خونریزی به طور ناگهانی شروع شد، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در مواقعی ممکن است این جراحی به اندام‌های دیگر، اعصاب یا رگ‌های خونی آسیب وارد کرده باشد.
سال‌ها پس از هیسترکتومی ممکن است شخص کمی لکه بینی یا خونریزی واژن را تجربه کند. این خونریزی به دلیل ایجاد بافت گرانولاسیون ایجاد می‌شود. این بافت در بالای واژن قرار دارد. معمولا این خونریزی مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما باید برای اطمینان به پزشک خود اطلاع دهید.

در میان نوجوانانی که به‌تازگی به بلوغ رسیده و دوره عادت ماهانه آنها تازه آغاز شده‌است، لکه بینی و خونریزی واژن بین پریودها طبیعی است. این موضوع به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد شده و پس از چند ماه به حالت طبیعی می‌رسد. گاهی نیز در دختران مجرد خونریزی رحم می‌تواند نشانه بیماری مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باشد. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کرد تا برای درمان آن اقداماتی انجام شود.

خونریزی رحم بعد از یائسگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. گاهی درمان‌های هورمونی باعث لکه بینی می‌شوند. عوامل دیگری مانند عفونت، التهاب لگنی و واژینیت نیز می‌توانند چنین مشکلی ایجاد کنند. سرطان آندومتر و رحم در زنان مسن نسبت به زنان جوان بیشتر شایع است. گاهی می‌تواند علت خونریزی سرطان باشد. به همین دلیل لازم است آزمایش‌های لازم برای تشخیص به‌موقع سرطان انجام شود.

گاهی اوقات آسیب به پرده بکارت می‌تواند با خونریزی یا لکه بینی مشخص شود. گاهی هم پارگی پرده هیچ نشانه‌ای ندارد. مقدار خون نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است یک شخص فقط کمی لکه بینی داشته‌باشد و شخص دیگر دچار خونریزی شدید شود.

گاهی ممکن است پیش از یائسگی شخص دچار لکه بینی شود. در این دوران پروژسترون کاهش پیدا کرده و این تغییرات باعث رشد آندومتر و تولید بافت اضافی می‌شود. در این شرایط احتمال ایجاد پولیپ زیاد است. پولیپ می‌تواند باعث خونریزی نامنظم و شدید یا خونریزی خفیف شود. پیش از یائسگی ممکن است غدد پوشش‌‌دهنده رحم نیز ضخیم شود. این عارضه نیز باعث خونریزی شده و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به سرطان شود.

معمولا پس از جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم) تا چند هفته خونریزی طبیعی است. البته شدت خونریزی نباید زیاد باشد. اگر خونریزی مدت‌زمان زیادی ادامه داشت یا شدت آن خیلی زیاد شد، باید سریعا به پزشک مراجعه‌کنید. ممکن است در حین جراحی به اندام‌ها یا رگ‌های خونی آسیب وارد شده‌باشد.

گاهی ممکن است بعد از معاینه واژینال و نمونه‌برداری از این ناحیه شخص دچار خونریزی شود. در حین نمونه‌برداری از یک برس کوچک استفاده‌می‌شود تا سلول‌ها برداشته‌شوند. مقدار سلولی که برای نمونه‌برداری خارج می‌شود، بسیار کم است. اما همان مقدار کم می‌تواند باعث لکه بینی شود و جای نگرانی نیست.

گاهی برای درمان عفونت‌های مربوط به رحم و دهانه رحم از قرص‌های واژینال استفاده‌می‌شود. در برخی افراد ممکن است این قرص‌ها حساسیت ایجاد کرده و مخاط واژن تحریک شود. اگر پس از استفاده از قرص دچار خونریزی شدید، به پزشک اطلاع دهید. احتمالا پزشک می‌خواهد که مصرف قرص را قطع کرده و داروی دیگری را جایگزین می‌کند.

معمولا استفاده از کرم واژینال باعث خونریزی نمی‌شود. گاهی ممکن است حین استفاده از کرم زخمی در دهانه رحم ایجاد شود و لکه بینی ایجاد شود. اگر این اتفاق تنها یک‌بار افتاد، جای نگرانی نیست. اما در صورت تکرار باید به پزشک مراجعه کنید تا علت مشخص شود.

از سونوگرافی واژینال برای تشخیص موارد مختلفی مانند پولیپ، فیبروم، کیست تخمدان و خونریزی غیرطبیعی رحم استفاده‌می‌شود. در مواقع نادر سونوگرافی می‌تواند دردناک باشد و باعث خونریزی خفیف شود. اگر پس از سونوگرافی دچار خونریزی خفیف یا لکه بینی شدید، جای نگرانی نیست و پس از ۲۴ ساعت برطرف می‌شود.

خونریزی رحم در صورت شدید بودن می‌تواند باعث کم‌خونی شود. اگر دچار چنین عارضه‌ای هستید، در کنار درمان خونریزی رحم باید رژیم غذایی سالمی انتخاب کنید و آهن کافی به بدن خود برسانید، زیرا کم‌خونی باعث کمبود آهن در بدن می‌شود.

از علائم کیست رحم خونریزی واژن یا لکه بینی است. اگر دچار خونریزی رحم هستید، باید به دکتر زنان مراجعه کنید. تشخیص کیست رحم با سونوگرافی انجام شده و در صورت وجود کیست باید از طریق دارو یا جراحی، درمان انجام شود.

استرس تاثیرات زیادی روی بدن دارد. این موضوع می‌تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی و پایین آمدن میل جنسی شود. در برخی مواقع نیز استرس و اضطراب باعث لکه بینی بین پریودها می‌شود. تنها راه درمان این مشکل، مدیریت استرس است. سعی کنید با ورزش، مدیتیشن یا مشاوره با روانشناس، استرس خود را مدیریت کنید. با کاهش استرس خونریزی واژن از بین رفته و قاعدگی به‌مرور منظم می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لکه بینی

  1. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من ۲۰ سالمه مراجعه کردم به متخصص و کرم واژینال برام تجویز کردن گفتن که قارچ دارم، از شب ۵ام خونریزی شدید داشتم ۳‌روزه همچنان دارن تماس گرفتم و گفتن داروهارو قطع‌کن اما نگرانم طبیعی هست به نظر شما؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر نمی رسد که کرم واژینال برای درمان قارچ در شما خونریزی ایجاد کند. بنابراین بهتره برای بررسی علت خونریزی به متخصص زنان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

  2. مریم گفت:

    سلام من ۲۸ سالمه و مجرد رابطه ای هم ندارمو نداشتم فقط سوزش تو ناحیه تناسلی داشتم یه مقدار خاروندم حدود یه هفته بعد اتمام دوره ماهانه ولی سه روزه دارم لک میبینم روز اول دوم کم بود یهو بیشتر شد بنظرتون از چی میتونه باشه امکان داره مشکلی برای بکارت پیش اومده باشه؟دستم داخل واژن نرفته ولی خیلی میترسم بکارتم آسیب داشته باشه

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه عزیز
      پرده بکارت در فاصله ای حدود ۸ تا ۱۰ سانتیمتری از واژن قرار داره. اگر دست داخل واژن نرفته احتمال آسیب به پرده بکارت بسیار کمه. اما ممکن هست که بافت واژن آسیب دیده باشه و خونریزی به اون دلیل باشه و یا هر دلیل دیگری. توصیه ما اینه که به دکتر زنان مراجعه کنید

  3. زهره گفت:

    منم همین مشکل رو دارم یکماهه که همش لکه بینی و خونریزی دارم دل و کمرم و پاهامم درد میکنه دکترم دو هفته دیگه وقت داده خیلی میترسم 😞😞😞شما رفتی دکتر ؟

  4. فرحناز اکبری گفت:

    سلام ۴۲ سالمه تقریبا یه ماه است که خونریزی و بعضی وقتها لکه بینی دارم البته قبل عید سونو انجام دادم هم شکمی و هم واژینالی . رحمم سالمه فقط دهنه رحم کیست ریز داشتم که دکترم گفت چیز خاصی نیست ولی هنوز نمیدونم علت این همه خونریزی چیه. البته بچه ندارم یعنی هیچوقت حامله نشدم

  5. شیدا گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه و متاهل هستم این ماه برای جلوگیری قرص روکین خوردم دیگه نخوردم بعدش دارو نیستاتین داخلی رو مصرف میکردم خوب بودم اما ی شب نتونستم قرص رو بزنم توی رحم بعد از اون شب همش خونریزی کم دارم و خون سالم هست، میشه کمکم کنید بگید دلیلش چیه لطفا 🥺🥺🥺

    1. ز ،زمانی گفت:

      سلام خسته نباشید من ۵۲سالمه سه ماه پیش خونریزی داشتم البته بندازیم سال رفتم دکتر تمام آزمایشات وسونوروانجام دادم گفتن پولیپ دارم کورتاژکردم جواب پاتولوژی وپاپ اسمیر همه خوب بود ودکتر راضی بودن الان دوهفته هست لک بینی دارم وزیر شکم وکمرهم درددارم ممکنه مشکل خاصی داشته باشم خیلی نگرانم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        باید سونو را تکرار کنید
        و از نظر کیست و یا عفونت قارچی معاینه شوید

  6. طاهره جدی گفت:

    سلام وقت بخیر من بیست و پنج سالمه و الان دقیقا وسط دوتا دوره پریودمم همیشه وقتی رابطه داشتم ترشحاتم بوی خیلی تندی داشت الان وسط دوره پریود دو روز زیر دلم سمت راست درد شدید داشتم و بعد رابطه برقرار کردم حالا خون قهوه ای تیره با ترشح میاد و خارش شدید دارم باید چکار کنم دلیلش چیه؟

    1. ناشناس گفت:

      سلام وقت بخیر من خانومی هستم۴۱ ساله که تقرییا دوره عای ماهانه ی مرتبی دارم البته معمولا یک زوز تا یک هفته در ماه زودتر پریود میشم اما این ماه درست در روز سیزدهم بعد از روز اول پریودی که پاک بودم دچار لک بینی در حد دفع دو سه لخته در شبانه روز بودم سه روز اول در همین حد بود اما از شب چهارم خونریزیم شدیدتر شده میشه لطفا دلیلشو بگید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        علایم طبیعی زمان تخمک گذاری است
        در صورت طولانی شدن این علایم انجام پاپ اسمیر الزامی است

  7. S.raha گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یه دختر ۱۹ساله هستم و اینک مجردم
    من اواخر هرماه پریود میشم و اینک الان دو سری هست ک ده روز و یا بیشتر ک مونده ب پریودیم ترشحات قرمز مایل ب قهوه ایی دارم و بعد چند قطره خون هم ک مایل ب قهوه ایی هست بعد از شستن میریزه
    علتش نمیدونم چیه و خیلی ناگهانی اینحوری شدم
    علتش چی میتونه باشه؟؟؟؟

    1. دکتر فرهاد حسینی گفت:

      نگران نباشید تغییرات هورمونی می‌باشد ‌. سطح ph واژن رو حفظ کنید .

  8. مروارید گفت:

    سلام ۲۴ساله هستم ده روز پیش پریودیم تموم شد و پاک شدم تا دیروز خیلی کلیه درد داشتم ،راستش نزدیکی هم داشتم و جلوگیری نمیکنیم نیم ساعت بعد از نزدیکی دیدم لباسم خونی شده درد هم زیاد داشتم هم کمر هم شکم وپهلوهام ،رفتم دستشویی دیدم خونی نمیاد انگشت داخل واژنم کردم دیدم پر از خون هستش و بیرون نمیاد از دیشب همینطور بود تا امروز ظهر کیسه آبگرم گذاشتم دیدم چند قطره خون اومده و هنوز هم درد دارم .دلیلش چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید. خیلی ممنون

    1. سارا قربانی گفت:

      سلام. ۲۶ سالمه دوماهه زایمان طبیعی کردم.بچه اولمه خونریزی دارم چندروز شدیده باز چند روز خوبم با ترشحات زیاد و دوباره خونریزیم شروع میشه خارش هم ندارم فقط ترشحات زیاد و خونریزی.

    2. دریاقرایی گفت:

      سلام ممکنه نزدیکتون باعث اسیب ب دیواره واژن شده باشه اگه خون ریزیتون تا ۲روز دیگ قطع نشد حتما ب پزشک مراجعه کنیو

    3. تینا شعبانی گفت:

      سلام من ۲۸ سالمه تقریبا چهارساله در ماه بیشتر از ۲۱ روز خونریزی دارم یعنی همیشه!عمل فیبروم انجام دادم کلی دکتر رفتم دگ ناامید شدم و افسرده 😓

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای این مشکلتون باید تحت نظر متخصص زنان باشین:
        لیست متخصصین زنان

  9. Sh sh گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه، پریودم نا منظم بود تا ۳ ماه پیش اما بعد از اون درست شد ولی مدتش خیلی طولانیه تقریبا ۱۰ روز کامل ولی بعد از اون هم گاهی اوقات رده های خون روی دستمال یا لباس زیرم میبینم، البته سابقه کیست داشتم اما برطرف شده، میتونه خیلی جدی باشه؟

  10. maryam b گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه حدود ۶یا۷روز پیش پاک شدم یه مقدار کم ترشح زرد رنگ بعد حمام دوباره داشتم اما بعدش دیگه نبود تا امروز دستشویی متوجه شدم همراه ترشخ مقداری خون هم رو دستمال مونده بعد از اون یه مقدار کمی خون ریزی داشتم الانم لکه صورتی ودرد شکم وکمر دارم و اینکه من مجرد هستم واین چن روزم به مقدار زیاد ترشح سفید داشتم دلیلش چی میتونه باشه رو گونه هامم چندتا جوش دارم ممکنه بکارتم مشکلی براش پیش اومده باشه بدون رابطه واینکه پریروز وامروز جگر خوردم

    1. و گفت:

      سلام خسته نباشید من خانم سی وشش سال هستنم عادت قادگی نمیشدم سال یک بار میشم الان شدم داخل رحم لکه های خون ریش دار وسیاه رنگ وبودار هست فیبروم هم دارم لطفا بهم بگید ممنون

      1. نسیم دشتی گفت:

        سلام وقتتون بخیر من یه سوال داشتم از خدمتتون
        من اصلا پریود به خودی خود نشدم ونمیشم چند روزه درد شدید لکن وکمرم که منو به شک دیسک کمرم نزدیک کرده فکر کردم
        ولی امروز صبح با ادرار بسیار غلیظ و لکه های بزرگ خونی مواجه شدم میتونم ازتون کمک بخوام که احتمال چه چیزی می‌تونه باشه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای بررسی علت پریودی نامنظم و مشکلات رحمی و تخمدانی نیازه با انجام آزمایش و سونوگرافی به متخصص زنان مراجعه کنید. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
          متخصص زنان و زایمان

    2. توکل گفت:

      عزیزم بیخودی به خودت استرس نده دلیل نداره خود به خود بکارتت مشکلی پیدا کنه پس نگران نباش و به زندگیت برس