خلط نشانه چیست و دلایل ایجاد خلط چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خلط نشانه مختلط بیماری است.خلط سینه و گلو در اثر عفونت ریه مانند کرونا، ذات الریه یا آنفولانزا به وجود آید.درمان خلط وابسته به علت آن است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل-خلط

یکی از مواردی که شاید دیدن آن حال شما را بد کند، خلط است. اما بهتر است بدانید که خلط در تشخیص بیماری نقش بسزایی دارد. اینکه خلط شما چه رنگی داشته‌باشد و یا همراه با چه علائمی باشد، می‌تواند در تعیین بیماری و در تجویز داروهای مورد نیاز موثر باشد.‌ بنابراین، اگر خلط دارید و این شما را اذیت می‌کند، می‌توانید آن را با دکتر ریه در میان بگذارید.

خلط به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. هر کدام از این دلایل، به سیستم تنفسی مرتبط می‌شوند. مثلا ممکن است که ریه‌های فرد آسیب‌دیده باشد و یا تراشه‌ها و مژک‌های تنفسی مشکل داشته‌باشند. جالب است بدانید که سبک زندگی و تغذیه نیز در تشکیل خلط موثر است. داشتن خلط آزاردهنده است و بیمار برای درمان آن، معمولا سریعا اقدام می‌کند. در صورتیکه در گلوی شما و یا پشت حلق شما خلط وجود دارد، بلافاصله از دکتر ریه یا متخصص گوش و حلق و بینی نوبت بگیرید. می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو برای دریافت نوبت دکتر ریه اقدام کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

خلط چیست؟

خلط زمانی ایجاد می‌شود که ریه‌های فرد، بیمار یا آسیب دیده‌باشد. خلط بزاق نیست اما موکوس ضخیم شده (گاهی اوقات به نام چرک نیز شناخته‌می‌شود) است که از ریه‌ها با سرفه خارج می‌شود. بدن برای حفظ رطوبت بافت‌های نازک و ظریف دستگاه تنفسی موکوس تولید‌می‌کند، ذرات کوچک خارجی که ممکن است خطرناک باشند، در موکوس تولید‌شده به دام می‌افتند و از ریه، به بیرون دفع می‌شوند.

گاهی اوقات، مانند زمانی که یک عفونت در ریه وجود دارد، موکوس بیش از حد تولید می‌شود و بدن با سرفه تلاش می‌کند این خلط فراوان را دفع‌کند. خلط در پی آسیب به ریه‌های فرد ایجاد می‌شود. خلط بزاق نیست بلکه موکوس ضخیم‌شده‌ای است که از ریه‌ها، با سرفه، خارج‌می‌شود.

خلط در پی آسیب به ریه‌های فرد ایجاد می‌شود. خلط بزاق نیست بلکه موکوس ضخیم‌شده‌ای است که از ریه‌ها، با سرفه، خارج‌می‌شود.

تست کشت خلط چیست؟

هنگام مراجعه به متخصص ریه، ممکن است آزمایش کشت خلط لازم شود. این تست برای تشخیص پنومونی باکتریایی یا برونشیت استفاده می‌شود. همچنین برای بررسی کارآیی و موثر بودن روند درمانی یک بیماری خاص نیز، می‌تواند مورد استفاده قرار‌گیرد. آزمون کشت خلط با رنگ آمیزی گرم، برای شناسایی باکتری عامل عفونت، انجام‌می‌شود.

اگر رنگ آمیزی گرم، قادر به تشخیص باکتری‌های عامل عفونت نباشد، آزمایش‌های تخصصی شامل اسمیر AFB و کشت برای تشخیص سل و عفونت مایکوباکتریوم غیر سلی، کشت قارچی یا کشت لژیونلا، ممکن است انجام‌شود.

نکات مربوط به کشت خلط

برای انجام تست کشت خلط نیاز به رعایت نکاتی است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد؛

  • نمونه خلط معمولا در صبح اول وقت جمع‌آوری می‌شود.
  • بسته به نوع عفونت، ممکن است سه نمونه یا بیشتر در روز‌های آتی گرفته‌شود.
  • قبل از نمونه‌گیری خلط، فرد باید مسواک بزند و دهان خود را کاملا با آب بشوید و از ۱ تا ۲ ساعت قبل، غذا نخورد.
  • هنگام نمونه‌گیری از ریه‌ها، معمولا از فرد خواسته‌می‌شود سرفه‌ی عمیق کند.
  • اگر کسی نمی‌تواند با سرفه‌کردن خلط‌ها را خارج‌کند، استفاده از استنشاق محلول استریل سالین (نمکی)، استنشاق محلول استریل گلیسیرین و یا استنشاق بخار، باعث شل‌شدن خلط‌های موجود در ریه‌ها و خروج راحت‌تر خلط می‌شود.
  • علاوه بر آزمایش کشت خلط، یک آزمایش خون برای بررسی دیگر علائم بیماری، توسط پزشک درخواست می‌شود.
رنگ-خلط
رنگ خلط

دلایل خلط چیست؟

گاهی خلط به صورت طبیعی در گلو ایجاد می‌شود. می‌دانیم که مژک‌های تنفسی، هر آنچه که در گلو وجود دارد را به سمت بیرون می‌رانند. این حرکت یکی از واکنش‌های دفاعی بدن است تا میکروبی به داخل بدن وارد نشود. بنابراین به طور طبیعی بدن مقداری خلط تولید می‌کند که مشکل ساز نیست و می‌توان آن را با سرفه به بیرون پرت کرد.

اما در حالتی که طبیعی نیست و خلط بیش از اندازه تولید می‌شود، می‌توان گفت که مشکلی وجود دارد. دلایل مختلفی برای تولید خلط بیش از حد شمرده می‌شود. در زیر، لیستی از برخی از این علل، همراه با نحوه بروز خلط، آورده‌شده‌است.

۱.     سیگار کشیدن

دود سیگار باعث از کار افتادن مژک‌ها می‌شود. گفتیم که مژک‌ها با حرکت خود باعث بیرون راندن مواد زائد و گیر افتاده در مجاری تنفسی می‌شوند. زمانی که این مژک‌ها از کار افتاده باشند، نمی‌توان چیزی را به بیرون راند. بنابراین این مواد جمع می‌شوند و ایجاد خلط می‌کنند که نمی‌تواند به سمت حلق رانده شود.

در سیگاری‌ها، موکوس تولیدی در ریه‌ها، موجب “سرفه سیگاری‌ها” می‌شود. خلط تولید‌شده ممکن است سبز، زرد و یا خونی باشد. سرفه‌های قطاری در سیگاری‌ها دیده‌می‌شود و این افراد با سرفه‌های خود خلط را به بیرون می‌رانند. در صورتیکه یک فرد سیگاری، سیگار را ترک کند، بعد از مدتی مژک‌ها مجددا فعالیت خود را از سر می‌گیرند و این مشکل برطرف می‌شود.

درمان خلط ناشی از سیگار

در صورتیکه سیگاری هستید و درگیر خلط پشت گلو شده‌اید، باید به فکر درمان آن باشید. خط اول درمان خلط ناشی از سیگار برای افراد سیگار، ترک کردن سیگار است. در صورتیکه سیگار را ترک کنید، بعد از مدتی مژک‌های تنفسی بهبود پیدا می‌کنند و موکوس در مجاری تنفسی، تجمع پیدا نمی‌کند. اما اگر نمی‌توانید سیگار را ترک کنید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید؛

  • از شربت‌های خلط آور استفاده کنید.
  • دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گرم و التیام دهنده‌ی دستگاه تنفسی را بنوشید.
  • زمانی که دیگران در حال سیگار کشیدن هستند، از آنها دوری کنید. این مورد به کم‌تر در معرض دود سیگار بودن شما کمک می‌کند.
  • از نوشیدن آب یخ و مواد غذایی چرب، تا حد امکان، پرهیز کنید.

۲.     آسم

افراد مبتلا به آسم دارای راه‌های هوایی حساس به آلرژن‌ها، آلودگی محیط زیست و عفونت‌های تنفسی هستند. این حساسیت می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در راه‌های هوایی و افزایش تولید موکوس شود. هنگامی که موکوس بیشتر تولید می‌شود، خلط بیشتری تولید می‌گردد و با سرفه به بیرون می‌آید.

۳.     فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک یک بیماری ارثی است که توسط یک ژن معیوب ایجاد‌می‌شود. در این بیماری، راه‌های هوایی کوچک به وسیله موکوس ضخیم، مسدود می‌شوند که باعث مشکلات تنفسی می‌شود. مخاط ضخیم در فیبروز کیستیک، یک محیط ایده‌آل برای رشد باکتری‌ها می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به فیبروز کیستیک دچار عفونت باکتریایی مزمن ریه می‌شوند.

پاکسازی ریه از خلط در این افراد ضروری است و در مراکز درمانی و به روش‌های مختلف انجام می‌شود تا تنفس آسان‌تر شود و احتمال ابتلا به عفونت کاهش پیدا کند.

در مراحل اولیه یک بیماری عفونی، خلط سبز تیره است و به تدریج با بهبود عفونت رنگ خلط روشن‌تر می‌شود.

۴.     عفونت‌های دستگاه تنفسی  (RTI)

خلط با رنگ متفاوت از بزاق، ممکن است نشانه‌ای از عفونت‌های دستگاه تنفسی پایینی باشد. در عفونت‌های دستگاه تنفسی باکتریایی، خلط ممکن است قوام ضخیم و بوی ناخوشایند داشته‌باشد. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، در مراحل اولیه یک بیماری عفونی، خلط سبز تیره است و به تدریج با بهبود عفونت، رنگ خلط روشن‌تر می‌شود.

حضور آنزیمی به نام میلوپروکسیداز در طی عفونت، باعث رنگ سبز خلط می‌شود. برخی از عفونت ممکن است باعث تغییر رنگ خلط به رنگ‌های زرد، خاکستری و یا رنگ زنگ زدگی، شوند. در مراحل اولیه یک بیماری عفونی، خلط سبز تیره است و به تدریج با بهبود عفونت رنگ خلط روشن‌تر می‌شود.

وجود خلط، زمانی که فرد به عفونت‌های دستگاه تنفسی مبتلا است، نشان‌دهنده‌ی مبارزه‌ی بدن با میکروب‌هاست. در این خلط‌ها، موکوس، چرک، بافت‌ها و سلول‌های از بین‌‌رفته و میکروب‌ها وجود دارند.‌

۵.     عفونت های شایع دستگاه تنفسی

بیماری‌های تنفسی می‌توانند علائمی چون خلط داشته‌باشند. خلط در بیماری‌های تنفسی انواع مختلفی دارد و با رنگ‌ها و بوهای مختلفی دیده‌می‌شود. بررسی خلط در تعیین بیماری تنفسی موثر است. در ادامه به برخی از عفونت‌های شایع دستگاه تنفسی اشاره می‌کنیم.

خلط گلو و کرونا

یکی از بیماری‌هایی که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و خلط در آن مشاهده‌می‌شود،‌ بیماری کرونا است. خلط به خصوص در افرادی که با ویروس کویید-۱۹ درگیری ریوی دارند، گزارش شده‌است.

خلط گلو نشانه کرونا است؟

خلط به عنوان یک نشانه‌ی ثابت و تکراری از بیماری کرونا شناخته نمی‌شود. علائم اولیه کرونا موارد دیگری هستند. اگر کرونا دارید و علائمی چون تنگی نفس، سرفه و تب به همراه سنگینی قفسه سینه دارید، الزاما باید عکسی از ریه شما تهیه‌شود. در صورتیکه خلط خونی را نیز تجربه می‌کنید، باید با پزشک ریه مشورت کنید.

علائم اصلی کرونا

برخی از علائم اولیه و علائم اصلی کرونا شامل موارد زیر هستند؛

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • بدن درد و خستگی
  • علائم گوارشی (در برخی موارد)
  • کاهش بویایی و چشایی (در برخی موارد)

خلط خونی در کرونا

گاهی خلطی که با سرفه در کرونا از گلو خارج می‌شود، خونی است. خلط خونی در کرونا نشانه‌ی خوبی نیست و حتما باید آن را با پزشک مطرح کرد. خلط خونی ممکن است نشانه‌ی درگیری ریوی در کرونا باشد که باید با سی‌تی‌اسکن مورد بررسی قرار بگیرد.

خلط گلو نشانه کرونا امیکرون است؟

می‌دانیم که امیکرون یکی از گونه‌های جدید کرونا است که به تازگی و جهش یافته‌است و بعد از نوع دلتا در میان مردم شیوع پیدا کرده‌است. این بیماری همراه با سرفه و خلط است. اما همان‌طور که گفتیم، هر خلطی نشان‌دهنده‌ی کرونا نیست و باید همراه با آن علائم دیگری هم همراه باشند.‌

آنفولانزا

یکی دیگر از عفونت‌های دستگاه تنفسی که می‌تواند نشانه‌ای چون خلط داشته‌باشد، آنفولانزا است. آنفولانزا ممکن است باعث ایجاد خلط سبز شود. علائم اصلی آنفوالانزا عبارتند از؛

  • درجه حرارت بالا، ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا بالاتر
  • خستگی
  • ضعف
  • سردرد
  • درد در کل بدن
  • سرفه
  • علائم شبیه سرماخوردگی مانند، انسداد بینی و یا آبریزش بینی، عطسه و گلودرد

برای اینکه آنفولانزا را درمان کنید، بهتر است با دکتر ریه و یا پزشک عمومی مشورت کنید. معمولا درمان آنفولانزا شامل موارد زیر است؛

  • استراحت در منزل
  • نوشیدن مقدار زیادی آب و گرم نگه‌داشتن بدن
  • مصرف داروهای ضد درد در آنفولانزا مفید خواهد‌بود و بیشتر افراد در عرض یک هفته احساس بهتر‌شدن و بهبودی می‌کنند.
  • مصرف داروهای ضد‌ویروسی مانند اسلتامیر، طی ۲ روز اول از شروع بیماری، می‌تواند مدت زمان بیماری را ۱ تا ۲ روز کاهش‌دهد.
  • حتی مصرف دیر‌هنگام داروهای ضد‌ویروسی طی عفونت نیز می‌تواند سودمند باشد، به خصوص اگر فرد بسیار بیمار است و یا دارای خطر بالایی برای ایجاد عوارض است.

برونشیت

برونشیت عفونت راه‌های اصلی ریه است. در برونشیت، برونش ملتهب می‌شود و موکوس بیشتری تولید می‌کند. افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند خلط زرد خاکستری یا سبز رنگ، داشته‌باشند. برونشیت یک بیماری ریه است که می‌تواند حاد یا مزمن باشد. بیماری برونشیت حاد ۳ هفته طول می‌کشد. برونشیت مزمن به عنوان یک سرفه روزانه که باعث تولید خلط می‌شود و به مدت حداقل ۳ ماه طول می‌کشد و برای ۲ سال متوالی رخ می‌دهد.

بیماری برونشیت نشانه‌ای از سایر بیماری‌های ریوی، از جمله آمفیزم و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) است. اکثر موارد برونشیت حاد با استفاده از داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی (NSAID) و نوشیدن مقدار زیادی مایعات درمان‌می‌شود.

پنومونی

سرفه‌ای که باعث تولید خلط زرد، سبز، قهوه‌ای یا خونی شود، ممکن است نشانه‌ای از پنومونی یا ذات‌الریه باشد که یک عفونت باکتریایی است و منجر به تورم بافت ریه‌ها می‌شود. اگر فکر‌می‌کنید که مبتلا به پنومونی شده‌اید، به پزشک مراجعه‌کنید. پنومونی علائم دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم؛

  • اشکال در تنفس
  • ضربان قلب سریع
  • تب
  • احساس ناخوشی
  • عرق‌کردن و لرزیدن
  • از‌دست‌دادن اشتها

سل

سل یک بیماری جدی است؛ اما می‌تواند با یک دوره ۶ ماهه آنتی‌بیوتیک درمان شود. اگر چه سل یک عفونت باکتریایی است که عمدتا بر ریه‌ها اثر می‌گذارد، اما می‌تواند بر غدد، استخوان‌ها و سیستم عصبی قسمت فوقانی بدن نیز تاثیر بگذارد. توبرکلوز یا سل منجر به تولید خلط سبز یا خونی می‌شود. سایر علائم سل عبارتند از؛

  • کاهش وزن
  • عرق شبانه
  • تب
  • خستگی
  • از‌دست‌دادن اشتها
  • تورم در گردن

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

سریع‌ترین روش برای درمان خلط چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید


انواع رنگ خلط نشانه چیست؟

خلط رنگ‌های متفاوتی دارد که می‌تواند در تشخیص علت و درمان آن کمک‌کننده‌ باشد. در ادامه به بررسی انواع رنگ خلط‌ها می‌پردازیم.

خلط قهوه ای یا سیاه نشانه چیست؟

کسانی که در معادن ذغال سنگ کار می‌کنند، ممکن است خلط سیاه رنگ داشته‌باشند. همچنین خلط سیاه می‌تواند نشانه‌ی عفونت قارچی باشد. افراد سیگاری و یا کسانی که تحت درمان با داروهای آنتی‌بیوتیکی و یا استروئیدی قرار دارند، می‌توانند خلط قهوه‌ای و یا سیاه داشته‌باشند. بیماری‌های مزمن ریه مثل فیبروز کیستیک و یا برونشیت هم می‌توانند خلط قهوه‌ای رنگ ایجاد کنند.

خلط سبز گلو نشانه چیست؟

رنگ خلط سینوزیت معمولا سبز رنگ است. کسانی که خلط سبز رنگ دارند، بدنشان در حال مبارزه با باکتری‌های موجود در دستگاه تنفسی است. هنگام وجود خلط سبز رنگ به علائم همراه سینوزیت و عفونت‌های باکتریایی توجه کنید.

خلط سفید نشانه چیست؟

خبط سفید می‌تواند نشانه‌ی برخی از بیماری‌ها باشد که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم؛

  • برونشیت
  • بیماری‌ انسداد مزمن ریوی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری رفلاکس معده

خلط سفید چسبناک

خلط سفید چسبناک می‌تواند نشانه‌ی سینوزیت و یا رفلاکس معده باشد. در صورت دیدن این خلط، باید بررسی‌های بیشتری به عمل آید.

خلط قرمز یا صورتی نشانه چیست؟

بیماری‌هایی که ممکن است با خلط صورتی یا قرمز همراه باشد، شامل موارد زیر هستند؛

  • نارسایی احتقانی قلب
  • آبسه ریه
  • سرطان ریه
  • ذات‌الریه
  • آمبولی ریوی
  • بیماری سل
  • کرونا (ممکن است دیده‌شود)

خلط زرد گلو نشانه چیست؟

خلط زرد رنگ معمولا نشانه‌ی عفونت‌های ویروسی است. در صورتیکه مبتلا به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی باشید، نباید از آنتی بیوتیک برای درمان آن استفاده کنید. اگر خلط زرد رنگ طولانی مدت باقی بماند، حتما به دکتر مراجعه کنید تا عفونت‌های باکتریایی نیز بررسی شوند.

درمان-خانگی-خلط
درمان خانگی خلط

خلط گلو در بارداری

می‌دانیم که خلط داشتن در گلو طبیعی است. البته این مقدار خلط نباید از حد طبیعی بیشتر شود و ایجاد آزار و اذیت برای مادر باردار بکند. در صورتیکه خلط غلیظ و شدید باشد و همراه با علائم دیگری که نشان‌دهنده‌ی عفونت‌های تنفسی باشد، باشند،‌ باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد. اما معمولا هنگامی که فرد اول صبح از خواب بیدار می‌شود، مقداری خلط در گلوی او تجمع پیدا کرده‌است که طبیعی است.

برای کاهش خلط و بهبود شرایط فرد در دوران بارداری می‌توان از روش‌های خانگی متعددی بهره برد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

روش‌های خانگی درمان خلط در دوران بارداری

برای اینکه تجربه‌ی بهتری داشته‌باشید و خلط خیلی شما را آزار ندهد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید؛

  • هوا را تا جایی که می‌توانید مرطوب نگه‌دارید.
  • از نوشیدنی‌های گرم و روان و رقیق‌کننده‌ی خلط استفاده کنید.‌
  • سعی کنید تا حد امکان از آلودگی‌ها و آلاینده‌های هوا خودداری کنید و در معرض دود سیگار نباشید.
  • نوشیدن کافی آب را در نظر داشته‌باشید.
  • آب نمک غرغره کنید.

خلط گلو در نوزادان

خلط گلو در ۴۰٪ نوزادان دیده‌می‌شود و معمولا باعث نگرانی والدین می‌شود. نوزادانی که در مجاری تنفسی خود خلط دارند، معمولا به سختی نفس می‌کشند و یا هنگام نفس کشیدن، خس خس می‌کنند و کمی سوت می‌کشند. در این صورت پدر و مادر بیشتر نگران می‌شوند. دلیل ایجاد خلط در نوزادان می‌تواند ریفلاکس معده، عفونت‌های تنفسی، آسم و یا آلرژی باشد. برای درمان خلط در نوزادان باید به متخصص اطفال و کودکان مراجعه کنید.

خلط گلو در کودکان

خلط در کودکان می‌تواند نشانه‌ی عفونت‌های تنفسی و یا بیماری‌های مزمن ریه باشد.

درمان خلط در کودکان

برای درمان خلط در کودکان باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. اما می‌توانید با روش‌های خانگی زیر، این درمان را تسریع کنید؛

  • استفاده از آب نمک
  • شیر گرم
  • دستگاه بخور
  • شربت‌های خانگی
  • خوراکی‌های موثر
  • میوه‌هایی مثل انار، توت و پرتقال
  • سبزیجات
  • ممنوعیت‌های غذایی
  • شربت خلط آور
  • شربت دیفن هیدرامین
  • شربت دکسترومتورفان

درمان خلط

برای درمان خلط، ابتدا باید علت ایجاد آن را بدانید. بنابراین مراجعه به متخصص ریه ضروری است. در صورتیکه علت ایجاد خلط مشخص شود، می‌توان از روش‌های درمانی زیر برای بهبود آن استفاده کرد.

۱.     درمان دارویی

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان خلط شامل موارد زیر هستند؛

  • شربت‌های خلط آور مانند گایافنزین
  • داروهای ضد‌سرفه
  • آنتی بیوتیک؛ برای مثال در درمان پنومونی و سل آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنیم.
  • استروئید؛ برای درمان بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود.

شربت رفع خلط

شربت‌های رفع خلط انواع مختلفی دارند که در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم؛

شما هم دچار خلط می‌شوید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

۲.     درمان‌های خانگی

برای درمان خلط می‌توان از روش‌های خانگی در کنار روش‌های دارویی و تجویز پزشک، کمک گرفت. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند که در مدت زمان کوتاه‌تری از شر خلط خلاص شوید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند؛

  • مرطوب نگه‌داشتن هوا و بخار درمانی (بخور)
  • نوشیدن آب زیاد به خصوص آب گرم برای حفظ رطوبت بدن
  • استفاده از لیمو، زنجبیل، فلفل سیاه، سیر، ریشه‌ی شیرین بیان، نعنا، پیاز، سرکه سیب و عسل
  • غرغره‌ی آب نمک
  • روغن اکالیپتوس؛ مقداری روغن اکالیپتوس را با روغن‌های رقیق‌کننده مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و در ناحیه قفسه بمالید.
  • کمپرس گرم

چه مواقعی برای درمان خلط به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وجود شک به داشتن سل، باید به پزشک ریه مراجعه‌کنید و درمان‌شوید. اگر کسی فکر‌می‌کند که ممکن است ذات‌الریه یا پنومونی داشته‌باشد، باید با پزشک صحبت‌کند. تشخیص ذات‌الریه به علت داشتن علائم مشترک با سایر عفونت‌های معمول دستگاه تنفسی، می‌تواند مشکل باشد. پنومونی خفیف را می‌توان در خانه با آنتی‌بیوتیک، استراحت و مصرف مقدار زیادی مایعات درمان‌کرد. اکثر عفونت‌های دستگاه تنفسی دیگر با گذشتن دوره بیماری، بهبود‌می‌یابند.

پزشکان مصرف مسکن‌ها، مایعات زیادی و استراحت را، توصیه‌می‌کنند. تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد برای بیش از ۳ روز، ممکن است نشانه‌ای از ذات‌الریه باشد، بنابراین مهم است که به دکتر مراجعه‌کنید. در صورت بروز علائمی مانند سرفه خلطی به همراه رگه‌های خون، افزایش سرعت تنفس، توسعه درد قفسه سینه و یا گیجی و سردرگمی، باید به دکتر مراجعه‌کنید. موارد بالا برای کسی که دارای بیماری قلبی یا ریوی است و دوره‌های مکرر برونشیت را تجربه‌کرده، نیز صادق است. راحت‌ترین راه دسترسی به پزشک، مشاوره تلفنی با متخصص ریه از طریق سایت دکترتو است.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

در صورتیکه ریه‌ها در کرونا درگیر شود و این درگیری به درصد بالایی برسد، ممکن است که خلط خونی مشاهده‌شود. هنگامی که درگیری ریوی در کرونا اتفاق می‌افتد، کیسه‌های هوایی در ریه‌ها پر از آب می‌شود و فرد به سختی نفس می‌کشد. در این موارد، حتما باید به دکتر ریه مراجعه کرد.

خلط پشت حلق می‌تواند باعث گلو درد شود. در برخی از موارد، خلط پشت حلق نشانه‌ی عفونت گلو است. اما در مواردی که فرد به برخی مواد حساسیت داشته‌باشد هم ممکن است که دچار خلط شود. همچنین کسانی که انحراف بینی دارند هم می‌توانند خلط داشته‌باشند. توجه داشته‌باشید که هر خلطی نشانه‌ی عفونت گلو نیست.

خلطی که چرکی شده باشد، چسبناک است. هنگامی که خلط چسبناک باشد، عفونت باکتریایی محتمل است.

سرطان ریه معمولا با خلط قرمز یا صورتی رنگ خود را نشان می‌دهد.

ذات‌الریه می‌تواند با خلط خود را نشان‌دهد. معمولا خلطی که در ذات‌الریه دیده می‌شود،‌ قرمز و یا صورتی رنگ است. اما خلط نشانه‌ی ذات‌الریه نیست. خلط می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های مختلفی باشد که ذات‌الریه نیز یکی از آنهاست.

خلط خونی می‌تواند در اثر بیماری‌های خطرناکی چون سرطان ریه، آمبولی ریه و یا ذات‌الریه باشد. اما همیشه اینطور نیست که خلط خونی نشانه‌ی بیماری‌های خطرناکی باشد. گاهی ممکن است که خلط خونی به علت سرفه‌های شدید و آسیب رسیدن به مجاری تنفسی باشد.

خلط پشت حلق می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌ها و عوامل مختلفی باشد که برخی از آنها شامل عفونت‌های تنفسی، تب یونجه و آسم، برونشیت، سیگار و آلودگی هوا هستند.

سرفه‌های خلط دار می‌تواند نشانه‌ی عفونت‌های تنفسی باشد. هنگامی که عفونت‌های تنفسی مجاری تنفسی و ریه‌ها را درگیر می‌کنند، تولید موکوس در مجاری زیاد می‌شود. بنابراین، بدن طی یک واکنش دفاعی که سرفه نام دارد، آن‌ها را به بیرون می‌راند.

اگر آبریزش بینی به دلیل حساسیت و آلرژی ایجاد شده‌باشد، می‌توان گفت که خلط همراه با آن وجود نخواهد داشت. اما اگر همراه با آبریزش بینی خلط هم ببینیم، در این صورت، معمولا بیماری دیگری باعث ایجاد آبریزش بینی شده‌است که حتما باید به دنبال درمان آن بود. یکی از بیماری‌هایی که ممکن است آبریزش بینی و خلط را همزمان با هم ببینیم، می‌تواند آنفولانزا باشد.

از آن جایی که فرد تمام شب را خواب است و بزاق کم‌تر ترشح می‌شود و یا سرفه به اندازه‌ای که بیدار است انجام نمی‌گیرد، دفع خلط کم‌تر انجام می‌شود و بیشتر موکوس در مجاری تنفسی تجمع پیدا می‌کند و اول صبح از گلو به شکلی غلیظ‌تر دفع می‌شود.

زمانی که خلط همراه با علائم دیگر باشد و یا دارای رنگ‌های غیرطبیعی و قوام سخت باشد و چسبنده باشد، می‌توان به غیرطبیعی بودن آن پی برد. علاوه بر آن، خلط چسبناک نباید برای مدت طولانی در گلو وجود داشته‌باشد.

سینوزیت عفونت و التهاب سینوس‌هاست. زمانی که سینوس‌ها چرکی می‌شوند، فرد ممکن خلط بینی و یا خلط حلق دارد. خلط سینوزیتی معمولا به رنگ سبز دیده‌می‌شود و غلیط‌تر از خلط عادی است.‌

گرفتگی صدا موقعیت اورژانسی نیست اما اگر با خلط همراه باشد و برای مدت طولانی همراه بیمار باشد، باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشان‌‌دهنده‌ی موارد خطرناکی باشد، به خصوص اگر در کودکان دیده‌شود.

اوتیت مزمن خلط آور از انواع عفونت گوش است که ممکن است باعث ایجاد سوراخ در پرده‌ی گوش شود. در صورتیکه بیمار به این عفونت آلوده‌شود، باید بلافاصله به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کند. علائمی که همراه با خلط نشانه‌ی عفونت گوش در فرد دیده‌می‌شوند، شامل درد گوش، حساسیت گوش، سردرد، اختلالات شنوایی، سرگیجه و شنیدن صدای سوت هستند.

معمولا خلط سفید نشانه‌ی رفلاکس معده است که از علائم خطرناک آن است و باید به متخصص داخلی و یا گوارش مراجعه کنید تا این مورد را بررسی کنند.

بیماری‌هایی که ممکن است خلط همراه با تب در آنها دیده‌شود، شامل عفونت‌های تنفسی هستند. معمولا افرادی که به کرونا، سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی که دستگاه تنفس را نیز درگیر می‌کنند، مبتلا هستند، خلط همراه با تب نشان می‌دهند. در صورتیکه بیماری شدت پیدا کند، می‌تواند خطرناک باشد و باید به دکتر عفونی مراجعه کرد.

خلط به ترشحات چسبناک و موکوس ضخیم‌شده‌ای است که می‌تواند در گلو و بینی دیده‌شود. خلط بلغم در اصطلاح طب سنتی، به خلطی گفته‌می‌شود که در خون و ریه ساخته‌می‌شود و به علت استفاده از خوراکی‌های سرد و همچنین کم‌بودن حرارت بدن ایجاد می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خلط

  1. محمدحسین گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من احساس میکنم روی سینه ام یک لایه ای وجود داره و توی گلوم هم احساس گرفتگی هست پشت حلق که با مکش از دهانم معمولا خارج میکنم. با اهم اهم کردن هم تلاش میکنم سینه ام دو صاف کنم اما زیاد جواب نمی‌دهد. بعضی اوقات به همین خاطر گرفتگی صدا دارم. البته توی سن بلوغ هم هستم.
    اصولا وقتی بعد از ظهر که دوساعت میخوابم دهانم به شدت تلخ می شود و بزاقم هم به این صورت تلخ و کمی رنگی است. خلط های من هم اصولا بی رنگ و بیشتر سبز رنگ است.
    این حالت تقریبا ۲ سالی به این صورته البته خلط کردن هم به صورت زیاد از ۶ یا ۷ سال پیش بوده است.
    نفس زیاد میتونم نگه دارم تا حدود ۶۰ ثانیه. طب و … هم ندارم.
    ولی این گرفتگی توی حلق و سینه ام و خش دار بودن و گرفته بودن صدا و هر چند مدت خلط کردن کمی برام عذاب اوره و بعد از خوای هم که دهنم به شدت تلخ میشه اما صبح ها که شب بخوابم این مورد خیلی کم است و موقع بعد از ظهر دوساعت خوابیدن این مورد زیاد می‌شود در مورد تلخی دهان.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      به نظر می رسه شما دچار مشکل رفلاکس اسید معده هستین. برای درمان این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

    2. سعید بیات گفت:

      سلام وقت بخیر
      من تقریبا ۳.۴ ماه هست ک خیلی خلط میاره گلوم در طول روز و شب بدون رنگه .سیگار میکشم چند سال الان ۵روزه گذاشتم کنار اما تعقیری ایجاد نکرده .دلیلش چی میتونه باشه؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        کشیدن سیگار موجب آسیب به مجاری تنفسی و پوشش این نواحی شده. ممکنه التهاب و واکنش های ایجاد شده موجب ایجاد خلط شده باشد. به هر حال معاینه توسط متخصص ریه و انجام تست تنفسی به نظر ضروری می رسد. از این لینک نوبت متخصص ریه بگیرید.
        متخصص ریه

  2. جهانی گفت:

    سلام؛۳روز است که علاعم کرونا داشتم اما مثبت نبود تستم. خیلی گلو درد داشتم و تنها یک سمت گلو. سمت چپ درد دارد و به دکتر مراجعه کردم گفتن عفونت شدید در حدی که خودم عفونت رو در گلوم میبینم سبز رنگ هست و شدید عرق میکنم دکتر بهم ۴تا امپول پنی سیلین داده و قرص امکسی سیلین. چه راه حلی برای درمان سریع تر هست؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      تنها راه درمان عفونت باکتریایی مصرف آنتی بیوتیک هست. لازمه دوره ی درمان رو کامل کنین. نوشیدنی های گرم و مایعات و سوپ می تونه روند درمان رو راحت تر کنه.

      1. احمدی گفت:

        سلام وقتتون بخیر من خیلی گلوم خلط داره دو روز پیش هم سرفه داشتم چیکار کنم زود تر خوب بشم لطف کنید راهنماییم کنید

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای سرفه از شربت برم هگزین کمک بگیرین. برای درمان خلط باید آنتی بیوتیک مصرف کنین که با نسخه پزشک قابل خریداری هست.

      2. آزاده گفت:

        سلام.خسته نباشید.من روز۱۲کرونا هستم وپشت بینیم حالت گرفتگی احساس میکنم ،در اوایل ترشحات زرد رنگ به سمت گلودداشتم الآن به رنگ سفید درآمده میخواستم ببینم این ترشحات با بخور روان میشوندوآیا بخور یا شربت خاصی برای روان کردن ترشحات باید استفاده کنم یا لازم نیست

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ترشحات پشت حلق ناشی از عفونت سینوس هاست. برای درمان میتونید به متخصص گوش ، حلق و بینی مراجعه کنید.
          فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  3. جاسم مروانی گفت:

    ۳۰ سال سیگار میکردم ۵سال است سیگار را ترک کرده ام ولی هنوز صبح تا ظهر خلط غلیظ و برنگ قهوه ای روشن از ریه ام خارج میشود علت چیست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه توسط متخصص ریه معاینه بشین تا علت مشخص بشه:
      لیست متخصصین ریه

      1. وحید غفاری گفت:

        سلام
        من خلط سینه دارم همراه با سرفه کم
        تست کرونا منفی بود وسی تی اسکن هم هیچی نشون نداد
        گاهی اوقات هم صدای خس خس سینه ام نگرانم میکنه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          خس خس سینه می تونه به علت عفونت مجرای تنفسی و یا آسم خفیف باشه. بنابراین بهتره متخصص ریه شما را ویزیت کند. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
          متخصص ریه

  4. ایزدی گفت:

    سلام آقای دکتر منوبیشتر صبح ها خلط خاکستری تیره داشتم ولی الان دیگه به کل روز رسیده و زیاد شده روزی ۱۲ تا سیگار مصرف میکنم ممنون میشم کمک کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      علت خلط خاکستری مصرف سیگار هست که باعث آسیب به ر یه هاتون شده و تا زمانی که سیگار استفاده می کنین، این مشکل ادامه خواهد داشت.

  5. امین گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من دو سه سال پیش چند بار نصف شب تو خواب خفه شدم به خاطر خلط غلیظ گلو احساس میکردم یه چیزی تو گلوم گیر کرده و نمیتونم نفس بکشم یعنی یجوری شده بودم که کلا نمیتونستم نفس بکشم با صدا و سرفه های شدیدم کل خانواده ترسیدن ولی دکتر هم نرفتم حالا بعد از چند سال دوباره احساس میکنم که خلط غلیظ تو گلوم گیر کرده نه بالا میاد نه پایین میره خیلی احساس بدی دارم و نمیتونم مثل موقعی که سرما خوردم خلط رو از گلوم بیارم بیرون چون ماه بعد هم میرم خدمت سربازی میترسم اونجا این اتفاق بیوفته و نصف شب مثل قبل خفه بشم و واقعا سخته برام اگه میشه راهنمایی کنید که اگه خلط غلیظ تو گلوم گیر کرده بود چه راه حلی واسه درمانش هست ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      اگه خلط پشت حلق دارین ممکنه نشون دهنده ی سینوزیت باشه. می تونین برای این مشکلتون به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین گوش و حلق و بینی

  6. محمدمحمدی گفت:

    سلام,عرض ادب
    حضوردوستان,عزیزان
    سوالی دارم که،امیدوارم حمل بربی ادبی نباشه،چراکه دوانستن علتش ودرمانش برایم مهم است،،،،
    اینکه
    من وقتی موادمخدرمصرف میکنم،بطورقابل توجهی خلط سینه میارم، وبعضی مواقع ازخواب بیدارم میکنه که تخلیه اش کنم،واینکه وقتی ورزش مبکنم سریعترخارج میشود،
    ممنونم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      ایجاد خلط در افرادی که مواد مخدر استعمال می کنند رخ می دهد و تنها در صورت قطع مصرف، تولید خلط کاهش پیدا می کند.

  7. محدثه گفت:

    سلام وقت بخیر من قبلا آسم آلرژیک داشتم و ۴سالی هست بهتر شدم،اما الان تنگ نفس میشم و نفس عمیق ندارم و خلط زیادی دارم،آیا نیاز به مراجعه پزشک دارم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه آسمتون دوباره عود کرده باشه.لازمه درمان دارویی مناسب براتون شروع بشه. برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

      1. محمدرضا گفت:

        سلام..سال نو مبارک.از خدای مهربون براتون سالی پر از سلامتی و موفقیت و خوشبختی و عاقبت به خیری ارزو میکنم..ببخشید جناب دکتر عزیز، من اسم خفیف داشتم و خداروشکر خوب شدم…اما الان باز چند وقتی هست هی احساس میکنم یه پارچه ضخیم که از خلط تشکیل شده روی ریه ام را پوشانده و از بس که هی به اصطلاح خودمانی اوهوم اهم اوهوم کردم خسته شدم ولی خلط هام بی رنگ هست و تنکی نفس و تب هم ندارم و خداروشکر سرحال و عالی هستم..ولی از ریه هام صدای جیغ و خس خس میاد…بکلوتروکس و سالبوتامول مصرف میکنم…اگه راهنماییم کنین علت چیست و چه دارویی را تهیه کنم برای بهبودی ممنون میشم…خداخیرتون بده انشالله..

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          سال نو شما هم مبارک باشه. با آرزوی بهترین ها
          لازمه به متخصص داخلی مراجعه کنین تا معاینه بشین و در صورت نیاز دوز داروهاتون افزایش پیدا کنه یا داروی جدید تجویز بشه:
          لیست متخصصین داخلی

  8. نامجو گفت:

    .من مدتی است ک وقتی از خواب بیدار میشم و میرم دهانمو بشورم بزاق دهنم سبز،رنگ است و وقتی خلط گلوم رو بیرون میدم غلیظتر یا به صورت قهوه ای است ..بعد از بیرون کردن خلط ها دیگه رنگ شفاف میشود ..نمیدونم این ها مرتبط با حلق و سینوس یا مجاری تنفسی …قلیان هم مصرف میکنم .قبلا خیلی بیشتر

  9. مسعود کریمی گفت:

    سلام من سیگار میکشم و چند ماهی هست که با صاف کردن گلوم خلط بیرون میاد و به صورت رنگ تقریبا سبز هست ولی حالت تکه های کوچک به اندازه عدس هست که به هم متصل شده ایا نیازی به مراجعه به پزشک یا استفاده از دارو میباشد

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام مخاطب عزیز
      توصیه می‌کنم برای مدتی مصرف سیگار را متوقف کنید. اگر بعد از این مدت، وجود خلط همچنان ادامه داشت به متخصص ریه مراجعه کنید:
      لیست متخصصین ریه

      1. ناشناس گفت:

        سلام …من مدتی است ک وقتی از خواب بیدار میشم و میرم دهانمو بشورم بزاق دهنم سبز،رنگ است و وقتی خلط گلوم رو بیرون میدم غلیظتر یا به صورت قهوه ای است ..بعد از بیرون کردن خلط ها دیگه رنگ شفاف میشود ..نمیدونم این ها مرتبط با حلق و سینوس یا مجاری تنفسی …قلیان هم مصرف میکنم .قبلا خیلی بیشتر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست گرامی
          وجود خلط سبز می‌تونه به دلیل عفونت سینوس‌ها و عفونت باکتریایی یا ویروسی دستگاه تنفسی باشه. برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

  10. محمد ابراهیــمی گفت:

    عالی

    1. محمد ابراهیــمی گفت:

      مطالب مفید و خیلی عالی بودند

      1. انیس سعادت گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممنونیم از شما

    2. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم از شما