آفتاب سوختگی و راه های درمان آن در کودکان و بزرگسالان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آفتاب سوختگی معمولا با درمان خانگی بهبود پیدا می‌کند. اگر تاول دارید یا علائم شدید است باید به پزشک مراجعه کنید. برای بهبود سریع علائم بهتر است از دوش آب سرد، پماد آلوئه‌ورا و کمپرس سرد استفاده کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
آفتاب سوختگی و راه های درمان آن در کودکان و بزرگسالان

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آفتاب سوختگی به انگلیسی sunburn، از عوارضی است که نور شدید آفتاب ایجاد می‌کند. اگر مدت‌زمان زیادی در نور مستقیم خورشید باشید، احتمالا بعد از چند ساعت علائم افتاب سوختگی را مشاهده خواهید کرد. این عارضه ممکن است اثرات دائمی روی پوست داشته باشد. حتی در تسریع پیری پوست تاثیر داشته و در سرطان پوست نقش دارد.

اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم این عارضه چیست؟ چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ آیا روش‌های خانگی در درمان آن تاثیری دارند؟ کدام پمادها و کرم‌ها در درمان آن تاثیر بیشتری دارند؟ چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ اگر مدام دچار افتاب سوختگی می‌شوید، احتمال چه عوارضی وجود دارد؟

آفتاب سوختگی چیست؟

زمانی که بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید قرار می‌گیرید، پوست به آن واکنش نشان داده و دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. تابش مادون‌قرمز خورشید به‌صورت نور و گرما قابل‌تشخیص است. اما نمی‌توان تابش UV را احساس کرد. حتی در روزهای سرد و ابری این اشعه می‌تواند به پوست آسیب وارد کند. افتاب سوختگی یکی از انواع سوختگی است که در اثر اشعه ایجاد می‌شود.

گاهی علائم آن خفیف بوده و در برخی مواقع این عارضه شدید است و به درمان پزشکی نیاز دارد. معمولا در کمتر از ۱۰ دقیقه بعد از قرارگرفتن در معرض آفتاب می‌توان علائم آن را مشاهده کرد. ۲ تا ۶ ساعت طول می‌کشد، پوست قرمز شود. باتوجه‌به شدت افتاب سوختگی ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد؛ این علائم بهبود پیدا کنند. پیشگیری از آفتاب سوختگی بسیار مهم است. زیرا اگر این عارضه به طور مکرر تکرار شود، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

آفتاب سوختگی چیست؟
زمانی که بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید قرار می‌گیرید، پوست به آن واکنش نشان داده و دچار آفتاب سوختگی می‌شوید.

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

هر قسمت از بدن و صورت ممکن است دچار افتاب سوختگی شود. البته نواحی مانند صورت، لاله گوش و پوست سر بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. گاهی حتی ممکن است پوست زیر لباس یا چشم‌ها دچار سوختگی شوند. این علائم ممکن است چند ساعت بعد از قرارگرفتن در معرض نور خورشید ظاهر شوند.

در طول روند بهبودی ممکن است مواردی مانند پوسته‌پوسته شدن و بروز علت خشکی پوست بدن را مشاهده کنید. گاهی تغییرات طولانی‌مدت در رنگ پوست دیده می‌شود. این تغییرات به‌مرور از بین می‌روند.علائم افتاب سوختگی باتوجه‌به شدت سوختگی متفاوت است. در آفتاب سوختگی خفیف معمولا علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • التهاب پوست (این علامت در پوست سفید باعث قرمزی شده و در پوست‌های تیره کمتر دیده می‌شود)
  • گرم‌شدن پوست هنگام لمس‌کردن
  • درد، حساسیت و خارش
  • تورم
  • تاول‌های کوچک
  • پوسته پوسته شدن
  • در آفتاب سوختگی شدید، علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، تب و خستگی هم ممکن است مشاهده شود.

علایم آفتاب سوختگی شدید

معمولا افتاب سوختگی خفیف است و نیازی به مداخله پزشکی ندارد. اما اگر دچار علائم زیر شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تاول‌های بزرگ
  • تاول روی دست، صورت یا اندام تناسلی
  • تورم شدید
  • علائم عفونت مانند تاول با چرک
  • تشدید درد
  • سردرد و گیجی
  • حالت تهوع
  • تب و لرز
  • بدتر شدن علائم
  • درد چشم یا تغییرات بینایی

برای بررسی علائم افتاب سوختگی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر علائم آفتاب سوختگی شما شدید است یا به‌مرور بدتر می‌شود، باید برای بررسی علائم و درمان به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر پوست وجود دارد.

آیا به دلیل آفتاب سوختگی دچار تاول شدی؟

از متخصص پوست مشاوره بگیر.

علت و عوامل آفتاب سوختگی چه هستند؟

دو نوع اشعه ماورا بنفش از خورشید ساطع می‌شود که هر دو ممکن است پوست را بسوزانند. اشعه UVA به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و در طول زمان باعث آسیب به پوست می‌شود. میزان آسیب اشعه UVB سطحی‌تر بوده و منجر به افتاب سوختگی می‌شود. عوامل زیر احتمال افتاب سوختگی را بیشتر می‌کنند:

  • مدت‌زمان زیادی در آفتاب هستید
  • داروهای خاصی مانند قرص داکسی سایکلین، رتینوئید، داروهای قلب مانند دیورتیک‌ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مصرف می‌کنید. این داروها حساسیت به نور را افزایش می‌دهند
  • شدت نور ماورا بنفش خورشید باتوجه‌به زمان، پوشش ابر، ارتفاع و نزدیکی به خط استوا بیشتر شده است.
  • نوع پوست و رنگ‌دانه‌ها (افراد با پوست سفید و موی قرمز بیشتر دچار این عارضه می‌شوند)
  • شناکردن یا اسپری‌کردن روغن روی پوست (احتمال سوختن پوست مرطوب زیر آفتاب نسبت به پوست خشک بیشتر است

تشخیص آفتاب سوختگی چگونه است؟

پزشک با مشاهده ناحیه سوختگی می‌تواند افتاب سوختگی را تشخیص دهد. میزان آسیب به پوست، عمق آسیب و سایر علائم شدت آفتاب سوختگی را مشخص می‌کنند.

تشخیص آفتاب سوختگی به طور کلی شامل معاینه فیزیکی است. دزشک متخصص شما همچنین ممکن است در مورد علائم، داروهای فعلی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و سابقه افتاب سوختگی سوال کند.

راه های درمان آفتاب سوختگی چیست؟ (درمان خانگی آفتاب سوختگی)

آفتاب سوختگی معمولا خفیف است و با درمان‌های ساده خانگی بهبود پیدا می‌کند. این درمان‌ها درد، سوزش و تورم را کاهش می‌دهند. اما اگر دچار تاول شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی برای افتاب سوختگی شدید پزشک کرم کورتیکواستروئیدی تجویز می‌کند. اگر آفتاب سوختگی درجه سه باشد، نیاز است شخص در بیمارستان بستری شود. در مواقع نادر این عارضه نیاز به پیوند پوست دارد.

برخی روش‌های ساده در خانه می‌تواند به بهبود علائم آفتاب سوختگی کمک کند. درمان‌های خانگی درد، سوزش و تورم را کاهش می‌دهد و بهبود ناحیه سوختگی را تسریع می‌کنند. از مهم‌ترین اقدامات درمانی در خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. داروی مسکن مصرف کنید (درمان آفتاب سوختگی قدیمی یا تازه)

اگر مدت زیادی در آفتاب بوده‌اید و احتمال می‌دهید دچار این عارضه شوید، از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند گزینه خوبی باشند. برخی داروهای مسکن ژلی هم وجود دارد که روی پوست مالیده شده و درد را تسکین می‌دهند.

۲. دمای پوست را پایین بیاورید

یک حوله که با آب خنک مرطوب شده است، روی ناحیه سوختگی قرار دهید. اگر وان حمام دارید، آن را پر از آب خنک کرده و داخل آن حدود ۶۰ گرم جوش‌شیرین اضافه کنید. بهتر است برای کاهش علائم افتاب سوختگی در روز حدود ۱۰ دقیقه پوست خود را با هر روشی کمی خنک کنید.

راه های درمان آفتاب سوختگی چیست؟
بهتر است برای کاهش علائم افتاب سوختگی در روز حدود ۱۰ دقیقه پوست خود را با هر روشی کمی خنک کنید.

۳. از مرطوب‌ کننده یا لوسیون استفاده کنید (بهترین پماد برای آفتاب سوختگی شدید)

برخی محصولات می‌توانند علائم این عارضه را کاهش دهند. لوسیونی که در ساحل برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده می شود (درمان آفتاب سوختگی دریا)‌ چیست؟ لوسیون آلوئه‌ورا یا لوسیون کالامین (کرم آفتاب سوختگی صورت) گزینه خوبی است. برای تاثیر بهتر این ژل‌ها یا لوسیون‌ها را مدتی در یخچال بگذارید تا خنک شوند. دقت داشته باشید که محصولات حاوی الکل استفاده نکنید.

۴. برای آفتاب سوختگی صورت چی خوبه؟ آب زیاد بنوشید

ممکن است سوختگی متوسط تا شدید پوست باعث کم‌آبی بدن شما شود. در این شرایط سعی کنید آب بیشتر بنوشید. همچنین گذراندن وقت زیر آفتاب می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود.

۵. تاول‌ ها را فشار ندهید

اگر به انواع تاول های پوستی دست نزنید و آن را باز نکنید، پوست بهتر ترمیم می‌شود. اگر تاول باز شده است، سعی کنید پوست اضافی را با قیچی تمیز جدا کنید. روی ناحیه سوختگی را با آب و صابون بشویید. برای از بین بردن آفتاب سوختگی، بهتر است روی زخم پماد آنتی‌بیوتیک بزنید و روی آن باند استریل نچسب قرار دهید.

۶. داروی ضد خارش مصرف کنید

در طول بهبودی افتاب سوختگی پوست شروع به لایه‌برداری می‌کند و دچار خارش می‌شود. برای درمان خارش از داروی آنتی‌هیستامین مانند دیفن‌هیدرامین استفاده کنید.

۷. از کرم دارویی بدون نسخه استفاده کنید (برای آفتاب سوختگی چه پمادی خوبه)

اگر آفتاب سوختگی خفیف تا متوسط است، می‌توانید از کرم هیدرو کورتیزون ۱٪ یا پماد هیدروکورتیزون برای آفتاب سوختگی استفاده کنید. کرم را ۳ بار در روز به مدت ۳ روز روی پوست آسیب‌دیده بمالید. بهتر است قبل استفاده، کرم را مدتی در یخچال نگه دارید تا خنک شود.

۸. در معرض آفتاب قرار نگیرید

بهتر است تا زمانی که علائم آفتاب سوختگی از بین نرفته است، در معرض نور خورشید قرار نگیرید. بیرون از خانه حتما کرم ضدآفتاب و پماد برای لک آفتاب سوختگی استفاده کنید. برخی محصولات دارای ضدآفتاب و مرطوب‌کننده هستند. این محصولات گزینه خوبی در این شرایط است.

راه های درمان آفتاب سوختگی چیست؟
بیرون از خانه حتما کرم ضدآفتاب و پماد برای لک آفتاب سوختگی استفاده کنید.

۹. فرآورده‌های کائین را مصرف نکنید

فرآورده‌های کائین مانند بنزوکائین پوست را تحریک می‌کنند و باعث واکنش آلرژیک می‌شوند. این دارو برای یک بیماری نادر مربوط به کاهش اکسیژن خون تجویز می‌شود.

۱۰. درمان افتاب سوختگی و خارش پوست

زمان درمان آفتاب سوختگی، پوست شروع به لایه‌برداری کرده و پوسته‌پوسته می‌شود. در این شرایط احتمالا خارش پوست خواهید داشت و در سوختگی خفیف تا متوسط، خارش بدن حدود یک هفته ادامه دارد. در این شرایط سعی کنید ناحیه آسیب‌دیده را نخارانید. زیرا پوست تحریک‌پذیر است. حمام‌کردن و استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند گزینه خوبی برای درمان خارش پوست بعد از آفتاب سوختگی باشد. اگر خارش شما شدید است، داروهای آنتی‌هیستامین آن را کاهش می‌دهند.

۱۱. پماد آفتاب سوختگی بزرگسالان

یکی از بهترین پمادها برای آفتاب سوختگی خفیف تا متوسط کرم هیدرو کورتیزون ۱٪ است. این کرم را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. پماد مخصوص آفتاب سوختگی و ژل آفتاب سوختگی آلوئه‌ورا نیز برای درمان این عارضه توصیه می‌شوند.

متن انگلیسی:
«Cortizone 10’s cream is made with 1% hydrocortisone to provide itch relief and aloe vera to moisturize skin.»
ترجمه فارسی:
«کرم کورتیزون ۱۰ با ۱% هیدروکورتیزون برای تسکین خارش و کرم آلوئه ورا برای مرطوب کردن پوست ساخته شده است.»

به نقل از سایت nbcnews

۱۲. قرص و دارو برای آفتاب سوختگی

بعد از این عارضه ممکن است دچار درد و تورم شوید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند به کاهش این علائم کمک کنند. قرص آسپرین، استامینوفن و ناپروکسن از این دسته داروها هستند. به‌محض شروع درد یکی از این داروها را مصرف کنید. بعد از ۲۴ ساعت ممکن است تاثیر آنها خیلی کمتر شود.

۱۳. پماد هیدرو کورتیزون برای آفتاب سوختگی (کرم آفتاب سوختگی)

پماد هیدرو کورتیزون ۱٪ و هیدرو کورتیزون ۲.۵٪ احتمالا جز اولین پمادها و بهترین پماد برای درمان سریع آفتاب سوختگی دست و صورت است. از این پماد می‌توانید سه بار در روز به مدت سه روز استفاده کنید. بهتر است قبل مصرف، آن را مدتی در یخچال قرار دهید.

۱۴. پماد آلفا برای آفتاب سوختگی و رفع آفتاب سوختگی

ایا پماد الفا برای افتاب سوختگی خوب است؟ پماد آلفا یکی از انواع کرم آفتاب سوختگی و پماد رفع افتاب سوختگی است. ضدالتهاب بوده و به ترمیم زخم کمک می‌کند. اگر دچار التهاب پوستی شده‌اید، می‌توانید از این پماد استفاده کنید. برای افتاب سوختگی شدید این کرم مناسب نیست. معمولا پزشک توصیه می‌کند، پماد آلفا سه بار در روز استفاده شود.

درمان آفتاب سوختگی چیست؟

۱۵. پماد زینک اکساید برای آفتاب سوختگی

از پماد سوختگی آفتاب زینک اکساید برای سوختگی‌های خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. مواد این پماد از بهترین مواد ضدآفتاب است. این پماد اشعه UV را مسدود می‌کند. خواص پماد زینک اکساید احتمال سوختگی، آسیب به پوست و سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

۱۶. درمان افتاب سوختگی با وازلین

وازلین برای افتاب سوختگی خوب است؟ یکی از اشتباهات استفاده از وازلین برای تسکین علائم سوختگی است. وازلین و سایر محصولات روغنی منافذ پوست را مسدود کرده و جلوی خروج عرق و گرما را می‌گیرد. همچنین احتمال عفونت پوست را افزایش می‌دهد. به‌هیچ‌وجه بعد از آفتاب سوختگی از وازلین استفاده نکنید.

‌۱۷. اثر پودر بچه بر آفتاب سوختگی

پودر بچه در تسکین علائم این عارضه تاثیری ندارد. حتی گاهی ممکن است سوختگی را تشدید کرده یا باعث عفونت شود. بهتر است به‌جای آن از ژل یا کرم آلوئه‌ورا استفاده کنید.

۱۸. آیا روغن زیتون برای آفتاب سوختگی خوب است؟

روغن‌زیتون دارای ترکیبات ضدالتهابی است و جز روش‌های سنتی برای درمان لک صورت آفتاب سوختگی محسوب می‌شود. این روغن خشکی و لایه‌برداری پوست را کاهش می‌دهد. در نتیجه خارش بدن هم کمتر می‌شود. اگر روغن‌زیتون را با آلوئه‌ورا مخلوط کنید، نتیجه خیلی بهتر می‌شود.

۱۹. برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم؟ درمان افتاب سوختگی با سیب زمینی

ماسک صورت آبلیمو و سیب زمینی یکی از گزینه‌های اصلی است. هم سیب زمینی و هم آب لیمو به از بین بردن طبیعی رنگدانه‌ها و علایم افتاب سوختگی کمک می‌کنند. برای تهیه، یک قاشق غذاخوری آب سیب زمینی استخراج شده را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترکیب کنید. این مخلوط را روی پوست آفتاب سوخته خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس آبکشی کنید.

ماسک برای از بین بردن علائم افتاب سوختگی چیست؟
هم سیب زمینی و هم آب لیمو به از بین بردن طبیعی رنگدانه‌ها و علایم افتاب سوختگی کمک می‌کنند.

۲۰. درمان آفتاب سوختگی با لیزر (درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست)

لیزر درمانی یا نور درمانی یک روش درمانی غیر سمی و غیر تهاجمی است که از انرژی نور برای ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی استفاده می‌کند. این روش نیاز به دارو را کاهش می‌دهد، نتایج را برای شرایط پوستی درمان شده بهبود می‌بخشد و نرخ بهبودی بافت‌های آسیب‌دیده را افزایش می‌دهد.

درمان سریع آفتاب سوختگی صورت (بهترین ماسک برای افتاب سوختگی صورت)

اگر صورت شما دچار افتاب سوختگی شده است، در اولین فرصت دوش آب سرد بگیرید. آب خنک در تسریع بهبودی تاثیر زیادی دارد. آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی می‌تواند گزینه خوبی باشد. مصرف آسپرین یا ایبوپروفن به کاهش تورم، درد و قرمزی کمک می‌کند.

درمان افتاب سوختگی پوست کودکان

رفع تیرگی پوست کودک در اثر آفتاب سوختگی باید در مراحل ابتدایی آفتاب سوختگی انجام شود. کودکان معمولا در معرض آفتاب سوختگی هستند. دوش آب سرد به تسکین علائم تیره شدن پوست کودک در اثر آفتاب کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. کودک باید مایعات بیشتر مصرف کند تا دچار کم‌آبی نشود. اگر ناحیه سوختگی درد دارد، طبق نظر پزشک برای درمان افتاب سوختگی اطفال داروی مسکنی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کودک بدهید.

درمان آفتاب سوختگی صورت در طب سنتی

در طب سنتی و روش‌های گیاهی نیز به راه‌های درمانی متنوعی اشاره شده است:

  • درمان آفتاب سوختگی با عسل: برای درمان خانگی افتاب سوختگی و تیرگی پوست، یک لایه نازک عسل را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.
  • روش درمان آفتاب سوختگی با ماست: درمان افتاب سوختگی کمر و صورت با قرار دادن یک لایه نازک از ماست خنک امکان‌پذیر است.
  • درمان آفتاب سوختگی با گلاب: درمان افتاب سوختگی پوست سر و درمان افتاب سوختگی چشم با این مایع شفابخش ممکن است. گلاب حاوی ویتامین E است که اغلب در کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌شود. همچنین به تقویت اثر SPF کمک می‌کند.
  • روش درمان آفتاب سوختگی با حنا: یک روش برای درمان افتاب سوختگی گیاهی است. سلول‌های پوستی که آغشته به حنا هستند، اشعه نور خورشید را مسدود می‌کنند.
  • درمان آفتاب سوختگی با یخ: درمان افتاب سوختگی پشت گردن و درمان تاول افتاب سوختگی با این روش می‌تواند بهتر شود. پوست آفتاب سوخته در لمس گرم است، بنابراین یک دوش خنک (نه سرد) و استفاده از یخ کمک کننده است.

برای افتاب سوختگی پوست چه کنیم؟ (درمان افتاب سوختگی دست ها، صورت و بدن)

معمولا افتاب سوختگی خفیف تا متوسط است و نیازی به اقدامات پزشکی ندارد. اما اگر سوختگی پوست شدید است و دچار تاول یا علائم شدیدتر شده‌اید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر پوست در هر جای ایران در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو و مشاوره تلفنی وجود دارد.

دنبال بهترین راه برای درمان آفتاب سوختگی هستی؟

با متخصص آفتاب سوختگی مشورت کن.

انواع آفتاب سوختگی کدامند؟

انواع درجات سوختگی بر اساس میزان آسیب به پوست دسته‌بندی می‌شود. در جدول زیر به انواع آن اشاره کردیم که دو نوع اول بسیار رایج هستند:

انواع سوختگیعلائم آن‌ها
آفتاب سوختگی درجه یکآسیب فقط به لایه بیرونی پوست (اپیدرم) وارد شده است. معمولا طی چند روز تا یک هفته بهبود پیدا می‌کند.
عارضه آفتاب سوختگی درجه دولایه اپیدرم و درم پوست آسیب می‌بیند و تاول ایجاد می‌شود. احتمالا بهبودی و درمان سوختگی درجه دو چند هفته طول می‌کشد و نیاز به اقدامات پزشکی است.
آفتاب سوختگی درجه سهاین نوع آفتاب سوختگی بسیار نادر است و تمامی لایه‌های پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی انتهای اعصاب هم از بین می‌رود و نیاز به اقدامات اورژانسی دارد. بیشتر سوختگی‌های درجه سه ناشی از آتش‌سوزی یا مواد شیمیایی است. بهترین پماد برای سوختگی درجه ۳ پماد آلوئه ورا و لیدوکائین است.
انواع آفتاب سوختگی چیست؟

عوارض آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی در دفعات کم معمولا عوارضی نداشته و پس از چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کند. اما اگر مدام در معرض آفتاب شدید هستید و به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، باید بدانید که احتمال بروز عوارض زیر وجود دارد:

  • پیری زودرس: افتاب سوختگی مکرر روند پیری پوست را تسریع می‌کند. استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست تضعیف می‌شود. چین‌وچروک‌ها عمیق شده و پوست خشک و خشن می‌شود. ممکن است علت کک و مک صورت یا لکه‌های تیره نیز همین موضوع باشد. در این شرایط بهتر است از کرم برای درمان سریع آفتاب سوختگی و تیرگی پوست استفاده کنید.
  • ضایعات پوستی پیش سرطانی: این ضایعات پوستی به شکل لکه‌های خشن دیده شده و باعث بروز علت پوست پوست شدن بدن می‌شوند. بیشتر در قسمت‌هایی مانند سر، صورت، گردن و دست به وجود می‌آیند. احتمال دارد این ضایعات به سرطان پوست تبدیل شوند. ابتلا به شایع ترین بیماری های پوستی نیز از عوارض افتاب سوخته شدن است.
  • سرطان پوست: نور مستقیم خورشید حتی بدون افتاب سوختگی احتمال سرطان پوست به‌خصوص ملانوما را افزایش می‌دهد. اگر شخصی در کودکی یا نوجوانی دچار افتاب سوختگی شود، احتمال سرطان ملانوم در بزرگسالی بیشتر است.
  • آسیب به چشم: تابش شدید UV می‌تواند به قرنیه آسیب بزند. همچنین باعث کدرشدن عدسی (آب‌مروارید) خواهد شد. این عارضه باعث احساس درد یا وجود شن در چشم می‌شود. موارد دیگری مانند جوشکاری، لامپ برنزه کننده و شکستن لامپ بخار جیوه هم ممکن است باعث آسیب به چشم شوند.
عوارض آفتاب سوختگی چیست؟
ضایعات پوستی به شکل لکه‌های خشن دیده شده و باعث بروز علت پوست پوست شدن بدن می‌شوند.

روش پیشگیری از آفتاب سوختگی چگونه است؟

برخی اقدامات ساده احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهند. هرزمان که از خانه خارج می‌شوید، حتی در روزهای ابری و سرد باید این نکات را رعایت کنید. دقت داشته باشید که نور UV در ارتفاعات شدیدتر است:

  • سعی کنید از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در معرض آفتاب مستقیم نباشید. در این ساعات اشعه خورشید بسیار قوی است.
  • از برنزه کردن زیر نور آفتاب خودداری کنید.
  • حتما خارج از خانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. حتی در روزهای ابری هم ضدآفتاب و بالم لب را فراموش نکنید. SPF ضدآفتاب باید حداقل ۳۰ باشد.
  • مراقب پوست نوزادان و کودکان خردسال زیر نور خورشید باشید. از کلاه لبه‌دار استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده از کرم ضدآفتاب برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود.
  • بیرون خانه از عینک‌آفتابی استفاده کنید.
  • قبل از مصرف هر دارو یا لوازم‌آرایش مطمئن شوید که حساسیت به نور را افزایش نمی‌دهند.

متن انگلیسی:
«Some sun exposure is essential for the body to produce vitamin D, but the American Cancer Society does not recommend sun exposure without protection because of the risk of skin cancer. Instead, they recommend dietary sources, such as fatty fish and fortified foods.»
ترجمه فارسی:
«قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تولید ویتامین D ضروری است، اما انجمن سرطان آمریکا قرار گرفتن در برابر نور خورشید را بدون محافظت (کرم ضد آفتاب) به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست توصیه نمی‌کند. در عوض، آنها مصرف منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب و غذاهای غنی شده را توصیه می‌کنند.»

به نقل از سایت medicalnewstoday

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

آفتاب سوختگی عارضه شایعی است که کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند. معمولا این عارضه خفیف تا متوسط است و کمتر از یک هفته علائم آن برطرف می‌شود. اما اگر علائم آن شدید است، باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود. دقت داشته باشید که افتاب سوختگی مکرر سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث بروز علائم سرطان پوست شود.

اگر سوختگی پوست خفیف تا متوسط است، می‌توانید با درمان‌های خانگی سرعت بهبودی را افزایش دهید. دوش آب سرد یا کمپرس سرد به کاهش التهاب و سوزش کمک می‌کند. کرم حاوی آلوئه‌ورا و مرطوب‌کننده در تسریع بهبودی تاثیر دارند. اگر درد دارید، از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. برای رفع خارش پوست نیز می‌توانید از داروی آنتی‌هیستامین استفاده کنید.

اگر علائم سوختگی شدید است یا به‌مرور بدتر می‌شود، باید برای بررسی علائم و درمان آن به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان پوست در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

ژل آلوئه‌ورا، انواع مرطوب‌کننده و پمادهای سوختگی مانند زینک اکساید و پماد آلفا می‌توانند به کاهش علائم سوختگی پوست صورت کمک کنند.

SPF بهترین کرم ضد آفتاب باید حداقل ۳۰ باشد. در این صورت حدود ۹۷٪ اشعه UV مسدود می‌شود.

در بیشتر مواقع افتاب سوختگی خفیف است و در عرض چند روز تا یک هفته بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی ممکن است این عارضه شدید باشد و باعث تاول شود. در این شرایط چند هفته طول می‌کشد تا علائم از بین بروند.

در افتاب سوختگی متوسط تا شدید ممکن است تاول ایجاد شود. این تاول‌ها را فشار ندهید. زیرا احتمال عفونت را افزایش می‌دهند. اگر تاول خودبه‌خود باز شد، آن را با آب و صابون بشویید و پانسمان کنید. تاول باید از نور خورشید دور بماند.

کرم‌های هیدروکورتیزون به آرام کردن خارش و تحریک پوست کمک می‌کنند.

بله، اکثر موارد افتاب سوختگی حداقل یک هفته طول می‌کشند تا بهبود یابند.

لوسیون یا ژل، نوشیدن آب کافی، مسکن و داروی ضد خارش به بهبود آن کمک می‌کنند.

از کودکتان بخواهید دوش یا حمام خنک بگیرد یا هر چند وقت یکبار که لازم است کمپرس سرد روی صورت او قرار دهید (بهتر است مستقیم روی صورت نگذارید و در پارچه بپیچید).

از مرطوب‌کننده حاوی آلوئه ورا یا سویا برای تسکین پوست آفتاب سوخته استفاده کنید. مصرف آسپرین یا ایبوپروفن نیز برای کاهش تورم و قرمزی موثر است.

به آرامی محل تاول را با آب و صابون تمیز کنید. سپس یک پماد آنتی‌بیوتیک روی زخم بمالید و روی آن را با باند بپوشانید.

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آفتاب سوختگی

  1. مسلم گفت:

    بسیار عالی و ممنون از شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید مسلم عزیز

  2. محمدی گفت:

    سلام من ۲ سال میشه که پوست صورتم تیره و سیاه شده قبلی پوستم سفید بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      زیر نظر متخصص پوست نیاز به بررسی مشکلات کبد و ملانوما دارید
      جدی بگیرید