معرفی شایع ترین بیماری های گوارش و کبد

بیماری‌ های دستگاه گوارش انواع مختلفی دارند و به‌طور‌کلی بسیار شایع هستند. این بیماری‌ها قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش را درگیر می‌کنند از جمله معده، روده باریک و بزرگ و کبد و غیره. اگر دچار بیماری های دستگاه گوارش شده باشید، می‌دانید که بسیاری از علائم و نشانه‌های این بیماری‌ها شبیه به هم هستند و باید برای تشخیص دقیق آن به متخصص گوارش مراجعه کرد. در این مطلب انواع بیماری‌های دستگاه گوارش را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که هرکدام چه علائم و نشانه‌هایی دارند و کدام اندام‌ها را درگیر می‌کنند.

اگر برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش به دنبال بهترین دکتر گوارش هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. همچنین می‌توانید از دکتر گوارش آنلاین سوالات خود را بدون دغدغه بپرسید.

بیماریهای دستگاه گوارش انسان

همه‌ی شما با دستگاه گوارش آشنا هستید. دستگاه گوارش از دهان تا مقعد ادامه دارد. این سیستم شامل مری، معده، روده بزرگ، روده کوچک، کبد، پانکراس و کیسه صفرا است. بیماری‌های دستگاه گوارش در واقع اختلالات و مشکلات مربوط به دستگاه گوارش هستند که ممکن است هر یک از این اندام‌ها یا گروهی از آنها را درگیر کنند.

در سیستم گوارشی غذا و نوشیدنی‌ها به اجزای کوچک تقسیم شده و بدن می‌تواند آنها را به‌عنوان انرژی جذب و در عملکرد سلول‌ها استفاده کند. اگر هنگام بلع، هضم مواد غذایی یا دفع مواد زائد دچار مشکل شدید، باید برای تشخیص بیماری دستگاه گوارش به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. اما دکتر گوارش کیست؟ این متخصص در مورد کلیه اندام‌ها و بافت‌های دستگاه گوارش دانش بالایی دارد و می‌تواند هرگونه بیماری و اختلال در این سیستم را تشخیص داده و درمان کند.

متن انگلیسی:
«Gastrointestinal diseases affect your gastrointestinal (GI) tract, from mouth to anus.»
ترجمه متن:
«بیماری‌های دستگاه گوارش بر لوله‌ی گوارش، از دهان تا مقعد، تاثیر می‌گذارد.»

clevelandclinic

کار دستگاه گوارش چیست؟

دستگاه گوارش انسان غذا را هضم می‌کند، به شما کمک می‌کند آن را جذب کنید و سپس موادی که مورد نیاز نیستند یا برای بدن ضرر دارند را دفع می‌کند. بنابراین کار این دستگاه به سه مرحله‌ی هضم، جذب و دفع بستگی دارد.

بیماری های گوارشی دهان، حلق و گلو

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، دستگاه گوارش انسان از دهان شروع می‌شود و به مقعد ختم می‌شود. هر کدام از بخش‌های دهان و گلو هم می‌توانند به بیماری‌های گوارشی دچار شوند. هنگامی که این بخش‌ها دچار اختلال و بیماری می‌شوند، شما با علائم بیماری‌های گوارشی مواجه می‌شوید. در ادامه به انواع بیماری‌های بخش فوقانی دستگاه گوارش اشاره کرده‌ایم. جدول زیر راهنمای بیماری‌های گوارشی دهان و حلق است. برای آشنایی با هر کدام از این بیماری‌ها، می‌توانید بر روی آنها کلیک کنید و با بیماری مورد نظر بیشتر آشنا شوید.

بیماری‌های دهان بیماری‌های حلق و گلو
سندروم سوزش دهان (سوزش سقف دهان) سرطان حلق و گلو
سرطان دهان و انواع توده های دهانی سرطان گلو و حنجره
—– سرطان نازوفارنکس
—– رفلاکس حنجره (برگشت اسید معده به گلو)
انواع بیماری‌های گوارشی دهان و گلو

انواع بیماری های گوارشی مری

بعد از دهان، غذا به مری می‌رسد. بخش بعدی دستگاه گوارش لوله‌ای دراز و باریک است که غذای جویده شده را به معده می‌رساند. این عضو از بافت سنگفرشی و عضلات خاصی ساخته شده است که می‌توانند با اختلال و مشکل مواجه شوند. هر بیماری یا اختلالی که در مری ایجاد شود، می‌تواند با علائم گوارشی نظیر مشکل در بلع، تهوع، استفراغ یا کاهش اشتها همراه باشد. در جدول زیر انواع بیماری‌های مری را معرفی کرده‌ایم. اگر می‌خواهید این بیماری‌ها را بیشتر بشناسید، بر روی لینک‌های قرار داده شده کلیک کنید. اگر علائم بیماری‌های گوارشی را دارید، حتما از بهترین دکتر گوارش در دکترتو نوبت بگیرید.

بیماری‌های مری توضیح
واریس مری واریس مری به بزرگ شدن و ورم کردن رگ‌های مری گفته می‌شود. احتمال پاره شدن و خونریزی رگ‌ها در واریس زیاد است. این بیماری می‌تواند خطرناک یا کم‌خطر باشد. استفراغ خونی از علائم این بیماری است.
التهاب مری التهاب در بافت و دیواره‌ی مری می‌تواند بلع را سخت کند و باعث ایجاد زخم و بیماری‌های دیگر مری شود. ورم مری باید درمان شود تا به بیماری‌های پیچیده‌تر گوارشی تبدیل نشود.
زخم شدن مری زخم مری یکی از بیماری‌های نسبتا دردناک گوارشی است و عموما به علت فعالیت هلیکوباکترپیلوری و بازگشت اسید معده ایجاد می‌شود.
سرطان مری بدخیم و خوش‌خیم سرطان مری یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش است که کم پیش می‌آید خوش‌خیم باشد و معمولا کشنده است. این بیماری خیلی سخت تشخیص داده می‌شود زیرا علائم پر سر و صدایی ندارد.
انواع بیماری‌های مری و توضیح آنها

معده و بیماری های گوارشی آن

هنگامی که غذا سفر خود را از دهان طی می‌کند و به مری می‌رسد. آرام آرام مسیر خود را تا معده سپری می‌کند و وارد یکی از مهم‌ترین بخش‌های هضم غذا می‌شود. وظیفه‌ی معده هضم کردن غذا و مخلوط کردن آن با شیره‌های گوارشی است. البته مقدار کمی از جذب هم در معده انجام می‌شود و برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در این دستگاه جذب می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از نجیب‌ترین عضوهای دستگاه گوارش معده است و با بیماری‌ها و اختلالات گوارشی مدارا می‌کند. زمانی که دیگر تحمل مشکل از توانش خارج می‌شود، شروع به بروز علائمی پر سر و صدا می‌کند که همه‌ی ما را می‌ترساند. با معده خوش رفتار باشید تا به مشکلات گوارشی جدی دچار نشوید.

در جدول زیر به معرفی انواع مشکلات و اختلالات معدی و درمان آنها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی لینک‌های قرار داده شده، کلیک کنید.

مشکلات و بیماری‌های معده توضیحات
واریس معده واریس معده به بزرگ شدن رگ‌های معده گفته می‌شود که احتمال خونریزی را زیاد می‌کند. درمان واریس معده به منظور پیشگیری از خونریزی (با دارو، آندوسکوپی یا در موارد پیشرفته جراحی) انجام می‌شود.
نفخ و ورم معده یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی ورم معده است (که ممکن است با نفخ همراه باشد یا نباشد). این بیماری با التهاب دیواره‌ی معده ایجاد می‌شود و درمان آن استفاده از داروهای شیمیایی یا گیاهی و مهم‌تر از همه رعایت رژیم غذایی مناسب است.
رفلاکس معده (برگشت اسید معده در گلو) رفلاکس معده به بازگشت اسید معده در مری و گلو و در مواقعی دهان گفته می‌شود. برای کنترل و درمان این مشکل از داروهای ضد اسید کمک گرفته می‌شود.
عفونت معده (میکروبی شدن معده) معده هم می‌تواند عفونی شود. عفونت معده ناشی از ویروس‌ها، انگل‌ها یا باکتری‌هاست. برای درمان عفونت معده (به غیر از معده ویروسی) داروهای ضد میکروب برای شما تجویز می‌شود.
عفونت هلیکوباکتر پیلوری از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی معده، عفونت هلیکوباکترپیلوری معده است. این بیماری با علائم معده درد و کاهش اشتها همراه است. برای درمان این بیماری باید مدتی آنتی بیوتیک مصرف کنید.
آنتروم معده و علائم زخم معده زخم معده می‌تواند ناشی از عفونت‌های درمان نشده‌ی باکتریایی یا علت‌های دیگر باشد. علائم این بیماری بسیار آزاردهنده هستند و در صورتیکه درمان نشود می‌تواند ایجاد سرطان یا مشکلات جدی‌تر کند.
انواع سرطان معده متاسفانه شدید‌ترین انواع بیماری معده سرطان معده است که می‌تواند کشنده باشد. درمان این بیماری با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی و روش‌های دیگر درمان سرطان است. اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!
انواع بیماری‌های معده

درمان بیماری های معده

برای درمان بیماری‌های معده، نیاز است که علت ایجاد بیماری و ریشه‌ی آن مشخص شود. اگر علت بیماری معده، رفلاکس معده باشد، می‌توان آن را با داروهای ضد اسید مانند قرص فاموتیدین ۴۰ یا ۲۰ کنترل و درمان کرد.

در صورتیکه به زخم معده دچار شده‌باشید، برای درمان آن باید علت ایجاد زخم را پیدا کنید. در صورتیکه علت زخم معده عفونت باشد، خوردن آنتی بیوتیک برای زخم معده همراه با توصیه‌ها و درمان خانگی زخم معده برای پیشگیری از ابتلا به عوارض این بیماری کمک‌کننده است.

در مواردی مانند سرطان، باید به دنبال درمان‌های تخصصی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و روش‌های جراحی باشید. یکی از مهم‌ترین موارد در ابتلا به سرطان معده، جدی گرفتن راه‌های پیشگیری از سرطان معده است.

التهاب مری چیست؟
ازوفاژیت یا التهاب مری که از بیماری های گوارشی است؛ باعث بلع دردناک می‌شود.

بیماری های روده و اختلالات دستگاه گوارش تحتانی

نوبتی هم که باشد، بعد از رد کردن معده، غذای یک‌دست شده به روده می‌رسد. جایی که بیشتر مواد غذایی مورد نیاز جذب بدن می‌شوند. البته که در روده هم هضم ادامه دارد و همچنان برخی از مواد غذایی در این بخش از لوله‌ی گوارش هضم می‌شوند و آماده‌ی جذب می‌گردند. در ادامه بیماری‌ها و مشکلات روده را معرفی کرده‌ایم. اگر با هر یک از این اختلالات و بیماری‌های روده دست و پنجه نرم می‌کنید، بر روی بیماری مورد نظر کلیک کنید و با تشخیص و درمان این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بیماری‌های روده کوچک و بزرگ توضیحات
تنبلی روده چیست؟ هنگامی که حرکت روده‌های شما کم می‌شود، به تنبلی روده دچار می‌شوید. این مشکل می‌تواند باعث بروز یبوست و بسیاری عوارض دیگر شود.
سندروم روده تحریک پذیر چیست؟ سندروم روده تحریک پذیر مجموعه‌ای از علائم است که در هنگام وارد شدن هر گونه تحریک به روده‌ها ایجاد می‌شود. این علائم می‌توانند شامل اسهال، یبوست و موارد دیگر باشند.
بیماری التهابی روده چیست؟ به التهاب دیواره و بافت‌های روده بیماری‌های التهابی روده (IBD) گفته می‌شود. انواع مختلف این بیماری عبارتند از: کولیت روده و بیماری کرون روده
بیماری سلیاک چیست؟ بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن پرزهای روده در اثر واکنش بیش از حد به گلوتن (نوعی ماده‌ی غذایی) آسیب می‌بینند.
ایا سرطان روده کوچک کشنده است؟ یکی از بیماری‌های ناشایع دستگاه گوارش، سرطان روده کوچک است که با سرطانی شدن بافت این بخش از لوله‌ی گوارش اتفاق می‌افتد و می‌تواند کشنده باشد.
سرطان روده بزرگ چیست؟ برخلاف سرطان روده کوچک، سرطان روده بزرگ در سنین بالا بسیار شایع‌تر است و با سرطانی شدن بافت کولون بروز می‌کند. به علت شایع بودن این بیماری، غربالگری سرطان روده بزرگ اهمیت زیادی دارد. همچنین دانستن اینکه چه غذاهایی برای سرطان روده خوب است، می‌تواند عمر مبتلایان را بیشتر کند.
بیماری‌های روده کوچک و روده بزرگ (کولون)

بیماری های مقعد و انتهای روده بزرگ

گاهی مقعد هم به بیماری‌های گوارشی دچار می‌شود. معمولا ابتلا به بیماری‌های مقعد ناشی از یبوست است. یبوست می‌تواند در اثر تغذیه نامناسب، کم تحرکی، تنبلی روده و مشکلات دیگر ایجاد شود. در ادامه به مشکلات مقعدی اشاره کرده‌ایم:

  • بیرون زدگی بواسیر (هموروئید): یکی از بیماری‌هایی که در اثر یبوست ایجاد می‌شود، بواسیر یا بیرون زدن بافت روده است. این حالت با نام هموروئید شناخته می‌شود.

    • یکی از معمول‌ترین مواقعی که فرد به این مشکل دچار می‌شود، بواسیر و درد مقعدی بعد از زایمان طبیعی است. علت آن فشار زیاد آوردن بر مقعد و دست و پنجه نرم کردن با یبوست در طول بارداری است.

  • شقاق مقعدچیست: هنگامی که مقعد دچار پارگی، خراش یا فیشر می‌شود، به شقاق مقعد دچار شده‌اید. این حالت با دفع دردناک همراه است و معمولا خونریزی در آن دیده می‌شود.

پولیپ روده و معده
پولیپ‌های گوارشی انواع مختلفی دارند.

انواع بیماری های کبدی و اختلالات آن

و اما کبد و بیماری‌های آن! کبد جزئی از لوله‌ی گوارش نیست اما یکی از بزرگترین ارگان‌های گوارشی است که به جذب و هضم غذا کمک می‌کند. در واقع این عضو در کنار لوله‌ی گوارشی قرار دارد و با مجاری صفراوی با آن مرتبط می‌شود و ترشحات خود را به درون آن می‌ریزد. فراموش نکنید که هضم بدون آنزیم‌های کبدی امکان‌پذیر نیست. چیزی که به شما کمک می‌کند تا به خوب کار نکردن کبد مشکوک شوید، علائم مشکلات کبدی است. در ادامه و به طور خلاصه، تک تک اختلالات و بیماری‌های کبدی را معرفی می‌کنیم. اگر به شناختن بیشتر هر کدام از این اختلالات علاقمند بودید، تنها کافی است بر روی آن کلیک کنید.

علائم بیماری های کبدی کدامند؟

هنگامی به بیماری‌های کبدی مشکوک می‌شوید که هر یک از علائم زیر را داشته باشید:

  • یکی از اصلی‌ترین علائم مشکلات کبدی بیماری زردی یا یرقان است. البته که زردی بیماری نیست و علامت است، اما در زبان عامیانه آن را یک بیماری می‌دانند.

    • زردی می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن بروز کند، مثلا زرد شدن زبان.
    • زردی می‌تواند در سنین مختلف بروز کند، مثلا زردی نوزاد یا بزرگسالان.

  • یکی دیگر از مهم‌ترین علائم اختلال و بیماری کبد که از زردی هم مهم‌تر است، بالا بودن آنزیم کبد است. هنگامی که آنزیم کبدی در آزمایش طبیعی نباشد، در کبد مشکلاتی در حال وقوع است.
  • در مواقع خاص، مثلا بارداری، ممکن است علائم دیگری هم بروز کند. مثلا علت خارش شکم در بارداری می‌تواند اختلالات کبدی و صفراوی (کلستاز) باشد.

کبد چرب یکی از مهمترین بیماری های کبدی

خیلی از ما این روزها با نشانه های کبد چرب مواجه شده‌ایم. این بیماری چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ چگونه می‌توان کبد چرب را درمان کرد؟ اگر درمورد این بیماری سوالاتی در ذهن شماست، پیشنهاد می‌کنیم از جدول زیر کمک بگیرید و بر روی هر یک از بخش‌ها که جالب توجه شماست، کلیک کنید.

انواع کبد چرب چرا کبد چرب میشود تشخیص کبد چرب درمان کبد چرب
گرید ۱ کبد چرب مصرف الکل آزمایش عملکرد کبد قطع مصرف الکل
کبد چرب گرید ۲ تغذیه نامناسب ast و alt در آزمایش خون کاهش وزن
کبد چرب گرید ۳ عدم تحرک معاینه و شرح حال ورزش
کبد چرب غیر الکلی چاقی نمونه برداری از کبد پیوند کبد
کبد چرب در بارداری ژنتیک —- درمان خانگی کبد چرب با
تغییر سبک زندگی
انواع کبد چرب، تشخیص و درمان آن

یکی از شایع ترین بیماری های کبدی هپاتیت است

نام بیماری هپاتیت برای برخی از ما به قدری ترسناک است که در مورد این بیماری به اندازه‌ی کافی تحقیق نمی‌کنیم. جالب است بدانید که هپاتیتی که همه‌ی ما آن را به زبان می‌آوریم، معمولا همان هپاتیت ب است و تنها نوع هپاتیت نیست. این بیماری انواع مختلفی دارد و درمان‌ها و روش‌های پیشگیری آنها با هم فرق دارند. در جدول زیر به طور کامل به بیماری هپاتیت و انواع آن پرداخته‌ایم:

انواع هپاتیت تشخیص هپاتیت پیشگیری و درمان
بیماری هپاتیت آ آزمایش های هپاتیت واکسن هپاتیت آ
بیماری هپاتیت ب معاینه بالینی واکسن هپاتیت ب
بیماری هپاتیت c زردی سبک زندگی سالم
هپاتیت دی شرح حال پرهیز از رفتارهای پرخطر
هپاتیت ای آزمایش عملکرد کبد داشتن تغذیه سالم و آب شرب سالم
بیماری هپاتیت، تشخیص و درمان آن

سایر اختلالات و بیماری های کبدی و عوارض آنها

در جدول زیر سایر بیماری‌های کبدی را نام برده‌ایم. در ستون کناری آن به عوارض بیماری‌های کبدی مانند عوارض کبد چرب، عوارض سرطان کبد یا عوارض هپاتیت هم اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید:

برخی دیگر از بیماری‌های کبد عوارض بیماری‌های کبد
سمی شدن کبد نارسایی و از کار افتادن کبد
عفونت کبد یا آبسه کبدی بیماری سیروز کبدی
سرطان کبد خوش خیم سفت شدن و فیبروز کبدی
سرطان کبد بدخیم زردی
توده هیپواکو در کبد اختلال عملکرد کبد
سندرم ژیلبرت —–
بیماری ویلسون —–
سایر بیماری‌های کبدی و عوارض

بیماری های کبد چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص بیماری‌های کبد، باید به دکتر گوارش و کبد مراجعه کنید. پزشک با بررسی و معاینه‌ی شما و گرفتن شرح حال، ممکن است آزمایش‌های زیر را درخواست کند:

  • تست های کبدی (آزمایش عملکرد کبد)
  • آزمایش آنزیم‌های کبدی alt و ast
  • نمونه برداری از کبد یا بیوپسی کبدی (در صورت لزوم)

بیماری های گوارشی انواع مختلفی دارند.
کبد چرب، سرطان کبد، سیروز کبدی و انواع هپاتیت از جمله شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش مربوط به کبد هستند.

انواع بیماری های گوارشی صفراوی

صفرا نیز بخش دیگری از دستگاه گوارش است که در هضم و جذب مواد غذایی و بر عملکرد لوله‌ی گوارش اثر می‌گذارد. صفرا در ارتباط تنگاتنگ با کبد است. یکی از مهم‌ترین عملکردهای صفرا در هضم چربی‌ها و قابل هضم شدن آنهاست. در ادامه به برخی از بیماری‌های صفراوی اشاره کرده‌ایم:

انواع بیماری‌های صفراوی توضیحات
سرطان کیسه صفرا سرطان صفراوی یکی از نادرترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های گوارشی است که با تقسیم بدخیم بافت صفرا ایجاد می‌شود.
سیروز صفراوی اولیه سیروز اولیه یا کلانژیت صفراوی اولیه با از بین بردن مجاری صفرای باعث جمع شدن صفرا در کبد و آسیب رسیدن به آن می‌شود.
سرطان مجرای صفراوی سرطان مجرای صفراوی یا کلانژیو کارسینوما با تقسیم بدخیم سلول‌های مجاری باریک صفرا باعث آسیب به صفرا و کبد می‌شود.
سنگ کیسه صفرا سنگ صفرا از سفت شدن و جامد شدن مواد صفرا در مجاری صفرای ایجاد می‌شود.
کلانژیت اسکلروزان اولیه کلانژیت اسکلروزان اولیه یا PSC باعث التهاب مجاری صفراوی و اختلال در حرکت و انتقال صفرا و زخم شدن مجاری می‌شود.
سندروم آلاژیل این یک بیماری ژنتیکی است که مجاری صفراوی در آن کم هستند و اختلال در کبد و صفرا ایجاد می‌شود.
انواع بیماری‌های صفراوی

سایر بیماری های عفونی یا سرطانی دستگاه گوارش

اینها تنها بیماری‌های گوارشی نیستند. در ادامه به برخی دیگر از بیماری‌های دستگاه گوارش اشاره کرده‌ایم که ممکن است با آنها مواجه شوید. برخی از این بیماری‌ها بدخیم و برخی دیگر خوش‌خیم هستند.

  • تومور استرومال خوش خیم یا بدخیم
  • پولیپ معده و روده
  • سرطان پانکراس بدخیم
  • التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت

    • درمان این بیماری معمولا با عمل آپاندیس انجام می‌شود. در این روش که آپاندکتومی نامیده می‌شود، آپاندیس ملتهب بیرون کشیده می‌شود.

  • مسمومیت غذایی
  • بیماری حصبه
  • بیماری وبا

هر کدام از این بیماری‌ها علائم و روش‌های درمان خاص خود را دارند. ویژگی مشترک آنها درگیر کردن دستگاه گوارش و ایجاد اختلال عملکرد در آن است.

درد شکم از علائم بیماری های گوارشی است.
سوءهاضمه مشکلی است که با درد شکم همراه بوده و میل شخص به خوردن غذا کاهش پیدا می‌کند.

علائم بیماری های دستگاه گوارش کدامند؟

علائم بیماری‌های گوارشی می‌توانند شبیه به هم باشند. بنابراین مراجعه به متخصص گوارش بعد از مواجهه با آنها ضروری است. در جدول زیر برخی از علائم گوارشی را آورده‌ایم که به شما کمک می‌کنند درک بهتری از آنها داشته باشید:

علائم گوارشی نشاندهنده‌ی چه چیزی هستند؟ انواع
حالت تهوع و استفراغ مسمومیت غذایی، بیماری‌های مری، مشکلات معده، سندروم روده تحریک پذیر (احتمال وجود مشکل در دستگاه گوارش فوقانی بیشتر است) – خون بالا اوردن یا استفراغ خونی
– استفراغ شدید و زیاد
بوی بد دهان برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند عفونت معده، رفلاکس معده یا ورم معده می‌توانند این علامت را ایجاد کنند. —–
تلخی دهان در صبح و ساعات دیگر از شایع‌ترین علائم رفلاکس معده می‌توان به تلخی دهان اشاره کرد. —–
آروغ زدن زیاد یکی از علائم بیماری‌های گوارشی و اختلالات هضم، آروغ زدن زیاد است. —–
سکسکه طولانی گاهی مشکلات گوارشی باعث بروز سکسکه می‌شوند. —–
علائم سوء هاضمه ممکن است نشاندهنده‌ی زخم معده، ورم معده و مشکلات صفراوی باشد. —–
هضم نشدن غذا در معده ممکن است نشاندهنده‌ی اختلالات معده، صفرا یا کبد باشد. —–
دل درد شدید ممکن است نشاندهنده‌ی عفونت معده یا زخم معده باشد. —–
سوزش سر دل شایع‌ترین علت آن رفلاکس معده است. —–
درد معده ناشی از اختلالات معده است. —–
باد معده زیاد نشانه چیست ممکن است ناشی از تنبلی روده و یبوست باشد. معمولا نفخ شکم در بارداری بیشتر دیده می‌شود. —–
انواع اسهال ممکن است ناشی از عفونت‌های میکروبی یا بیماری‌های خودایمنی و التهابی باشد. برای کنترل اسهال می‌توان از قرص اسهال کمک گرفت. – اسهال ویروسی
– اسهال و مدفوع چرب
کاهش وزن ناگهانی می‌تواند نشاندهنده‌ی سرطان پانکراس یا مری باشد. —–
خونریزی از مقعد می‌تواند نشاندهنده‌ی شقاق یا ناشی از یبوست باشد. —–
خون در مدفوع گاهی هموروئید یا خونریزی دستگاه گوارش تحتانی باعث وجود خون در مدفوع می‌شود. —–
مدفوع سبز نشانه چیست نشاندهنده‌ی مصرف آنتی بیوتیک، مشکلات صفراوی (همراه با اسهال چرب) یا مصرف سبزیجات زیاد است. —–
علت خارش مقعدی بزرگسالان چیست؟ ممکن است نشانه‌ی هموروئید، شقاق یا عفونت‌های مقعدی باشد. —–
علائم یبوست می‌تواند ناشی از مصرف کم آب، کم تحرکی، تنبلی روده، سندروم روده تحریک پذیر یا مشکلات دیگر باشد. – یبوست در بزرگسالان
یبوست در بارداری
کار نکردن شکم نوزاد
علائم بیماری‌های گوارشی و علت و انواع آنها

  • خونریزی
  • نفخ
  • یبوست
  • اسهال
  • سوزش سر دل
  • بی‌اختیاری
  • تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه شکم
  • مشکلات بلع
  • افزایش یا کاهش وزن.

بیماری های گوارشی چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص بیماری‌های گوارشی معمولا از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • شرح حال
  • معاینه‌ی فیزیکی
  • تفسیر آزمایش کشت مدفوع
  • تفسیر آزمایش مدفوع
  • عمل کولونوسکوپی
  • عمل آندوسکوپی
  • ام آر آی شکم و لگن

باقی تست‌ها متناسب با علامت درخواست داده می‌شوند. مثلا اگر زردی داشته باشید، آزمایش‌های کبدی برای شما درخواست داده می‌شوند. همچنین اگر نیاز به نمونه برداری از بافت خاصی باشد، بیوپسی درخواست داده می‌شود.

علائم بیماری های گوارش متنوع هستند.
بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش علائم و نشانه‌های مشابه داشته و پزشک باید آنها را تشخیص دهد.

درمان بیماری گوارشی چگونه است؟

درمان بیماری گوارشی بستگی به علت آن دارد. در اولین مرحله برای تشخیص علت و درمان علائم گوارشی خود، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید. اما چه زمانی به دکتر گوارش مراجعه کنیم؟اگر هر یک از علائم گوارشی را دیدید، حتما به دکتر گوارش مراجعه کنید. علائم گوارشی را در همین مطلب معرفی کرده‌ایم.

دکتر گوارش با درخواست آزمایش‌های گوارشی برای درمان بیماری شما اقدامات لازم را انجام می‌دهد. البته که می‌توانید به متخصص داخلی هم مراجعه کنید. اگر می‌خواهید بدانید کار متخصص داخلی چیست، می‌توانید مطلب لینک داده شده را بخوانید.

در درمان بیماری‌های گوارشی (یا حتی پیشگیری از ابتلا به آنها) به خاطر داشته باشید که غذاهای مناسب برای سوء هاضمه و مشکلات گوارشی را بشناسید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

همان‌طور که در این مطلب ذکر کردیم، بیماری‌های دستگاه گوارش انواع مختلفی دارند و هرکدام بخشی از این سیستم را درگیر می‌کنند. درصورتی‌که علائم و نشانه‌های این بیماری‌ها را دارید یا در بلع و هضم غذا با مشکل مواجه هستید، باید به دکتر متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. متخصص باتوجه‌به علائم شما و شدت بیماری بهترین درمان را انتخاب کرده و در مدیریت بیماری به شما کمک می‌کند.

برای پیداکردن بهترین پزشکان گوارش و کبد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. همچنین می‌توانید سوالات و نگرانی‌های خود را با دکتر گوارش آنلاین یا دکتر گوارش کودکان آنلاین در میان بگذارید.

برای دریافت نوبت مطب بهترین دکترهای متخصص گوارش و کبد در شهرهای ایران می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

دکتر گوارش و کبد تهران

دکتر گوارش و کبد شیراز

دکتر گوارش و کبد اصفهان

دکتر گوارش و کبد مشهد

دکتر گوارش و کبد کرج

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منبع:

علت کبد چرب چیست؟ دلایل افزایش آمار این بیماری جدی

برخی از عوامل مانند چاقی، عدم تحرک کافی و رژیم غذایی ناسالم در ابتلا به کبد چرب نقش دارند. بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع 2، چربی خون و سندروم متابولیک می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند. با داشتن سبک زندگی سالم و وزن مناسب می‌توان تا حدی از کبد چرب جلوگیری کرد.

2 ماه پیش بیماری

یبوست در بارداری و پس از زایمان طبیعی، علت و راه درمان آن

درمان نکردن یبوست در بارداری می‌تواند باعث خونریزی مقعدی شود. علت اصلی این موضوع تغییرات در هورمون‌های زنانه است. بهتر است از ابتدا تغذیه خود را اصلاح کرده و به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید.

3 ماه پیش بیماریزندگی سالممادر و کودک

هموروئید بعد از زایمان طبیعی چگونه است؟

هموروئید یا بواسیر بعد از زایمان طبیعی مشکل متداولی در خانم‌ها است که با علائمی مانند التهاب، خونریزی، تورم، احساس تپش و سوزش همراه است. فشار، تنش و یبوست از علل اصلی ایجاد هموروئید بعد از زایمان طبیعی هستند. برای جلوگیری از این عارضه، باید حواستان به دفع مدفوع، اجتناب از فشار زیاد، استفاده از روش‌های صحیح در حمام، توجه به رژیم غذایی حاوی فیبر، و انجام تمرینات پرهیز از تنش باشد.

3 ماه پیش بیماریزندگی سالممادر و کودک

عمل آپاندیس چیست و چگونه انجام میشود؟

برداشتن آپاندیس نوعی عمل جراحی برای درمان آپاندیسیت است که به دو روش عمل آپاندیس باز و بسته انجام می‌شود. این عمل به‌طور معمول ساده بوده بیماران بعد از عمل بهبود می‌یابند. اما در برخی موارد نادر، ممکن است عوارض جدی مانند عفونت شدید، پریتونیت، عوارض جراحی، عوارض بیهوشی و سایر مشکلات مرتبط با عمل جراحی ظاهر شوند.

5 ماه پیش بیماری

ام آر آی شکم چگونه انجام میشود؟

 MRI شکم تصاویر دقیقی از ناحیه شکم از نماهای مختلف را ارائه می‌دهد. این روش اغلب برای روشن‌کردن یافته‌های سونوگرافی یا سی‌تی‌اسکن قبلی استفاده می‌شود. این آزمایش ممکن است برای بررسی موارد زیر استفاده شود: جریان خون در شکم. رگ‌های خونی در شکم، دلیل درد و التهاب شکمی و غیره.

5 ماه پیش آزمایش

واکسن هپاتیت ب به چه افرادی تزریق می شود و مزایای آن چیست؟

واکسن هپاتیت ب میکروب کشته شده‌ی هپاتیت ب است که برای پیشگیری از این بیماری تزریق می‌شود. این واکسن عضلانی است و بعد از تزریق ممکن است عوارضی مانند سوزش، درد موقت و تب بالا داشته‌باشد.

8 ماه پیش دارو

چه کسانی باید واکسن هپاتیت آ تزریق کنند و عوارض این واکسن چیست؟

واکسن هپاتیت آ ویروس کشته شده‌ی هپاتیت a است که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در افراد پرخطر تجویز می‌شود. این دارو عوارضی دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید.

8 ماه پیش دارو

حصبه، بیماری گوارشی عفونی که باید آن را بشناسید.

تب حصبه یا تب تیفوئید، بیماری گوارشی عفونی است که از طریق باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می شود و علت اصلی آن کمبود بهداشت و آب آشامیدنی سالم است. مصرف غذا یا آب آلوده به مدفوع فرد مبتلا باعث سرایت این بیماری واگیردار می‌شود.

8 ماه پیش بیماری

واریس معده چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان

واریس معده از بیماریهای دستگاه گوارش است که بیماری‌هایی مانند سیروز کبدی باعث آن می‌شود. از علائم آن می‌توان به استفراغ خونی و درد و ناراحتی شکم اشاره کرد. برای درمان دارو تجویز شده یا از چسب واریس معده استفاده می‌شود.

9 ماه پیش بیماری

بیماری واریس مری چیست؟ علائم و درمان آن

واریس مری به تورم یا قطور شدن غیرطبیعی رگ‌ها در بافت پوششی مری (لوله انتقال‌دهنده غذا از دهان به معده) گفته می‌شود. فشارخون، بیماری‌های معده و سیروز کبدی از دلایل اصلی ایجاد آن هستند و در مواردی با پاره شدن رگ‌های واریسی و خونریزی مری، زندگی فرد را دشوار می‌کنند. روش‌های درمان متفاوتی مانند بستن رگ‌های واریس و اسکلروتراپی وجود دارد که هدف آن‌ها، پیشگیری از آسیب کبدی، جلوگیری و کنترل خونریزی مری است.

9 ماه پیش بیماری

تنبلی روده، علل، علائم و درمان این عارضه

تنبلی روده یا تحریک‌پذیری ناکافی روده (IBS) یک اختلال عملکردی در گوارش است که با علائمی همچون درد شکمی، تغییرات در حرکات روده، اسهال، یبوست، تورم شکمی و نفخ همراه است. علائم IBS ممکن است در فاصله‌های زمانی مختلف و با شدت‌های متفاوتی ظاهر شوند.

10 ماه پیش بیماری

بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد چیست؟

آروغ گرفتن نوزاد بخش مهمی از برنامه غذایی کودک شماست. زمانی که کودک شیر را قورت می‌دهد، ممکن است حباب‌های هوا در معده او گیر کنند و باعث ناراحتی شوند. آروغ زدن مقداری از این گازها را از بین می‌برد و به جلوگیری از تف کردن کودک (به دلیل کولیک نوزادی) و کاهش گیجی او کمک می‌کند. گریه کردن، خم شدن، کشیدن پاها به داخل شکم و مشت کردن دست، از علائم آروغ زدن کودک هستند.

10 ماه پیش زندگی سالممادر و کودک

پرسش‌های متداول

اگر به بیماری‌های گوارشی مبتلا باشید، معمولا علائمی که بروز می‌دهید به عملکرد دستگاه گوارش مرتبط است. بیایید یکبار دیگر نقش دستگاه گوارش را مرور کنیم. شما مواد غذایی را می‌خورید، بدن شما آنها را گوارش می‌کند و سپس مواد غذایی جذب بدن می‌شوند. بعد مواد اضافی از بدن شما دفع می‌شوند.
علائم بیماری‌های درگیر کننده‌ی دستگاه گوارش در یکی از این مراحل یا همه‌ی آنها می‌توانند بروز کنند. مثلا شما ممکن است که نتوانید غذا بخورید یا بعد از خوردن آن را بالا بیاورید. شاید نتوانید آن را هضم کنید و دل درد بگیرید. ممکن است که به خوبی گوارش انجام نشود و مواد غذایی به ذرات سازنده‌شان تقسیم نشوند و شما سوء تغذیه بگیرید. شاید هم دچار کاهش وزن یا افزایش وزن شوید. از طرفی الگوی دفع ممکن است تحت تاثیر بیماری‌های گوارشی قرار بگیرد و به اسهال یا یبوست مبتلا شوید.

اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که در تشخیص بیماری‌های گوارشی مطرح می‌شود، علامت‌ها و شکایاتی است که بیمار تجربه می‌کند. معاینه و گرفتن شرح حال پزشک هم می‌تواند در تشخیص بیماری موثر باشد. همچنین با انجام تست‌ها و آزمایش‌های مختلف و. انواع تصویربرداری‌ها می‌توان به تشخیص بیماری گوارشی رسید.

بله. بسیاری از بیماری‌های گوارشی هستند که در نوزادان و کودکان ایجاد مشکل می‌کنند. معمولا تشخیص این بیماری‌ها در هر دو گروه سنی مشابه است و درمان نیز می‌تواند متنوع باشد.

در صورتیکه به بیماری‌های گوارشی رسیدگی نشود، می‌توانند بسیار خطرنک و حتی پیشرونده و کشنده باشند. توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین عوامل در درمان بیماری‌های گوارشی و سایر بیماری‌های تشخیص زودهنگام بیماری است.