دلایل گرفتگی صدا یا خشن شدن صدا چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گرفتگی صدا علامتی است که ممکن است به علت‌‌های مختلفی بروز پیدا کند. در چنین مواردی باید به دنبال علت ایجاد گرفتگی صدا و درمان آن باشیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

hoarseness
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

گرفتگی صدا عارضه‌ای است که ممکن است، به دلایل مختلف ایجاد شود. باتوجه‌به علت آن، خشن شدن صدا می‌تواند موقت یا دائمی باشد. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا علائم همراه با گرفتگی صدا را عنوان کنیم و انواع علل ایجاد این مشکل را ذکر کنیم. همچنین روش‌های درمان صدای خشن را به شما توضیح می‌دهیم.

اگر برای درمان گرفتگی صدا به دنبال بهترین متخصص گوش و حلق و بینی هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

گرفتگی صدا چیست؟

به نقل از nidcd، گرفتگی صدا یا صدای خشن تغییر غیر طبیعی در صدا است. خشن شدن صدا حالتی شایع است که اغلب در ارتباط با خشکی یا خراشیدگی گلو دیده می‌شود. صدا ممکن است تغییراتی در زمینه‌ی فرکانس (زیر و بمی صدا) و درجه‌ی بلندی داشته باشد، که از یک صدای عمیق و خشن تا یک صدای ضعیف و تیز و گوش خراش متغیر است و مانع از ایجاد صدای نرم و روان می‌شود.

خشونت صدا معمولا ناشی از مشکل در طناب‌های صوتی است و ممکن است باعث التهاب حنجره شود که تحت عنوان لارنژیت شناخته می‌شود. حنجره (به اسم جعبه‌ی صدا شناخته می‌شود) در ورودی دستگاه تنفسی قرار دارد و حاوی طناب‌های صوتی است. دیواره‌ی بیرونی حنجره که غضروفی است معمولا به عنوان “سیب آدم” شناخته می‌شود. طناب‌های صوتی دو باند عضلانی هستند که یک “V” در داخل حنجره ایجاد می‌کنند. هنگام آواز خواندن و یا صحبت کردن تارهای صوتی می‌لرزند و تولید صدا می‌کنند. در نظر داشته باشید اگر دچار گرفتگی صدا به مدت بیش از ۱۰ روز هستید، ممکن است مشکلی جدی داشته باشید، بنابراین بلافاصله به پزشک گوش و حلقه و بینی مراجعه کنید.

گرفتگی صدا دلایل مختلفی دارد
گرفتگی صدا به دلایل مختلفی ایجاد شده و معمولا پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

دلایل صدای خشن چیست؟

شایع‌ترین علت گرفتگی صدا لارنژیت حاد و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. علت اصلی گرفتگی صدا معمولا توسط پزشک و بر اساس سابقه‌ی بیماری و معاینه‌ی فیزیکی فرد تشخیص داده می‌شود. صدای خشن معمولا به علت عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می‌شود. سایر عوامل رایج که می‌توانند موجب ایجاد، پیشرفت یا تشدید گرفتن صدا شوند عبارت‌اند از:

  • ریفلاکس اسید معده
  • سیگار کشیدن
  • مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی
  • فریاد زدن، آواز خواندن طولانی، و یا استفاده‌ی بیش‌از‌حد از طناب‌های صوتی
  • آلرژی
  • استنشاق مواد سمی
  • سرفه‌ بیش ازحد.

برخی از علل کمتر شایع خشن شدن صدا عبارت‌اند از:

  • پولیپ (توده‌های غیر طبیعی) روی طناب‌های صوتی
  • سرطان گلو، تیروئید یا ریه
  • آسیب به گلو مثل ورود لوله‌ی تنفسی
  • نوجوانان مذکر (هنگام بلوغ که صدا بم تر می‌شود.)
  • عملکرد ضعیف غده‌ی تیروئید
  • آنوریسم آئورت (تورم بخشی از آئورت، بزرگترین شریان قلب)
  • مشکلات عصبی که عضلات صوتی را تضعیف می‌کنند (مانند بیماری پارکینسون و سکته مغزی).

خشونت صدا معمولا ناشی از مشکل در طناب‌های صوتی است و ممکن است باعث التهاب حنجره شود که تحت عنوان لارنژیت شناخته می‌شود.

علائم گرفتگی صدا چیست؟

گرفتگی صدا معمولا خود را با صدای خشن و تیز نشان می‌دهد، ممکن است با تغییر در زیر و بمی یا درجه‌ی بلندی صدا بروز کند. سرعت شروع و هر نشانه مرتبط با آن بستگی به علت اصلی گرفتن صدا دارد. نشانه اصلی گرفتگی صدا، صدای خشن و آهسته است. باتوجه‌به علت ایجاد این مشکل ممکن است علائم مختلفی ایجاد شود. علائم احتمالی عبارت‌اند از:

  • احساس یک توده در گلو
  • احساس خشکی گلو
  • نیاز به صاف کردن گلو به‌صورت مداوم
  • سرفه‌های مداوم
  • مشکل در بلع
  • گلودرد
  • ایجاد مخاط در گلو
گرفتگی صدا می تواند به علت التهاب حنجره باشد
علائم التهاب حنجره می تواند همراه با گرفتگی صدا بروز کند.

چه مواقعی برای درمان گرفتگی صدای کودک به دکتر اطفال مراجعه کنیم؟

نمی توان گفت که گرفتگی صدا و خشن شدن آن برای کودک یک مورد اورژانسی است، اما باید به متخصص اطفال مراجعه کنیم تا مورد خاصی را از دست ندهیم. اگر دورگه شدن صدا بیش از یک هفته در کودکان طول بکشد، برای بررسی و درمان باید به دکتر اطفال مراجعه کنید. اگر خشن شدن صدا با خلط (در کودکان) و مشکل بلع یا تنفسی همراه باشد بلافاصله به دکتر مراجعه کنید. به علاوه ناتوانی ناگهانی در صحبت یا ناتوانی در ادا کردن جملات مرتبط با هم، ممکن است نشان دهنده‌ی یک بیماری جدی پزشکی باشد.

شما هم دچار علائم گرفتگی صدا شدید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

تشخیص گرفتگی صدا

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، احتمالا پزشک یک معاینه فیزیکی از سروگردن و همچنین و سینه‌ها و ریه‌ها انجام دهد. اگر با انجام معاینه اولیه و بررسی علائم به نتیجه دقیقی نرسد، برای تشخیص دقیق علت خشن شدن صدا از تست‌های زیر استفاده می‌کند.

۱. لارنگوسکوپی

زمانی که گرفتگی صدا پس از ۴ هفته از بین نرود، این آزمایش باید انجام شود. در این روش یک لوله انعطاف‌پذیر همراه با نور از طریق بینی وارد شده تا تارهای صوتی بررسی شوند. قبل از انجام تست از داروی بی‌حسی در پشت گلو استفاده می‌شود تا شخص اذیت نشود.

۲. ویدئو استروبوسکوپی

در این تست از یک نور مخصوص برای ایجاد مجموعه‌ای از تصاویر استفاده می‌شود. این تصاویر ارتعاش و حرکت آهسته تارهای صوتی را نشان می‌دهند.

ویدئو استروبوسکوپی برای گرفتگی صدا کاربرد دارد
در این تست از یک نور مخصوص برای ایجاد مجموعه‌ای از تصاویر استفاده می‌شود. این تصاویر ارتعاش و حرکت آهسته تارهای صوتی را نشان می‌دهند.

۳. سی تی اسکن و ام آر آی

در این روش اسکن از قفسه سینه و گردن انجام می‌شود. معمولا پس از انجام آزمایش لارنگوسکوپی برای تشخیص دقیق‌تر این آزمایش هم انجام می‌شود.

۴. آزمایش های دیگر

ممکن است باتوجه‌به علائم به آزمایش‌های دیگری هم نیاز باشد. به‌عنوان‌مثال اگر پزشک مشکوک به عفونت باشد، آزمایش خون تجویز می‌شود. اگر مشکوک به رفلاکس اسید باشد، آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی انجام می‌شود.

درمان گرفتگی صدا

درمان باتوجه‌به علت زمینه‌ای تعیین می‌شود. ممکن است پزشک برای تسکین گلو داروهایی تجویز کند. در بیشتر مواقع چند روز استراحت دادن به صدا می‌تواند در رفع گرفتگی موثر باشد. اگر صدای شما خیلی ضعیف شده باشد یا دچار پولیپ صوتی باشید، مدت طولانی‌تری باید استراحت کنید. درمان گرفتگی صدا بستگی به علت زمینه‌ای دارد، برای مثال:

  • لارنژیت حاد ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی: معمولا با پاک شدن عفونت از بدن بهبود می‌یابد. درمان با سرکوب کننده‌های سرفه و افزایش رطوبت هوا می‌تواند مفید باشد. آنتی بیوتیک‌ها برای اکثر موارد لارنژیت کاربردی ندارند.
  • رفلاکس معده (GERD) یا آلرژی: داروهای ریفلاکس معده (GERD) یا آلرژی در صورتی که علت زمینه‌ای گرفتگی صدا ریفلاکس یا آلرژی باشد، می‌توانند در درمان مفید باشند.
  • سرطان حنجره: در بعضی موارد، برای توده‌های خوش خیم یا پولیپ‌ها، صدمه به طناب حنجره و طناب صوتی، سرطان حنجره جراحی ضروری است.
  • سیگارکشیدن: اگر علت ایجاد این مشکل سیگار یا سایر مواد شیمیایی تحریک‌کننده حنجره باشد، پزشک توصیه می‌کند تا از این محرک‌ها اجتناب کنید.
  • فلج تارهای صوتی: این مشکل با صدادرمانی و گاهی با جراحی درمان می‌شود.
گرفتگی صدا می تواند همراه با گلودرد باشد.
درمان گرفتگی صدا باتوجه‌به علت ایجاد آن تعیین می‌شود. اما به طور معمول با استراحت دادن به تارهای صوتی می‌توان مشکل را برطرف کرد.

۱. قوی ترین داروی رفع گرفتگی صدا

برای رفع گلودرد و گرفتگی صدا می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه داروهای ضد سرفه استفاده کنید. برخی داروها به طور خاص برای گلودرد مناسب بوده، اما می‌توان از مسکن‌های عمومی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز استفاده کرد. گاهی برخی افراد برای تسکین علائم حنجره از آسپرین استفاده می‌کنند. اما دقت داشته باشید که کودکان به‌هیچ‌وجه نباید از آسپرین استفاده کنند. زیرا این دارو برای کودکان عوارض شدیدی دارد.

۲. شربت گرفتگی صدا

اگر به دنبال شربتی با کمترین عوارض ممکن هستید، می‌توانید از روتارین استفاده کنید. روتارین برای گرفتگی صدا کاربرد دارد. روتارین بذر گیاه کیدونیا ابلانگا بوده و روی تارهای صوتی تاثیر خوبی دارد. این شربت صدا را بازکرده و التهاب ریه را کاهش می‌دهد. اگر سرفه مزمن دارید و دچار تنگی نفس هستید، استفاده از این دارو می‌تواند موثر باشد.

۳. درمان گرفتگی صدا در سرماخوردگی

بهترین درمان برای گرفتگی صدا در زمان سرماخوردگی استراحت است. سعی کنید تا چند روز صحبت نکنید و در مواقع ضروری به‌آهستگی صحبت کنید. تحریک و التهاب تارهای صوتی تنها با استراحت به‌مرور برطرف می‌شود. منظور از آهسته صحبت‌کردن زمزمه نیست. زیرا زمزمه تارهای صوتی را دچار کشیدگی می‌کند و باعث اختلال در روند بهبودی می‌شود.

شما می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. در این شرایط از داروهای ضد احتقان استفاده نکنید. زیرا این داروها گلو و بینی را خشک کرده و بیشتر به تارهای صوتی صدمه می‌زنند.

استفاده از بیمو و عسل برای گلودرد و گرفتگی صدا کاربرد دارد
از رنجبیل، عشل، لیمو و دیگر درمان‌های خانگی می‌توان برای رفع گرفتگی صدا استفاده کرد.

۴. درمان خانگی گرفتگی صدا

بعضی از روش‌های خانگی برای کمک به کاهش گرفتگی صدا در زیر معرفی شده اند:

  • چند روز به صدایتان استراحت دهید: از صحبت کردن و فریاد اجتناب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که حتی زمزمه نکنید، زیرا این امر حتی می‌تواند باعث کشیدگی بیشتر طناب‌های صوتی شود.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات: مایعات ممکن است برخی از علائم شما را تسکین دهند و گلو را مرطوب سازند.
  • اجتناب از مصرف کافئین و الکل: آن‌ها می‌توانند گلو را خشک و گرفتگی صدا را بدتر کنند.
  • ایجاد رطوبت در هوای محیط سر بسته: این کار می‌تواند راه‌های هوایی را باز و تنفس را آسان تر کند.
  • دوش آب گرم بگیرید: بخار در حمام رطوبت زیادی را وارد راه‌های تنفسی کرده و راه‌های هوایی را باز می‌کند.
  • ترک سیگار یا محدود کردن سیگار کشیدن: دود باعث خشکی و تحریک گلو می‌شود، لذا ترک سیگار می‌تواند به بهبودی شما کمک کند.
  • جویدن آدامس: این کار باعث تحریک ترشح بزاق می‌شود و ممکن است التهاب گلو را تسکین دهد.
  • از بین بردن آلرژن‌ها از محیط: آلرژن‌ها اغلب می‌تواند سبب تشدید گرفتگی صدا شوند.
  • از ضد احتقان‌ها (دکونژستان ها) برای گرفتگی صدا استفاده نکنید: مصرف ضد احتقان‌ها باعث تحریک و خشک شدن گلو می‌شوند.

۵. درمان گرفتگی صدا با عسل

استفاده از عسل همراه با آب جوش یا چای می‌تواند درد ناشی از التهاب حنجره را به طور موقت از بین ببرد. البته دقت داشته باشید که هیچ ماده‌ای به طور مستقیم با حنجره تماس نداشته و نمی‌تواند تاثیر زیادی روی تارهای صوتی ایجاد کند. اما ازآنجایی‌که عسل خاصیت ضد میکروب داشته و به درمان عفونت ریه و سینه کمک می‌کند، می‌تواند روند بهبودی حنجره را تسریع بخشد.

عسل برای گرفتگی صدا کاربرد دارد.
یکی از درمان‌های خانگی که برای بهبود گرفتگی صدا استفاده می‌شود، عسل است.

۶. زنجبیل برای گرفتگی صدا

یک معجزه برای گرفتگی صدا زنجبیل است. زنجبیل برای گرفتگی صدا بسیار مفید است. این ماده التهاب گلو را کاهش داده و برای غشای مخاطی حنجره مفید است. عفونت‌های دستگاه تنفس را نیز می‌توان با زنجبیل برطرف کرد. شما می‌توانید زنجبیل را با نمک و آبلیمو مصرف کنید و یا تکه‌های کوچک آن را دم کنید و روزی ۳ بار این دم‌نوش را بنوشید.

۷. درمان سریع گرفتگی صدا

برای درمان سریع گرفتگی صدا باید بدانید که علت ایجاد این علامت چیست. در مرحله‌ی اول باید بدانید که چرا صدای شما گرفته‌است تا بتوانید در اولین فرصت برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. مثلا اگر گرفتگی صدا به علت گلو درد ایجاد شده‌باشد، می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی و روش‌های درمانی دارویی برای بهبود گلودرد و در نتیجه برطرف شدن گرفتگی صدای خود اقدام کنید.

اگر علت گرفتگی صدا احتقان بینی باشد می‌توانید با استفاده از داروهای رفع گرفتگی صدا برای بهبود گرفتگی صدای خود اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین ممکن است که خشکی گلو علت گرفتگی صدا باشد. در این مواقع می‌توانید با استفاده از مرطوب کردن هوا و استفاده از داروهای بهبود دهنده‌ی گرفتگی صدا و برطرف کردن خشکی گلو به بهبود گرفتگی صدای خود در سریع‌ترین زمان ممکن کمک کنید.

گیاه تاج خروس از خانواده کینوا و اسفناج است
گیاه تاج خروس برای درمان گلودرد و گرفتگی صدا، همچنین برای بهبود سرفه کاربرد دارد.

۸. گیاه تاج خروس برای گرفتگی صدا

گیاه تاج خروس از دسته گیاهانی است که ظاهر آن شبیه به تاج خروس است و رنگ بنفش دارد. این گیاه از تیره‌ی گیاهان اسفناج و کینوا است و خواص بسیاری برای بدن دارد. یکی از اصلی‌ترین خواص گیاه تاج خروس این است که می‌تواند برای سرفه‌‌های شدید و گلودرد و گرفتگی صدا مورد استفاده قرار گیرد.

این گیاه چندان گیاه آشنا و شناخته‌شده‌ای نیست، بنابراین چندان کسی از آن استفاده‌ای نمی‌کند. این گیاه در آب و هوای گرم بیشتر رشد می‌کند و بنابراین مناطق گرمسیر بیشتر با این گیاه آشنایی دارند و از خواص آن استفاده می‌کنند. می‌توانید از تخم تاج خروس هم برای بهبود گلو درد و گرفتگی صدا استفاده کنید.

۹. بخور برای گرفتگی صدا

طبق تحقیقاتی که بر روی ۱۰۰ بیمار در ایران انجام شده‌است که بعد از لوله‌گذاری، گلوی آنها خراشیده‌شده و درد می‌گیرد. معمولا یکی از عوارض خراشیده‌شدن گلو گرفتگی صدا است. هنگامی که فرد با گرفتگی صدا مواجه می‌شود، باید از روش‌هایی برای بهبود خراشیدگی گلو خود استفاده کند تا گرفتگی صدا هم برطرف شود. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که در این بیماران به کار گرفته‌شده‌است، بخور اکالیپتوس است. بعد از به کار بردن بخور اکالیپتوس می‌توان اثرات مثبت آن را بر روی بهبود خراشیدگی گلو و گرفتگی صدا مشاهده کرد.
نه تنها بعد از گرفتگی صدا به علت تراشه گذاری می‌توان از بخور اکالیپتوس بهره گرفت، بلکه در سرماخوردگی و احتقان گلو هم می‌توان از این بخور کمک گرفت. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در اثربخشی بخور اکالیپتوس وجود دارد، زمان است. حدود ۱۰ دقیقه بخور اکالیپتوس می‌تواند بر اثربخشی آن بیفزاید.

پیشگیری از گرفتگی صدا

شما می‌توانید اقدامات مختلفی برای جلوگیری از خشونت انجام دهید. بعضی از روش‌های پیشگیری که ممکن است به محافظت از طناب‌های صوتی کمک کنند، در زیر فهرست شده اند.

  • ترک سیگار و اجتناب از دود سیگار: تنفس دود می‌تواند باعث تحریک تارهای صوتی و حنجره و خشکی گلو شود.
  • شست و شوی مکرر دست ها: گرفتگی صدا اغلب ناشی از عفونت تنفسی ویروسی است. شستن دست‌ها موجب جلوگیری از گسترش میکروب‌ها و حفظ سلامت شما خواهد شد.
  • مصرف آب کافی: حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید. مایعات موکوز داخل گلو را نازک و رطوبت آن را حفظ می‌کند.
  • اجتناب از مایعاتی که بدن شما را کم آب می‌کند: مانند نوشیدنی‌های کافئین دار و الکلی. این نوشیدنی‌ها به عنوان ادرار آور عمل می‌کنند و موجب دفع آب از بدن شما می‌شود.
  • سعی کنید در برابر تمایل به تخلیه‌ی گلو مقاومت کنید: عمل تخلیه‌ی گلو، التهاب طناب‌های صوتی و گلو را افزایش می‌دهد.
  • اجتناب از شرایطی که نیاز به استفاده‌ی بیش‌از‌حد از صدای بلند دارد: در صورت لزوم از میکروفون استفاده کنید.
  • اصلاح رژیم غذایی: در افراد مبتلا به ریفلاکس معده (GERD) استفاده از داروها و اصلاح رژیم غذایی (مانند اجتناب از الکل، کافئین و غذاهای تند) می‌تواند مفید باشد.

سریع‌ترین روش‌های درمان گرفتگی صدا چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

چه مواقعی برای درمان گرفتگی صدا به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که روش‌های خانگی پیشگیری کننده، گرفتگی صدای شما را کاهش ندهد، به پزشک مراجعه کنید تا با تعیین علت گرفتگی صدا و درمان مناسب به شما کمک کند. اگر دچار صدای خشن مداوم و مزمن هستید، ممکن است علت آن یک بیماری جدی باشد و نیازمند مراجعه به پزشک باشید. مداخله اولیه اغلب پیش آگهی شما را بهبود می‌بخشد. شناسایی علت گرفتگی صدای مزمن مانع از تشدید وضعیت شود و هر گونه آسیب به طناب صوتی یا گلو را محدود کند.

اگرچه صدای خشن معمولا اورژانسی نیست، اما ممکن است با برخی بیماری‌های جدی مرتبط باشد. اگر گرفتگی صدا بیش از یک هفته در کودکان و بیش از ۱۰ روز در بزرگسالان طول بکشد، برای بررسی و درمان باید به پزشک مراجعه کنید. اگر گرفتگی صدا با خلط (در کودکان) و مشکل بلع یا تنفسی همراه باشد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. به علاوه ناتوانی ناگهانی در صحبت یا ناتوانی در ادا کردن جملات مرتبط با هم، ممکن است نشان دهنده‌ی یک بیماری جدی پزشکی باشد.

اگر گرفتگی صدا بیش از یک هفته در کودکان و بیش از ۱۰ روز در بزرگسالان طول بکشد، برای بررسی و درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

۱. گرفتگی صدای نوزاد به چه علت است؟

سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا گریه با صدای بلند می‌توانند باعث خشن شدن صدای نوزاد شوند. قرارگرفتن در معرض هوای خشک یا دود نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. اگر گرفتگی صدای نوزاد شما شدید است، باید به پزشک مراجعه کنید و طبق دستورالعمل‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

۲. گرفتگی صدا با گلودرد نشانه چیست؟

ازآنجایی‌که گرفتگی صدا به دلیل التهاب تارهای صوتی و تحریک گلو ایجاد می‌شود، در بسیاری از مواقع همراه با گلودرد خود را نشان می‌دهد. به‌خصوص هنگام سرماخوردگی و ایجاد عفونت در ریه و گلو، خشن شدن صدا همراه با گلودرد بوده و خوردن مایعات گرم می‌تواند به کاهش این علائم کمک کند. موثرترین راه برای درمان هر دو عارضه استراحت به تارهای صوتی است. بهتر است تا چند روز صحبت نکنید تا به‌مرور گلودرد و صدای خشن برطرف شود.

گرفتگی صدا و گلودرد می توانند همزمان بروز کنند.
در بسیاری از موارد خشن شدن صدا همراه با گلودرد خود را نشان می‌دهد. در سرماخوردگی یا آنفولانزا این عارضه طبیعی است.

۳. گرفتگی صدا با تب نشانه چیست؟

ایجاد عفونت در بدن می‌تواند باعث تب شود. در شرایطی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوسی خشن شدن صدا طبیعی بوده و اگر میزان عفونت زیاد باشد، احتمالا تب هم جز علائم خواهد بود.

۴. گرفتگی صدا بعد از ترک سیگار به چه علت است؟

خشن شدن صدا از عوارض مصرف سیگار است. ازآنجایی‌که سیگار باعث بروز سرفه مزمن می‌شود، به تارهای صوتی فشار وارد کرده و مخاط را افزایش می‌دهد. در افراد سیگاری سیستم ایمنی بدن به مواد شیمیایی دود تنباکو حمله کرده و اثر آنها را از بین می‌برد. این روند باعث لارنژیت مزمن شده و التهاب و تورم تارهای صوتی را در پی دارد. ترک سیگار این عارضه را برطرف کرده و می‌توان پس از چند هفته تاثیر مثبت آن را مشاهده کرد.

۵. گرفتگی صدا بعد از عمل تیروئید

پس از جراحی تیروئید ممکن است صدا دچار گرفتگی شود یا نتوان با وضوح صحبت کرد. در طی یک یا دوهفته بعد از جراحی این حالت برطرف می‌شود. حدود یک در صد افراد ممکن است دچار آسیب جدی به تارهای صوتی شوند و در ۵ تا ۱۰% افراد نیز به دلیل تحریک اعصاب حین جراحی یا التهاب اطراف اعصاب، علائم موقتی ایجاد خواهد شد.

۶. گرفتگی صدا در پرکاری تیروئید

ازآنجایی‌که تیروئید در نزدیکی حنجره قرار دارد، ممکن است مشکلات تیروئید از جمله پرکاری تیروئید روی تارهای صوتی تاثیر داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده تغییرات صدا در این بیماران از ۹% تا ۳۸% ثبت شده است. این بیماران علاوه بر گرفتگی صدا ممکن است دچار مشکلات دیگری مانند نفس‌نفس‌زدن، فشار به صدا و دورگه شدن صدا شوند.

۷. گرفتگی صدا و کرونا به هم ارتباط دارند؟

می‌دانید که یکی از اصلی‌ترین علائم کرونا این است که مانند سرماخوردگی بروز می‌کند. یکی از علائم سرماخوردگی نیز گرفتگی صدا است. در مواقع زیادی ممکن است که گرفتگی صدا همراه با گلودرد و یا التهاب گلو همراه باشد. هنگامی که گرفتگی صدا با گلودرد بروز می‌کند برای درمان آن باید مسکن‌ها و یا داروهای گیاهی تسکین‌دهنده‌ی التهاب و گرفتگی گلو را مورد استفاده قرار داد.

کرونا همچنین می‌تواند باعث خشک و گلو هم بشود. هنگامی که گلو خشک باشد، صدا گرفته و خشن می‌شود و دچار گرفتگی می‌گردد. برای اینکار می‌توانید از نوشیدنی‌های که نرم‌کننده‌ی گلو هستند کمک بگیرید.

گرفتگی صدا در امیکرون

یکی از اصلی‌ترین علائم امیکرون که یکی از انواع بیماری کرونا است، گلودرد و گرفتگی صدا است. التهابی که اومیکرون در گلو ایجاد می‌کند برای حنجره هم اختلال ایجاد می‌کند و حرف زدن برای این افراد دشوار می‌شود. دوره‌ی اومیکرون بسیار کوتاه است و معمولا درگیری ریوی چندانی ندارد. این نوع از بیماری کرونا بسیار خفیف‌تر از انواعی مانند دلتا است. اما مشکلی که دارد گلو درد شدید در آن است. معمولا درد گلو درد اومیکرون را به درد خنجری که در گلو کشیده می‌شود، شبیه می‌کنند. همچنین افرادی که گلو درد اومیکرون می‌گیرند، با گرفتگی شدید صدا مواجه می‌شوند.

۸. گرفتگی صدا در کودکان

گرفتگی صدا در کودکان هم می‌تواند بروز کند و معمولا علت ایجاد آن می‌تواند متنوع باشد. یکی از علت‌های اصلی ایجاد گرفتگی صدا در کودکان سرماخوردگی است. در مواقعی نیز ممکن است که گرفتگی صدا در کودکان به علت التهاب و گرفتگی حنجره باشد. اخیرا کرونا نیز به علت‌های ایجاد گرفتگی صدا که در کودکان شایع است،‌ پیوسته است. ممکن است که گرفتگی صدا به علت التهاب سینوس‌ها و حنجره باشد.

برای درمان گرفتگی صدا در کودکان باید به متخصص کودکان مراجعه کنید. گاهی ممکن است که علت ایجاد گرفتگی صدا عفونتی باشد که درمان سریع آن ضروری باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

گرفتگی صدا عارضه‌ای است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. در بسیاری از مواقع با استراحت می‌توان مشکل خشن شدن صدا را برطرف کرد. اما اگر این عارضه پس از چند هفته برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

برای پیداکردن بهترین متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا گرفتگی صدا ناشی از سرماخوردگی یا استفاده بیش‌از‌حد از تارهای صوتی باید تا ۴ هفته برطرف شود. اگر با وجود رعایت درمان‌های خانگی و استراحت به صدا، پس از ۴ هفته هنوز دچار خشن شدن صدا هستید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علت این مشکل مشخص شود.

افرادی که واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند، گزارشی بابت خشن شدن صدا یا دورگه شدن صدا ارائه نکرده‌اند. این واکسن می‌تواند عوارض مختلفی در افراد نشان دهد. معمولا درد در محل تزریق، خستگی، بی‌حالی و تب از عوارض شایع واکسن است. اگر هر نوع از این علائم را تجربه کردید و تا چند روز پس از تزریق برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

معمولا گرفتگی صدا با چند روز استراحت برطرف می‌شود. اما اگر خشن شدن صدا بیش از دوهفته طول کشید یا علائمی مانند مشکل در تنفس، خون هنگام سرفه، تب و افزایش درد داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است این علائم نشان‌دهنده اپی گلوتیت باشند. اپی‌گلوت به‌عنوان درپوش نای عمل می‌کند و التهاب این بافت می‌تواند برای کودکان و بزرگسالان خطرناک باشد.

اگر گرفتگی صدا در اثر عفونت ایجاد شده است، نوشیدن مایعات فراوان می‌تواند موثر باشد. حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید. البته دقت داشته باشید که از آب خیلی سرد استفاده نکنید. مایعات گرم مانند چای یا سوپ برای تسکین گلو مناسب بوده و التهاب را کاهش می‌دهند. غرغره کردن نمک نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد. نمک را در مقداری آب ولرم حل کنید. نمک بافت تحریک‌شده در گلو را بهبود می‌دهد.

گرفتگی صدا جز علائم اولیه کرونا در تعداد کمی از افراد است. تقریبا ۲% از بیماران مبتلا به کرونا این عارضه را گزارش کرده‌اند. معمولا با افزایش سن احتمال بروز این مشکل در بیماران کرونا بیشتر است. به طوری که در میان افراد با عارضه گرفتگی صدا ۱۳% کودکان، ۲۹% در سنین ۱۶ تا ۳۵ سال و ۳۲% بیش از ۳۵ سال سن داشتند.

خوردن غذاهای چرب می‌تواند روی گلو تاثیر منفی داشته و گرفتگی صدا را بدتر کند. در مدت زمانی که دچار خشن شدن صدا هستید، از غذاهای سرخ‌شده دوری کنید و سعی کنید غذاهای آب‌پز و کبابی را جایگزین آنها کنید تا به‌مرور گرفتگی برطرف شود.

در مواقعی مانند سرماخوردگی یا لارنژیت عفونت باعث گرفتی بینی و خشن شدن صدا می‌شود و با ازبین‌رفتن عفونت این عوارض از بین می‌روند. پولیپ بینی گاهی می‌تواند چنین عارضه‌ای را ایجاد کند. اما باید بدانید نوع دیگری از پولیپ وجود دارد که در تارهای صوتی ایجاد می‌شود. علت دقیق تشکیل پولیپ روی تار صوتی مشخص نیست. اما برخی معتقدند پاره شدن رگ‌های خونی کوچک روی تار صوتی باعث ایجاد این پولیپ‌ها می‌شود. این پولیپ ضایعه سرطانی نبوده و معمولا باعث گرفتگی صدا بدون درد می‌شود.

در طی عمل بینی از یک لوله برای بیهوشی استفاده می‌شود. پس از برداشتن این لوله ممکن است گلو کمی تحریک شود و باعث گلودرد و خشن شدن صدا شود. این عارضه باید پس از چند روز برطرف شود. اگر با گذشت 3 هفته از عمل بازهم دچار گرفتگی صدا بودید، حتما باید با پزشک خود صحبت کنید.

اصلی‌ترین دلیل ایجاد گرفتگی صدا در صبح‌ها برگشت شبانه اسید معده است. زمانی که شما خواب هستید، ممکن است اسید معده به مری و گلو بازگردد و باعث بوی بددهان و گرفتگی شوند. گاهی آلرژی نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. آلرژی باعث تنفس از دهان و آبریزش بینی به پشت گلو می‌شود. در این شرایط تارهای صوتی ملتهب شده و صدا دچار گرفتگی می‌شود.

گاهی گرفتگی صدا باعث تغییراتی شبیه به دورگه شدن صدا می‌شود. در زنان سرماخوردگی یا استفاده بیش‌از‌حد از تارهای صوتی می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. گاهی اوقات داد زدن و بلند صحبت‌کردن آن هم به مدت طولانی می‌تواند باعث دورگه شدن صدا شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گرفتگی صدا

  1. Ymymym گفت:

    سلام دوستان وقتتون بخیر.
    بنده پیشنهاد میکنم اگر سرما خوردید و مشکل درد گلو، التهاب سینه، خش خش صدا و یا خلط یا ترشح پشت حلق دارید؛ حتما آب جوش و یک قاشق عسل و چند قطره آب لیمو رو با هم ترکیب کنید و روزی ۳ تا ۴ بار داغ داغ ( دقت کنید آرام آرام بنوشید که تارهای صوتیتون بخاطر مایعات خیلی داغ و جوشیده بیشتر آسیب نبینه ) بنوشید و از صحبت کردن زیاد حتی زمزمه کردن بپرهیزید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام شوهرم سرما خورده یکم گلودرد داشت الآن سه روزه صداش بدجور گرفته لطفاً راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      دلیل گرفتگی صدا التهاب تارهای صوتی است که با کاهش التهاب این مشکل برطرف می شود. بهتره به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
      دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

  3. عرفان گفت:

    سلام من چند سالی هست ۳ سال حدودا میشه صدام دورگه است یعنی با دو صدا میتونم صحبت کنم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزز
      دو رگی صدا میتونه به علت آسیب به تارهای صوتی یا التهاب حنجره و تارهای صوتی می باشد. در این خصوص بهتره با متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید.
      متخصص گوش و حلق و بینی

  4. امیر گفت:

    سلام ،برادرم پنج ساله گلوش همیشه پره خلط داره و فین هم داره،اما گلو درد نداره ،خیلی که روش فشار میاد گاهی سرفه میکنه اما در کل سرفه نداره هر جا هم دکتر میبرم خوب نمیشه .
    البته غلظت خون داشت پلاسما شد همون پنج سال پیش بعد از اون لوله هایی که داخل گلوش گذاشتن اینجوری شد .
    اگر کسی دکتر خوب تو مشهد سراغ داره لطفا معرفی کنه ممنون میشم

  5. ناشناس گفت:

    بسیار عالی جوابها را دادید سلامت باشید

  6. الناز گفت:

    سلام مادر من مسافرت بوده کانادا و امشب اومده ایران صداش در نمیاد علتش چی میتونه باشه؟به خاطر پرواز ممکنه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      گرفتگی صدا می تونه به علت التهاب گلو باشه که ممکنه به علت مسافرت و شیوع دوباره امیکرون به این ویروس مبتلا شده باشند. سایر علایم شبیه سرماخوردگی را بررسی کنید و در صورت نیاز از این لینک نوبت متخصص گوش، حلق و بینی گرفته و برای معاینه مراجعه کنید.
      دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

    2. حسین گفت:

      سلام زنجبیل مصرف کنید

  7. حیدری گفت:

    سلام، من دیروز خیلی شدید داد زدم، و امروز دیدم نمی تونم تقلید صدا انجام بدم، به نظرتون صدا از بیت رفته یا باید بیشتر صبر کنم؟
    امکان داره فریاد زدن باعث از بین رفتن برخی از قابلیت های صوتی مثل آواز خوندن و تقلید صدا بشه 🙏

  8. زری مامان گفت:

    سلام
    دخترم بعد از اولین باری که رفت استخر دچار گرفتگی صدا شده الان حدود یه هفته ی که صداش گرفته باز نمیشه خودش میگه یک مقدار خلطم توی سینش داره ۸سال و نیمش هست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه این گرفتی صدا به علت عفونت سینوس ها و یا عفونت گوش در وی باشد. بنابراین بهتره متخصص گوش، حلق و بینی فرزند شما را ویزیت کند. از این لینک می تونید از بهترین پزشکان در این تخصص نوبت بگیرید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  9. محمد گفت:

    سلام من ۲ سال پیش صدام تغیر کرد نازک شد الان ۲ تا صدا دارم یکی نازک و یکی کلف

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      التهاب و آسیب تارهای صوتی و حنجره میتونه عامل این مشکل باشه. غدد تیروئید و پاراتیروئید نیز بهتره بررسی شود. گاهی مشکلات ایجاد شده از سایر غدد اطراف گردن و یا مشکلات پزشکی دیگر موجب این اتفاق می شود. بنابراین بهتره متخصص گوش، حلق و بینی شما را بررسی کند. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص گوش و حلق و بینی

  10. ابراهیم اگاه گفت:

    سلام من قبلا میخوندم و شش ماه میشه که به طور جدی شروع به خوندن کردم که یک دفعه صدام تغییر کرد یعنی دیگه اون صدای قبلی رو ندارم و ولم صدام اومد پایین و دیگه کیفیت صدام رو ندارم یه سوزش کوچیک هم دارم تو گلوم البطه یه سرما خوردگی هم داشتم ولی الان خوبم ولی صدام خوب نشده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره برای بررسی التهاب تارهای صوتی و دیگر مشکلات حنجره به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. از این لینک نوبت بگیرید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

      1. زهرا گفت:

        من ۵۳ سالمه مدتیه هر موقع صحبت میکنم صدام خش داره وگرفته .ازشما مشورت میخوام.سابقه بیماری خاصی هم ندارم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          گرفتگی صدای شما می تونه به علت التهاب تارهای صوتی و دیگر مشکلات مجرای تنفسی شما باشد. نیازه با مراجعه به متخصص گوش، حلق و بینی این مورد را بررسی کنید.
          فوق تخصص گوش و حلق و بینی

      2. سارا گفت:

        من ۲۵ سالمه ولی ۱۲ روزه صدام گرفته در نمیاد خیلی کم ولی نه درد گلو دارم نه خلط

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این گرفتگی صدا می تونه به علت التهاب تارهای صوتی باشد که ممکه در اثر حساسیت غذایی و دارویی در شما ایجاد شده باشد. برای بررسی بیشتر می تونید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
          متخصص گوش و حلق و بینی