سرطان حنجره و گلو، از تشخیص تا درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان حنجره یا گلو از آن دسته سرطان‌هایی است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن درمان آن را آغاز کنیم. لازمه‌ این کار شناخت علائم و عوارضی است که سرطان حنجره برای شما به جای می‌گذارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان حنجره و گلو، از تشخیص تا درمان

سرطان حنجره یکی از انواع سرطان گلو است. این سرطان به سرطان جعبه صدا‌، تارهای صوتی و سایر قسمت‌های گلو مانند لوزه‌ها و دهان و حلق اشاره دارد. بیماری سرطان گلو اغلب به دو دسته تقسیم می‌شود: سرطان حلق و سرطان حنجره. سرطان گلو در مقایسه با سایر سرطان‌ها نسبتاً غیرمعمول است. در این مطلب از مجله سلامت دکترتو می‌خواهیم سرطان حنجره را به‌صورت کامل بررسی کنیم و به سؤالات شما در این رابطه پاسخ دهیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

حنجره کجاست؟

حنجره، جعبه صدای شماست و شامل تارهای صوتی است. این اندام به شما کمک می‌کند که صحبت کنید. حنجره در گردن، بالای دهانه نای قرار دارد و مانع از ورود غذا و مایعات به نای شما می‌شود. حنجره دارای ۳ قسمت است:

  • گلوت: گلوت بخش میانی حنجره است. تار‌های صوتی در قسمت گلوت قرار دارند.
  • سوپرا گلوت: بافت بالای گلوت و درست بالای تارهای صوتی است. سوپرا گلوت شامل اپی گلوت است و هنگام بلع، حنجره را می‌بندد و مانع از ورود غذا و مایعات به ریه‌های شما می‌شود. حدود یک سوم سرطان‌های حنجره در اینجا شروع می‌شود.
  • ساب گلوت (بافت پایین گلوت): ساب گلوت کجاست؟ ساب گلوت به نای متصل است و هوا را از این طریق به ریه‌ها می‌رساند.

سرطان حنجره چیست؟

سرطان حنجره به انگلیسی pharyngeal و laryngeal cancer است و تقریباً همه سرطان‌های حنجره از سلول‌های نازک و مسطح به نام سلول‌های سنگفرشی ایجاد می‌شوند که پوشش داخلی حنجره را تشکیل می‌دهند. در‌صورتی‌که سرطان در سلول‌های سنگفرشی ایجاد شده باشد، به آن سرطان سلول سنگفرشی گفته می‌شود.
اولین شکل سرطان سرطان درجا (CIS) است. در این نوع سرطان، سلول‌های سرطانی فقط در سلول‌های پوشاننده حنجره دیده می‌شوند. آنها به لایه‌های عمیق بافت و به سایر نقاط بدن گسترش نیافته‌اند. بسیاری از این سرطان‌های اولیه قابل درمان هستند‌. اگر CIS درمان نشود، می‌تواند به یک سرطان سلول سنگفرشی تهاجمی تبدیل شود که بافت‌های مجاور را از بین برده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.

اولین علائم سرطان حنجره و گلو (سرطان حنجره چه علائمی دارد؟)

اولین علائم سرطان حنجره این است که عملکردهای نرمال حنجره دچار اشکال می‌شود. فرد هنگام صحبت کردن دچار مشکل می‌شود، تغییر کیفیت صدا و به علت گرفتگی صدا در فرد اتفاق می‌افتد و ممکن است فرد احساس تنگی نفس کند، زیرا راه هوایی تنگ‌تر می‌شود یا حتی ممکن است در مراحل گسترده‌تر راه عبور غذا هم مسدود و فرد در بلع غذا دچار مشکل شود.

معمولاً شایع‌ترین علائم این بیماری، تغییر کیفیت صداست. نحوه درگیری زیرشاخه‌های حنجره بر کیفیت صدا تأثیر می‌گذارد. شایع‌ترین علائم این است که صدای فرد بسیار خشن می‌شود و صدای ظریفی نخواهد داشت.

علائم شایع سرطان حنجره چه هستند؟

علایم سرطان گلو شامل موارد زیر هستند؛

  • سرفه
  • مشکل در بلع
  • درد گوش
  • توده یا زخمی که بهبود نمی‌یابد.
  • گلو درد
  • کاهش وزن.

اگر این علائم سرطان حنجره و گلو را دارید، فوراً به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • مشکل در تنفس (تنگی نفس)
  • استریدور (تنفس پر سر و صدا و با صدای بلند)
  • احساس گلوبوس (احساس اینکه چیزی در گلویتان است)
  • هموپتیزی (سرفه کردن خون).

گاهی اوقات علت گلودرد مداوم شما ناشی از مشکلات سرطانی نیست. در واقع گلودرد یکی از علائم سرطان گلو یا حنجره است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. علائم سرطان حنجره و مری هم می‌تواند در مواقعی مشابه باشد.

علائم شایع سرطان حنجره چه هستند؟
معمولاً شایع‌ترین علائم این بیماری، تغییر کیفیت صداست.

علائم سرطان گلو و حنجره در زنان و مردان (علائم تومور گلو چیست؟)

علاوه‌بر احساس التهاب شدید گلو، موارد زیر از علایم این بیماری در زنان و مردان هستند:

  • تغییر در صدا
  • درد هنگام بلع یا مشکل در بلع
  • احساس یک توده یا تورم در گردن
  • سرفه یا تنگی نفس در طولانی مدت
  • گلودرد یا گوش درد مداوم
  • صدای خس خس بلند هنگام نفس کشیدن.

علائم سرطان حنجره خوش خیم

اگر این ۶ نشانه را داشته باشید احتمال ابتلا به سرطان در شما بالاست:

  • خشکی و زمختی صدا
  • قطع نفس
  • آسپیراسیون
  • دیسفاژی یا بلع دردناک و سخت
  • اوتالاژی یا گوش درد
  • هموپتزی یا خلط خونی

از میان علایم سرطان حنجره، هموپتزی جزو علائم سرطان ریه و حنجره و علائم درد سرطان حنجره است.

برای علائم سرطان حنجره به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علاعم سرطان حنجره و نشانه‌های مداوم بیش از ۳ هفته به بهترین دکتر سرطان حنجره مراجعه کنید. اکثر علائم سرطان گلو مختص این سرطان نیست؛ بنابراین پزشک احتمالاً ابتدا علل شایع‌تر دیگر را بررسی می‌کند.

آیا شما هم علائم سرطان حنجره و گلو را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت سرطان حنجره چیست؟

علت سرطان حنجره و گلو متفاوت است. سرطان حنجره و گلو زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های گلو دچار جهش‌های ژنتیکی شوند. این جهش‌ها باعث می‌شوند سلول‌ها به طور غیرقابل کنترل رشد کرده و پس از مرگ طبیعی سلول‌های سالم به زندگی خود ادامه دهند. سلول‌های انباشته می‌توانند توموری در گلو ایجاد کنند.

مشخص نیست که جهش ایجاد کننده سرطان گلو چیست، اما پزشکان عواملی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

عوامل خطر ابتلا به سرطان حنجره و گلو (چه چیزی باعث ایجاد سرطان گلو میشود؟)

به هر چیزی که شانس ابتلا به بیماری سرطان را افزایش دهد عامل خطر می‌گویند. سرطان‌های مختلف عوامل خطر متفاوتی دارند. برخی از عوامل خطر ابتلا به سرطان حنجره و گلو عبارت‌اند از:

  • سیگار کشیدن
  • سن
  • سابقه خانوادگی فرد.

داشتن یک عامل خطر یا حتی چندین عامل خطر، به این معنی نیست که شما به این بیماری مبتلا می‌شوید. حتی بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، عوامل خطر کمی دارند یا هیچ فاکتور خطر شناخته شده‌ای ندارند.

سرطان های حنجره و هیپوفارنکس اغلب همراه با سایر سرطان های دهان و گلو گروه‌بندی می‌شوند. این سرطان‌های دهان و گلو (معمولاً سرطان سر و گردن نامیده می‌شوند)، اغلب دارای عوامل خطر مشابهی هستند که در زیر ذکر شده است.

سرطان گلو در زنان و مردان

سرطان حنجره در زنان نسبت به مردان احتمال ابتلای کمتری دارد. به طور کلی در زنان حدود یک در هر ۸۳۰ زن به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سرطان گلو در زنان و مردان چگونه رخ می دهد؟
سرطان حنجره و گلو زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های گلو دچار جهش‌های ژنتیکی شوند.

سرطان گلو در کودکان

علائم سرطان در کودکان و نشانه های سرطان گلو به این شکل است که حدود ۳۹٪ بین ۱۵ تا ۱۸ سال مبتلا هستند و ۲۷٪ کودکان ۴ ساله و جوانتر، ۲۱٪ ۱۰ تا ۱۴ ساله‌ها و ۱۳٪ ۵ تا ۹ ساله‌ها به این سرطان مبتلا می‌شوند. تنها ۲۰٪ تمامی مواردی که به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند زیر ۵۵ سال هستند.

۱. ابتلا به سرطان حنجره با مصرف دخانیات و الکل

مصرف دخانیات مهم‌ترین عامل خطر برای سرطان‌های سر و گردن (از جمله سرطان‌های حنجره و هیپوفارنکس) است. افرادی که سیگار می‌کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی‌کشند بیشتر در معرض این سرطان‌ها قرار دارند. افراد مبتلا به این سرطان‌ها دارای سابقه مصرف سیگار یا سایر دخانیات را دارند. هرچه بیشتر سیگار بکشید، خطر ابتلا به این بیماری در شما بیشتر می‌شود. دود سیگار، پیپ و سیگار برگ همگی خطر ابتلا به این سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس نتایج برخی مطالعات، خطر ابتلا به این سرطان‌ها در افرادی که به مدت طولاتی در معرض دود سیگار هستند، بیشتر است. البته اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این مسئله نیاز است. همچنین مصرف الکل (بیش از ۱ لیوان نوشیدنی در روز) خطر ابتلا به این سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. هرچند خطر مصرف الکل به اندازه سیگار نیست.

افرادی که هم از دخانیات و هم از الکل استفاده می‌کنند، از همه بیشتر در معرض خطر هستند. ترکیب این ۲ عادت نه تنها هر دو ریسک را با هم جمع نمی‌کند بلکه در واقع آنها را چند برابر می‌کند. افرادی که سیگار می‌کشند و می‌نوشند، چندین برابر بیشتر از افرادی که این عادات را ندارند، به سرطان حنجره و گلو مبتلا می‌شوند. البته باید بدانید که ترک سیگار ناگهانی هم می‌تواند عوارض بدتری داشته باشد.

۲. سرطان گلو و حنجره با عفونت ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) گروهی از ویروس‌ها هستند. به این ویروس، ویروس پاپیلوم هم گفته می‌شود. برخی از این ویروس‌ها باعث ایجاد نوعی زگیل می‌شود. عفونت با انواع خاصی از HPV می‌تواند برخی از انواع سرطان را ایجاد کند، از جمله سرطان آلت تناسلی، دهانه رحم، فرج، واژن، مقعد و گلو.

انواع دیگر HPV باعث ایجاد زگیل خوش خیم (غیرسرطانی) در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. میزان ابتلا به سرطان‌های سر و گردن (به ویژه سرطان گلو) در اثر عفونت HPV افزایش پیدا کرده است. عفونت HPV  یک عامل خطر نادر برای سرطان حنجره و هیپوفارنکس است.

۳. اضافه وزن و تغذیه نامناسب

وزن زیاد خطر ابتلا به سرطان حنجره و دهان و حلق را افزایش می‌دهد. خوردن غذاهای گیاهی مانند سبزیجات غیر نشاسته‌ای و میوه‌های کامل، ممکن است به کاهش وزن افراد و همچنین به کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره و دهان و حلق کمک کند.

تغذیه نامناسب ممکن است خطر ابتلا به سرطان حلق را افزایش دهد. دلیل دقیق این امر مشخص نیست. مشروب خواران غالباً کمبود ویتامین دارند، زیرا به اندازه کافی غذا نمی‌خورند، که ممکن است به توضیح نقش الکل در افزایش خطر ابتلا به این سرطان‌ها کمک کند.

۴. سندرم پلامر – وینسون و سندرم های ژنتیکی

 افراد مبتلا به این سندرم به دلیل وجود حلقه‌هایی با بافت نازک در مری، تغذیه نامناسبی دارند و بلع برای آن‌ها سخت است. آنها معمولاً به دلیل کمبود آهن دچار کم خونی می‌شوند. ابتلا به این سندرم افراد را در معرض خطر سرطان مری و حلق قرار می‌دهد. افراد مبتلا به سندرم‌های ناشی از نقص ژنی (جهش)، در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به انواع سرطان گلو از جمله سرطان هیپوفارنکس هستند.

متن انگلیسی: «It’s not clear exactly what causes laryngeal cancer, but your risk of getting the condition is increased by: smoking tobacco. regularly drinking large amounts of alcohol. having family members (such as a parent, brother, sister or child) who have had laryngeal cancer.»
ترجمه فارسی: «دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز سرطان حنجره می‌شود، اما خطر ابتلا به این بیماری با مواردی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مقادیر زیادی الکل، داشتن اعضای خانواده با سابقه این بیماری (مانند والدین، برادر، خواهر یا فرزند) افزایش می‌یابد.»

به نقل از سایت nhs
علت سرطان حنجره چیست؟
 افراد مبتلا به این سندرم به دلیل وجود حلقه‌هایی با بافت نازک در مری، تغذیه نامناسبی دارند و بلع برای آن‌ها سخت است.

۵. کم خونی فانکونی

بیماران مبتلا به این سندرم اغلب در سنین پایین دچار مشکلات خونی می‌شوند که ممکن است منجر به سرطان خون یا سندرم میلودیسپلاستی شود. علاوه بر این، آن‌ها در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به سرطان دهان و گلو، از جمله سرطان حنجره و حلق هستند.

۶. عوامل محیطی

خطر ابتلا به سرطان حنجره و حلق در افرادی که به مدت طولانی در معرض گرد و غبار چوب، بخارات رنگ و برخی مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع فلزکاری، نفت، ساختمان و نساجی قرار دارند، بیشتر است. آزبست یک فیبر معدنی است که در گذشته اغلب به عنوان عایق در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خطر ابتلا به این نوع سرطان در افرادی که در معرض آزبست قرار دارند، بیشتر است. آزبست همچنین یک عامل خطر مهم برای سرطان ریه و مزوتلیوما (سرطانی است که از لایه داخلی قفسه سینه یا شکم شروع می‌شود) است. بر اساس نتایج برخی مطالعات، بین آزبست و سرطان حنجره ارتباط وجود دارد.البته همه مطالعات با این نتیجه موافق نیستند.

۷. جنسیت

سرطان‌های حنجره و هیپوفارنکس در مردان حدود ۵ برابر بیشتر از زنان شایع است. به این علت که عوامل خطر اصلی ابتلا به این سرطان (سیگار و مصرف زیاد الکل) در مردان شایع‌تر است. شایع‌تر شدن عادت مصرف سیگار و الکل در بین زنان، خطر ابتلا به این سرطان‌ها در زنان را هم افزایش داده است.

۸. سن و نژاد (سن ابتلا به سرطان گلو چقدر است؟)

سرطان‌های حنجره و هیپوفارنکس معمولاً طی سالیان متمادی ایجاد می‌شوند، بنابراین در جوانان شایع نیست. بیش از نیمی از بیماران مبتلا به این سرطان‌ها هنگام ابتلا به سرطان ۶۵ سال یا بیشتر دارند.

سرطان‌های حنجره و هیپوفارنکس در بین آمریکایی‌های آفریقایی تبار و سفیدپوستان غیر اسپانیایی بیشتر از ساکنان جزایر آسیایی و سرخپوستان آمریکایی رایج است.

۹. بیماری بازگشت اسید به مری

بیماری رفلاکس معده (GERD) زمانی ایجاد می‌شود که اسید معده به مری برگردد. GERD می‌تواند باعث سوزش سر دل شود و احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. تصور می‌شود که GERD خطر ابتلا به سرطان‌های حلق را در فرد افزایش می‌دهد، اما مطالعات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

تشخیص سرطان حنجره و گلو چگونه انجام می گیرد؟

پزشک شما می‌تواند از انواع آزمایشات برای تشخیص سرطان حلق استفاده کند. آزمایشات تصویربرداری از قفسه سینه، گردن و سر می‌تواند تصویر بهتری از پیشرفت بیماری ارائه دهد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انواع روش تشخیص سرطان حنجرهتوضیحات
MRIاین آزمایش تصویربرداری از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل گردن شما استفاده می‌کند. از MRI برای تشخیص وجود تومور گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن (متاستاز) استفاده می‌شود.
PET اسکنPET اسکن نوعی سی‌تی‌اسکن است و شامل تزریق نوعی ماده رادیواکتیو به خون است. این اسکن تصاویری از مناطق پرتوزا در بدن شما ایجاد می‌کند. از این نوع آزمایش تصویربرداری می توان در موارد سرطان پیشرفته و بدخیم استفاده کرد.
سرطان حنجره سی تی اسکناین روش به پزشک شما کمک می‌کند تا اندازه تومور را تعیین کند. سی‌تی‌اسکن همچنین به پزشک در تشخیص متاستاز سرطان حنجره و سرطان زیر گلو به سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند.
پرتوی باریماگر در بلع مشکل دارید، ممکن است پزشک تست بلع باریم را پیشنهاد دهد. قبل از انجام تست بلع باریوم، بیمار یک مایع غلیظ می‌نوشد که گلو و مری را می‌پوشاند. پس از نوشیدن این مایع، تصاویر اشعه ایکس از گلو و مری بیمار گرفته می‌شود.
تصویربرداری اشعه ایکس از قفسه سینهاگر پزشک مشکوک است که سرطان به ریه‌های شما سرایت کرده است، برای بررسی ناهنجاری‌ها به اشعه ایکس قفسه سینه نیاز دارید.
ازمایش خون سرطان گلوهنگامی که شخصی با سرطان مواجه می‌شود، معمولا در آزمایش خون او مواردی دیده‌می‌شود که برای افتراق آن از سایر بیماری‌ها بررسی‌های تکمیلی که در بالاتر ارائه شد، انجام می‌شود.
سونوگرافی حنجرهدقت تشخیص سرطان حنجره و گلو از طریق سونوگرافی نسبت به CT اسکن کمتر است اما کم‌هزینه است. سونوگرافی می‌تواند یک روش تصویربرداری تمکیلی برای تشخیص سرطان حنجره و سرطان گلو باشد.
تشخیص سرطان حنجره و گلو

درمان سرطان حنجره و گلو چگونه است؟

سرطان حنجره درمان دارد. گزینه‌های درمان سرطان حنجره پیشرفته و کاهش درد سرطان حنجره شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است. معمولا سرطان حنجره بعد از عمل برطرف می‌شود. مرحله پیشرفت بیماری شما و سایر عوامل در تعیین روش‌ درمان نقش دارند. گزینه‌های درمانی برای درمان سرطان حنجره و گلو عبارت‌اند از:

۱. عمل جراحی سرطان گلو

اگر تومور در گلو کوچک است، پزشک ممکن است تومور را با جراحی بردارد. این جراحی درحالی در بیمارستان انجام می‌شود که شما تحت تأثیر آرام‌بخش هستید. پزشک شما ممکن است یکی از روش‌های جراحی زیر را توصیه کند:

  • جراحی آندوسکوپی: در این روش از آندوسکوپ (لوله نازک بلند با نور و دوربین در انتها) استفاده می‌شود که از طریق آن می‌توان از ابزار جراحی یا لیزر برای درمان سرطان‌های اولیه استفاده کرد.
  • کوردکتومی: این روش تمام یا قسمتی از تارهای صوتی شما را بر‌می‌دارد.
  • لارنگکتومی: در این روش بسته به شدت سرطان، تمام یا قسمتی از جعبه صدای شما برداشت می‌شود. برخی از افراد می‌توانند بعد از جراحی به طور عادی صحبت کنند، و برخی هم یاد می‌گیرند چگونه بدون جعبه صدا صحبت کنند.
  • جراحی فارنژکتومی: این روش جراح بخشی از گلو را برمی‌دارد.
  • کالبد شکافی گردن: اگر سرطان گلو در گردن گسترش یابد، پزشک شما ممکن است برخی از غدد لنفاوی شما را هم خارج کند.
درمان سرطان حنجره و گلو چگونه است؟
اگر سرطان گلو در گردن گسترش یابد، پزشک شما ممکن است برخی از غدد لنفاوی شما را هم خارج کند.

۲. پرتو درمانی سرطان حنجره

پس از برداشتن تومور، پزشک ممکن است انجام پرتودرمانی را توصیه کند. پرتودرمانی با استفاده از پرتوهای پرانرژی سلول‌های سرطانی بدخیم را از بین می‌برد. این روش درمانی سلول‌های سرطانی در تومور را هدف قرار می‌دهد. انواع پرتودرمانی عبارت‌اند از:

  • پرتودرمانی با شدت تعدیل شده: در این نوع درمان، پرتوهای تابشی متناسب با شکل تومور طراحی می‌شوند. این رایج‌ترین روش پرتو درمانی برای درمان سرطان حنجره و حلق است و درصد موفقیت پرتو درمانی در این روش بیشتر است.
  • براکی تراپی: دانه‌های رادیواکتیو مستقیماً داخل تومور یا نزدیک تومور قرار می‌گیرند. اگرچه این نوع تابش می‌تواند برای سرطان حنجره و هیپوفارنکس استفاده شود‌، اما نادر است.

۳. شیمی درمانی سرطان حنجره

متخصص انکولوژی ممکن است در مورد تومورهای بزرگ و تومورهایی که به غدد لنفاوی و سایر اندام‌ها یا بافت‌ها متاستاز کرده‌اند، شیمی‌درمانی و پرتو درمانی را توصیه کند. مراحل شیمی درمانی سرطان حنجره باعث از بین رفتن و کند شدن رشد سلول‌های بدخیم می‌شود.

۴. درمان دارویی سرطان گلو

درمان‌های هدف، دارویی هستند که با تداخل با مولکول‌های خاصی که مسئول رشد تومور هستند، گسترش و رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کنند.

۵. درمان سرطان حنجره با لیزر

نوعی درمان قطعی سرطان گلو وجود که شامل جراحی با لیزر می‌شود. در این درمان از طریق دهان حنجره را جراحی می‌کنند و با لیزر تومور را برمی‌دارند.

۶. درمان گیاهی سرطان حنجره (درمان سرطان گلو با طب سنتی)

درمان خانگی سرطان حنجره امکان پذیر است؟ هیچ پزشکی توصیه نمیکند که بیماری‌های تهاجمی مانند سرطان را با داروهای گیاهی درمان کنید. بهبود سرطان حنجره با داروی گیاهی ممکن است مانع از پیشرفت سرطان نشود و زمانی متوجه آن بشوید که دیگر دیر شده‌است. این در حالی است که روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی می‌توانند نسبتا موثر باشند.

بیشتر مواردی که در طب سنتی توصیه می‌شود، برای پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره هستند و شامل موارد زیر هستند:

  • خوردن شیرعسل در صبح
  • آب سیب رسیده‌ شیرین تازه بعد از غذا

توجه کنید که درمان سرطان حنجره با طب سنتی نمی‌تواند سلامتی را به طور قطعی تضمین کند.

درمان خانگی سرطان حنجره امکان پذیر است؟
خوردن شیرعسل در صبح از روش‌های درمان سنتی سرطان حنجره است.

درمان سرطان حنجره بدخیم

سرطان‌هایی که بسیار بزرگ هستند یا بسیار گسترده شده‌اند و نمی‌توانند با جراحی کاملاً برطرف شوند‌، اغلب با اشعه درمان می‌شوند. گزینه دیگر ممکن است درمان با داروی ایمونوتراپی، به تنهایی یا همراه با شیمی‌درمانی باشد. گاهی اوقات، اگر تومور به اندازه کافی کوچک شود، جراحی تومور و غدد لنفاوی گردن ممکن است یک گزینه باشد.

اما برای بسیاری از سرطان‌های پیشرفته، هدف درمان، اغلب متوقف یا کند کردن رشد سرطان تا حد ممکن و کمک به تسکین علائم بیماری است. اکثر متخصصان معتقدند که اگر در مرحله پیشرفته سرطان حنجره هستید، درمان در یک کارآزمایی بالینی باید مد نظر گرفته شود. در این روش درمانی بهتر است با متخصص انکولوژی صحبت کنید یا از مشاوره تلفنی دکتر خون در سایت دکترتو استفاده کنید.

مراحل درمانی سرطان حنجره چیست؟

پس از تشخیص بیماری سرطان حنجره، پزشکان سعی می‌کنند بفهمند که این سرطان گسترش یافته است یا نه. اگر سرطان گسترش یافته، تا کجا گسترش یافته است. به این فرآیند تشخیص مرحله پیشرفت می‌گویند. مرحله سرطان بیانگر میزان رشد سرطان در بدن است. این مسئله به تعیین بهترین روش درمان آن کمک می‌کند. مراحل پیشرفت سرطان حنجره و گلو عبارت‌اند از:

  • مرحله ۰: تومور فقط در لایه بالایی سلول‌های قسمت آسیب دیده گلو قرار دارد.
  • مرتبه ۱: عرض تومور کمتر از ۲ سانتی‌متر است و محدود به قسمتی از گلو است که در آن شروع شده است.
  • مرحله ۲: عرض تومور بین ۲ تا ۴ سانتی‌متر است و ممکن است به ساختار‌های نزدیک متاستاز کرده باشد.
  • مرتبه ۳: تومور بزرگتر از ۴ سانتی‌متر است و در ساختارهای دیگر در گلو رشد کرده یا به یک غدد لنفاوی گسترش یافته است.
  • مرتبه ۴: تومور به غدد لنفاوی یا اندام‌های دور گسترش یافته است.

متن انگلیسی: «There are 3 main treatment options for laryngeal and hypopharyngeal cancer: radiation therapy, surgery, and therapies using medication, such as chemotherapy. One or a combination of these therapies may be used to treat the cancer. Surgery and radiation therapy are the most common treatments.»
ترجمه فارسی: «۳ گزینه درمانی اصلی برای سرطان حنجره و هیپوفارنکس وجود دارد: پرتودرمانی، جراحی و درمان‌هایی با استفاده از دارو، مانند شیمی‌درمانی. ممکن است یک یا ترکیبی از این درمان‌ها برای بهبود سرطان استفاده شود. جراحی و پرتودرمانی رایج‌ترین آن‌ها هستند.»

به نقل از سایت cancer

مراحل سرطان چگونه تعیین می شود؟

سیستم مرحله‌بندی که اغلب برای سرطان حنجره استفاده می‌شود بر اساس ۳ بخش کلیدی است:

  • بزرگی تومور اصلی (T): تومور کجاست؟ چقدر در حنجره و سازه‌های مجاور رشد کرده است؟ آیا بر حرکت تارهای صوتی تأثیر گذاشته است؟
  • گسترش به غدد لنفاوی مجاور (N): آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور گردن سرایت کرده است؟ اگر به این صورت است، چند غده لنفاوی را درگیر کرده است؟ این غدد در همان سمت (چپ یا راست) محل شروع سرطان هستند و چقدر بزرگ هستند؟
  • گسترش (متاستاز) به نقاط دور (M): آیا سرطان به قسمت‌های دور بدن گسترش یافته است؟ (شایع ترین محل های انتشار ریه‌ها، کبد یا استخوان‌ها هستند).

اعداد یا حروف بعد از T ،N و M جزئیات بیشتری در مورد هر یک از این فاکتورها ارائه می‌دهند. اعداد بالاتر به این معنی است که سرطان پیشرفته‌تر است. پس از مشخص شدن دسته‌های T ، N و M سرطان، این اطلاعات در فرآیندی به نام گروه بندی مرحله ترکیب می‌شوند تا یک مرحله کلی تعیین شود.

درمان سرطان حنجره و هیپوفارنکس به صورت مرحله ای

درمان سرطان حنجره یا هیپوفارنکس عمدتاً بر اساس مرحله سرطان انجام می‌شود، اما عوامل دیگری هم در این بین مهم هستند، مانند سلامت کلی و ترجیحات شخصی شما. در صورت داشتن هرگونه سؤال در مورد برنامه درمانی توصیه شده، با پزشک خود مشورت کنید. بپرسید که درمان، صحبت و تنفس و غذا خوردن شما را تغییر می‌دهد یا نه.

سیگار کشیدن در طول درمان سرطان باعث می‌شود مزایای درمان کاهش یابد. بهتر است قبل از شروع درمان سیگار کشیدن را به طور کامل ترک کنید. سیگار کشیدن خطر بازگشت سرطان پس از درمان و همچنین خطر ابتلا به سرطان جدید را افزایش می‌دهد. ترک سیگار برای همیشه بهترین راه برای افزایش بقا است.

درمان مرحله صفر سرطان حنجره

این سرطان‌ها معمولاً از نوع سرطان‌های گلوت (طناب صوتی) هستند که به دلیل تغییرات صدا زود تشخیص داده می‌شوند. این نوع سرطان با جراحی آندوسکوپی یا پرتودرمانی قابل درمان هستند. سپس بیمار از نزدیک تحت نظر قرار می‌گیرد تا ببیند سرطان دوباره عود می‌کند یا نه. در صورت بازگشت سرطان، می‌توان از اشعه استفاده کرد.

در این مرحله تقریباً همه سرطان‌ها بدون جراحی قابل‌درمان هستند. مهم است که بدانید که در صورت ادامه مصرف سیگار، احتمال موفقیت درمان کمتر می‌شود و احتمال ایجاد تومور دیگر افزایش پیدا می‌کند.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص انکولوژی آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

درمان مرحله ۱ و ۲ سرطان حنجره

اکثر سرطان‌های حنجره در مرحله I و II را می توان بدون برداشتن کامل حنجره با موفقیت درمان کرد. می‌توان در اکثر افراد از پرتو درمانی یا جراحی حنجره استفاده کرد. بسیاری از پزشکان از پرتودرمانی برای سرطان‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند. درمان سرطان‌های گلوتیک (طناب صوتی) و سرطان‌های فوق گلوتیک (آنهایی که بالای تارهای صوتی شروع می‌شوند) کمی متفاوت است:

  • سرطان گلوتیک: بعضی از سرطان‌های گلوتیک اولیه را می‌توان با برداشتن تار صوتی یا حتی با عمل لیزر درمان کرد. معمولاً پرتودرمانی یا جراحی برای درمان بیشتر سرطان‌های گلوت کافی است مگر اینکه علائمی وجود داشته باشد که نشان دهد سرطان را درمان نکرده است (مانند یافتن سلول‌های سرطانی در لبه تومور برداشته شده).
  • سرطان سوپراگلوتیک (Supraglottic): سرطان‌های Supraglottic اغلب به غدد لنفاوی گردن متاستاز کرده‌اند. اگر در حال انجام جراحی برای حنجره سوپراگلوتیک هستید، جراح ممکن است غدد لنفاوی را از گردن شما (که به آن کالبد شکافی غدد لنفاوی گفته می‌شود) هم خارج کند. درصورتی‌که درمان شما تنها شامل پرتودرمانی است، به گره‌های لنفاوی گردن هم اشعه می‌دهند. اگر بعد از عمل جراحی مشخص شود که احتمال بازگشت مجدد وجود دارد، ممکن است به درمان بیشتری (مانند پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا جراحی گسترده‌تر) نیاز باشد.
مراحل سرطان چگونه تعیین می شود؟
بعضی از سرطان‌های گلوتیک اولیه را می‌توان با برداشتن تار صوتی یا حتی با عمل لیزر درمان کرد.

درمان مرحله ۳ و ۴ سرطان حنجره

گزینه‌های اصلی برای درمان اولیه این سرطان عمل جراحی، شیمی‌درمانی (بعد از کمورادیوتراپی) یا شیمی‌درمانی با تابش هستند. پرتودرمانی به تنهایی (یا با داروی هدفمند داروی ستوکسیماب) ممکن است برای افرادی که نمی‌توانند درمان‌های شدیدتر را تحمل کنند، یک گزینه‌ی درمانی خوب باشد. ایمونوتراپی هم ممکن است گزینه دیگری برای برخی از افراد مبتلا به سرطان مرحله چهار باشد.

جراحی این تومورها به صورت برداشتن کامل حنجره است، اما تعداد کمی از این سرطان‌ها ممکن است با جراحی کوچک و برداشتن بخشی از حنجره درمان شوند. اگر این سرطان‌ها از قبل گسترش نیافته‌اند، احتمال انتشار آنها به غدد لنفاوی مجاور گردن زیاد است. ازاین‌رو در صورت انجام عمل جراحی، غدد لنفاوی اغلب همراه با تومور برداشته می‌شوند.

پرتودرمانی، که اغلب با شیمی‌درمانی انجام می‌شود، ممکن است بعد از جراحی مورد نیاز باشد. مخصوصاً اگر سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته یا دارای ویژگی‌های دیگری باشد که احتمال بازگشت آن را افزایش می‌دهد. در صورت کوچک شدن تومور، پرتودرمانی یا شیمی درمانی انجام می‌شود. اگر تومور کوچک نشود، جراحی درمان بعدی است.

آیا سرطان حنجره و گلو درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

انواع سرطان گلو کدام است؟

سرطان گلو یک اصطلاح عمومی است که به سرطان اطلاق می‌شود که در گلو (سرطان حلق) یا در جعبه صدا (سرطان حنجره) ایجاد می‌شوند. بیشتر سرطان‌های گلو از رده‌ سلولی یکسانی نشات می‌گیرند‌. پزشکان از اصطلاحات خاصی برای تمایز قسمت‌های درگیر در انواع سرطان استفاده می‌کنند.

۱. سرطان نازوفارنکس

نازوفارنکس قسمتی از گلو است که درست پشت بینی شما قرار دارد. این نوع سرطان از نازوفارنکس شروع می‌شود.

۲. سرطان حلق

حلق قسمتی از گلو است و درست پشت دهان شما قرار دارد و شامل لوزه‌های شما می‌شود. این نوع از سرطان حلق دهانی، از حلق شروع می‌شود.

در پاسخ به این سوال که ایا سرطان حلق کشنده است؟ باید گفت که خوشبختانه بیشتر سرطان‌های گلو در مراحل ابتدایی آن تشخیص داده می‌شوند.

۳. سرطان حنجره

حنجره قسمت پایین گلو است و درست بالای مری و نای قرار دارد. این نوع سرطان از حنجره شروع می‌شود. خارش گلو و سرطان نیز به دلیل این بیماری اتفاق می‌افتد. سرطان حنجره خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • گلوتیک: سرطان گلوتیک در تارهای صوتی شروع می‌شود.
  • سوپراگلوتیک (Supraglottic): سرطان سوپرا گلوتیک از قسمت بالای جعبه صدا شروع می‌شود و شامل سرطانی می‌شود که بر اپیگلوت‌، که یک تکه غضروف است و مانع از ورود غذا به داخل نای شما می‎‌شود، تأثیر می‌گذارد.
  • ساب گلوتیک: سرطان ساب گلوتیک از قسمت پایین جعبه صوتی شما، زیر تارهای صوتی شروع می‌شود.

اگرچه همه سرطان‌های گلو شامل توسعه و رشد سلول‌های غیر طبیعی می‌شود، اما متخصص انکولوژی به کمک متخصص گوش و حلق و بینی باید نوع خاص سرطان را تعیین کند تا موثرترین برنامه درمانی را تعیین کند. در سایت دکترتو می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، از مشاوره تلفنی دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنید.

عکس سرطان گلو

در تصویر زیر، عکس حنجره سرطانی را مشاهده می‌کنید.

انواع سرطان گلو کدام است؟
حنجره قسمت پایین گلو است و درست بالای مری و نای قرار دارد.

چگونه از سرطان حنجره و گلو پیشگیری کنیم؟

هیچ راه اثبات شده‌ای برای جلوگیری از بروز سرطان گلو وجود ندارد. اما به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان گلو، می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سیگار را ترک کنید یا مصرف سیگار را شروع نکنید.
  • مشروبات الکل نخورید یا اگر حذف نمی‌کنید در حد اعتدال از آن استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات را انتخاب کنید. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به سرطان گلو را کاهش دهند.
  • از خودتان در برابر HPV محافظت کنید. برخی از سرطان‌های گلو ناشی از عفونت مقاربتی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. با محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می‌توانید خطر ابتلا به HPV را کاهش دهید.

سرطان حنجره شایع نیست و احتمال کمی دارد افراد به آن مبتلا شوند اما باید مراقب باشید و سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید تا خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. گاهی اوقات که گلو درد دارید شاید به این فکر کنید مبتلا به سرطان گلو شده‌اید اما احتمال آن کم است. اگر درد شما برطرف نشد حتما به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

طول عمر بیماران سرطان حنجره چقدر است؟

۴۹٪ بیمارانی که به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند، تا ۵ سال و بیشتر از آن زندگی می‌کنند. این طول عمر نسبت به سرطان‌هایی مانند سرطان بیضه و سرطان لنفوم کم‌تر است.

سن ابتلا به سرطان حنجره از چه زمانی است؟

اکثر کسانی که به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند، به طور میانگین ۶۳ ساله هستند. اما حدود ۲۰٪ مبتلایان زیر ۵۵ سال سن دارند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سرطان گلو و انواع آن از جمله سرطان‌های شایع نیستند و احتمال ابتلا به آنها چندان زیاد نیست. با این وجود شما باید سعی کنید که عوامل خطر ابتلا به این سرطان‌ها را از زندگی خود حذف کنید. سیگار یکی از دلایل عمده ابتلا به سرطان حنجره و سرطان گلو است. پس برای جلوگیری از ابتلا به این سرطان، سیگار نکشید و مشروبات الکی زیاد ننوشید.

برای درمان سرطان حنجره و دیگر انواع سرطان گلو به تیمی متخصص متشکل از متخصص انکولوژی و متخصص گوش و حلق و بینی و احتمالاً متخصص رادیوتراپی یا متخصص سرطان حنجره نیاز داشته باشید. برای پیدا کردن بهترین تیم درمان برای تشخیص و درمان سرطان حنجره و گلو به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با توجه به اطلاعات فراهم شده برای شما، بهترین پزشکان را انتخاب کنید. علاوه بر این می‌توانید با استفاده از سیستم نوبت‌دهی غیرحضوری از پزشک مورد نظرتان نوبت بگیرید:

  • متخصص سرطان حنجره در مشهد
  • متخصص سرطان حنجره در تهران
  • متخصص سرطان حنجره در شیراز

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بارها پیش آمده است که این سوال را می‌پرسیم که آیا سرطان گلو کشنده است؟ یا اینکه آیا سرطان حنجره کشنده است؟ درصورت تشخیص زودهنگام سرطان گلو احتمال زنده ماندن بیمار بالاست. هنگامی‌که سلول‌های بدخیم در قسمت‌هایی دیگر بدن فراتر از گردن و سر گسترش پیدا کنند، سرطان گلو ممکن است قابل درمان نباشد. با این حال درمان مناسب می‌تواند پیشرفت بیماری را کُند نماید و عمر بیمار را افزایش دهد.
توجه داشته‌باشید که معمولات سرطان حنجره بدخیم کشنده است. البته سرطان حلق و حنجره نسبت به بسیاری از سرطان‌ها طول عمر کم‌تری در مبتلایان دارد.

شاید تعجب کنید که بدانید ویروس پاپیلومای منتقله از راه جنسی (HPV) عامل اصلی سرطان گلو است و از طریق رابطه جنسی دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که HPV با برخی از سرطان‌های گلو ارتباط مستقیم دارد.

تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن، اسهال،‌ ریزش مو و تغییر رنگ پوست از مهمترین عوارض جانبی آن هستند.

مرغ، گوشت، تخم مرغ، لوبیا، آجیل و محصولات لبنی همگی منابع خوبی از پروتئین هستند برای بیماران هستند. بهتر است قبل از مصرف مواد غذایی با پزشک متخصص مشورت کنید.

انواع اصلی جراحی برای سرطان حنجره، جراحی لیزر از طریق دهان، برداشتن جعبه صدا (حنجره) و برداشتن غدد لنفاوی است.

بله، آزمایش‌هایی برای تشخیص سرطان سر و گردن وجود دارد که شامل معاینه، بیوپسی و آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی‌تی اسکن و ام آر آی هستند.

نمی‌توان گفت که درمان قطعی برای سرطان وجود دارد. معمولا بستگی به شرایط سلامت فرد و میزان پیشرفت سرطان دارد.

زمانی که سلول‌های حنجره دچار جهش ژنتیکی شوند، سرطان گلو می‌تواند برای شخص رخ دهد.

خوشبختانه، بیشتر سرطان‌های حنجره در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

بله، افرادی که والدین، برادر، خواهر یا فرزندی دارند که به سرطان حنجره مبتلا شده‌اند، نسبت به افرادی که سابقه خانوادگی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره هستند.

زمانی که بافت‌های گلو حنجره در اثر ابتلا به سرطان متورم می‌شوند، به آن توده حنجره یا تومور سرطانی می‌گویند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن