هلیکوباکتر پیلوری عفونتی که معده را تخریب می کند

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می‌تواند باعث ایجاد عفونت در معده و اثنی عشر شود. این باکتری می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده، عفونت معده، ورم معده و در موارد شدید حتی سرطان معده شود. این بیماری علائمی مانند درد و سوزش معده، نفخ، تهوع و استفراغ دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

هلیکوباکتر پیلوری

احتمالا با بیماری‌هایی مانند زخم معده یا ورم و عفونت معده آشنا باشید. حتی شاید خودتان هم از این بیماری‌ها رنج ببرید. بد نیست بدانید که یکی از مقصرهای اصلی این بیماری‌های دردناک یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است. این باکتری می‌تواند سیستم گوارشی شما شامل معده و ابتدای روده باریک را درگیر کند و باعث التهاب و حتی زخم در این نواحی شود.

در این مطلب می‌خواهیم بیشتر در مورد این باکتری اطلاعات کسب کنیم. هلیکوباکتر پیلوری چه بیماری‌هایی ایجاد می‌کند؟ علائم آن چیست؟ راهی برای درمان وجود دارد؟ در صورت ابتلا به این بیماری، شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین دکتر گوارش مشاوره تلفنی، آنلاین و متنی داشته باشید و برای حل مشکل اقدام نمایید. همچنین در صورت لزوم، می‌توانید از بخش نوبت مطب وقت ملاقات حضوری دریافت نمایید.

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که معده شما را آلوده می‌کند. این باکتری می‌تواند به بافت معده و قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) آسیب برساند. هلیکوباکتر پیلوری که با نام “اچ پیلوری” نیز شناخته می‌شود همچنین می‌تواند باعث قرمزی و درد (التهاب) شود. در برخی موارد می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های دردناکی به نام زخم معده در دستگاه گوارش فوقانی شود.

هلیکوباکتر پیلوری در بین مردم بسیار شایع است و بسیاری از مردم درگیر آن هستند. اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند، دچار زخم نخواهند شد یا علائمی از خود نشان نمی‌دهند، اما باید بدانید که این بیماری عامل اصلی ایجاد زخم معده است.

این باکتری می‌تواند محیط اطراف خود را تغییر داده و اسیدیته را کاهش دهد تا راحت‌تر زنده بماند. شکل مارپیچی هلیکوباکتر پیلوری به آن اجازه می‌دهد تا به دیواره معده نفوذ کند، جایی که توسط مخاط محافظت می‌شود. این اتفاق می‌تواند منجر به مشکلات معده شود.

در واقع هلیکوباکتر پیلوری به پوششی که از معده شما محافظت می‌کند حمله کرده و با ترشح آنزیمی به نام اوره‌آز آن را از بین می‌برد. این آنزیم اسیدهای معده شما را تا حدودی خنثی می‌کند و با این کار باعث ضعیف شدن پوشش معده شما می‌شود.

هلیکوباکتر پیلوری اغلب در دوران کودکی معده فرد را مبتلا می‌کند. در حالی که عفونت ناشی از این باکتری معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند در برخی افراد منجر به بیماری‌هایی از جمله زخم معده و یک بیماری التهابی معده به نام گاستریت شوند.

هلیکوباکتر پیلوری چیست
هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می‌تواند به دیواره معده نفوذ کند و باعث ایجاد مشکلاتی شود.

هلیکوباکتر پیلوری چگونه شما را بیمار می کند؟

برای دهه‌ها، پزشکان فکر می‌کردند که افراد به دلیل استرس، خوردن غذاهای تند، سیگار کشیدن یا سایر عادات سبک زندگی به زخم معده مبتلا می‌شوند. اما زمانی که دانشمندان هلیکوباکتر پیلوری را در سال ۱۹۸۲ کشف کردند، متوجه شدند که این میکروب عامل بیشتر زخم‌های معده و بسیاری از بیمار‌ی های گوارشی است.

پس از ورود هلیکوباکترپیلوری به بدن شما، به پوشش معده شما حمله می‌کند. مخاط معده از بافت معده در برابر اسید معده محافظت می‌کند. هنگامی که باکتری آسیب کافی وارد کرد، اسید می‌تواند به پوشش داخلی معده برسد. این سلول‌ها در برابر اسید قوی معده نمی‌توانند مقاومت کنند و آسیب می‌بینند و اینگونه التهاب یا زخم معده ایجاد می‌شود. زخم‌های ایجادشده ممکن است خونریزی کنند، عفونی شوند یا از حرکت غذا در دستگاه گوارش شما جلوگیری کنند.

هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند از طریق غذا، آب یا ظروف منتقل شود. اچ پیلوری در کشورها یا جوامعی که فاقد آب تمیز یا سیستم فاضلاب خوب هستند، شایع‌تر است. شما همچنین می‌توانید این باکتری را از طریق تماس با بزاق یا سایر مایعات بدن افراد آلوده دریافت کنید.

بسیاری از افراد در دوران کودکی به هلیکوباکتر پیلوری مبتلا می‌شوند، اما بزرگسالان هم می‌توانند به آن مبتلا شوند. این میکروب‌ها سال‌ها قبل از شروع علائم در بدن زندگی می‌کنند، اما اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند هرگز دچار زخم معده نخواهند داشت. پزشکان مطمئن نیستند که چرا فقط برخی افراد پس از عفونت دچار زخم می‌شوند.

هلیکوباکتر پیلوری باعث از بین رفتن لایه پوشش مخاطی معده می‌شود و در نتیجه اسید معده می‌تواند به بافت پوششی معده برسد و به آن آسیب بزند و برای همین است که معده دچار زخم یا التهاب می‌شود.

علائم عفونت اچ پیلوری
عفونت اچ پیلوری می‌تواند علائمی مانند درد معده، سوزش معده و غیره داشته باشد.

علائم هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

اکثر افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری هرگز علائمی ندارند. اما این باکتری می‌تواند به پوشش محافظ داخلی معده آسیب برساند و باعث بیماری‌های دیگری مانند زخم معده شود. طبق گفته healthline، علائم زخم معده از هلیکوباکتر پیلوری عبارت‌اند از:

  • درد معده
  • سوزش معده (مخصوصاً زمانی که معده خالی دارید)
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • استفراغ
  • آروغ زدن
  • اشتهای ضعیف
  • ورم معده.

با این حال، بسیاری از علائم سرطان معده، زخم معده و سایر بیماری‌های مرتبط با هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند ناشی از مسائل دیگری باشد. اگر علائمی را تجربه کردید که نگران آن هستید، با دکتر گوارش در دکترتو صحبت کنید. همچنین در صورت مشاهده موارد زیر باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید:

  • مشکل در بلع
  • کم خونی
  • مشاهده خون در مدفوع
  • مدفوع سیاه رنگ یا استفراغ.

علائمی مثل درد و سوزش معده داری و تهوع امانتو بریده؟

برای بررسی علائم با پزشک گوارش مشورت کن.

علائم پوستی عفونت هلیکوباکتر پیلوری

تصور می‌شود عفونت هلیکوباکتر یکی از دلایل احتمالی برخی از مشکلات پوستی باشد. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر مزمن
  • آکنه روزاسه
  • آکنه
  • پسوریازیس
  • سایر اختلالات پوستی.

اگرچه برخی از مطالعات نشان داده‌اند که اچ پیلوری در پاتوژنز برخی از بیماری‌های پوستی نقش دارد، اما مشخص نیست که هلیکوباکتر پیلوری عامل یا محرک این بیماری‌ها است.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری علاوه بر علائم گوارشی مانند درد و سوزش معده، نفخ، حالت تهوع و استفراغ، آروغ زدن می‌تواند علائم پوستی مانند کهیر مزمن، آکنه و غیره هم داشته باشد.

علائم هلیکوباکتر پیلوری در کودکان

اچ پیلوری یک علت بسیار شایع زخم معده و گاستریت در بزرگسالان است، اما می‌تواند و در کودکان نیز رخ دهد. اگر کودک شما علائمی دارد که نشان‌دهنده گاستریت است، با دکتر اطفال خود تماس بگیرید. در کودکان مبتلا به این بیماری باید مراقب علائم زیر باشید، زیرا ممکن است علائم خونریزی گوارشی یا سوراخ شدن زخم باشد:

  • درد ناگهانی و تیز شکم.
  • وجود خون در مدفوع یا مدفوع سیاه.
  • استفراغ خونی یا استفراغی که شبیه تفاله قهوه است.
هلیکوباکتر پیلوری در کودکان
اچ پیلوری می‌تواند در کودکان هم باعث مشکلات گوارشی شدید شود.

علت عفونت هلیکوباکترپیلوری چیست؟

عفونت هلیکوباکتر پیلوری زمانی رخ می‌دهد که باکتری هلیکوباکتر پیلوری معده شما را آلوده کند. باکتری هلیکوباکتر پیلوری معمولاً از طریق تماس مستقیم با بزاق، استفراغ یا مدفوع از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. هلیکوباکتر پیلوری نیز ممکن است از طریق غذا یا آب آلوده منتقل شود. روش دقیقی که باکتری هلیکوباکتر پیلوری باعث گاستریت یا زخم معده در برخی افراد می‌شود هنوز ناشناخته است.

عوامل خطر اچ پیلوری

افراد اغلب در دوران کودکی به عفونت هلیکوباکتر مبتلا می‌شوند. عوامل خطر عفونت هلیکوباکترپیلوری با شرایط زندگی در دوران کودکی مرتبط است. طبق گفته mayoclinic، این شرایط به شرح زیر هستند:

  • زندگی در خانواده‌ها یا محیط‌های شلوغ: زندگی در خانه با افراد زیادی می‌تواند خطر ابتلا به عفونت اچ پیلوری را افزایش دهد.
  • عدم دسترسی به آب تمیز: وجود یک منبع مطمئن از آب تمیز و جاری به کاهش خطر ابتلا به هلیکوباکتر کمک می‌کند.
  • زندگی در کشور‌های در حال توسعه: افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که شرایط زندگی شلوغ و غیربهداشتی ممکن است در کشورهای در حال توسعه رایج‌تر باشد.
  • زندگی با فردی که عفونت هلیکوباکتر پیلوری دارد: اگر با فردی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارد زندگی می‌کنید، احتمال ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری بیشتر است.

عوارض عفونت هلیکوباکتر پیلوری

عوارض مرتبط با عفونت هلیکوباکتر پیلوری عبارت‌اند از:

  • زخم معده: زخم‌ها هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند به پوشش محافظ معده و روده کوچک آسیب برساند. این می‌تواند به اسید معده اجازه دهد تا یک زخم باز ایجاد کند. حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری دچار زخم معده می‌شوند.
  • التهاب پوشش معده. عفونت هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند معده را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تحریک و تورم یعنی گاستریت یا ورم معده شود.
  • سرطان معده. عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک عامل خطر قوی برای انواع خاصی از سرطان معده است.
عوارض هلیکوباکتر پیلوری
گاستریت یا ورم معده، یکی از عوارض اصلی هلیکوباکتری پیلوری به شمار می‌آید.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم بیماری گوارشی دارید، ممکن است نیاز به آزمایش هلیکوباکتر پیلوری داشته باشید. راه‌های مختلفی برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد، از جمله:

۱. آزمایش خون

یکی از راه‌های تشخیص این بیماری بررسی وجود آنتی‌بادی علیه هلیکوباکتر پیلوری در نمونه خون فرد است. آزمایش خون اچ پیلوری یکی از اولین تست‌هایی است که دکتر گوارش درخواست می‌دهد.

۲. آزمایش مدفوع برای تشخیص عفونت اچ پیلوری

آزمایش مدفوع یکی از راه‌های تشخیصی خوب برای بیماری‌های گوارشی است. دکتر معده از آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع مختلفی برای تشخیص این عفونت استفاده می‌کند. این آزمایش‌ها عبارت‌اند از:

  • آزمایش آنتی ژن مدفوع. این رایج‌ترین آزمایش مدفوع برای تشخیص هلیکوباکترپیلوری است. این آزمایش به دنبال پروتئین (آنتی ژن) مرتبط با عفونت هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع می‌گردد.
  • آزمایش PCR مدفوع. یک آزمایش آزمایشگاهی به نام آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز مدفوع (PCR) می‌تواند عفونت هلیکوباکتر را در مدفوع تشخیص دهد. این آزمایش همچنین می‌تواند جهش‌هایی را شناسایی کند که ممکن است باکتری را نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده مقاوم کرده‌اند. با این حال، این آزمایش گران‌تر از آزمایش آنتی ژن مدفوع است و ممکن است در همه مراکز پزشکی در دسترس نباشد.
تشخیص اچ پیلوری با تست مدفوع
عفونت اچ پیلاری با روش‌های مختلفی قابل تشخیص است، اما ساده‌ترین راه تشخیص آن تست مدفوع است.

۳. تست تنفس

در طول آزمایش تنفس (که تست تنفس اوره نامیده می‌شود) یک قرص، مایع یا پودینگ را می‌بلعید که حاوی مولکول‌های کربن برچسب‌گذاری‌شده است. اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری داشته باشید، محلول در واکنش با هلیکوباکتر در معده شما کربن آزاد می‌کند.

این کربن آزاد‌شده را می‌توان در تست تنفس سنجید. برای اندازه‌گیری میزان کربن آزادشده، باید در یک کیسه بازدم را کنید. یک دستگاه خاص مولکول‌های کربن را تشخیص می‌دهد. این تست برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال که قادر به همکاری با آزمون هستند، قابل استفاده است.

۴. آندوسکوپی فوقانی

پزشک برای تشخیص این عفونت ممکن است معاینه آندوسکوپی فوقانی را انجام دهد. دکتر شما ممکن است این آزمایش را برای بررسی علائم بیماری‌هایی مانند زخم معده یا ورم معده ناشی از اچ پیلوری، انجام دهد. روش انجام آندوسکوپی فوقانی به این صورت است که یک لوله بلند و انعطاف‌پذیر که در سر آن یک دوربین کوچک قرار دارند را از طریق گلو و مری به معده و اثنی عشر وارد می‌کنند. در طی این آزمایش ممکن است بیوپسی و نمونه‌برداری هم انجام شود.

آندوسکوپی برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری
دکتر گوارش با روش آندوسکوپی می تواند تاثیر هیلکوباکتر پیلوری بر معده و ابتدای روده را بررسی کند.

چگونه از آزمایش مدفوع خانگی هلیکوباکترپیلوری استفاده کنیم؟

شما در خانه نیز می‌توانید با استفاده از تست‌های مخصوص مدفوع وجود هلیکوباکتر پیلوری را تشخیص دهید. برای این کار باید مراحل زیر را مو به مو دنبال کنید:

  • نمونه مدفوع را در یک ظرف خشک و تمیز جمع‌آوری کنید.
  • ظرف جمع‌آوری نمونه را از کیت تست خارج کنید.
  • درب رنگی را باز کنید. مراقب باشید مایع از ظرف نریزد.
  • درپوش را باز کنید. روی این کلاه چوبی است که با آن نمونه مدفوع می‌گیرید.
  • نمونه را با فرو بردن تدریجی چوب در نمونه مدفوع جمع‌آوری کنید. شما باید نمونه را از ۳-۴ مکان مختلف بگیرید.
  • مدفوع اضافی را که در شیارهای انتهای میله جمع‌آوری باقی می‌‍ماند با احتیاط جدا کنید.
  • سپس چوب نمونه برداری را همراه با درپوش، داخل ظرفی که آنها از آن برداشته‌اید قرار دهید. درپوش را محکم ببندید.
  • محتویات ظرف را کاملاً تکان دهید. نمونه مدفوع باید با محلول موجود در ظرف مخلوط شود.
  • ظرف حاوی نمونه را همراه با درپوش رنگی رو به بالا نگه دارید. قسمت بالای درپوش را با یک پارچه خشک یا روش مناسب دیگر تمیز کنید.
  • نوک درپوش را بشکنید (یا باز کنید). سپس این ظرف را مانند یک قطره چکان تا کنید تا بتوانید ۳-۴ قطره از محتویات ظرف را داخل تست بچکانید.
  • ۳-۴ قطره را در پنجره گرد کاست تست بریزید.
  • نتیجه در مدت ۵-۱۰ دقیقه در آزمون نمایش داده می‌شود. نتایج بعدی را نادیده بگیرید.
تست هلیکوباکتری پیلوری در خانه
شما می توانید با استفاده از کیت آزمایش مدفوع اچ پلیوری در خانه وجود این باکتری را بررسی کنید.

عفونت هلیکوباکترپیلوری چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری اغلب اوقات با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد. در ادامه داروهای درمان این بیماری را بررسی خواهیم کرد. اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند و در معرض خطر ابتلا به سرطان معده نیستید، درمان ممکن است هیچ فایده‌ای برای شما نداشته باشد. درمان اچ پیلوری می‌تواند زخم را درمان کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.

روش‌های درمان اچ پیلوری عبارت‌اند از:

۱. داروهای اچ پیلوری

عفونت هلیکوباکتر پیلوری معمولاً با حداقل دو آنتی‌بیوتیک مختلف در یک زمان درمان می‌شود. این کار به جلوگیری از ایجاد مقاومت باکتری در برابر یک آنتی‌بیوتیک خاص کمک می‌کند.

آنتی بیوتیک‌‌های تجویزی برای درمان اچ پیلوری عبارت‌اند از:

  • آموکسی سیلین
  • کلاریترومایسین (بیوکسین)
  • مترونیدازول (فلاژیل)
  • تتراسایکلین (سومایسین)
  • تینیدازول (تیندامکس).
درمان آنتی بیوتیکی هلیکوباکتر پیلوری
آنتی بیوتیک‌ها بهترین راه درمان این عفونت هستند.

درمان همچنین ممکن است شامل داروهایی برای کمک به بهبود معده باشد، از جمله:

  • مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI). این داروها از تولید اسید در معده جلوگیری می‌کنند. برخی از نمونه‌های PPI عبارتند از:
  • بیسموت ساب سالیسیلات. این دارو که بیشتر با نام تجاری Pepto-Bismol شناخته می‌شود، با پوشاندن زخم و محافظت از آن در برابر اسید معده عمل می‌کند.
  • مسدود کننده‌های هیستامین (H-2). این داروها ماده‌ای به نام هیستامین را مسدود می‌کنند که باعث تولید اسید می‌شود. یک مثال سایمتیدین (Tagamet HB) است. مسدود کننده‌های هیستامین فقط برای عفونت هلیکوباکتر پیلوری در صورتی تجویز می‌شوند که مهارکننده‌های پمپ پروتون نتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

داروهای معرفی‌شده فقط برای درمان اچ پیلوری مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این داروها که بیشتر با عنوان قرص معده درد شناخته می‌شوند، می‌توانند در برابر بیشتر عفونت‌های معده عملکرد مناسبی داشته باشند.

برای اطمینان از درمان باید حداقل چهار هفته پس از درمان، آزمایش هلیکوباکتر را تکرار کنید. اگر آزمایش‌ها نشان دهند که درمان عفونت را از بین نبرده‌است، ممکن است به درمان بیشتری با ترکیب متفاوتی از آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز داشته باشید.

برای پیدا کردن داروی مناسب به متخصص گوارش در دکترتو مراجعه کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد داروهای معده و نحوه مصرف آنها می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

کدام دارو هلیکوباکتر پیلوری را زودتر درمان می‌کند؟ برای مصرف دارو با متخصص معده مشورت کن.

رژیم غذایی برای افراد مبتلا به اچ پیلوری

کسانی که مشکل معده دارند می‌دانند که یکی از مهمترین کارهایی که باید بکنند انتخاب هوشمندانه و درست غذاهایی است که می‌خورند. غذاهایی که می‌خورید تاثیر مستقیم روی معده دارند و گاهی می‌توانند برای شما مشکل‌ساز شوند. از سوی دیگر مواد غذایی زیادی وجود دارد که می‌توانند به در بهبود وضعیت بیماری به شما کمک کنند. در این بخش از مطلب به شما می‌گوییم که اگر اچ پیلوری دارید چه غذاهایی باید بخورید و چه غذاهایی نباید بخورید.

رژیم غذایی مناسب افراد مبتلا به هلیکوباکتر چیست؟

افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند از غذاهای زیر تغذیه کنند:

  • غذاهای سرشار از پروبیوتیک
  • امگا ۳ و امگا ۶
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • کلم بروکلی، گل کلم و کلم
  • گوشت سفید و ماهی.
رژیم غذایی برای هلیکوباکتر پیلوری
رژیم غذایی فرد مبتلا به این عفونت باید سرشار از میوه و سبزی و ترجیحا گوشت سفید و ماهی باشد.

افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری باید از چه غذاهایی اجتناب کنند؟

افراد مبتلا به عفونت اچ پیلوری باید از غذاها و مواد زیر اجتناب کنند:

  • قهوه، شکلات، چای سیاه قوی را محدود کنید. این غذاها حاوی کافئین هستند که معده را تحریک می‌کنند.
  • مصرف نوشابه‌های گازدار غیرالکلی را محدود کنید. آنها می‌توانند باعث درد معده، سوزش سر دل و ریفلاکس شوند.
  • نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. مصرف آنها التهاب مخاط معده را بدتر می‌کند.
  • مصرف میوه‌های اسیدی به خصوص لیمو، پرتقال و آناناس را محدود کنید. آنها می‌توانند باعث درد معده و سوزش سر دل شوند.
  • مصرف فلفل سبز تند را محدود کنید. غذاهای کاملاً نامناسب عبارت‌اند از:
    • سس سویا
    • سس کچاپ
    • سس مایونز
    • سس سیر
    • آبگوشت
  • مصرف گوشت‌های چرب را محدود کنید. این غذاها بسیار چرب هستند و هضم آنها زمان زیادی می‌برد که باعث تحریک بیشتر معده می‌شود.
  • غذاهای کنسرو شده را حذف کنید. به دلیل محتوای بالای مواد نگهدارنده و افزودنی‌های شیمیایی، می‌توانند معده و روده را تحریک کنند.
  • سیگار را ترک کنید.
غذاهای بد برای اچ پیلوری
افراد مبتلا به این عفونت نباید غذاهای فست‌فود، تند و محرک استفاده کنند.

گیاهان دارویی مناسب اچ پیلوری کدامند؟

بدون در نظر گرفتن مبنای علمی و فقط در نظر گرفتن طب سنتی، داروهای زیر می‌توانند تاثیر مثبتی در درمان هلیکوباکترپیلوری داشته باشند:

  • عسل مانوکا
  • روغن نارگیل
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • کلم بروکلی.

چگونه می توانم از عفونت هلیکوباکترپیلوری جلوگیری کنم؟

هیچ واکسنی وجود ندارد که بتواند از شما در برابر هلیکوباکتر پیلوری محافظت کند، اما رعایت عادات سالم و بهداشت می‌تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. شما می‌توانید خطر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری را با موارد زیر کاهش دهید:

  • شستن مکرر دست‌ها، به‌ویژه قبل از آشپزی یا غذا خوردن، یا بعد از استفاده از دستشویی
  • نوشیدن آب از منبعی که می‌دانید بی‌خطر است.
  • اجتناب از غذاهایی که به درستی تمیز نشده‌اند یا به طور ایمن پخته نشده‌اند.

اچ پیلوری واکسن ندارد؛ از این رو یکی از بهترین کارهایی که برای پیشگیری از این بیماری می‌توانید بکنید رعایت نکات بهداشتی در رابطه با تهیه غذا، مصرف آب و غذای سالم و شستن دست‌ها قبل از غذاخوردن است.

چه زمانی در رابطه با هلیکوباکتر باید به دکتر گوارش مراجعه کنیم؟

این بیماری اغلب اوقات علائمی ندارد و بسیاری از افراد حتی نیاز به مراجعه پزشک ندارند. اما برخی افراد دیگر که علائم زیر را در خود مشاهده می‌کنند باید به سرعت به دکتر معده مراجعه کنند:

  • درد یا سوزش در معده (شکم)
  • درد معده که ممکن است زمانی که معده شما خالی است بدتر شود
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • آروغ زدن مکرر
  • نفخ
  • کاهش وزن ناخواسته.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین دکتر متخصص گوارش کشور ارتباط تلفنی برقرار کنید و اطلاعات تکمیلی در رابطه با این بیماری را دریافت نمایید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از بخش نوبت مطب وقت ملاقات حضوری بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

هلیکوباکتر پیلور یک باکتری است که می تواند باعث عفونت در معده و ابتدای روده شود. اکثر افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری هرگز علائم یا مشکلات مربوط به باکتری را تجربه نمی‌کنند؛ هرچند این باکتری می‌تواند در بسیاری از افراد مشکلات و بیماری‌های گوارشی جدی ایجاد کند. عفونت هلیکوباکترپیلوری می‌تواند منجر به زخم معده یا التهاب و در موارد شدید حتی سرطان معده در برخی افراد شود. درمان عفونت اچ پیلوری با دارو معمولاً می‌تواند زخم معده را التیام بخشد. درمان اولیه برای این بیماری استفاده از انتی‌بیوتیک است. دکتر گوارش در کنار آنتی‌بیوتیک از داروهای معده هم برای مدیریت علائم بیماری استفاده می‌کند.

اگر علائم این عفونت باکتریایی معده را دارید می‌توانید با دکتر متخصص گوارش در دکترتو مشاوره تلفنی، آنلاین یا متنی داشته باشید. همچنین شما باید برای مدیریت بیماری تحت نظر دکتر گوارش باشید و برای این کار می‌توانید از سرویس نویت‌دهی اینترنتی دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری عفونی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این باکتری یک عفونت مدفوعی-دهانی است. عفونت اغلب در دوران کودکی ایجاد می‌شود، اما ایجاد مشکلات و علائم اغلب در بزرگسالی رخ می‌دهد.

برای اکثر افراد این عفونت هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در برخی افراد، هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند باعث تحریک طولانی‌مدت، تورم و درد در معده (معروف به گاستریت آتروفیک مزمن شدید) و زخم معده شود. همچنین این بیماری در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به سرطان شود.

خیر. هلیکوباکتر یک باکتری عفونی است در حالی که باکتری‌های مفید معده خاصیت عفونی ندارند.

در واقع گیاه خاصی نمی‌تواند به طور مستقیم روی این عفونت تاثیر بگذارد. اما شما می‌‌توانید با استفاده از معجون لیمو ترش، خیار، یک قاشق زنجبیل رنده‌شده و مقداری جعفری یا گشنیز با نصف پیمانه آب از شر این بیماری خلاص شوید. این معجون را باید به صورت روزانه مصرف نمایید. البته بهتر است قبل از استفاده از این معجون با دکتر گوارش یا دکتر طب سنتی در دکترتو مشورت کنید.

بله این بیماری از طریق بزاق، مدفوع یا آب آلوده قابل انتقال است.

این عفونت با از بین بردن پوشش معده باعث نفوذ اسید به لایه‌های زیرین معده می‌شود. با تکرار این اتفاق زخم معده ایجاد می‌شود.

هدف اصلی این عامل بیماری زا عفونت معده و قسمت اول روده است.

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان معده و روده ندارند، کمتر در معرض این بیماری ناشی از اچ پیلوری هستند. اما به‌طورکلی این عفونت احتمال ابتلا به سرطان روده و معده را افزایش می‌دهد.
در حالی که سرطان معده ناشی از اچ پیلوری نادر است، اما این بیماری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. علائم سرطان معده عبارت‌اند از:
۱. اشتهای ضعیف
۲. کاهش وزن غیر قابل توضیح
۳. خون در مدفوع
۴. حالت تهوع
۵. احساس سیری در اوایل غذا
۶. ناراحتی یا تورم در شکم
۷. دل درد
۸. خستگی یا ضعف.

گاستریت یا ورم معده به التهاب ناگهانی و شدید بافت پوششی معده گفته می‌شود. همانطور که در طول مقاله اشاره کردیم، هلیکوباکتر می‌تواند باعث گاستریت معده شود.

مدفوع تیره وجود خون در مدفوع می‌تواند نشان‌دهنده اچ پیلوری باشد. اما در نظر داشته باشید این شرایط می‌تواند نشان‌دهنده دیگر بیماری‌های گوارش هم باشد. در صورتی که این علامت همراه با دیگر علائم رخ دهد، ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشد.

در صورتی که درد شکم به صورت مزمن باشد و با گذشت زمان از بین نرود، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت اچ پیلوری باشد.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری معمولاً از طریق تماس مستقیم با بزاق، استفراغ یا مدفوع از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. هلیکوباکتر پیلوری همچنین ممکن است از طریق غذا یا آب آلوده منتقل شود.

بله. در صورتی که استفراغ خونی باشد یا شبیه به تفاله قهوه باشد می‌تواند نشانه این بیماری باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هلیکوباکتر پیلوری

  1. Saba گفت:

    سلام من ۲۳ ساله دختر هستم قبلا اگر چند تا غذا یا تنقلات رو هم میخوردم حالت تهوع استفراغ اسهال بوی بد در بینی میپیچید با یک امپول سرم ی روزه خوب میشدم دیر به دیرم اینطور میشدم اما الان حدود یک ماه پیش کمی استرس به همراه خوردن غذا چرب همین علایم به همراه حرکات شدید روده ک انگار داشت به شکمم لگد میزد پیدا کردم دکتر عمومی سرم خوبم نکرد گه گاهی سراغم میاد ولی تازگی ها فقط اسهال میاد سراغم….ازمایش خون هم دادم

    کم کاری تیرویید داشتم کمی بهتر شدم
    پلی کستیکم دارم

    ازمایش خونم ldl خونم پایین و H.p IgAهم حدود ۲۰
    نمیدونم ibs دارم یا زخم معده اخه دکتر میگه ک زخم معده اسهال نمیاره ترسیدن

    ممنون میشم جوابمو بدین

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    هلیکوباکتر از طریقه سکس هم منتقل میشود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هلیکوباکتر پیلوری بسیار مسری است، عفونت هلیکوباکتری از طریق بوسیدن یا رابطه‌ی جنسی دهانی، غذا و آب نوشیدنی آلوده منتقل می‌شود.

    2. رویا گفت:

      سلام من حدودا ۴۰ سالم هست و فکر میکنم این بیماری رو دارم چپن بوی بد دهان دارم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بوی بد دهان لزوما به معنای عفونت اچ پایلوری نیست
        روزانه با دهان شویه بشویید
        و زیر نظر پزشک از مترونیدازول استفاده کنید

  3. وحید گفت:

    سلام
    من همراه دوستم تنقلات میخوردم ، یکی دوبار احساس کردم پفک ها مرطوبه و بعدش دیدم ایشون انگشتش رو تو دهانش میکرده
    و دوباره پفک بر میداشته .
    بدم اومد ولی خیلی اهمیت ندادم تا اینکه بعدش فهمیدم ایشون هلیکوباکتری تو معدشه و مدتیه برای درمان اقدام کرده ..
    چطور میتونم از رشد باکتری جلوگیری کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      هلیکوباکتر این گونه منتقل نمی شود و مسری نیست.

  4. شراره گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    ممنون به خاطر همه ی اطلاعات خوب و‌مفیدتون
    پایدار باشین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  5. ارمان گفت:

    سلام و عرض ادب
    بنده ۳۴ ساله هستم وزنم حدود ۵۷ که تا ۳+- کم زیاد میشم نزدیک ده ساله رو همین وزنم ولی یه مدته وزنم کم شده و صورتم به شدت لاغر شده
    الان علائمی که دارم
    +درد شدید معده شایدم روده
    +خستگی بیش از حد و بی حالی
    +تعریق زیاد با فعالیت های کم
    +اشتهای کم
    +نفخ معده و گاز معده
    +گاهی سفتی شکم
    +عدم جذب مواد غذایی
    +به شدت از گرما متنفرم
    +خلط پشت حلق دائمی
    +خروج اب از دهان موقع خواب
    سیگار هم میکشم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بسیاری از علایم شما به مشکلات تیروئید شبیه است بهتره آزمایش کامل خون از نظر کم خونی و کمبود ویتامین ها و مشکلات کبدی و تیروئید انجام شود.

  6. محسن گفت:

    سلام ممنون بخاطر مطالب مفیدتون..
    بنده۳۲ ساله هستم درد شکم نفخ و آروغ زدن بیش از حد در طول روز به همراه یبوست دارم..تقریبا رژیم غذایی دارم و به غیر عسل و سنگگ برای صبحانه و برنج برای وعده غذایی هیچی نمیخورم ولی آروغ لحظه به لحظه و نفخ با درد شکم دارم.کلی دکتر رفتم ولی درمان نشدم لطفا بنده را راهنمایی کنید به احتمال زیاد همین هلیکوباتر دارم .دکتر گوارش رفتم پنتوپرازول دایمیتکون مبورین ۲۰۰ قرص آی بی اس نوشته که با مصرف اینها شدیدتر شدم…

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      قاعدتا مشکل گوارشی دارید و ممکن است به علت رژیم غذایی نامناسب باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  7. جعفری گفت:

    بسیار عالی جهت اگاهی از بیماری ومراجعه به پزشک ودرمان

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

    2. کیان گفت:

      بسیار عالی توضیح داده شده.دستتون درد نکنه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سپاس از همراهی شما.

  8. خود هلیکوباکتر گفت:

    جامع و کامل.
    ممنون

  9. سعادت عظیمیان گفت:

    بسیار عالی

  10. افسانه گفت:

    سلام توضیحاتتون خیلی عالیه ،و دنبال کننده هستم چون مطالبها همه واضح و روشن هست
    تشکر بخاطر زحماتتون🙏💖💖