عفونت معده چیست؟ علائم، علل و راه های درمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از بیماری‌های گوارشی عفونت معده است که می‌تواند مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کند. عفونت معده علائم مختلفی دارد که از روی آنها می‌توان بیماری را تشخیص داد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
عفونت معده چیست

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر خودتان یا فرزندتان دچار عفونت معده شده‌اید، باید به علائم میکروب معده توجه داشته و مراقبت‌های لازم را برای درمان آن انجام دهید. اما چگونه می‌توان عفونت معده و روده را درمان کرد؟ آیا این نوع عفونت علائم دیگری جز اسهال و استفراغ دارد؟ روش درمان خانگی و رژیم غذایی مناسب برای کاهش علائم عفونت معده چیست؟ در ادامه تمامی این موارد را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

اگر برای درمان میکروب معده به دنبال متخصص گوارش هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد. در مشاوره آنلاین می‌توانید سؤالات و نگرانی‌های خود را مطرح کرده و اقدامات توصیه شده را انجام دهید.

عفونت معده چیست؟

عفونت معده یکی از انواع بیماری های دستگاه گوارش است که اغلب اوقات با اسهال و استفراغ همراه است. به این بیماری آنفولانزای معده هم گفته می‌شود. این علائم معمولاً به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شوند. به این وضعیت در اصطلاح گاستروانتریت می‌گویند. این نوع میکروب معده ویروسی یا باکتریایی با اسهال آبکی، گرفتگی شکم و استفراغ همراه است.

شایع‌ترین دلیل ایجاد عفونت میکروبی معده تماس با فرد آلوده یا خوردن غذا و آب آلوده است. میکروب معده برای نوزادان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف خطرناک بوده و حتی ممکن است کشنده باشد. در اغلب موارد ویروس‌ها باعث عفونت دستگاه گوارشی می‌شوند. اما باکتری‌ها هم می‌توانند دستگاه گوارش را آلوده کنند.  

درد معده می تواند ناشی از عفونت معده باشد.
عفونت معده یکی از بیماری‌های گوارشی است که علائم و درمان‌های مختلفی دارد.

علایم عفونت معده چیست؟

اگرچه به عفونت میکروبی معده آنفولانزای معده هم گفته می‌شود، اما گاستروانتریت همان آنفولانزا نیست. آنفولانزا بر سیستم تنفسی (بینی، گلو و ریه‌ها) تأثیر می‌گذارد رد حالی‌که گاستروانتریت به معده و روده حمله می‌کند و باعث ایجاد عفونت معده و روده می‌شود.

بسته به علت ایجاد بیماری، علائم عفونت معده و روده ممکن است ظرف ۱ تا ۳ روز پس از عفونت ظاهر شوند.

علائم عفونت معده و روده عبارت‌اند از:

  • اسهال آبکی و بدون خون (اسهال خونی معمولاً نشانه عفونت متفاوت و شدیدی است).
  • گرفتگی و درد شکم
  • تهوع، استفراغ و یا هر دو
  • گاه‌به‌گاه دردهای عضلانی یا سردرد
  • تب با درجه پایین.

بسته به علت ایجاد بیماری، علائم عفونت معده و روده ممکن است ظرف ۱ تا ۳ روز پس از عفونت ظاهر شوند. این علائم می‌توانند شدید یا خفیف باشند. در بیشتر موارد علائم یک تا دو روز طول می‌کشد. اما گاهی ممکن است تا ۱۰ روز ادامه یابد. علائم عفونت ویروسی و باکتریایی معده بسیار شبیه به هم هستند. به همین دلیل تشخیص آن‌ها از هم مشکل است.

دچار استفراغ و اسهال شدید شدی؟

با متخصص گوارش مشورت کن.

چگونه بفهمیم معده عفونت دارد و چه کار کنیم؟

اگر بزرگسال بوده و دچار یکی از مشکلات زیر شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • بیش از دو روز است که استفراغ می‌کنید.
  • در استفراغ شما خون دیده می‌شود.
  • کم آبی بدن: علائم کم‌آبی شامل تشنگی زیاد، خشکی دهان، ادرار زردرنگ و غلیظ یا بدون ادرار، ضعف شدید و سرگیجه یا سبکی سر است.
  • مدفوع خونی: از طریق روده خون دفع می‌کنید.
  • تب بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد دارید.

دررابطه‌با عفونت معده کودکان و نوزادان باید با احتیاط بیشتری به علائم دقت کرد. اگر فرزند شما دچار یکی از علائم زیر است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای ۳۸/۹ درجه سانتی‌گراد
  • به نظر می‌رسد بی‌حال یا بسیار تحریک‌پذیر است.
  • احساس ناراحتی یا درد شدید دارد.
  • دچار اسهال خونی می‌شود.
  • دچار کم‌آبی است. علائم کم‌آبی بدن نوزادان و کودکان باید با شرایط طبیعی آن‌ها مقایسه شود. اگر میزان نوشیدن آب و دفع ادرار شبیه به قبل نبود، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر نوزاد شما دچار یکی از علائم زیر بود، باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرد:

  • استفراغی که بیش از چند ساعت طول می‌کشد.
  • حدود ۶ ساعت است که پوشک او مرطوب نشده است.
  • دارای مدفوع خونی یا اسهال شدید است.
  • دهان نوزاد خشک است یا هنگام گریه اشک ندارد.
  • به طور غیرمعمول خواب‌آلود یا بی‌پاسخ است.
علت عفونت معده چیست؟
علت ایجاد عفونت معده می‌تواند متنوع باشد. پیدا کردن علت عفونت معده توسط دکتر گوارش انجام می‌شود.

علت ایجاد عفونت معده چیست؟

علت عفونت شدید معده و روده در بیشتر موارد خوردن غذا یا آب آلوده است. اگر وسایل، حوله یا غذای خود را با فرد آلوده به اشتراک بگذارید، احتمالاً دچار عفونت میکروبی معده و روده می‌شوید. همانطور که گفتیم عامل عفونت معده و روده عموماً یک ویروس است. ویروس‌هایی که می‌توانند باعث عفونت معده و روده شوند، عبارت‌اند از:

  • نوروویروس‌ها: هم کودکان و هم بزرگسالان تحت تأثیر نوروویروس‌ها قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علت عفونت‌های ناشی از غذا در سراسر جهان نوروویروس‌ها هستند. این عفونت قابل سرایت بوده و می‌تواند خانواده‌ها و جوامع را درگیر کند. این ویروس بیشتر در میان افراد در فضای محدود گسترش پیدا می‌کند. این ویروس از غذا یا آب آلوده منتقل می‌شود. اما احتمال انتقال فردبه‌فرد هم وجود دارد.
  • روتاویروس‌ها: شایع‌ترین علت عفونت معده کودکان در سراسر جهان این ویروس است. معمولاً وقتی کودکان انگشت خود یا سایر اشیاء آلوده به روتاویروس را در دهان خود قرار می‌دهند، به میکروب معده مبتلا می‌شوند. این عفونت در نوزادان و کودکان خردسال شدیدتر است. بزرگسالان آلوده به روتاویروس عموماً بدون علامت هستند، اما همچنان می‌توانند آن را به کسی انتقال دهند. در برخی از کشورها مانند ایالات متحده آمریکا واکسن ضد گاستروانتریت ویروسی موجود است که در پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر است.

عامل اصلی عفونت میکروبی معده ویروس‌ها هستند.

در برخی کشورها خوردن صدف‌های خام و نپخته رواج دارد. این صدف‌ها یکی از عوامل ایجاد عفونت میکروبی معده هستند. آب آشامیدنی آلوده هم باعث اسهال ویروسی می‌شود. در بسیاری از موارد میکروب از طریق مدفوع-دهانی منتقل می‌شود. یعنی فرد مبتلا به ویروس پس از استفاده از توالت دست‌های خود را نمی‌شوید.

عامل ایجاد عفونت میکروبی معده از طریق باکتری

هرچند در بیشتر مواقع میکروب معده به دلیل وجود ویروس‌ها ایجاد می‌شود، اما گاهی ممکن است، باکتری‌ها هم این عفونت را ایجاد کنند. نام باکتری ایجادکننده عفونت معده سالمونلا، ای کولی و باکتری کامپیلوباکتر است. سالمونلا و کامپیلوباکتر شایع‌ترین علت ایجاد عفونت میکروبی معده هستند و معمولاً توسط طیور، تخم‌مرغ یا آب مرغ نپخته پخش می‌شوند. سالمونلا همچنین می‌تواند از طریق خزندگان، حیوانات خانگی یا طیور زنده هم منتقل شود.

باکتری دیگری به نام شیگلا هم وجود دارد که اغلب در مراکز مراقبت روزانه منتقل می‌شوند. این بیماری معمولاً فردبه‌فرد سرایت کرده و منابع رایج عفونت غذای آلوده و آب آشامیدنی است.

عفونت معده عوارضی دارد.
عفونت معده باید به دقت تشخیص داده‌شود. بنابراین حتما باید به متخصص گوارش مراجعه کنید.

چه کسانی بیشتر در خطر عفونت میکروبی معده و روده قرار دارند؟

عفونت معده و روده در سراسر جهان ایجاد می‌شود و تمامی افراد با سنین مختلف و از نژادهای گوناگون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند، از جمله:

  • کودکان: کودکان به‌ویژه در مراکز مراقبت از کودکان و مدارس ابتدایی در برابر میکروب معده آسیب‌پذیر هستند. زیرا سیستم ایمنی بدن کودک هنوز بالغ نشده است.
  • افراد مسن: عملکرد سیستم ایمنی بزرگسالان در سنین بالا خود را تا حدودی ضعیف می‌شود. افراد مسن در خانه‌های سالمندان بیشتر در معرض عفونت هستند، زیرا این افراد سیستم ایمنی ضعیفی داشته و به خاطر زندگی در فضای مشترک در تماس نزدیک با افراد آلوده قرار دارند.
  • دانشجویان و افراد ساکن خوابگاه: هرجایی که گروهی از افراد کنار هم جمع شوند، می‌تواند محیطی برای انتقال عفونت معده و روده باشد.
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف: برخی افراد به دلایل مختلفی مثل شیمی‌درمانی یا بیماری‌های دیگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته و مقاومت آن‌ها در برابر عفونت پایین است.

عفونت معده و روده در سراسر جهان ایجاد می‌شود و تمامی افراد با سنین مختلف و از نژادهای گوناگون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

عوارض عفونت معده و روده چیست؟

مهم‌ترین عارضه ایجاد میکروب روده کم‌آبی بدن است. با وجود این بیماری آب، املاح ضروری و مواد معدنی بدن کاهش می‌یابند. اگر شخص بیمار به‌اندازه کافی مایعات مصرف کند، مایعاتی که در اثر اسهال و استفراغ ازدست‌رفته است، جبران می‌شود. در این صورت کم‌آبی بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نوزادان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در صورت ازدست‌دادن مایعات، شدیداً دچار کم‌آبی می‌شوند. در این حالت جبران مایعات ازدست‌رفته سخت است. در برخی از این افراد ممکن است، مایعات به‌صورت داخل وریدی جایگزین شوند.

برای پیشگیری از عفونت معده باید نکات بهداشتی را رعایت کنید.
با اینکه به طور دقیق علت ایجاد زخم و عفونت معده مشخص نیست، اما می‌توان با رعایت برخی از نکات بهداشتی از ابتلا به عفونت معده جلوگیری کرد.

چگونه از ابتلا به میکروب معده جلوگیری کنیم؟

در هر بیماری بهترین راه، جلوگیری از ابتلا به آن است. برای اینکه دچار عفونت روده و معده نشوید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • فرزند خود را واکسینه کنید. در مورد واکسن ضد گاستروانتریت ناشی از روتاویروس از پزشک خود سؤال کنید. معمولاً این واکسن در اولین سال زندگی کودک تزریق می‌شود و در پیشگیری از علائم شدید این بیماری مؤثر است.
  • دستان خود را کامل بشویید. مطمئن شوید، فرزندانتان هم دست‌های خود را خوب می‌شویند. به‌خصوص بعد از استفاده از توالت شستن دست‌ها به طور صحیح ضروری است. بهتر است از آب گرم و صابون استفاده کرده و به مدت ۲۰ ثانیه دست‌ها را به هم بمالید.
  • از وسایل شخصی جداگانه در محیط خانه استفاده کنید. از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله یا خوردن غذا و آب آشامیدنی به‌صورت مشترک خودداری کنید.
  • فاصله خود را حفظ کنید. اگر در اطرافیان شخصی دچار عفونت میکروبی معده است، از تماس نزدیک با او خودداری کنید.

در هنگام سفر هم به نکات بهداشتی دقت کنید. فقط از آب درون بطری استفاده کنید. سعی کنید، تکه‌های یخ نخرید. زیرا ممکن است از آب آلوده تهیه شده باشد. در رستوران‌های بین‌راهی غذای خام، سبزیجات و سالاد سفارش ندهید و از خوردن گوشت و ماهی نپخته خودداری کنید.

تشخیص عفونت معده چگونه است؟
برای تشخیص عفونت معده از آزمایش عفونت معده کمک گرفته می‌شود.

تشخیص و آزمایش عفونت معده

متخصص گوارش بر اساس علائم، معاینه فیزیکی این بیماری را تشخیص می‌دهد. وجود موارد مشابه (ابتلای همزمان چند نفر با علائم مشابه در یک محیط) هم به تشخیص این بیماری کمک می‌کند. میکروب‌هایی مانند روتاویروس و نوروویروس از طریق آزمایش میکروب معده مانند آزمایش مدفوع قابل تشخیص هستند. اما برای تشخیص ویروس‌های دیگر آزمایشی وجود ندارد. در برخی موارد متخصص برای عفونت باکتریایی یا انگلی آزمایش مدفوع را توصیه می‌کند.

تزریق واکسن ضد گاستروانتریت در سال اول زندگی از بروز علائم شدید این بیماری جلوگیری می‌کند.

اینفوگرافی علائم عفونت معده
عفونت معده چه علائمی دارد؟

درمان عفونت معده چیست؟

برای درمان میکروب معده هیچ روش درمانی خاصی وجود ندارد. قرص عفونت معده و روده در واقع همان داروهای آنتی‌بیوتیک است. به‌هیچ‌وجه آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود. معمولاً در عفونت‌های شدید از این نوع داروها در دوزهای پایین استفاده می‌شود. زیرا استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک می‌تواند گونه‌های باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را ایجاد کنند.

درمان‌های عفونت معده بیشتر به‌منظور حفظ آب بدن و جلوگیری از عوارض است. بدن در این شرایط به مواد معدنی زیادی مانند سدیم و پتاسیم نیاز دارد. در صورت کم‌آبی شدید، شخص احتمالاً بستری شده و مایعات و نمک به‌صورت داخل وریدی تزریق می‌شوند.

برای تشخیص و درمان عفونت معده باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. برای پیداکردن بهترین متخصص گوارش در شهر خود به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید.

دنبال سریع‌ترین راه درمان عفونت معده هستی؟ کلیک کن!

۱. درمان خانگی باکتری معده چیست؟

برای اینکه در این مدت بتوانید از کم‌آبی بدن و دیگر علائم جلوگیری کنید، بهتر است موارد زیر را امتحان کنید:

  • به معده خود کمی استراحت دهید. برای چند ساعت از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید.
  • هر روز مقدار زیادی مایعات به‌صورت مکرر بنوشید. مصرف نوشیدنی‌های شفاف، آب گوشت و غذاهای آبکی مناسب است و این روش به درمان زخم معده هم کمک می‌کند.
  • به‌تدریج شروع به خوردن غذاهای نرم و زودهضم کنید. برنج کته، مرغ یا موز گزینه‌های خوبی هستند. در صورت بازگشت حالت تهوع خوردن این غذاها را متوقف کنید. می‌توانید رژیم غذایی برای عفونت معده را از پزشک دریافت کنید.
  • از خوردن برخی غذاها خودداری کنید. مواد غذایی مانند محصولات لبنی، کافئین، الکل، غذاهای چرب و غذاهای دارای چاشنی زیاد حالت تهوع را شدیدتر می‌کنند.
  • استراحت کافی داشته باشید. بیماری و کم‌آبی بدن را خسته و ضعیف می‌کند پس خوب استراحت کنید.
  • در مصرف دارو احتیاط کنید. داروهایی مانند ایبوپروفن معده را بیشتر ناراحت می‌کنند. با توصیه پزشک در مواقع ضروری از استامینوفن استفاده کنید. برخی داروها به‌ویژه در کودکان می‌توانند باعث مسمومیت کبدی شوند.
درمان عفونت معده چیست؟
برای درمان عفونت معده می‌توان از داروهای مختلفی استفاده کرد که بستگی به عامل ایجاد عفونت معده دارد.

۲. درمان خانگی عفونت معده در کودکان

مهم‌ترین کار در عفونت معده اطفال جایگزینی مایعات و نمک ازدست‌رفته است. داشتن برنامه رژیم غذایی برای عفونت معده ضروری است. موارد زیر می‌توانند در این شرایط کمک‌کننده باشند.

  • به کودک کمک کنید تا آب بدنش دوباره تأمین شود. محلول آب‌رسان دهانی در داروخانه‌ها موجود بوده و بدون نسخه فروخته می‌شود. اگر در مورد نحوه استفاده از آنها سؤالی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برای کودکان آب‌میوه بهتر از آب ساده است. زیرا در این شرایط آب در بدن کودک به‌خوبی جذب نمی‌شود. البته از دادن آب سیب به کودکتان خودداری کنید. زیرا آب سیب اسهال را بدتر می‌کند.
  • کودک را به‌آرامی به رژیم عادی برگردانید. به‌تدریج غذاهای ملایم و زودهضم مانند برنج، موز و سیب‌زمینی را به برنامه غذایی اضافه کنید.
  • غذاهایی مانند محصولات لبنی، غذاهای شیرین مانند بستنی، نوشابه و آب‌نبات مضر بوده و اسهال را بدتر می‌کنند.
  • از دادن داروهای ضد اسهال به فرزند خود بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

اگر نوزاد شما دچار میکروب معده شده است، بعد از استفراغ یا یک دوره اسهال به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به نوزاد استراحت داده و سپس مقدار کمی شیر به او بدهید.

۳. درمان عفونت معده با عسل

آزمایش‌هایی بر روی کودکان مبتلا به عفونت میکروبی معده برای بررسی تأثیر رژیم‌های غذایی مختلف انجام شده است. در یکی از تحقیقات محلول‌های همراه عسل برای درمان به‌کاررفته و تأثیر آن بررسی شد. عسل مدت‌زمان اسهال در کودکان مبتلا به عفونت معده و روده را کاهش داد. به‌خصوص در عفونت‌های باکتریایی عسل بسیار مؤثر است. زیرا عسل خواص ضدباکتریایی دارد. به‌طورکلی رژیم غذایی برای عفونت معده مهم بوده و باید برنامه درستی را از پزشک دریافت کرد.

۴. داروهای گیاهی برای درمان عفونت معده

یکی از گیاهان مؤثر در درمان عفونت معده و روده زنجبیل است. زیرا به‌عنوان یک عامل ضدویروسی و ضدباکتریایی عمل می‌کند. برای استفاده از آن می‌توانید زنجبیل، عسل و آب را با هم مخلوط کنید.

چای نعناع هم در درمان این بیماری مؤثر است. نعناع معده را آرام کرده و علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد. راه‌حل سوم ترکیب لیمو و آب گرم است. لیمو درمانی عالی برای پاک‌سازی ناخالصی‌های معده و روده است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر علائم شما برای بیش از ۲ روز ادامه داشته باشد، باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. متخصص گوارش در مورد علائم بیماری و شدت آنها از شما سؤال کرده و نوع میکروب معده را تشخیص می‌دهد. همچنین در مورد علائم مشابه در دیگر افراد خانواده سؤال کرده تا از احتمال انتقال آن میان اعضای خانواده مطمئن شود.

برای پیداکردن و رزرو نوبت پزشک گوارش جهت درمان عفونت معده و روده می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با دکتر گوارش آنلاین هم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در سراسر جهان از سیر برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. سیر دارای طیف وسیعی از آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر باکتری‌ها است. آب سیر خام می‌تواند باکتری‌های معده و روده را از بین ببرد. حتی در آزمایش‌هایی مشخص شد که میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها با مصرف سیر از بین رفته‌اند.

آنزیم‌های موجود در انبه به تجزیه پروتئین در بدن کمک می‌کنند. انبه غنی از فیبر بوده و در هضم غذا تأثیر مثبتی دارد. احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مرتبط با معده از طریق مصرف انبه پایین می‌آید.

عفونت معده اغلب با رعایت رژیم غذایی پس از چند روز برطرف می‌شود. در برخی مواقع ممکن است، این عفونت شدید شده و بیش از ۵ روز طول بکشد. به‌خصوص در کودکان و نوزادان باید با شروع علائم به پزشک مراجعه کرد. در مواقع نادری این عفونت می‌تواند به مرحله خطرناک برسد و احتمال مرگ را در پی داشته باشد.

تنگی نفس و درد قفسه سینه در بیشتر مواقع از علائم ورم معده بوده و به عفونت معده ارتباطی ندارد. درصورتی‌که دچار چنین علائمی هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

در برخی مواقع به‌خصوص در نوزادان ممکن است، عفونت گوش با اسهال و استفراغ همراه باشد. در این حالت ممکن است، علائم با نشانه‌های بیماری میکروب معده اشتباه گرفته شود. به همین دلیل در صورت بروز این علائم و عدم درمان نوزاد باید گوش او هم معاینه شود.

در طب سنتی جوش صورت را نشانه عفونت در بدن می‌دانند. بر اساس طب سنتی جوش در هر نقطه صورت نشانه بیماری و عفونت در نقطه خاصی از بدن است. اگر مشکلات پوستی شما جدی است، باید به متخصص پوست مراجعه کرده و علت آن‌ها را پیدا کنید. احتمالاً پزشک آزمایش‌های مختلف را تجویز کرده تا عفونت و مشکل پیدا شود.

در برخی عفونت‌های معده به‌خصوص عفونت‌های باکتریایی، باکتری‌ها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. البته بوی بد دهان می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. به همین دلیل باید متخصص گوارش آن را تشخیص دهد. گاهی رفلاکس معده از دلایل ایجاد بوی بد در دهان است.

برای اینکه عفونت معده بهبود پیدا کند، می‌توان از برخی داروهای گیاهی استفاده کرد. اما نمی‌توان از این گیاهان برای درمان قطعی عفونت معده استفاده کرد. توجه داشته‌باشید که معده‌ی عفونی باید تحت درمان توسط دکتر معده قرار گیرد و نمی‌توان تنها به روش‌های درمانی خانگی اتکا داشت. بلکه باید از روش‌های مطمئن و دقیق کمک گرفت و در کنار آن از روش‌های دیگر بهره برد. از انواع داروهای گیاهی که می‌تواند به از بین بردن عفونت معده و بهبود علائمی مانند درد معده کمک کند، می‌توان به زیره اشاره کرد.
یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، چای نعنا است. برای اینکه از عفونت معده نجات پیدا کنید، می‌توانید نعنا را به صورت عرق نعنا و یا چای نعنا (دم کردن چند برگ نعنا) مورد استفاده قرار دهید.

می‌دانیم که زمانی که از عفونت صحبت می‌کنیم، منظور ما این است که یک عامل بیماری‌زا در بدن ایجاد عفونت کرده‌است. مثلا در بدن ما باکتری و یا ویروسی وارد شده‌است و ایجاد عفونت کرده‌است. اگر عامل ایجاد عفونت باکتری باشد، برای از بین بردن آن باید از نوع خاصی از داروها استفاده کنیم. اگر هم عامل بیماری‌زا و ایجاد عفونت ویروس باشد، دسته‌ی داروهای ضدویروس را برای از بین بردن عفونت باید استفاده کنیم. دسته‌ی داروهایی که برای از بین بردن عفونت باکتریایی در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، آنتی بیوتیک‌ها هستند.
از آنتی بیوتیک‌ها برای از بین بردن عفونت میکروبی معده استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین انواع آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای از بین بردن عفونت معده مورد استفاده قرار می‌گیرد، مترونیدازول‌ها هستند. این داروها می‌توانند عفونت معده را از بین ببرند.

عفونت معده یکی از بیماری‌های نسبتا شایع گوارشی است که در افراد بزرگسال بیشتر اتفاق می‌افتد. خطراتی وجود دارند که عفونت معده را شایع‌تر و محتمل‌تر می‌کنند. این موارد خطر می‌توانند در ایجاد عفونت معده نقش اصلی را ایفا کنند. در طب اسلامی برای بهبود عفونت معده راه‌کارهایی ارائه شده‌است. به یاد داشته‌باشید که طب اسلامی و یا طب سنتی روش‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای بهبود علائم و در کنار روش‌های درمانی اصلی به عنوان روش کمکی استفاده کنید. اما نمی‌توانید از این روش‌ها برای درمان اصلی مشکل خود کمک بگیرید.
روش‌هایی که در طب اسلامی برای بهبود عفونت معده پیشنهاد می‌شوند شامل موارد متنوعی هستند که شامل موارد شیمیایی نمی‌شوند. یکی از اصلی‌ترین مواردی که در طب اسلامی برای بهبود عفونت معده مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از داروهای گیاهی است. برخی از گیاهان برای بهبود عفونت معده تاثیر بی‌نظیری دارند. مثلا می‌توان به زیره اشاره کرد. زیره یکی از گیاهانی است که در درمان عفونت معده تاثیر بسزایی دارد و در طب اسلامی هم توصیه شده‌است.
از دیگر مواردی که در درمان عفونت معده در طب اسلامی توصیه شده‌است، عسل است. برای اینکه عفونت معده شما سریع‌تر بهبود پیدا کند، می‌توانید از عسل کمک بگیرید.

همیشه باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت معده نمی‌شوند و گاهی عفونت معده ویروسی است. در زمان‌هایی که عامل ایجاد عفونت معده ویروس است، نمی‌توان از آنتی بیوتیک برای از بین بردن آنها استفاده کرد. پس در این مواقع چه باید بکنیم؟ درمان علائم عفونت معده در هر دو مورد عفونت معده در اثر باکتری و در اثر ویروس مشابه است و برای کاهش درد از داروهای مشابه استفاده می‌شود. اما اگر عامل ایجاد عفونت معده ویروس باشد، باید از داروهای ضد ویروسی برای از بین بردن عفونت معده و بهبود شرایط آنها استفاده کرد.
همچنین اگر از داروهای ضد باکتری یا آنتی بیوتیک استفاده شود، ممکن است که عوارض استفاده از آنها بسیار بدتر از استفاده نکردن از آنها باشد.

نعنا یکی از گیاهانی است که برای درمان عفونت معده بسیار مفید است. چرا؟ این داروی گیاهی در کاهش علایم عفونت معده مانند معده درد و استفراغ و تهوع بسیار موثر است. از آنجایی که می‌دانید که این علائم در بسیاری از افرادی که عفونت معده دارند، بروز می‌کند، می‌توان با استفاده از نعنا، حال عمومی فرد را بهبود بخشید. از طرفی به خاطر داشته‌باشید که این گیاه تنها نقش تسکینی دارد و نمی‌تواند به عنوان دارو و درمان اصلی مورد استفاده قرار گیرد. از این دارو می‌توانید در کاهش علائم کمک بگیرید. اما انتظار نداشته‌باشید که با کمک نعنا عفونت معده‌ی شما ریشه کن شود. بلکه می‌توانید منتظر کاهش علائم باشید. همچنین به خاطر داشته‌باشید که کاهش علائم به معنی درمان عفونت معده نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت معده

  1. S.p گفت:

    سلام من آبجیم تقریبا ۲ سال پیش کیس داشت عملش کردیم حتی مجبور شد تخمدانشو هم در بیاره
    الان دوباره ۱ هفته ای میشه ای ک احساس شکم درد میکرد اوردیمش یزد دوباره عملش کردن تخمدان دومشم در آورده ولی هنوزم شکمش میسوزه و حالت تهوع داره
    دکتر میگه معده اش عفونت شدید داره
    راهنمایی میکنین چیکار کنیم الان ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عفونت معده با انجام اندوسکوپی و ارسال نمونه به آزمایشگاه است. درمان عفونت معده ۴ دارویی به مدت ۱۴ روز و تجویز توسط متخصص گوارش است. از این لینک می تونید نوبت متخصص گوارش گرفته و برای درمان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص گوارش

  2. تاتا گفت:

    سلام من ۸سال پیش اندوسکوپی کردم معدم عصبی بوددارو مصرف کردم خوب شدم توی این۸سال اصلا مشکلی نداشتن
    سه ماه پیش که چربی خونم بخاطر تیروئیدم رفت بالا شروع کردم سرکه و ابلیمو خوردن البته اصلا با معده خالی نمیخوردم
    ولی بیشتر موقع ها تا بعد از ظهر خواب بودم و ناهاروصبحانمو ساعت ۴ بعدظهر میخوردم
    دوماه پیش معده درد ودل درد بعضی موقع ها یبوست یا اسهال و حالت تهوع میگرفتم دائم هم مسموم میشدم معده دردم خوب شد وقتی ناهارم رو سر وقت خوردمو دیگه سرکه نخوردم

    ولی الان تا غذا یه ذره اضافه بخورم سریع مسموم میشم حالت تهوع بی حالی اسهال دل درد بعضی موقع ها هم یبوست میگیرم وقتی مسموم میشم آروغ که میزنم بوی خیلی بدی میده
    من همیشه توغذا زیاد میخوردم ولی الان یه ذره بیشتر بخورم حالم بد میشه
    کلا توی این دوماه مسموم هم نمیشدن خیلی بی حالم و زود خسته میشم نمیدونم چمه واقعا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه توسط متخصص گوارش دوباره اندوسکوپی شوید تا التهاب و زخم معده و میکروب معده در شما مشخص شود. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان گوارش نوبت بگیرید.
      پزشک متخصص گوارش

  3. محمد گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید من ۳۳ ساله هستم که تقریبا هشت یا نه سالی میشه معده درد دارم چند بار هم اندوسکوپی کردم که تشخیص دکترها عفونت معده یا همون میکروب معده هست تقریبا دو سالی خوب شدم و قرص مصرف نکردم ولی چند ماهی میشه که دوباره حالت تهوع دارم و استفراغ میکنم البته سیگار مصرف میکنم بعضی وقتا انقد شدید میشه که روزی چند بار استفراغ میکنم حتی موقع حرف زدن هم حالت تهوع پیدا میکنم . ممنونم از شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف سیگار موجب آسیب به سلولهای پوششی معده نیز می شود و میتونه در التهاب و ورم معده و ایجاد مشکلات گوارشی نقش داشته باشد. بنابراین بهتره متخصص گوارش شما را ویزیت کند و در صورت لزوم اندوسکوپی انجام شود.
      پزشک متخصص گوارش و کبد

  4. Mostafa گفت:

    سلام من پسر ۲۷ ساله هستم . حدود ۱سالی هست بعضی غذاها و مخصوصا غذاهای خیلی چرب که میخورم ۱۰دقیقه بعد اسهال میشم و سوزش مقعد میگیرم هر موقع اسهال میشم . چند روزی هست اسهال شدید ،استفراغ شدید ، شکم درد ، چشم درد و پا درد دارم . دکتر رفتم ۳تا امپول دگزا و ۶تا امپول جنتامایسین و ۳تا قرص خشک کننده دیگه داده . با اینا درمان میشه ؟ مدت زمان درمان چقدر هست ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره با مراجعه به متخصص گوارش و انجام آزمایش مدفوع نوع عفونت روده ها و مشکلات گوارشی شما بررسی شود که اگر مشکل شما عفونت است درمان مناسب دریافت کنید و علت اسهال بررسی شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      پزشک متخصص گوارش

  5. علی گفت:

    سلام. خسته نباشید. من خیلی وقته (بیش از ۵ سال) هست که اکثر مواقع شکم درد دارم. چند تا دکتر،آزمایش،سونوگرافی، رفتم فایده نداشت. همین دیروز هم مجددا به یک پزشک دیگه رفتم ایشون بدون آزمایش و …. گفتن که عفونت معده دارم و یک دوره درمان یک ماهه دادن، می خواستم راهنمایی کنید. سپاسگزارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد شکم شما میتونه منشا گوارشی هم داشته باشه. بهتره برای بررسی بیشتر و مشخص شدن علت آن اندوسکوپی و کلونوسکوپی توسط متخصص گوارش انجام شود تا درمان مناسب دریافت کردی. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      دکتر گوارش خوب

  6. ایلار تهرانی مقدم گفت:

    سلام من برای عفونت به دکتر داخلی مراجعه کردم ایا از روی ازمایش نوع میکروب رو میتونه تشخیص بده یا باید به دکتر گوارش مراجعه کنم وایننکه علائم من تهو و سردرد و عظلات درد از وقتی قرص رو نخورم خیلی میخوابم🥺

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه علایم گوارشی شما بیشتر باشه بهتره متخصص گوارش مراجعه تا در صورت نیاز جهت شما اندوسکوپی انجام شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص گوارش

  7. گفت:

    سلآم وقت بخیر
    من هر چیزی که پروتیئن داره رو میخورم طعم بدی بهم میده و بوی نامطبوع و عرق زیر بغلم و مدفوعم هم این بو رو میده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه مشکل شما از دستگاه گوارش باشه. بوی بددهان میتونه به علت رفلاکس معده و یا عفونت معده باشه. برای بررسی علل مشکل خود به متخصص گوارش مراجعه کنید تا در صورت نیاز جهت شما اندوسکوپی انجام شود. از این لینک نوبت بگیرید.
      دکتر گوارش

      1. وحید گفت:

        سلام نن چندوقته دردخفیف در قفسه سینه دارم ازراست یادبه طرف چپ..دردقلبی ندارم چک اپ کردم مشکلی قلبی نیس ..مخاستم بینم ایا ازمعده هست اسدمعده میزنه بالا درد بوجودمیاد …ممنون

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          رفلاکس معده میتونه موجب درد و سوزش در جناغ سینه و پشت کتف و سمت قلب نیز شود. اگه در بررسی قلبی شما مشکلی نداشتید بهتره به متخصص گوارش مراجعه و در صورت نیاز اندوسکوپی انجام شود تا علت ایجاد رفلاکس مشخص شده و درمان مناسب صورت گیرد.
          دکتر گوارش خوب

  8. اسلامی گفت:

    سلام مادر مسنم هشت سال پیش جراحی مغز داشتن برای تومور مغزی خوش خین و چند وقت پیش ۱ بعد از اینکه به پزشک برای سرشان مراحعه کردن و دکتر گفته تومور دارند که نیاز به جراحی مغز دارند دارای استفراغ و اسهال خونی شده و الان علایم یکم کمتر شده و هنوز استفراغ داره ولی خونی نیست
    پزشک سرم و پنسیلین نوسته بودن که انجام شده
    ایا عفونت معده است یا از استرس میباشد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      التهاب و ورم معده به همراه استرس میتونه عامل این استفراغ باشه. بهتره متخصص گوارش مادر را ویزیت کنند.
      فوق تخصص گوارش

      1. ناشناس گفت:

        سلام من دوهفته هست ازمایش دادم عفونت معده دارم آنتی‌بیوتیک وخوش کنده استفاده می کنم هنوزم خیلی بی اشتهایم وبی حال ار درون بدنم داغ میشه چکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          درمان عفونت گوارشی و کنترل اچ.پیلوری زمان بر است
          صبور باشید

  9. سیدرضا گفت:

    سلام و خسته نباشید .
    بنده نزدیک دو ماه هست که هر چی غذا میخورم انگار طعم مرغ خراب به دهنم میاد . تو همه ی غذاها این طعم بد رو احساس میکنم .
    رفتم آزمایش کامل دادم که دکتر گفت یخورده عفونت معده دارم و دارو داد . ولی یه ماه هست که داروها رو میخورم ولی نه تنها خوب نشده بلکه اون طعم زیاد شده .
    کرونا هم که ندارم .
    حالا علتش چی هست ؟
    ممنون میشم اگه بگین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزی
      اگه عفونت معده شما وجود میکروب هلیکوباکتر باشه نیاز به درمان ۴ دارویی و ۱۴ روزه داره. بهتره با انجام اندوسکوپی و کیت تشخیص هلیکوباکتر وجود این میکروب مشخص و درمان مناسب دریافت کنید. از این لینک نوبت متخصص گوارش بگیرید.
      پزشک متخصص گوارش و کبد

    2. پریناز گفت:

      سلام. پدر من یک هفته پیش با جواب ازمایششون مشخص شد دچار عفونت شدید معده هستند و دکتر برای ایشان انتی بیوتیک های قوی با مصرف در فاصله‌های زمانی کم تجویز کردن یعنی به حدی عفونتشون شدید بوده که دکتر گفتن شاید اینطور هم درمان نشود. الان دو روز است که من صبح از خواب بیدار میشوم احساس درد شدیدی در معده‌ی خود دارم و در طول روز احساس خستگی و سردرد دارم. حتی سرفه و گلودرد هم دارم اما هیچ علائمی از سرما خوردگی را ندارم و به دنبال درد معده درد گلو و سرفه‌ای شروع میشود. ممکن است من هم مبتلا به عفونت معده شده باشم؟ چجوری میتونم توی خونه مداواش کنم ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        عفونت ممعده با آزمایش خون و اندوسکوپی مشخص می شود. اگر درد معده و رفلاکس در شما وجود دارد بهتره متخصص گوارش شما را بررسی کنند.
        دکتر گوارش خوب

      2. Amin.Mohebi گفت:

        سلام خسته نباشید
        من الان ۴ماع گرفتارش شدم دوتا ازمایش خون
        سونو گرافی دادم اصلا مشخص نبود تا ی ازمایش خوبی برام دکتر عمومی نوشت،الان چند تا قرص ارزون بهمون داد گفت تا دو هفته استفاده کن دوباره ازمایش وبیا الان هیچ تاثیری نداشت بدترم شدم خواب الودگی ،خستگی صورت چشم،رنگ پریدگی،بی حالی و…لطفا راهنمایی کنید🙏

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای تشخیص عفونت و التهاب معده بهتره متخصص گوارش شما را اندوسکوپی کرده و با ارسال نمونه به پاتولوژی میزان میکروب هلیکوباکتر مشخص شده و درمان مناسب صورت گیرد. از این لینک میتونید نوبت متخصص گوارش گرفته و مراجعه کنید.
          پزشک متخصص گوارش

    3. رامین گفت:

      منم دقیقا همین مشکل رو دارم الان نزدیک سه ماه نمیتونم هیچی بخورم
      تا یه چیزی میزارم دهنم یه بوی خیلی بد میاد توی دهنم و باید زود استفراع کنم . هر نوع آزمایش و اندسکوپی و …. بگی انجام دادم یه پلاستیک بزرگ دارو خورد . خوب نمیشه روز به روز بدتر میشه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سام دوست عزیز
        دندان ها از نظر پوسیدگی و عفونت بررسی شود. درمان عفونت معده مستمر صورت گیرد.

  10. امیرحسین پورمهدی گفت:

    من عفونت معده دارم و پیش دکتر رفتم گفت غذا های تند و ترس، نوشابه و…… نخور
    تو این مطلب نوشته شده سیر خوبه، سیر تنده مشکلی نداره بخورم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نخوردن مواد غذایی ترش و تند برای کاهش رفلاکس و التهاب معده هست. توصیه این مورد برای کاهش رفلاکس شماست.

    2. bahman گفت:

      سلام میکروب معده شدید دارم هم رفتم اندوسکوپی وکلنوسکوپی خلط پشت گلو مهمتر از همه اینا دهنم خیلی کف میکنع موقع قبل از حرف زدن یا موقع حرف زدن یا بعد از خواب بلند شدن دهنم پره کفه ورم معده آروغ زدن زیاد یبوست شدید دردمعده میزنع به پشت کمرقاروقور شکم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        تمام علایمی که ذکر کردید به علت داشتن میکروب هلیکوبلاکتر و ایجاد رفلاکس شدید در شماست. بهتره تحت نظر متخصص گوارش درمان هلیکوباکتر را تا بهبودی کامل و منفی شدن تست اچ پایلوری انجام دهید.
        نوبت دکتر گوارش و کبد