فتیش چیست؟ علائم و درمان بیماری فتیشیسم

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فتیش یا فتیشیسم اختلالی است که در آن فرد برای تحریک جنسی نیاز به یک شی یا بخشی از بدن دارد. فتیش ممکن است باعث خجالت و شرمندگی فرد مبتلا و آزار و ناراحتی شریک جنسی او شود. برای درمان فتیش جنسی می‌توانید از دکتر روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
fetishistic-disorder

علائم فتیش چیست؟ چگونه می‌توان فتیشیسم را تشخیص داد؟ آیا اختلال فیتیش قابل‌درمان است؟ فتیشیسم نوعی از بیماری جنسی است که در آن فرد برای لذت جنسی نیاز شدیدی به اشیاء بی‌جان یا قسمت خاصی از بدن دارد. نوع فتیش و شیوه زندگی این افراد مختلف است و در برخی از بیماران جنسی، حالتی افراطی دارد.

اگر خودتان یا شریک جنسی‌تان دچار بیماری فتیشیسم هستید و از فتیش به اشیاء خاص رنج می‎برید، حتماً باید با روان‌شناس یا روانپزشک حرفه‌ای مشاوره داشته باشید. در دکترتو می‌توانید از مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی با بهترین روان‌شناسان و روانپزشکان کشور استفاده کنید.

معنی فتیش چیست؟

شاید برای شما این سوأل پیش بیاید که بیماری فتیش چیست؟ باید گفت این بیماری نوعی پارافیلیا یا انحراف جنسی است. در این نوع اختلال شخص به‌طور مداوم از اجسام غیرزنده مانند لباس زیر یا کفش پاشنه بلند برای تحریک جنسی خود استفاده کرده و به آنها وابسته است. علاوه‌بر‌این ممکن است شخص تمرکز ویژه‌ای روی قسمتی از بدن (اندام‌های غیرجنسی مانند پا) داشته‌باشد. شخص دچار فتیش تنها با استفاده از شیء موردنظر یا قسمتی از بدن می‌تواند رضایت جنسی را به دست آورد.

ممکن است شما هنگام رابطه جنسی از دیدن همسرتان با کفش پاشنه‌بلند لذت ببرید. این مورد لزوماً به این معنی نیست که شما دچار فتیش کفش هستید. احتمالاً با خود می‌گویید پس فتیش یعنی چه؟ افراد مبتلا به این بیماری برای تحریک جنسی و ارگاسم حتماً باید آن شیء یا قسمت موردنظر را لمس کنند و یا درمورد آن خیال‌پردازی کنند. فرد دارای فیتیش ممکن است، آن شیء را بوییده، لمس کرده و یا مزه کند. این شرایط می‌تواند به خودارضایی منجر شود. این افراد گاهی به یادگارخواهی تمایل دارند و به عنوان مثال لباس زیر افراد دیگر را پیش خود نگه می‌دارند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

فتیشیسم چه بیماری است؟

احتمالاً اصطلاح فتیشیسم را شنیده باشید و بگویید فتیشیسم چیست و چه تفاوتی با فتیش دارد؟ در واقع فتیش به شیء یا قسمت خاص بدن گفته می‌شود که شخص به آن وابستگی خاصی دارد. در حالت کلی به این بیماری جنسی، فتیشیسم می‌گویند. روان‌شناسان معتقدند رفتار فتیشیسم می‌تواند کاملا طبیعی باشد. اما در صورتی‌که تبدیل به اختلال فتیشیسم شود و فرد از آن آسیب ببیند نیاز به درمان دارد. فتیشیسم در زنان خیلی شایع نیست و بیشتر در میان مردان رواج دارد. این بیماری تحت دسته‌بندی کلی اختلالات پارافیلیک قرار می‌گیرد.

انواع فتیش چیست؟

فتیشیسم در انواع مختلفی وجود دارد و این افراد ممکن است به هر چیز خاصی وابستگی پیدا کنند. بر اساس یک مطالعه رایج‌ترین فیتیش‌ها قسمت‌های خاص بدن مثل پا یا ویژگی‌های بدن مثل چاقی یا خال‌کوبی است. در میان این اختلال‌ها فتیش پا رایج‌ترین فتیش است. بعد از قسمت‌های مختلف بدن فیتیش اشیاء بی‌جان یا شیء پرستی شایع است. طبق مطالعات، این اختلال بیشتر شامل لباس‌هایی می‌شود که ناحیه پاها و ران را می‌پوشانند. کفش و سپس لباس زیر جزء محبوب‌ترین‌ها هستند. فتیش جوراب و چکمه نیز در میان این افراد رایج است.

فتیش به یک ماده با جنس خاص هم در میان این افراد مشاهده می‌شود. به‌عنوان‌مثال فیتیش به چرم یا ابریشم. برخی از بیماران دوست دارند، خودشان و شریک جنسی‌شان لباس خزدار بپوشند. در برخی از افراد تنها تصویری از آن شیء ممکن است باعث تحریک جنسی شود. بیشتر افراد مبتلا به این اختلال، اجسام واقعی را ترجیح می‌دهند.

۱. معنی فتیش پا چیست؟ فوت فتیش چیست؟

یکی از رایج‌ترین فتیش‌ها در قسمت‌های مختلف بدن، فتیش پا یا پودوفیلیا است. در فتیش پا فرد تمایل به پرستش پا از طریق اعمالی مانند ماساژ، بوسه و بوییدن دارد. این افراد تنها با این اقدامات به اوج لذت جنسی می‌رسند.

فتیش و شی پرستی چیست؟
فتیش انواع زیادی دارد یکی از انواع شایع آن فتیش پا است.

۲. فتیش کفش چیست؟

برای بسیاری از بیماران دچار این اختلال، فیتیش کفش اتفاق می‌افتد. به‌ویژه کفش‌های پاشنه‌بلند خانم‌ها باعث تحریک این افراد می‌شود. برای این افراد ایده‌ی داشتن رابطه جنسی همراه با کفش پاشنه بلند بسیار تحریک‌کننده است.

۳. فتیش گوش چیست؟

در برخی از این بیماران، فیتیش گوش رایج است. این افراد با قرار دادن لب‌ها روی گوش، بوسیدن و لمس گوش به لذت جنسی می‌رسند.

۴. فتیش لباس زیر چه فتیشی است؟

افرادی که از لباس زیر برای فتیش استفاده می‌کنند، عمدتاً بیشترین انحراف جنسی را در میان این دسته از بیماران دارند. برخی از این مردان لباس‌های زیر زنانه را از مراکز لباسشویی و خشک‌شویی‌ها می‌دزدند. اکثر این افراد دچار مشکل یادگارخواهی هستند. برخی افراد نیز با پوشیدن انواع خاصی از لباس‌های زیر هیجان جنسی را تجربه می‌کنند. برخی دیگر با مشاهده یا لمس لباس زیر در بدن شخص دیگر به لذت جنسی می‌رسند. اختلال فیتیش در این افراد گاهی با اختلال فضول‌گرایی همراه است. این گونه بیماران جنسی هنگامی که شخصی در حال درآوردن لباس زیر است، پنهانی او را تماشا می‌کنند.

۵. فتیش لاتکس و چرم کدام فتیش است؟

این افراد با استفاده از لباس‌های زنانه از جنس لاتکس و چرم به لذت جنسی می‌رسند. در این بیماران دیدن یک زن با مشاهده لباس تنگ و براق تحریک‌آمیز است.

نمی‌دونی چطور اختلال جنسی رو برطرف کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

۶. فتیش مو چیست؟

بیماری فیتیش مو یا تریکوفیلی نوعی از اختلال فتیشیسم است که فرد با بوییدن موها، لمس آن یا خیره شدن به موهای دیگران تحریک می‌شود.

۷. سایر انواع فتیش کدامند؟

فتیش انواع بسیار زیادی دارد. علاوه بر شیء پرستی و یادگارخواهی، ممکن است فرد نسبت به رفتار خاصی هم فتیش پیدا کند. در لیست زیر برخی دیگر از فیتیش‌های رایج را ذکر کرده‌ایم:

  • کاتوپترونوفیلیا: این دسته از به رابطه جنسی جلوی آینه فیتیش دارند.
  • آنیلیلاگنیا: این مردان تنها جذب زنان مسن می‌شوند.
  • استیگماتوفیلی: این افراد با دیدن خال‌کوبی یا پیرسینگ روی بدن اشخاص دیگر تحریک می‌شوند.
  • نازولینگوس: افزایش لذت جنسی با مکیدن بینی
  • آگالماتوفیلی: تحریک جنسی با مانکن، مجسمه یا عروسک

یک نکته بامزه؛ نام یک کتاب از تئودور آدورنو که از فتیشیسم در آن استفاده شده‌است را در ادامه آورده‌ایم:

فتیشیسم در موسیقی و واپس روی شنیدن

فتیش خالکوبی از انواع فتیش است.
برخی بیماران با دیدن خالکوبی روی بدن اشخاص دیگر تحریک می‌شوند.

علائم فیتیش چیست؟

این بیماران دچار اختلالات شخصیتی بوده و به طور ویژه‌ای به یک شیء یا قسمت خاصی از بدن تمرکز می‌کنند. ممکن است یک فرد سالم در زمان‌های مختلف و بسته به شرایط با قسمتی از بدن یا یک شیء تحریک جنسی شود و بخشی از تعامل جنسی خود را به آن اختصاص دهد. اما فرد مبتلا به اختلال فتیشیستی تنها زمانی می‌تواند تحریک شود و به ارگاسم برسد که از فتیش استفاده کند.

این افراد اغلب از ناتوانی در ارگاسم با محرک‌های معمولی احساس شرم و ناراحتی می‌کنند. برخی از این افراد ممکن است با محرک‌های معمولی به ارگاسم برسند، اما لذت جنسی بسیار کمتری را تجربه می‌کنند و این مسئله ممکن است باعث تنش در روابط آنها شود.

معیارهای تشخیص اختلال فتیشیستی شامل موارد زیر است:

  • شخص به مدت حداقل ۶ ماه، تخیلات، خواسته‌ها یا رفتارهای مکرر، شدید و غیرمعمول نسبت به چیز خاصی داشته باشد. برای مثال روی قسمت خاصی از بدن و اشیاء غیرزنده تمرکز غیر‌عادی داشته باشد.
  • تخیلات، تمایلات جنسی یا رفتارهای شخص باعث ناراحتی همسرش شده باشد و یا عملکرد شغلی، اجتماعی و شخصی را مختل کرده باشد.
  • وسایلی که شخص به آن‌ها فیتیش دارد، به طور معمول برای تحریک جنسی استفاده نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال ویبراتور یا دیلدو در فیتیش کاربرد ندارند.

برای تشخیص و درمان فتیش چه زمانی و به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر علائمی را که برای فتیش در بالا به آنها اشاره کردیم، در خود می‌بینید، بهتر است که برای درمان آن به دکتر مراجعه کنید. در صورتی‌که این علائم به مدت ۶ ماه همراه شما هستند و خود شما یا شریک جنسی شما از این واقعه احساس خوبی ندارید (حتی اگر مشکلی با آن نداشته‌باشید هم فتیش نوعی بیماری محسوب می‌شود و باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید) به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

برای اینکار می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص روانپزشکی با روانشناسی در شهر مورد نظر خود با لیست بلندبالایی از دکترهایی که می‌توانند این بیماری را تشخیص دهند و یا درمان کنند، آشنا شوید.

همین حالا برای رفع مشکلات جنسی اقدام کن!

علت فتیشیسم چیست؟

اختلال فیتیش همانند دیگر انحرافات جنسی معمولاً از زمان بلوغ شروع می‌شود. اما قبل از نوجوانی‌ هم امکان ایجاد این اختلال وجود دارد. هنوز هیچ دلیلی به‌صورت قطعی برای بیماری فتیشیسم مطرح نشده است. برخی نظریه‌پردازان معتقدند فتیشیسم از تجربیات اولیه کودکی شکل می‌گیرد.

  • در آن دوره ممکن است یک شیء با شکل خاص باعث تحریک جنسی کودک شده باشد. نظریه‌پردازان دیگری معتقدند این اختلال مربوط به دوران کودکی و نوجوانی و شرطی‌شدن در زمان خودارضایی است.
  • مدل‌های مربوط به یادگیری رفتار نشان می‌دهند که کودک قربانی یا ناظر رفتارهای جنسی نامناسب می‌تواند از این رفتارها تقلید کند یا با گذشت زمان این رفتارها در ذهن او تقویت شود.
  • طبق برخی نظریه‌های روان‌شناسی ممکن است برخی افراد از تماس‌های جنسی عادی محروم شده باشند و از طریق رفتارهای غیرمعمول به دنبال رضایت جنسی باشند.
  • در‌ مورد مردانی که دچار بیماری فتیشیسم هستند، برخی روان‌شناسان معتقدند که این اختلال می‌تواند ناشی از شک و تردید در مردانگی و ترس از طردشدن و تحقیر باشد. در این حالت شخص با اعمال کنترل روی یک جسم بی‌جان احساس ناکارامدی خود را جبران می‌کند.  

فتیش از ابتدای نوجوانی شروع به شکل‌گیری می‌کند اما می‌تواند ریشه در تجربیات کودکی یا شرطی شدن در زمان خودارضایی در نوجوانی داشته باشد

تأثیر اختلال فیتیش بر افراد و روابط آنها

اختلال فتیش در یکی از زوجین تاثیر زیادی بر روی رابطه جنسی زوجین می‌گذارد. اختلال فتیشیسم در این بیماران معمولاً شرم و ناراحتی را در پی دارد. درگیری ذهنی و ترس از قضاوت می‌تواند منجر به انزوا و مشکل در یافتن شریک جنسی شود. این افراد همچنین در برقراری ارتباط صادقانه در روابط جنسی دچار مشکل می‌شوند. شرکای جنسی افرادی که دارای این اختلال هستند، ممکن است احساس ناکافی بودن یا جذاب نبودن داشته باشند. در این روابط معمولاً همسر فرد مدام نگران پیامدهای فتیش است.

اختلال در عملکرد جنسی در روابط جنسی این افراد زمانی رخ می‌دهد که شیء فتیش وجود نداشته باشد. اختلال در نعوظ یا تأخیر در انزال ممکن است زوجین را با مشکل مواجه کند و نیاز به درمان داشته باشد.

فتیش چه تاثیری بر روابط دارد؟
بیماری فتیش می‌تواند اثر مخربی بر روابط جنسی داشته باشد.

تشخیص فتیش چگونه انجام می شود؟

به نقل از thriveworks، اگر به مدت ۶ ماه این علامت را داشته‌باشید، معمولا تشخیص فتیش بر روی شما گذاشته‌می‌شود:

در صورتی‌که به بخشی از بدن و یا یک شیء،‌ که جنسی نیست و ربطی به تمایلات جنسی عادی ندارد، توجه نشان می‌دهید و با آن تحریک می‌‌شوید.

درمان بیماری فتیش چیست؟

تخیلات مربوط به فیتیش تا حدودی رایج بوده و هیچ ضرری ندارند. اما زمانی که به‌عنوان یک بیماری خود را نشان دهد و باعث ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره فرد شود، باید به فکر درمان آن بود.

شدت و فراوانی خواسته‌ها و رفتارهای شخص دارای اختلال فیتیش در طول زندگی دارای نوسان است. به همین دلیل درمان مؤثر معمولاً طولانی‌مدت است. اشکال مختلفی از درمان فتیش وجود دارد. یکی از روش‌های آن، درمان دارویی است. داروهای تجویزی به کاهش تفکر اجباری مرتبط با اختلال کمک می‌کنند. این داروها به بیمار کمک می‌کند تا بدون حواس‌پرتی از جلسات مشاوره استفاده کند.

شواهد نشان می‌دهد که ترکیب درمان دارویی و درمان رفتارشناختی در بهبود این بیماری بسیار مؤثر است. اما تحقیقات در مورد این درمان‌ها هنوز قطعی نیست. در صورتی که دارای علائم فتیشیسم هستید، حتماً باید با یک روان‌شناس حرفه‌ای مشاوره داشته باشید. روان‌شناس باتوجه‌به شدت فیتیش بهترین درمان را انتخاب می‌کند. در درمان این بیماری صبور باشید و برای رسیدن به بهترین نتیجه تمامی دستورالعمل‌ها را اجرا کنید.

شواهد نشان می‌دهد که ترکیب درمان دارویی و درمان رفتارشناختی در بهبود این بیماری بسیار مؤثر است.

۱. در درمان فیتیش از چه داروهایی استفاده می شود؟

گروهی از داروها به نام آنتی آندروژن‌ها می‌توانند سطح تستوسترون را به طور چشمگیری کاهش دهند. از این داروها اغلب در کنار سایر روش‌های درمان استفاده می‌شود. این نوع داروها میل جنسی در مردان را کاهش داده و تصاویر ذهنی را کنترل می‌کنند. داروهای هورمونی مانند مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات باعث کاهش سطح تستوسترون خون می‌شوند. داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین هم در کاهش میل جنسی مؤثرند.

۲. درمان جنسی فتیش با درمانگر جنسی یا سکس تراپیست

در اثر این اختلال، روابطه جنسی فرد دچار مشکل می‌شود. درمانگر جنسی با رویکردی آگاهانه و بدون قضاوت روان‌درمانی را آغاز می‌کند. روان‌شناس سؤالاتی در مورد تاریخچه جنسی و تأثیر روانی – اجتماعی آن می‌پرسد. سپس از این پاسخ‌ها برای ارزیابی عوامل مؤثر بر علاقه فتیشیستی و شیء پرستی استفاده می‌کند.

درمانگر باید زمینه علائم فیتیش را پیدا کرده و موقعیت‌ها و نشانه‌هایی که این علاقه را تشدید می‌کند را ارزیابی کند. سپس درمان‌های مربوط به ذهن‌آگاهی و تکنیک‌های رفتاری شروع می‌شود. در این مرحله فرد به‌تنهایی یا همراه با همسر خود باید علائم را کشف کند.

۳. چگونه اختلال فتیش را کنترل کنیم؟

روش‌های مقابله و اقدامات زیادی برای مدیریت اختلال فیتیش وجود دارد. با رعایت موارد زیر می‌توان این اختلال را تا‌حدودی مدیریت کرد.

  • با شریک خود صادقانه در مورد میل جنسی و تخیلات خود صحبت کنید.
  • برای بررسی گزینه‌های موجود و پیداکردن راه‌حل کاهش رفتارهای اجباری حتماً با یک سکس تراپیست صحبت کنید.
  • به دنبال جامعه یا گروه‌هایی باشید که از اختلال فتیش رنج می‌برند و در راستای هدایت انگیزه‌ها و تخیلات خود تلاش می‌کنند.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که اختلال فتیش همانند دیگر بیماری‌های روانی هرچه زودتر درمان شود، نتیجه آن مؤثرتر خواهد بود.
برای درمان فتیش به روانشناس مراجعه کنید.
برای درمان بیماری فیتیش باید به روان‌شناس مراجعه کنید و از دارودرمانی و رفتاردرمانی استفاده کنید.

تیم درمانی فتیش متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان این اختلال، باید یک تیم پزشکی برای شما در نظر گرفته‌شود. برای درمان اختلال فتیش معمولا یک روانشناس و یک روانپزشک همزمان با هم برای درمان اختلال شما اقدامات لازم را انجام می‌دهند. سکس تراپیست هم برای برطرف کردن این اختلال باید همکاری کند.

برای دریافت نوبت از هر یک از دکتر‌های معرفی شده، می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص روانشناسی و یا روانپزشکی در شهر مورد نظر، از لیستی که در دسترس شما قرار می‌گیرد، اولین نوبت در دسترس را دریافت کنید.

حقایقی را در مورد اختلال فتیشیسم بدانید

دررابطه‌با اختلال فتیش مطالعاتی انجام شده و آمارهای زیر به ثبت رسیده است.

  • اختلال فیتیش تقریباً فقط در مردان رخ می‌دهد.
  • تقریباً از هر ۴ مرد مبتلا به این اختلال یک نفر همجنس‌گرا است.
  • اختلال فیتیش معمولاً با دیگر بیماری‌های انحراف جنسی یا اعتیاد به سکس همراه است.
  • در زمانی که شیء فتیش وجود نداشته باشد این بیماری باعث اختلال در عملکرد جنسی می‌شود.
  • اختلال فتیشیستی معمولاً از زمان بلوغ جنسی شروع می‌شود.
  • شروع این اختلال در سنین پایین است، اما علائم ممکن است در طول زندگی بیمار ظاهر شده و پس از مدتی از بین برود.

اختلال فیتیشیسم تقریبا فقط در مردان رخ می‌دهد.

چگونه برای درمان فتیش بهترین روانشناس را پیدا کنیم؟

بیشتر افرادی که دچار بیماری فتیش می‌شوند، به دلیل خجالت یا ترس از قضاوت به دنبال درمان نیستند. اگر شما یا همسرتان دچار شیء‌پرستی یا یادگارخواهی هستید و این موضوع باعث ناراحتی یا اختلال در زندگیتان شده‌است، باید بهترین روان‌شناس در زمینه درمان فتیش را پیدا‌کنید.

برای انتخاب روان‌شناس یا روانپزشک باید دقت کنید که درمانگر مجوزهای لازم را داشته‌باشد. مراجعه به روان‌شناسی که در درمان فیتیش تجربه بالایی دارد، گزینه بهتری است.

اگر به دنبال یک روان‌شناس باتجربه و حرفه‌ای برای درمان فتیشیسم هستید، می‌توانید به لیست متخصصان در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با درمانگران هم برای شما فراهم شده‌است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زمانی که شما تنها با یک شی و یا بخشی از بدن طرف مقابل تحریک جنسی شوید که زمینه‌ی جنسی هم ندارد، به فتیش مبتلا هستید. افرادی که به این اختلال دچار هستند، به جز با چیزی که نسبت به آن فتیش دارند، با هیچ چیز دیگری احساس تحریک و لذت جنسی نمی‌کنند. معمولا در این افراد شریک جنسی احساس نادیده گرفته‌شدن می‌کند، به خصوص اگر فرد به شی طلبی و یا یادگار خواهی مبتلا باشد.
فتیش را باید درمان کنید، در غیر اینصورت می‌تواند به مرور زمان بدتر شود و مشکلات بیشتری برای شما ایجاد کند. همچنین این حالت در سنین پایین‌تر بهتر قابل درمان است. برای درمان فتیش می‌توانید از سکس تراپیست کمک بگیرید.

در روانشناسی و روانپزشکی بین اختلال و بیماری مرز باریکی وجود دارد. این دو اصطلاح با هم فرق دارند اما بیشتر مردم آنها را یک جور صدا می‌زنند و معمولا هر دو را بیماری می‌نامند. به طور کلی ممکن است که شما فتیش را بیماری صدا بزنید و در این مقاله هم ما برای راحتی شما آن را بیماری صدا زده‌ایم، اما فتیش بیماری نیست و یک اختلال است.
اختلال به معنی نوعی آشفتگی و یا بی‌نظمی است. اما بیماری به معنی ناهنجاری در بدن و یا مغز (دسته‌ی بیماری‌های روانی را توجیه می‌کند) است. اختلال فتیش نوعی آشفتگی روانی است که باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. البته توجه داشته‌باشید که این اختلال زمانی اختلال نامیده‌می‌شود که از مرزهای فانتزی جنسی و تصور عبور کرده‌باشد و به مرز عمل کردن رسیده‌باشد.

فتیش می‌تواند نسبت به اشیاء هم رخ دهد. گفتیم که نوعی فتیش وجود دارد که به یادگارخواهی معروف است. در این اختلال شخص با برخی از ابزار تحریک جنسی می‌شود و اگر آنها در سکس نباشند، نمی‌تواند به ارگاسم و در موارد شدید حتی به نعوظ برسد.
بیشترین اشیائی که افراد به آنها فتیش دارند شامل موارد ذیل است: جوراب، دستکش، چرم، کفش، دامن، پوشیدن پوشک، لباس زیر و بسیاری از موارد دیگر.

یکی دیگر از انواع فتیش‌هایی که وجود دارد، فتیش دست است. این افراد از لمس کردن دست‌ها، لیسیدن آنها و بوییدن آنها لذت می‌برند. برخی افراد هم وجود دارند که تمایل دارند که دست‌ها در دستکش پوشیده باشند که این افراد فتیش دستکش هم دارند. معمولا ناخن‌های لاک زده و انگشتان با انگشتر و یا بدون انگشتر در فتیش تاثیر دارد و شخصی که به اختلال مبتلا است، برخی موارد را به شریک جنسی خود می‌گوید که در نظر بگیرد. مثلا به او می‌گوید که انگشت‌های خود را لاک بزن! یا انگشتر در انگشتان خود بینداز! دستکش دست کن و مواردی دیگر.

این که این اختلال از نظر اسلام چه حکمی دارد، تاثیری در برطرف کردن اختلال ندارد. باید برای درمان این اختلال به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. در غیر اینصورت باید با یک اختلال دست و پنجه نرم کنید.

 

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فتیش

  1. ناشناس گفت:

    من با پوشیدن شلوار جین همراهم لذت مضاعف میبرم
    آیا این مورد هم فتیش هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی بیشتر به فانتزی نزدیک است

  2. حامدزند گفت:

    متاسفانه منم به فتیش دچارم ، من روی قسمتی از بدن پارتنرم فتیش دارم که نمیتوانم نام ببرم ، چون دور از ادب است ، با خودم خیلی مبارزه میکنم که سراغ ان نروم و به آن فکر نکنم ، چون عشقم را که همه دنیای من هست رو خیلی دوستش دارم و نمیخواهم او ذره ای اذیت شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با ایشان صحبت کنید
      در صورتیکه موجب اذیت شان نمی شود
      می توانید ادامه دهید

  3. sima گفت:

    اکر پارتنر کسی دجار این مشکل بشود بهترین عکس العمل با شخصی که فیتیش دارد چیست، یعنی اگر پارتنر مرد دچار این بیماری باشد همسرش چگونه باید با اپ برخورد کند؟

  4. متین گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون. اگر فیتیش را در نوجوانی فرد(بلوغ جنسی) ، متوجه بشویم ، چه باید کرد ؟ طوری که خودش هنوز متوجه نیست و نخاهیم با مطرح کردن مشکل، به آینده و روابط جنسی اش آسیبی برسد ..