فوت فتیش چیست؟ علائم و نحوه درمان بیماری فتیشیسم پا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فوت فتیش یا کشش جنسی به پاها یکی از رایج‌ترین فانتزی‌‌های جنسی است. در بیماری فتیشیسم پا، فرد با دیدن، بو یا لمس کردن پا تحریک شده و احساس رضایت جنسی می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

فوت فتیش چیست؟ علائم و نحوه درمان بیماری فتیشیسم پا

علائم و علت فوت فتیش چیست؟ آیا اختلال فتیش پا درمان دارد؟ آیا می‌توان فوت فیتیش را کنترل کرد؟ فوت فتیش نوعی از اختلال فتیش است که در آن فرد برای تحریک جنسی و ارگاسم وابستگی شدیدی به پا دارد. فیتیش‌ها نوعی از انحراف جنسی به حساب می‌آیند. البته به این معنی نیست که اگر پای همسرتان برای شما جذابیت دارد، دچار فوت فیتیش هستید. بلکه زمانی‌که این علاقه به پا تبدیل به یک وابستگی بیمار‌گونه شود، اختلال فتیش پا به وجود می‌آید. اما چه زمانی فیتیش پا به یک اختلال تبدیل شده و نیاز به درمان دارد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا در مورد این اختلال جنسی توضیحاتی را ارائه دهیم.

اگر شما یا همسرتان به اختلال فوت فتیش دچار هستید و رابطه‌ی شما از این موضوع آسیب دیده‌است، حتماً باید با یک روان‌شناس یا روانپزشک مجربی مشاوره داشته باشید. درمانگر با استفاده از متدهای مختلف علائم و علت این اختلال را بررسی کرده و درمان را آغاز می‌کند. برای مشاوره با روان‌شانسان می‌توانید به لیست پزشکان در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر نوبت‌دهی غیرحضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با بهترین روان‎‌شناسان و روان‌پزشکان کشور وجود دارد.

فوت فتیش یا اختلال روانی فتیش پا چیست؟

اصطلاح فوق فتیش را زیاد شنیده‌ایم اما شاید برای شما هم این سؤال ایجاد شده باشد که فوت فتیش یعنی چه؟ ابتدا بهتر است با معنای فتیش آشنا شویم. زمانی که شخص با یک شیء خاص یا قسمتی از بدن تحریک‌شده و تخیلات جنسی او افزایش یابد، شخص به فتیش مبتلا است.

معنی کلمه فوت فتیش به انگلیسی (Foot Fetish) به فارسی فتیش پا است. فیتیش پا یا پودوفیلیا زیرمجموعه‌ای از این انواع انحرافات جنسی است که ممکن است شخص از طریق کف پا، ران، انگشتان، جوراب، کفش و یا حتی بوی پا تحریک شده و به لذت جنسی برسد.  

افراد مبتلا به پودوفیلیا علاقه جنسی به پا دارند. آن‌ها لذت جنسی را فقط از پا می‌گیرند و بخش ضروری ارضای جنسی برای این افراد، پا است. این نوع اختلال یکی از رایج‌ترین انواع فیتیش است. طبق تحقیقات روی افراد مبتلا به فتیشیسم تقریباً ۵۰% از موارد فتیش مربوط به اختلال فوت فیتیش است.

افرادی که دچار اختلال روانی فوت فتیش هستند، به پا وابستگی بسیار شدیدی دارند. این افراد بدون فیتیش پا نمی‌توانند به لذت جنسی برسند و رابطه جنسی آن‌ها دچار اختلال می‌شود. در این حالت هم روحیه خود شخص و هم همسرش آسیب دیده و ممکن است اعتمادبه‌نفس آن‌ها کاهش یابد. اختلال روانی فوت فیتیش با این شدت، حتماً باید توسط روان‌شناس درمان شود.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

فوت فتیش چقدر شایع است؟

دستیابی به آمار دقیق دررابطه‌با اختلالات جنسی کمی دشوار است. در مطالعه‌ای محققان از هزار شرکت‌کننده خواستند به علایق فتیش خود از ۱ تا ۵ امتیاز دهند. حدود ۱۰% از این افراد اعلام کردند که فتیش پا دارند. تقریبا همین تعداد به فتیش کفش اعتراف کردند. در این مطالعه تعداد مردان دچار فوت فتیش بسیار بیشتر از زنان بود.

ایا فتیش پا بیماری است؟ علاقه به پا در روانشناسی چه معنی دارد؟

گرایش فوت فتیش در روانشناسی در دسته اختلالات جنسی در نظر گرفته شده است. فتیشیسم چه بیماری است؟ فتیش زمانی است که یک شی یا قسمتی از بدن مانند پا، مچ و ساق پا، جوراب یا کفش باعث تخیلات و تمایلات جنسی در فرد شود. فتیش پا به عنوان پودوفیلیا نیز شناخته می‌شود.

علائم فوت فتیش چیست؟

بیماران مبتلا به رابطه فوت فیتیش وابستگی شدیدی به پا دارند. یکی از علائم این بیماری جستجوی آنلاین تصاویر یا فیلم‌های پورن مربوط به پا است. به این موضوع دقت داشته باشید که علاقه به پای همسرتان و جذاب بودن آن برای شما، نشانه‌ی فوت فتیش نیست.

زمانی فتیش پا به وجود می‌آید که شما برای تحریک شدن و رسیدن به ارگاسم الزاماً به دیدن، لمس، بوئیدن یا لیسیدن پا نیاز داشته باشید. این افراد در سکس احتمالاً از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • انجام ماساژ پا یا درخواست آن از شریک زندگی
  • مکیدن انگشتان پا
  • در برخی موارد، علاقه به بوی بد پا طرف مقابل
  • بوسیدن نواحی خاصی از پا
  • شستن پای یکدیگر و فیتیش مچ پا
  • انجام پدیکور برای شریک زندگی و علاقه به کف پا
  • ارسال عکس‌های پا برای شریک زندگی یا درخواست عکس
  • تحریک ناحیه تناسلی با استفاده از پا

نمی‌دونی چطور اختلال جنسی رو برطرف کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

فوت فیتیش چرا به وجود می‌ آید؟ (علت بیماری فتیش پا چیست؟)

هنوز علت فتیش پا در برخی افراد مشخص نیست. اما چند نظریه مطرح شده است که توضیح می‌دهند چرا برخی افراد به سمت پا و فوت فتیش کشیده می‌شوند:

علت فوت فتیش پاعوامل مرتبط
زیست‌شناسیبرخی از روان‌شناسان معتقدند منشأ فتیش پا می‌تواند در مغز باشد. مطالعات نشان می‌دهند که تحریک پا و اندام‌های جنسی هر دو یک ناحیه از مغز را فعال می‌کنند. انتهای سیستم عصبی به پا می‌رسد. این بخش احساسات شدیدتری را درگیر می‌کند. قلقلک، ماساژ و مالش در ناحیه پا بیشتر از نواحی دیگر احساس می‌شود.
تجربه اولین سکس با پابرخی افراد در پاسخ به ارتباطات شهوانی، یک فتیش برای خود ایجاد می‌کنند. اگر اولین تجربه سکس شخص با پا همراه باشد و از این کار لذت ببرد، مغز و بدن بین پا و لذت جنسی یک رابطه پایدار ایجاد می‌کنند و در واقع نسبت به پا شرطی می‌شود.
جنبه تحقیری فوت فیتیشازآنجایی‌که پاها پایین قرار گرفته است، برخی افراد پا را عضوی پست می‌دانند. این افراد به دلیل اختلالات روانی دوست دارند بی‌ارزش‌تر از شریک زندگی خود باشند. آن‌ها از این‌که پای شریک جنسی روی بدن آن‌ها قرار بگیرد، لذت می‌برند.
جنبه تسلط فوت فیتیشتسلیم و تسلط در رابطه جنسی برای برخی از زوج‌ها جذابیت دارد. پاها تنها بخشی از این ساختار هستند. اگر شریک زندگی‌تان فتیش پا داشته باشد، ممکن است از شما بخواهد روی او تسلط پیدا کنید. در این حالت فرد تمایل دارد پای شریک زندگی را پرستش کند. گاهی برای این افراد هیجان‌انگیز است که زیر پای همسر خود زانو بزنند.
دلایل بیماری فوت فتیش

علل گرایش مردان به پای زنان (بوسیدن پای زن نشانه چیست؟)

علاقه به بوی پای زن یا در موارد کمتر علاقه به پای پسر می‌تواند دلایل فیزیولوژیک هم داشته باشد. طی یک بررسی مشخص شد که این فتیش به دلیل ورودی حسی در مغز ممکن است اتفاق بیفتد. ویلایانور راماچاندران، عصب‌شناس، بیان کرد بخشی از مغز که حسی را که افراد از پاها دریافت و پردازش می‌کند، در کنار ناحیه‌ای است که تحریکات تناسلی را درک می‌کند، همین اتفاق ممکن است علت فتیش‌های پا در برخی افراد باشد.

علت فتیش پا چیست؟
برخی از روان‌شناسان معتقدند منشأ فتیش پا می‌تواند در مغز باشد.

درمان فوت فتیش چگونه است؟ (مشاوره درمان فوت فتیش)

برای درمان فوت فتیش همانند دیگر اختلالات انحراف جنسی باید از روش‌های دارودرمانی و رفتاردرمانی و سکس تراپی استفاده شود. سکس تراپی چیست؟ جلسه مشاوره درمانی که در آن درباره روش‌های ارتباط جنسی صحیح صحبت می‌شود. روان‌شناس در جلسات مشاوره در رابطه با نحوه رابطه جنسی و شدت علاقه فرد به پا سوالاتی می‌پرسد. ممکن است از شخص خواسته شود پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده و پس از ارزیابی پاسخ‌ها درمان شروع می‌شود.

در بیشتر روش‌های درمان اختلالات جنسی، درمانگر از داروهایی برای کاهش میل جنسی استفاده می‌کند. تجویز داروهای هورمونی برای کاهش هورمون تستوسترون یکی از راه‌های کاهش میل جنسی است. با مصرف این قرص‌ها تخیلات و انگیزه‌های فوت فیتیش در شخص کاهش پیدا کرده و راحت‌تر می‌توان جلسات مشاوره را پیش برد. با مصرف این داروهای هورمونی تمرکز شخص در حین مشاوره بیشتر شده و رفتاردرمانی بهتر جواب می‌دهد.

ممکن است، درمانگر داروهای ضدافسردگی مانند فلوکستین را تجویز کند. این داروها هم میل جنسی را کاهش می‌دهند. البته چنین داروهایی در کاهش تصورات و انگیزه‌های جنسی چندان مؤثر نیستند.

همین حالا برای رفع مشکلات جنسی اقدام کن!

انواع بیماری فتیشیسم پا کدامند؟

انواع گوناگونی از این اختلال وجود دارد. برخی افراد فقط با نگاه کردن به پاها تحریک می‌شوند. دیگران ممکن است ناخن‌های لاک زده، جواهرات، یا سایر تزئینات را جذاب بدانند. برخی دیگر در مواردی مانند ماساژ پا، رضایت جنسی را دریافت می‌کنند.

۱. فتیش بوی پا

در نوعی از اختلال پودوفیلیا شخص با بوی پا تحریک می‌شود. این افراد دچار فتیش بوی پا هستند و با بوی پا تحریک می‌شوند. این افراد نسبت به پایی که از کفش بیرون آمده و عرق کرده است، تمایل خاصی دارند و به سکس پا در این شرایط تمایل دارند.

۲. فوت فتیش جوراب

برخی از افرادی که دچار فیتیش پا هستند،ممکن است فتیش جوراب هم داشته باشند. بسیاری از این افراد علاقه خاصی به جوراب، کفش یا هرگونه اکسسوری پا دارند. ترجیحات این افراد متفاوت است. برخی جوراب ساق بلند دوست داشته و برخی دیگر می‌خواهند جوراب فقط قسمت کمی از پا را بپوشاند. ممکن است شخص با جوراب نخی تحریک شده و یا به جوراب‌های شیشه‌ای تمایل داشته باشد.

۳. تفاوت فوت فیتیش و فتیش کفش چیست؟

برخی از افراد مبتلا به فتیشیسم، پای برهنه را ترجیح می‌دهند. اما برخی دیگر ممکن است از فتیش جوراب یا فتیش کفش لذت ببرند. افراد مبتلا به فتیش کفش ممکن است با دیدن پا در کفش تحریک شوند و یا تنها خود کفش میل جنسی آن‌ها را افزایش دهد. گاهی اوقات نوع کفش هم در افراد مبتلا به فیتیش کفش مهم است. به‌عنوان‌مثال یک شخص فقط با کفش صندل یا کفش پاشنه‌بلند تحریک می‌شود. افراد دارای فیتیش کفش ممکن است موارد زیر را دوست داشته باشند:

  • خود کفش
  • دیدن کفش پوشیدن دیگران
  • استفاده از کفش در رابطه جنسی

برخی افراد مبتلا به پودوفیلیا، فوت فتیش و فتیش کفش را هم‌زمان دارند. بعضی افراد پا و کفش تمیز را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر کفش‌های کثیف یا عرق کرده را دوست دارند. برخی با پاهای بزرگ به لذت جنسی می‌رسند و برخی به پاهای کوچک تمایل دارند.

تفاوت فوت فیتیش و فتیش کفش چیست؟
افراد مبتلا به فتیش کفش ممکن است با دیدن پا در کفش تحریک شوند و یا تنها خود کفش میل جنسی آن‌ها را افزایش دهد.

خطرات و عوارض فوت فتیش چیست؟

اگر شما یا همسرتان علاقه شدیدی به سکس پا داشته و دچار اختلال فوت فتیش هستید، باید از خطرات آن آگاه باشید و موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • عفونت‌های مقاربتی: برخی از بیماری‌های مقاربتی از طریق تماس جنسی با ناحیه تناسلی منتقل می‌شوند. اما برخی از آن‌ها با تماس پوست به پوست هم قابل انتقال است. تب‌خال تناسلی و دهانی و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌توانند از طریق تماس با پوست منتقل شوند. همچنین بیماری سفلیس از طریق تماس دهانی با زخم‌ها سرایت می‌کند.
  • ایجاد برش: گاهی ناخن‌های تیز می‌تواند پوست ظریف اطراف آلت تناسلی، واژن یا مقعد را زخمی کند.

متن انگلیسی:‌ «According to the DSM-5, fetishistic disorder is a condition in which there is a persistent and repetitive use of or dependence on nonliving objects (such as undergarments or high-heeled shoes) or a highly specific focus on a body part (most often nongenital, such as feet) to reach sexual arousal.»
ترجمه فارسی:‌ «طبق DSM-5، اختلال فتیشیستی وضعیتی است که در آن استفاده مداوم و مکرر از اشیاء غیر زنده (مانند لباس زیر یا کفش پاشنه بلند) یا تمرکز بسیار خاص بر روی یک قسمت بدن (اغلب غیر تناسلی مانند پا) برای رسیدن به برانگیختگی جنسی وجود دارد.»

به نقل از سایت psychologytoday

فوت فتیش و خودارضایی

برخی افراد دچار فوت فیتیش از این علاقه برای خودارضایی استفاده می‌کنند. برای این افراد مشاهده پای برهنه یا پایی که از کفش بیرون می‌آید، تحریک‌کننده است. این افراد با دیدن عکس فوت فتیش و فیلم‌های پورن مربوط به فوت فیتیش تحریک می‌شوند.

در برخی از بیماران جنسی مشاهده شده است که شخص برای تأمین نیاز جنسی خود کفش یا جوراب اشخاص را دزدیده و با استفاده از این وسایل خود ارضایی می‌کند. فوت فتیش زمانی تبدیل به اختلال روانی می‌شود که فرد برای تحریک و رسیدن به ارگاسم، وابستگی شدید و بیمارگونه‌ای به پا داشته باشد.

علائم فوت فتیش چیست؟
برای برخی افراد مشاهده پای برهنه یا پایی که از کفش بیرون می‌آید، تحریک‌کننده است.

رابطه جنسی با وجود اختلال فوت فتیش ممکن است؟

برای افرادی که دچار فوت فیتیش هستند، پاهای برهنه بسیار بیشتر از یک بدن برهنه تحریک‌کننده است. برای این افراد پاها همان‌قدر تحریک کننده هستند که دیدن اندام‌های جنسی برای سایر مردها تحریک کننده است. اگر همسر شما دچار فیتیش پا است و با این موضوع مشکلی ندارید، رابطه شما بیشتر حول محور پا خواهد بود.

فردی که فتیش پا دارد، علاقه زیادی به سکس پا دارند و با لیس زدن پاها، بوییدن پا و انگشتان پا، قراردادن پای همسر روی بدن خود و تحریک آلت تناسلی با پا به لذت جنسی می‌رسد. این افراد به معنی واقعی کلمه پا را پرستش می‌کنند و ممکن است در سکس به استفاده از کفش، جوراب یا بستن پاها تمایل داشته باشند.

اگر همسر شما دچار اختلال فوت فیتیش است و به سکس پا علاقه دارد، این موضوع می‌تواند آسیب جدی به رابطه جنسی‌تان وارد کند. در این شرایط حتماً باید با یک روان‌شناس صحبت کنید و از همسر خود بخواهید با یک روان‌شناس باتجربه مشاوره داشته باشد. اگر از بیان این موضوع خجالت می‌کشید، می‌توانید مشاوره آنلاین یا تلفنی با روان‌شناس را امتحان کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با درمانگر وجود دارد.

عوارض لیسیدن پا چیست؟

هر نوع عفونت پوستی که باعث ایجاد ضایعات یا برجستگی‌های پوستی شود، می‌تواند از طریق تماس پوست با پوست انتقال یابد. عفونت‌های قارچی که بیشتر در پای ورزشکاران دیده می‌شود، جزء این نوع عفونت‌ها است.

با افراد دارای فتیش پا چطور برخورد کنیم؟

اگر همسرتان علاقه خاصی به پا پیدا کرده است و در رابطه جنسی به پا تمایل دارد، باید نحوه مواجهه با او را بدانید و سؤالاتی را از او بپرسید. از‌این‌رو به نکات زیر دقت کنید:

۱. گوش کنید و سؤال بپرسید

وقتی شخصی از علاقه خود به پا و فوت فتیش صحبت می‌کند، عموماً با واکنش مثبتی روبرو نمی‌شود. این موضوع می‌تواند پیچیدگی رابطه شما را بیشتر کند. اما در این مورد نباید صداقت همسر خود را فراموش کنید. ممکن است همسر شما تنها بگوید که پاهای شما جذاب است یا زمانی که کفش خاصی را می‌پوشید دوست دارد به شما نگاه کند.

همچنین ممکن است بعد از یک روز طولانی با پیشنهاد ماساژ پا علاقه خود را به پا نشان دهد یا در هنگام رابطه جنسی از شما بخواهد که پاهایتان را ببوسد. در این شرایط می‌توانید سؤالات زیر را از همسر خود بپرسید:

  • چه فعالیت‌هایی را بیشتر دوست داری؟
  • آیا فتیش پا تنها قسمتی از سکس محسوب می‌شود و یا به‌خاطر علاقه به پا رابطه جنسی برقرار می‌کنی؟
  • آیا تمایل داری من هم این کارها را انجام دهم؟

۲. در رابطه‌ با این علاقه تصمیم بگیرید

قبل از پاسخ به هر درخواستی، از همسرتان بخواهید تا به شما فرصت دهد. به‌خوبی در مورد این مسئله فکر کنید. اگر پا برای شما یک ناحیه ممنوعه است و نمی‌خواهید در رابطه جنسی از فوت فتیش استفاده شود، حتماً باید این موضوع را برای خودتان و همسرتان روشن کنید.

با افراد دارای فتیش پا چطور برخورد کنیم؟
اگر همسرتان علاقه خاصی به پا پیدا کرده است و در رابطه جنسی به پا تمایل دارد، باید نحوه مواجهه با او را بدانید و سؤالاتی را از او بپرسید.

چگونه در مورد فتیش پا با همسر خود صحبت کنید؟

اگر شما به فتیش پا علاقه دارید و شریک شما چنین حسی را ندارد، باید با او صادق باشید. با هم در مورد فعالیت‌های جنسی مورد علاقه‌تان صحبت کرده و سعی کنید به‌آرامی پیش بروید.

۱. صادق باشید

ممکن است در مورد مطرح‌کردن این موضوع تردید داشته باشید و بابت واکنش منفی همسر خود نگران باشید. اما بهتر است در این مورد با همسرتان صادق باشید و ترجیحات و کنجکاوی‌های خود را بیان کنید.

۲. برای هر پاسخی آماده باشید

ممکن است شریک زندگی‌تان سؤالات زیادی از شما داشته باشد. در گفتگو با او تا حد ممکن صادق باشید. دررابطه‌با علایق خود با صراحت صحبت کنید. ممکن است برخی رفتارها از نظر همسر شما خوشایند نباشند. پس باید همه چیز به‌صورت شفاف مشخص شود.

۳. شاید نیاز به درمان داشته باشید

اگر این موضوع در رابطه شما اختلال ایجاد می‌کند و همسر شما تمایلی به فوت فیتیش به عنوان فانتزی های جنسی ندارد باید با یک روان‌شناس صحبت کنید. روان‌شناس با ارزیابی رابطه و شدت علاقه شما به پا دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد. درصورتی‌که وابستگی شما به پا شدید باشد باید روش‌های درمانی را شروع کنید.

نظر مردم در مورد فوت فتیش

فوت فتیش همانند بسیاری از رفتارهای جنسی در طول سکس طبیعی است. درصورتی‌که این علاقه به رابطه ضربه‌ای وارد نکند و هر دو طرف از آن راضی باشند، مشکلی وجود ندارد. اما فوت فتیش در حالت شدید نیاز به درمان داشته و باید کنترل شود.

معمولاً نظر مردم در مورد فوت فتیش مثبت نیست و با فهمیدن این موضوع در اولین مرحله به اختلال روانی – جنسی فکر می‌کنند. همان‌طور که گفتیم رفتارهای مربوط به فیتیش پا در بسیاری از افراد طبیعی بوده و اختلال جنسی محسوب نمی‌شود.

در مورد علایق جنسیتان به پا با همسرتان صادق باشید، و اگر این علاقه بر زندگی جنسیتان تأثیر می‌گذارد، جهت درمان باید به روان‌شناس مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شاید شما یا همسرتان دچار اختلال فوت فتیش باشید و از مراجعه به درمانگر خجالت بکشید. اما بهتر است بدانید روان‌شناسان در درمان این بیماری‌های جنسی آموزش کامل دیده و تجربه درمانی دارند. برای پیداکردن بهترین روان‌شناس یا روانپزشک باید مجوزهای متخصص را بررسی کنید. بهتر است از دکتر روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرید، که در رابطه با درمان فتیش پا تجربه بالایی داشته باشد.

برای انتخاب بهترین روان‌شناسان یا روانپزشکان در زمینه درمان فوت فتیش می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم آنلاین نوبت‌دهی، امکان استفاده از مشاوره آنلاین روانپزشک و مشاوره روانشناسی تلفنی هم وجود دارد. شما می‌توانید سؤالات و نگرانی‌های خود را به‌صورت آنلاین با روان‌شناس مطرح کرده و بهترین درمان را پیدا کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معنی فوت فتیش این است که افراد مبتلا به فتیش پا یا پودوفیلی از نظر جنسی به پا علاقه دارند. آنها از پاها لذت جنسی می‌برند و ممکن است آن را بخشی ضروری از ارضای جنسی خود بدانند.

فتیشیسم پا یا در مواردی خوردن پا، برگرفته از fétiche فرانسوی و از لاتین facticius به معنای مصنوعی گرفته شده است. اساساً، فتیشیسم نسبت دادن ارزش یا قدرت ذاتی به یک شی است.

طبق نظر بیشتر علما، جایز نیست و بهتر است ترک شود.

مردانی که به پا علاقه دارند در واقع دچار نوعی اختلال فتیش هستند و بهتر است برای درمان اقدام کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فوت فتیش

  1. ناشناس گفت:

    به نظرم فیتیش بهتره درمان شه 🙄 یعنی حداقل اگه باعث میشه یه مرد یا یه زن خوب حذف شه از زندگیت 😅 خیلی مفید بود خانم دکتر

  2. مهران گفت:

    میشه کمکم کنید از نظر روانی خیلی مشکل دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      از این لینک میتونید با متخصصان روانشناسی مشورت کنید و نوبت آنلاین یا حضوری بگیرید.
      متخصص روانشناسی

  3. زهرا شریفی گفت:

    سلام وقت بخیر در مورد نوجوان پسر ۱۲ ساله که علاقه به پای خانمها داره و شروع این اختلال هست چه باید کرد تا قبل از ایجاد مشکل جدی و در همون ابتدا درمان بشه

  4. زهرا شریفی گفت:

    سلام وقت بخیر در مورد نوجوان ۱۲ ساله ای که علاقه به پای خانمها داره توش شکل میگیره چکار میشه کرد تا در ابتدای اختلال جلوی این مشکل گرفته بشه

  5. سامان گفت:

    سلام منم دچار این اختلال هستم.. همسرم مشکلی نداره و از این که من پاهاشو لیس بزنم لذتم میبره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه این اختلال در برخوردهای دیگر در اجتماع برای شما مشکل ایجاد کند. بنابراین بهتره از این لینک با متخصص روانپزشکی مشورت کنید.
      متخصص روانپزشکی

      1. یونس گفت:

        چرا الکی عیب میذاری رو مردم طرف خودش و همسرش راضی اند و آرامش دارند چرا سعی میکنید جلوی روان افراد رو بگیرید و بی جهت برای دریافت هزینه مشاوره ذهن مردم رو آشوب کنید. اونا که فیتیش دارند یا هر مسئله دیگه باید برن دنبال همسر متضادشون اگر هم ازدواجی صورت گرفته با هم ۵۰ ۵۰ کنار بیان. شما مشاوره درستی نیستی

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          در صورت رضایت طرفین مشکلی ندارد

    2. محمد گفت:

      سلام وقت بخیر
      بنده ۱۵ سالمه و دچار بیماری فوت فتیش شدم
      حتی چند باری شده که خواستم ترک کنم ولی نشده
      و متاسفانه تا الان از کسی مشاوره نگرفتم و روم نمیشه با کسی درمورد این موضوع حضوری صحبت کنم

  6. علی کامو گفت:

    با سلام
    من از دوران کودکی علاقه به پای خانم ها داشتم و با گذشت زمان و افزایش سن این علاقه در وجودم قوی تر و پیچیده تر شد. پرشم از شما این هست که بهترین متخصصین در اصفهان در رابطه با این زمینه چه کسانی هستند؟
    با تشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مشکل جنبه روانپزشکی دارد. از این لینک می تونید با انتخاب شهر محل سکونت از بهترین متخصصان روانپزشکی نوبت گرفته و برای درمان این اختلال مراجعه کنید.
      متخصص روانپزشک

  7. سپهر گفت:

    میشه کمکم کنید لطفا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      بهتره در خصوص درمان این عارضه به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.
      روانپزشک خوب

  8. ناشناس گفت:

    آیا مردی که دوست داره زنش همیشه کفش پاشنه بلند بپوشه حتی در رختخواب فوت فتیش داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه این اختلال فوت فتیش نیز بتوان نامید. در صورت داشتن این علایم میتونید با متخصص روانپزشکی از این لینک مشورت کنید.
      متخصص روانپزشک

    2. ناشناس گفت:

      بله دچار فوت فتیش شده

  9. ....... گفت:

    ولی می‌ترسه که خواهرش ببینتش و تمسخر بشه ولی وقتی سر خواهرش گرم درس یا خوابه یا دوستم رو نمیبینه دوست داره که پای خواهرش رو بو کنه. 😞

    1. سما گفت:

      سلام ،بنده دوستی دارم که دچار فیتیش پا هست. یعنی هی بهم میگه از جورابت عکس بگیر از پاهات عکس بگیر میخوام لاکاتو ببینم و …. بنده از این رفتار ها خوشم نمیاد نمیدونم چطوری بگم بهش .احساس میکنم باید به کل بزارمش کنار !! چیکار میتونم بکنم؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این موضوع میتونه یه اختلال روانپزشکی باشه. بهتره از این لینک با متخصصان روانشناسی مشورت کنید.
        متخصص روانشناسی

      2. سجاد گفت:

        دوستتون دختره؟یعنی اینکه این اختلال داخل دخترام وجود داره؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این اختلال جنسی در هر دو جنس میتونه وجود داشته باشه.

  10. ....... گفت:

    سلام ببخشیدمن یه دوستی دارم که فتیش پا داره. میگه دوست داره پای خواهرش بهش نزدیک باشه ولی بعضی مواقع از پا خواهرش بدش میاد و وقتی پاهاهای خواهرش بهش میخوره یا مس میشه یا پوستش میسوزه این فوت فتیش هستش آیا لطفا بگید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه ایشون دچار فوت فیتیش بوده و نیاز به بررسی توسط روانپزشک را دارند.

    2. محمد گفت:

      سلام وقت بخیر
      بنده ۱۵ سالمه و دچار بیماری فوت فتیش شدم
      حتی چند باری شده که خواستم ترک کنم ولی نشده
      و متاسفانه تا الان از کسی مشاوره نگرفتم و روم نمیشه با کسی درمورد این موضوع حضوری صحبت کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام محمد عزیز. هر عارضه ای که باعث آزارتان می شود قابل درمان می تواند باشد. اگر مراجعه حضوری برایتان سخت است می توانید ازمشاوره های تلفنی یا انلاین استفاده کنید
        https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychologist