تست شخصیت دیسک (DISC) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تست دیسک (disc) یکی از بهترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت شناسی است که در استخدام و ارتقای شغلی کارکنان در سازمان‌ها کاربرد زیادی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تست-دیسک

تست شخصیت دیسک (DISC) پیشروترین ابزار ارزیابی شخصیت است که هرسال بیش از ۱ میلیون نفر برای افزایش بهره‌وری در کار، کار گروهی و ارتباطات از آن استفاده می‌کنند. به دلیل استفاده آسان و فرمت کاربردی گسترده، تست شخصیت DISC یک انتخاب محبوب برای ارزیابی کارکنان است. در این مطلب از مجله سلامت دکترتو به بررسی این آزمون آنلاین می‌پردازیم.

تست دیسک (DISC) چیست؟

تست disc آنلاین یک ارزیابی شخصیتی خودآزمایی، خود نمره‌دهی است. این آزمون شامل ۲۸ سؤال است و در مورد چگونگی واکنش افراد به روش‌های قابل‌پیش‌بینی نسبت به زمان، وظایف و سایر موقعیت‌ها در خانه و محل کار است.

تست DISC با ارزیابی گرایش‌ها و ترجیحات افراد، الگوهای رفتاری آن‌ها را می‌سنجد. نتایج حاصل از نمایه DISC می‌تواند برای تحلیل نحوه رفتار آن فرد در شرایط مختلف استفاده شود.

تست شخصیت شناسی DISC چهار جنبه اصلی شخصیت افراد را اندازه‌گیری می‌کند:

  • تسلط
  • تاثیرگذاری
  • ثبات
  • وظیفه‌شناسی.

با درک این جنبه‌های مختلف شخصیتی و نحوه قرارگیری هر یک از کارکنان در نمایه شخصیتی DISC، می‌توانید از پتانسیل کامل کارکنان خود استفاده کرده و بهره‌مند شوید.

از نظر فنی تست DISC یک “آزمون” نیست زیرا پس از انجام آن، نه قبول شده و نه شکست می‌خورید. هیچ پاسخ درست یا غلط و نمره بد یا خوبی وجود ندارد. هر فردی ترکیبی از هر چهار بعد شخصیتی است و تمام ترکیب‌ها به یک اندازه ارزشمند هستند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

در تست دیسک چه مواردی بررسی نمی‌شود؟

اگرچه تست DISC دیدگاهی را در مورد تعامل فرد با محیط اطراف خود ارائه می‌دهد، اما مواردی وجود دارد که در آن اندازه‌گیری نمی‌شود. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • هوش
  • اخلاق/شخصیت
  • سطح اهداف یا انگیزه
  • وجود یا عدم وجود عزت‌نفس.

تاریخچه‌ی‌‌ تست دیسک

تست شخصیت مفهوم جدیدی نیست. کلمه “شخصیت” از کلمه لاتین “پرسونا” که به ماسک‌هایی که بازیگران در تئاترهای یونان استفاده می‌کردند و به آن‌ها پروسونا گفته می‌شد، اشاره دارد. این ماسک‌ها به تماشاگران کمک می‌کرد تا بتوانند تشخیص دهند که کدام شخصیت نقش تراژیک را بازی می‌کند، کدام شخصیت قهرمان است، کدام یک نقش طنز را بازی می‌کند و کدام شخصیت آنتاگونیست است.

اولین کاربرد ثبت شده از چهار بعد شخصیت به امپدوکلس در قرن ۵ قبل از میلاد بازمی‌گردد. بقراط در قرن چهارم قبل از میلاد معتقد بود که چهار ویژگی شخصیتی از چهار مایع درون بدن ما نشات‌گرفته می‌شود. جالینوس (قرن دوم پس از میلاد) برای توصیف چهار بعد شخصیتی انسان اصطلاحات کلریک، مالیخولیک، فلگماتیک و سنگوئین را به کار برد.

در سال ۱۹۲۸‌‌ ویلیام مارستون کتاب مشهور خود با عنوان “احساسات افراد عادی” را منتشر کرد. مارستون وکیل و روان‌شناس بود. او در اولین آزمایش پلی گراف شرکت کرد، چندین کتاب خودیاری تألیف کرد و حتی شخصیت “زن شگفت‌انگیز” را هم خلق کرد.

در سال ۱۹۵۶، والتر کلارک، روان‌شناس صنعتی، این ایده‌ها را در اولین نمایه DISC توسعه داد. کلارک “تحلیل بُردار فعالیت” را ایجاد کرد. این نمایه لیستی از ویژگی‌ها بود و بر اساس آن از مردم خواسته شده بود تا توضیحاتی را که درباره خودشان صادق است، مشخص کنند. این ارزیابی توسط کارفرمایانی که به دنبال یافتن کارکنان واجد شرایط بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

امروزه صدها ابزار ارزیابی شخصیت از جمله موارد زیر، مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • مایرز بریگز
  • تست شخصیت Big 5
  • رنگ‌ها
  • انیاگرام
  • شاخص سبک شخصیت
  • ۱۶ شخصیت
  • بیرکمن.

هر کدام از این تست‌ها دارای نقاط قوت و ضعف خاصی بوده و هر یک ویژگی‌های ارزشمندی دارند.

می‌خوای نتیجه تست شخصیت دیسک رو بدونی؟ 

همین حالا مشاوره بگیر

کاربرد تست دیسک

تست شخصیت DISC در اهداف مختلفی از جمله موارد زیر به کار گرفته می‌شود:

  • یادگیری نحوه برقراری ارتباط و تعامل بهتر با دیگران
  • فهم انگیزه‌های دیگران
  • تست دیسک برای استخدام
  • آموزش افراد برای شناخت نقاط قوت و ضعف طبیعی خود
  • درون اندیشی و رشد شخصی.

تست-دیسک-برای-استخدام
ارزیابی DISC معتبرترین و قابل‌اعتمادترین شیوه در بازار امروز است و به بیش از ۳۵ زبان بین‌المللی و به‌صورت آنلاین در دسترس است.

انجام تست دیسک چقدر زمان می برد؟

انجام آزمون آنلاین DISC زمان زیادی از شما نمی‌گیرد و تقریبا چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای اتمام آن زمان لازم دارید. دقت داشته باشید که نتیجه و تفسیر آزمون دیسک، سریعاً به شما تحویل داده نمی‌شود و نیاز به بررسی دارد. امروزه از روش‌های مفیدی برای تسریع جواب‌دهی و تفسیر استفاده می‌شود تا تفسیر تست دیسک شما سریع‌تر انجام گیرد.


عوامل تأثیرگذار بر تست دیسک

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که استرس بر نتیجه آزمون دیسک اثر منفی می‌گذارد. زمانی که شما با استرس و اضطراب تست را انجام دهید، شخصیت شما پر از تردید و در واقع شخصیتی متزلزل تفسیر می‌شود. پس لازم است زمانی آزمون آنلاین DISC خود را شروع کنید که آرامش داشته و احساس راحتی کنید.

انسان در گذر زمان، چه از نظر شخصیت و چه از نظر اخلاقی و روحی، آموزش می‌بیند و پیشرفت می‌کند. از این رو بدیهی است که نتیجه‌ی تست‌هایی که در سنین محتلف زندگی‌تان می‌دهید، متفاوت باشد.


آیا بین تست DiSC با Everything DiSC تفاوتی وجود دارد؟

بین این ابزارها شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. هر دو ابزار بر اساس تحقیقات اصلی مارستون و کلارک توسعه یافته است و هر دو از دسته‌بندی‌ها و توصیف‌کننده‌های مشابه برای توصیف چهار تیپ شخصیتی استفاده می‌کنند.

در دهه ۱۹۷۰ جان گیر شروع به توسعه متریال با استفاده از دسته‌بندی‌های DISC کرد. متریال ارزیابی او با عنوان “Everything DiSC” شناخته می‌شود و امروزه متعلق به جان ویلی و پسران است.

در سوی دیگر DISC‌‌ یک ابزار مشابه است که توسط افراد دیگر توسعه یافته است و توسط بسیاری از مربیان (مانند تونی رابینز) و سایر متخصصان به منظور ارتقاء خود‌فهمی، افزایش عملکرد تیمی و قرار دادن افراد مناسب در نقش‌های درست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا تست شخصیت دیسک روش مناسبی برای شماست؟

با متخصص مشورت کن.

تست دیسک ای سنج چیست؟

این تست در واقع نوع پیشرفته تر تست دیسک است. در این تست از سیستم نمره گذاری هوشمند چندمحوری برای بدست آوردن نتایج دقیق‌تر و درست‌تر استفاده می‌شود. تست دیسک ای سنج آنلاین، فقط نوع تیپ شخصیتی‌تان را مشخص نمی‌کند، بلکه ویژگی‌های فردی و کاری شما را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین تحلیل و نتایج نهایی این تست زودتر از تست دیسک معمولی آماده می‌شود.


تحلیل آزمون دیسک چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

تحلیل این تست، اطلاعاتی از ۴ نوع تیپ شخصیتی در اختیارتان قرار می‌دهد. در سال ۱۹۲۸، ویلیام مارستون چهار نوع تیپ شخصیتی را مشخص کرد:

  • D: قدرتمند
  • I: تأثیرگذار
  • S: ثابت
  • C: سازگار

محققان دیگر،‌‌ بر اساس ارزیابی‌های شخصیتیِ حدود ۱۰۰۰۰ نفر در یک بازه زمانی ۲۵ ساله، این چهار دسته‌بندی را به شرح زیر به‌روز کرد:

  • D: سلطه‌گر
  • I: الهام‌بخش
  • S: حامی
  • C: وظیفه‌شناس

این دسته‌بندی‌ها برای نمایش بهتر نظریه اصلی مارستون به‌روز شده‌اند و بیشتر با فرهنگ مدرن سازگار هستند. امروزه تعداد کمی از مردم تمایل دارند که خود را تحت عنوان فردی “سازگار” معرفی کنند. همچنین تیپ شخصیتی “S” لزوماً در همه شرایط ثابت نیست.

تفسیر-آزمون-disc

شخصیت انسان‌ها ترکیب منحصر به فردی از چهار تیپ شخصیتی است.

تفسیر تست disc، توصیف ساده هر یک از چهار نوع تیپ شخصیتی دیسک

هرچند تست دیسک به‌صورت آنلاین هم در دسترس است و خودتان به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید، اما تفسیر آن کار هر کسی نیست. سؤالاتی که در تست شخصیت طراحی می‌شوند هر کدام نشان‌دهنده یک ویژگی شخصیتی شما هستند. در واقع تست شخصیت فراتر از سؤالات ساده‌ای است که در ابتدی کار می‌بینید. این سؤال‌ها به هم ربط دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جواب‌های متناقص یا سرسری را تشخیص دهند. از این بدیهی است که برای تفسیر تست دیسک به کسی نیاز دارید که دانش لازم روانشناسی را داشته باشید و ساختار تست را به‌خوبی درک کرده باشد، و آن کسی نیست به جز روانشناس.

بهتر است برای انجام و تفسیر تست دیسک به روانشناس مراجعه کنید. در ادامه چهار تیپ شخصیتی تست دیسک را با هم تفسیر می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به این تست پیدا کنید.

۱. تیپ شخصیتی سلطه‌گر:

فرد مسلط هدفمند، نیرومند، دارای اراده قوی و فوق فعال است.

افراد مسلط دوست دارند وظایف خود را به‌سرعت انجام دهند و همیشه علاقه‌مند به انجام کارها، به‌ویژه کار‌های مهم و سرنوشت‌ساز هستند. آن‌ها همیشه دوست دارند حکم‌فرما باشند و در نتیجه زیردستان ضعیفی هستند. آن‌ها از انجام کار در جهت رسیدن به اهداف لذت می‌برند. افراد دارای این تیپ شخصیتی غالباً بر آینده تمرکز دارند. آن‌ها به طور طبیعی وظیفه‌گرا هستند و پس از اتمام کار در مورد چگونگی تأثیر افراد مشارکت‌کننده در کار فکر می‌کنند.

نقاط ضعف آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بی احساسی
  • اعمال فشار بیش از حد یا زورگویی
  • رک بودن بیش از حد در برابر سایر تیپ‌های شخصیتی.

آن‌ها همچنین ممکن است فکر کنند که غالباً (یا همیشه) درست می‌گویند و متقاعدکردن آن‌ها برای تغییر تصمیمشان دشوار است.


۲. تیپ شخصیتی الهام‌بخش:

شخص الهام‌بخش مشتاق، برون‌گرا، ایده‌پرداز و سرگرم‌کننده است.

شخص الهام‌بخش پرحرف است. آن‌ها از توصیف خود و متقاعدکردن دیگران لذت می‌برند. آن‌ها از بدو تولد فروشندگان ذاتی هستند. آن‌ها اجرا را دوست دارند و اغلب با استقبال افراد مواجه می‌شوند. آن‌ها علاقه‌مند به طوفان فکری و همکاری با افراد علاقه‌مندی هستند که دیدگاه خود را ارائه داده و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

نقاط ضعف آن‌ها عبارت است از:

  • زیاد صحبت می‌کنند
  • برای اتمام سریع‌تر پروژه‌ها پس از فروکش کردن شوق اولیه‌شان زیاد تلاش می‌کنند
  • تمرکز طولانی‌مدت بر یک ایده برای آن‌ها دشوار است
  • جزئیات را چالش‌برانگیز می‌دانند.
  • آن‌ها بر این باورند که جزئیات مهم هستند و برای اجرای دقیق آن‌ها تلاش می‌کنند.


۳. تیپ شخصیتی حامی:

شخص حامی صبور، سیاست‌مدار، انعطاف‌پذیر و همدل است.

فرد حامی با کمک به دیگران انرژی می‌گیرد. این افراد علاقه‌مند به مشارکت در پشت‌صحنه و دور از کانون توجهات هستند. آن‌ها باید بدانند که تنها یک نفر هستند؛ بنابراین در محیط‌های مشارکتی رشد چندانی نخواهند داشت. این افراد با انجام کارهای عملی که با انجام آن‌ها حس اطمینان را تجربه می‌کنند، انرژی می‌گیرند. برای یک فرد حامی، اعتماد همه چیز است و وقتی احساس اعتماد و قدردانی کنند، در بالاترین سطح ممکن وظایف خود را انجام می‌دهند.

از نقاط ضعف آن‌ها می‌توان به دوری از مشارکت و عدم بیان نظر خود به‌ویژه در مورد موضوعات بحث‌برانگیز اشاره کرد. از آن جایی که آن‌ها از مشارکت لذت نمی‌برند، ممکن است در جمع‌ها احساس خوبی نداشته باشند، همچنین از سردرگمی متنفرند و هنگامی که احساس کنند که با آن‌ها بدرفتاری شده است، ممکن است لج کنند و به‌شدت سرسخت شوند.


۴. تیپ شخصیتی وظیفه‌شناس:

فرد وظیفه‌شناس دقیق، درست، کامل و جامع است.

فرد وظیفه‌شناس با انجام کامل یک کار به نحو احسن انرژی می‌گیرد. آن‌ها نیازمند زمان و سکوت لازم برای تمرکز بر انجام یک کار به بهترین نحو ممکن هستند. جزئیات و اطلاعات برای آن‌ها جذاب هستند، زیرا اطلاعات قابل‌پیش‌بینی و سازگار هستند، اما افراد نه! افراد وظیفه‌شناس به طور بالقوه ساختار، نظم و فرآیند را ایجاد کرده و علاقه زیادی به برنامه‌ریزی‌های دقیقی که نتایج با کیفیتی را ایجاد کند، دارند.

در اکثر موقعیت‌ها آن‌ها قبل از اینکه ببینند چه چیزی درست است، مورد اشتباه را تشخیص می‌دهند. آن‌ها به‌ویژه در مواقع فشار و استرس، ممکن است کنترل نامناسبی بر دیگران داشته باشند. از آنجا که آن‌ها برای دستیابی به نتایج باکیفیت بالا تلاش می‌کنند، ممکن است در جزئیات دچار مشکل شوند. تلاش برای انجام بهترین خود در هر جنبه‌ای از یک کار، خواه آن کار مهم باشد یا نباشد، برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای-تست-دیسک
آزمون DISC که امروزه می‌شناسیم در نسخه‌های مختلف توسعه یافته است و بیش از ۳۵ سال است که در برنامه‌های تجاری و شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای‌‌ استفاده از تست DISC در سازمان‌ها

سازمان‌هایی که از تست DISC در فرایند استخدام و یا ارزیابی کارکنان استفاده می‌کنند، می‌توانند از بهبود در ارتباطات، مناقشات کمتر، جلسات کوتاه‌تر، درگیری کمتر، تیم‌های مؤثرتر، همکاری بیشتر، بهره‌وری بیشتر و بهبود عملکرد مالی بهره‌مند شوند.

استفاده از تست DISC در زمینه‌های زیر بسیار مفید است:

  • منابع انسانی – استخدام و مدیریت استعدادها
  • آموزش، مشاوره، مربیگری
  • تحصیلات
  • توسعه مدیران
  • توسعه تیم
  • ارتباطات شخصی.

برخی از مزایای تست دیسک عبارت‌اند از:

  • یک زبان رفتاری: DISC بر رفتار تمرکز دارد، نه احساسات. DISC یک ابزار بالینی نیست؛ بنابراین نیازی به انجام آن توسط پزشک نیست و توسط روانشناس انجام می‌شود.
  • یک زبان قابل درک: DISC از چهار بعد اصلی شخصیت استفاده می‌کند و شدت آن‌ها را تعیین می‌کند؛ بنابراین درک و به خاطر سپردن آن ساده است.
  • یک زبان جهانی: DISC احتمالا تنها زبانی است که واقعاً جهانی است.
  • یک زبان خنثی: DISC تیپ شخصیتی درست یا غلط و/یا خوب و بد ندارد. همه سبک‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند و همه آن‌ها هم منحصراً مثبت هستند.
  • یک زبان کاربردی: DISC را می‌‎توان در زندگی روزمره هم به کار برد. این تست کاربردهای عملکردی و مفیدی در روابط اجتماعی، تجاری و خانوادگی دارد و ابزاری شگفت‌انگیز برای توسعه افراد است.

به طور خلاصه، ابزار DISC روشی ساده و قابل‌اعتماد برای درک و توسعه‌ی برای این است که:

  • ارتباطات موجود در تیم خود را بهبود ببخشید.
  • دانش خود در مورد نقاط قوت و ضعفتان را افزایش دهید.
  • با نقاط قوت و ضعف اطرافیان آشنا شوید.
  • انگیزه‌های خود و دیگران را درک کنید.
  • افزایش موفقیت در استخدام و ارتقاء شغلی.
  • اثربخشی خود در تعامل با افراد را به طور چشمگیری افزایش دهید.

تست دیسک یک زبان جهانی و قابل درک برای درک و تفسیر شخصیت انسان‌هاست.

پنج‌‌ روش استفاده از تست دیسک برای استخدام

یکی از کاربردهای اصلی تست دیسک در فرایند استخدام یا ارتقاء شغلی است. در ادامه ۵ روش را عنوان خواهیم کرد که از طریق آن‌ها می‌توانید از تست دیسک در سازمان خود استفاده کنید.

۱. در فرآیند استخدام و ارتقاء کارکنان از DISC استفاده کنید.

تست DISC به‌طورکلی موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • نحوه تعامل افراد با یکدیگر
  • همکاری با یکدیگر
  • رهبری افراد و فروش به مشتریان.

 اگرچه استفاده از نمایه DISC در غربالگری قبل از استخدام توصیه نمی‌شود، اما می‌توان از آن برای بهینه‌سازی فرایند استخدام و ورود به سیستم استفاده کرد.

گاهی ممکن است روند استخدام ناعادلانه و مغرضانه باشد. هنگام استخدام افراد برای یک موقعیت شغلی، مدیران بخش استخدام اغلب دچار جهت‌گیری‌های ناخواسته می‌شوند. برای مثال بیشتر به سمت کاندیداهای مشابه خود جذب می‌شود. با آگاهی از سبک DISC‌‌ خود می‌توانید با این جهت‌گیری‌های شخصی مقابله کنید.

اگر به‌عنوان مدیر بخش استخدام، سبک شخصیت DISC خود را بشناسید، می‌توانید متوجه شوید که ممکن است در چه مواقعی نسبت به فردی با سبک شخصیتی مشابه شما، یا فردی با سبک دیگر، دچار جهت‌گیری شوید.

همچنین برای درک تیپ شخصیتی تیم خود با استفاده از DISC، می‌توانید سؤالاتی را مطرح کنید که به شما کمک کند تا جایگاه متقاضی کار را در ساختار تیم تعیین کنید.با استفاده از این تست همچنین می‌توانید نحوه تعامل افراد جدید با دیگران در تیم را مشخص کنید.


۲. از نتایج تست DISC برای تنظیم ارتباطات استفاده کنید.

در سازمان خود می‌توانید از تست شخصیت DISC برای تنظیم ارتباط خود با کارکنان مختلف استفاده کنید. با آگاهی از تیپ DISC خود و اعضای تیمتان، می‌توانید روش ارتباطی خود را برای بهبود ارتباطات درون تیمی تطبیق دهید. در نتیجه، تیم شما احساس ارزشمندی خواهد کرد. بر طبق مطالعات کارکنانی که در کار احساس ارزشمندی می‌کنند در انجام وظایف خود عملکرد بهتری دارند.

باتوجه‌به نمایه DISC، اگر یکی از اعضای تیمتان دارای تیپ شخصیتی سلطه‌گر است، ارتباط مستقیم و مختصر می‌تواند مؤثرترین شیوه ارتباطی با او باشد. یا یک کارمند با تیپ شخصیتی تأثیرگذار ممکن است ارتباطات جذاب و محاوره‌ای را ترجیح دهد.

شیوه‌های ارتباط با افراد مختلف، متفاوت است. اگر از تیپ شخصیتی خود و تیمتان آگاهی پیدا کنید، می‌توانید با آگاهی‌بخشی به تیم خود در مورد شیوه مناسب ارتباط با شما و همچنین تنظیم سبک ارتباطی خود متناسب با آنچه برای برقراری ارتباط با کارکنان مناسب است، ارتباطات درون تیم خود را بهبود ببخشید.


۳. افزایش بهره‌وری و کارایی تیم با DISC

افزایش بهره‌وری و کارایی تیم برای موفقیت تیم‌های موجود در محل کارتان یک امر مهم است. با آگاهی از تفسیر آزمون‌ DISC تک‌تک اعضای تیم، می‌توانید در راستای بهبود بازده کسب‌وکار به تیمتان کمک کنید.

گروه‌بندی افراد با خلق و خوهای متفاوت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پویایی تیم شود و این امر به نوبه خود می‌تواند بر بهره‌وری تیم تأثیر بگذارد. بهره‌گیری از تست شخصیت DISC به شما این امکان را می‌دهد تا از بدفهمی، ارتباط نادرست و درگیری‌های شخصیتی در تیم خود جلوگیری کنید.

با درک شخصیت و شیوه کار هر یک از اعضای تیم، می‌توانید تعیین کنید که نحوه همکاری آن‌ها با دیگر اعضای تیم چگونه خواهد بود.

همچنین تست DISC به شما این امکان را می‌دهد که اعضایی از تیم که ممکن است دارای سبک‌های شخصیتی متضاد باشند را شناسایی کنید. در ادامه می‌توانید کارکنان را در مورد بهترین روش همکاری گروهی راهنمایی کنید.

همچنین نمایه DISC می‌تواند هنگام پیاده‌سازی ساختار تیم مفید باشد. اگرچه نمی‌توان از DISC‌‌ برای انتخاب مدیران استفاده کرد، اما می‌توان از آن برای یافتن مؤثرترین روش مدیریتی و آموزش به رهبران تیم‌ها استفاده کرد. نمایه Everything DISC یک ابزار مؤثر برای کمک به مدیران به منظور درک رفتارهای مدیریتی خود و نحوه تأثیر آن‌ها بر موفقیت تیمشان است.


۴. از تست شخصیت DISC برای پیشرفت کارکنان استفاده کنید.

اغلب کارکنان برای توسعه شخصی در محیط کار ارزش قائل هستند. بر اساس گزارشی، اگر بر روی یادگیری کارکنان سرمایه‌گذاری شود، ۹۴% از آن‌ها برای مدت‌زمان بیشتری در شرکت خواهند ماند.

می‌توانید از تست شخصیت DISC برای پیشرفت شخصی و حرفه‌ای کارکنان خود استفاده کنید. می‌توان از تست شخصیت DISC برای کمک به کارکنان به منظور درک خود و ویژگی‌های شخصیتی‌شان استفاده کرد. بعد از اینکه آن‌ها سبک شخصیتی خود را درک کردند، می‌توانید به آن‌ها در یادگیری استراتژی‌هایی برای بهبود تعاملات و عملکرد خود در محل کار کمک کنید.


۵. بر اساس تفسیر DISC، به کارکنان انگیزه دهید.

مشارکت کارکنان باید برای سازمان شما اولویت داشته باشد. شرکت‌هایی که کارکنان آن‌ها به معنای واقعی انگیزه دارند و باانگیزه کامل در مسئولیت خود مشغول به کار هستند، بیشترین احتمال موفقیت را دارند. به جزء پاداش‌های مالی، روش‌های زیادی برای ایجاد انگیزه در کارکنان وجود دارد. با درک تیپ‌های شخصیتی disc کارکنان خود، می‌توانید روش‌های انگیزشی مختلف را برای کمک به افزایش میزان مشارکت در کار و بهبود رضایت شغلی را پیاده‌سازی کنید.

می‌توانید از نمایه شخصیتی DISC برای یادگیری ویژگی‌های شخصیتی کارکنان خود استفاده کنید. هنگامی که با ویژگی‌های غالب آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید برای استفاده از نقاط قوت خاص آن‌ها، روش‌های انگیزشی خود را سفارشی‌سازی کنید.

به‌عنوان‌مثال، کارکنانی با سبک شخصیتی وظیفه‌شناسی تمایل به حفظ کیفیت و دقت در کار خود دارند؛ بنابراین می‌توانید برای این دسته از کارکنان اهدافی را تعیین کنید که بر اساس تیپ شخصیتی‌شان تمایل دارند به آنها دست پیدا کنند. به این صورت کارمند شمت به آن چیزی که می‌خواهد دست می‌یابد و در این حین شما را هم به هدفتان می‌رساند.

کارکنانی با تیپ شخصیتی تاثیرگذار ممکن است بیشتر با شناخت اجتماعی، فعالیت‌های گروهی و برقراری روابط، انگیزه کار پیدا کنند؛ بنابراین، ممکن است این دسته از کارکنان نسبت به تقدیر و تمجید، یا سازماندهی یک رویداد اجتماعی برای سایر اعضای تیم، واکنش مثبتی نشان دهند.

هیچ کمپین انگیزشی برای همه‌ی کارکنان پاسخگو نخواهد بود. به همین دلیل است که با استفاده از این تست، می‌توانید درک کامل‌تری از کارکنان خود داشته و کمپین‌های انگیزشی متناسب با سبک‌های شخصیتی مختلف را پیاده‌سازی کنید.

به طور خلاصه، تست disc رایگان می‌تواند به شما در پرورش و رشد کارکنان، توسعه کاری و افزایش سطح عملکردشان کمک کند. با درک شیوه‌های شخصیتی کارکنان خود، می‌توانید محل کار خود را با روش‌های مختلف بهینه کنید.

disc-test-for-teams

با قرار دادن افراد با تیپ‌های شخصیتی مناسب در کنار هم می‌توانید بهترین نتیجه را از کار تیمی گرفت.

فواید و مزایای استفاده از تست دیسک برای کارمندان و افراد

در سراسر جهان از DISC‌‌ در بسیاری از سازمان‌ها، از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ گرفته تا سازمان‌های غیرانتفاعی و مشاغل کوچک استفاده می‌شود. دلیل آن بسیار ساده است: آزمون DiSC به ایجاد روابط کاری قوی‌‌تر و مؤثرتر کمک می‌کنند.

در ادامه مزایای استفاده از تست دیسک در سازمان‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱. افزایش خودآگاهی

تغییرات سازنده با خودشناسی آغاز می‌شود. تست دیسک به شما نشان می‌دهد که:

  • چگونه به تعارضات واکنش نشان می‌دهید.
  • چه چیزی انگیزه شما را بالا می‌برد.
  • شما را تحت فشار قرار می‌دهد.
  • چگونه مشکلات را حل می‌کنید.

۲. بهبود کار گروهی

تیم‌ها جایی هستند که در محیط کار مدرن، کارها در قالب آن‌ها انجام می‌شود. تست DiSC‌‌ به شما می‌آموزد که چگونه ارتباط و درک متقابل بین اعضای تیم را بهبود ببخشید.


۳. تضادها و مناقشات سازنده‌‌تر

تست DiSC می‌تواند تضادها را به تمرینی مثبت و سازنده تبدیل کنند که به سازمان کمک می‌کند تا باقدرت روبه‌جلو حرکت کنید.


۴. توسعه‌ی مهارت‌های فروش قوی‌تر

آزمون‌های DiSC می‌توانند به بهبود اثربخشی شما در موقعیت‌های فروش کمک کنند. درک و سازگاری با سبک شخصیتی مشتریان به منظور ارتباط در سطح انسانی و دیدن یکدیگر مهم و ضروری است.


۵. مدیریت مؤثر

اگر مدیران شرایط و سبک‌کار ترجیحی کارکنان و سایر اعضای تیم را درک کنند، به طور طبیعی می‌توانند مدیریت مؤثرتری داشته باشند.


۶. آموزش بدون قضاوت

هیچ فردی دوست ندارد قضاوت شود. آزمون DiSC با ارائه اطلاعات غیر قابل قضاوت به مربیان و کارآموزان برای آموزش مؤثرتر، بازده آموزش کارکنان را بالا می‌برد و باعث توسعه فردی بهتر کارمندان می‌شود.


سخن حرف آخر

تست دیسک یکی از بهترین و متداول‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی است. بیشترین و موثرترین کاربرد این تست در سازمان‌ها و ارگان‌ها است. کارفرماها می‌توانند با توجه به نتایج تست دیسک متقاضیان کار، به استخدام کارکنان خود بپردازند.

برای انجام و تفسیر تست دیسک بهتر است به روانشناس مراجعه کنید. البته اگر می‌خواهید در شرکت یا سازمان این تست را اجرا کنید باید از کمک روانشناس سازمانی استفاده کنید. برای پیدا کردن بهترین دکتر روانشناس بررای انجام و تفسیر تست دیسک سری به وب‌سایت دکترتو بزنید. در دکترتو علاوه بر سیستم نوبت‌دهی غیرحضوری می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی هم استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(1از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن