همه چیز درباره نیش زنبور و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نیش زنبور می‌تواند عوارض بسیاری برای هر فرد داشته باشد، اما فواید آن هم کم نیست. زنبورها انواع مختلفی دارند که در شرایط خطرناک برای دفاع از خود با نیش زدن از خود محافظت می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
نیش زنبور

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

نیش زنبور را چقدر جدی می‌دانید؟ زنبورها را موجوداتی خطرناک می‌دانید؟ تا چه اندازه درباره روش‌های مقابله با علائم نیش زدن زنبور آشنا هستید؟ با ما همراه شوید تا پاسخ این سوالات را برایتان شرح دهیم.

زنبورهای ماده (زنبورهای کارگر و ملکه) تنها زنبورهایی هستند که می‌توانند نیش بزنند. زنبور ملکه دارای نیش خاردار اما نرم‌تری است و در صورت نیاز می‌تواند موجودات دارای پوست را چندین بار نیش بزند. در بیشتر موارد، نیش زنبور فقط آزاردهنده است و درمان خانگی تنها چیزی است که برای کاهش درد لازم است. اما اگر به نیش زنبور آلرژی دارید یا بارها مورد نیش زدگی قرار گرفته‌اید، ممکن است نیاز به درمان اضطراری داشته باشید.

نیش زنبور می‌تواند واکنش‌های مختلفی ایجاد کند؛ از درد و احساس ناراحتی موقت گرفته تا یک واکنش آلرژیک شدید. اما داشتن یک نوع واکنش هم به این معنی نیست که هر بار که مورد گزیدگی قرار گرفتید همان واکنش را نشان خواهید داد یا اینکه واکنش بعدی لزوما شدیدتر خواهد بود.

در صورتی که نیاز به مشاوره با یک پزشک متخصص برای رفع این مشکل دارید می‌توانید به کمک دکترتو مناسب‌ترین پزشک را برای خود بیابید.

چرا زنبور نیش می زند؟ – علت نیش زدن زنبور

زنبورها حشرات بی‌ضرری هستند مگر اینکه احساس خطر کنند. زنبورها از نیش خود برای دفاع از خود و محافظت از کندو استفاده می‌کنند. یک زنبور شما را نیش می‌زند اگر او را اذیت کنید. همچنین یک زنبور می‌تواند شما را نیش بزند اگر شما او را به طرق زیر آزار دهید:

  • ضربه زدن به زنبور یا تلاش برای گرفتن آن
  • پا گذاشتن روی زنبور عسل
  • ایجاد مزاحمت برای کندو یا لانه زنبور
در برخی موارد نیش زنبور کشنده خواهد بود.
در برخی موارد نیش زنبور کشنده خواهد بود.

چه چیزی در نیش زنبور است؟

زهر زنبور عسل حاوی هیستامین، پپتید گرانول‌کننده ماست سل، ملیتین، فسفولیپاز A2، هیالورونیداز و اسید فسفاتاز است. سه پروتئین موجود در زهر زنبور عسل که آلرژن‌های مهمی هستند عبارتند از فسفولیپاز A2، هیالورونیداز و اسید فسفاتاز.

آیا نیش زنبور عسل کشنده است؟

نیس زنبور همانند علائم مار گزیدگی خطرناک نیست. اما نیش زنبور منجر به شوک آنافیلاکتیک و مرگ ناگهانی می‌شود. بنابراین لازم است بیمارانی که دچار نیش زدگی زنبور عسل می‌شوند سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کرده و درمان‌های مناسب برای پیشگیری از عوارض احتمالی را دریافت کنند.

چه موقع زنبور عسل نیش می زند؟

به طور کلی، حشراتی مانند زنبور تهاجمی نیستند و فقط برای دفاع از خود نیش می‌زنند. در بیشتر موارد، یک زنبور در شرایطی که احساس خطر و ناامنی کند نیش می‌زند. این اتفاق ممکن است شامل ضربه زدن و حمله بردن به کندوی آن‌ها یا اقدام برای ضربه زدن به زنبور باشد.

انواع زنبور و نیش هر کدام

به طور کلی یک کلنی زنبور عسل معمولاً از سه نوع زنبور بالغ تشکیل شده است: زنبور کارگر، زنبور نر و یک ملکه.

چندین هزار زنبور کارگر در لانه‌سازی، جمع‌آوری غذا و پرورش نوزادان همکاری می‌کنند و هر عضو وظیفه مشخصی دارد. حدود ۲۰۰۰۰ نوع زنبور وجود دارد و تنها ۸ گونه آن عسل تولید می‌کنند. در این بین نیش زنبور عسل خاردار و نیش زنبور گاوی صاف است.

علائم حساسیت به نیش زنبور

علائم حساسیت به نیش زنبور شامل موارد زیر است:

  • واکنش آلرژیک شدید و شوک آنافیلاکسی (آنافیلاکسی چیست؟)
  • واکنش‌های پوستی از جمله کهیر و خارش و برافروختگی یا رنگ پریدگی پوست: برای تشخیص علت کهیر زدن بدن حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • دشواری در تنفس
  • تورم گلو و زبان
  • نبض ضعیف و تند
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • سرگیجه یا غش
  • از دست دادن هوشیاری

به نیش زنبور حساسیت داری؟

همین الان با یک متخصص مشورت کن.

فایده نیش زنبور – نیش زنبور عسل برای چی خوبه؟

زهر زنبور عسل به طور سنتی برای درمان بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم استفاده می‌شود. با این حال، زهر زنبور عسل به عنوان یک مکمل در درمان اختلالات عصبی، آسم و بیماری‌های عفونی مانند مالاریا نیز معرفی شده است.

درمان نیش زنبور

از کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین برای کاهش قرمزی، خارش یا تورم استفاده کنید. اگر خارش یا تورم آزاردهنده است، یک آنتی هیستامین خوراکی حاوی دیفن هیدرامین (دیفن هیدرامین برای چیست؟) (بنادریل) یا کلرفنیرامین مصرف کرده و از خاراندن ناحیه نیش خودداری کنید.

متن انگلیسی:
If a bee sting occurred on an arm or leg, a person can try elevating the limb to reduce swelling
ترجمه متن:
اگر نیش زدگی زنبور روی دست یا پا اتفاق افتاده باشد، فرد می‌تواند برای کاهش تورم آن اندام را بالا نگه دارد.

medicalnewstoday

داروی حساسیت به نیش زنبور عسل

برای حساسیت پوستی چی خوبه؟ اگر به نیش زنبور آلرژی دارید، پزشک احتمالاً یک اتوانژکتور اورژانسی اپی نفرین (EpiPen یا Auvi-Q ) را تجویز می‌کند. شما باید آن را همیشه همراه خود داشته باشید. اتوانژکتور یک سرنگ ترکیبی و سوزن مخفی است که با فشار دادن به ران، یک دوز دارو را تزریق می‌کند.

آمپول حساسیت به نیش زنبور عسل

دستگاه تزریق خودکار اپی نفرین آمپولی در دسترس است که هر فرد دارای سابقه حساسیت می‌تواند همیشه همراه خود داشته باشد. این آمپول را بلافاضله بعد از نیش زدن و احساس حساسیت سریعا تزریق کنید.

قرص برای نیش زنبور

اگر خارش یا تورم ناشی از این اتفاق برای شما آزاردهنده است، یک آنتی هیستامین خوراکی حاوی دیفن هیدرامین (بنادریل) یا کلرفنیرامین مصرف کنید. علاوه‌بر این از خاراندن ناحیه نیش خودداری کنید چرا که اینکار باعث تشدید خارش و تورم شده و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

پماد برای نیش زنبور

از جمله پمادهای مناسب برای نیش زنبور می‌توان کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین برای کاهش قرمزی، خارش یا تورم را نام برد.

درمان نیش زنبورهای گاوی

در صورت امکان، برداشتن نیش و انجام درمان‌های اضافی از جمله کنترل درد، استفاده از کمپرس خنک و در صورت نیاز تجویز آنتی هیستامین در این شرایط توصیه می‌شود.

دنبال بهترین درمان برای حساسیت به نیش زنبور هستی؟ با پزشک مشورت کن.

اقدامات پس از نیش زدن زنبور

نیش را با چیزی مثل موچین یا هر ابزار مشابهی بیرون بکشید یا ناخن را روی آن بکشید تا خارج شود. سپس آن نقطه را بشویید و از یک کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید. اگر درد و تورم شدیدی وجود داشته باشد، داروهای مسکن بدون نسخه (مانند پاراستامول) یا یک آنتی هیستامین ممکن است کمی درد را تسکین دهند. پس سریعا این داروها را مصرف کنید.

متن انگلیسی:
Bees leave a barbed stinger behind after they sting, along with part of their digestive and nervous system. However, wasps and hornets have a smooth stinger. This means they do not lose it when they sting someone. If treating a wasp or hornet sting, inspect the site of the sting to ensure there is nothing left in the skin. Then, thoroughly wash the area with soap and water
ترجمه متن:
زنبورها بعد از نیش زدن یک بخشی از سیستم گوارشی و عصبی خود را به جای می‌گذارند. با این حال، زنبورها و هورنت‌ها نیش نرمی دارند. این بدان معناست که وقتی کسی را نیش می‌زنند آن را از دست نمی‌دهند. اگر در حال درمان نیش زنبور یا هورنت هستید، محل نیش را بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی در پوست باقی نمانده است. سپس ناحیه مورد نظر را با آب و صابون به طور کامل بشویید.

medicalnewstoday

برای ورم نیش زنبور چه کنیم؟ – از بین بردن ورم نیش زنبور

می‌توانید پس از نیش زدن زنبور، از کرم یا قرص هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین برای کاهش قرمزی، خارش یا تورم استفاده کنید. همچنین از آنتی هیستامین خوراکی حاوی دیفن هیدرامین (بنادریل) یا کلرفنیرامین نیز برای کاهش تورم می‌توانید استفاده کنید.

درمان خارش نیش زنبور

خارش را با کمپرس سرد و با مصرف کرم و داروی خوراکی می‌توانید کنترل کرده و کاهش دهید. کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین و نیز آنتی هیستامین خوراکی حاوی دیفن هیدرامین (بنادریل) یا کلرفنیرامین می‌توانند خارش شما را تسکین دهند.

درمان‌های ساده و در دسترس زیادی برای نیش زنبور وجود دارد.
درمان‌های ساده و در دسترس زیادی برای نیش زنبور وجود دارد.

رفع درد نیش زنبور

مراحل زیر ممکن است به کاهش تورم و خارش ناشی از نیش زدن زنبور که اغلب با واکنش‌های موضعی شدیدتر مرتبط است کمک کند:

  • اگر می توانید، نیش را در اسرع وقت بیرون بکشید.
  • ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون بشویید.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • در صورت نیاز یک مسکن بدون نسخه مصرف کنید.

در آوردن نیش زنبور

دو راه اصلی برای بیرون کشیدن نیش وجود دارد:

  • خراشیدن ناخن با یک شی مانند کارت اعتباری روی محل
  • گرفتن نیش و بیرون کشیدن آن

درمان های خانگی نیش زنبور

اگر زنبور نیش زد، با آرامش نیش را بردارید، محل را بشویید و از یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. درمان‌های خانگی می‌توانند کمک کنند، اما در صورت وجود علائم آنافیلاکسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید. ما درمان‌های پزشکی سنتی نیش زنبور عسل، روش‌های رایج برای تسکین علائم خفیف‌تر نیش در خانه و نحوه تشخیص واکنش آلرژیک را شرح می‌دهیم.

انواع روش درمانیشرح هر روش
درمان با یخیخ را به مدت ۲۰ دقیقه به صورت غیر مستقیم روی جای نیش قرار دهید. از تماس مستقیم یخ با پوست جلوگیری کنید.
درمان با عسلعسل به بهبود زخم و پیشگیری از عفونت کمک می‌کند. در این روش مقدار کمی عسل را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و با یک باند شل روی آن را به مدت یک ساعت بپوشانید.
درمان با جوش شیرین۱ قاشق چایخوری آب را با مقدار کافی جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
خمیر را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس شست‌وشو دهید.
درمان با خمیر دندانمانند جوش شیرین، اعتقاد بر این است که خمیردندان سم را بیرون می‌کشد. همچنین گفته می‌شود که نعناع یک اثر خنک و آرام‌بخش دارند.
کافی است کمی خمیردندان را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پاک کنید.
درمان با سرکه سیبسرکه سیب زهر زنبور را خنثی، از عفونت جلوگیری و التهاب را کاهش می‌دهد.
محل نیش زنبورتان را حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در سرکه سیب رقیق خیس کنید. همچنین می‌توانید باند یا پارچه‌ای را در سرکه خیس کنید و سپس آن را روی محل نیش بزنید. اگر باعث تحریک شد، این کار را متوقف کنید.
انواع روش درمان خانگی نیش زنبور

درمان سریع نیش زنبورهای عسل

سریع‌ترین راه درمان نیش زنبور عسل این است که از خارش محل نیش زده شده جلوگیری کنید. سپس خیلی سریع مواردی که پیش از این توضیح داده‌ایم از قبیل مصرف کرم‌ها، لوسیون و داروها را جدی بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

نیش زدن زنبور اتفاقی رایج و عادی است و بیشتر مردم آن را تجربه می‌کنند. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که در صورت وقوع این اتفاق آرام بمانید و احتمال هجوم بیشتر زنبور یا تعداد بیشتری از زنبورها را تا حد امکان کاهش دهید.

همچنین به کمک روش‌هایی که گفته شد به سرعت نیش را از پوست خود خارج کنید و روش‌های درمانی را شروع کنید. در صورت بروز علائم یک واکنش آلرژیک، از جمله مشکلات تنفسی، حالت تهوع و کهیر هر چه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کنید.

در صورت نیش زدن زنبور بهتر است به متخصص عمومی یا متخصص آلرژی مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص عمومی و همچنین مشاوره آنلاین دکتر متخصص آلرژی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زهر زنبور حاوی چندین مولکول فعال مانند پپتیدها و آنزیم‌هایی است که پتانسیل مفیدی در درمان التهاب و برخی از بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی مانند بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک دارند.

از جمله روش‌های درمانی خانگی نیش زنبورهای عسل می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • یخ

    • ژل آلوئه‌ورا

    • لوسیون کالامین

    • عسل

    • جوش شیرین

    • سرکه سیب

    • خمیر دندان

به طور معمول، زهر زنبور عسل سمی نیست و فقط باعث درد و تورم موضعی می‌شود. واکنش آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد نسبت به سم حساس شده و آنتی‌بادی برای آن تولید کند. هیستامین‌ها و سایر مواد در جریان خون آزاد شده و باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و در نتیجه تورم بافت‌ها می‌‌‌‌شوند.

بنزوکائین یک بی‌حس‌کننده موضعی است که اغلب در مسکن‌های موضعی استفاده می‌شود. منتول خاصیت خنک کنندگی دارد. این دو ماده در برخی آمپول‌ها ترکیب می‌شوند تا درد و خارش ناشی از نیش زدگی را تسکین دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره نیش زنبور

  1. حمید گفت:

    سلام پدرم زنبور داره همیشه کمکش میکنم قبلا حساسیت نداشتم جدیدا بدنم حساسیت پیدا کرده نسبت به نیش زنبور کهیر و خارش خیلی شدید همه جای بدنم همزمان . شکل صورتم بد جور میشه بعد از نیش . بنظرتون باید چکار کنم این حساسیت برطرف بشه ؟و دلیلش چیه که حساسیت پیدا کردم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      فورا به درمانگاه مراجعه کنید
      نیاز به هیدروکورتیزون دارید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/primary-care-physician

  2. حمید گفت:

    سلام پدرم زنبور داره همیشه برا بارگیری و کارای زنبور کمکش میکنم قبلا زنبور نیشم میزد حساسیت نداشتم جدیدا دو سه بار اخری بدنم حساسیت نشون میده کهیر زیاد خارش زیاد همه جای بدنم هم زمان .ضربان قلبم در حد دو سه دقیقه خیلی شدید میزنه و حدود نیم ساعت تا یک ساعت خارش شدید دارم وصورتم بد ریخت میشه بعد از نیش و بدلیل علاقم به زنبور دوس دارم ادامه بدم ایا راه حلی وجود داره این حساسیت کاملا رفع بشه ازم؟ ودلیلش چیه که بدنم یدفعه ای حساسیت نشون میده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به این علایم
      مستعد به شوک انافیلاکسی هم هستید
      و ممکن است بسیار خطرناک باشد
      استفاده مکرر از کورتون هم می تواند عوارض داشته باشد
      بهتر است زیر نظر متخصص آلرژی باشید

      متخصص آلرژی

  3. بهارک گفت:

    سلام اتوانژکتور از کجا میتونیم تهیه کنیم ؟ آیا داروخانه ها دارن ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی در صورت شوک انافیلاکسی و علایم شدید بلافاصله باید به نزدیکترین درمانگاه مراجعه کنید
      گاهی بسار خطرناک است

  4. ناشناس گفت:

    سلام چرا عکس زنبور عسل رو نگذاشتین.فرق زنبورعسل بازنبورزردی رو نمیدونین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از تذکر شما
      بررسی می گردد

  5. جوادی گفت:

    یک ربع پیش اتفاقی دستمو یجا گذاشتم ، یدونه زنبور گوشتخوار نیششو فرو کرد تو انگشتم ولی چون زود دستمو کشیدم کامل فرو نرفت.. الان سه تا انگشتم تا وسط دستم بی حسه .. سرکه سیب گذاشتم ولی اثر نکرد ..چیکار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به تزریق هیدروکورتیزون دارید
      از پماد مگاکورت هم می توانید استفاده کنید

  6. خلیل گفت:

    ممنون از توضیحات خوبتون موفق باشین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما

  7. علی گفت:

    سلام منو زنبور عسل نیش زده روی ابروم نیشو خارج نکردم دو سه روز گذشته و ورمش بیشتر شده چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از پماد مگاکورت استفاده کنید

  8. ارغوان گفت:

    سلام
    من دو سال پیش زنبور کمرمو نیش زد الان جاش سفت شده، انگار که یه چیزی اندازه بند انگشت زیر پوستمه، نزدیک مهره کمرم
    چیز مهمی هست به نظرتون؟
    درد همیشگی ندارم ولی گاهی دست میزنم بهش درد میگیره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حتمن باید چک شود
      احتمال ابسه یا واکنش های حساسیت وجود دارد

  9. محمد مهدی صفری گفت:

    سلام. من قبلن زنبور عسل خودم میگرفتم تا نیشم بزنه چون شنیده بودم خوبه ولی امسال دو بار زنبور منو نیش زد و هر دو بار تنگی نفس و غش کردم و کارم به بیمارستان کشید. لطفا راه حل بهم بگین.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم شوک انافیلاکسی دارید
      به هیچوجه در معرض زنبور قرار نگیرید
      بهترین کار همین است