۱۰ علامت خطر بارداری که باید حواستان به آنها باشد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم خطر در دوران بارداری می‌توانند متنوع باشند. نکته‌ی کلیدی در مواجهه با این علائم شناخت آنها و رسیدگی به موقع به علائم است. برای درمان علائم خطر در بارداری می‌توانید به دکتر زنان و دکتر مامایی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

۱۰ علامت خطر بارداری که باید حواستان به آنها باشد

بارداری یک تجربه‌ی عاطفی هیجان‌انگیز است، به خصوص اگر اولین کودک شما باشد. تمام مادران در زمان بارداری علائم و تغییرات زیادی را در بدن خود تجربه می‌کنند که بسیاری از آنها کاملا طبیعی هستند. با این وجود علائمی وجود دارند که باید در ماه‌های اولیه به آنها توجه بیشتری کنید. زیرا برخی از این علائم خطرناک هستند و سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کنند. دانستن علائم خطر بارداری به شما کمک می‌کند تا از خودتان و کودکی که در درونتان رشد می‌کند مراقبت کنید. در صورت نیاز به موقع خود را به پزشک یا مراکز درمانی برسانید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان و یا دکتر مامایی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه علائمی در بارداری خطرناک است؟ (علائم خطر بارداری)

در بارداری علائمی وجود دارند که ممکن است خطرناک باشند. با تجربه‌ی این علائم ممکن است که از خطر آنها آگاه نباشید و به آنها بی‌توجهی کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که در روند سفر بارداری شما موثر است، این است که علائم خطر را بشناسید. بدن زن در بارداری تغییرات زیادی می‌کند و ممکن است که این علائم پرخطر یا کم‌خطر باشند. بنابراین در صورت اقدام به بارداری باید هر دو گروه علائم و بیماری های دوران بارداری را بشناسید تا بتوانید با آنها برخورد درستی داشته‌باشید.

در ادامه برخی از علائم خطر بارداری را مرور می‌کنیم.

متن انگلیسی:
«Some pregnancies become high risk as they progress, while some women are at increased risk for complications even before they get pregnant for a variety of reasons.»
ترجمه متن:
«برخی از بارداری‌ها به مرور زمان با علائم خطر مواجه می‌شوند و برخی دیگر قبل از اقدام به بارداری هم در ریسک حاملگی پرخطر هستند.»

به نقل از nichd

حس می‌کنی تعداد حرکات جنینت کم شده؟

تا دیر نشده از متخصص زنان نوبت بگیر.

۱. خون ریزی در دوران بارداری خطرناک است؟

حتما می‌خواهید بدانید که چه چیزهایی باعث خونریزی در بارداری میشود!‌ در طی ۸ هفته‌ی اول بارداری که جنین در رحم کاشته می‌شود، لکه‌بینی یک علامت طبیعی است. لکه‌بینی یا مشاهده‌ی خونریزی شدید در دوران بارداری احتمالا کمی نگران‌کننده است، اما خبر خوب این است که مقدار کمی خون یا ترشحات خونی چیز قابل توجه و مهمی نیست. به عنوان مثال، اگر اخیرا رابطه‌ی جنسی برقرار کرده‌اید، به دلیل اینکه رحم در حین بارداری حساس‌تر است و کمی تحریک باعث خونریزی می‌شود. البته خونریزی در بارداری دلایل مختلفی دارد و می‌تواند نشانه‌ی مسائل جدی‌تری مانند موارد زیر باشد، اما هر زمان که خونریزی دارید، حتما به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.

هر زمان که خونریزی دارید، حتما به پزشک یا مامای خود اطلاع دهید.

۲. درد شکم و درد زیر شکم در بارداری

جنین در رحم مادر در حال رشد است و روز به روز بزرگتر می‌شود و جای بزرگتری را اشغال می‌کند. این موضوع باعث کشیدگی عضلات و رباط‌ها می‌شود. درد و ناراحتی ناشی از کشش و دور شدن رباط‌ها از یکدیگر نگران‌کننده نیست. اما اگر درد شدید، ثابت یا همراه با خونریزی و علائم دیگری باشد، خود را به مراکز درمانی و بیمارستان برسانید. در کنار درد طبیعی دوران بارداری که معمولا خفیف و قابل تحمل است، سقط جنین، حاملگی خارج رحمی یا کیست نیز می‌توانند باعث درد لگن یا درد شکم شوند.

همچنین درد زیر شکم در بارداری می‌تواند علل بسیار متنوعی داشته باشد. درد زیر شکم در بارداری معمولا طبیعی و علت آن رشد جنین و انقباضات رحمی است. اما این درد گاهی نشان‌دهنده عفونت، سقط جنین، حامگلی خارج رحمی یا زایمان زودرس است. درد زیر شکم در بارداری را نباید نادیده بگیرید و علائمتان حتما باید توسط متخصص زنان بررسی شود.

کمر درد در اوایل بارداری خطرناک است؟

کمر درد می‌تواند یکی از عوارض و شکایت‌های معمول دوران بارداری باشد. اما اگر به مدت دو هفته و یا بیشتر به این کمر درد دچار شوید و درد آن زیاد باشد یا تحمل آن از توان شما خارج باشد، باید به دکتر مراجعه کنید. در چنین مواردی ممکن است که آسیب‌هایی به کمر شما وارد شده‌باشد. همچنین بیشتر کمر درد در هفته‌های آخر بارداری دیده‌می‌شود و نمی‌توان گفت که در هفته‌های اول بارداری هم دیده‌می‌شود.

همچنین ممکن است دچار درد سیاتیک در بارداری شوید. درد سیاتیک در بارداری علاوه بر کمردرد باعث پادرد، ضعف در کنترل مثانه و بی‌حسی پاها می‌شود. علت آن تغییرات هورمونی و فشار رحم روی عصب سیاتیک است. برخی درمان‌های خانگی، پیاده‌روی و ورزش‌های کششی می‌توانند موثر باشند. 

درد شکم و درد زیر شکم در بارداری
درد و ناراحتی ناشی از کشش و دور شدن رباط‌ها از یکدیگر نگران‌کننده نیست. اما اگر درد شدید، ثابت یا همراه با خونریزی و علائم دیگری باشد، خود را به مراکز درمانی و بیمارستان برسانید.

۳. تورم دست و صورت (ورم پا در بارداری خطرناک است؟)

طی بارداری همه چیز بزرگتر می‌شود و کمی تورم قابل انتظار است. اما به دست و صورت خود دقت کنید. هر گونه پف‌کردن غیرطبیعی در صورت و هرگونه تورم بیش‌از‌حد در دستان می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به مسمومیت بارداری یا همان مسمومیت بارداری باشد که از علائم خطر در بارداری است. ورم پا در بارداری تا حدی نرمال است و می‌تواند منجر به پادرد در بارداری شود، اما به ورم شدید و تورم ناگهانی در مچ پا توجه داشته باشید. تشخیص زودرس پره اکلامپسی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد و انجام بررسی‌های لازم مهم است.

در بارداری به علت افزایش پروژسترون عروق پا گشاد می‌شوند و افزایش حجم خون باعث کند شدن جریان خون در پاها می‌شود. به همین دلیل شانس ایجاد ترومبوز ورید عمقی پا افزایش می‌یابد. در این شرایط خون لخته می‌شود. لخته گاهی به سمت مغز و ریه حرکت می‌کند. این موضوع باعث سردرد و تنگی نفس می‌شود. همچنین می‌تواند تهدیدکننده‌ی جان مادر و جنین باشد و یکی از علائم خطر مهم در بارداری به حساب می‌آید. بنابراین در صورت مشاهده‌ی تورم غیرعادی، با پزشک خود تماس بگیرید.

تورم غیرعادی می‌تواند نشانه‌ی فشار خون بالا در بارداری یا ترومبوز ورید عمقی پا باشد. در صورت مشاهده‌ی تورم غیرعادی، با پزشک خود تماس بگیرید.

۴. افزایش وزن سریع (آیا اضافه وزن در بارداری خطرناک است؟)

در مورد افزایش وزن استرس نداشته‌باشید. اما به این نکته توجه کنید که افزایش وزن بیش از ۱/۸ کیلوگرم (چهار پوند) در هفته، می‌تواند از دیگر نشانه‌های پره اکلامپسی یا ابتلا به دیابت بارداری باشد. گاهی نیز افزایش وزن می‌تواند از علائم بارداری دوقلو باشد.

افزایش وزن بیش از ۱/۸ کیلوگرم در هفته، می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به دیابت بارداری باشد.

آیا اضافه وزن در بارداری خطرناک است
افزایش وزن بیش از ۱/۸ کیلوگرم (چهار پوند) در هفته، می‌تواند از دیگر نشانه‌های پره اکلامپسی یا ابتلا به دیابت بارداری باشد.

۵. ایا خارش بدن در بارداری خطرناک است؟

یکی دیگر از علائم بارداری که اغلب آزاردهنده است ولی خطر بزرگی برای مادر و نوزاد محسوب نمی‌شود، خارش بدن در بارداری است. کشیده‌شدن و خشکی پوست ممکن است باعث ایجاد خارش شود. اما اگر خارش فراوان دارید، یا خارش شدیدتر از حد طبیعی است، با پزشک خود صحبت کنید. انجام آزمایشات ویژه‌ای برای رد کردن کلستاز حاملگی (یک اختلال کبدی که می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند زایمان زودرس و مرده‌زایی شود) ممکن است لازم باشد.

۶. درد و انقباضاتی که آرام نمی شود

برخی مادران پس از هفته ۳۷ بارداری، انقباضاتی را در رحم و شکم خود احساس می‌کنند که این انقباضات بدون درد و نامنظم هستند و در سه ماهه‌ی سوم بیشتر احساس می‌شوند. این انقباضات به معنای آماده‌سازی بدن برای زایمان است و گاهی به علت کم‌آبی بدن نیز ایجاد می‌شوند و نگران‌کننده نیستند. انقباضات واقعی در زمان زایمان قوی‌تر می‌شوند، دوام بیشتری دارند و ریتمیک هستند. اگر انقباضات رحمی را زودتر از ۳۷ هفته احساس کردید یا انقباضات بیشتر از ۴ بار در ساعت تکرار می‌شوند و با استراحت و مصرف آب کافی از بین نمی‌روند، برای متوقف کردن روند زایمان زودرس باید سریعا به بیمارستان بروید.

آیا دچار کمر درد و شکم دردی شده‌اید که از بین نمی‌رود؟ حتما با دکترتان تماس بگیرید. پزشکتان اطمینان حاصل می‌کند که این درد و انقباضات قسمت طبیعی حاملگی است یا نشانه‌ی عفونت کلیه،‌ عفونت مثانه، کیست، سقط جنین یا زایمان زودرس است.

انقباضات رحمی زودتر از ۳۷ هفته، یا انقباضاتی با بیش‌تر از ۴ بار تکرار در یک ساعت که با استراحت و مصرف آب کافی از بین نروند، می تواند نشانه زایمان زودرس باشد!

تاری دید و سر درد
تاری دید بارداری می‌تواند از علائم خطر باشد.

۷. تاری دید و سر درد

شاید این اتفاق را تجربه کرده‌باشید، زمانی که خیلی سریع از خواب بیدار شده‌اید یا در حالی‌که نشسته‌اید سریع از جای خود بلند می‌شوید و می‌ایستید، دچار سرگیجه طبیعی بارداری می‌شوید. اما تاری دیدی که پایدار باشد یا به همراه علائم دیگری مانند تورم اندام‌ها، درد شکم، سردرد یا افزایش سریع وزن باشد، می‌تواند نشانه‌ی پره اکلامپسی یا دیابت حاملگی باشد که هر دو این بیماری‌ها علائم خطر بارداری هستند و نیاز به درمان فوری دارند.

تاری دید پایدار همراه با تورم اندام‌ها، درد شکم، سردرد یا افزایش سریع وزن می‌تواند نشانه‌ی پره اکلامپسی یا دیابت حاملگی باشد.

۸. تب

بارداری باعث می‌شود بدن نسبت به میکروب‌های آنفولانزا و سرماخوردگی آسیب‌پذیرتر شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تمام زنان باردار در سه ماهه اول واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. تعدادی ویروس مانند سیتومگالوویروس (CMV شایع‌ترین علت ناشنوایی مادرزادی)، توکسوپلاسما و پاروویروس و برخی بیماری‌ها مانند ذات‌الریه و آنفولانزا می‌توانند باعث تب شود که تشخیص این بیماری‌ها مهم است. به طور کلی هر نوع تب با درد در در بارداری علامت خطر مهمی است و باید جدی گرفته شود. اگر تب بالاتر از ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد یا بیش از ۲۴ تا ۳۶ ساعت طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی هر نوع تب با درد در در بارداری علامت خطر مهمی است و باید جدی گرفته شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان و یا دکتر مامایی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۹. کاهش حرکات جنین از علائم مردن جنین در شکم

حرکات جنین از ۱۷ و ۱۸ هفته به بعد احساس می‌شود. حدود ۲۴ هفتگی متوجه می‌شوید که فرزندتان در طول روز ساکت است و در شب فعال‌تر می‌شود. آیا شما نیز لگد زدن کودکتان را احساس می‌کنید؟ ۲ بار در روز به مدت ۵ دقیقه دراز بکشید و تعداد حرکات کودک درون شکمتان را در ذهنتان به خاطر بسپارید یا تعداد حرکاتش را در جایی علامت بزنید. اگر حرکات کودک بسیار منظم است این اطمینان را به شما می‌دهیم که همه چیز درست است.

اما اگر متوجه تغییر در الگوهای لگد‌زدن کودکتان شدید، خوراکی شیرین یا یک لیوان آب یخ یا آب پرتقال را امتحان کنید زیرا تغییرات دمایی یا افت قند خون باعث کاهش حرکات جنین می‌شود. کمتر از ۵ ضربه در مدت نیم ساعت می‌تواند علامت خطری برای بارداری و سلامت جنین باشد. معاینه توسط پزشک باعث می‌شود آسوده‌خاطر باشید. کمتر از ۵ ضربه در مدت نیم ساعت می‌تواند علامت خطری برای بارداری و علائم جنین مرده در شکم باشد.

۱۰. آبریزش و ترشحات از واژن

در آبریزش، مقدار متوسط مایعات خروجی از واژن از میزان ترشحات طبیعی بارداری بسیار بیشتر است. وجود آبریزش در سه ماهه دوم به معنای باز شدن زودهنگام دهانه رحم است که می‌تواند باعث سقط جنین شود. احساس مرطوب بودن یا خیس شدن و خروج مایع در ناحیه واژن، می‌تواند به معنای پاره‌شدن کیسه‌ی آب نیز باشد که اگر چنین است و هنوز زایمان نکرده‌اید، به احتمال زیاد ظرف ۲۴ ساعت آینده زایمان خواهید‌کرد. پس در صورت تجربه‌ی آبریزش که علامت خطر مهمی در بارداری است و می‌تواند باعث عفونت و زایمان زودرس شود، به پزشک خود مراجعه کنید.

وجود آبریزش در سه ماهه دوم به معنای باز شدن زودهنگام دهانه رحم است که می‌تواند باعث سقط جنین شود.

خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی و عفونت‌های ادراری در بارداری افزایش می‌یابد. از نشانه‌ی بیماری‌های مقاربتی می‌توان سوزش ادرار، تکرر ادرار، افزایش ترشحات واژن، پنیری بودن ترشحات، ترشحات کف‌آلود و بوی بد واژن را نام برد. این عفونت‌ها به دلیل ایجاد خطر برای جنین باید درمان شود. در صورت مشاهده‌ی چنین ترشحاتی خجالتی نباشید و موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید
کرونا و بارداری از شکایت‌های شایع ۲-۳ سال اخیر هستند.

آیا زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هستند؟  

هم‌اکنون برای پی‌بردن به اثرات بیماری کووید-۱۹  زنان باردار پژوهش‌هایی در حال انجام است. داده‌ها محدود هستند، اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار نسبت به جمعیت عمومی بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری قرار دارند. اگرچه، به دلیل تغییرات جسمی و سیستم ایمنی در زنان باردار، می‌دانیم که آنها می‌توانند به‌دلیل برخی عفونت‌های تنفسی، به‌سختی بیمار شوند. بنابراین بسیار مهم است که زنان باردار از اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ استفاده کنند و علائم احتمالی (از جمله تب، سرفه یا مشکل در تنفس) را به پزشک گزارش دهند.

آیا کرونا می تواند از مادر باردار به نوزاد متولد نشده (جنین) یا نوزاد تازه متولد شده، منتقل شود؟

ما هنوز نمی‌دانیم که آیا یک زن باردار مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند ویروس را در دوران بارداری یا حین زایمان به جنین یا نوزاد خود منتقل کند یا خیر. تا‌کنون این ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر یافت نشده‌است.

تشخیص علت ایجاد علائم خطرناک در بارداری
درد بارداری می‌تواند از شکایت‌های شایع و یا از علائم خطر باشد.

تشخیص علت ایجاد علائم خطرناک در بارداری چگونه انجام می شود؟

متناسب با علامت خطری که زن باردار تجربه می‌کند، برای مدیریت آنها تصمیم‌های مختلفی گرفته می‌شود. مثلا اگر زن با خونریزی واژینال مراجعه کند، برای بررسی خونریزی واژینال باید بررسی شود که خون از کجاست و مقدار آن چقدر است. همچنین دهانه‌ی رحم باز شده‌است یا نه! از طرفی جنین در حال سقط شدن است؟ بنابراین روش‌های تشخیصی زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، یا ممکن است که مورد استفاده قرار بگیرند:

  • معاینه
  • شنیدن صدای قلب جنین
  • بررسی حرکت‌های جنین
  • بررسی انقباضات رحمی
  • NST
  • بررسی علائم حیاتی مادر مانند فشار خون و نبض، تب و تنفس
  • اقدامات دیگر مانند سونوگرافی و مواردی که ممکن است ضروری باشد.

علائم سقط جنین داری؟ همین الان مشاوره بگیر.

درمان علائم خطرناک بارداری چیست؟

بسته به علامتی که مادر تجربه می‌کند، برای درمان آن روش‌های مختلفی در نظرگرفته می‌شوند. همچنین شرایط مادر و سن بارداری نیز در تصمیم‌گیری موثر است. اگر مادر در اواخر بارداری باشد، برای او زایمان و خاتمه‌ی بارداری در نظر گرفته می‌شود. اما اگر در هفته‌های اول باشد، روش‌های حمایتی و درمان علایم خطر در نظر گرفته می‌شوند.

آیا می توان از بروز علائم خطرناک در بارداری پیشگیری کرد؟

خیلی از علائم خطر را نمی‌توان پیشگیری کرد. اما می‌توان با آشنایی با این علائم خطر، بهترین تصمیم را برای مدیریت آنها گرفت. از طرفی با شناخت علائم خطر و انتخاب بهترین روش درمانی، می‌توان برای جلوگیری از بدتر شدن آنها اقدام کرد.

  • اطمینان حاصل کنید که از مراقبت‌های قبل از تولد و رژیم غذایی سالم برخوردار هستید.
  • مکمل‌‌های آهن را قبل از اقدام به بارداری و در زمان بارداری مصرف کنید.
  • مصرف ویتامین‌های دوران بارداری را فراموش نکنید.
برخی از شکایات در حاملگی طبیعی هستند.
برای تفکیک علائم خطر از مشکلات شایع در حاملگی باید با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بارداری سفری است که می‌تواند با استرس‌ها و اضطراب‌های زیادی همراه باشد. یک مادر باردار مانند بمب ساعتی است و برای مراقبت از او باید با علائم خطر در دوران بارداری آشنا باشیم. نه تنها بهتر است که علائم خطر را بشناسیم، بلکه بهتر است که شکایت‌های معمول دوران بارداری را نیز بشناسیم و برای برطرف کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.

در صورتیکه با هر یک از علائم خطر مواجه شدید، باید به دکتر زنان و متخصص مامایی مراجعه کنید. برخی از علائم خطر اورژانسی و برخی دیگر غیراورژانسی هستند. در مواجهه با برخی از آنها باید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید و با دیدن برخی دیگر می‌توانید در اولین فرصت با دکتر مشورت کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی با هر یک از دکترهای ذکرشده، می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

جالب است بدانید که خونریزی‌های زیر ۱۲ هفته اگر در حد لکه‌بینی باشند، معمول هستند و خطری شما را تهدید نمی‌کند. این خونریزی‌ها معمولا خطرناک نیستند. اما نکته‌ای که در رابطه با خونریزی وجود دارد، این است که در مواجهه با آنها باید با دکتر مشورت کنید و سرخود برای درمان اقدامی نکنید. خونریزی می‌تواند خطرناک باشد. همچنین می‌تواند عادی باشد و خطری بارداری را تهدید نکند.

لخته خون می‌تواند در بارداری نشانه‌ی تهدید به سقط باشد. کسی که خونریزی بیشتر از لکه بینی دارد باید سریعا به دکتر زنان مراجعه کند تا برای بررسی علت خونریزی اقدامات لازم انجام شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بارداری

  1. مریم گفت:

    سلام من هفته ی ۲۵بارداری هستم این چندروزه حالت تهوع دارم صبح ها هم سرگیجه دارم طبیعیه یاخطرناکه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      ولی در صورت تکرار این علایم به پزشک تان مراجعه کنید

  2. فرانک گفت:

    سلام هفته ۲۸ بارداری هستم و دکتر به دلیل بازشدن دهاته رحم استراحت مطلق داده آیا آب خوردن زیاد خطرناک است و سنگین و فشار ایجاد میکند ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر اب زیاد هم می خورید به ارامی بخورید
      و ناگهان حجم زیادی ننوشید

  3. مریم گفت:

    سلام من هفته هفتم بارداری ام دو قطره خون مشاهده کردم نشانه چیش؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این دوران بعلت پیشرفت جنین در بافت و یا افت پروژسترون ابن علایم قابل انتظار است

  4. ناشناس گفت:

    سلام.۱۶ هفته باردارم.از صبح تا حالا سر درد و چشم درد دارم.پاهام هم خیلی ضعف میره.البته دیشب نتونستم بخوابم تا صبح.دلیلش چیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت تغییرات هورمونی وافت کلسیم قابل انتظار است
      در اسرع وقت ازمایش های لازم را بدهید

  5. M.gh گفت:

    سلام ببخشید من ۲۶ هفته هستم از صب که از خواب بیدار شدم ی درد خیلی شدیدی زیر دلم و واژنم و گرفته و این درد به ران ها کشیده میشه .انگاری باد تو دلم و
    پاهام افتاده شدید که به سختی میتونم بلند شم و راه برم خطرناک هس . در ضمن دو قلو باردارم .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر دچار افزایش ترشحات هم شدید حتمن به پزشک مراجعه کنید
      احتمال خطر وجود دارد

  6. سیدفاطمه گفت:

    من سیزده هفته ی بارداری هستم چند روز پیش یه لخته خون از بدنم اومد وبعدش ترشحات قهوه ای رنگ میاد بیرون آیا خطرناک است. سونو ام رفتم گفت سالمه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      گاهی این اتفاقات رخ می دهد
      اگر در سونو طبیعی بود نگران نباشید

  7. کمالی گفت:

    من سیزده هفته ی بارداری هستم چند روز پیش یه لخته خون از بدنم اومد وبعدش ترشحات قهوه ای رنگ میاد بیرون آیا خطرناک است. سونو ام رفتم گفت سالمه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      طبیعی است
      اگر سونو طبیعی بود نگران نباشید

  8. Helma گفت:

    خیلی خوب بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      پاس از همراهی تان

  9. ناشناس گفت:

    سلام … من الان ۲۶ هفته ام هست تو بارداری درد زیر شکم دارم مشکلی ندارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این زمان طبیعی است

      پوزش به علت تاخیر در پاسخگویی

      1. محنا گفت:

        سلام من الان ۱۸ هفته هستم تپش قلب دارم آیا خطرناکه قبل از بارداری هم تپش قلب داشتم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          اگر بطور طولانی تپش قلب دارید حتمن به پزشک مراجعه کنید
          نوار قلب و اکو الزامی است

  10. دلسا گفت:

    سلام من هفته ۳۷بارداری هستم صبح تو خواب یهو حس کردم میخوام خودمو خیس کنم زود رفتم بیرون یه مایع چسب ناک بود و کرمی لکه قهوه ای توش بود چرا؟ زیر شکمم چند دقیقه ای یبار دردم میگره الان نمیدونم چیکار کنم