علائم شپش سر چیست و چگونه شپش موی سر را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شپش سر می‌تواند علائم زیادی را ایجاد کند که یکی از آزاردهنده‌ترین آن‌ها خارش سر است. برای درمان شپش سر باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. روش‌های خانگی مانند استفاده از محلول نمک و سرکه، سرکه و یا سرکه و رزماری، آبلیمو، دم‌کرده‌ اسپند، حنا از روش‌های قدیمی و موثر برای از بین‌بردن شپش هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم شپش سر چیست و چگونه شپش سر را درمان کنیم؟

خلاصه این مطلب درباره شپش سر را در این پادکست گوش دهید:

یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد به‌ویژه افرادی که در خانواده خود کودک دارند، با آن روبه‌رو می‌شوند، شپش سر است (شپش سر به انگلیسی head lice است) . شپش سر موجوداتی ریز هستند که درمان آنها نیاز به یک پروسه طولانی دارد. اگر شما یا کودکتان دچار این مشکل شده‌اید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به شما توضیح دهیم علائم شپش سر چیست؟ چگونه می‌توان رشک سر را درمان کرد؟ چه راه‌هایی برای تشخیص آن وجود دارد؟ آیا درمان‌های خانگی کارساز هستند؟ و به طور کلی به بررسی همه چیز درباره شپش بپردازیم.

برای درمان شپش سر هیچ راهی بهتر از مراجعه به متخصص پوست نیست. برای پیداکردن بهترین دکتر پوست و مو می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

شپش سر چیست و چرا شپش میگیریم؟

شپش‌ها حشرات کوچکی هستند که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کنند و باعث ایجاد یکی از انواع بیماری های پوستی می‌شوند. آلودگی به شپش اغلب در کودکان دیده‌می‌شود و معمولا ناشی از انتقال مستقیم شپش از موی فرد آلوده به موی فرد دیگر است. شپش نشانه‌ای از عدم رعایت بهداشت شخصی یا محیط زندگی ناسالم و آلوده نیست.

همچنین شپش سر باعث انتقال بیماری‌های عفونی باکتریایی یا ویروسی نمی‌شود. داروهای زیادی برای درمان رشک سر در دسترس هستند اما نکته‌ی مهم، پیروی دقیق و پایبندی به دستورالعمل‌ها برای رهایی مو و پوست سر از شپش و تخم آن است. تعدادی از داروهای خانگی برای درمان آلودگی‌های شپش مو استفاده می‌شوند، اما شواهد بالینی برای اثربخشی آن‌ها وجود ندارد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

شپش سر چه شکلیه؟ شپش سر با چشم دیده میشود؟

رشک سر یا شپش چه شکلی است؟ شپش‌ها موجوداتی ۶ پا و بسیار ریز هستند. اما می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح هم دید. رنگ آنها معمولا سفید، خاکستری تیره یا قهوه‌ای است. برای اینکه راحت‌تر بتوانید آنها را پیدا کنید، اول پشت‌گوش و اطراف گردن را ببینید. روی موها نزدیک پوست سر باید گره‌های گرد یا بیضی‌شکل ببینید. این گره‌ها نباید با تماس انگشت به‌راحتی کنده شوند. یک راه خوب برای تشخیص شپش سر شانه کردن موهای خیس است. در این حالت بهتر می‌توانید علائم شپش سر را بررسی کنید.

شپش از چی بوجود میاد و طول عمر شپش سر چقدر است؟

پس از ۸ یا ۹ روز، تخم شپش باز می‌شود. آنچه که ظاهر می‌شود شپش نابالغی است که پوره یا شفیره نامیده می‌شود. این پوره پس از ۹ تا ۱۲ روز تبدیل به شپش بالغ می‌شود و این شپش بالغ به مدت ۳ تا ۴ هفته زندگی می‌کند.

انتقال شپش سر چگونه انجام می شود؟ شپش از کجا میاد؟

شپش می‌خزد، اما نمی‌تواند پرش یا پرواز کند. در اغلب موارد انتقال شپش از فردی به فرد دیگر، از طریق تماس مستقیم است. بنابراین، انتقال اغلب در خانواده یا در میان کودکانی که در مدرسه هنگام بازی در تماس نزدیک هستند، صورت می‌گیرد. انتقال غیرمستقیم زیاد محتمل نیست، اما شپش ممکن است از فردی به فرد دیگر توسط موارد زیر گسترش یابد:

  • کلاه و روسری
  • برس و شانه
  • لوازم جانبی مو
  • هدفون
  • بالش
  • روکش مبل و اثاثیه یا لوازم خانگی
  • حوله.

انتقال غیرمستقیم می‌تواند در میان لباس‌هایی که کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند نیز رخ دهد. به عنوان مثال، کلاه یا روسری که بر روی چوب لباسی آویزان شده یا در قفسه‌ی مدرسه گذاشته‌شده و می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای انتقال شپش‌ها باشد. حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌ها در گسترش شپش سر نقشی ندارند.

شپش سر چیست؟
شپش می‌خزد، اما نمی‌تواند پرش یا پرواز کند.

علائم شپش سر چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که علائم داشتن شپش سر چیست! ممکن است از آلودگی به شپش آگاه نباشید، با‌این‌حال، علایم شپش عبارت‌اند از:

علائم شپش در سرتوضیحات
خارش کف سرخارش در پوست سر، گردن و گوش شایع‌ترین علامت است. خارش واکنشی آلرژیک به بزاق شپش است. هنگامی‌که فرد برای اولین بار به شپش آلوده می‌شود، ممکن است دو تا شش هفته پس از آلودگی، خارش رخ ندهد.
وجود شپش بر روی پوست سرشپش ممکن است قابل مشاهده باشد اما پیدا کردن آنها دشوار است زیرا کوچک‌اند، از نور فراری هستند و به سرعت حرکت می‌کنند.
تخم شپش روی بدنه‌ مو: شپش‌ها به بدنه‌ مو می‌چسبند. تخم بازنشده‌ شپش ممکن است به سختی قابل دیدن باشد، زیرا بسیار کوچک هستند. پیدا کردن آنها در اطراف گوش و خط موی گردن راحت‌تر است. پیدا کردن تخم‌های خالی ممکن است ساده‌تر باشد؛ زیرا آنها کم‌رنگ‌تر و سبک‌تر از پوست سر هستند. با‌این‌حال حضور تخم شپش لزوما نشان‌دهنده‌ آلودگی فعال نیست.
نشانه‌های شپش سر چیست؟

۱. علائم شپش سر در زنان و مردان چیست؟

علائم شپش به‌طورکلی مشابه بوده و در همه افراد با خارش شدید و احساس غلغلک همراه است. در خانم‌ها ممکن است به علت استفاده از روسری مشترک یا مراجعه به آرایشگاه و عدم رعایت بهداشت چنین مشکلاتی ایجاد شود. اگر دچار خارش شدید هستید یا زخم‌هایی روی پوست سروگردن خود مشاهده می‌کنید، باید سریعا به متخصص مراجعه کنید تا شپش مو تشخیص داده شود.

برای بررسی وجود شپش ابتدا پشت گوش و اطراف گردن را چک کنید، موها را خیس کنید تا بهتر شپش را ببینید، شپش با کشیدن انگشت روی ریشه مو به راحتی کنده نمی‌شود.

۲. علائم شپش سر کودکان چیست؟

شپش در میان کودکانی که به مهدکودک، پیش‌دبستانی یا دبستان می‌روند، بیشتر شایع است. معمولا بچه‌ها نزدیک به هم بازی کرده و ممکن است گیره مو، برس یا کلاه یکدیگر را استفاده کنند. برای پیداکردن شپش سر در کودکان باید به دنبال آنها در پوست سر، پشت‌گوش و اطراف گردن باشید. به‌ندرت می‌توان شپش را در مژه یا ابرو پیدا کرد.

شپش بالغ را به‌راحتی نمی‌توانید پیدا کنید. باید به دنبال گره‌های چسبیده به مو در نزدیکی سر باشید. اینها شبیه به شوره سر یا خاک هستند. یکی از علائم اصلی شپش که می‌توان آن را از شوره سر تشخیص داد، این است که گره‌ها را انگشت بکشید. اگر شوره باشد، به‌راحتی میفتد. اما اگر شپش باشد، گیر می‌کند.

اگر برای بررسی علائم شپش از ذره‌بین و نور گوشی استفاده کنید، بهتر می‌توانید آنها را تشخیص دهید. اگر کودک شما خارش دارد، اما هیچ علائمی در پوست سر مشاهده نمی‌کنید، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علت خارش مشخص شود.

شپش بعد از چند روز مشخص میشود؟

حدود ۹ روز طول می‌کشد تا از تخم خارج شوند. بنابراین اگر به پوست سر نگاه کنید و هیچ شپش بالغ و چندین تخم کوچک مشاهده نکنید، احتمالاً در مراحل اولیه شپش گرفته‌اید و کمتر از ۲ هفته آنها را داشته‌اید.

با دیدن علائم شپش سر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه علائم شپش سر را مشاهده کردید، بهتر است که برای بررسی و تشخیص افتراقی این حشره از سایر مشکلات سر که علائم مشابهی دارند، به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. دکتر پوست و مو با معاینه و بررسی موهای شما به تشخیص علت خارش سر و التهاب پوست سر شما کمک می‌کند.

بعد از شپش مو، موهات ضعیف شده و دنبال متخصص مزوتراپی می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

علت شپش سر چیست و شپش چگونه به وجود میاد؟ (علت شپش سر در کودکان و بزرگسالان)

شپش سر حشره‌ای به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد یا مایل به خاکستری به اندازه‌ی دانه‌های ریز روی توت فرنگی است. این حشره از خون انسان که آن را از پوست سر بیرون می‌کشد تغذیه می‌کند. شپش ماده، ماده‌ای چسبنده تولید می‌کند که تخم‌ها را به بدنه‌ی مو می‌چسباند. هر تخم شپش تقریبا ۳ اینچ (۷.۵ سانتی‌متر) از پایه‌ مو فاصله دارد، این فاصله محیطی مناسب از نظر دمایی برای رشد تخم شپش فراهم می‌کند.

تشخیص شپش سر چگونه انجام می شود؟

استاندارد طلایی برای تشخیص آلودگی فعال شپش، شناسایی پوره یا شفیره‌ زنده و یا شپش بالغ است. دستورالعمل‌ها به بررسی موهای مرطوب که با محصولات نرم‌کننده‌ مو نرم و روان شده‌اند، توصیه می‌کنند. موی کودک را با شانه‌ دندانه‌دار (شانه‌ شپش) از پوست تا انتهای مو را به آرامی و با دقت شانه کنید. اگر هیچ شپش زنده‌ای پیدا نکردید مدتی بعد دوباره موی کودکتان را معاینه کنید.

پزشک نیز موهای کودکتان را بررسی خواهدکرد. برای پیدا کردن شپش‌ها، پزشک ممکن است از نور ویژه‌ای استفاده کند، که باعث می‌شود شپش‌ها به رنگ آبی دیده شوند. اما شناسایی شپش‌ها لزوما تشخیص آلودگی فعال را تایید نمی‌کند. شپش زنده برای زنده‌ماندن و رشد کردن نیاز به نزدیک بودن به پوست سر دارد.

شپش‌هایی که بیش از حدود ۱/۵ اینچ (۳ سانتی‌متر) از پوست سر فاصله دارند، احتمالا مرده یا تخم خالی شپش هستند. در صورت شک به شپش می‌توان برای تعیین زنده‌بودن، آن را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار داد. اگر هیچ شپش زنده‌ای وجود نداشته‌باشد، احتمالا بقایای آلودگی گذشته هستند و نه شواهدی از آلودگی فعال جدید.

تشخیص افتراقی شپش از مشکلات دیگر سر

چیزهایی که اغلب با تخم شپش اشتباه گرفته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • تخم مرده یا خالی که از آلودگی قبلی به شپش باقی‌مانده است.
  • شوره‌ سر
  • مواد باقی‌مانده از محصولات مو
  • تکه‌های موی مرده و جدا‌شده از بدنه‌ی مو
  • بافت زخم، خاک و یا مواد باقی‌مانده‌ی دیگر
  • دیگر حشرات کوچک موجود در مو.
علایم شپش چیست؟
استاندارد طلایی برای تشخیص آلودگی فعال شپش، شناسایی پوره یا شفیره‌ زنده و یا شپش بالغ است.

درمان شپش سر چگونه انجام می شود؟

زمانی‌که روی سر علائم شپش را مشاهده می‌کنیم، اولین سوال این است که پزشک به احتمال زیاد داروهایی را تجویز خواهدکرد که شپش و تخم شپش را می‌کشد. این داروها ممکن است تخم شپش که به تازگی گذاشته‌شده را نکشد. بنابراین درمان ثانویه در زمان مناسبی که پوره‌ها از تخم خارج شده‌اند اما هنوز به شپش بالغ تبدیل نشده‌اند، لازم است.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که نه روز پس از درمان اولیه زمان ایده‌آل برای درمان ثانویه است. شامپو ضد شپش و داروهای پرمترین و پریترین از بهترین داروهای غیرتجویزی برای شپش سر است.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

متن انگلیسی: «Ivermectin (Sklice) lotion kills most head lice, even just-hatched lice, with just one use.»
ترجمه فارسی: «لوسیون ایورمکتین (اسکلایس) بیشتر شپش‌های سر، حتی شپش‌هایی را که تازه بیرون آمده‌اند تنها با یک بار استفاده از بین می‌برد.»

به نقل از سایت webmd

همین حالا برای درمان ریزش موهات اقدام کن!

۱. با داروهای غیر تجویزی چگونه شپش سر را ریشه کن کنیم؟

شامپو ضد شپش شامپوهای بر پایه‌ پریترین (ترکیب شیمیایی استخراج‌شده از گل داوودی که برای شپش سمی است) هستند. قبل از استفاده از این درمان‌ها، موهای کودک را با شامپو و بدون نرم‌کننده شستشو دهید. شستشوی مو با سرکه‌ی سفید قبل از شستن شامپو ممکن است به حل‌کردن چسبی که باعث چسبیدن شپش به بدنه‌ی مو می‌شود، کمک کند سپس موهای کودک را با آب گرم بشویید. دستورالعمل‌های درج‌شده روی بسته‌بندی برای مدت زمان درمان را رعایت کنید.

یکی از داروهای غیرتجویزی قرص پرمترین است. پرمترین نسخه‌ مصنوعی از پریترین است. عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی و خارش پوست سر باشد. پریترین با مواد افزودنی: در این داروهای غیر تجویزی پریترین با مواد شیمیایی دیگری که سمیت آن افزایش‌یافته ترکیب شده‌است. عوارض جانبی ممکن است شامل خارش و قرمزی پوست سر باشد. اگر کودک به گل داودی حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید.

۲. داروهای تجویزی و درمان قطعی شپش سر

در برخی مناطق جغرافیایی، مقاومت شپش‌ها به داروهای غیرتجویزی افزایش‌یافته است. همچنین درمان با داروهای غیرتجویزی ممکن است به دلیل استفاده‌ی نادرست و عدم تکرار درمان در زمان مناسب شکست بخورد. اگر با وجود استفاده‌ صحیح از داروهای غیرتجویزی، درمان موثر نباشد، دشمن شپش چیست؟ داروهای تجویزی! پزشک ممکن است نسخه تجویزی را توصیه کند که شامل موارد زیر است:

  • بنزیل الکل: این محصول برای شپش‌ها سمی نیست اما با محروم‌کردن شپش‌ها از اکسیژن، آنها را می‌کشد. عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی و خارش پوست سر باشد. استفاده از الکل بنزیل که برای ضدعفونی کردن دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود، می‌تواند باعث تشنج و سایر واکنش‌های شدید در نوزادان تازه متولدشده شود. بنابراین، درمان شپش با الکل بنزیل در کودکان کمتر از ۶ ماه تایید نشده‌است.
  • ایورمکتین: برای افراد سن شش ماه یا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول می‌تواند برای موهای خشک استفاده شود و باید پس از ۱۰ دقیقه با آب شستشو داده شود. در این مورد، موارد مصرف دایمتیکون هم تا حدی مشابه است.
  • اسپینوزاد: برای افراد سن شش ماه یا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول می‌تواند برای موهای خشک استفاده شود و باید پس از ۱۰ دقیقه با آب گرم شستشو داده شود. اسپینوزاد می‌تواند شپش زنده و تخم شپش را بکشد و معمولا نیازی به تکرار درمان ندارد.
  • مالاتیون: در افراد بالای ۶ سال یا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامپوی دارویی بر روی موی خشک استفاده می‌شود و پس از ۸ تا ۱۲ ساعت شستشو داده می‌شود. این داروی حاوی مقدار زیادی الکل است، بنابراین نمی‌توان از سشوار مو یا در نزدیکی شعله‌ی آتش از آن استفاده کرد.

۳. درمان شپش سر کودکان چیست و شپش سر را چگونه از بین ببریم؟

مناسب‌ترین روش برای درمان رشک سر کودکان داروی شپش است. این نوع دارو عوارضی در پی داشته و تنها باید زمانی‌که از وجود شپش مطمئن هستید، آن را استفاده کنید. پس قبل از هر درمانی باید به متخصص مراجعه کنید تا از وجود شپش مطمئن شوید.

برای تسریع در روند درمان باید در کنار استفاده از دارو، شانه مخصوص نیز خریداری کنید. هر ۲ یا ۳ روز یک‌بار به مدت ۲ تا ۳ هفته از شامپوی دارویی استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که شامپو فقط باید توسط یک بزرگسال روی سر مالیده شود و به‌هیچ‌وجه کودک به‌تنهایی نباید از آن استفاده کند. برای استفاده از دارو سر را داخل روشویی بشویید. زیرا استفاده از آن داخل حمام باعث ریختن آن روی قسمت‌های دیگر بدن می‌شود.

درمان خانگی شپش سر چیست؟ (درمان شپش سر در طب سنتی)

اگر ترجیح می‌دهید برای درمان آلودگی با شپش از دارو استفاده نکنید، می‌توانید درمان‌های خانگی جایگزین را در نظر بگیرید اما شواهد بالینی برای اثربخشی چنین درمان‌هایی وجود ندارد.

۱. درمان شپش با نوشابه

یکی از باورهای غلطی که در رابطه با شپش وجود دارد این است که می‌توانید با نوشابه شپش سر را ریشه کن کنید! این مسئله از بیخ و بن اشتباه است. این خبر در سال ۲۰۱۶ بسیار همه‌گیر شد و خیلی از افرادی که با شپش سر درگیر بودند از این روش درمانی استفاده کردند. درحالیکه می‌توان رشک سر را با شامپوهای مناسب و داروهایی که برای درمان این حشره تهیه‌شده‌اند، درمان کرد، بهتر است که موهای خود را با استفاده از روش‌های اشتباه و تقلبی خراب نکنید.

بیشتر درمان‌های خانگی که از طرف اطرافیان و یا رسانه‌ها توصیه می‌شوند، درست عمل نمی‌کنند و حتی انتخاب‌های ایمنی هم نیستند. بنابراین بهترین کار و عاقلانه‌ترین تصمیم‌گیری این است که قبل از استفاده از هر روش خانگی برای درمان شپش سر، ابتدا یک مشاوره تلفنی با دکتر پوست و مو دریافت کنید و سپس روش را اجرا کنید.

درمان شپش سر با نوشابه ممکن است؟
یکی از باورهای غلطی که در رابطه با شپش وجود دارد این است که می‌توانید با نوشابه شپش سر را ریشه کن کنید!

۲. شانه کردن موهای مرطوب با شانه شپش

شانه‌کردن موهای مرطوب با شانه‌های نازک و دندانه‌دار ممکن است باعث برداشتن شپش و برخی از تخم‌ها شود. تحقیق بر اثربخشی این روش قاطع نیست. مو باید مرطوب باشد و باید چیزی برای روان‌کردن مو، مانند نرم‌کننده‌ی مو اضافه کنید. حداقل ۲ بار در هر دفعه کل مو را از پوست سر تا انتهای مو شانه کنید. این فرایند باید هر ۳ تا ۴ روز یک بار برای حداقل ۲ هفته تکرار شود تا زمانی که شپش بیشتری یافت نشود.

۳. استفاده از روغن های دشمن شپش

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که برخی از روغن‌های گیاهی طبیعی ممکن است بر روی شپش و تخم شپش اثر سمی داشته‌باشند. برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن درخت چای، روزعن رازیانه و نرولیدول می‌توانند شپش‌ها را از بین ببرند.

۴. شپش از چی بدش میاد؟ عوامل خفه کننده

تعدادی از محصولات خانگی برای درمان آلودگی شپش مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه‌ی کار آنها اینگونه است که این محصولات به موها اعمال می‌شوند و شپش و تخم‌های شپش را از هوا محروم می‌کنند. کلاهی که کل سر را بپوشاند، پوشیده می‌شود و در طول شب روی سر باید قرار گیرد. شواهد کمی از اثر بخشی این محصولات در دسترس است. محصولات مورد استفاده برای این منظور عبارت‌اند از:

  • سس مایونز
  • روغن زیتون
  • کره
  • وازلین

توجه داشته‌باشید که از محصولات قابل اشتعال، مانند نفت سفید یا بنزین، برای کشتن شپش و تخم شپش هرگز نباید استفاده شود.

۵. درمان شپش با پودر لباسشویی

شاید شنیده‌باشید که می‌گویند اگر شپش سر دارید، موهای خود را با پودر لباسشویی بشویید. آیا این جمله واقعیت دارد و می‌تواند موثر باشد؟ اینکه این روش درمانی باشد و موثر باشد، هیچ دلیل علمی ندارد و برای آن هم مطالعه‌ای انجام نشده‌است. اما این روش خانگی موثر بوده‌است و برای برخی افراد پاسخ داده‌است.

هر چند بعد از استفاده از این روش بدون شک موهای شما خشک می‌شوند. بهتر است که قبل از استفاده از این روش با دکتر مو مشورت کنید. به هر حال روش استفاده از این روش به شرح زیر است:

  • ابتدا پودر را روی سر خود بریزید و آب بزنید تا کف کند.
  • بعد از ماساژ دادن موهای خود را ۱ دقیقه رها کنید.
  • آبکشی کنید و از نرم‌کننده‌ی مو استفاده کنید تا موهای شما گره نخورد و خیلی خشک نشود.

۶. کم آب کردن بدن شپش ها

یکی دیگر از گزینه‌ها، استفاده از دستگاه دارای هوای گرم برای کم‌آب کردن بدن شپش‌ها جهت از بین بردن شپش و تخم شپش است. این دستگاه نیاز به آموزش خاصی دارد و در حال حاضر تنها در مراکز حرفه‌ای درمان شپش موجود است. از سشوار معمولی برای این کار نباید استفاده کرد چون خیلی داغ است و می‌تواند پوست سر را بسوزاند.

۷. تمیز کردن لوازم خانگی برای از بین بردن شپش سر

شپش‌ها معمولا پس از گذشت یک روز بدون تغذیه از خون پوست سر و تخم شپش بدون زندگی در درجه حرارتی در نزدیکی پوست سر، زنده نمی‌مانند. بنابراین احتمال زنده‌ماندن شپش در لوازم خانگی کم است. به عنوان یک اقدام احتیاطی، می‌توانید وسایلی را که شخص آلوده به شپش در دو روز گذشته از آنها استفاده کرده است را تمیز کنید.

۸. برای مرگ شپش ها، وسایل را در آب داغ بشویید

ملافه‌ها و لباس‌ها را در آب داغ و صابون بشویید. دمای آب باید حداقل ۱۳۰ درجه‌ی فارنهایت یا ۵۴.۴ درجه‌ی سانتیگراد باشد. سپس با حرارت زیاد خشک کنید.

۹. پاکسازی وسایل مراقبت از مو و درمان رشک مو

با این روش‌ها از موی خود مراقبت کنید:

  • شانه‌ها، برس‌ها و لوازم جانبی مو را در آب داغ و صابون تمیز کنید.
  • بسته‌بندی و مهر و موم کردن بعضی وسایل در کیسه‌های پلاستیکی و برای دو هفته شستشو نشوند.
  • جارو کردن: کف خانه و مبلمان را با جارو برقی کاملا تمیز کنید.

۱۰. نمک برای از بین بردن شپش

درمان شپش با نمک؛ از نمک برای درمان شپش سر استفاده می‌شود. می‌توانید مقداری نمک را در سرکه حل کنید و این محلول را بر روی سر خود قرار دهید. آب گرم هم به این محلول اضافه کنید. بهتر است که این روش را ۱ بار در هر ۳ روز انجام دهید.

درمان رشک سر چگونه است؟
برای درمان شپش، می‌توانید مقداری نمک را در سرکه حل کنید و این محلول را بر روی سر خود قرار دهید.

۱۱. درمان فوری شپش با سرکه

یکی از روش‌هایی که در درمان شپش سر کاربرد دارد، درمان با سرکه است. اگر به دنبال روش‌های خانگی برای درمان شپش سر هستید، می‌توانید این روش را امتحان کنید. ترکیبات مختلفی با سرکه برای رفع شپش پیشنهاد می‌شود. یک دستورالعمل این است که سرکه را با رزماری مخلوط کنید و سر را به آن آغشته کنید.

در دستورالعمل دیگری ترکیب سرکه و روغن چای پیشنهاد شده‌است. برخی افراد نیز سرکه خالص را برای درمان شپش سر پیشنهاد می‌کنند. بهتر است سرکه به مدت یک ساعت روی سر بماند و سپس شسته شود. دقت کنید که این روش نمی‌تواند به‌عنوان درمان اصلی استفاده شود.

متن انگلیسی: «Vinegar contains properties that kill and get rid of nits and lice. This mixture should be applied directly to the whole scalp.»
ترجمه فارسی:‌ «سرکه حاوی خواصی است که شپش و شپش را از بین می‌برد. این مخلوط باید مستقیماً روی کل پوست سر اعمال شود.»

به نقل از سایت tuasaude

۱۲. درمان شپش سر با جوشانده اسپند

استفاده از اسپند برای درمان شپش سر از دیرباز طرف‌دارانی داشته‌است. برخی افراد توصیه می‌کنند، حتی اگر کودک شپش مو ندارد، هرچند وقت یک‌بار این روش را انجام دهید تا از شپش جلوگیری کنید. برای انجام این روش باید یک قاشق اسپند را آسیاب کنید و با مقداری آب داغ فرصت دهید تا دم بکشد. اگر موهای بلندی دارید، مقدار اسپند را بیشتر کنید. محلول آماده‌شده را روی موها مالیده و یک کلاه روی سر خود قرار دهید. ۴۵ دقیقه بعد می‌توانید موهای خود را بشویید.

۱۳. درمان شپش سر با آبلیمو

برای انجام این روش بهتر است از آبلیموی تازه استفاده کنید. مقداری از آب آن را گرفته و روی سر بمالید. یک کلاه روی سر بگذارید و پس از دو ساعت سر خود را بشویید. آبلیمو و نمک خاصیت ضدعفونی‌کننده داشته و ترکیب آنها با هم می‌تواند تاثیر خوبی ایجاد کند. می‌توانید پس از استفاده از آبلیمو، موها را با شانه مخصوص پاک‌سازی کنید.

۱۴. درمان شپش سر با حنا

روش درمان شپش سر با حنا از گذشته تا امروز کاربرد داشته و دارد. در این روش باید حنا را با مقداری آب گرم ترکیب کرده و روی موها مالید. حدود سه ساعت باید حنا روی موها بماند تا به‌خوبی جذب شود. پس از آن موها را به‌آرامی شسته و با شانه مخصوص شپش، شانه کنید.

۱۵. درمان شپش سر با سس مایونز

برخی افراد ادعا می‌کنند که مالیدن سس مایونز به سر و گذاشتن کلاه روی آن از شب تا صبح باعث ازبین‌رفتن شپش‌ها می‌شود. پزشکان معتقدند این روش‌ها کارساز نبوده و حتما باید از درمان‌های پزشکی استفاده شود. البته انجام این روش ضرری برای سر ندارد. اگر می‌خواهید از این روش‌های خانگی استفاده کنید، در کنار آن به پزشک هم مراجعه کنید. درمان شپش سر با سس مایونز یا دیگر روش‌های خانگی نمی‌تواند به‌عنوان درمان اصلی تاثیری داشته‌باشد.

درمان رشک سر با مایونز امکان دارد؟
درمان شپش سر با سس مایونز یا دیگر روش‌های خانگی نمی‌تواند به‌عنوان درمان اصلی تاثیری داشته‌باشد.

۱۶. درمان شپش سر با شانه دندانه ریز

یکی از روش‌هایی که برای درمان شپش سر استفاده می‌شود، شانه‌های دندانه ریز هستند. دندانه‌های این نوع شانه‌ها زیاد بوده و بسیار نزدیک به هم هستند. به همین دلیل می‌توانند شپش‌ها را بیرون بکشند. البته این نکته را در نظر داشته‌باشید که شانه به‌تنهایی نمی‌تواند همه شپش‌ها را از سر بیرون بکشد. بهتر است از این روش در کنار شامپو کتوکونازول برای شپش استفاده کنید تا نتیجه بهتر مشخص شود.

۱۷. درمان شپش سر با جوش شیرین

بعد از حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه شانه زدن یا وقتی که تمام گره‌ها از روی موها خارج شد، کمی جوش شیرین را در یک کاسه کوچک بریزید و شانه را در آن فرو کنید و سپس شروع به شانه زدن به مو کنید. می‌توانید هر بار شانه را در جوش شیرین فرو کنید.

۱۸. درمان قطعی شپش سر با رنگ مو

یکی از روش‌هایی که صد دردصد جوابگو است، استفاده از رنگ مو برای از بین بردن شپش و تخم شپش است. در این حالت، مواد شیمیایی باعث خفگی این موجودات شده و به طور کلی خود و تخم آن‌ها را از بین می‌برد. اگر شرایط رنگ زدن مو را دارید، حتما این روش را امتحان کنید.

درمان سریع شپش، قویترین داروی ضد شپش خانگی چیست؟

اگر به دنبال درمان فوری شپش سر هستید، باید بدانید روش‌های خانگی معمولا به‌سرعت این مشکل را درمان نمی‌کنند. برای درمان سریع باید به متخصص مراجعه کنید تا داروهای لازم تجویز شود. دارویی به نام اسپینوساد برای افراد در تمامی سنین (به جز نوزادان کمتر از ۶ ماه) مناسب است. باید این دارو را روی موهای خشک مالید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب گرم شست. معمولا این دارو نیاز به استفاده مکرر ندارد و به‌سرعت شپش را از بین می‌برد.  

۱۸. دستگاه شپش گیر چگونه کار می کند؟

آیا دستگاه شپش گیر خوب است؟ دستگاه شپش گیر شبیه به ریش تراش و یا اپیلیدی است. این دستگاه شپش‌ها را می‌گیرد و از سر جدا می‌کند. برای خرید این دستگاه می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین و یا حضوری استفاده کنید.

تیم درمان شپش سر متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان شپش سر می‌توانید از دکتر پوست و مو و یا دکتر عمومی کمک بگیرید. هرچند توصیه می‌شود که به دکتر پوست مراجعه کنید. مخصوصا اگر موها و پوست سر شما حساس است. در خانه‌های بهداشت هم شامپوهای ضد شپش توزیع می‌شوند و می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

انواع شپش کدامند؟

شپش سر ممکن است بخش‌های مختلفی از بدن را آلوده کند. بر اساس بخش‌های مختلفی که آلوده می‌کند می‌تواند انواع مختلفی داشته‌باشد. در ادامه به این دسته‌بندی پرداخته‌ایم:

۱. شپش سر

بیشترین جایی که ممکن است شپش‌ها آلوده کنند و ایجاد عفونت کنند، سر است. در این مطلب به طور مفصل به شپش سر پرداختیم.

۲. شپش بدن

بدن افراد هم مو دارد و می‌تواند به شپش دچار شود. شپش‌ها می‌تواند لابلای موهای بدن لانه کنند و تخم گذاری کنند.

۳. شپش تناسلی یا شپش عانه

جالب است بدانید که نوعی از شپش به نام شپش ناحیه تناسلی یا شپش عانه وجود دارد که در ناحیه‌ تناسلی مرد و زن ایجاد علائمی مانند خارش و التهاب می‌کند. این عفونت یکی از انواع بیماری‌های منتقله از راه جنسی است که برای پیشگیری از آن باید سکس محافظت‌شده داشته‌باشید.

عوارض شپش سر چیست؟

اگر کودک دارای خارش پوست سر ناشی از ابتلا به این عارضه است و پوست سرش را می‌خاراند، ممکن است پوست سر زخم شود و عفونت ایجاد شود. در برخی دیگر از کودکان ممکن است راش آزاردهنده ایجاد شود. خاراندن زیاد می‌تواند عفونت باکتریایی ایجاد کند. گاهی پزشک برای عفونت پوست آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا از شدت آن کاسته شود.

شپش سر باعث ریزش مو میشود؟

رشک سر مستقیماً باعث ریزش موهای شما نمی‌شود. با این حال، ممکن است در طول یا بعد از ابتلا به شپش، مقداری آسیب و شکستگی مو را تجربه کنید. این ریزش مو معمولاً به اثرات ثانویه، از جمله خاراندن مکرر، حساسیت به شپش یا تحریک عمومی پوست سر مربوط می‌شود.

عوارض جانبی شپش سر چیست؟
رشک سر مستقیماً باعث ریزش موهای شما نمی‌شود.

عوامل خطر شپش سر کدامند؟

از آنجایی که شپش مو به طور عمده از طریق تماس مستقیم سر به سر گسترش می‌یابد، خطر انتقال آن بیشتر در میان کودکانی است که با هم بازی می‌کنند یا به مدرسه می‌روند. در ایالات متحده، موارد شپش بیشتر در مهد کودک و مدرسه رخ می‌دهد.

شپش سر در بارداری ضرر دارد؟

در صورت عدم درمان شپش هیچ خطری برای فرد باردار یا حاملگی وجود ندارد. اما بهتر است که از روش‌های دارویی یا خانگی برای از بین بردن سریع‌تر آن استفاده شود تا فرد در دوران شیردهی به مشکل برنخورد.

اطلاعات بیشتر درباره شپش سر

در این بخش به بررسی سوالات بیشتر در این باره می‌پردازیم. شپش سر بیشتر از طریق تماس مستقیم با موهای فرد آلوده پخش می‌شود. انتشار از طریق تماس با اشیاء بی‌جان و وسایل شخصی ممکن است رخ دهد اما بسیار غیر معمول است. پاهای رشک سر به طور ویژه برای نگه داشتن موهای انسان سازگار شده‌اند.

آیا شپش خود به خود به وجود می آید؟

خیر، از طریق ارتباط با فرد آلوده به آن ایجاد می‌شود. اگرچه احتمال بسیار کمی وجود دارد که شما بتوانید شپش را از یک جسم بی‌جان مانند برس یا روبالشی بگیرید، اما تقریباً در تمام موارد، شپش از طریق تماس مستقیم سر به سر با فردی که آلوده شده است رخ می‌دهد.

از کجا بفهمیم شپش درمان شده؟

به طور کلی، اگر سه هفته پس از درمان هیچ حشره خزنده زنده مشاهده نشد، می‌توان تصور کرد که آنها از بین رفته‌اند. اگر تخم‌ها زنده بودند تا آن زمان از تخم بیرون می‌آمدند. نیش‌ها و پوسته آنها ممکن است برای مدتی در مو باقی بمانند اما قابل دوام نیستند.

شپش سیاه چیست؟

هنگامی که شپش به بزرگسالی می‌رسد، رنگ آنها در پاسخ به محیط اطرافشان تیره می‌شود. کسانی که موهای بلوند یا قهوه‌ای روشن دارند بیشتر احتمال دارد که شپش بالغ برنزه یا قهوه‌ای روشن داشته باشند.

شپش سیاه چیست؟
هنگامی که شپش به بزرگسالی می‌رسد، رنگ آنها در پاسخ به محیط اطرافشان تیره می‌شود.

رشک سر چیست؟ آیا رشک مرده باعث خارش سر میشود؟

رشک نام دیگر شپش است. شپش که مرده باشد نمی‌تواند در سر احساس حساسیت یا خارش ایجاد کند. با این حال ممکن است افراد نسبت به تخم آن‌ها یا جای نیش باقی مانده این احساس را تجربه کنند.

تخم شپش چگونه است؟ شپش از چه راهی وارد سر میشود؟

تخم شپش چه شکلیه؟ شپش تازه متولد شده یا تخم شپش نیت گفته می‌شود. نیت‌ها تخم‌های شپش هستند که توسط رشک سر ماده بالغ در پایه ساقه مو نزدیک‌ترین نقطه به پوست سر گذاشته می‌شوند. نیت‌ها محکم به ساقه مو چسبیده و بیضی شکل و بسیار کوچک (به اندازه یک گره در نخ) هستند و به سختی دیده می‌شوند. شپش از راه تماس با سر فرد آلوده وارد موها می‌شود.

شپش سر خون دارد؟

رشک سر برای تغذیه از خون برای حفظ حیات، پوست سر را گاز می‌گیرد به همین داخل بدن آن خون دارد. این نیش‌ها می‌توانند زخم‌های کوچکی ایجاد کنند که ممکن است خونریزی کند. باز هم، بهترین مکان برای بررسی پشت گوش و پشت گردن است.

پیشگیری از شپش سر امکان پذیر است؟

جلوگیری از گسترش شپش در میان کودکان در مراکز مراقبت از کودکان و مدارس دشوار است، زیرا تماس‌ها و ارتباطات بسیار نزدیکی وجود دارد و احتمال انتقال غیرمستقیم از وسایل شخصی کم است. با‌این‌حال، معمولا آویزان کردن لباس‌های کودکان بر روی چوب لباسی به صورت جداگانه از لباس‌های دیگر کودکان و عدم استفاده از شانه، برس، کلاه و روسری مشترک در پیشگیری از گسترش شپش می‌تواند مفید باشد. نگرانی در مورد انتقال شپش دلیل خوبی برای استفاده نکردن از کلاه ایمنی در هنگام ورزش و دوچرخه‌سواری نیست.

متن انگلیسی:‌ «Avoid head-to-head (hair-to-hair) contact during play and other activities at home, school, and elsewhere (sports activities, playground, slumber parties, camp).»
ترجمه فارسی:‌ «از تماس سر به سر (مو به مو) در طول بازی و سایر فعالیت‌ها در خانه، مدرسه و جاهای دیگر (فعالیت‌های ورزشی، زمین بازی، مهمانی‌ها، کمپ) خودداری کنید.»

به نقل از سایت cdc
شپش خون دارد؟
رشک سر برای تغذیه از خون برای حفظ حیات، پوست سر را گاز می‌گیرد به همین داخل بدن آن خون دارد.

باورهای غلط در مورد شپش سر

چندین باور غلط در مورد شپش مو وجود دارد که هیچ‌یک از آنها درست نیست. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین باورهای غلط را ذکر می‌کنیم.

  • تنها افرادی که بهداشت ضعیفی دارند، به شپش مبتلا می‌شوند. این باور غلط بوده و هر شخصی ممکن است درگیر شپش شود.
  • رشک سر از روی سر یک فرد روی سر شخص دیگر می‌پرد. درحالی‌که شپش توانایی پرواز یا پریدن ندارد.
  • شپش از حیوانات خانگی انتقال پیدا می‌کند. شپش از حیوانات منتقل نمی‌شود. این موجودات روی سر انسان رشد و تولیدمثل می‌کنند.
  • رشک سر با سس مایونز درمان می‌شود. هیچ شواهد علمی وجود ندارد که چنین روش‌هایی باعث خفه‌شدن و رفع شپش‌های سر شود.
  • شپش‌ها مدت زیادی روی سر زنده می‌مانند. شپش بالغ یک یا دو روز بعد از افتادن از روی سر از بین می‌رود. تخم‌های شپش نیز در محیط گرم زنده می‌مانند و اگر دما ثابت نباشد در عرض چند هفته از بین می‌روند.
  • اگر کسی در خانه شپش دارد باید کل خانه را تمیز کرد. خطر انتقال شپش‌هایی که روی فرش یا روی مبل هستند، بسیار کم است. می‌توانید برای اطمینان فقط لباس، ملحفه و حوله‌ها را بشویید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر شک دارید که شما یا فرزندتان با شپش سر آلوده شده‌اید، قبل از شروع درمان به دکتر پوست مراجعه کنید. مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان برای آلودگی به شپش سر تحت درمان با داروهای غیر تجویزی و یا داروهای خانگی قرار گرفته‌اند در حالی که دارای آلودگی فعال شپش سر نبوده‌اند.

برای پیداکردن بهترین دکتر پوست و مو می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو هم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شامپوهایی مخصوص شپش سر وجود دارد که در داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک ارائه می‌شوند. با مصرف این شامپوها به مدت ۲ تا ۳ هفته می‌توان از شر شپش سر خلاص شد. دقت داشته‌باشید که شامپوهای شپش سر عوارض داشته و نباید بیش‌از‌حد از آنها استفاده کرد. باید از وجود شپش روی سر مطمئن شوید و سپس از شامپو استفاده کنید. پس از شستشوی سر با شامپو بهتر است از شانه دندانه ریز استفاده کنید.

شپش سر از راه تماس با شخصی که میزبان شپش است، انتقال پیدا می‌کند. در بیشتر مواقع زمانی انتقال صورت می‌گیرد که سر با سر شخص آلوده در ارتباط باشد. استفاده از شانه، برس، حوله، کلاه، روسری و سایر وسایل شخصی می‌تواند باعث انتقال آنها شود.

ایا شپش سر حرکت می کند؟ شپش سر نمی‌تواند پرواز کند یا بپرد. اما شپش‌ها پنجه‌هایی دارند که باعث می‌شود، بخزند و به مو بچسبند. به همین دلیل تنها از طریق تماس سر به سر و استفاده مشترک از لباس، ملحفه، شانه و کلاه پخش می‌شوند.

شپش سر به‌سرعت می‌تواند از سر یک شخص به سر شخص دیگر منتقل شود. در محیط‌هایی که جمعیت زیادی با هم وقت می‌گذرانند، مانند مدارس، مراکز نگهداری از کودکان، مسافرخانه‌ها و محل اردوهای ورزشی شپش سر بیشتر دیده می‌شود. شپش سر به حیوانات خانگی منتقل نمی‌شود و بالعکس از آنها به انسان انتقال پیدا نمی‌کند.

طول عمر شپش سر متفاوت است. شپش‌های سر ماده حدود ۳۰ روز می‌توانند زنده بمانند. اما شپش‌های نر طول عمر کمتری داشته و معمولا حدود ۱۵ روز بعد از تولد از بین می‌روند.

برای استفاده از داروهای شپش سر باید با متخصص مشورت کنید. اگر دارو را برای کودک ۲ سال به بالا بخواهید، از دسته داروهای پیپرونیل بوتاکسید استفاده می‌شود. برای نوزادان و کودکان ۲ ماه به بالا داروی دیگری به نام لوسیون پرمترین یا قرص کوتریموکسازول برای شپش سر تجویز می‌شود. داروهای تجویزی دیگری نیز وجود دارند که در درمان شپش سر موثر هستند، از جمله بنزیل الکل، داروی ایورمکتین و مالاتیون.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شپش سر

  1. انام گفت:

    سلام خسته نباشید .من دخترم دو سالشه خدا شاهده وسواس دارم بی نهایت هرروز وسایل شخصی جلوی آفتاب .ولی روز به روز دخترم شپش داره بعد هی بزرگ میشن شامپو هم زدم ولی رفع نمیشه ..تنها راحش موش خیس میکنم پیدا میشن هرروز هم حموم داره چه روشی دارید برام که خیلی سریع رفع بشه آخه خودم هم مدتی سرم خارش گرفته میترسم منم شپش گرفته باشم

  2. صبا گفت:

    سلام من سرم پره تخمشه هروز ازشون جدا میکنم و بهتر میشه برای فوری خوب سپس چه راهی پیشنهاد میکنید و چگونه به وجود میاد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مقاله را با دقت مطالعه کنید. راه های درمان توضیح داده شده است.

  3. hana گفت:

    سلام من موهام همیشه پوسته داره و بخاطر پوسته میخاره هر یک روز درمیون هم حموم میرم جنس موهامم چربه بعد امروز دقیقا از مرکز سرم ی چیزای خیلی ریزی مثل دونه های توت فرنگی ب رنگ قهوه ای پیدا کردم یعنی امکان داره شپش باشه؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شپش حشره ای هست که ممکنه در موهای خود ببینید. نیازه متخصص پوست و مو شما را بررسی دقیق کند. عامل خارش و چربی پوست شما میتونه شناسایی و کنترال شود. از این لینک نوبت از بهترین متخصصان پوست و مو را بگیرید.
      دکتر متخصص پوست و مو

      1. مریم بنی اسدی گفت:

        خیلی عالی بود مرسی ممنون

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          تندرست باشید

      2. مریم بنی اسدی گفت:

        دخترم گرفته نمی دانم چیکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با شامپو پرمترین شستشو دهید

    2. ناشناس گفت:

      سلام خسته نباشید من یک بار شپش گرفتم و خوب شدم و الان حدود ۴ ماه است که کاملا خوب شدم . اما این چند وقت سرم می خارید اما نه خیلی. و دیدم که داخل موهایم تخم شپش وجود داره . الان به نظر شما من چکار کنم ؟؟؟؟لطفا راهنماییم کنید یعنی امکان داره که وقتی خوب شدم دوباره چند ماه دیگه هم بگیرم ؟؟؟؟

    3. Nasrin گفت:

      اره این ها تخم های شپش هستش

  4. حنا خانم گفت:

    سلام من رفتم مدرسه باکسی در تماس لباسی نبودم از پنجره دونه با نسیم میومد پرز بودن ولی یکیش افتاد رو لباسم سفید بود انگار حشره بود کشتمش یعنی شپشرفته تو سرم کشیده بود نصف دونه برنج بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این حشرات قدرت جهیدن و پرواز کردن ندارند و تنها از راه تماس مستقیم با فرد مبتلا، یا اشیائی که اخیراً از آن ها استفاده کرده، به ما انتقال می یابند. بنابراین احتمال اینکه این حشره شپش باشه بسیار کم است.

  5. منم گفت:

    سلام خسته نباشید من توی سرم تخم پیداکردم اما راحت از مو جدا میشه و ظاهرا تو خالی هستن
    و لازم به ذکر هست که من تاحالا چهار بار گرفتم و درمان کردم
    نظر شما چیه؟ چکارکنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شپش سر شما باید درمان طولانی مدتی شود. به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
      متخصص پوست و مو

  6. خانوم‌گل گفت:

    سلام من هر چند ماه یکبار ب شپش سر مبتلا میشم همیشه نظافت ورعایت میکنم ولی پوست سرم چربه خیلی اذیت کنندست من باید چیکار کنم شپش ها شامپو استفاده میکنم بعدش خوبه اما ماه بعد دوباره همینجوری میشم چیکار کنم واقعا

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درمان های استفاده شده شما تخم تازه گذاشته شده ی شپش را از بین نمی برد بلکه شپش های قبلی را از بین می برد. علاوه بر شامپو نیاز به مصرف محلول نیز دارید. بهتره متخصص پوست و مو شما را ویزیت و داروی مناسب تجویز کند. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      دکتر پوست و مو

  7. ... گفت:

    سلام
    سلام ببخشید من از کلی شامپو و لوسیون و اسپری ها استفاده کردم ولی جواب نداد حتی رخت خواب هارو هم شستیم ولی فایده‌ای نداره هر روزم ۳_۴ تا شپش از تو سر دخترام درمیارم 😥

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه در این مورد از متخصص پوست کمک بگیرین:
      لیست متخصصین پوست و مو

    2. بی نام گفت:

      سلام من امروز یدونه شپش تو سرم دیدم آیا با حنا زدن میتونم ریشه کن کنم شپشو؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        جهت شپش سر درمان دارویی نیازه و استفاده از حنا موجب آب رسانی به شپش و چسبندگی بیشتر اون به موها و پوست سر میشه. توصیه میکنم درمان دارویی رو سریعتر تحت نظر متخصص پوست و مو شروع کنی.
        متخصص پوست و مو

  8. نجما موسوی گفت:

    چند بار شامپو زدیم و همین کار هایی که گفتین رو انجام دادیم ولی هیچ تغییری نکرده

    1. همیار دکترتو گفت:

      شاید شپش نباشه
      بهتره توسط متخصص پوست معاینه بشه تا نوع بیماری پوستیش مشخص بشه:
      لیست متخصصین پوست و مو

  9. نجما موسوی گفت:

    سلام ۲ ماه است دختر ۵ ساله ام آلوده به شپش شده و هر روز مو هایش را پاک سازی میکنم و دوباره فردا مثل روز قبل پُر از شپش است چکار کنم که خوب بشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه از شامپوی پرمترین کمک بگیرین. همچنین باید لباس ها و ملافه و روبالشتی رو هم کاملا بشورین و در مقابل نور آفتاب قرار بدین.

  10. طهورا باقری زاده گفت:

    سلام دخترم ۳سال نیم داره شپش داره ولی خیلی کم وسط میانی سر پیدا کردن و طرفین حدودا ۸یا ۹تا چه دستوری می‌فرمایید نمیدونم از کجا واقعا میاین

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      درمان های ذکر شده در مقاله رو انجام بدین تا مشکلتون رفع بشه.

    2. خانم اکبری گفت:

      سلام و درود منم دخترم دوهفته ای بودکه سرش به شدت خارش داشت نمیدونستم چیه از مدرسه دخترم پیام دادن که مشکوک به شپش هست امشب آمدم سر دخترم رو با مجیک فاتر شستم خارش سر دخترم تموم شدوتوی حمام چند تایی شپش دیدم خدا را شکر خارش سر دخترم خوب شد وشپش های سرش خفه شدند بادی اسپلش استخودوص هم خوبه چون شپش از بوی استخودوص بدش میاد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        درود
        ممنونم از به اشتراک گذاشتن تجربه تان
        تندرست باشید

      2. کیارش گفت:

        سلام خانم اکبری
        برا دختر یک سال و نه ماه هم خوبه این روش ؟