متخصص مغز و اعصاب کیست و چه تفاوتی با جراح مغز و اعصاب دارد؟

۱۲
آنچه در این مقاله می‌خوانید

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری‌های مغز و نخاع، اعصاب محیطی و ماهیچه‌ها مانند صرع، سکته مغزی، ام اس و بیماری پارکینسون را درمان می‌کند. نورولوژیست می‌تواند به شناسایی علت و علائم بیماری و ایجاد یک برنامه درمانی برای شرایط عصبی پیچیده کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

متخصص مغز و اعصاب کیست و چه تفاوتی با جراح مغز و اعصاب دارد؟

متخصص مغز و اعصاب یکی از اعضای تیم پزشکی در بخش سیستم عصبی مرکزی و محیطی (مغز و نخاع) است. هرگونه اختلال در عملکرد سیستم‌های عصبی باعث به‌وجودآمدن مشکلات موقتی یا طولانی می‌شود و پزشک نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب اختلالاتی را که بر مغز، نخاع و سایر اعصاب محیطی تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کند.

تشخیص و درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، سکته مغزی و سردردهای ضربان‌دار میگرنی برعهده نورولوژیست‌ها است. با مشاهده علائم بیماری‌، به متخصصان اعصاب یا در صورت لزوم جراح مغز و اعصاب ارجاع داده می‌شوید. جهت تشخیص و درمان بیماری عصبی، به سایت دکترتو مراجعه کنید و از خدمات دریافت نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین که برای شما تهیه شده است، استفاده کنید.

در ادامه نقش و عملکرد متخصص مغز و اعصاب را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و به شما می‌گوییم که تفاوت متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب چیست.

متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست کیست؟

نورولوژی شاخه‌ای از پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی می‌پردازد و متخصص مغز و اعصاب به انگلیسی Neurologist، اختلال‌های مربوط به نورولوژی را درمان می‌کند. سیستم عصبی یک سیستم پیچیده و تشکیل‌شده از دو بخش است که فعالیت‌های بدن را تنظیم و هماهنگ می‌کند. این دو بخش عبارت‌اند از:

  • سیستم عصبی مرکزی: مغز و نخاع
  • سیستم عصبی محیطی: اندام‌های حسی مانند چشم، گوش، پوست و همه گیرنده‌های حسی موجود در سراسر بدن.

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری‌های مغز، نخاع و اعصاب را تشخیص داده و درمان می‌کند. او معمولا بیماری‌ها و اختلالاتی را که بر تفکر و رفتار تأثیر می‌گذارد هم بررسی می‌کند. دکتر مغز و اعصاب جراحی نمی‌کند و صرفا روی درمان بیماری‌هایی تمرکز دارد که نیاز به جراحی ندارند.

۱. کار متخصص مغز و اعصاب چیست؟

متخصص مغز و اعصاب ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، سپس آزمایش‌های مختلفی را تجویز می‌کند تا علت اصلی اختلال‌های عصبی را تشخیص ‌دهد. سپس باتوجه به علت اختلال، دارو تجویز می‌کند و یا استراتژی‌های خاصی را برای درمان بیماری‌ عصبی ترتیب می‌دهد. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند بیماری افراد را در سنین مختلفی بررسی کند اما معمولا فوق تخصص نورولوژی سالمندان یا نورولوژیست کودک به درمان افراد در سنین خاصی می‌پردازد.

۲. متخصص مغز و اعصاب چه معایناتی انجام می‌ دهد؟

در اولین مراجعه به مطب نورولوژیست، پزشک معمولا یک معاینه فیزیکی و یک معاینه عصبی انجام می‌دهد. او معاینه عصبی اولیه را با سنجیدن وضعیت ذهنی فرد و انعکاس‌های عصبی او بررسی می‌کند. پزشک در روش‌های معمول از ابزارهای ساده آزمایشی مانند چکش رفلکس و نور استفاده می‌کند و وضعیت بیمار را در موارد زیر مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • قدرت تکلم و سخن گفتن
  • مهارت‌های حرکتی
  • حدت بینایی و عضلات خارج چشم
  • هماهنگی حرکات بدن
  • استحکام و قدرت
  • رفلکس‌ها.

۳. رشته های فوق تخصص مغز و اعصاب کدامند؟

سیستم عصبی یک سیستم پیچیده است و تخصص در هر بخش نیاز به سال‌ها مطالعه و کسب تجربه دارد. پزشکان فوق تخصص مغز و اعصاب یا رشته ی مغز و اعصاب، تکامل یافته‌ی تخصص مغز و اعصاب هستند یعنی بسیاری از متخصصان پس از پایان دوره رزیدنتی خود به مطالعه زیرمجموعه خاصی از نورولوژی می‌پردازند و تمرکز خود را روی یک بخش خاص محدود می‌کنند تا بهترین راهکارهای درمان را در آن حیطه به بیماران ارائه دهند.

یک متخصص ممکن است آموزش خود را بر روی موارد زیر متمرکز کند:

  • داروی سردرد
  • داروی عصبی عضلانی
  • مراقبت عصبی
  • عصبی انکولوژی
  • نورولوژی سالمندان
  • اختلالات خودمختار
  • نورولوژی عروقی (مراقبت از سکته مغزی)
  • نورولوژی کودک یا متخصص مغز و اعصاب کودکان
  • نورورادیولوژی مداخله‌ای
  • صرع.
کار متخصص مغز و اعصاب چیست؟
متخصص مغز و اعصاب ابتدا معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، سپس آزمایش‌های مختلفی را تجویز می‌کند تا علت اصلی اختلال‌های عصبی را تشخیص ‌دهد.

۴. فرق نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب) با جراح مغز و اعصاب چیست؟ (تفاوت نورولوژی و نوروسرجری)

هم متخصصان مغز و اعصاب و هم جراح مغز و اعصاب افرادی را که دارای اختلالات مغزی و عصبی هستند، درمان می‌کنند. تفاوت جراح مغز و اعصاب با متخصص مغز و اعصاب این است که جراحان مغز و اعصاب جراحی انجام می‌دهند، در حالی که متخصصان مغز و اعصاب این کار را نمی‌کنند.

به طور کلی، بیمار ابتدا با یک متخصص مغز و اعصاب ملاقات می‌کند که علائم او را ارزیابی کند و در مورد برنامه درمانی تصمیم‌گیری می‌کند. اگر متخصص مغز و اعصاب تشخیص دهد که فرد نیاز به جراحی دارد، او را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

۵. جراح مغز و اعصاب کیست؟

جراح مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری‌های مربوط به مغز، ستون فقرات و سایر قسمت‌های سیستم عصبی شما را تشخیص داده و درمان می‌کنند. تفاوت آنها با متخصصان مغز و اعصاب در این است که جراح مغز و اعصاب به طور خاص در زمینه جراحی آموزش دیده‌است. درحالی که متخصص مغز و اعصاب بر سایر اشکال درمان تمرکز می‌کند و اجازه جراحی ندارد.

۶. تفاوت متخصص مغز و اعصاب با روانپزشک چیست؟

متخصص مغز و اعصاب ناهنجاری‌های سیستم عصبی را درمان می‌کند مانند ضربه مغزی اما متخصص اعصاب و روان کسی است که می‌تواند افسردگی و سایر بیماری‌های روانی را درمان کند و رابطه بین مغز شما و اقداماتی را که انجام می‌دهید مطالعه ‌کند.

اگرچه متخصصان مغز و اعصاب شرایط سلامت روان مانند افسردگی را درمان نمی‌کنند، اما مهم است که با آنها در مورد سلامت روان خود صحبت کنید. اگر نوعی بیماری در رابطه با سلامت روان شما تشخیص داده شده‌است، به نورولوژیست خود اطلاع دهید. این بیماری روانی ممکن است علائمی مشابه بیماری‌های عصبی ایجاد کند. به عنوان مثال، افسردگی می‌تواند منجر به مشکلات غیرقابل توضیحی در حافظه شود.

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری‌ هایی را درمان می‌ کند؟

نورولوژیست شرایط و بیماری‌هایی را درمان می‌کند که بر عملکرد عصبی شما تأثیر می‌گذارد مانند آسیب به مغز یا نخاع، سکته مغزی یا شرایط مزمن مانند صرع. در ادامه تک تک بیماری‌هایی که توسط دکتر مغز و اعصاب درمان می‌شود را بررسی می‌کنیم:

۱. متخصص لرزش سر یا جراحت سر

همه آسیب‌ها و جراحت‌هایی که به سر وارد می‌شود نیاز به ملاقات با نورولوژیست ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است برای تعیین میزان آسیب‌ها و برنامه‌ریزی درمان به یک متخصص مغز و اعصاب نیاز باشد.

به عنوان مثال، افرادی که دچار ضربه مغزی با علائم سبکی سر و عدم تعادل شده‌اند ممکن است علائمی داشته باشند که برای چندین ماه باقی بماند. مثلا ممکن است برای سردردها و مشکلات حافظه‌ای که ممکن است ایجاد شود به معاینه متخصص مغز و اعصاب و انجام آزمایش و درمان‌های جانبی نیاز داشته باشند.

۲. سردردهای مزمن

همه ما ممکن است گاهی دچار سردرد شویم اما برخی افراد به صورت مکرر دچار سردرد شدید می‌شوند و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. اگر چندین بار در هفته سردردهای غیرقابل تحملی دارید و با داروها و روش‌های درمانی پزشک عمومی بهبود نیابد، ممکن است پزشک شما را به نورولوژیست ارجاع دهد. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند علت سردرد شما را مشخص کند و اگر سردرد به دلیل آسیب به بخش تعادلی باشد، به درمان عدم تعادل در راه رفتن شما کمک کند.

اگر علائم بیماری‌های سیستم عصبی رو داری، تعلل نکن!

همین حالا از بهترین دکتر نوبت بگیر.

۳. متخصص مغز و اعصاب برای میگرن

اگر دچار میگرن هستید و در موقعیت‌های مختلف مورد حمله میگرن قرار می‌گیرید باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. این بیماری علاوه بر دردناک بودن، اغلب باعث حساسیت به نور و صدا، حالت تهوع و سرگیجه می‌شود. درد میگرن کجای سر است؟ معمولا در یک سمت سر، شقیقه سمت راست یا سمت چپ به صورت ضربان‌دار و با شدت زیاد ایجاد می‌شود. درد میگرن معمولا می‌تواند ساعت‌ها یا روزها ادامه داشته باشد.

متخصص مغز و اعصاب و بهترین دکتر میگرن می‌تواند علت سردرد شما را تشخیص دهد و حساسیت به هرگونه محرکی که ممکن است میگرن شما را تحریک کند شناسایی کند. سپس نحوه اجتناب از آن‌ها را توصیه می‌کند و داروهایی برای پیشگیری و درمان میگرن تجویز خواهد کرد.

۴. اسکلروز چندگانه

مولتیپل اسکلروزیس یا MS یک بیماری مزمن است که بر مغز و نخاع شما تأثیر می‌گذارد و باعث بی‌حسی، ضعف و تحلیل‌رفتن اندام‌های حسی می‌شود. بسیاری از افراد دچارضغف بینایی یا حرکتی می‌شوند. ام اس یک بیماری پیشرونده است و علائم می‌تواند در زمان‌های مختلف و در افراد مختلف، متفاوت باشد.

آیا بیماری ام اس واگیردار است؟ اگرچه هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است اما تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد که این بیماری مسری نیست. نورولوژیست می‌تواند ام اس را تشخیص دهد و با درمان‌ها و داروهای مناسب به شما کمک کند وضعیت خود را مدیریت کنید.

برخی افراد به اشتباه بیماری گیلن باره را با ام اس یکی می‌دانند. تفاوت ام اس با گیلن باره چیست؟ در حالی که ام اس میلین سیستم عصبی مرکزی (مغز، نخاع و اعصاب بینایی) را از بین می‌برد، سندرم گیلن باره (GBS) میلین اعصاب محیطی را که از ساقه مغز و نخاع به اعصاب دیگر خارج می‌شوند، نابود می‌کند. در واقع هر بیماری به بخش خاصی از سیستم عصبی جمله می‌کند.

۵. متخصص مغز و اعصاب برای ترک اعتیاد

روانپزشکان، متخصصین داخلی، پزشک خانواده و نورولوژیست‌ها، می‌توانند در پزشکی اعتیاد تخصص داشته باشند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است برای درمان و ترک اعتیاد از مشورت‌های پزشکان متخصص و روش‌های درمانی مانند گروه درمانی استفاده کنید. در حال حاضر روش درمانی ماتریکس در روانشناسی، یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان اعتیاد است.

۶. تشنج یا صرع

انواع تشنج در مغز شما شروع می‌شود و می‌تواند خطرناک باشد. این بیماری باعث حرکات کنترل نشده و احساسات عجیب و غریب می‌شود. در بسیاری از موارد، فرد هوشیاری خود را هم از دست می‌دهد.

پس از تشنج، پزشک ممکن است شما را برای آزمایشات بیشتر به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند آزمایشات و تصویربرداری‌های مختلفی برای یافتن علت تشنج شما تجویز کند و می‌تواند تشنج طولانی مدت و انواع بیماری صرع را نیز تشخیص دهد. پس از تشخیص، نورولوژیست داروها و درمان‌هایی را برای کمک به کنترل تشنج و صرع تجویز می‌کند.

متن انگلیسی:
Neurologists diagnose, treat and manage conditions affecting the brain and spinal cord, and disorders of the nerves and muscles that activate movement and transmit sensations from around the body to the brain.
ترجمه فارسی:
متخصصان مغز و اعصاب مشکلاتی که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارند، در حرکات اعصاب ماهیچه‌‌ای دست دارند و احساسات را از بدن به مغز منتقل می‌کنند، تشخیص، درمان و مدیریت می‌کنند.

به نقل از سایت healthcareers

۷. متخصص مغز و اعصاب برای پارکینسون

پارکینسون زمانی رخ می‌دهد که مغز شما نتواند دوپامین مورد نیاز برای کنترل حرکت بدن شما را بسازد. این مساله باعث لرزش، سفتی و عدم هماهنگی می‌شود. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند شما را از نظر پارکینسون ارزیابی کند و مطمئن شود که هیچ بیماری دیگری باعث علائم شما نمی‌شود.

سپس درمان‌ها و داروهایی را تجویز می‌کند که می‌تواند به شما در مدیریت علائم بیماری پارکینسون کمک کند. تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم مغز و اعصاب مانند ms، پارکینسون، تشنج، صرع، سردرد، میگرن، سکته مغزی و تومور مغزی به عهده دکتر مغز و اعصاب است.

متخصص مغز و اعصاب برای پارکینسون مناسب است؟
تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم مغز و اعصاب مانند ms، پارکینسون، تشنج، صرع، سردرد، میگرن، سکته مغزی و تومور مغزی به عهده دکتر مغز و اعصاب است.

۸. متخصص مغز و اعصاب برای سکته مغزی

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که بدن شما به هر دلیلی نتواند به مغزتان خون‌رسانی کند. آیا سکته مغزی باعث مرگ میشود؟ زمانی که به مغز خون‌رسانی نشود، سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند. این مساله می‌تواند باعث مشکل در گفتار، فلج برخی اندام‌ها، عدم کنترل احساسات و موارد دیگر شود.

زمانی که سکته مغزی تمام شد، برای بازیابی مهارت‌های از‌دست‌رفته به درمان نیاز خواهید داشت. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند میزان آسیب به مغزتان را ارزیابی کند و یک برنامه درمانی برای کمک به بهبودی تجویز کند.

۹. متخصص مغز و اعصاب برای لکنت زبان

درمان لکنت زبان به طور معمول نیازمند تلاش مشترک گفتاردرمانگران و پزشکان مغز و اعصاب است. روش‌های درمانی سنتی که در درمان لکنت رشدی استفاده می‌شوند برای بهبود علائم موثر هستند. تاکنون گفتار درمانی به عنوان پایه اصلی درمان لکنت زبان توسط بهترین پزشکان لکنت زبان استفاده شده است.

۱۰. تومورهای مغزی

توده‌ای از سلول‌های غیر طبیعی در مغز که منجر به اختلال در عملکرد شناختی می‌شود تومور مغزی نام دارد و متخصص مغز و اعصاب می‌تواند در درمان سرطان تومور مغزی به شما کمک کند.

۱۱. ترومای مغزی و سایر آسیب‌ های سیستم عصبی

آسیب به مغز، ناشی از یک نیروی بیرونی که گاهی منجر به تغییر حالت هوشیاری و اختلال دائم یا موقت در عملکردهای شناختی، فیزیکی یا روانی می‌شود از جمله مواردی است که متخصص مغز و اعصاب به درمان آن می‌پردازد.

یکی دیگر از بیماری‌های مهم، سرطان نخاع است. سرطان نخاع درمان دارد؟ در این بیماران، در درجه اول، هدف از درمان کاهش درد است. زیرا ممکن است درد زیادی را تحمل کنند.

۱۲. علائم عصبی پس از بهبودی از  COVID-19

تأثیر کرونا بر مغز و اعصاب چیست؟ پزشکان هنوز در مورد COVID-19 درحال یادگیری هستند و اثراتی که این ویروس می‌تواند بر مردم بگذارد را مطالعه می‌کنند. مشاهده شده‌است که برخی از افرادی که کووید-۱۹ داشته‌اند، برخی علائم عصبی را حتی پس از درمان کرونا هم تجربه می‌کنند. این علائم طولانی‌مدت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • خستگی
  • درد
  • مشکل خواب
  • لخته شدن خون و سکته

متخصص مغز و اعصاب می‌تواند کمک کند که بیمار مطمئن شود هیچ دلیل دیگری جز کرونا برای علائم وجود ندارد و همچنین می‌توانند به بیماران در مدیریت و درمان این علائم کمک کنند.

۱۳. متخصص مغز و اعصاب برای آلزایمر

متخصص مغز و اعصاب، متخصص در بیماری‌های مغز و سیستم عصبی است. بیماری آلزایمر و نشانه های آلزایمر نیز از سلول‌های مغزی سرچشمه می‌گیرند. نورولوژیست‌ها آموزش‌های ویژه‌ای در زمینه ارزیابی توانایی‌های تفکر از جمله حافظه، توجه، زبان، خواندن و مهارت‌های حل مسئله دارد. همچنین می‌توانند در موارد شدیدتر، علت فراموشی و مشکلات حافظه موقتی را هم بررسی کنند.

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری‌ هایی را درمان می‌ کند؟
متخصص مغز و اعصاب برای آلزایمر روش‌های درمانی تعیین می‌کند.

۱۴. متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

بیماری های ستون فقرات یا کمردرد و لرزش هم گاهی نیاز به بررسی توسط متخصص مغز و اعصاب دارند. با این حال، یک متخصص مغز و اعصاب برای درمان بیماری‌های عصبی مغز و ستون فقرات آموزش دیده است، در حالی که متخصص ارتوپد ستون فقرات متخصص در درمان انواع بیماری‌های ستون فقرات است.

۱۵. بیماری های رایج سیستم عصبی

سایر علائم عصبی مانند سرگیجه، ازدست‌دادن حافظه یا درد غیر قابل توضیح می‌تواند ناشی از چندین بیماری باشد. به‌عنوان مثال، درد غیرقابل توضیح می‌تواند نتیجه شرایط متعددی باشد که باعث می‌شود اعصاب شما بیش‌از‌حد فعال شوند، در‌حالی که سرگیجه می‌تواند نتیجه آسیب یا التهاب مغز شما باشد.

از‌دست‌دادن حافظه، افزایش فراموشی و مشکل در تمرکز ممکن است مواردی باشند که پزشک عمومی شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. متخصص مغز و اعصاب می‌تواند تشخیص دهد که علت این علائم زوال عقل است یا بیماری عصبی دیگری که بر حافظه تأثیر می‌گذارد.

برخی از شرایط دیگری که متخصص مغز و اعصاب درمان می‌کند عبارت‌اند از:

نورولوژیست ها از چه آزمایش‌ هایی برای تشخیص بیماری استفاده می‌ کنند؟

بر اساس نتیجه معاینه فیزیکی و انعکاسی فرد و ارزیابی نتایج معاینه، متخصص مغز و اعصاب ممکن است آزمایش‌های دیگری را تجویز کند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

انواع روش تشخیص بیماری عصبیروش استفاده از تجهیزات پزشکی
پونکسیون کمریبرای تشخیص بیماری‌های نخاعی استفاده می‌شود.
تست تانسیلونیک تست تشخیصی است برای ارزیابی میاستنی گراویس است. میاستنی گراویس یک بیماری عصبی عضلانی است که با ضعف عضلانی مشخص می‌شود.
الکترومیوگرافی (EMG)این آزمایش برای کمک به تشخیص ناهنجاری‌های عصبی عضلانی استفاده می‌شود.
الکتروانسفالوگرام (EEG)EEG می‌تواند به تشخیص تعدادی از بیماری‌ها از جمله صرع، اختلالات خواب و تومورهای مغزی کمک کند.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)یک آزمایش تصویربرداری پزشکی غیر تهاجمی است که تصاویر دقیقی از ساختار داخلی بدن انسان، از جمله اندام‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی تولید می‌کند.
سی تی اسکن ct scan brainسی تی مغز ممکن است برای ارزیابی مغز از نظر تومورها و سایر ضایعات، آسیب‌ها، خونریزی داخل جمجمه، ناهنجاری‌های ساختاری (مانند هیدروسفالی، عفونت‌ها، عملکرد مغز یا سایر شرایط) انجام شود.
نورولوژیست از چه آزمایش‌ هایی برای تشخیص استفاده می‌ کند؟

۱. پونکسیون کمری

اگر نورولوژیست معتقد باشد مشکلات عصبی و علائم شما ناشی از اختلال در نخاع شما است ممکن است از مایع نخاعی شما نمونه بگیرد و روی آن آزمایش کند. در طی پونکسیون کمری یک سوزن به ستون فقرات وارد می‌شود و پس از بی‌حسی، از مایع نخاعی نمونه‌برداری می‌شود.

معمولا پزشک در صورت شک به موارد زیر پونکسیون کمری را تجویز می‌کند:

  • بیماری مننژیت
  • آنسفالیت
  • میلیت
  • سرطان خون
  • بیماری‌های خود ایمنی، مانند ام اس (MS)
  • زوال عقل
  • خونریزی در مغز.

۲. تست کشش یا تست تانسیلون

میاستنی گراویس یک بیماری عصبی عضلانی نادر است که ماهیچه بازوها و پاها را ضعیف می‌کند. تست کشش به پزشک شما در تشخیص میاستنی گراویس کمک می‌کند. در این آزمایش، پزشک دارویی به نام تنسیلون را به شما تزریق می‌کند و از فرد خواسته می‌شود که حرکات مختلفی مانند نشستن و ایستادن، باز و بسته کردن پاها و بالا بردن بازوها انجام دهد سپس پزشک تأثیر دارو را بر حرکات ماهیچه‌ای بیمار مشاهده می‌کند و آن را تحلیل می‌کند.

۳. الکترومیوگرافی (EMG)

الکترومیوگرافی، فعالیت الکتریکی بین مغز (یا نخاع) و اعصاب محیطی حرکتی را بررسی می‌کند. در واقع متخصص مغز و اعصاب از الکترومیوگرافی برای ارزیابی میزان واکنش عضلات فرد به تحریک الکتریکی نورون‌های حرکتی (اعصاب تخصصی کنترل‌کننده حرکت ماهیچه‌ها) استفاده می‌کند.

برای انجام الکترومیوگرافی، یک تکنسین آموزش‌دیده، سوزن‌های کوچکی به نام الکترود را در عضله فرو می‌کند. این الکترودها فعالیت الکتریکی مختلفی را که در بافت ماهیچه‌ای شما در طول دوره‌های حرکت و استراحت رخ می‌دهد، ثبت می‌کنند.

دستگاه الکترومیوگراف یک الکترومیوگرام تولید می‌کند که نتایج آزمایش در آن ثبت شده‌است و متخصصان مغز و اعصاب می‌توانند از نتایج برای تشخیص بیماری‌های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس و ALS استفاده کنند.

۴. الکتروانسفالوگرام (EEG)

متخصص مغز و اعصاب برای اندازه‌گیری و ثبت فعالیت الکتریکی مغز، الکتروانسفالوگرام را تجویز می‌کند. برای انجام آزمایش، یک تکنسین الکترودهایی را در اطراف پوست سر قرار می‌دهد که شبیه فنجان‌هایی کوچک هستند سپس تکنسین، تغییراتی در محیط ایجاد می‌کند (مانند نورهای مختلف یا نویزها) تا دستگاه سیگنال‌های مغز را اندازه‌گیری کند. این روش به تشخیص بیماری‌های مغز، از جمله التهاب، تومورها و جراحات، و همچنین تشنج و اختلالات روانپزشکی کمک می‌کند.

نورولوژیست از چه ابزارها و آزمایش‌ هایی برای تشخیص استفاده می‌ کند؟
پزشک از الکتروانسفالوگرام برای بررسی فعالیت الکتریکی مغر استفاده می‌کند.

۵. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 ام آر آی از تصویربرداری مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز شما استفاده می‌کند. این آزمایش می‌تواند به نورولوژیست کمک کند تا تورم و سایر آسیب‌های مغزی را بررسی کند.

۶. سی تی اسکن

سی تی اسکن از ترکیب اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از مغز و نخاع و اعصاب محیطی، استفاده می‌کند. این آزمایش به پزشکان اجازه می‌دهد هر گونه ناهنجاری را که می‌تواند باعث علائم شما شود، بررسی کنند.

متخصصان مغز و اعصاب ممکن است از انواع دیگر آزمایشات نیز استفاده کنند:

  • آزمایش خون و ادرار
  • تصویربرداری از مغز یا ستون فقرات با سونوگرافی یا پت اسکن
  • آزمایش ژنتیک
  • بیوپسی
  • آنژیوگرافی مغز.

چه موقع و چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر را داشته باشید پزشک عمومی ممکن است شما را به یک نورولوژیست ارجاع دهد:

  • سردردهای مکرر یا شدید
  • ضعف عضلانی
  • مشکلات حرکتی
  • ازدست‌دادن هماهنگی
  • فلج جزئی یا کامل
  • مشکلات گفتاری یا زبانی
  • گیجی یا سرگیجه
  • تشنج یا ازدست‌دادن هوشیاری
  • مشکلات حافظه یا سردرگمی
  • مشکلات خواب مانند آپنه انسدادی خواب
  • تغییرات حسی در حس لامسه، بینایی، بویایی یا چشایی.

بهترین روش درمان سردرد مزمن چیه؟ از پزشک متخصص مشاوره بگیر.

ویژگی بهترین متخصصان مغز و اعصاب چیست؟

وقتی پزشک عمومی شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد نوبت به جستجوی یک متخصص مغز و اعصاب خوب می‌رسد. یافتن یک پزشک خوب، به ویژه برای بیمارانی که ممکن است برای یک بیماری مزمن نیاز به مراقبت طولانی مدت داشته باشند، بسیار مهم است.

یک متخصص مغز و اعصاب خوب، پزشکی است که ترکیبی از دانش فنی و مهارت‌های ارتباطی دلسوزانه داشته باشد. بیماری‌های نادر زیادی در مغز و اعصاب وجود دارد؛ بنابراین مهم است که متخصص در هنگام مراجعه بیمار، برای بیماران وقت بگذارد تا بتواند به آنچه در حال وقوع است پی ببرد و شرایط و درمان آن را به تفصیل توضیح دهد. پزشک باید به تاریخچه بیمار توجه زیادی داشته باشد و تمام پیشینه‌های پزشکی بیمار را بشنود.

بیشتر بیماری‌های عصبی پیچیده هستند و در قرارهای پنج دقیقه‌ای قابل کشف نیستند. شما کسی را می‌خواهید که بتواند زمان کافی را برای شما صرف کند و یک تیم پشتیبانی داشته باشد (پرستار، تکنسین یا سایر متخصصان اعصاب) تا بتواند با شما تماس بگیرد و وضعیت شما را پیگیری کند. متخصص خوب باید با بیمار خود صادقانه صحبت کند و درباره وضعیت بیمار به صورت شفاف توضیح دهد و بتواند روحیه بیمار را تقویت کند و از نگرانی‌های او بکاهد.

در سامانه دکترتو می‌توانید لیست بهترین متخصصان مغز و اعصاب را مشاهده کنید و با اتکا بر دانش و تجربه پزشکی آنها در کنار پیگیری‌های دلسوزانه برای رفع علائم آزاردهنده عصبی یا آسیب‌های مغزی و نخاعی خود اقدام کنید.

متن انگلیسی:
The qualities of a neurologist can be summed up by the three C’s: curious, compassionate and committed.
ترجمه فارسی:
ویژگی‌های یک متخصص مغز و اعصاب را می‌توان در ۳ مورد خلاصه کرد: کنجکاو، دلسوز و متعهد.

به نقل از سایت bmj

محل کار متخصص مغز و اعصاب کجاست؟

نورولوژیست بیماران خود را در کلینیک یا مطب خصوصی خود ویزیت می‌کنند اما بسیاری از آنها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هم کار می‌کنند. اگر بیمار نیاز به جراحی داشته باشد، بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌دهند. برخی از متخصصان مغز و اعصاب در کنار سایر متخصصان سلامت به عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کنند، مانند تیم سکته مغزی بیمارستان یا تیم مراقبت‌های ویژه.

محل کار متخصص مغز و اعصاب کجاست؟
نورولوژیست بیماران خود را در کلینیک یا مطب خصوصی خود ویزیت می‌کنند اما بسیاری از آنها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هم کار می‌کنند.

قیمت ویزیت متخصص مغز و اعصاب ۱۴۰۲ چقدر است؟

معمولا هزینه ویزیت یک نورولوژیست با بیمه در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۵ هزار تومان است ولی هزینه‌های جانبی آن مثل انجام آزمایشات مختلف و معاینه کامل شما به وضعیت بیماری‌ شما و نوع مراقبتی که دریافت می‌کنید بستگی دارد. در صورتی که بیمه تکمیلی داشته باشید یا متخصص شما را در بیمارستان خاصی ویزیت کند هزینه آن متفاوت خواهد بود.

آیا می‌توان از دکتر مغز و اعصاب به صورت آنلاین نوبت دریافت کرد؟

بله! همانطور که توضیح دادیم، وبسایت نوبت دهی آنلاین پزشکان دکترتو در تمامی شهرهای ایران فعالیت می‌کند و با پزشکان هر شهر همکاری می‌کند. شما می‌توانید برای برای دریافت نوبت از دکتر مغز و اعصاب کرج از لیست متخصص مغز و اعصاب کرج دیدن کنید و پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید و برای دریافت نوبت اقدام کنید.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بدن انسان دارای یک سیستم بسیار پیچیده عصبی است که برای ارسال و دریافت سیگنال‌های الکتریکی و کنترل هر کاری که انجام می‌دهیم تکامل یافته است. این سیگنال‌ها که بین سیستم عصبی (مغز و نخاع و اعصاب محیطی) و سایر سیستم‌ها و اندام‌های بدن در رفت و آمد است بدن را همانطور که ما قصد داریم حرکت می‌دهند. اما در برخی افراد، برخی مشکلات یا شرایط می‌تواند عملکرد سیستم عصبی را مختل کند.

در حال حاضر بیش از ۶۰۰ بیماری عصبی مختلف وجود دارد که افراد ممکن است در مقطعی از زندگی خود با آنها دست و پنجه نرم کنند. این شرایط می‌تواند از میگرن و سایر مشکلات سردرد گرفته تا صرع، سکته، بیماری آلزایمر و زوال عقل و دیستروفی عضلانی متغیر باشد. برای درمان و کنترل این بیماری‌ها تنها راه چاره مراجعه به دکتر مغز و اعصاب یا در موارد شدیدتر، بهترین جراح مغز و اعصاب است. می‌توانید بهترین متخصص مغز و اعصاب را در سامانه دکترتو شناسایی کنید، از آنها نوبت بگیرید یا از سیستم مشاوره آنلاین دکتر مغز و اعصاب و مشاوره آنلاین جراح مغز و اعصاب استفاده کنید.

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در پاسخ به این سوال که متخصص مغز و اعصاب چکار می کند باید گفت که متخصصان مغز و اعصاب پزشکانی هستند که بیماری‌های مغز و نخاع، اعصاب محیطی و ماهیچه‌ها مانند صرع، سکته مغزی، ام اس و بیماری پارکینسون را درمان می‌کنند.

 

نورولوژیست می‌تواند به شناسایی علت و علائم بیماری و ایجاد یک برنامه درمانی برای شرایط عصبی پیچیده کمک کند.

 

این عبارت اصطلاح انگلیسی برای جراح مغز و اعصاب است. متخصص نوروسرجری به تشخیص و درمان بیماران مبتلا به آسیب یا بیماری مغز، نخاع و ستون فقرات و اعصاب محیطی در تمام قسمت‌های بدن و بیماری‌هایی مانند بیماری سندروم شوگرن که مربوط به سیستم عصبی چشم می‌شود، می‌پردازد و شامل بیماران بزرگسال و کودکان می‌شود.

 

این رشته یکی از زیرشاخه‌های علم زیست شناسی است و از علوم پایه پزشکی محسوب می‌شود.

وقتی حرف از بهترین متخصص مغز و اعصاب می‌شود نام اسطوره مغز و اعصاب ایران، پرفسور سمیعی به ذهن می‌آید. اما اجازه بدهید این را اصلاح کنم، پرفسور سمیعی بهترین جراح مغز و اعصاب است. از طرفی پرفسور سمیعی فقط جراحی‌های خاص و حساس مربوط به قاعده جمجمه مانند تومورهای مغزی یا مشکلات ساقه مغز را انجام می‌دهد.
ولی به صورت کلی در جواب این سوال که بهترین پزشکان مغز و اعصاب ایران چه کسانی هستند و به چه کسی مراجعه کنم؟ باید گفت پاسخ این سوال به این بستگی دارد که بیماری شما چیست؟ و در چه زمان و مکانی به متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید؟ می‌توانید لیست بهترین متخصصان مغز و اعصاب تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و سایر شهرها را در سایت دکتر تو ملاحظه کنید و با توجه به وضعیت‌تان به آنها مراجعه کنید.

همه سر دردها الزاما به نورولوژیست احتیاج ندارد زیرا همه ما ممکن است به صورت مقطعی دچار سر درد شویم اما اگر سر درد شما به صورت مکرر ادامه داشت و با نسخه پزشک عمومی رفع نشد می‌توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

درصورتی که دچار علائم زیر شدید به تومور مغزی شک کنید:

  • سردردهای مزمن و شدیدی که به تدریج بیشتر می‌شود.
  • حالت تهوع و استفراغ بدون اینکه دلیل آن مشخص باشد.
  • دچار درد و بیماری انواع دیسک کمر شدید.
  • دچار اختلال بینایی شده‌اید.
  • اختلال در تعادل بدن دارید.
  • در کارهای روزمره دچار سردرگمی و آشفتگی غیرطبیعی شده‌اید.
  • علائم سیاتیک را دارید.
  • تغییر شخصیت یا تغییر رفتارهای عجیب داشته‌اید.
  • تشنج می‌کنید در صورتی که سابقه تشنج نداشته‌اید.
  • دچار مشکلات گفتاری و تکلم شده‌اید.
  • به لوپوس مبتلا هستید. (ایا لوپوس همان سرطان خون است؟ لوپوس نوعی اختلال سیستم ایمنی است نه سرطان)

تشنج از جمله مواردی است که در حیطه تخصص دکتر مغز و اعصاب می‌گنجد. برای تشخیص و درمان تشنج می‌توانید به متخصص مغز و اعصاب یا فوق تخصص صرع مراجعه کنید. مطمئن‌ترین پزشک برای تشخیص دلیل تشنج دکتر مغز و اعصاب است. او با تجویز آزمایش‌های مختلفی به تعیین علت تشنج می‌پردازد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره متخصص مغز و اعصاب

  1. علی رضا گفت:

    سلام . خسته نباشید.
    ببخشید من خستگی شدید بدن دارم طوری که خودمم به زور بلند میکنم. دکتر قبلا برام تی ام اس برای قوای مغزم نوشت.گفت که تحلیل رفته. امکانش هست چیز دیگه باشه. ممنون که جواب میدین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله سی تی اسکن قضاوت درستی می دهد
      سی تی اسکن را تکرا و ازمایش خون کامل انجام دهید

  2. Sa bi گفت:

    سلام من چند باری دچار سردرد و لرزش دست شدم و به صورت کوتاه مدت چشمم سیاهی می‌ره به طوریکه برای چند لحظه تصاویر اجسام یا صورت افراد رو نصفه می‌بینم.سوالم اینه که داخلی مغز و اعصاب هم کارش مثل متخصص مغز و اعصابه یاخیر؟برای مشکلم می توانم به داخلی مغز و اعصاب مراجعه کنم یا به متخصص مغز و اعصاب ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
      البته فشار خون روزانه تان هم باید مانیتور شود

  3. ناشناس گفت:

    سلام من چند باری دچار سردرد و لرزش دست شدم و به صورت کوتاه مدت چشمم سیاهی می‌ره به طوریکه برای چند لحظه تصاویر اجسام یا صورت افراد رو نصفه می‌بینم.سوالم اینه که داخلی مغز و اعصاب هم کارش مثل متخصص مغز و اعصابه یاخیر؟برای مشکلم می توانم به داخلی مغز و اعصاب مراجعه کنم یا به متخصص مغز و اعصاب ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
      البته فشار خون روزانه تان هم باید مانیتور شود

  4. سامان گفت:

    سلام من باکشیدن سیگارسرم درد می‌کنه وسوزش زبان پیدا میکنم خواهشن راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال کم خونی و کاهش فشار خون وجود دارد
      نیاز به چکاپ دارید
      از سیگار نیکوتین کم استفاده کنید

  5. فراهانی گفت:

    سلام وقت بخیر چن روزی هست که کف پام شدید در می‌کند پزشک عمومی ام رفتم ارتوپد هم رفتم الان باید به متخصص مغز اعصاب مراجعه کنم ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر هر دو پا درد میکند
      باید از ستون فقرات mri انجام دهید

  6. رحمت الله فولادوند گفت:

    سلام وقت بخیر من سرم سوت می کشه به پزشک گوش مراجعه کردم گفتند عصب گوشم آسیب دبده آیا مشکل من به متخصص مغز و اعصاب مرتبط است ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب فولادوند عزیز
      بسته به نوع سوت کشیدن یا وزوز گوش و صدایی که در گوش شنیده می‌شود، ممکن است نوعی شنوایی سنجی مخصوص با نام ABR (پاسخ‌دهی شنوایی ساقه مغز) یا اسکن‌های مغزی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی انجام شوند.
      بهتر است به پزشک مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/neurologist