علت وزوز گوش چیست و چه درمان‌ هایی دارد؟

۱۷۰
آنچه در این مقاله می‌خوانید

وزوز گوش یا تینیتوس در تمام سنین می‌تواند اتفاق بیفتد. خستگی، افسردگی، اضطراب یا فشار روانی از دلایل بروز وزوز گوش هستند. در اکثر مواقع می‌توان با شستشو یا دارو آن را درمان کرد. در بعضی مواقع هم ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت وزوز گوش چیست و چه درمان‌ هایی دارد؟

آیا شما هم گاهی دچار وزوز گوش می‌شوید؟ چند بار در هفته این عارضه را تجربه می‌کنید؟ از عوارض ویز ویز گوش آگاهی دارید؟ می‌دانید چه روش‌هایی برای درمان زنگ زدن گوش وجود دارد؟

وزوز گوش وضعیتی است که فرد احساس شنیدن صدای سوت طولانی در سر و گوش خود می‌کند. این عارضه اغلب به عنوان صدای زنگ، وزوز، خش خش، کلیک یا غرش در گوش توصیف می‌شود. ویز ویز گوش به خودی خود یک بیماری نیست، اما می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای یا نتیجه عوامل مختلف باشد. در این مطلب همراه ما باشید تا این عارضه را بررسی کرده و روش‌های تشخیص و درمان آن را توضیح دهیم.

اگر برای درمان وزوز گوش به دنبال بهترین متخصص گوش و حلق و بینی هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

وزوز گوش یا تینیتوس چیست؟

وزوز گوش به انگلیسی Tinnitus یا تینیتوس یکی از انواع بیماری های گوش به معنی شنیدن صدا یا زنگ زدن گوش است. این مشکل بسیار شایع است و از هر ۵ فرد ۱ نفر این اختلال را تجربه کرده است. وزوز خود یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه‌ای از یک اختلال مزمن، مانند از دست دادن شنوایی مرتبط با سن، آسیب شنوایی یا اختلال در سیستم گردش خون است.

اگرچه این امر ناخوشایند است، اما معمولا نشانه مشکل مهمی نیست. ممکن است با افزایش سن این مشکل بدتر شود. برای بسیاری از افراد، این امر با درمان بهبود می‌یابد. درمان علت زمینه‌ای مشخص شده گاهی اوقات کمک می‌کند. سایر روش‌های درمان باعث کاهش صدای زنگ یا کاهش توجه به صدای ایجاد شده می‌شوند.

وزوز گوش یا تینیتوس چیست؟
وزوز گوش به انگلیسی Tinnitus یا تینیتوس یکی از انواع بیماری های گوش به معنی شنیدن صدا یا زنگ زدن گوش است.

علائم وزوز گوش (وزوز گوش نشانه چیست؟)

پیچیدن صدا در گوش و سر و گزگز گوش نشانه چیست؟ وزوز گوش شامل شنیدن صداهای آزاردهنده‌ای است که وجود خارجی ندارند. علائم آن عبارتند از:

  • زنگ زدن و علائم گوش درد
  • صدای خرخر و غرش
  • صدای باد در گوش و هیس هیس
  • کلیک کردن

این صداهای خیالی ممکن است از یک غرش ریز و کم به یک صدای بلند تغییر کند. ممکن است در یک یا هر دو گوش وجود داشته باشد و حتی در فواصل منظم، قطع و وصل شود یا به طور دائمی وجود داشته باشد. در بعضی موارد صدا به قدری بلند است که می تواند در تمرکز کردن یا شنیدن صداهای واقعی تداخل ایجاد کند.

۱. شنیدن صدا در گوش هنگام خواب

علائم وزوز ضربان دار ممکن است در شب در حالی که در رختخواب دراز کشیده‌اید بیشتر قابل توجه باشد، زیرا صداهای خارجی کمتری برای پوشاندن ضربان یا صدای درون گوش وجود دارد. ضربان یا صدا ممکن است موقتی یا ثابت باشد.

آیا شما هم علائم سوت کشیدن گوش را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

۲. وزوز گوش و سرگیجه و سردرد علائم چیست؟

سرگیجه و صدای زنگ در گوش که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند می‌تواند کار کردن، آرامش و حتی خوابیدن را سخت کند. درد و فشار در سر یا سینوس‌ها می‌تواند علت ایجاد آن باشد.

۳. وزوز گوش بعد از کرونا

یکی از علائم کرونا در برخی افراد سوت کشیدن گوش است. طبق تحقیقات انجام‌شده حدود ۱۵% از افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، عارضه صدا در گوش را گزارش کرده‌اند. البته احتمالا آمار بیشتر از این تعداد است. ویروس کرونا تاثیر بسیار شدیدی روی دستگاه تنفسی دارد. ویروس بر قسمت فوقانی تنفسی فشار زیادی وارد کرده و درنتیجه به گوش هم فشار وارد می‌شود.

۴. وزوز گوش بعد از شستشو و ساکشن

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد وزوز گوش به عنوان یک اثر نامطلوب میکروساکشن یا سرنگ گذاشتن در گوش رخ دهد. سر و صدای میکروساکشن ممکن است وزوز گوش قبلی را تشدید کند یا باعث ایجاد وزوز گوش جدید شود.

۵. وزوز گوش بعد از عفونت

هنگامی که عفونت از بین می‌رود، معمولا وزوز گوش نیز محو می‌شود. با این حال، عفونت‌های مکرر گوش یا عفونت‌هایی که مایع گوش میانی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند منجر به کاهش شنوایی پایدار و وزوز مداوم شوند.

۶. وزوز گوش و حالت تهوع

وزوز ابتدا فقط در یک گوش شروع می‌شودو به سرعت بهبود نمی‌یابد. علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد و سرگیجه ممکن است نشان دهنده اتفاق جدی‌تری باشند.

وزوز گوش نشانه چیست؟
در بعضی موارد صدا به قدری بلند است که می تواند در تمرکز کردن یا شنیدن صداهای واقعی تداخل ایجاد کند.

۷. وزوز گوش و فشار خون بالا و غلظت خون

فشار خون بالا و غلظت خون می‌تواند باعث سوت کشیدن گوش شود زیرا جریان خون را در سیاهرگ‌ها و شریان‌های اطراف سر، سینوس‌ها و گوش‌ها افزایش می‌دهد. از آنجایی که خون با نیروی بیشتری از طریق رگ‌ها و شریان‌های عبور می‌کند، درنتیجه صدای ضربانقلب را در گوش منعکس می‌کند.

۸. کم خونی و وزوز گوش (وزوز گوش و تپش قلب)

کمبود آهن نیز باعث می‌شود شریان‌ها برای رساندن خون بیشتر، پمپاژ بیشتری داشته باشند. این تغییرات در جریان خون توسط گوش‌ها شنیده می‌شود. افراد مبتلا به کم خونی می‌توانند نبض یا ضربان قلب خود را در گوش خود بشنوند.

۹. وزوز گوش در اثر پارگی پرده گوش

سوت زدن گوش همچنین می‌تواند ناشی از سوراخ شدن پرده گوش باشد. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، تغییر فشار ناشی از پرواز یا غواصی و عفونت‌ها همگی از نشانه‌ها و دلایل شایع سوراخ شدن پرده گوش هستند.

۱۰. استرس و وزوز گوش (سمعک برای وزوز گوش)

استرس یکی از موارد بسیار شایعی است که در بیشتر موارد به عنوان علت اصلی وزوز گوش نسبت داده می‌شود. در بیشتر موارد، وزوز ناشی از استرس به محض اینکه از آن خودداری کنید، خود به خود ناپدید می‌شود، اما در برخی موارد، می‌تواند مزمن شود.

۱۱. وزوز گوش و سرطان

برخی از سرطان‌ها و روش‌های درمان‌های آن ممکن است باعث کاهش شنوایی یا شنیدن صدای زنگ در گوش شوند. کاهش شنوایی ناشی از سرطان می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است در هردو گوش یا جداگانه اتفاق بیفتد.

۱۲. آلرژی و وزوز گوش

بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک به طور قابل توجهی بیشتر از دیگران در معرض اختلال عملکرد شیپور استاش (ETD) هستند. اختلال عملکرد شیپور استاش می‌تواند منجر به علائمی مانند ویز ویز گوش شود و عفونت‌های سینوسی را افزایش دهد.

علائم آلرژی و وزوز گوش چیست؟
در این عارضه ممکن است شخص صداهای مختلفی بشنود. هر نوع صدا احتمالا وجود بیماری زمینه‌ای خاصی را نشان می‌دهد.

دلایل وزوز گوش یا علت وزوز گوش چیست؟

دلایل زیادی باعث بدتر شدن صدا در گوش یا تینیتوس می‌شود. در بسیاری از موارد، علت صدای باد در گوش هرگز پیدا نشده است.یکی از دلایل شایع صدا در گوش و علت صدای زنگ در گوش آسیب سلول‌های گوش داخلی است. در این‌صورت فشار امواج صوتی باعث حرکت موهای کوچک و ظریف گوش داخلی و انتشار سیگنال الکتریکی از سلول‌های گوش به مغز می‌شود و مغز این سیگنال‌ها را به صدا تبدیل می‌کند.

اگر موهای گوش داخلی خم و یا شکسته شوند، سیگنال‌های الکتریکی تصادفی به مغز فرستاده می‌شود و موجب وزوز و زنگ زدن گوش می‌شود.سایر علل آن عبارتند از دیگر مشکلات گوش، بیماری‌های مزمن و آسیب یا شرایطی که بر روی اعصاب گوش و یا مرکز شنوایی در مغز تأثیر می‌گذارد.

۱. علل شایع وزوز گوش (علت صدا دادن گوش راست و چپ و علت زنگ زدن گوش)

هر فردی می‌تواند این مشکل را تجربه کند، اما عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند:

  • کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن: برای بسیاری از افراد، علت کم شدن شنوایی کاهش عملکرد فیبرهای عصبی، شنوایی با افزایش سن است و معمولا در حدود ۶۰ سالگی شروع می‌شود. از دست دادن شنوایی می‌تواند موجب مشکل شود که به این نوع کاهش شنوایی پیرگوشی می‌گویند.
  • وزوز گوش در اثر صدای بلند و ضعیف شدن عصب گوش و وزوز: وزوز گوش به مدت طولانی ناشی از تجهیزات سنگین، اره‌های برقی و سلاح‌های گرم علت اصلی افت شنوایی مرتبط با سر و صدا هستند. دستگاه‌های قابل حمل ، مانند دستگاه‌های پخش موسیقی یا تبلت‌ها، در صورتی که به صورت طولانی مدت و با صدای بلند آهنگ پخش کنند، می‌توانند موجب از دست رفتن شنوایی شوند.
  • انسداد ناشی از مواد مترشحه‌ گوش (موم گوش): موم مترشحه از گوش باعث محافظت از کانال گوش با به دام انداختن گرد و غبار و کاهش رشد باکتری‌ها می‌شود. هنگامی که حجم زیادی از موم‌ها تجمع یابند، به راحتی نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد و باعث کاهش شنوایی یا تحریک پرده گوش می‌شود که نهایتا می‌تواند منجر به آن شود.
  • تغییرات استخوان گوش و علت وزوز گوش در جوانان و کودکان: اتواسکلروز یا رشد غیرطبیعی و تدریجی استخوان رکابی در گوش میانی که یک بیماری ارثی است و در افراد یک خانواده بیشتر دیده می‌شود، باعث کاهش شنوایی و این مشکل می‌شود.

۲. علل کمتر شایع وزوز گوش

عوامل زیر از سایر علل ایجاد صدای نویز در گوش هستند:

  • بیماری مینیر گوش: اختلال گوش داخلی است که فشار غیرطبیعی مایع درون گوش موجب بیماری مینیر می‌شود.
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی: مشکلات مفصل گیجگاهی فکی (مفصلی که در دو طرف سر در جلوی گوش، محل اتصال فک پایین با جمجمه قرار دارد) می‌تواند باعث آن شود.
  • آسیب‌های سر یا گردن: ضربه و آسیب به سر و گردن می‌تواند بر گوش داخلی، اعصاب گوش یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. به طور کلی مشخصه چنین آسیب‌هایی وزوز گوش یک طرفه است.
  • نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی): توموری خوش‌خیم ایجاد شده بر روی عصب جمجمه‌ای یا عصب کرانیال که از مغز به گوش داخلی می‌رسد و باعث حفظ تعادل و شنوایی می‌شود. همچنین شوانوم وستیبولار (تومور دهلیزی سلول‌های شوان) نامیده می‌شود. این حالت عموما باعث ایجاد وزوز فقط در یک گوش می‌شود.
  • اختلالات عروق خونی مرتبط با وزوز گوش: در موارد نادر، ناشی از اختلالات عروق خونی است. این نوع را وزوز گوش ضربانی می‌نامند.علل آن عبارتند از:
  • آترواسکلروز: با افزایش سن و افزایش کلسترول و سایر رسوبات، عروق خونی اصلی نزدیک گوش میانی و درونی، انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند (کاهش قدرت انقباض و انبساط در برابر خون ارسالی با هر ضربان قلب) که باعث می‌شود جریان خون فشارنده شود و شدت آن نیز بیشتر شود و گوش این ضربات را راحت تر تشخیص می‌دهد. این نوع اختلال در هر دو گوش شنیده‌می‌شود.
  • تومورهای سر و گردن: تومورهایی که روی عروق خونی در سر یا گردن فشار می‌آورند، می‌توانند موجب این مشکل و سایرعلائم شوند.
  • فشار خون بالا: فشار خون بالا و عوامل افزایش فشار خون، مانند استرس، الکل و کافئین باعث افزایش آن می‌شوند.
علت وزوز گوش ضربان دار در سالمندان چیست؟
اگرچه شما در هر سنی ممکن است صدای ضربان‌دارگوش را بشنوید، اما با بالا رفتن سن این مورد بیشتر رخ می‌دهد.

۳. وزوز گوش ضربان دار در سالمندان

اگرچه شما در هر سنی ممکن است صدای ضربان‌دارگوش را بشنوید، اما با بالا رفتن سن این مورد بیشتر رخ می‌دهد. وزوز گوش حاد و وزوز گوش سوماتیک از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که با افزایش سن رخ می‌دهد.

۴. وزوز گوش در کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از کودکان صدای نویز در گوش مزمن دارند. بیشتر آن‌ها از بروز آن اذیت نمی‌شوند و به آن عادت می‌کنند و در بسیاری از موارد بدون مداخله از بین می‌روند.

۵. وزوز گوش در بارداری و بعد از زایمان

آیا وزوز گوش در بارداری خطرناک است؟ از هر ۳ خانمی که قبل از بارداری دچار نبض زدن گوش می‌شوند، دو نفر گزارش می‌دهند که در دوران بارداری، به‌ویژه در سه ماهه میانی (ماه‌های چهارم تا ششم) زنگ زدن گوش آن‌ها افزایش یافته است. برای کسانی که برای اولین بار در دوران بارداری مور مور شدن گوش را تجربه می‌کنند، این مورد معمولا در طول بارداری رخ می‌دهد و پس از تولد نوزاد برطرف شده یا کاهش می‌یابد.

۶. چه داروهایی باعث وزوز گوش میشود؟

تعدادی از داروها ممکن است موجب ایجاد یا تشدید صدا در گوش مانند صدای باد در گوش شوند. به طور کلی، دوز بالای این داروها، این مشکل را بدتر می‌کند. اغلب سر و صدای ناخواسته هنگامی که استفاده از این داروها را متوقف کنید از بین می‌رود. داروهای شناخته شده‌ی موثر در ایجاد یا تشدید آن عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها، از جمله پلی میکسین بی، اریترومایسین، وانکومایسین و نئومایسین
  • داروهای ضد سرطان شامل مکلورتامین و وین کریستین
  • داروهای ادرار آور (دیورتیک ها) مانند بومتانید، اتاکرینیک اسید یا فروزماید
  • داروی کویینین که برای درمان مالاریا یا سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود.
  • بعضی از داروهای ضد افسردگی ممکن است موجب این مشکل شود.
  • آسپرین در دوزهای غیر رایج بالا (معمولا ۱۲عدد و یا بیشتر در روز)

تشخیص وزوز گوش چگونه است؟

معمولا پزشک باتوجه‌به علائمی که تجربه می‌کنید، این عارضه را تشخیص داده و آزمایش‌ها و معایناتی را توصیه می‌کند. ابتدا متخصص سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و پس از معاینه گوش و سر و گردن ممکن است آزمایشات زیر را توصیه کند:

  • معاینه شنوایی (شنوایی‌شناسی): برای انجام این آزمایش باید در یک اتاق عایق صدا بنشینید. از طریق هدفون صداهای خاصی پخش شده و شما باید اعلام کنید که صدایی می‌شنوید یا نه. باتوجه‌به پاسخ‌های شما مشخص می‌شود، سلامت گوش نسبت به سنتان طبیعی است یا نه. ممکن است دلیل وزوز گوش اختلالی در شنوایی شما باشد.
  • تشخیص و درمان وزوز گوش با فیزیوتراپی: ممکن است پزشک حالت‌های مختلفی را بخواهد تا انجام دهید. به‌عنوان‌مثال بگوید، چشمانتان را حرکت دهید، دست و پاها را حرکت دهید یا فک را باز و بسته کنید. اگر وزوز تغییر کند یا بدتر شود، احتمالا اختلال زمینه‌ای تشخیص داده می‌شود.
  • تست تصویربرداری: گاهی برای تشخیص علت وزوز باید آزمایش‌هایی مانند ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن انجام شود.
  • آزمایش خون: گاهی باید مواردی مانند کم‌خونی، اختلالات تیروئید، بیماری قلبی یا کمبود ویتامین بررسی شود.

متن انگلیسی:
The ENT may order imaging tests, especially if your tinnitus pulsates.
ترجمه فارسی:
متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری را تجویز کند، به خصوص اگر وزوز گوش شما نبض داشته باشد.

به نقل از سایت nidcd

تشخیص وزوز گوش با بررسی علائم

زمانی که به پزشک مراجعه کرده‌اید، سعی کنید نوع صدایی که زمان وزوز گوش می‌شنوید، توضیح دهید. این صداها می‌توانند به پزشک کمک کنند تا علت زمینه‌ای را پیدا کند:

  • صدای کلیک کردن: این نوع صدا ممکن است نشانه انقباضات ماهیچه‌ای داخل و اطراف گوش باشد.
  • صدای نبض یا زمزمه کردن: این صدا معمولا مربوط به عروق خونی است و ممکن است نشانه فشارخون بالا باشد. ممکن است هنگام ورزش یا تغییر وضعیت متوجه این صدا شوید.
  • صدای زنگ: ممکن است این صدا مربوط به انسداد کانال گوش، بیماری منیر یا سفت شدن استخوان گوش داخلی (اتو اسکلروز) باشد.
  • صدای زنگ بلند: شایع‌ترین صدایی که افراد با مشکل وزوز و زنگ زدن گوش می‌شنوند، این صدا است. اغلب به علت قرارگرفتن در معرض صدای بلند، کاهش شنوایی یا استفاده از برخی داروها این حالت ایجاد می‌شود. نوروم آکوستیک یکی از دلایل شنیدن صدای زنگ در یک گوش با صدای بلند است.
تشخیص وزوز گوش چگونه است؟
زمانی که به پزشک مراجعه کرده‌اید، سعی کنید نوع صدایی که زمان وزوز گوش می‌شنوید، توضیح دهید.

درمان وزوز گوش چیست؟ (روش های درمانی صدا دادن گوش)

چگونه صدای وزوز گوش را برطرف کنیم؟ درمان این عارضه به علت ایجاد آن بستگی دارد. اگر علت آن یک بیماری زمینه‌ای باشد، باید برای درمان آن بیماری اقدامات لازم انجام شود. پزشک ممکن است هر یک از موارد زیر را برای درمان توصیه کند:

  • شستشوی گوش: با حذف جرم گوش انسداد برطرف‌شده و ممکن است، صدای وزوز از بین برود.
  • درمان بیماری عروق خونی: اگر علت وزوز شرایط نامناسب عروق خونی باشد، ممکن است به دارو، جراحی یا روش‌های درمانی دیگر نیاز باشد.
  • سمعک: اگر علت این مشکل کم‌شنوایی ناشی از سروصدا یا افزایش سن باشد، استفاده از سمعک به بهبود شنوایی کمک می‌کند.
  • تغییر دارو: اگر علت وزوز عوارض ناشی از مصرف داروی خاصی باشد، پزشک داروی دیگری جایگزین کرده یا مصرف آن را کاهش می‌دهد.

درمان‌های دیگری نیز وجود دارند که علائم این عارضه را کاهش می‌دهند. پزشک ممکن است از یک دستگاه الکترونیکی برای سرکوب صدا استفاده کند. این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • ماشین نویز سفید: این نوع دستگاه اغلب صدایی مانند بارش باران یا امواج اقیانوس تولید می‌کند و باعث کاهش وزوز می‌شود. از دستگاه نویز سفید با بلندگوهای بالشی می‌توان هنگام خواب استفاده کرد. وسایلی مانند پنکه، رطوبت‌گیر و تهویه هوا در اتاق صدای سفید تولید می‌کنند و برای کاهش وزوز موثر هستند.
  • دستگاه پوشش‌دهنده: این نوع دستگاه شبیه به سمعک است و داخل گوش قرار می‌گیرد. صدای سفید مداوم به‌صورت کم‌رنگ تولید می‌کند.

بهترین روش درمان وزوز گوش چیه؟ با متخصص مشورت کن.

۱. داروی گیاهی برای وزوز گوش در منزل (درمان خانگی وزوز گوش)

درمان‌های طبیعی رایج برای درمان سوت زدن گوش در خانه شامل مصرف مکمل‌های طبیعی مانند جینکو بیلوبا، آکای و جینسنگ هستند. طب سوزنی، یوگا، و مدیتیشن ذهن آگاهی نیز ممکن است مفید باشد. بسیاری از متخصصان طب سنتی موارد زیر را هم توصیه کرده‌اند:

  • درمان وزوز گوش با سیر (درمان گیاهی صدای سر)
  • درمان وزوز گوش با عسل
  • گردو و وزوز گوش
  • روغن سیاه دانه برای وزوز گوش

۲. درمان وزوز گوش با زالو درمانی

زالو درمانی پشت گوش می‌تواند به درمان یا کاهش قابل توجه ۳ مشکل شایع گوش یعنی کاهش شنوایی ناگهانی، سوت زدن گوش و اوتیت میانی (عفونت گوش میانی) کمک کند. اما برای موارد شدیدتر مانند پارگی پرده گوش مناسب نیست.

۳. درمان وزوز گوش با حجامت

در افرادی که دچار غلظت خون یا فشار خون بالا هستند، حجامت ممکن است به کاهش علائم وزوز گوش کمک کند. حجامت فشار خون را کاهش می‌دهد، که می‌تواند وزوز را برای مدتی تسکین دهد و به درمان سوت کشیدن گوش کمک کند.

۴. درمان وزوز گوش با لیزر

لیزر درمانی با سطح پایین در برخی موارد یک روش کارآمد برای درمان وزوز گوش ذهنی است. تجربه درمان با دستگاه درمان وزوز گوش نشان داده است که اگر لیزر درمانی تا یک ماه ادامه یابد، تاثیرات قابل توجهی دارد.

درمان وزوز گوش با لیزر چگونه است؟
لیزر درمانی با سطح پایین در برخی موارد یک روش کارآمد برای درمان وزوز گوش ذهنی است.

۵. بهترین قرص و آمپول وزوز گوش، برای وزوز گوش چه قرصی بخوریم؟

برای درمان وزوز گوش هیچ دارویی وجود ندارد. اما برخی داروها می‌توانند به کاهش علائم یا عوارض این مشکل کمک کنند. گاهی پزشک برای درمان بیماری زمینه‌ای یا کمک به درمان اضطراب و افسردگی داروهایی تجویز می‌کند. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش و داروهای درمانی گوش شامل موارد زیر هستند:

  • قرص نورتریپتیلین برای وزوز گوش
  • قرص جینکو تیدی برای وزوز گوش
  • آنتی هیستامین و وزوز گوش
  • آلپرازولام و وزوز گوش
  • قرص جینکوگل برای وزوز گوش
  • مصرف نیکوتینیک اسید در وزوز گوش

بهترین قطره درمان وزوز گوش نیز شامل موارد زیر است:

  • قطره اوتیسپت برای وزوز گوش
  • قطره بتامتازون برای وزوز گوش
  • قطره وزوز گوش هلسی

۶. درمان وزوز گوش در طب سنتی

علاوه بر روش‌های ذکرشده برای درمان صدا در گوش چندین گزینه جایگزین یا مکمل برای رهایی از وزوز گوش وجود دارد که به بهبود این شرایط کمک می‌کنند. از جمله:

  • سیر
  • سرکه سیب
  • چای زنجبیل
  • روغن خردل
  • خمیر ریحان

یکی از گیاهانی که در طب سنتی معتقدند برای درمان مشکلات گوش مفید است، گیاه دارویی جینگو بیلوبا نام دارد. اما مطالعات در مقیاس بزرگ این مورد را به اثبات نرسانده‌اند.

همچنین گیاهان و مکمل‌های غذایی که حاوی ویتامین B12 هستند، توصیه می‌شوند. توجه داشته باشید که هیچ یک از این گزینه‌های درمانی توسط علم پشتیبانی نمی‌شود. به همین دلیل حتما پیش از مصرف آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

درمان وزوز گوش با پیاز (درمان وزوز گوش به روش خانگی)

یکی از مواردی که در طب سنتی برای درمان نبض زدن گوش توصیه می‌شود، آب پیاز است. پیاز خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند عفونت را از بین ببرد. آب پیاز پخته‌شده را پس از خنک شدن داخل گوش بریزید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس سر خود را کج کنید تا آب پیاز از گوش خارج شود.

در بسیاری از موارد، وزوز گوش ناشی از شرایطی است که نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. با این حال، برخی اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به جلوگیری از انواع خاص وزوز گوش کمک کند.

برای گوش درد به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ بهتر است حتما برای تشخیص و درمان دقیق به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. دکتر فوق تخصص وزوز گوش

انواع وزوز گوش کدامند؟

دو نوع صدای وزوز گوش یا تینیتوس وجود دارد:

انواع سوت کشیدن گوشعلائم آن‌ها
وزوز ذهنیوزوز گوش ذهنی چیست؟ فقط خود فرد قادر به شنیدن صدای وزوز است. وزوز ذهنی شایع‌ترین نوع وزوز گوش است که می‌تواند به علت اختلال در گوش بیرونی، میانی یا درونی باشد. همچنین می‌تواند به علت مشکلات ناشی از اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز که سیگنال‌های عصبی را به صدا تبدیل می‌کند، رخ بدهد.
وزوز عینیعلاوه بر بیمار، پزشک گوش و حلق و بینی نیز می‌تواند صدای آن را بشنود. این نوع نادر معمولا ناشی از مشکلات عروقی، انقباضات عضلانی یا اختلالات انتقالی استخوان گوش درونی است. این مشکل به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.
انواع وزوز گوش کدامند؟

اگر شما دچار انواع پیچیدن صدا در گوش شدید، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • خستگی
  • استرس
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تمرکز کردن
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی
  • اضطراب و تحریک پذیری

درمان این شرایط مرتبط ممکن است، مستقیما بر صدای وزوز تأثیر نگذارد، اما می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

انواع وزوز گوش کدامند؟
وزوز ذهنی و وزوز عینی دونوع اصلی سوت کشیدن گوش هستند.

عوامل خطر و عوارض وزوز گوش چیست؟

وزوز و زنگ زدن گوش می‌تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتد. اما برخی عوامل وجود دارند که خطر آن را افزایش می‌دهند. مهم‌ترین عوامل خطر عبارتند از:

  • قرارگرفتن در معرض صدای بلند: افرادی که شغل آن‌ها ایجاب می‌کند که هرروزه صداهای بلند بشنوند، بیشتر در معرض کم‌شنوایی قرار دارند. افرادی مانند کارگران ساختمان، نوازندگان و سربازان باید هر روز صدای ابزارآلات و تجهیزات ساختمانی، صدای بلند اسپیکرها و صدای سلاح‌های گرم را بشنوند.
  • سن: تعداد رشته‌های عصبی فعال در گوش با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث اختلال در شنوایی شده و با علائمی مانند وزوز گوش همراه است.
  • جنسیت: این عارضه در مردان نسبت به زنان بیشتر شایع است.
  • مصرف دخانیات و الکل: این عارضه در افراد سیگاری بیشتر مشاهده می‌شود. همچنین مصرف الکل احتمال ایجاد این مشکل را بیشتر می‌کند.
  • برخی چالش‌های سلامتی: چاقی، فشارخون بالا، مشکلات قلبی عروقی و سابقه آرتریت احتمال وزوز و زنگ زدن گوش را بیشتر می‌کنند.

وجود این عارضه ایجاد صداهایی مانند صدای باد در گوش یا زنگ زدن می‌تواند به‌مرور بر زندگی شخص تاثیر بگذارد. بسیاری از افرادی که با این مشکل به‌صورت حاد روبرو هستند، احتمالا دچار عوارض زیر می‌شوند:

  • خستگی
  • فشار
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی
  • اضطراب و تحریک‌پذیری
  • سردرد
  • مشکلات کار و زندگی شخصی

متن انگلیسی:
If the pulsatile tinnitus is caused by a dangerous problem with the blood vessels in the head or neck, and it is untreated, blindness or stroke (causing problems with walking, talking, or death) can result.
ترجمه فارسی:
اگر وزوز ضربان‌دار ناشی از یک مشکل خطرناک در رگ‌های خونی سر یا گردن باشد و درمان نشود، کوری یا سکته مغزی (که باعث مشکلات راه رفتن، صحبت کردن یا مرگ می‌شود) را ایجاد می‌کند.

به نقل از سایت radiology.ucsf.edu

پیشگیری از وزوز گوش ممکن است؟

متاسفانه جلوگیری از این عارضه کار ساده‌ای نیست و در بیشتر موارد نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. اما رعایت برخی موارد احتیاطی می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند:

  • از محافظ شنوایی استفاده کنید: تا جای ممکن از محیط‌هایی با صدای زیاد دوری کنید. صدای زیاد به اعصاب گوش آسیب وارد کرده و باعث صدا در گوش و کم‌شنوایی می‌شود. اگر به‌خاطر شغل خود مجبور هستید، در مکان‌هایی با صدای زیاد باشید، حتما از محافظ شنوایی استفاده کنید.
  • صدای موسیقی را کم کنید: هنگام استفاده از هدفون موزیک را با صدای بلند گوش ندهید. این کار باعث آسیب به گوش می‌شود.
  • مراقب سلامت قلب و عروق خود باشید: وزوز و صدا در گوش گاهی مرتبط با چاقی و اختلالات عروق خونی است. با ورزش منظم و تغذیه سالم می‌توان به سلامت رگ‌های خونی کمک کرد.
  • الکل، کافئین و نیکوتین را محدود کنید: مصرف زیاد این مواد، جریان خون را دچار مشکل می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی در گوش می‌شوند.

چه میوه ای برای وزوز گوش خوب است؟

برخی از میوه‌ها برای تسکین نویز گوش بسیار مفید هستند، به ویژه غذاهایی که سرشار از پتاسیم هستند. این میوه‌ها شامل موز، گلابی و میوه‌های استوایی مانند آناناس، پاپایا و انبه می‌شوند. میوه‌ها به کاهش فشار خون و گردش خون مناسب در گوش کمک می‌کنند.

غذاهای مضر برای وزوز گوش چیست؟

افراد مبتلا به صدای شدید گوش بهتر است از خوردن مواد غذایی حاوی سالیسیلات خودداری کنند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از میوه‌های خشک، شاه توت، زغال اخته، بلوبری، پرتقال، آناناس، کشمش، تمشک، توت فرنگی و نارنگی.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر وزوز گوش باعث آزار و ناراحتی شما می‌شود به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. وزوز گوشی که پس از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی ایجاد شده‌باشد و به مدت یک هفته بهبود نیابد. در موارد زیر سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید:

  • وزوز گوش ناگهانی یا بدون علت مشهود اتفاق بیفتد.
  • وزوز گوش همراه با از‌دست‌دادن شنوایی یا سرگیجه باشد.

برای نوبت‌گیری از بهترین متخصص گوش و حلق و بینی، دکتر شنوایی سنجی و دکتر عمومی می‌توانید به وبسایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی، مشاوره آنلاین شنوایی سنجی و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی نیز وجود دارد. 

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

صدای نویز در گوش یک بیماری نیست اما متخصصان می‌توانند به مدیریت آن کمک کنند.

بله، ماساژ می‌تواند علائم وزوز گوش را درمان کند و شدت آن را کاهش دهد.

روغن سرو، روغن جینسینگ، روغن هلی کریسموم، روغن درخت عرعر، روغن اسطوخودوس، روغن نیلوفر، روغن زیتون، روغن پیاز، روغن پتی گرین، روغن رحمانیا و روغن ارکیز خالدار از بهترین روغن‌های درمانی هستند.

استرس شدید می‌تواند در ایجاد آن موثر باشد.

درمان‌های طبیعی و گیاهی برای وزوز گوش شامل مصرف مکمل‌های طبیعی مانند جینکو بیلوبا، آکای و جینسنگ است.

ترکیبی از ترشحات غدد چربی و ترشحات غدد تعریق است.

گاهی عفونت گوش میانی با وزوز گوش خود را نشان می‌دهد. عفونت احتمالا با درد و خارج‌شدن مایع از گوش همراه است. در چنین شرایطی پزشک برای درمان عفونت داروهایی تجویز کرده و ممکن است شستشوی گوش انجام دهد.

یکی از علائم شروع کم‌شنوایی وزوز گوش است. کم‌شنوایی ممکن است به علت قرارگرفتن در معرض صدای زیاد باشد یا به دلیل افزایش سن ایجاد شود. درهرصورت احتمال ایجاد صدای وزوز در گوش وجود دارد و بهتر است برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه شود.

به‌طورکلی این مشکل در میان افراد در حال افزایش است. اما در جوانان رشد بیشتری داشته است. جالب است بدانید طی تحقیق که در بلژیک انجام شد، از هر ۵ نوجوان یک نفر صدای وزوز در گوش خود می‌شنود. این موضوع به علت شرکت در کنسرت‌ها، جشن‌ها و شنیدن صدای موسیقی با صدای بلند است. همچنین استفاده مداوم از هندزفری نیز یکی از دلایل اصلی این مشکل است.

علت وزوز گوش و کمبود ویتامین چیست؟ کمبود دو نوع ویتامین D و B12 می‌تواند به ایجاد صدا در گوش کمک کنند. ویتامین B12 به ایجاد میلین که پوشش محافظ اعصاب است، کمک می‌کند. کمبود آن باعث تحریک و اختلال عملکرد اعصاب گوش می‌شود. ویتامین D نیز به سلامت استخوان‌ها کمک کرده و کمبود آن می‌تواند به استخوان گوش داخلی فشار وارد کند.

در بسیاری از موارد مانند زمان قرارگرفتن در معرض صدای بلند وزوز و زنگ زدن گوش پس از چند ساعت یا چند روز از بین می‌رود. معمولا این حالت حدود ۱۶ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد. اما اگر این حالت بیشتر ادامه پیدا کرد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

وزوز گوش به ندرت با یک مشکل جدی پزشکی همراه است و معمولاً آنقدر شدید نیست که در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند. با این حال، برخی از افراد متوجه می‌شوند که بر خلق و خو و خواب یا تمرکز آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در موارد شدید، وزوز در گوش می‌تواند منجر به اضطراب یا افسردگی شود.

در بیشتر موارد این عارضه خطرناک نبوده و پس از مدتی برطرف می‌شود. اما گاهی ایجاد صدا در گوش نشانه بیماری خاص یا شرایط استرس‌زا مانند خستگی، مشکلات خواب، مشکلات تمرکز، مشکل حافظه، افسردگی، اضطراب و تحریک‌پذیری است.

 

 

 

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره وزوز گوش

  1. M گفت:

    سلام سه روزه دچار وز وز گوش شدم به خاطر استفاده از گوش پاک کن ایا با شستشو یا قرص درمان میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه متخصص گوش حلق و بینی شما رو ویزیت کنه و در صورت نیاز نوار گوش گرفته شود و سلامت عصب گوش بررسی شود. از این لینک میتونید نوبت بهترین متخصصان در این زمینه رو بگیرید.
      دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

  2. M گفت:

    سلام من سه روزه دچار وز وز گوش شدم به خاطر استفاده از گوش پاک کن ایا با شستشو یا قرص درمان میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه متخصص گوش حلق و بینی شما رو ویزیت کنه و در صورت نیاز نوار گوش گرفته شود و سلامت عصب گوش بررسی شود. از این لینک میتونید نوبت بهترین متخصصان در این زمینه رو بگیرید.
      متخصص گوش و حلق و بینی

  3. نفیسه گفت:

    سلام ایا بالاخره وزوز گوش را میشه درمان کرد یا اصلا درکانی نداره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وزوز گوش قابل درمان است با روش هایی از جمله شست و شوی گوش، تغییر داروهای مصرفی ایجاد کننده این عارضه، سمعک و روش های جدید میتوان تسکین داد. بهتره به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.
      متخصص گوش، حلق و بینی

  4. نیلا گفت:

    سلام..من یک ماه پیش کرونا گرفتم همون روزایی که مریض بودم یه صدایی تو گوش چپم شروع شد که مثل کوبیدن تو دیوار یا صدتی خر خر بود..فک کردم بخاطر مریضیه اما بعداز مریضی هم همچنان اون صدا توگوشم هست…آیا نیاز هست برم دکتر یااینکه ممکنه از عوارض کرونا باشه و با گذر زمان ازبین بره نگرانم ممنون میشم جواب بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ایجاد صدای غیرطبیعی در گوش در برخی افراد بعد از کرونا ایجاد میشه. اختلالات عصب شنوایی نیز یمتونه این مشکل رو ایجاد کنه. بنابراین برای بررسی بیشتر نیازه متخصص گوش حلق و بینی شما را ویزیت کند. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      دکتر متخصص گوش و حلق و بینی

  5. علی علیزاده گفت:

    سلام دکتر / من مدت زیادی کارم با مواد منفجره بود و صداهای انفجار باعث شده است که مستمر و بلاینقطع صدای هیس می شنوم . هنگامیکه در جای خلوتی هستم خیلی اذیت می شوم . هر دو گوشم صدای هیس مستمر دارد البته گوش راستم بیشتر است .با توضیحاتی که خواندم ظاهرا هیچ چاره ای نیست و باید تحمل کرد . البته من در شنوایی احساس میکنم که مشکلی ندارم ولی بمحض اینکه در جای خلوتی قرار میگیرم صدا روی اعصابم است .

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آسیب عصب شنوایی شما ممکنه باعث این وزوز گوش شده باشه. برخی بیماری ها به تشدید این حالت کمک میکنه. برای دریافت درمان های به روز در این مسئله میتونید به متخصصان گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  6. نیما گفت:

    سلام دوست عزیز ، من ۱۷ سالمه. تقریبا ۱یا ۲ سال قبل هندزفری گذاشته بودم گوشم و آهنگ گوش میکردم. الآنم گوش هام ضعیف شدن و وزوز گوش هم دارم آیا درمانی برای آن هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه با مراجعه به شنوایی سنجی و انجام تست شنوایی سنجی میزان فرکانس صدای قابل شنیدن رو برای شما مشخص کنند و در صورت نیاز برای شما سمعک تجویز شود.
      پزشک شنوایی سنجی

    2. نجمه گفت:

      سلام دوست عزیز, من ۲۵سالمه و دو هفته ای میشه دچار وزوز گوش سمت چپ شده ام، دکتر رفتم گفت کمی جرم گرفته باید شستشو بشه ، قطره هم میچکونم ولی وزوز گوشم هنوز هست میترسم شستشو بدم بدتر نشه به نظر شما چیکار کنم لطفا پاسخ بدید، آیا شستشو ضرر نداره؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        شستشوی گوش ضرری نداره و آسیبی به گوش شما نمیزنه. متخصص گوش حلق و بینی پس از شستشوی گوش عفونت رو بررسی کرده و اگه عفونت گوش هم باشه درمان میشه.
        فوق تخصص گوش و حلق و بینی

    3. حنا گفت:

      سلتم من ۱۸ سالمه. من سه ساله تو گوشم صدای ضربان قلب می‌شنوم امروز رفتم دکتر نوار گوش گرفتمگفت گوشت سالمه مشکلی نداره متخصصم گوشمو نگاه کرد گفت یه ذره جرم داره فقط شایدم عفونت باشه

      میشه بگین چم شده😭😭

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        یکی از علل وزوز گوش میتونه جرم گوش باشه که با شست و شو ممکنه بهتر بشه. یکی دیگه از عوامل دیگه میتونه مشکلات استرس، اضطراب باشه. بنابراین بهتره متخصص روانپزشکی شما را بررسی کند.
        متخصص اعصاب و روان

  7. آریا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من یک سالی میشه وزوز گوش دارم پارسال تابستون اومد سراغم و زمستون کلا از بین رفت دوباره تابستون برگشته سراغم پیش متخصص رفتم میگه دوتا عصب گوشت ضعیف شدن باید سمعک بزاری آیا میشه مال حساسیت یا انحراف بینی باشه

    #ممنون میشم جوابمو بدین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انحراف بینی و حساسیت ممکنه باعث گرفتگی گوش بشه ولی وزوز گوش از عصب گوش و مشکلات مربو به عصب شنوایی میتونه باشه.

  8. Omid گفت:

    راستی من الان ۵۳ سال دارم و در محیط صنعتی
    پر از صداهای دستگاها کار میکنم

  9. Omid گفت:

    سلام من مدت خیلی طولانی در هردو گوشم صدائی مثل صدای عبور گاز در لوله های گاز دم در خونه ها است می شنوم و خیلی صداش بلند است ولی در محیط شغل صنعتی که دارم بدلیل
    صداهای دیگر دستگاهها این صدا در گوشم کمتر
    میشه و اذیت نمیشم ولی خونه مخصوصا هنگام
    خواب خیلی تن صداش من را اذیت میکنه البته
    در کنترل تعادلم و تمرکزم و نیز در مغزم اذیت
    میشم گاهی بر اعصابم تاثیر میذاره و از کوره در
    میرم به طب سنتی گیاهی رجوع کردم گفتن روغن سیاه دانه باید بریزی تا دردش آروم شه
    لطفا کمکم کنید بگین من چکار کنم تا از این صدای وحشتناک خلاصی یابم با تشکر.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه این مشکل شما به علت آسیب به عصب شنوایی شما باشه که کارکردن در محیط با فرکانس بالای صدا بی تاثیر نیست. از این رو بهتره متخصص گوش، حلق و بینی با گرفتن نوار عصب شما را بررسی کند. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

  10. سهند گفت:

    با سلام
    من ۲۰ سال دارم و از ۱.۵ الی ۲ سال پیش دچار وزوز سوت کشیدن گوش راست شده ام، و احتمال میدهم که بر اثر شلیک تفنگ ایجاد شده باشد، دردی احساس نمی‌کنم و اکثراً با صدا های اطراف صدای وزوز کاور میشود ولی در هنگام سکوت و بخصوص در هنگام خواب حسش میکنم.
    آیا درمانی قطعی وجود دارد؟
    با دارو یا عمل جراحی حل میشود؟
    با سپاس

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      کاملا درسته. به خاطر آسیب وارده به گوش ناشی از شلیک ممکنه مجاری شنوایی دچار مشکل شده باشه باشه. تنها درمان هم پخش صدا یا آهنگ هست که مانع شنیدن صدای وزوز می شه. می تونین از قرص سیناریزین هم کمک بگیرین. البته بهتره به متخصص گوش و حلق وبینی مراجعه کنین تا نوار گوش گرفته بشه:
      لیست متخصصین گوش و حلق و بینی

    2. ناشناس گفت:

      من حدود بیست و پنج ساله که دچار وزوز گوش هستم و شنوایی من ومختل کرده. خیلی به پزشک مراجعه کردم و تست شنوایی و اسکن دادم آخرین پزشکم بهم گفتن که عصب های گوشت ازبین رفته و درواقع گوشت سکته کرده و درمانی وجود نداره، آیا علم پیشرفتی دراین رابطه نداشته و امثال من محکوم به کم شنوایی هستیم و راه چاره ای نیست

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        برای درمان این افراد معمولا از دارو کورتیکو استروئید(Corticosteroid) خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود. در شرایطی که این بیماری به موقع تشخیص و سریعا برای درمان آن اقدام شود، بهبودی بهتر و سریع‌تر است. در این شرایط از خود درمانی به شدت خودداری کنید.