متخصص گوش و حلق و بینی کیست و چه بیماری هایی را درمان می کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟ در این مطلب لیستی از علائم و بیماری‌هایی که برای درمان آنها باید به متخصص گوش و حلق بینی مراجعه کرد را آورده‌ایم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

otorhinolaryngologist

آیا می‌دانید متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟ می‌دانید این پزشک چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ برای آشنایی با تخصص پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه کامل توضیح می‌دهیم که متخصص گوش و حلق و بینی کیست و برای تشخیص و درمان چه مشکلات و بیمای‌هایی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم.

اگر برای درمان بیماری‌های مربوط ناحیه سر و گردن می‌خواهید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، دکترتو همراه شماست. در دکترتو می‌توانید از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین، از پزشک موردنظرتان نوبت بگیرید و یا به‌صورت آنلاین و تلفنی با متخصص مشاوره داشته باشید.

متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

اگر شما دچار بیماری در سر و گردن شده باشید و به پزشک عمومی مراجعه کنید، احتمالا شما را به دکتر گوش و حلق و بینی یا Otorhinolaryngologist ارجاع می‌دهد. تا قبل از قرن نوزده پزشکان نمی‌دانستند، گوش، بینی و گلو توسط یک سیستم لوله‌ای بهم وصل هستند. زمانی‌که با ابزارهای دقیق این مسئله مشخص شد، تخصص جدید در پزشکی به نام تخصص گوش و حلق و بینی ایجاد شد.

این متخصصان بسیاری از بیماری‌های مربوط به گوش، بینی و گلو را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که برای درمان کدام مشکلات باید به این پزشک مراجعه کنید.

according to bonsecours,The field of medicine that an ENT treats is called otolaryngology. Otolaryngologists diagnose, manage, and treat disorders of your head and neck. An ENT doctor looks at your ears, nose, throat, sinuses, larynx, and other related parts of your body.

متخصص گوش و حلق و بینی اختلالات و بیماری هایی را که به سر و گردن باشد را تشخیص میدهد و درمان میکند.


متخصص گوش و حلق و بینی در چه زمینه‌ای تخصص دارد؟

این پزشک در موارد زیر تخصص دارد:

  • بیماری‌های گوش: در صورت وجود اختلال یا مشکل در گوش مانند عفونت گوش، وزوز گوش، درد یا اختلالاتی که تعادل را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. این متخصصان می‌توانند اختلالات مادرزادی مربوط به گوش را هم درمان کنند.
  • بیماری‌های بینی: مشکلات مربوط به بینی، حفره‌های بینی و سینوس‌ها توسط متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص داده و درمان می‌شود. این دسته از بیماری‌ها روی تنفس، حس بویایی و شرایط فیزیکی تأثیر می‌گذارند.
  • بیماری‌های گلو: گاهی اختلالات و بیماری‌های مربوط به گلو روی گفتار، غذا‌خوردن، بلع و هضم غذا تأثیر می‌گذارند. برای تشخیص و درمان چنین اختلالاتی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.
  • بیماری‌های سر و گردن: این متخصصان در مدیریت و درمان بیماری‌هایی مانند تومورها، تروما و بدشکلی سر و گردن تخصص دارند. جراحی‌های زیبایی و ترمیمی مربوط به این ناحیه هم توسط متخصصان گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. زمانی که اعصاب سر و گردن آسیب ببیند، ممکن است بینایی، بویایی، شنوایی و حرکات صورت تحت أاثیر این اختلال قرار بگیرند. این پزشک برای درمان و مدیریت چنین بیماری‌هایی آموزش‌دیده است.
otorhinolaryngologist
تمامی بیماری‌های مربوط به گوش، بینی، گلو، سر و گردن توسط متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص داده و درمان می‌شوند.

متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند چه فوق‌ تخصصی را کسب کند؟

متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند برای کسب مدرک فوق‌ تخصص گوش و حلق و بینی آموزش بیشتری در دانشگاه ببیند. این متخصصان می‌توانند در یکی از زمینه‌های زیر فوق‌تخصص دریافت کنند.

  • گوش و حلق و بینی کودکان
  • گوش‌شناسی، نوروتولوژی و شنوایی‌شناسی
  • آلرژی
  • جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت
  • جراحی سر و گردن (تخصص تومورهای سر و گردن)
  • حنجره (تخصص در حلق، صدا و بلع)
  • راینولوژی (تخصص حفره بینی و سینوس).

اگه بیماری‌های گوش و حلق و بینی داری، نگران نباش!

همین حالا از بهترین دکتر نوبت بگیر.

معرفی پزشکان گوش و حلق و بینی شهرهای ایران

ساکن هر شهری که باشید می‌توانید از خدمات دکترتو استفاده کنید. به راحتی می‌توانید لیست پزشکان مرتبط با شهر و محل سکونت خود را مشاهده کنید و برای دریافت نوبت به صورت آنلاین اقدام نمایید.

دکتر گوش و حلق و بینی شهر مشهد

اگر ساکن شهر مشهد هستید و قصد دارید برای ویزیت به دکتر گوش و حلق و بینی مشهد مراجعه کنید؛ می‌توانید لیست متخصص گوش و حلق و بینی مشهد دکترتو را مشاهده کنید و برای دریافت نوبت به صورت غیر حضوری و آنلاین اقدام نمایید.

دکتر گوش و حلق و بینی شهر کرج

از جمله مشکلات در دریافت نوبت از پزشک، می‌توان به شلوغی مطب و یا بیمارستان، عدم پاسخگویی تلفن و … اشاره کرد. برای اینکه بتوانید به آسانی از دکتر گوش و حلق و بینی کرج نوبت دریافت کنید می‌توانید از لیست متخصص گوش و حلق و بینی کرج دیدن کنید و به راحتی برای رزرو نوبت در تاریخ مورد نظر خود اقدام نمایید.


متخصص گوش و حلق و بینی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم بسیاری از بیماری‌های مربوط به ناحیه سر و گردن توسط متخصص گوش و حلق و بینی درمان می‌شوند. برای اینکه دقیق‌تر بدانید دکتر گوش و حلق و بینی کیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند، در ادامه هرکدام از بیماری‌هایی که توسط این پزشک مدیریت و درمان می‌شود را معرفی کنیم.

۱. عفونت گوش

زمانی‌که یک عامل باکتریایی یا ویروسی بر گوش میانی (درست پشت پرده گوش) تاثیر بگذارند، شخص به عفونت گوش مبتلا می‌شود. این نوع عفونت می‌تواند حاد یا مزمن باشد. عفونت گوش منجر‌ به التهاب و تجمع مایع در گوش میانی می‌شود، به‌ همین دلیل گاهی دردناک است. عفونت حاد گوش دردناک است، اما پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. عفونت‌های مزمن یا برطرف‌ نمی‌شوند و یا بارها و بارها عود می‌کنند. این نوع عفونت می‌تواند به گوش میانی یا داخلی آسیب دائمی وارد کند.

برای درمان عفونت گوش در اصفهان به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

یکی از بیماری ها و مشکلاتی که می‌تواند باعث مشکلات بسزایی شود، عفونت گوش است. برای درمان این بیماری بهترین گزینه مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی اصفهان است. شما می‌توانید برای دریافت نوبت از دکتر گوش و حلق و بینی اصفهان لیست پزشکان مربوط به این تخصص در اصفهان را ببینید.


۲. گوش درد

گوش درد معمولا کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما بزرگسالان هم گاهی دچار این مشکل می‌شوند. ممکن است هر دو گوش شخص شروع به درد کند. اما بیشتر مواقع تنها یک گوش درد می‌گیرد. علت این عارضه در بیشتر مواقع عفونت گوش است.


۳. سرگیجه

سرگیجه حس کاذبی در شخص ایجاد می‌کند که انگار محیط اطراف در حال چرخش است. این حالت می‌تواند به‌دلیل سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم، عفونت یا میگرن ایجاد شود. این عارضه در بیشتر مواقع با دارو یا چند تمرین ساده برطرف می‌شود. معمولا سرگیجه پس از چند دقیقه برطرف می‌شود. اما در برخی حالت‌ها مانند میگرن ممکن است تا چند ساعت طول بکشد.


۴. وزوز گوش

زمانی که صدایی مانند زنگ‌زدن در گوش احساس می‌شود که به آن وزوز گوش می‌گویند. ممکن است شخص صدای غرش، وزوز، سوت‌زدن یا خش‌خش بشنود. این صداها در واقعیت وجود ندارند و گاهی این صداها با صدای محیط تداخل ایجاد می‌کنند و باعث حس کلافگی در شخص می‌شود. وزوز گوش گاهی همراه با افسردگی، اضطراب و استرس است.

هر شخصی در هر سنی می‌تواند به این عارضه مبتلا شود. اما بیشتر افراد مسن تحت تأثیر وزوز گوش قرار می‌گیرند. شایع‌ترین علت آن آسیب به گوش میانی یا داخلی است.


۵. کم‌ شنوایی و ناشنوایی

زمانی که شما نتوانید صداهای جزئی یا کلی محیط را بشنوید، دچار کم‌شنوایی شده‌اید. این عارضه می‌تواند یک یا هر دو گوش را درگیر کند. معمولا کم‌شنوایی به‌تدریج و در طول زمان ایجاد می‌شود. طبق تحقیقات حدود ۲۵% از افراد ۶۵ تا ۷۴ سال دچار کم‌شنوایی هستند. گاهی ممکن است کم‌شنوایی به‌مرور به ناشنوایی ختم شود و شخص توانایی شنیدن صداها را از دست بدهد.

Hearing-loss
کم شنوایی و ناشنوایی در افراد بالای ۶۵ سال بیشتر مشاهده می‌شود. اگر دچار علائم اختلال در شنوایی هستید، باید به دکتر گوش و حلق وبینی مراجعه کنید.

۶. پارگی پرده گوش

زمانی‌که یک سوراخ یا پارگی کوچک روی پرده گوش ایجاد شود، شخص دچار پارگی پرده گوش می‌شود. این پرده یک غشا با بافت نازک است که گوش میانی و کانال گوش خارجی را از هم جدا می‌کند. ارتعاش این پرده باعث می‌شود، صداها را به‌وضوح بشنویم. زمانی‌که پرده گوش آسیب می‌بیند، شنوایی دچار مشکل می‌شود.

عفونت گوش، تغییرات فشار، جراحت و آسیب‌دیدگی حین ورزش یا تصادف از عوامل اصلی پارگی پرده گوش هستند. اگر در گوش خود احساس درد دارید، مایعات آبکی، خونی یا پر از چرک از گوش شما خارج می‌شود و وزوز گوش را تجربه می‌کنید، حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

برای درمان پارگی پرده گوش به کدام دکتر باید مراجعه کرد؟

برای درمان پارگی پرده گوش شما می‌توانید به پزشکان و متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. با توجه به اینکه ساکن کدام شهر هستید؛ می‌توانید از پزشکان شهر سکونت خود برای درمان و معالجه نوبت دریافت کنید. به طور مثال اگر ساکن شهر اصفهان، شیراز، تهران و یا هر شهر دیگری هستید؛ می‌توانید از دکتر گوش و حلق و بینی اصفهان ، متخصص گوش و حلق و بینی اصفهان ، دکتر گوش و حلق و بینی شیراز ، متخصص گوش و حلق و بینی شیراز ، دکتر گوش و حلق و بینی تهران ، متخصص گوش و حلق و بینی تهران برای دریافت نوبت به صورت آنلاین استفاده کنید.


۷. بیماری منیر گوش

بیماری منیر اختلالی است که در گوش داخلی ایجاد می‌شود. گوش داخلی مسئول شنوایی و تعادل است. زمانی‌که شخص دچار بیماری منیر می‌شود، سرگیجه و عدم تعادل را تجربه می‌کند. همچنین ممکن است صدای وزوز و زنگ‌زدن بشنود. این بیماری معمولا یک گوش را درگیر می‌کند و علت دقیق آن مشخص نیست. ممکن است بیماری‌های خودایمنی، آلرژی و ژنتیک باعث بروز این اختلال شوند.

اگر علائم عفونت گوش، گوش‌درد، مشکلات شنوایی، پارگی پرده گوش، سرگیجه، وزوز یا بیماری منیر را دارید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۸. آلرژی

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به عوامل خارجی است. این عوامل خارجی که به آنها آلرژن گفته می‌شود، ممکن است هر نوع ماده غذایی، گرده گل یا شوره حیوانات خانگی باشد. آلرژی معمولا برای بدن مضر نیست و تنها علائمی مانند التهاب، عطسه یا نشانه‌های این‌چنینی دارد.

معمولا پس از مدتی بدن با محیط سازگار می‌شود و حساسیت سیستم ایمنی به آلرژن کمتر می‌شود. برخی از آلرژی‌ها بسیار شدید هستند و باعث پاسخ آنافیلاکسی می‌شوند. این وضعیت بسیار جدی است و حتی می‌تواند کشنده باشد. این حالت باعث مشکلات تنفسی حاد می‌شود و شخص هوشیاری خود را از دست می‌دهد.


۹. رینیت

به التهاب پوشش داخلی حفره بینی رینیت گفته می‌شود. این بیماری می‌تواند آلرژیک یا غیرآلرژیک باشد. حتی گاهی ممکن است در نتیجه عفونت ایجاد شود. زمانی‌که شخص یک ماده آلرژی‌زا را تنفس می‌کند، احتمال ایجاد این اختلال وجود دارد. علائم رینیت معمولا شامل گرفتگی بینی، آبریزش، خارش بینی، عطسه، سرفه و خارش چشم است.


۱۰. سینوزیت

عفونت سینوسی جز بیماری‌های شایع است که باعث التهاب سینوس‌ها و مجاری بینی می‌شود. به این التهاب سینوزیت می‌گویند. سینوس‌ها حفره‌های هوایی کوچکی هستند که پشت پیشانی، بین دو چشم، استخوان گونه‌ها و بینی قرار دارند. سینوس‌ها مایع روان و رقیق را تولید می‌کنند و به‌وسیله‌ی آن میکروب‌ها را به‌دام می‌اندازند.

گاهی یک باکتری یا آلرژن باعث تولید بیش‌از‌حد مخاط می‌شود و حفره‌ها بسته می‌شوند. این عارضه باعث عفونت سینوسی می‌شود. اگر عفونت ویروسی باشد، پس از یک تا دوهفته برطرف می‌شود. اما عفونت باکتریایی در این مدت‌زمان رفع نمی‌شود و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد.

اگه علائم سینوزیت داری، همین حالا نوبت بگیر!


۱۱. خونریزی بینی

خونریزی بینی یا خون دماغ یک عرضه شایع است و بسیاری از افراد در زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. شاید خونریزی بینی کمی ترسناک باشد، اما در بیشتر مواقع نشانه‌ی یک مشکل جدی نیست. بینی رگ‌های خونی زیادی دارد که بسیار حساس هستند. این مشکل در بزرگسالان و کودکان بین ۳ تا ۱۰ سال شایع است.

دو نوع خون‌دماغ قدامی و خلفی وجود دارد. حالت قدامی خطرناک نیست. اما خون دماغ خلفی در پشت یا عمیق‌ترین بخش بینی ایجاد می‌شود و می‌تواند خطرناک باشد. گاهی هوای خشک یا مصرف آنتی‌هیستامین باعث خشکی بینی و بروز این مشکل می‌شوند.

nose-bleeding
خونریزی بینی در تمامی موارد خطرناک نیست و گاهی به‌دلیل خشکی هوا کودکان خونریزی بینی را تجربه می‌کنند.

۱۲. پولیپ بینی

زمانی که دچار علائم سرماخوردگی هستید و این علائم با هیچ یک از داروهای این بیماری یا داروهای مربوط به آلرژی از بین نمی‌رود، احتمالا پولیپ بینی دارید. پولیپ در واقع رشد بافت پوششی بینی است که خوش‌خیم بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. عفونت‌های مزمن، آسم، رینیت آلرژیک و حساسیت به داروهای ضدالتهابی باعث بروز پولیپ بینی می‌شوند.


۱۳. انحراف بینی

انحراف بینی یا انحراف سپتوم در نتیجه مشکل در تیغه بینی ایجاد می‌شود. سپتوم تیغه‌ی میانی بینی است که حفره‌های بینی را از هم جدا می‌کند. انحراف در این تیغه باعث کوچک و بزرگ‌شدن حفره‌ها و مشکلات تنفسی می‌شود. این عارضه باید با عمل بینی رفع شود. متخصص گوش و حلق و بینی این عمل را انجام می‌دهد و مشکل انحراف بینی را برطرف می‌کند.


۱۴. گرفتگی بینی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، گرفتگی بینی به دلیل تولید مخاط بیش‌از‌حد است. این عارضه معمولا به‌دلیل التهاب رگ‌های خونی سینوس‌ها ایجاد می‌شود. سرما، آنفولانزا، آلرژی و عفونت سینوس می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. مرطوب‌کردن هوای محیط و دوش‌گرفتن در بیشتر مواقع مشکل گرفتگی بینی را برطرف می‌کنند. اما گاهی این مشکل به‌راحتی حل نمی‌شود و برای برطرف‌کردن آن باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.


۱۵. ازدست‌دادن بویایی

این عارضه باعث می‌شود که مشکل کامل یا جزئی در بویایی ایجاد شود. دلیل آن می‌تواند مشکلات در بینی، مغز یا سیستم عصبی باشد. این عارضه می‌تواند موقت یا دائمی باشد. اگر علت آن آلرژی یا عفونت باکتریایی و ویروسی باشد، پس از مدتی برطرف می‌شود. عوامل دیگری مانند آلزایمر، پارکینسون، تومور مغزی، تومور بینی، کرونا و اختلالات هورمونی از دیگر دلایل از‌دست‌دادن‌ بویایی هستند.

اگر علائم آلرژی، رینیت، سینوزیت، گرفتگی بینی، انحراف و پولیپ بینی، خونریزی بینی و مشکلات بویایی را دارید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۱۶. گرفتگی صدا

عارضه گرفتگی صدا باعث تغییر غیرطبیعی در صدا می‌شود. علت ایجاد این مشکل، اختلال در حنجره و تارهای صوتی است. این بیماری لارنژیت نامیده می‌شود و می‌تواند باعث گرفتگی صدا شود. عوامل دیگری مانند بازگشت اسید معده به مری، سیگارکشیدن، نوشیدنی‌های کافئین‌دار، آلرژی و سرفه‌های بیش‌از‌حد هم باعث ایجاد این مشکل می‌شوند.

اگر گرفتگی صدا بیش از ۱۰ روز طول کشید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علت آن تشخیص داده شود. گاهی پولیپ، سرطان گلو، سرطان ریه، آسیب به گلو، اختلال عملکرد تیروئید یا آسیب عصبی و ماهیچه‌ای باعث گرفتگی صدا می‌شوند.


۱۷. گلودرد

گلودرد احساس ناراحتی و درد در گلو است. گاهی ممکن است شخص احساس خشکی در گلو کند. علت ایجاد این عارضه، عوامل مختلفی مانند عفونت‌ها، هوای خشک، التهاب لوزه‌ها یا آلرژی است. متخصص گوش و حلق و بینی با بررسی علائم و سوابق پزشکی علت گلودرد را پیدا می‌کند و درمان را آغاز می‌کند.

Sore-throat
گلو درد به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. اگر این عارضه ادامه‌دار بود باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و علت آن تشخیص داده شود.

۱۸. آپنه خواب

آپنه خواب نوعی اختلال خواب است و باعث می‌شود تنفس در حین خواب بارها قطع شود. اگر این عارضه درمان و مدیریت نشود، احتمال ایجاد دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی مانند سکته و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. اگر شخص در خواب خروپف کند، یا به‌دلیل‌ تنگی‌نفس ناگهانی یا خفگی از خواب بیدار شود یا به‌دلیل سردرد و گلودرد از خواب بیدار شود، احتمال آپنه خواب وجود دارد.


۱۹. خروپف

خرناس یا خروپف یک عارضه شایع است که تقریبا ۴۵% بزرگسالان آن را تجربه کرده‌اند. خروپف در مردان نسبت به زنان بیشتر شایع است. با افزایش سن احتمال ابتلا به این اختلال بیشتر می‌شود. گاهی با تغییر سبک زندگی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اما اگر مشکل خرناس به دلیل اختلال خواب باشد، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه و درمان مناسب را شروع کرد.


۲۰. رفلاکس معده

رفلاکس معده بازگشت اسید معده به مری است. اگر در هفته بیش از دو بار این عارضه را تجربه می‌کنید، احتمال دارد به رفلاکس معده مبتلا شده باشید. در این بیماری احساس سوزش ناخوشایندی در قفسه سینه تجربه می‌کنید. گاهی ممکن است حالت تهوع، درد قفسه سینه، درد هنگام بلع و بوی بد دهان هم از علائم این بیماری باشند. متخصص گوش و حلق و بینی برای درمان ابتدا برنامه‌ای برای تغییر سبک زندگی داده و داروهایی تجویز می‌کند.


۲۱. لارنژیت

در بیماری لارنژیت تارهای صوتی ملتهب می‌شود. عوامل مختلفی مانند استفاده زیاد از تارهای صوتی، عفونت یا تحریک گلو باعث بروز لارنژیت می‌شوند. این بیماری می‌تواند حاد باشد و در کمتر از ۳ هفته برطرف شود و یا مزمن باشد و مدت طولانی شخص را درگیر کند. لارنژیت باعث ضعیف‌شدن صدا، خشک‌شدن گلو و سرفه خشک می‌شود.


۲۲. فارنژیت یا التهاب گلو

فارنژیت در واقع التهاب حلق است. حلق درست پشت گلو قرار دارد. در بسیاری از مواقع افرادی که دچار فانرژیت هستند، به‌دلیل گلودرد به پزشک مراجعه می‌کنند. این عارضه بیشتر در فصول سرد سال شایع است. گاهی عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی باعث ایجاد این بیماری می‌شوند. سرخک، آبله‌مرغان و سیاه‌سرفه از علل دیگر التهاب گلو هستند. معمولا علائم این بیماری علاوه بر گلودرد، عطسه، آبریزش‌بینی، سردرد، سرفه، خستگی، بدن‌درد و لرز است.


۲۳. کرونا

اخیرا با شیوع ویروس کرونا و ایجاد علائمی مانند، سرفه، سردرد، تب و خستگی مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی بیشتر شده‌است. بیماری ویروس کرونا که در سال ۲۰۱۹ شیوع پیدا کرد، به‌ نام سندروم حاد تنفسی هم شناخته می‌شود. این بیماری علائم دیگری مانند ازدست‌دادن حس بویایی، تنگی‌نفس، درد عضلانی، گلودرد، حالت تهوع و اسهال دارد. در صورت وجود هر یک از علائم ذکرشده باید سریعا به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

برای درمان مشکلاتی مانند گرفتگی صدا، گلودرد، خروپف، کرونا، آپنه خواب، لارنژیت و فارنژیت یا التهاب گلو باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

چه زمانی باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد؟

هدف این مقاله این بوده که متخصص گوش و حلق و بینی را بشناسید و حال که متوجه شدیم متخصص گوش و حلق و بینی کیست، زمان بروز علائم بیماری‌ها بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم به کدام پزشک مراجعه کنیم. اگر علائم شما مربوط به ناحیه گلو بود یعنی گرفتگی صدا، سرفه، خس‌خس و علائم اینچینی را مشاهده کردید یا گرفتگی بینی، عطسه‌ی بیش‌ازحد، انحراف یا پولیپ بینی دارید و یا هر مشکلی مربوط به گوش خود دارید اعم از کم‌شنوایی، عفونت گوش، وزوز کردن و علائمی مانند این را تجربه می‌کنید، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در خلال این مطلب تک تک بیماری‌های گوش و حلق و بینی را عنوان کرده‌ایم، در صورت وجود علائم این بیماری‌ها باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا آزمایش‌ها و معاینات لازم برای تشخیص بیماری انجام شود.

برای پیداکردن بهترین متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، ازآنجایی‌که متخصص گوش و حلق و بینی اطلاعات کافی در مورد ناحیه سر و گردن دارد، می‌تواند عمل زیبایی بینی انجام دهد. حتی گاهی متخصص باتوجه‌به شرایط مراجعه‌کننده عمل زیبایی را هم‌زمان با عمل انحراف بینی یا پولیپ بینی انجام می‌دهد.

تا به‌ اینجای مطلب متوجه شدیم که متخصص گوش و حلق و بینی کیست. اما اگر می‌خواهید بهترین متخصص در این حوزه را پیدا کنید، باید به چند نکته توجه کنید. متخصص خوب و باتجربه در جلسه مشاوره سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی شما و افراد خانواده می‌پرسد و تمامی علائم بیماری را بررسی می‌کند.

متخصص گوش و حلق و بینی باید دررابطه‌با بیماری‌های مربوط سر و گردن آموزش لازم را دیده و تجربه کافی داشته باشد. برای پیداکردن بهترین متخصصان گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره متخصص گوش و حلق و بینی کیست

  1. مجید الهی گفت:

    سلام . وقتتون بخیر . من مادرم چند وقت یکبار باد میپیچه تو گلوش. به طوری که جلو نفس گرفتنش رو میگیره. ایا باید پیش متخصص گوش و حلق و بینی بره؟ همیشه که اینجوری نیست چند ماه یکبار اینجوری میشه.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هم باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید
      و هم مشکلات قلبی و عروقی ایشان چک شود

  2. ناشناس گفت:

    سلام روزتون بخیر چند وقطی هست بینی من همش سرده واذیت می شم پزشک عمومی رفتم ولی جواب نگرفتم می شه راهنماییم کنید ممنون می شم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      کم خونی و عدم خون رسانی به اندام های اتهایی میتونه عامل این سردی باشد. آزمایش خون شما چک شود.

      1. پناهی گفت:

        سلام
        من از بچگی مشکل ماشین گرفتگی یا حرکت دارم …ایا درمان قطعی دارد یا با جراحی امکان کنترل مایع گوش امکان دارد ؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام و درود همراه عزیز
          به نظر می‌رسد مشکل از مایع گوش داخلی باشد.
          توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.فوق تخصص گوش

  3. محمد گفت:

    سلام نه من غذا از گلوم نمیره پایین آب که میخورم غذا می‌ره پایین بعد یکم آب از بینی میاد بیرون بخاطر گیر غذا هست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت حرکات مری باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  4. محمد گفت:

    سلام من با هر لقمه غذا یک لیوان آب میخورم بعد آب از بینیم بر میگرده حدود یکسال دارم قرص معده میخورم معدم اصلا مشکل نداره و راحتم لطفاً راهنما کنید با تشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      مصرف آب هنگام غذا خوردن درست نیست.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  5. ناشناس گفت:

    سلام من دانه ای مثل غدد پشت گوش دارم ایا باید به دکتر حلق بینی گوش مراجعه کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه تورم غدد لنفاوی گوش باشد که بهتره متخصص گوش حلق و بینی شما را بررسی کند. از این لینک میتونید از بهترین متخصصان نوبت بگیرید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

      1. تاروردی گفت:

        سلام چندماهه پری گلو دارم .چندبار رفتم دکتر انا هنوز خوب نشدم .انگار ی چیزی تو گلوم مونده .موقع خوردن اذیت نمیشم اما اون حس که همش گلوم پره خیلی اذیتم میکنه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          احساس پری تو گلو و احساس سیری ناشی از ورم معده و وجود التهاب و رفلاکس معده است. بهتره برای بررسی و درمان به متخصص گوارش مراجعه کنید.

      2. رابیه پندار گفت:

        کیست پست گوش عمل شده اما دوباره جا زده چه کار
        کنیم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          باید مجددا به پزشک خودتان مراجعه کنید
          در اسرع وقت

  6. عطایی گفت:

    باسلام
    مادرم خیلی مدت زیادی است که سرفه می‌کند و گاهی خیلی شدید هم سرفه می کند به پزشک عمومی هم مراجعه کرده البته که نتیجه‌ی خوب نداده
    لطف کنید بفرمائید چکار کنیم و به چه نوع متخصص مراجعه کنیم؟

  7. پروین گفت:

    با سلام خدمت شما بزرگوار، دو هفته پیش جهت اینکه گلو درد داشتم و سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه کردم ولی هنوز بهبود پیدا نکردم ،آمپول های پنی سیلین ۱۲۰۰ ، نوربیون، هیدروکسی زین و دیکلوفناک ، هیدروکورتیزون رو هم تزریق کردم گلو درد و خلط بهتر شده اما هنوز سرفه دارم ، چکار کنم ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تزریق آنتی بیوتیک در سرماخوردگی ویروسی فقط مقاومت در شما ایجاد کرده و مناسب نمی باشد. سرفه های ادامه دار نیز میتونه به علت التهاب گلو باشد. بهتره متخصص گوش، حلق و بینی شما را معاینه کند.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

      1. Khair muhamad,saiiday گفت:

        خیلی ممنون از راهنمایی های شما خیلی مفید بود

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سپاس از همراهی شما.

      2. Khair muhamad,saiiday گفت:

        خیلی ممنون از راهنمایی های شما خیلی مفید بود
        من پیشنهاد میکنم بخونید همه رو

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سپاس از همراهی شما.

  8. Nezam firoozi گفت:

    ممنون از توصیفات در مانی کامل دقیق تان در مورد گوش حلق بینی خیلی مفید ارزنده بود. سربلند باشید پایدار

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

  9. Nezam firoozi گفت:

    با عرض سلام خدمت خدمت کارکنان سایت دکتر تو. من همیشه حالت سرماخوردگی دارم سرفه ندارم ولی آبریزش بینی وخلط گلو دارم. سفازولین ۱گرم آزیترومایسین اموکسی سلین امسال هم مصرف کردم فایده نداشته. کاشک ایران بودم تا متخصص معاینه انجام میداد. در هرات افغانستان هستم. خیلی زجر می کشم اگر دارویی معرفی نماید یا راهنمایی بفرمائید کمک بزرگی به این جانب کرده اید. پایدار باشید سربلند

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه آبریزش بینی شما به علت واکنش های آلرژی و یا انحراف تیغه بینی و پولیپ باشد که با عکس سی تی اسکن مشخص می شود.

  10. دانیال گفت:

    خیلی ممنون.. از توضیحات کامل و جامع … موفق باشید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.