مازوخیسم جنسی چیست و چه علائمی دارد؟

۰
آنچه در این مقاله می‌خوانید

مازوخیسم جنسی نوعی اختلال جنسی است که در آن فرد از تحقیر، تمسخر، آسیب روانی و جسمی در سکس لذت می‌برد، اما آیا این اختلال درمان دارد؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

sexual masochism

آزارخواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی از اختلالاتی است که بیشتر ما با آن آشنایی داریم. بدون شک، این نوع از اختلالات جنسی در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی و یا سایت‌های پورن به نمایش گذاشته شده‌است و حتی اگر خود ما با آن درگیر نباشیم، تا حدودی با آن آشنایی داریم. مازوخیسم جنسی و سادیسم جنسی از انواع شایع اختلالات جنسی هستند. شاید با شنیدن نام این بیماری جنسی طناب، پیرسینگ و شلاق در ذهن ما نقش می‌بندند.

از آن جایی که امروزه این اختلال در حال گسترش است و بیشتر در انحرافات جنسی مشاهده می‌شود، آشنایی با آن از ضروریات است. ابتدا باید علائم و نشانه‌های یک اختلال جنسی را بشناسیم تا بتوانیم آن را در خود و یا همسرمان تشخیص دهیم. در این مطلب، دکترتو تلاش کرده‌است شما را با مازوخیسم جنسی آشنا کند. سپس در ادامه علت‌های ایجاد این اختلال جنسی، نشانه‌ها و حتی درمان آن آورده‌شده‌است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی آزارخواهی جنسی با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

این اختلال جنسی عموما منبع روانی و ریشه در تجربیات کودکی دارد، از این رو مشاوره با روانشناس یا روانپزشک می‌تواند کمک زیادی به شما در مسیر تشخیص و درمان اختلال مازوخیسم جنسی بکند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان و درمانگران برای تشخیص و درمان این اختلال آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی و اینترنتی مشورت کنید و زمانی که آماده ویزیت حضوری بودید، برای دریافت نوبت اقدام کنید.

مازوخیسم جنسی چیست؟

آزارخواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی نوعی اختلال جنسی یا بهتر است بگوییم انحراف جنسی است که در آن شخص دوست دارد در سکس مورد آزار جسمی و یا روانی قرار بگیرد. در مازوخیسم جنسی فرد بیمار از مسخره‌شدن، کتک‌خوردن، بسته‌شدن دست‌ها و پاها، تحقیرشدن و اعمالی که در حالت عادی باعث ناراحت‌شدن و یا آسیب‌دیدن یک شخص عادی می‌شود، لذت می‌برد. گاهی شخصی که مازوخیسم جنسی دارد از تمامی این آزارها به اوج لذت جنسی و حتی ارگاسم می‌رسد. این انحراف جنسی یا پاروفیلیا به سادگی قابل تشخیص نیست و معمولا فرد مازوخیست بیماری جنسی خود را قبول ندارد و آن را سلیقه‌‌ی شخصی می‌نامد.

فرد مبتلا به این نوع از انحراف جنسی بدون وجود این رفتارهای خشن و تحقیرآمیز نمی‌تواند از نظر جنسی تحریک شود و به ارگاسم برسد. در صورتی که شما یا همسرتان این رفتارهای جنسی را در خود می‌بینید، مراجعه به روانشناس یا روانپزشک و شروع دوره‌ی درمانی ضروری است.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

سادومازوخیسم چیست؟

سادومازوخیسم در نوجوانان و بالغین بسیار شایع است. در این نوع اختلال جنسی یک طرف به سادیسم جنسی و طرف دیگر به مازوخیسم جنسی مبتلاست و هر دو طرف با رضایت با هم سکس سادومازوخیستی برقرار می‌کنند و معمولا آسیب‌های جسمی و روانی بسیاری به آنها وارد می‌شود. این نوع رابطه و سکس را با نام رابطه ارباب و برده هم می‌شناسیم. البته در برخی موارد هر دو طرف با آگاهی به این مسئله که نباید به شریک جنسی مازوخیست آسیب جدی وارد شود سکس می‌کنند. در واقع برای این افراد، سکس سادومازوخیستی نوعی بازی و سرگرمی محسوب می‌شود و از یک سری عبارت‌های هشداردهنده برای حفظ امنیتشان استفاده می‌شود.

شیوع مازوخیسم جنسی در افراد

این که چه تعدادی از انسان‌ها به این اختلال جنسی مبتلا هستند، مشخص نیست. هرچند که طبق تحقیقاتی که انجام شده‌است، ۲.۲% مردان و ۱.۳% زنان به مازوخیسم جنسی مبتلا بوده‌اند.

sexual masochism
در مازوخیسم جنسی فرد تمایل دارد که در سکس مورد آزار جسمی و روانی قرار بگیرد و از این موضوع لذت جنسی می‌برد.

علائم مازوخیسم جنسی

با وجود اینکه نمی‌توان به سادگی یک شخص را مازوخیست جنسی نامید، نشانه‌هایی وجود دارند که می‌توان با دیدن آنها به مازوخیسم جنسی شک کرد و بررسی‌های بیشتر را انجام داد. معمولا کسانی که آزارخواهی جنسی دارند، نشانه‌های زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • کسی که به مازوخیسم جنسی مبتلاست از تصور این که دست‌ها و پاهایش بسته باشد، لذت می‌برد. گاهی این تمایل از تصور و فانتزی فراتر می‌رود و این عمل را در سکس اجرا می‌کند.
  • معمولا افراد مازوخیست جنسی پیرسینگ‌هایی بر روی پوست خود دارند و از زدن آنها به بدن به‌خصوص در نقاط حساس جنسی مثل نوک سینه و غیره لذت می‌برند.‌
  • آن دسته از افرادی که مازوخیسم جنسیشان شدت بیشتری دارد از گرفتن شوک الکتریکی لذت وافری می‌برند.‌
  • اگر مازخیسم جنسی شدت پیدا کند، فرد مبتلا از سوزاندن پوست خود به اوج لذت جنسی می‌رسد و این کار را در سکس انجام می‌دهد.

دسته‌ای دیگر از فعالیت‌های مازوخیستی هستند که انجام آنها برای فرد مبتلا بسیار لذت‌بخش است. برخی از این فعالیت‌ها آسیبی به شخص وارد نمی‌کند و ممکن است در سکس معمولی هم لذت‌بخش باشند:

  • دستبند زدن
  • بستن چشم‌ها
  • اسپنک و یا ضربه زدن به بخش‌هایی از بدن مثل باسن
  • شلاق‌زدن
  • تحقیر‌شدن و یا مسخره‌شدن
  • آلوده‌شدن با ادرار و یا مدفوع
  • تجاوز و یا سکس خشن و نزدیک به تجاوز
  • بسته‌شدن دست‌ها و پاها و اسیرشدن با طناب و یا لباس.

فرد مبتلا به مازوخیسم جنسی از تحقیر، تمسخر، آسیب فیزیکی یا روانی در سکس لذت می‌برد. برای تشخیص قطعی، این علائم باید تکرارشونده (حداقل ۶ ماه) باشند.

نمی‌دونی چطوری با سو استفاده جنسی مقابله کنی؟

مشاوره با روانشناس بهت کمک می‌کنه!

خفه‌کردن در سکس یا آسفیکسیشن چیست؟

نوعی تمایل مازوخیستی در افراد مازوخیسم جنسی وجود دارد که در آن فرد از خفه‌شدن توسط طرف مقابل لذت می‌برند. در این حالت معمولا شریک جنسی دو دست خود را به دور گلوی زن یا مرد مازوخیست می‌پیچد و اعمال فشار می‌کند. گاهی هم از ابزاری چون بالشت استفاده می‌شود.

نوع دیگری از خفه‌کردن در مازوخیست‌های جنسی دیده‌می‌شود که توسط خود آنها انجام می‌شود. در این مورد که اتوآسفیکسیشن نامیده‌می‌شود، شخص هنگام ارگاسم و یا در اوج لذت جنسی جلوی نفس خود را می‌گیرد و معمولا این کار را تا نزدیکی به خفگی ادامه می‌دهد. برای این کار از تکه‌ای لباس و یا گردن‌بند‌ها و سکس توی‌های مختلف استفاده می‌شود.

معمولا کسانی که از این روش استفاده می‌کنند، راه نفس خود را تا زمانی که از حال می‌روند و هوشیاری خود را از دست می‌دهند، باز نمی‌کنند. همین مسئله باعث ایجاد هایپوکسی (کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن) می‌شود. هایپوکسی می‌تواند باعث آسیب جدی و ماندگار به مغز شود و در موارد شدیدتر باعث مرگ در فرد می‌شود.

جالب است بدانید که گاهی افراد عادی که بیماری و اختلال جنسی ندارند هم ممکن است تمایلات غیرطبیعی داشته‌باشند. مثلا شاید همسر شما دفعات معدودی در حین سکس تمایل به فشردن گلوی شما را داشته‌باشد. در صورتی که این تمایلات همیشگی و مکرر نباشند، انحراف جنسی نامیده نمی‌شوند. برخی زوجین بعد از مدتی دچار ملال در سکس می‌شوند و تجربه‌کردن رفتارهای جدید در سکس می‌تواند آنها را دچار هیجان کند، البته که در این مورد هم رضایت و لذت هر دو طرف شرط است.

sexual masochism
در نوعی از مازوخیسم جنسی فرد از خفه شدن در سکس لذت می‌برد تا حدی که گاهی خودش با استفاده از ابزارهای مختلف راه تنفسی‌اش را می‌بندد.

تشخیص مازوخیسم جنسی

مازوخیسم جنسی در فرد به سادگی تشخیص داده‌نمی‌شود و نمی‌توان به هر کسی که تمایل به سکس خشن دارد برچسب مازوخیست جنسی زد. عواملی برای تشخیص آزارخواهی جنسی در روانشناسی DSM-5 وجود دارد که طبق آنها می‌توان این اختلال را در فرد مورد بررسی قرار داد. این موارد عبارت‌اند از:

  • شخصی مبتلا به این اختلال جنسی به طور تکرار شونده و به دفعات از تحقیر، آسیب جسمی و مسخره‌شدن در سکس لذت می‌برد. در واقع تحریکجنسی و رسیدن به ارگاسم در فرد مازوخیست به فانتزی، تصویرسازی و انجام فعالیت‌های آسیب‌رسان روانی و فیزیکی بستگی دارد.
  • علایق و تمایلات مازوخیستی این افراد باعث شده‌است که در موقعیت‌های اجتماعی، محیط کار و در شرایط مختلف دچار استرس و فشار روانی شوند و عملکرد آنها ضعیف شود. هنگامی که تصویرسازی‌ها و فانتزی‌های مازوخیستی باعث ایجاد اختلال در عملکرد روزانه‌ی فرد شود، وجود مازوخیسم جنسی با احتمال بالایی مطرح می‌شود.
  • این تمایلات و تصویرسازی‌های مازوخیستی به مدت ۶ ماه و یا بیشتر ادامه داشته‌باشند و به طور مکرر انجام شوند.

معمولا کسانی که به مازوخیسم جنسی مبتلا هستند، به مقدار زیاد پورن و به‌خصوص پورن مازوخیستی تماشا می‌کنند و از دیدن آنها لذت می‌برند. البته هنوز مشخص نشده‌است که دیدن پورن مازوخیستی باعث ایجاد تمایلات مازوخیستی جنسی در فرد می‌شود یا برعکس این مسئله صادق است. از طرفی کسانی که در کودکی یا در ابتدای نوجوانی با فرد سادیستیک سکس داشته‌اند، در معرض اختلال جنسی مازوخیسم هستند.‌

مشاوره با روانشناس یا روانپزشک می‌تواند کمک زیادی به شما در مسیر تشخیص و درمان اختلال مازوخیسم جنسی بکند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان و درمانگران برای تشخیص و درمان این اختلال آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی و اینترنتی مشورت کنید و زمانی که آماده ویزیت حضوری بودید، برای دریافت نوبت اقدام کنید.

برای بهبود رابطه جنسی، همین حالا اقدام کن!

علت مازوخیسم جنسی

دلیل بروز اختلال مازوخیسم جنسی همچنان ناشناخته است، اما دیدگاه‌های مختلفی برای ایجاد آزارخواهی جنسی مطرح شده‌است. در ادامه به معرفی برخی از این تئوری‌ها می‌پردازیم:

  • برخی می‌گویند که انحرافات جنسی یا پارافیلی‌ها زمانی رخ می‌دهند که فانتزی‌های سکسی بیش از اندازه سرکوب می‌شوند. در صورتی که تصویرپردازی‌های جنسی به طور خودآگاه سرکوب شوند، ناخودآگاه فرد تمایل به انحرافات جنسی پیدا می‌کند و مازوخیسم جنسی یکی از این موارد است.
  • در موارد دیگر اشاره شده‌است که هنگامی که فرد می‌خواهد از خود فرار کند و تلاش کند تا کس دیگری باشد، فانتزی‌های جنسی مازوخیستی یا سادیستی در آنها بروز می‌کند.
  • تئوری دیگر به کودکی فرد رجوع می‌کند. در صورتی که شخص بیمار در کودکی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته باشد، با احتمال بیشتری در معرض اختلالات جنسی مثل سادیسم جنسی و یا مازوخیسم جنسی خواهد بود.
sexual masochism cause
تمایلات جنسی سرکوب‌شده، تجارب جنسی اولیه با فرد سادیست و تجارب بد کودکی مانند سوءاستفاده جنسی می‌تواند باعث ایجاد مازوخیسم جنسی در بزرگسالی شود.

درمان مازوخیسم جنسی

معمولا درمان‌هایی که برای مازوخیسم جنسی به کار برده می‌شوند، بدون اثر هستند و یا تأثیر کمی می‌گذارند. به حال روش‌های متعددی برای درمان مازوخیسم جسمی ارائه شده‌است که برخی از آنها در ادامه آورده‌شده‌اند.

۱. روان‌درمانی یا سایکوتراپی

هدف روش روان درمانی پیدا‌کردن علت‌های نهفته‌ی بروز رفتاری چون مازوخیسم جنسی است. روانشناس، روان‌کاو و یا روانپزشک برنامه‌ای درمانی برای بیمار در نظر می‌گیرند و به درمان و رفع ریشه‌های ایجاد کننده‌ی این بیماری می‌پردازند. مثلا ممکن است یکی از علت‌های بروز تمایلات مازوخیستی، تروماها و اتفاقات ناگواری باشد که بیمار در زمان کودکی متحمل شده‌است. با صحبت‌کردن درباره‌ی این مسائل و حل‌کردن آنها در ذهن فرد، می‌توان به از‌بین‌رفتن نشانه‌های مازوخیسم جنسی هم امیدوار بود.

در این دوره‌های درمانی به بیمار آموزش داده‌می‌شود که با باورهایی که باعث ایجاد چنین تنش‌هایی می‌شود، مقابله کند و آنها را دور بریزد. از طرفی به فرد مازوخیست هم‌دلی‌کردن با خود آموزش داده می‌شود. همچنین تکنیک‌هایی به بیمار آموزش داده می‌شود که با استفاده از آنها تمایلات جنسی و شهوانی خود را در مسیر درست و بدون آسیب ارضا کند.


۲. درمان دارویی

دارو درمانی روش درمانی دیگری است که برای مازوخیسم جنسی به کار برده‌می‌شود. در این روش، به بیمار داروهایی داده می‌شود که میل جنسی او کاهش یافته و تا حدی سرکوب می‌شود. از انواع داروهایی که برای بیماران مازوخیست جنسی تجویز می‌شود می‌توان به سیپروترون کامپاند اشاره کرد. این دارو میل جنسی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. داروهای ضد افسردگی هم از دیگر انتخاب‌های درمان دارویی برای مازوخیسم جنسی است.

جالب است بدانید که افزایش سن در کاهش علامت‌های مازوخیسم جنسی اثر دارد.

sexual masochism
نوعی از رابطه جنسی یا انحراف جنسی به نام سادومازوخیسم وجود دارد که در آن یک فرد سادیست جنسی و یک نفر مازوخیست جنسی است.

رابطه‌ی جنسی سالم و طبیعی

رابطه‌ جنسی یکی از ابعاد مهم رابطه است. اگر زوجین در رابطه‌ی جنسی خود احساس آرامش نکنند و نیازهای جنسیشان برآورده نشود، با آسیب‌های بسیاری در سایر ابعاد رابطه‌ی خود روبه‌رو خواهندشد. از طرفی، کسب آگاهی و اطلاعات درباره‌ی ویژگی‌های رابطه‌ی جنسی سالم می‌تواند کمک شایانی به این مسئله بکند. یک سکس خوب و رابطه‌ی جنسی طبیعی، رابطه‌ای است که در آن اعمال غیرطبیعی وجود نداشته‌باشد و هر دو طرف از رابطه لذت ببرند. البته که تعیین مرز سکس طبیعی آسان نیست و عوامل تعیین‌کننده در آن بسیار گسترده‌اند.

سکس نرمال و طبیعی برای افراد مختلف متفاوت است. نکته‌ای که تعیین‌کننده‌ی غیرطبیعی‌بودن سکس است، آسیب‌ندیدن طرفین حین سکس (فیزیکی و روانی) و لذتی است که هر دو طرف از آن می‌برند. در صورتی که شخصی تصور کند که رابطه‌ی جنسی طبیعی برقرار می‌کند، اما باعث آسیب‌رساندن به همسرش خود شود و یا تمایلات آسیب‌زننده به خود داشته‌باشد، با وجود این که از سکس خود لذت می‌برد، نمی‌توان آن را طبیعی شمرد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مازوخیسم جنسی یکی از اختلالات و انحرافات جنسی است که علت ایجاد آن به طور کامل مشخص نیست. نشانه‌هایی که ممکن است در یک فرد مازوخیست بروز کند، همگی توام با آزارخواهی است. این آزارخواهی می‌تواند روانی و یا فیزیکی باشد. تشخیص این اختلال ساده نیست و باید علائم و نشانه‌ها به مدت نسبتا طولانی، مثلا شش ماه و به شکلی تکرارشونده در فرد دیده‌شوند.

آزارخواهی جنسی درمان مطمئن و صددرصدی ندارد اما می‌توان آن را با روان‌درمانی و یا درمان دارویی بهبود بخشید. لازمه‌ی این کار پیداکردن یک روانشناس ماهر و باتجربه است تا به خوبی در ریشه‌یابی این بیماری به فرد کمک کند. از طرفی داروهای کاهش میل جنسی برای کاهش تمایل به سکس نیاز است.

این اختلال جنسی عموما منبع روانی و ریشه در تجربیات کودکی دارد، از این رو مشاوره با روانشناس یا روانپزشک می‌تواند کمک زیادی به شما در مسیر تشخیص و درمان اختلال مازوخیسم جنسی بکند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان و درمانگران برای تشخیص و درمان این اختلال آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی و اینترنتی مشورت کنید و زمانی که آماده ویزیت حضوری بودید، برای دریافت نوبت اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

اگر هر یک از علامت‌ها و نشانه‌های ذکر شده در مازوخیسم جنسی را در خود و یا همسرتان مشاهده کردید، بهتر است که برای بررسی‌های بیشتر به روانپزشک و یا روانشناس مراجعه کنید. البته که علائم باید تکرارشونده باشند و دفعات معدود تکرار این رفتارها نمی‌تواند در تشخیص بیماری تعیین‌کننده باشد. مثلا حداقل ۶ ماه رفتار آزارخواهی باید در فرد تکرار شود. از طرفی برخی از تمایلات را نمی‌توان آسیب‌رسان در نظر گرفت. مثلا کسی که از سکس خشن لذت می‌برد را نمی‌توان ضرورتا مازوخیست و یا سادیست در نظر گرفت.

متاسفانه روش‌های درمانی مازوخیسم جنسی اثرات چندانی ندارند و معمولا دوره‌ی بهبودی بیماری یا بسیار طولانی می‌شود و یا کمتر موفقیت‌آمیز است. از جمله روش‌های درمانی که برای مازوخیسم جنسی کاربرد دارد، کاهش میل جنسی و یا یافتن ریشه‌های روانی ایجاد مازوخیسم جنسی است. از آن‌جایی که با کاهش میل جنسی تنها در حال پاک‌کردن صورت مسئله هستیم، اثربخشی روش تنها تا زمانی است که داروهای سرکوب کننده‌ی میل جنسی استفاده شوند.
اثربخشی روش روان‌درمانی هم بستگی به مهارت روانشناس و تمایل و همکاری بیمار دارد. همچنین حمایت همسر هم می‌تواند نقش پررنگی در بهبودی بیماری ایفا کند.

وقتی شریک جنسی شما دچار مازوخیسم جنسی است و در شما تمایلات سادیستیک وجود ندارد، رابطه‌ی جنسی برای شما آزاردهنده خواهد بود و احتمالا از آن لذت نخواهید برد. باید به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا شما را به مسیر درستی هدایت کند. اگر برخی از رفتارهای مازوخیستی به مدت طولانی در همسر شما دیده می‌شود، با او صحبت کنید و به روانشناس مراجعه کنید.

در مطالب قبلی درباره‌ی این رابطه‌ی جنسی توضیحاتی داده‌شد. سادومازوخیسم یا BDSN همانطور که از نام آن پیداست، شامل سادیسم و مازوخیسم است. هنگامی که یکی از طرفین سکس به آزارخواهی متمایل باشد و طرف دیگر دلش بخواهد دیگری را آزار دهد، این رابطه می‌تواند به طور ایده‌آلی به هر دو طرف لذت فوق‌العاده‌ای برساند. تنها نکته‌ای که وجود دارد در حفظ تعادل و جلوگیری از آسیب جدی به فرد مازوخیست است.
سکس سادومازوخیستی اگر در قالبی امن و با مدیریت انجام گیرد، می‌تواند نتایج لذت‌بخش و بدون عارضه‌ای داشته‌باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن