بیماری سیاه سرفه چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سیاه سرفه یک بیماری باکتریایی است که عفونت تنفسی ایجاد می‌کند. این بیماری با آنتی بیوتیک درمان می‌شود. علائم این بیماری تاحدودی با سرماخوردگی مشابه هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
سیاه سرفه چیست؟

احتمالا اسم بیماری سیاه سرفه را این روزها چندان نمی‌شنوید. همانطور که دیگر اسمی از بیماری‌هایی مانند وبا و دیفتری چندان به گوش آشنا نیستند. به دلیل آن است که روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها موثر بوده‌اند و کمتر آماری از ابتلا به آنها می‌شنویم. اما این بیماری چیست؟ علائم سیاه سرفه کدامند؟ درمان این بیماری چگونه انجام می‌شود؟ از کجا بفهمیم سیاه سرفه داریم و چه کنیم که به این بیماری مبتلا نشویم؟ در ادامه به تمامی این موارد پرداخته‌ایم.

اگر با علائم سیاه سرفه مواجه شدید، بلافاصله خود را قرنطینه کنید و به دکتر عفونی، دکتر عمومی و در مواردی که بیمار کودک است، به دکتر کودکان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از هر یک از دکترهای مورد نظر می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره تلفنی یا آنلاین از هر کدام از دکترها بپرسید.

سیاه سرفه چیست؟

بیماری سیاه سرفه یک بیماری عفونی و باکتریایی است که با حملات شدید سرفه خود را نشان می‌دهد. این بیماری سرفه‌هایی در بیماری ایجاد می‌کند که باعث کبودشدن صورت می‌شود و به همین دلیل نام آن را سیاه سرفه گذاشته‌اند. سیاه سرفه به انگلیسی pertussis یا whooping cough گفته می‌شود. برخی از بیمارانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، ممکن است جان خود را از دست بدهند.

پیش از انجام واکسیناسیون، بیشترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در کودکان زیر ۱۰ سال است. اما امروزه این آمار به طرز چشمگیری در بیشتر کشورها کاهش یافته است. انتقال این بیماری بسیار سریع و از طریق تنفس انجام می‌شود.

این بیماری سرفه‌های شدید و قطاری ایجاد می‌کند و یکی از علت سرفه های مداوم است.

آیا سیاه سرفه خطرناک است؟

سیاه سرفه یک بیماری خطرناک است و ممکن است منجربه مرگ در بیمار شود. یکی دیگر از مواردی که این بیماری را خطرناک می‌کند، انتقال سریع آن است. این ویژگی بیماری می‌تواند در زمانی کوتاه، تعداد زیادی قربانی داشته باشد. اگر به این بیماری مبتلا شدید، باید سریعا به دکتر عفونی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از دکتر عفونی در شهر خود می‌توانید از وبسایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

متن انگلیسی:
« Pertussis, also known as whooping cough, is a highly contagious respiratory infection caused by the bacterium Bordetella pertussis.»
ترجمه متن:
« سیاه سرفه یک بیماری تنفسی بسیار مسری است که عامل ایجاد آن باکتری بوردتلا پرتوسیس است.»

who

علائم سیاه سرفه در کودکان کدامند؟

سیاه سرفه باعث بروز علائمی در کودکان و بزرگسالان می‌شود. بیماری سیاه سرفه می‌تواند بسیار خطرناک باشد، مخصوصا اگر در کودکان ایجاد شود. این علائم را در ادامه آورده‌ایم:

علائم در بیمارانی که به سیاه سرفه مبتلا هستند، ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بروز کند. همچنین ابتدا بسیار خفیف هستند و سپس علائم تشدید می‌شوند. بنابراین ممکن است که فرد دارای علائم فکر کند که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده‌است.

پس از یک یا دو هفته علائم شروع به شدت‌گرفتن می‌کنند. موکوس در راه‌های هوایی شما تجمع پیدا می‌کند و نفس کشیدن را سخت می‌کند. بنابراین سرفه کردن شدت پیدا می‌کند. سرفه‌های شدید و حملات سرفه‌ای ممکن است علائم زیر را ایجاد کنند:

  • باعث بروز استفراغ شوند.
  • صورت بیمار را کبود یا قرمز کنند.
  • باعث خستگی شدید در بیمار شوند.
  • باعث ایجاد صدای سوت و جیغ در نفس‌گیری بین سرفه‌ها شوند.

علائم سیاه سرفه در بزرگسالان با کودکان فرق دارند؟

علائم سیاه سرفه در کودکان و برزگسالان مشابه است و معمولا شدت آن در کودکان بیشتر است. اگر کودک شما با این علائم مواجه شده‌است، باید سریع‌تر به دکتر کودکان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از دکتر کودکان در شهر خود می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

با دیدن علایم سیاه سرفه و برای درمان بیماری سیاه سرفه به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که هر یک از علائم زیر را دارید، بلافاصله به دکتر عمومی، دکتر عفونی یا دکتر کودکان مراجعه کنید. اگر خود را قرنطینه کرده‌اید، ابتدا از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی یا مشاوره تلفنی متخصص کودکان کمک بگیرید و سپس در صورت لزوم به دکتر مراجعه کنید.

علائم سیاه سرفه داری و نگرانی؟

برای اطمینان از متخصص ریه سوال کن.

عامل سیاه سرفه و علت بیماری سیاه سرفه چیست؟

سیاه سرفه یکی از بیماری‌های باکتریایی است که عامل ایجادکننده آن یک باکتری است. این باکتری که بوردتلا پرتوسیس نام دارد، باعث بروز این عفونت می‌شود و می‌تواند حتی جان بیمار را بگیرد. بیماری سیاه سرفه از بیماری‌هایی است که بیشتر در فصول سرد سال به آن مبتلا می‌شویم. این بیماری بیشتر کودکان و نوزادان را درگیر می‌کند. بنابراین مراقب باشید که از میان بیماری های عفونی رایج در ماه های سرد، به سیاه سرفه مبتلا نشوید.

راه انتقال سیاه سرفه چیست؟ (باکتری یا ویروس سیاه سرفه)

سیاه سرفه ویروس نیست! این مسئله را به خاطر داشته‌باشید که این بیماری توسط عامل باکتریایی آن ایجاد می‌شود و نام این باکتری بوردتلا پرتوسیس است. راه انتقال این باکتری از طریق تنفس است. با ذرات موجود در بازدم، این بیماری منتقل می‌شود و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.

سیاه سرفه چیست؟
سیاه سرفه یک بیماری عفونی است که در هفته‌های اول علائمی شبیه به سرماخوردگی ایجاد می‌کند.

سیاه سرفه و کرونا به هم ارتباط دارند؟

عامل ایجاد سیاه سرفه یک باکتری است و عامل ایجاد کرونا ویروس. این دو بیماری هیچ ربطی به هم ندارند. اینکه یک شخص هر دو این بیماری‌ها را بگیرد، قضیه‌اش با اینکه این دو بیماری باعث بروز یکدیگر شوند، فرق دارد. همچنین درمان هر کدام از این دو مورد هم با هم تفاوت دارد. مگر علائم این دو شبیه باشد که آن هم مربوط به روزها و هفته‌های اول ابتلا به این بیماری است.

آزمایش تشخیص سیاه سرفه چیست؟

یکی از مشکلاتی که در بیماری سیاه سرفه وجود دارد، این است که این بیماری زمانی که ایجاد می‌شود، علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا از خود نشان می‌دهد. اما به‌مرورزمان تبدیل به علائم شدیدتری شده که تشخیص را واضح‌تر می‌کنند. بنابراین در روزهای اول تنها راهی که نشان می‌دهد بیمار به سیاه سرفه مبتلا شده‌است، انجام تست‌های تشخیصی آزمایشگاهی سیاه سرفه است. در ادامه به چندین روش که تست سیاه سرفه را انجام می‌دهند، اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید:

  • کشت باکتریایی: از این روش برای تشخیص باکتری و آنتی‌بیوتیک موثر بر آن استفاده می‌شود.
  • واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR): از طریق پی‌سی‌آر می‌توان تشخیص داد که چه باکتری باعث ایجاد عفونت شده‌است.
  • تست سرولوژی: در این تست‌ها از آنتی‌بادی‌ها استفاده می‌شود و بیماری تشخیص داده‌می‌شود.

سرفه‌هات شدید شده؟ پس برای تشخیص سیاه سرفه از دکتر سرفه مزمن مشاوره بگیر.

درمان سیاه سرفه در کودکان چیست؟ (+ درمان سیاه سرفه در بزرگسالان)

درمان سیاه سرفه کاملا به سن بیمار بستگی دارد. این بیماری در بزرگسالان نسبت‌به کودکان و نوزادان متفاوت درمان می‌شود. برای نوزادان ۱ ماهه از ماکرولید‌ها استفاده می‌شود و برای درمان سیاه سرفه در افراد ۲ ماه به بالا از روش‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های دیگر استفاده می‌کنند. در ادامه به انواع آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان سیاه سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره کرده‌ایم.

اگه بیشتر از ۳ هفته این بیماری در بدن شما باشد، دارویی تجویز نمی‌شود، زیرا دوره زندگی باکتری‌ها در بدن شما تمام شده‌است.

برای نوزادان ۱ ماهه از ماکرولید‌ها استفاده می‌شود و برای درمان سیاه سرفه در افراد ۲ ماه به بالا از روش‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های دیگر استفاده می‌کنند.

آنتی بیوتیک برای سیاه سرفه (داروی سیاه سرفه، شربت سیاه سرفه)

به‌محض اینکه تشخیص بیماری گذاشته‌شد، باید آنتی‌بیوتیک‌تراپی شروع شود. معمول‌ترین داروهایی که برای درمان سیاه سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر هستند:

برای سیاه سرفه چی خوبه؟ (درمان خانگی سیاه سرفه و درمان سیاه سرفه با طب سنتی)

در طب سنتی و درمان خانگی توصیه می‌شود که موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:

  • به مقدار کافی آب بخورید یا به بیمار آب برسانید و بدن او را هیدراته نگه دارید.
  • سعی کنید تعداد وعده‌های خود را در روز افزایش دهید اما مقدار هر وعده را کاهش دهید.
  • سیگار و مواردی که باعث سرفه بیشتر می‌شوند، کنار بگذارید.

درمان فوری سیاه سرفه در نوزادان

برای درمان فوری سیاه سرفه در نوزادان، باید بلافاصله به دکتر کودکان مراجعه کنید تا دارودرمانی برای بیمار انجام شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در درمان سیاه سرفه وجود دارد، مراجعه سریع به دکتر برای دریافت دارودرمانی است.

آنتی‌بیوتیک برای سیاه سرفهعلائم سیاه سرفهعوارض واکسن سیاه سرفه
اریترومایسینتبسردرد
کلاریترومایسینابریزش بینی بدون سرماخوردگیقرمزی، درد و ورم در محل تزریق واکسن
آزیترومایسینکیپ شدن بینیتهوع و استفراغ
—–قرمزی چشمخستگی
—–سرفه و کبودشدن صورت به هنگام سرفه‌کردنتب خفیف
درمان و علائم سیاه سرفه

عوارض بیماری سیاه سرفه چیست؟

بیماری سیاه سرفه می‌تواند عوارضی برای شما به جای بگذارد. این بیماری تنفسی و عفونی ریه‌ها و مجاری تنفسی را درگیر می‌کند و باعث بروز سرفه‌های شدید می‌شود. بنابراین عوارضی برای شما به جای خواهد ماند. در ادامه به یکی از مهم‌ترین عوارض این بیماری اشاره کرده‌ایم:

برونشکتازی ریه از عوارض بیماری عفونی سیاه سرفه

گفتیم که این بیماری عوارضی به جای می‌گذارد. یکی از این عوارض بیماری برونشکتازی است. این مشکل می‌تواند در تنفس اختلال ایجاد کند. بنابراین برای درمان آن باید به دکتر ریه مراجعه کنید.

عوارض واکسن سیاه سرفه در بزرگسالان (+ عوارض واکسن سیاه سرفه در بارداری)

واکسن سیاه سرفه یکی از مواردی است که در پیشگیری از این بیماری موثر است. در کنار خوبی‌هایی که این واکسن دارد، ممکن است باعث بروز عوارضی در فرد واکسینه‌شده شود. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره کرده‌ایم:

  • قرمزی، درد و ورم در محل تزریق واکسن
  • تب خفیف
  • سردرد
  • خستگی
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • شکم درد

پیشگیری: واکسن سیاه سرفه یا واکسن دیفتری کزاز سیاه سرفه

اصلی‌ترین روش پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون است. این واکسن باعث پیشگیری بیش از ۹۰٪ای بیماری شده‌است. واکسن سیاه سرفه با برخی واکسن‌های دیگر در یک واکسن واحد به بیمار تزریق می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از سنین پایین این واکسن تزریق شده و دوزهای یادآور آن نیز به بدن وارد می‌شوند.

واکسن سیاه سرفه چیست؟
واکسن سیاه سرفه از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سیاه سرفه یکی از بیماری‌هایی است که باعث مرگ‌ومیر می‌شود. اما اخیرا این آمار به چشم ما نمی‌خورد، زیرا واکسیناسیون باعث کاهش آمار ابتلا شده‌است. این بیماری توسط یک باکتری ایجاد می‌شود و سرفه‌های شدیدی در بیماری ایجاد می‌کند. برای درمان آن باید به دکتر عمومی، دکتر ریه یا دکتر کودکان و دکتر عفونی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی و آنلاین دکترهای معرفی‌شده بهره ببرید. دکترتو این امکان را برای شما فراهم کرده‌است تا در کمترین زمان ممکن به دکتر مورد نظر دسترسی داشته‌باشید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بله. این بیماری می‌تواند با آنتی‌بیوتیک درمان شود.

برای تشخیص این بیماری و درمان آن باید به متخصص کودکان مراجعه کنید.

زیرا باعث سرفه‌های قطاری در بیمار می‌شود که چهره او را کبود می‌کند.

می‌توانید مطلب درمان سریع سرفه را مطالعه کنید. روش‌های خانگی و موثری به شما پیشنهاد شده‌است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سیاه سرفه

  1. لعل محمد گفت:

    پسرم سیاه سرفه دارد
    برای درمانش از کدام آنتی بیوتیک استفاده کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      این بیماری بسیار خطرناک است
      و باید زیر نظر متخصص درمان شود
      از هیچ درمان خانگی استفاده نکنید
      و زمان را ازدست ندهید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/infectiologist

  2. ارسلان گفت:

    سلام امیدتون همیشه به خدا باشه ازش بخواید تا کمکتون کنه.
    👌👌👌👌

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      تندرست باشید

  3. ناشناس گفت:

    سلام من دخترم ۸ ساله است خیلی سرفه میکنه دکتر گفته سیاه سرفه هست خیلی شدیده دو چشماش هم کبود شده چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر سطح اکسیژن و آهن باید ازمایش دهند
      از پلارژین کیدز استفاده کنید
      و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید

  4. رقیه گفت:

    پسرم هفت ماهه است سیاه سرفه دارد خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام رقیه عزیز
      حتمن نیاز به انتی بیوتیک مناسب دارد. برای درمان سیاه سرفه در افراد ۲ ماه به بالا از روش‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های دیگر استفاده می‌کنند.
      بهتر است ابتدا کشت باکتریایی بدهید
      بطور دایمی زیر نظر متخصص اطفال باشید