داروی لوراتادین چه تاثیری در بهبود علائم سرفه و سرماخوردگی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لوراتادین یک داروی آنتی هیستامین است که معمولا برای درمان آلرژی و بیماری‌هایی مانند تب یونجه یا کهیر استفاده می‌شود. این دارو با مسدود کردن هیستامین، ماده‌ای در بدن که باعث علائم آلرژیک می‌شود، عمل می‌کند. اگرچه این دارو خواص زیادی دارد، اما ممکن است با عوارض جانبی رایجی مانند خواب آلودگی، خشکی دهان و سردرد همراه باشد. برای جلوگیری از عوارض، توصیه‌های پزشک را دنبال کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
داروی لوراتادین چه تاثیری در بهبود علائم سرفه و سرماخوردگی دارد؟

لوراتادین یک داروی آنتی‌هیستامین است که معمولا برای کاهش علائم آلرژی استفاده‌می‌شود. این دارو در کاهش شدت علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم که با آلرژی‌های ناشی از گرد‌و‌غبار، گرده گل، شوره حیوانات خانگی و سایر عوامل محرک محیطی مرتبط است، هم موثر است. در این مقاله، به فارماکولوژی، موارد مصرف، دوز، عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی مرتبط با استفاده از لوراتادین می‌پردازیم. برای تجویز لوراتادین به متخصص آسم و آلرژی، متخصص داخلی یا دکتر عمومی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان برای شما وجود دارد.

داروی لوراتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

لوراتادین نوعی آنتی‌‌هیستامین و داروی ضدحساسیت و قرص درمان خارش بدن است که در درمان علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم آلرژیک، عطسه و تب یونجه کاربرد دارد. لوراتادین از التهابات کهیری جلوگیری نمی‌کند و در واکنش‌های آلرژیک جدی، مانند آنافیلاکسی تاثیری ندارد. بنابراین اگر پزشک داخلی شما اپی‌نفرین را برای نشانه های آلرژی شدید شما تجویز کرده، همواره داروی تزریقی را همراه خود داشته‌باشید و از لوراتادین به جای اپی‌نفرین استفاده‌نکنید.

داروی لوراتادین به‌عنوان آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم شناخته‌می‌شود و به دلیل خطر و عوارض جانبی کمتر، نسبت به آنتی‌هیستامین‌های نسل اول ترجیح داده‌می‌شود. اگر با لوراتادین خود درمانی می‌کنید، حتما دستورالعمل تولیدکننده را به دقت بخوانید و با پزشکتان در مورد مصرف آن مشورت کنید. (به قسمت احتیاط همین مقاله مراجعه‌کنید)

  • نام رایج دارو: لوراتادین
  • نام تجاری برند: کلاریتین، قرص لوراپرل۱۰، قرص هیدین ۵

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه‌کنید.

داروی لوراتادین را بیشتر بشناسید.

نحوه مصرف لوراتادین چگونه است؟

در مصرف لوراتادین موارد زیر را به خاطر داشته‌باشید:

  • مصرف این دارو به صورت قرص و شربت، به جز مواردی که پزشک تجویز کرده‌باشد برای کودکان زیر ۶ سال توصیه‌نمی‌شود.
  • اگر از این دارو به صورت خوددرمانی استفاده‌می‌کنید، قبل از مصرف تمام دستورالعمل‌های بسته‌بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده از دستورات پزشک پیروی کنید.
  • دوز مصرف داروی لوراتادین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  • همچنین برندها و فرم‌های مختلفی از لوراتادین در بازار موجود است. به‌همین دلیل لازم است راهنمای مصرف لوراتادین را به دقت مطالعه‌ کنید، زیرا مقدار آن در محصولات مختلف متفاوت است.
  • توجه داشته‌باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید.
  • اگر علائم آلرژیم شما پس از ۳ روز و یا التهابات کهیری شما پس از ۶ هفته بهتر نشد، با پزشک خود مشورت‌کنید. اگر شرایطتان بدتر شد و یا فکر می‌کنید مشکل جدی پزشکی، مانند واکنش حساسیتی شدید و یا آنافیلاکسی دارید، با اورژانس تماس‌بگیرید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو به متخصص داخلی مراجعه‌کنید.

مقدار مصرف شربت لوراتادین برای کودکان و بزرگسالان چقدر است؟

شربت لوراتادین برای چه خوب است؟ دوز شربت لوراتادین برای کودکان و بزرگسالان بر اساس سن، وزن و شدت علائم متفاوت است. به طور کلی، برای کودکان ۲ تا ۵ ساله، دوز توصیه شده ۵ میلی‌گرم (۱ قاشق چایخوری) یک بار در روز و برای بزرگسالان و کودکان ۶ سال و بالاتر، دوز معمولی شربت لوراتادین ۱۰ میلی‌گرم (۲ قاشق چایخوری) یک بار در روز است.

لوراتادین هر چند ساعت یکبار باید مصرف شود؟

توصیه می‌شود که لوراتادین را یک بار در روز، طبق دستور پزشک یا برچسب محصول مصرف کنید. مصرف مکرر آن می‌تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

علائم اوردوز لوراتادین چیست؟

اگر با مصرف داروی لوراتادین دچار عوارض جدی، نظیر مشکل تنفسی یا از‌حال‌رفتگی شدید، با اورژانس تماس‌بگیرید.

آیا قرص لوراتادین برای درمان آلرژی خوب است؟

قبل از مصرف دارو، از پزشک مشورت بگیر!

قرص لوراتادین ۵ و ۱۰ برای چیست؟ (موارد مصرف قرص لوراتادین)

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که «قرص لوراتکس برای چی خوب است؟» لوراتادین یک داروی آنتی‌هیستامین است که عمدتا برای درمان علائم آلرژی استفاده‌می‌شود. علائم آلرژی شامل موارد زیر هستند:

  • قرص لوراتادین ۱۰ برای گوش
  • عطسه
  • شربت لوراتادین برای گلو درد
  • لوراتادین برای سرفه خشک
  • لوراتادین برای آبریزش و گرفتگی بینی
  • خارش چشم
  • لوراتادین برای کهیر
  • آبریزش چشم
  • لوراتادین، قرص برای سینوزیت

این ماده با مسدود کردن اثرات هیستامین، (یک ماده شیمیایی که توسط بدن در پاسخ به آلرژن‌هایی مانند گرده، شوره حیوانات خانگی و گرد‌و‌غبار آزاد می‌شود) عمل می‌کند و به کاهش شدت علائم آلرژی کمک‌می‌کند. علاوه‌براین لوراتادین برای درمان کهیر های آلرژیک نیز استفاده‌می‌شود.

۱. آیا قرص لوراتادین برای سرفه، گلودرد و گرفتگی صدا خوب است؟ (لوراتادین و سرفه)

خواص قرص لوراتادین چیست؟ قرص لوراتادین ۱۰ میلی گرم در درجه اول یک آنتی هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند خارش، عطسه و آبریزش بینی استفاده می‌شود. به طور خاص لوراتادین برای خارش و التهاب گلو، سرفه های طولانی مدت و گلودرد هم کاربرد دارد.

۲. لوراتادین برای سرماخوردگی خوب است؟

قرص لوراتادین برای چیست؟ قرص لوراتادین برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان در دوزهای مختلف تجویز می‌شود و می‌تواند به درمان علائم آن مانند سرفه و آبریزش بینی کمک کند. اما به طور کلی، آنتی هیستامین‍‌های قدیمی مانند برومفنیرامین و کلرفنیرامین موثرتر از آنتی‌هیستامین‌های جدیدتر مانند فکسوفنادین (الگرا) و لوراتادین برای علائم سرماخوردگی هستند.

لوراتادین برای سرماخوردگی خوب است؟
لوراتادین برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان در دوزهای مختلف تجویز می‌شود.

۳. لوراتادین و فشار خون، آیا لوراتادین فشار خون را بالا میبرد؟

لوراتادین فشار خون را افزایش نمی‌دهد. با این حال، بیمارانی که فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارند باید قبل از مصرف لودیمین ۱۰ با پزشک مشورت کنند و روش مصرف قرص لوراتادین را بدانند.

۴. خواص داروی لوراتادین برای حساسیت پوستی و آبریزش بینی (لوراتادین برای حساسیت فصلی)

آیا قرص لوراتادین برای حساسیت است؟ قرص ضد حساسیت لوراتادین برای درمان خارش و قرمزی ناشی از کهیر استفاده می‌شود و بهترین قرص برای درمان کهیر هم محسوب می‌شود (لوراتادین برای خارش پوست و خارش بدن). با این حال، دارو گیاهی لوراتادین از کهیر یا سایر واکنش‌های پوستی آلرژیک جلوگیری نمی‌کند. داروی loratadine یا اسپری بینی لوراتادین در دسته‌ای از داروها به نام آنتی هیستامین‌ها قرار دارد. این ماده با مسدود کردن عملکرد هیستامین، ماده‌ای در بدن که باعث علائم آلرژیک می‌شود، عمل می‌کند.

متن انگلیسی:
Loratadine is an antihistamine that prevents and treats allergy symptoms such as itchy eyes, sneezing, runny nose or hives.
ترجمه فارسی:
لوراتادین یک آنتی هیستامین است که از علائم آلرژی مانند خارش چشم، عطسه، آبریزش بینی یا کهیر پیشگیری کرده و آن را درمان می‌کند.

به نقل از سایت clevelandclinic

۵. شربت لوراتادین برای ابله مرغان و جوش صورت

شربت و قرص لوراتادین واسه چی خوبه؟ دارو یا قرص لوراتادین برای آبله مرغان یا آکنه صورت استفاده نمی‌شود. آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که با گذشت زمان برطرف می‌شود و به کاربرد شربت آنتی هیستامین لوراتادین نیازی ندارد. برای خارش همراه با آبله مرغان، لوسیون کالامین موثرتر است.

از نظر آکنه صورت، لوراتادین درمان مناسبی نیست. آکنه یک بیماری پوستی پیچیده است که ممکن است نیاز به داروهای موضعی یا خوراکی داشته باشد که به طور خاص برای درمان آکنه طراحی شده‌اند. شربت لوراتادین برای نوزاد نیز باید با دقت بالا مصرف شود.

قرص لوراتادین برای گوش درد و التهاب گوش هم کمک می‌کند. اگر در نتیجه عفونت گوش داخلی خود دچار سرگیجه یا سردرد شدید، ممکن است پزشک آنتی هیستامین‌هایی مانند دیفن هیدرامین، فکسوفنادین یا لوراتادین را توصیه کند.

۶. قرص لوراتادین برای عفونت واژن خوب است؟

لوراتادین برای چه بیماری است؟ مصرف آنتی هیستامین‌های خوراکی، مانند ستیریزین یا لوراتادین، خارش را به حداقل می‌رسانند و به زنان کمک می‌کنند تا زودتر احساس آرامش کنند. استروئیدهای موضعی روی فرج نیز می‌توانند تحریک و تورم را کاهش دهند.

قرص لوراتادین برای عفونت واژن خوب است؟
مصرف آنتی هیستامین‌های خوراکی، مانند ستیریزین یا لوراتادین، خارش را به حداقل می‌رسانند.

۷. قرص لوراتکس لوراتادین برای چیست؟

شاید اسم قرص لوراتکس لوراتادین به گوشتان خورده‌باشد و سوال پیش بیاید قرص لوراتکس لوراتادین برای چیست؟ لوراتکس نام تجاری قرص لوراتادین است و یک داروی متفاوت با لوراتادین محسوب نمی‌شود.

۸. قرص دس لوراتادین برای کرونا، فواید لوراتادین

داروی دس‌لوراتادین یک درمان تاییدشده یا توصیه‌شده برای COVID-19، نیست. قرص دس‌لوراتادین هیچ خاصیت ضدویروسی شناخته‌شده‌ای ندارد و در درمان عفونت‌های ویروسی از جمله COVID-19 موثر نیست.

۹. قرص لوراتادین برای تنگی نفس استفاده می شود؟

قرص‌های لوراتادین معمولا برای درمان تنگی‌نفس استفاده نمی‌شوند؛ چون تنگی نفس علائم رایج آلرژی نیست. تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند آسم یا بیماری قلبی باشد و در‌صورت تجربه این علامت، مهم است که به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

۱۰. دوز مصرفی لوراتادین چقدر است؟

قرص لوراتادین ۱۰ برای درمان علائم آلرژی از جمله عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم استفاده‌می‌شود. دوز توصیه‌شده برای قرص لوراتادین ۱۰ معمولا یک قرص در روز است که همراه با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود. با‌این‌حال، دوز دقیق و دفعات تجویز ممکن است بسته به سن، وزن، سابقه پزشکی و شدت علائم آلرژی فرد متفاوت باشد.
برای اطمینان از استفاده ایمن و مؤثر از لوراتادین، مهم است که دستورالعمل‌های دوز ارائه‌شده توسط پزشک را به‌دقت دنبال کنید. مصرف بیش از دوز توصیه‌شده لوراتادین می‌تواند خطر عوارض جانبی از جمله خواب‌آلودگی، خشکی دهان و سردرد را افزایش دهد.

۱۱. تفاوت نئوتادین با لوراتادین چیست؟

قرص نئوتادین و داروی لوراتادین هردو داروهای ضد حساسیت و آلرژی هستند. این داروها برای درمان خارش، کهیر و آبریزش بینی کاربرد دارند.

آیا لوراتادین به رفع گرفتگی و آبریزش بینی کمک می‌کند؟

عوارض قرص لوراتادین چیست؟

قرص لوراتادین به‌طور‌کلی برای درمان علائم آلرژی، ایمن و موثر در نظر گرفته‌می‌شود. با‌این‌حال، مانند همه داروها، لوراتادین می‌تواند عوارض جانبی در برخی افراد ایجاد‌کند. در اینجا برخی از عوارض جانبی رایج مرتبط با قرص لوراتادین آورده شده‌است:

  • سردرد
  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • مشکل در خوابیدن
  • درد شکم

بیشتر این عوارض خفیف هستند و بدون درمان خودبه‌خود از بین می‌روند. با‌این‌حال، اگر در حین مصرف قرص لوراتادین هر گونه عوارض جانبی شدید یا مداوم را تجربه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. در موارد نادر، قرص لوراتادین می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند، مانند:

  • واکنش‌های آلرژیک از جمله کهیر، تورم صورت یا گلو
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب
  • تشنج
  • زرد شدن پوست یا چشم

اگر در حین مصرف لوراتادین هر یک از این عوارض جانبی جدی را تجربه کردید، باید فورا به پزشک مراجعه‌کنید.

اینفوگرافی داروی لوراتادین
داروی لوراتادین چیست؟

آیا قرص لوراتادین چاق کننده است؟

قرص‌های لوراتادین معمولاً با افزایش وزن یا چاق شدن همراه نیستند. لوراتادین یک داروی آنتی هیستامین است که برای کاهش علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش استفاده می‌شود.عوارض شربت لوراتادین برای کودکان در صورتیکه طبق دستور پزشک مصرف نشود، زیاد است.

آیا قرص لوراتادین خواب آور است؟

لوراتادین یک آنتی‌هیستامین بدون عوارض خواب‌آلودگی است، به این معنی که نسبت به آنتی‌هیستامین‌های نسل قدیمی کمتر باعث خواب‌آلودگی می‌شود. با‌این‌حال، برخی از افراد ممکن است همچنان در حین مصرف لوراتادین دچار خواب‌آلودگی یا خستگی شوند.

موارد احتیاط مصرف لوراتادین

در مصرف لوراتادین موارد زیر را به خاطر داشته‌باشید:

  • اگر به داروی لوراتادین حساسیت دارید، قبل از مصرف، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید.
  • داروی لوراتادین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.
  • چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی و مشکلات کلیوی دارید، حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • مصرف داروی لوراتادین طبق دستور پزشک معمولا خواب‌آلودگی به همراه نمی‌آورد، با‌این‌وجود از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید، اجتناب کنید.
  • اگر دچار التهابات کهیری شدید و پزشک برای شما لوراتادین تجویز کرده‌است و یا از این دارو برای درمان التهابات کهیری خود استفاده‌می‌کنید، حتما در صورت ایجاد علائم با پزشک خود تماس‌بگیرید. زیرا ممکن است نشانه‌هایی از عوارض جدی‌تر، مانند التهابات کهیری با رنگ غیرعادی، التهابات کبود یا ورم‌کرده‌ و یا دچار التهابات بی‌خارش شوند.
  • قرص‌های جوشان لوراتادین ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر فنیل کتونری (PKU) یا وضعیتی دیگری دارید که نیاز به محدودیت مصرف آسپارتام یا فنیل‌آلانین دارد. قبل از مصرف لوراتادین با پزشک خود مشورت‌کنید.
  • سالمندان نیز نسبت به عوارضی مثل ناهوشیاری، گیجی که ممکن است موجب عدم تعادل و افتادن شود حساسیت بیشتری نشان‌می‌دهند.
موارد احتیاط مصرف لوراتادین چیست؟
اگر به داروی لوراتادین حساسیت دارید، قبل از مصرف، این موضوع را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید.

مصرف قرص لوراتادین در دوران بارداری و شیردهی مجاز است؟

لوراتادین در بارداری ضرر دارد و قرص لوراتادین برای زن باردار خوبه؟ برای مصرف قرص لوراتادین در شیردهی با پزشک مشورت‌کنید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی لوراتادین را استفاده‌کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک‌بگیرید.

لوراتادین به‌طور‌کلی در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر در نظر گرفته‌می‌شود. با‌این‌حال، مانند هر دارویی، اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، باید قبل از مصرف لوراتادین با پزشک خود مشورت‌کنید. برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض و تداخلات دارویی این دارو می‌توانید از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

تداخلات دارویی لوراتادین با داروهای دیگر

لوراتادین با چه داروهایی تداخل دارد؟ تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لوراتادین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا داروساز در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لوراتادین نکنید.

لوراتادین ترکیبات مشابه دسلوراتادین دارد. زمانی‌که دسلوراتادین مصرف‌می‌کنید، از مصرف لوراتادین پرهیزکنید. مصرف لوراتادین ممکن است با نتایج بعضی از آزمایش‌ها مثل آزمایش پوستی آلرژی تداخل ایجادکند و موجب نتیجه‌ی کاذب شود. در‌نتیجه به کارکنان آزمایشگاه و پزشکتان نسبت به مصرف این دارو، اطلاع‌دهید. مهمترین تداخل دارویی لوراتادین شامل موارد زیر است:

  • تداخل دارویی لوراتادین با دیفن هیدرامین
  • بتاهیستین
  • لووسولپیرید
  • نیتروگلیسرین
  • تداخل دارویی لوراتادین با استامینوفن
  • آمزینیوم
  • بلونانسرین
  • سیمتروپیوم

اطلاعات دارویی لوراتکس و اشکال دارویی

در جدول زیر، به‌طور خلاصه درباره‌ی لوراتادین توضیح داده‌ایم. در این جدول درباره‌ی اشکال دارویی، تداخلات دارویی و عوارض این دارو صحبت‌کرده‌ایم.

اشکال دارویی عوارض داروییتداخلات دارویی
قرص دهان بازشو لوراتادین ایران دارو ۱۰ میلی‌گرمسرگیجهبرخی از داروهای بدون نسخه
شربت لوراتادین-پاک دارو ۶۰ میلی لیترحالت تهوع داروهای موثر بر کبد
کپسول نرم لوراتاژل ۱۰ میلی‌گرمخشکی دهانبرخی از داروهای مکمل گیاهی
شربت لوراتد ۱ میلی‌گرم/میلی لیتر ۶۰ میلی لیترخستگی سایر داروهای آنتی هیستامنی
قرص لوراتادین دی پی ۱۰ میلی‌گرمخواب آلودگی
قرص لوراتکس ۱۰ میلی‌گرمسردرد
اطلاعات دارویی لوراتادین

لوراتادین به چه شکل هایی در بازار دارویی ایران یافت می شود؟

لوراتادین به اشکال مختلف از جمله قرص، شربت و پودر موجود است و هدف عرضه این دارو به شکل‌های مختلف، برای سازگاری با گروه‌های سنی مختلف و ترجیحات دوز است:

  • قرص لوراتادین: این قرص‌ها برای درمان علائم مرسوم آلرژی و درمان کهیر استفاده‌می‌شود.
  • شربت لوراتادین: این شکل از لوراتادین برای درمان علائم آلرژی در کودکان استفاده‌می‌شود. شربت لوراتادین برای کودکان اغلب طعم‌دار می‌شود تا با طعم بهتری به مصرف کودکان برسد.
  • دس لوراتادین: این متابولیت لوراتادین است و برای درمان همان علائم آلرژی مانند لوراتادین استفاده‌می‌شود. دس لوراتادین قوی‌تر از لوراتادین بوده و مدت اثر طولانی‌تری دارد.
  • پودر لوراتادین: این شکل از لوراتادین در تهیه سایر داروها یا به عنوان پودر فله برای اهداف تحقیقاتی استفاده‌می‌شود.

جایگزین دارویی لوراتادین چیست؟

چندین جایگزین دارویی برای لوراتادین وجود دارد که برای درمان علائم آلرژی استفاده‌می‌شود. برخی از جایگزین‌های رایج عبارتند از:

  • ستیریزین
  • فکسوفنادین
  • دیفن هیدرامین
  • کورتیکواستروئیدهای بینی مثل فلوتیکازون و مومتازون
  • تثبیت‌کننده‌های ماست سلمانند کرومولین سدیم

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حساسیت‌ها و آلرژی یکی از مشکلاتی هستند که می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌ی شما را مختل کنند. برای درمان علائم آلرژی، داروهای بسیاری موجود است. یکی از این داروها، لوراتادین است که اشکال دارویی مختلفی دارد. برای دریافت داروی لوراتادین باید به دکتر مراجعه‌کنید. قبل از مصرف این دارو حتما از کمک دکتر مشاوره دارویی آنلاین بهرمند شوید.

در دکترتو می‌توانید از بهترین متخصص آسم و آلرژی و دکتر داخلی در سراسر ایران، نوبت حضوری یا مشاوره‌ی تلفنی و متنی دریافت کنید. برای دریافت مشاوره از دکتر آسم و آلرژی آنلاین یا دکتر داخلی آنلاین دکترتو در خدمت شماست.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

سیتریزین بهتر است یا لوراتادین؟ بیماران گزارش کردند که ستیریزین هیدروکلراید سریعتر عمل می‌کند.

آنتی هیستامین‌های نسل دوم، مانند لوراتادین (کلاریتین)، خطر عوارض جانبی کمتری برای کبد دارند.

این دارو برای سنین ۲ تا ۶ سال باید با احتیاط مصرف شود و بهتر است قبل از استفاده شربت لوراتادین برای کودک یک ساله با پزشک کودک خود صحبت کنید. همچنین برای درمان سرماخوردگی در هر سنی توصیه نمی‌شود.

لوراتادین در درجه اول برای تسکین علائم آلرژی مانند عطسه، خارش و آبریزش بینی استفاده می‌شود و معمولاً برای درمان معده درد کاربرد ندارد.

داروی فکسوفنادین در کاهش علائم چشمی رینیت بهتر از پودر لوراتادین عمل می‌کند.

اگر دوز مصرفی داروی لوراتادین را فراموش‌کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف‌کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به‌یاد‌آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی لوراتادین نیست و فقط دوز مقرر را مصرف‌کنید.

ممکن است برندهای مختلف این دارو شرایط نگهداری متفاوتی داشته‌باشند. دستورالعمل آن را بخوانید و از داروساز در مورد شرایط نگهداری و استفاده دارو را بپرسید. آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف‌نکنید.

لوراتادین درمانی برای آسم نیست، اما ممکن است به تسکین علائم آسم آلرژیک، مانند سرفه و خس‌خس سینه کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لوراتادین

  1. ناشناس گفت:

    سلام شبتون بخیر.دکتر زنان برای من قرص لوراتادین تجویز کردن و تو گوگل سرچ کردم برای حساسیت و آلرژی بود میشه لطفا بگید برای التهاب واژن هم موثر هست یا ن؟

  2. ناشناس گفت:

    سلام من دو هفته است کرونآ گرفتم بیماری ام اس دارم دکترم رفتم باوجود سه شب تب وبغیه مریضیم الان زیاد بینیم میگیره نمیدونم چکار کنم قطره ناپریزول میریزم تا چند ساعت خوبه بعد میگیره نمیدونم چکار کنم

  3. مریم رستمی گفت:

    سلام من دو هفته است کرونآ گرفتم بیماری ام اس دارم دکترم رفتم باوجود سه شب تب وبغیه مریضیم الان زیاد بینیم میگیره نمیدونم چکار کنم قطره ناپریزول میریزم تا چند ساعت خوبه بعد میگیره نمیدونم چکار کنم

  4. ناشناس گفت:

    سلام من دو هفته است کرونآ گرفتم بیماری ام اس دارم دکترم رفتم باوجود سه شب تب وبغیه مریضیم الان زیاد بینیم میگیره نمیدونم چکار کنم قطره ناپریزول میریزم تا چند ساعت خوبه بعد میگیره نمیدونم چکار کنم

  5. ناشناس گفت:

    ناراحتی ودرد چشم داشتم با مراجعه به چندین چشم پزشک ولی درمان نشد تا پیشنهاد دکتر نورولوژی وگوش حلق بینی کردنورفتم بجز انتی بیوتیک دکتر گوش هیچ دارواثر نکرد الن شدید عطسه وابریزش از بینی دارم دکتر از دکتر رفتن خسته شدم به تازگی لوراتادین استفاده میکنم اون هم تاثیر نمکند رانماییم کنید ممنون میشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عطسه و آبریزش بینی مداوم شما به علت آلرژی و حساسیت است که نیازه با مراجعه به متخصص آلرژی نوع آلرژن را مشخص و درمان مناسب صورت گیرد.

      1. ملیانی گفت:

        سلام خسته نباشید آقای دکتور وقتتون بخیر آقای دکتور من سابقه حساسیت ندارم اما الان نزدیک ی ماه بدنم میخوره وکهیر در میاد میرم دکتور بتامتزون میزنم بهتر میشم بعد چند روز بدنم باز هم خارش میکنه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          واکنش دارویی و یا مشکلات کبدی ممکنه عامل این خارش پوست باشد. آلرژی به مواد آلرژن نیز به ایجاد کهیر منجر می شود. ممکنه برای کوتاه مدت نیاز به سرکوب این آلرژی با دارو باشد. بهتره با متخصص پوست مشورت کنید.
          پزشک متخصص پوست

  6. فرهاد گفت:

    سلام من نزدیک ۱۵ساله پولیپ بینی دارم حجم و اندازه اش عود نکرده بزرگ یابیشتر نشده مشکلم کیپ شدن بینی موقع خواب. الرژی آسم حساسیت از بوی بد. گرد گبار و بعضی از عطر ادکلن یا خندیدن زیادسرفه ام میگیره و از سرد وگرم شدن هوا عطسه واب ریزش بینی وخارش بینی نوک دهان و نزدیک یک هفته است حساس سنگ ریزه داخل چشم وخشکی چشم دکتر شما چه پیشنهادی دارید. منتظر جواب تون هستم با توضیح بشتر ممنون

  7. رومیتا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ازقبل سینوزیت حاد داشتم ولی الان سه روز هست که به شدت ابریزش بینی شدید و عطسه زیاد دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

  8. ناشناس گفت:

    سلام من سرفه های خشک دارم لوراتادین خوبه بخورم

  9. سامان گفت:

    سلام خسته نباشید.
    من آلرژی فصلی ( اوایل تا اواخر بهار) دارم و مدتی بود که داخل بینی ترشحات سبز داشتم و نمیدونم چرا موقعی که یکی از قسمت بینی ام کیپ میشه و و قسمتی که مخاط بینی ام پر شده و اذیتم میکنه رو در حین فین کردن از اون قسمت کیپ شده خون دماغ میکنم
    آیا این خون دماغ شدن خطرناکه یا جزوی از آلرژی هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کیپ شدن بینی شما به خاطر آلرژی شما بوده و خونریزی می تونه به علت التهاب و احتقان باشد. از این لینک می تونید نوبت متخصص گوش حلق و بینی گرفته و برای درمان مراجعه کنید.
      فوق تخصص گوش و حلق و بینی

      1. رامین وفادوست گفت:

        سلام وخسته نباشید من چندروزیه که دارم سرفه خشک میکنم وهیچ علائمی ازبابت مریضی ندارم .از بس سرفه کردم خسته شدم .از اقای دکتر میخواستم بپرسم که لوراتادین استفاده کنم بهتر میشم باتشکر.

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          لوراتادین نوعی آنتی‌ هیستامین است که در درمان علائم آلرژی مانند خارش، آبریزش بینی، آبریزش چشم آلرژیک، عطسه موثر است.

    2. الهه نوروزی گفت:

      سلام خسته نباشید من روی چشمم و زیرابروهام میخاره و قرمز شده هرچقدر هم ویتامینaمیزنم بعد چن روز دوباره شروع میشه میتونین کمکم کنین

    3. ناشناس گفت:

      سلام من حدود ۲۰ روز عمل فتق دوطرفه انجام دادم وبعد از عمل گرفتار خارش بدن شدم وچند بار به دکتر مراجعه کردم ولی نتیجه نگرفتم خیلی اذیت می شوم و اعصابم خراب شده چکار کنم با تشکر قایدرحمتی

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکنه به داروی بیهوشی حساسیت داده باشید. بهتره با مراجعه به متخصص پوست داروی ضدآلرژی قوی تری را دریافت کنید.
        دکتر متخصص پوست و مو

    4. مرضیه گفت:

      سلام آقای دکتر بنده سینوزیت دارم.بعضی اوقات به قدری سردردهای شدید میگیرم کهباخوردن چندتامسکن هم اروم نمیشه
      چکارکنم،واقعااین سردرداامونمو بریده

  10. F.salimi گفت:

    سلام ببخشیددختر۱۲سالم آلرژی فصلی داره وابریزش شدیدبینی داره چی بهش بدم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آلرژی فصلی نیازمند مصرف داروهای ضدآلرژی هست و لی ممکنه آلرژی ایشون شدید باشه و نیاز به درمان دوره ای با کورتون ها نیز باشد. به همین دلیل توصیه میشه که متخصص آلرژی و ایمنی شناسی ایشان را ویزیت و درمان مناسب و تشخیص مناسب داشته باشند. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      نوبت‌دهی اینترنتی بهترین دکترهای آسم، آلرژی و ایمنی شناسی بالینی (ایمونولوژی بالینی)