معجزه درمان فیبروم رحمی چیست؟ + جدیدترین روش درمان فیبروم و درمان خانگی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درمان فیبروم رحمی شامل استفاده از داروها، آمبولیزاسیون شریان رحمی (UAE)، میومکتومی و در موارد شدید، هیسترکتومی است که هر کدام بر اساس شدت علائم و شرایط بیمار انتخاب می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
معجزه درمان فیبروم رحمی چیست؟ + جدیدترین روش درمان فیبروم و درمان خانگی

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

بیشتر بانوان در طول زندگی دچار این بیماری خوش‌خیم می‌شوند، اما در اغلب موارد علائم به قدری ناچیز است که نیازی به درمان نیست. با‌این‌حال فیبروم رحم می‌تواند علائمی همچون خونریزی شدید قاعدگی، کمردرد، تکرر ادرار و درد در حین رابطه جنسی را به دنبال داشته‌باشد. درمان فیبروم متنوع است و روش‌های خانگی و روش‌های پزشکی را شامل می‌شود. اگر احساس می‌کنید علائمی از میوم دارید، در ادامه همراه دکترتو باشید تا بتوانید همه جوانب این بیماری را بسنجید و در صورت نیاز به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

درمان دارویی فیبروم رحم ساب سروزال و انواع دیگر

برخی از داروهای کنترل‌کننده سطح هورمون می‌توانند باعث کوچک‌شدن میوم‌ها و درمان فیبروم رحم شوند. برای مثال آگونیست‌های هورمون آزاد‌کننده گنادوتروپین (GnRH) مانند لوپرولید (لوپرون)، باعث کاهش سطح استروژن و پروژسترون شما می‌شود. این داروها در نهایت قاعدگی را متوقف می‌کنند و فیبروم‌ها را کوچک می‌کنند.

همچنین آنتاگونیست‌های GnRH به کوچک‌شدن فیبروم‌ها کمک می‌کنند. این داروها با متوقف‌کردن بدن شما از تولید هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین‌کننده (LH) کار می‌کنند. گانیرلیکس استات و ستررولیکس استات نمونه‌ای از این داروها هستند. برخی از داروهای دیگر می‌توانند به کنترل خونریزی و درد در دوران قاعدگی کمک‌کنند، اما نمی‌توانند فیبروم رحم را کوچک کنند یا از بین ببرند. برای کاهش علائم می‌توانید از داروهای زیر استفاده کنید:

  • استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD هورمونی) که هورمون پروژسترون را آزاد می‌کند
  • مسکن‌های ضدالتهابی بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن
  • قرص‌های ضد بارداری.
  • قرص ویتاگنوس

متن انگلیسی:
«Uterine fibroids are common growths of the uterus. They often appear during the years you’re usually able to get pregnant and give birth.»
ترجمه متن:
«فیبروم‌های رحمی به رشد بافت رحمی گفته می‌شود که معمولا زمانی ظاهر می‌شوند که شما توانایی باروری دارید.»

mayoclinic

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

۱. درمان فیبروم با متفورمین

در یک مطالعه آزمایشگاهی، مشخص شد که متفورمین به طور قابل توجهی از تکثیر سلول‌های فیبروم جلوگیری می‌کند. این اثر ممکن است به دلیل تأثیر متفورمین بر مسیرهای سلولی مرتبط با بقا و تکثیر سلول‌ها باشد. به علاوه، متفورمین ممکن است با کاهش وزن و کاهش سطوح استروژن داخلی بدن نیز به کاهش علائم فیبروم کمک کند. با این حال، استفاده از متفورمین برای درمان فیبروم‌های رحمی همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر و تأییدهای بالینی دارد. بنابراین، قبل از شروع هر گونه درمان جدید، مشاوره با پزشک متخصص ضروری است تا مطمئن شوید که این روش درمانی برای وضعیت خاص شما مناسب است.

۲. امپول دیفرلین برای درمان فیبروم

دیفرلین (Diphereline)، که حاوی تریپتورلین است، یک آگونیست هورمون آزادکننده گنادوتروپین (GnRH) است که برای درمان فیبروم‌های رحمی استفاده می‌شود. این دارو با کاهش تولید استروژن در بدن عمل می‌کند، که به کاهش اندازه فیبروم‌ها و کنترل علائم مرتبط با آنها کمک می‌کند. دیفرلین معمولاً به صورت تزریق ماهانه یا هر سه ماه یک‌بار تجویز می‌شود و می‌تواند به عنوان یک درمان موقت قبل از جراحی یا به عنوان یک روش درمانی مستقل استفاده شود.

مطالعات نشان داده‌اند که دیفرلین می‌تواند به طور مؤثر اندازه فیبروم‌ها را کاهش داده و علائمی مانند خونریزی سنگین و درد لگن را بهبود بخشد. این دارو معمولاً به عنوان یک روش کوتاه‌مدت (معمولاً تا شش ماه) استفاده می‌شود تا از عوارض جانبی طولانی‌مدت آن مانند کاهش تراکم استخوان جلوگیری شود.

۳. دریافت ویتامین ها و مکمل ها

برخی از انواع ویتامین‌ها نیز ممکن است به کاهش رشد و اندازه فیبروم‌ها کمک‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D و ویتامین A با افزایش خطر ابتلا به فیبروم مرتبط است. فیبروم رحم ممکن است در طول پریودی، نفخ و گرفتگی را تشدید کند، از‌همین‌رو موارد زیر می‌توانند به کاهش این علائم کمک کنند:

  • ویتامین B-1
  • مصرف ویتامین B-6
  • ویتامین E
  • منیزیم
  • اسیدهای چرب امگا ۳

این ویتامین‌ها را می‌توانید در غذا و همچنین مکمل‌ها پیدا کنید. اگر می‌خواهید مکمل‌ها را در برنامه روزانه خود وارد کنید، قبل از شروع با پزشک خود صحبت کنید.

درمان دارویی فیبروم ساب سروزال
یکی از انواع درمان‌های دارویی فیبروم رحمی متفورمین است.

جدیدترین روش درمان فیبروم غیرتهاجمی یا کم تهاجم

یک روش جراحی جدید و کاملا غیر تهاجمی، جراحی اولتراسوند اجباری (FUS) است. در این جراحی شما در داخل یک دستگاه MRI مخصوص دراز می‌کشید که به پزشکان اجازه می‌دهد تا تصویری از داخل رحم شما داشته‌باشند. امواج صوتی پرانرژی و فرکانس بالا به سمت فیبروم‌ها هدایت می‌شوند تا آنها را از بین ببرند.

برخی روش‌های دیگر بر ذوب یا انجماد فیبروم‌ها متمرکز هستند. برای مثال روش‌های میولیز با استفاده از منابع گرمایی مانند جریان الکتریکی یا لیزر، فیبروم‌ها را کوچک می‌کنند. در حالی‌که کرایومیولیز فیبروم‌ها را منجمد می‌کنند. فرسایش آندومتر شامل قراردادن یک ابزار ویژه در رحم شما برای از بین‌بردن پوشش رحم با استفاده از گرما، جریان الکتریکی، آب گرم یا سرمای شدید است.‌

یکی دیگر از گزینه‌های غیرجراحی آمبولیزاسیون شریان رحمی است. در این روش ذرات ریز به داخل رحم تزریق می‌شود تا جریان خون فیبروم‌ها قطع شود.

عمل فیبروم رحم با لیزر یک راه کم تهاجم درمان فیبروم رحم

جراحی فیبروم رحمی با کمک لیزر یکی از روش‌های کم‌تهاجم جراحی است که در آن با کمک یکی از روش‌های تصویربرداری، توسط لیزر فیبروم برداشته‌می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان به سادگی از شر فیبروم‌های کوچک خلاص شد. دیدن فیلم عمل فیبروم رحم با لیزر و فیلم عمل لاپاراسکوپی فیبروم رحم می‌تواند به شما اطلاعات خوبی بدهد.

درمان قطعی فیبروم چیست؟ (عمل جراحی فیبروم رحم یا عمل فیبروم رحم چیست)

اگر درمان‌های گیاهی و روش‌های غیرتهاجمی نتوانند میوم شما را درمان کنند، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته‌باشید. جراحی برای برداشتن توده‌های بسیار بزرگ یا متعدد انجام می‌شود. عمل جراحی با عنوان میومکتومی شناخته می‌شود. میومکتومی شکمی شامل ایجاد یک برش بزرگ در شکم برای دسترسی به رحم و برداشتن فیبروم است. این جراحی را می‌توان به روش لاپاراسکوپی نیز انجام داد و با استفاده از چند برش کوچک که ابزار جراحی و دوربین در آن قرار می‌گیرد، انجام می‌شود. فیبروم‌ها ممکن است پس از جراحی دوباره رشد‌کنند.

درمان قطعی فیبروم چیست؟
اگر روش‌های درمانی دیگر جواب ندهد پزشک مجبور به انجام عمل جراحی برای برداشتن فیبروئیدهاست.

اگر فیبروم درمان نشود چه روشی توصیه می شود؟

اگر وضعیت شما بدتر شود، یا اگر هیچ درمان دیگری موثر نباشد، پزشک ممکن است هیسترکتومی را انجام دهد. در این جراحی رحم به طور کامل خارج می‌شود. هیسترکتومی تنها راه راحل دائمی برای درمان فیبروم رحم است. با‌این‌حال، این بدان معنی است که شما در آینده نمی‌توانید بچه‌دار شوید.

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم اغلب اوقات برای سرطان رحم توصیه می‌شود، اما برای درمان فیبروم نیز قابل استفاده است. سارکوم رحم و سرطان آندومتر نمونه‌هایی از سرطان رحم هستند که با هیسترکتومی درمان می‌شوند.

مراقبت بعد از عمل فیبروم رحم

مراقبت‌های بعد از عمل فیبروم رحم بستگی به شدت جراحی و بزرگی توده‌ی خارج‌شده دارد. اگر جراحی شما با لیزر بوده‌باشد، نیازی به مراقبت خاصی نیست. حتی نیازی نیست که در بیماستان برای روز‌های طولانی بستری شوید. اما در جراحی‌های بزرگتر، مثلا در مواردی که هیسترکتومی اتفاق افتاده‌است، نیاز به استراحت بیشتر است. همچنین تا مدتی از بلندکردن بارهای سنگین باید خودداری کنید.

خونریزی‌های ناشی از فیبروم شما را کلافه کرده است؟

همین حالا توسط بهترین دکتر زنان درمان شوید.

درمان خانگی فیبروم رحمی چیست؟ + درمان فیبروم رحم با طب سنتی

مراقبت در منزل، تغییر رژیم غذایی و درمان‌های گیاهی می‌توانند به بهبود و تسکین علائم فیبروم کمک شایانی کنند. تغییرات سبک زندگی زیر نیز، در پیشگیری از فیبروم رحم بسیار مهم است. اما توجه داشته‌باشید درمان‌های خانگی در برخی موارد ممکن است نه تنها به درمان میوم شما کمکی نکنند، بلکه باعث تشدید آن شوند. برای هر درمانی باید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

توجه کنید که ممکن است درمان شدگان فیبروم با طب اسلامی، خانگی یا سنتی زیاد باشند، اما استفاده از این روش‌ها برای درمان فیبروم‌های رحمی در منابع معتبر پزشکی توصیه نشده است و هیچ مطالعه علمی معتبری که اثرگذاری آن را تأیید کند وجود ندارد. درمان‌های مؤثر و معتبر برای فیبروم‌های رحمی شامل گزینه‌های دارویی مانند داروهای هورمونی (GnRH آگونیست‌ها)، استفاده از IUDهای حاوی پروژسترون، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد است. همچنین روش‌های کم‌تهاجمی مانند آمبولیزاسیون شریان رحمی (UAE) و جراحی‌هایی مانند میومکتومی و هیسترکتومی نیز به کار می‌روند

۱. درمان گیاهی فیبروم رحم با چای سبز

طی تحقیقات بالینی در مقیاس کوچک، مشخص شده‌است که خواص برخی داروهای گیاهی در درمان فیبروم رحمی بسیار موثر است. در ادامه چند داروی گیاهی را که می‌توانید استفاده‌کنید را بررسی خواهیم کرد.

چای سبز حاوی مواد شیمیایی به نام فلاوانول است که آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش استرس اکسیداتیو به کاهش آسیب سلولی در بدن کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو یکی از دلایل مهم ایجاد انواع توده‌ها در بدن است.

درمان گیاهی فیبروم رحم با چای سبز
در روش‌های گیاهی برای درمان لیومیوم از چای سبز هم استفاده می‌شود.

۲. درمان فیبروم با خاکشیر و درمان فیبروم با زاج سفید یا زردچوبه

خاکشیر به عنوان یک ملین ملایم شناخته می‌شود. ملین‌ها با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زمان ابتلا به فیبروم کمک می‌کنند. این داروی گیاهی را می‌توانید همراه با آب یا آب میوه میل نمایید.

استفاده از زاج سفید (آلوم) برای درمان فیبروم‌های رحمی در منابع پزشکی معتبر توصیه نشده و پشتیبانی علمی ندارد. درمان‌های طبیعی معمولاً شامل تغییرات در رژیم غذایی، مصرف چای سبز، کورکومین (ماده موجود در زردچوبه)، و رزوِراترول (موجود در توت‌ها) است که ممکن است به کاهش علائم کمک کنند.

کورکومین یکی از مواد موثر زردچوبه است. این ماده دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است.

۳. کم دردسرترین درمان فیبروم رحمی با طب سنتی: رسوراترول

رسوراترول یک ماده شیمیایی است که گیاهان در شرایط استرس محیطی و عفونت تولید می‌کنند. غذاهای طبیعی حاوی رسوراترول عبارتند از:

  • زغال‌اخته
  • توت
  • تمشک
  • انگور.

بیشتر فیبروم‌ها به قدری کوچک هستند که نیازی به درمان ندارند و با گذشت زمان از بین می‌روند. با‌این‌حال پزشکان در ابتدا درمان‌های خانگی و داروها را توصیه می‌کنند، اما اگر فیبروم شما به قدری بزرگ باشد که زندگی‌تان را مختل کرده باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته‌باشید.

بهترین روش درمان فیبروم برای شما چیست؟ کلیک کنید!

۴. درمان فیبروم با سرکه سیب یا درمان فیبروم با سیر؟

استفاده از سرکه سیب برای درمان فیبروم‌های رحمی در منابع معتبر علمی و پزشکی تأیید نشده است. بیشتر تحقیقات و توصیه‌های موجود درباره درمان طبیعی فیبروم‌ها به مواردی مانند تغییرات در رژیم غذایی، استفاده از مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی، و مصرف برخی گیاهان دارویی می‌پردازند.

استفاده از سیر برای درمان فیبروم‌های رحمی به عنوان یک درمان علمی تایید نشده است و تحقیقات کافی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد. رژیم غذایی سالم شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فراوری شده، مصرف مواد غذایی غنی از فیبر است که می‌تواند به بهبود علائم فیبروم‌ها کمک کند. همچنین، فعالیت‌های فیزیکی منظم مانند پیاده‌روی و یوگا و مدیریت استرس نیز مفید هستند.

۵. درمان گیاهی فیبروم رحم با گیاه پنج انگشت

این دارو که با نام چستبری هم شناخته می‌شود برای خونریزی‌ها شدید قاعدگی، دوره‌های پریودی دردناک و سایر علائم مصرف می‌شود. پنج انگشت در برقراری سطح تعادل هورمون‌ها موثر است.

۶. برگ سنا و روغن کرچک یا درمان فیبروم با عنبر نسارا (عنبر نسارا فیبروم را درمان میکند؟)

سنا به عنوان ملین طبیعی استفاده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم ملین‌ها به رفع یبوست کمک می‌کنند. این گیاه را برای مصرف می‌توانید به آب یا آب میوه اضافه کنید. همچنین روغن کرچک یک روغن گیاهی است که می‌تواند به عنوان مکمل برای کمک به یبوست گاه‌به‌گاه مصرف شود.
عنبر نسارا برای درمان فیبروم گزینه‌ی مناسبی نیست. بهتر است با پزشک درباره مصرف این ماده مشورت کنید.

عنبر نسارا فیبروم را درمان میکند؟
درمان‌های گیاهی مختلفی در طب سنتی وجود دارد که می‌تواند به درمان فیبروم کمک کند.

۷. درمان فیبروم با دارچین یا درمان فیبروم با کلم بروکلی

برای درمان فیبروم رحم، گاهی درمان‌های خانگی پیشنهاد می‌شوند. درمان‌های خانگی به خصوص زمانی کاربرد بیشتری دارند که فرد نزدیک به یائسگی باشد و فیبروم را به حال خود رها کنند تا هورمون‌های زنانه به مرور زمان کاهش پیدا کنند.

مقاومت در برابر انسولین باعث افزایش سطح انسولین بدن می‌شود. دارچین مقاومت در برابر انسولین را در زنان مبتلا به فیبروم رحم تا حد زیاد کاهش می‌دهد. همچنین می‌توان از این دارو برای مهار خونریزی شدیدی قاعدگی، به خصوص در افراد مبتلا به آندومتریوز و فیبروم استفاده کرد.

سبزیجات مانند کلم بروکلی برای بهبود علائم بیماری‌های زنان مفید هستند زیرا فیبر زیادی دارند و با کاهش وزن از تولید بیش از حد استروژن پیشگیری می‌کنند. اما مصرف کلم بروکلی به معنی داشتن تغذیه مناسب است نه درمان قطعی فیبروم.

درمان فیبروم با عسل ممکن است؟
در درمان‌های خانگی می‌توان از عسل برای درمان فیبروم استفاده کرد.

۸. درمان فیبروم با عسل

عسل اساسا یکه محلول قندی است. قند‌های موجود در رژیم غذایی باعث افزایش سطح انسولین در بدن می‌شوند. همانطور که می‌دانید افزایش سطح انسولین با افزایش سطح استروژن مرتبط است. بنابراین عسل می‌تواند فیبروم رحم را تشدید کند. با‌این‌حال عسل می‌تواند هورمون‌ها زنانه را تا حدی متعادل کند. همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی این محصول به درمان و جلوگیری از رشد میوم کمک‌می‌کند. برای مصرف عسل در دوران ابتلا به فیبروم رحمی با پزشک خود مشورت کنید.

۹. درمان فیبروم رحم با رازیانه

از آنجایی که ترجیح دکتر بر این است که درمان فیبروم را با روش‌های نگهدارنده پیش ببرد و از جراحی و روش‌های تهاجمی تا جایی که می‌تواند پرهیز و خودداری کند، روش‌های سنتی و خانگی توصیه می‌شوند. یکی از روش‌های سنتی که برای درمان فیبروم رحمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از رازیانه است. این گیاه عرقی دارد که می‌تواند در بهبود و کوچک‌کردن فیبروم رحمی موثر باشد. طب سنتی توصیه می‌کند که صبح‌ها یک فنجان عرق رازیانه و عصرها یک فنجان عرق بومادران بخورید. این کار می‌تواند در کنترل کردن رشد فیبروم موثر باشد و علائم آن را کاهش دهد.

فیبروم رحمی چیست؟

چگونه می توان از فیبروم پیشگیری کرد؟

متاسفانه راهی برای پیشگیری از لیومیوم وجود ندارد. زمانی که شما به میوم مبتلا می‌شوید، می‌توانید از روش‌های درمانی برای بهبود این عارضه کمک بگیرید. اما نمی‌توان از ابتلا به لیومیوم جلوگیری کرد. این بیماری بیشتر دلایل ژنتیکی دارد. معمولا کسانی که مادر آنها و یا خاله و بستگان درجه اول آنها به این بیماری مبتلا بوده‌اند، احتمال بیشتری در ابتلا به فیبروم دارند. ورزش شدید و سیگار احتمال ابتلا به فیبروم را کاهش می‌دهند زیرا میزان استروژن را کم می‌کنند.

یک مطالعه بالینی در چین نشان داد که چاقی و اضافه وزن خطر فیبروم رحم را افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که سلول‌های چربی مقادیر زیادی استروژن تولید می‌کنند. کاهش وزن ممکن است به پیشگیری یا کاهش اندازه فیبروم کمک‌کند.

همچنین خوردن بیش‌از‌حد گوشت قرمز و الکل، خطر ابتلا به فیبروم را افزایش می‌دهند. برای پیشگیری از فیبروم رحمی باید از خوردن غذاهای زیر خودداری کنید:

  • کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده
  • غذاهای شیرین
  • برنج سفید، ماکارونی و آرد
  • نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین
  • شربت
  • محصولات پخت‌شده مانند کیک، کلوچه و دونات
  • چیپس سیب‌زمینی.

شیر و لبنیات می‌توانند باعث کوچک‌شدن یا کاهش تعداد فیبروم‌ها شوند. لبنیات حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و فسفر است. این مواد مغذی از رشد فیبروم جلوگیری می‌کنند.

درمان‌های پزشکیدرمان‌های خانگی و گیاهی
لوپرولید (لوپرون)چای سبز
گانیرلیکس استاتخاکشیر
دیفرلینکورکومین (زردچوبه)
متفورمینرسوراترول
IUD هورمونیسرکه سیب
مسکن‌های ضدالتهابیسیر
قرص‌های ضد بارداریگیاه پنج انگشت (چستبری)
درمان فیبروم رحمی چیست؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

فیبروم رحم یک بیماری شایع است که بسیاری از زنان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. در برخی موارد، فیبروم‌ها کوچک هستند و اصلا هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. اما در موارد دیگر، فیبروم می‌تواند علائم چالش‌برانگیزی ایجاد‌کند. در صورت داشتن هر نوع ناراحتی و درد باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید. فیبرم‌ها قابل درمان هستند و در بیشتر مواقع می‌تواند علائم آنها را بهبود بخشید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر متخصص زنان یا پزشک متخصص مامایی و دکتر زنان آنلاین یا دکتر مامایی آنلاین در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی و اینترنتی مشورت کنید و هر زمان که خواستید، برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر فیبروم‌ها درمان نشوند، هم از نظر اندازه و هم از نظر تعداد می‌توانند در رحم به رشد خود ادامه‌دهند. پس در نتیجه خونریزی شدیدتر می‌شود و ممکن است با گرفتگی شدید عضلات و کم‌خونی همراه باشد. همچنین با رشد فیبروم‌ها، شکم می‌تواند متورم شود.

درمان‌های گیاهی و خانگی بهترین راه درمان فیبروم رحم هستند، اما در برخی موارد این روش‌ها نمی‌توانند باعث از‌بین‌رفتن فیبروم شوند. تنها راه قطعی از‌بین‌بردن میوم هیسترکتومی است که در آن رحم به طور کامل خارج می‌شود، در نتیجه شما دیگر نمی‌توانید باردار شوید.

ورزش و رژیم غذایی به تنهایی نمی‌توانند فیبروم‌های شما را کوچک کنند. فقط درمان تخصصی می‌تواند فیبروم را کوچک کند یا از بین ببرد. در برخی موارد ممکن است حتی با وجود پیروی از یک سبک زندگی سالم و ورزش منظم، زمانی فرا برسد که فیبروم‌های شما شروع به رشد کرده و بدتر شوند.

برخی از روش‌ها می‌توانند فیبروم‌های رحمی را بدون عمل جراحی از‌بین‌ببرند. برای مثال آمبولیزاسیون شریان رحمی، روشی است که در آن ذرات کوچک (عوامل آمبولیک) به شریان‌های تامین‌کننده خون رحم تزریق می‌شوند و جریان خون فیبروم‌ها را قطع می‌کنند. در نتیجه میوم‌ها شروع به کوچک‌شدن می‌کنند و در نهایت از بین می‌روند.

برای درمان فیبروم روش‌های جدیدی وجود دارند که می‌توانند بر روی کوچک‌شدن فیبروم و درمان آن موثر باشند. اما جدیدترین روشی که برای درمان فیبروم به کار گرفته‌می‌شود، استفاده از جراحی با کمک سونوگرافی با تمرکز MRI است. با استفاده از این روش به درستی محل میوم پیدا می‌شود و بادقت از دیواره‌ی رحم کنده می‌شود. با این جراحی کمترین آسیب به فرد زده می‌شود و بیشتری اثربخشی در برداشتن لیومیوم دیده‌می‌شود.

زمانی که جراحی برداشتن میوم را انجام می‌دهید، بهتر است که برای چند روزی استراحت کنید. از انجام ورزش‌های سنگین جدا خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث بیشترشدن خونریزی شود. سعی کنید از انجام ورزش‌های استقامتی خودداری کنید. مثلا از دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی طولانی، دویدن و دوی استقامت، ایروبیک و وزنه‌برداری خودداری کنید. بهتر است به مدت ۴ تا ۶ هفته از انجام هر یک از این فعالیت‌ها خودداری شود. در هفته‌ی اول از حمام کردن داخل وان خودداری کنید. دوش بگیرید و محل جراحی را خشک کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن