دلایل گردن درد چیست و درمان گردن درد به چه شکل است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گردن درد به ناراحتی یا دردی گفته می‌شود که در ناحیه گردن، شانه و بازو تجربه می‌شود. شدت آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر بوده و ماهیت حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) داشته باشد. درد گردن با دارو درمانی و روش‌های خانگی درمان می‌شود اما در موارد شدید بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
دلایل گردن درد چیست و درمان گردن درد به چه شکل است؟

علت گردن درد چیست؟ از نظر آناتومیک، گردن از ستون مهره­‌ها که از جمجه تا تنه ادامه دارد، تشکیل شده‌است. استخوان‌ها، رباط­‌ها و ماهیچه‌های گردن، سر را حمایت می‌کنند و آن را قادر به حرکت می­‌کنند. هرگونه اختلال، التهاب یا آسیب می‌تواند باعث درد یا سفتی گردن شود.

بسیاری از افراد درد یا سفتی گردن را گهگاه احساس می­‌کنند. در بسیاری از موارد، گردن درد به‌علت حالت بدنی بد یا استفاده‌ی زیاد از گردن است. گاهی گردن درد به علت آسیب در اثر افتادن، ورزش یا جابه‌جایی مهره­‌ها است.

برای تشخیص و درمان گردن درد باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. گاهی ممکن است که دکتر ارتوپد، در روند درمان، شما را به دکتر فیزیوتراپی ارجاع دهد. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

گردن درد چیست؟

درد شدید مهره‌های گردن که گاهی به شانه و دست چپ و راست کشیده می‌شود را گردن درد می‌گویند. گردن درد می‌تواند شدید یا خفیف باشد. همچنین ممکن است این درد تیرکشنده، گنگ، منتشر و لوکالیزه باشد. با‌توجه‌به اینکه علل متنوعی می‌توانند موجب گردن درد شوند، علائم بسیار متفاوتی ممکن است همراه با آن وجود داشته‌باشد.

البته علت اصلی که فشار یا کشیدگی عضله به علت حالت نامناسب طولانی‌مدت بدن و یا خوابیدن با حالت نامناسب است، معمولا به‌تنهایی دیده‌می‌شود. موارد زیر در شرایط اورژانسی رخ می‌دهند:

  • درد در چانه
  • تهوع و استفراغ
  • تب
  • و سردرد
  • بی‌حسی
  • و احساس مورمور شدن در دست‌ها

گردن درد عصبی چیست؟

گاهی برخی از افراد به علت مشکلات عصبی مانند استرس و اضطراب به دردهای بدنی دچار می‌شوند. این دردها، سایکوسوماتیک است و به علت مشکل‌های روانی به‌صورت جسمی خود را نشان می‌دهند. به درد گردن ناشی از مشکلات روانی، گردن درد عصبی می‌گویند.

نشانه‌های گردن درد عصبی شامل درد شقیقه، گرفتگی عضلات شانه و سردرد است و برای درمان گردن درد عصبی می‌توان از قرص‌های تجویزی یا بدون نسخه استفاده کرد.

علائم گردن درد چیست؟

علائم گردن درد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما شایع‌ترین نشانه‌ها گزارش شده عبارتند از:

  • درد و سفتی: علامت اولیه گردن درد، احساس درد و سفتی خفیف و شدید سر، شانه‌ها، قسمت فوقانی پشت یا بازوها است
  • سردرد: به ویژه سردردهای تنشی که ممکن است ناشی از تنش یا فشار عضلانی در گردن و قسمت فوقانی کمر باشد
  • اسپاسم عضلانی: عضلات گردن به طور غیرارادی منقبض یا منبسط می‌شوند که منجر به شروع ناگهانی درد، حساسیت به لمس و محدودیت حرکتی می‌گردد
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن: نشان‌دهنده تحریک یا فشرده شدن عصب است
  • دشواری یا بلع دردناک: نشان‌دهنده التهاب یا عفونت در گلو یا مری است که باید توسط یک متخصص ارزیابی شود.

آیا شما هم علائم گردن درد را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

۱. علائم گردن درد خطرناک

اگر موارد زیر را دارید و می‌خواهید بدانید گردن درد شدید نشانه چیست؟ در سریع‌ترین زمان به متخصص مراجعه کنید:

  • چندین روز ادامه داشته و بدون تسکین باقی می‌ماند
  • علاوه بر گردن و شانه، بازوها و پاها را درگیر می‌کند
  • همراه با سردرد، بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن شدید است.

۲. گردن درد و سردرد (گردن درد بعد از بوتاکس میگرن)

تیر کشیدن گردن نشانه چیست و آیا گردن درد باعث سردرد میشود؟ گردن درد یک عارضه جانبی رایج اما خفیف بعد از تزریق بوتاکس برای میگرن است. طبق کارآزمایی بالینی نوروتوکسین، حدود ۹ درصد از شرکت کنندگانی که برای میگرن مزمن تزریق بوتاکس داشتند، پس از درمان دچار درد گردن و سردرد شدند.

۳. گردن درد در بارداری

حدود ۴۰ درصد از زنان در دوران بارداری دچار گردن درد می‌شوند. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی و سایر تغییراتی است که در کل ۹ ماه بارداری در بدن اتفاق می افتد و معمولاً همراه با سردرد یا سرگیجه است.

۴. گردن درد و عفونت گلو و گوش

اگر در گوش یا گلوی خود عفونت داشته باشید، علائم شما ممکن است شامل احساس درد، زنگ زدن یا پری در گوش و سرگیجه باشد.

۵. گردن درد استرسی

زمانی که استرس طولانی مدتی را تجربه می‌کنیم، بدن ما واکنش خود را با علائمی مانند سردرد و گردن درد نشان می‌دهد. درد گردن یکی از علائم شایع ناشی از استرس مداوم است. هرچه استرس بیشتری داشته باشیم، عضلات ما منقبض‌تر شده و باعث درد و ناراحتی بیشتر می‌شوند.

۶. گردن درد و ام اس

در حالی که ام اس مستقیماً بر عضلات یا ساختارهای استخوانی گردن تأثیر نمی‌گذارد، اما ضایعات ام اس می‌تواند باعث آسیب عصبی در ناحیه گردنی نخاع شده که ممکن است منجر به اسپاستیسیتی یا درد عصبی در گردن شود.

علائم گردن درد چیست؟
زمانی که استرس طولانی مدتی را تجربه می‌کنیم، بدن ما واکنش خود را با علائمی مانند سردرد و گردن درد نشان می‌دهد.

۷. گردن درد و تومور مغزی

علائم هشدار دهنده اولیه تومور مغزی عبارتند از: ضعف عضلانی، بی حسی، گردن درد، تشنج، آفازی (مشکل در صحبت‌کردن یا درک گفتار)، از دست‌دادن شنوایی یا بینایی، مشکلات در تفکر، یادگیری و حافظه.

۸. ضربه به سر و گردن درد

ضربه یا آسیب گردن بسیار خطرناک است. علائم این اتفاق می‌تواند بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی یا هفته‌ها و ماه‌های بعد ظاهر شود. نشانه‌ها شامل سفتی، تنش، علائم التهاب دیسک کمر در صورتیکه ضربه از کمر تا گردن باشد، درد شدید و درد همراه با حرکات یا رفتارهای خاص (مثلاً نگاه کردن به تلفن) باشد.

۹. گردن درد و سرگیجه، آیا گردن درد باعث سرگیجه میشود؟

سرگیجه گردنی عوامل و نشانه‌های مختلفی دارد. عارضه سرگیجه دهانه رحم، که سرگیجه سرویکوژنیک نیز نامیده می‌شود، وضعیتی است که باعث گردن درد و سرگیجه می‌شود. همچنین می‌تواند به دنبال آسیب ستون فقرات گردنی رخ دهد.

۱۰. گردن درد بعد از خواب

در بیشتر موارد، گردن درد در صبح ناشی از وضعیت خواب، نوع بالش شما (با بالش مناسب برای گردن درد این موضوع حل می‌شود) یا سایر مشکلات خواب است. همچنین می‌تواند به یک بیماری زمینه‌ای مانند آسیب یا آرتروز مرتبط باشد.

علت گردن درد چیست؟ (چرا گردن درد میگیریم)

دلایل بسیار متفاوتی می­‌توانند باعث گردن درد شوند:

علت‌های گردن دردتوضیحات
فشار یا کشیدگی ماهیچهاین مشکل به عللی مانند وضعیت بدنی بد، کار کردن طولانی‌مدت پشت میز بدون تغییر حالت، خوابیدن در حالتی‌که گردن وضعیت بدی دارد، کشیدن گردن در هنگام ورزش، ایجاد‌می‌شود.
آسیبگردن بسیار مستعد آسیب‌دیدن است، مخصوصا در زمین‌خوردن‌­ها، تصادفات و ورزش­‌ها که ماهیچه­‌ها و رباط­‌های گردن وادار به حرکت بیش از بازه‌ی طبیعی خود می‌شوند. اگر استخوان­‌های گردن (ستون مهره گردنی) بشکنند، نخاع نیز ممکن است آسیب ببیند. آسیب به گردن به‌علت حرکت سریع و ناگهانی سر، جابجایی مهره گردن (whiplash) نامیده‌می‌شود.
علت گردن درد چیست؟

علت گردن درد ناگهانی چیست؟ و چه بیماری هایی باعث بروز آن می شود؟ در ادامه به برخی از بیماری‌ها اشاره کرده‌ایم که باعث بروز علامت گردن درد هم می‌شوند:

۱. گردن درد و حمله قلبی

درد گردن می­‌تواند نشانه­‌ای از حمله قلبی باشد، اما اغلب در کنار سایر علائم همراه با آن باید دیده‌شوند:

  • تنگی نفس
  • تعریق
  • تهوع
  • استفراغ
  • درد بازو یا فک

در مواجهه با سکته‌ی قلبی، حتما به علائم همراه گردن درد دقت کنید. این مورد می‌تواند در تشخیص به موقع سکته‌ی قلبی موثر باشد.

۲. مننژیت (علت تیر کشیدن و درد عضلات گردن)

مننژیت التهاب بافت نازکی است که مغز و نخاع را می‌­پوشاند. در افرادی که مننژیت دارند، تب و سردرد اغلب به‌همراه سفتی گردن وجود‌دارد. توجه داشته‌باشید که مننژیت می‌تواند کشنده باشد و یکی از اورژانس‌های پزشکی است. پس به گردن دردی که همراه با شانه درد یکطرفه باشد، دقت بیشتری بکنید.

۳. آرتریت روماتوئید یا روماتیسم در ناحیه گردن

روماتیسم باعث درد، تورم مفاصل و زوائد استخوانی می‌­شود. وقتی‌که آرتریت روماتوئید در ناحیه گردن اتفاق‌می‌افتد، می‌تواند باعث درد گردن شود.

۴. پوکی استخوان (علت درد استخوان گردن)

استئوپورز یا پوکی استخوان که استخوان‌ها را ضعیف می‌کند و منجر‌به شکستگی‌های کوچک می‌شود. این حالت اغلب در دست‌ها و زانو اتفاق‌می‌افتد اما می‌تواند در گردن نیز به دلیل مشکلات نخاعی یا مشکلات ستون فقرات ایجاد‌شود.

۵. فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا حالتی است که باعث درد ماهیچه در تمام بدن مخصوصا در گردن و ناحیه‌ی شانه می‌شود.

۶. اسپوندیلوزیس

وقتی سن افراد بالا می‌رود، دیسک‌های بین مهره‌ای گردن ممکن است تخریب شوند، به این حالت اسپوندیلوزیس یا استئوارتریت گردن می‌گویند. این اتفاق‌می‌تواند باعث کاهش فضای بین مهره‌ها شود. همچنین به مفاصل فشار اضافی وارد می‌کند.

علت گردن درد چیست؟
درد گردن می‌تواند طیف وسیعی از عضلات گردن تا بازو را درگیر کند.

۷. دیسک گردن

فتق دیسک گردنی: وقتی‌که دیسک در اثر آسیب یا حادثه، بیرون‌زدگی داشته‌باشد، باعث ایجاد فشار روی نخاع یا ریشه‌های اعصاب می‌شود. به این اتفاق فتق دیسک گردن یا دیسک پاره‌شده یا لغزیده می‌گویند. شایع ترین علائم دیسک گردن نیز اسپاسم عضلانی طولانی و احساس درد در هنگام حرکت سر است.

۸. تنگی کانال نخاعی

هنگامی‌که ستون مهره‌ها باریک‌شده و روی نخاع یا ریشه اعصاب فشار می‌آورد، اتفاق‌می‌افتد. تنگی کانال نخاعی می‌تواند به‌علت التهاب طولانی مدت ایجادشده به دلیل ارتریت یا سایر شرایط اتفاق‌بیفتد.

در شرایط نادری سفتی یا درد گردن به علل اختلالات مادرزادی، عفونت‌ها (گردن درد و عفونت)، آبسه‌ها، تومورها یا سرطان ستون مهره اتفاق‌می‌افتد.

فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم گردن درد استفاده‌می‌شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر فیزیوتراپی در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۹. علت گردن درد در سرماخوردگی

عفونت باکتریایی و ویروسی می‌توانند منجر به تورم دردناک در گلو و لوزه‌ها شده و این تورم در بیشتر موارد منجر به درد گردن می‌شود. عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد استرپتوکوکی یا ورم لوزه، همگی می‌توانند باعث گلودرد و آسیب گردنی شدید شوند.

۱۰. علت گردن درد و حالت تهوع چیست؟

علاوه بر مشکلات در اندام‌هایی که مسئول حفظ تعادل هستند، مطالعات نشان داده‌اند که گردن درد و احساس تهوع می‌تواند ناشی از مسائل عصبی باشد. یکی از نمونه‌ها حملات میگرن است، یک مشکل سلامتی که میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه زمانی لازم است برای درد گردن به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد یا سفتی گردن بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد و یا با هرکدام از علائم زیر همراه بود، به پزشک مراجعه‌کنید:

  • درد شدید بدون دلیل واضح
  • برآمدگی در گردن
  • تب
  • سردرد
  • غدد متورم
  • تهوع
  • استفراغ
  • سختی تنفس یا بلع
  • ضعف
  • بی‌حسی
  • مورمور شدن
  • دردی که به بازوها یا پاها کشیده‌می‌شود
  • عدم توانایی حرکت‌دادن بازو یا دست­‌ها
  • عدم توانایی در رساندن چانه به قفسه سینه
  • اختلال عملکرد روده‌ای یا مثانه‌ای

متن انگلیسی:
The best sleeping positions for neck pain are side sleeping and back sleeping. Avoid stomach sleeping, which can strain your neck.
ترجمه فارسی:
بهترین حالت خوابیدن برای گردن درد، خوابیدن به پهلو و پشت خوابیدن است. از خوابیدن روی معده خودداری کنید، زیرا می‌تواند گردن شما را تحت فشار قرار دهد.

به نقل از سایت sleepfoundation

گردن درد چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی‌که گردن درد دارید، باید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای پیدا کردن علت انجام شود. در بیشتر موارد علت گردن درد تنها با شرح حال و معاینه‌ی فیزیکی پیدا می‌شود. اما اگر این موارد به شما کمک نکند و نیاز به بررسی‌های بیشتر باشد، موارد زیر در نظر گرفته‌می‌شوند:

تصویربرداری‌ها می‌توانند متنوع باشند و شامل سونوگرافی، ام آر آی، سی تی اسکن و بسیاری موارد دیگر باشند.

بهترین راه برای درمان گردن درد چیست؟ همین الان مشاوره بگیر.

درمان گردن درد چیست؟ (درمان فوری گردن درد)

بهبودی گردن درد به تشخیص بستگی دارد. علاوه‌بر معاینات و شرح حال کامل که توسط پزشک انجام‌می‌شود، ممکن است برای تشخیص علت، نیاز به عکس‌برداری یا تست‌های دیگر باشد. براساس نتایج حاصل از بررسی‌ها ممکن است پزشک بیمار را به متخصص ارجاع دهد. درمان سریع گردن درد چیست؟درمان‌های گردن درد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درمان با گرما یا یخ
  • ورزش
  • کشیدن عضله و فیزیوتراپی
  • داروهای ضددرد
  • تزریق کورتیکواستروئیدها
  • ریلکس‌کننده‌های عضلانی
  • کلار گردن (گردن‌بند)
  • انقباض
  • آنتی‌بیوتیک در صورت وجود عفونت
  • درمان در بیمارستان اگر شرایطی مانند مننژیت یا حمله‌ی قلبی باعث درد شده‌اند
  • جراحی که به‌ندرت لازم است

درمان‌های دیگر طب سوزنی، ماساژ و تحریک عصبی فراپوستی را شامل می‌شود، که در این موارد لازم است به متخصص دارای مدرک معتبر مراجعه‌نمود.

۱. بهترین قرص برای درد گردن، برای گردن درد چه قرصی بخوریم؟

برخی از علائم گردن درد ممکن است به دلیل التهاب در دیسک‌های ستون فقرات و اعصاب و مفاصل اطراف آن باشد. مسکن و پماد برای گردن درد و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) با کاهش التهاب، درد را کاهش می‌دهند. NSAID‌ها شامل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین هستند که همگی بدون نسخه در دسترس هستند. سایر داروهای مفید عبارتند از:

۲. درمان فوری گردن درد در خانه (بهترین درمان خانگی درد گردن سمت چپ و راست)

اگر دچار درد یا سفتی خفیف گردن هستید، برای بهبود آن می‌توانید درمان خانگی سردرد و گردن درد را انجام دهید:

  • توجه داشته‌باشید که حتی در‌صورتی‌که قصد دارید از مسکن‌ها یا هر نوع درمان دارویی دیگر استفاده‌کنید، هیچ‌گاه بدون مشورت با پزشک اینکار را انجام ندهید.
  • در روزهای ابتدایی یخ استفاده‌کنید، بعد از آن یک حوله گرم یا کمپرس گرم استفاده‌کنید، یا دوش آب گرم بگیرید.
  • از مسکن‌ها مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده‌کنید.
  • چند روزی از ورزش، فعالیت‌هایی که علائم را بدتر می‌کنند، بلند‌کردن وسایل سنگین دوری کنید. هنگامی‌که به فعالیت عادی باز می‌گردید، بسیار آهسته آنها را انجام‌دهید تا علائمتان شروع نشود.
  • هر روز گردن خود را ورزش دهید. به‌آرامی سر خود را از این طرف به آن طرف و از بالا به پایین حرکت‌دهید.
  • وضعیت‌های بدنی مناسب استفاده‌کنید.
  • برای رفع گردن درد از نگه‌داشتن تلفن بین شانه و گردن خود اجتناب کنید.
  • حالت خود را عوض کنید. برای مدت طولانی در یک حالت نایستید و ننشینید.
  • ماساژ آهسته بگیرید.
  • برای خواب از بالش مخصوص استفاده‌کنید.
  • از بریس گردن یا کلار (ابزارهای بی‌حرکت‌کننده‌ی گردن)، بدون تایید پزشک، استفاده‌نکنید. اگر از آنها به‌طور مناسب استفاده نکنید، ممکن است علائمتان بدتر شود.

برای تشخیص و درمان گردن درد باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

درمان فوری گردن درد در خانه چیست؟
توجه داشته‌باشید که حتی در‌صورتی‌که قصد دارید از مسکن‌ها یا هر نوع درمان دارویی دیگر استفاده‌کنید، هیچ‌گاه بدون مشورت با پزشک اینکار را انجام ندهید.

۳. درمان گردن درد در طب سنتی (دارو و روغن گیاهی برای گردن درد)

استفاده از کیسه‌های یخ یا پدهای گرم‌کننده می‌تواند به تسکین سریع گردن درد کمک کند. یخ التهاب را کاهش می‌دهد، در حالی که گرما باعث شل‌شدن ماهیچه‌های سفت گردن می‌شود. استفاده از بادکش گردن درد، جوشانده برای گردن درد، روغن سیاه دانه و روغن زیتون برای گردن درد نیز در طب سنتی توصیه شده است.

۴. ورزش و نرمش برای درمان درد گردن و شانه

برای بهبود بیماری های مفصلی می‌توان از نرمش‌های ساده استفاده کرد. حرکت گردن به چپ و راست و مشاهده فیلم ورزش گردن درد بسیار کمک‌کننده است.

۵. ماساژ گردن برای رفع گردن درد

انجام حرکات اصلاحی گردن درد بسیار موثر است:

  • شانه‌های خود را دور از گوش خود پایین بیاورید. گردن و پشت خود را صاف کنید.
  • نواحی دردناک گردن خود را پیدا کنید. با انگشتان خود آن را فشار دهید.
  • انگشتان خود را به‌آرامی در حرکات دایره‌ای حرکت دهید و در جهت مخالف تکرار کنید.
  • این حرکات را ۳ تا ۵ دقیقه ادامه دهید.

۶. برای گردن درد چی خوبه بخوریم؟

برای درمان گردن‌درد و درد مفصل شانه می‌توانید به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. اما برای بهبود دردهای عضلانی می‌توانید از پماد‌های تسکین‌ دهنده‌ی درد کمک بگیرید. همچنین خوردن مسکن‌های خوراکی بدون نیاز به نسخه هم می‌تواند در درمان دردهای گردنی موثر باشند.

برای گردن درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر با درد گردن مواجه شده‌اید، برای درمان آن، باید به بهترین دکتر برای گردن درد یا دکتر ارتوپد مراجعه کنید. زیرا در قدم اول، لازم است که علت درد گردن تشخیص داده‌شود. معمولا کسانی که گردن درد دارند، به علت حالت بد بدن به این حالت دچار می‌شوند. در مواردی که بیماری این مشکل را ایجاد کرده باشد، علائم دیگری هم بروز می‌کنند که برای تشخیص آن، دکتر ارتوپد باید مداخله کند.

برای گردن درد چی خوبه بخوریم؟
استفاده از کیسه‌های یخ یا پدهای گرم‌کننده می‌تواند به تسکین سریع گردن درد کمک کند.

انواع گردن درد کدامند؟

گردن درد را می‌توان بر اساس علت اصلی یا ویژگی‌های خاص درد به انواع مختلفی طبقه بندی کرد:

  • گردن درد مکانیکی: شایع‌ترین نوع گردن درد است که معمولاً به دلیل وضعیت نامناسب، کشیدگی عضلات یا آسیب به ساختارهای گردن مانند عضلات، رباط‌ها یا مفاصل ایجاد می‌شود.
  • رادیکولوپاتی گردنی: این وضعیت شامل فشرده شدن یا تحریک ریشه‌های عصبی در گردن است که اغلب به دلیل فتق دیسک، تنگی نخاع یا تغییرات دژنراتیو ایجاد می‌شود.
  • استئوآرتریت گردن: همچنین به عنوان اسپوندیلوز گردنی نیز شناخته می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث درد گردن، سفتی، محدودیت دامنه حرکتی و علائم فشار عصبی احتمالی شود.
  • تنش عضلانی یا درد میوفاشیال: این نوع گردن درد معمولاً به دلیل تنش عضلانی یا سفتی در عضلات گردن و قسمت فوقانی کمر ایجاد می‌شود.

عوارض گردن درد چیست؟

گردن درد اغلب از گردن به سمت شانه‌ها یا قسمت بالای کمر گسترش یافته و می‌تواند باعث سردرد شود. زمانی که سر خود را برای مدت طولانی در یک وضعیت نگه‌دارید، مانند استفاده طولانی از رایانه، درد شما ممکن است بدتر شود. گردن درد همچنین ممکن است همراه با سفتی یا اسپاسم عضلانی باشد.

آیا می توان از درد گردن پیشگیری کرد؟

از درد گردن، تنها در صورتی می‌توان پیشگیری کرد که علت آن آسیب زدن و کشیدگی بافت باشد. همچنین بدنشستن و بد ایستادن هم می‌تواند فشار زیادی به گردن شما وارد کند.

برای اینکه از این علامت پیشگیری کنید، بهتر است ماهیچه‌های گردن خود را تقویت کنید. از طرفی به درستی بنشینید و بایستید. تمامی این موارد را در نظر داشته‌باشید و اصلاح حرکت و فرم نشستن را در صدر هر کاری قرار دهید.

علت‌های گردن دردعلائم همراه با آن
مننژیتدرد یکطرفه شانه، خشکی گردن و سردرد
حمله قلبیگرفتگی دست چپ و درد در سمت قلب
روماتیسمدرد، بی‌حسی، گزگز و مورمور شدن
دیسک گردنسر درد، درد شانه، درد کمر
تنگی کانال نخاعیدردهای کمری، درد اندام‌های تحتانی
علت‌های گردن درد و علائم همراه آن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

گردن درد می‌تواند ناشی از بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌های خطرناک باشد. یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی که گردن درد هم می‌تواند همراه با آنها بروز کند، حمله قلبی است. برای درمان این علامت باید علت ایجاد آن را پیدا کنید و سپس به رفع آن بپردازید.

اگر گردن درد دارید و این شما را اذیت می‌کند، به متخصص ارتوپدی یا دکتر فیزیوتراپی مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهد. در سایت دکترتو علاوه بر سیستم دریافت نوبت حضوری، امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی نیز برای شما قرار داده شده است.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

در بیشتر موارد درد گردن خطرناک نیست. اگر طولانی شود نشانه مشکل جدی خواهد بود.

گردن درد ناگهانی یا شدید می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی باشد.

بله، اما گردن درد یک علامت شایع سرطان نیست. در صورت داشتن سایر علائم سرطان، مانند ایجاد توده، برآمدگی یا رشد غده در گردن یا دهان، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.

بله، برای مشکلات گردن و مفاصل مفید است.

کمبود یا نارسایی ویتامین D باعث درد مزمن گردن و کمر و اسپاسم عضلانی می‌شود.

بارزترین علامت تیروئیدیت تحت حاد، درد در گردن است که ناشی از تورم و ملتهب غده تیروئید است. غدد لنفاوی گردن به دلایل مختلفی از جمله بیماری عفونی و غیر عفونی می‌توانند دردناک شوند.

بله، علائم آبسه در دندان یا لثه شما ممکن است ناگهان ظاهر شده و به تدریج بدتر شود.

یخ و گرما کلید کاهش درد و تورم بعد از عمل هستند.

با استفاده از کمپرس آب سرد و دارو درمانی می‌توان علائم آن را بهتر کرد.

ممکن است به دلیل التهاب دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی و گردن درد عصبی باشد.

برای درمان گردن درد عصبی، برخی از قرص‌های کنترل کننده‌ی اضطراب تجویز می‌شود.

پماد دیکلوفناک و پمادهای حاوی کپسایسین می‌توانند برای درمان گردن درد مناسب باشند.

اگر گردن درد ناشی از ضعف عضله باشد، ورزش کردن می‌تواند برای تقویت عضلات مفید باشد.

گاهی مننژیت می‌تواند باعث بروز گردن درد شود. گردن درد ناشی از مننژیت همراه با سردرد بروز می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره گردن درد

  1. امیر گفت:

    سلام من وقتی به مهره گردنم دست میزنم درد داره به دکتر برم؟

  2. محمدعلی گفت:

    سلام سه روز گردن درد دارم وفک سمت راستم درد مینه جوری که غذارا به زورمیجوم علتش چیه وکمر درد هم دارم

  3. مهرداد اسماعیلی گفت:

    سلام پشت گردنم درد میکنه وهم ورم دارم .هم زمان سرم درد میکنه .دستام هم ورم دارد .لطفا بگید چکار کنم .

  4. رضا ابوالقاسمی گفت:

    سلام.پسر۱۲ساله دارم.معمولا ماهی یک شب گردن درد شدید میگیره و همون شب هم چندباری استفراغ میکنه .تا صبح هم خوب میشه.علت چیست؟؟

  5. ملیحه گفت:

    سلام وقت بخیر
    گردنم خیلی درد میکنه،طوری که درقسمت مخچه صدای زنگ وگاهی که درد شدید میشه احساس می کنم بین دومهره خرده استخوان ها به هم خورده میشن واین درد هم زمان باارزش دست ودردشدید انگشت شست می باشد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه درد گردن دست و گردن به علت مشکلات گردن باشه که ممکنه دیسک های مهره ای و یا سابیدگی مهره های گردنی و یا التهابی باشه که اعصاب این نواحی را تحت فشار قرار داده است. بنابراین نیازه با مراجعه به متخصص نورولوژی و انجام ام آر آی این مورد بررسی شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص نورولوژی

    2. ناشناس گفت:

      شما باید گردن راماساژ نرم بدید و دوش اب گرم بگیرید

  6. یونس گفت:

    الان حدود ۱۰ روزگردنم یهویی درد اومده وخیلی سفت شده هیچ دردش هم کمتر نشد بازوی سمت راستم هم درد میاد تیر میکشه ولی گردنم خیلی خیلی سفت شده ودرد دارع الان ۱۰روز گذشته چیکارکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت این درد علاوه بر مشکلات عصبی میتونه گرفتگی عضلات هم باشه. برای بررسی بیشتر و درمان این مشکل میتونید به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید.
      بهترین دکتر طب فیزیکی و توانبخشی

  7. مهدی موثق گفت:

    سلام. چند روزی است که درد گردن دارم و گاهی خیلی آزارم می‌دهد و امروز سه شنبه که این مطلب را می نویسم دردش به شانه سمت چپ بدنم زده امروز کمی روغن زیتون برای ماساژ استفاده کردم امیدوارم بهترشود. آرزوی بهترین ها برای همه

  8. رضا آذری زاده گفت:

    پنج ماهه که قسمت چپ بدنم درد داره از گردن تا کمر وپا.لازم به ذکره که قسمت چپ کمرم هم ورم کرده،دردم هم اول از اونجا شروع شد،عکس ام آر آی ازکمرم هم گرفتم دکترا میگن مشکلی نیست،لطفا راهنمائیم کنید

  9. آمنه خانی گفت:

    با سلام من چند سالی هست گردن درد دارم دردش. از پس سرم میمدازه ب کتفو شانه چپم دکترم رفتم خوب نشدم هی آروم میشه با دوباره درد میکنه چند روری هست ی سره رپدرد میکنه چیکار کنم؟؟؟؟

    1. ناشناس گفت:

      میرزائ،هستم،گردن،مصوسن شانه،راستم،یکساله،دردمیکنه،علتش،چئ،

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        هم ممکن است مشکل از ستون فقرات ناحیه گردنی تان باشد
        هم گرفتگی علات ان ناحیه
        در هر صورت نیاز است از نزدیک معاینه شود

  10. مریم دهقان زاده گفت:

    ۲۰ روز گذشت پشت گردنم درد میکنه.
    استامینوفن و کارباکوت و پماد پیروکسیکام مصرف کردم ولی بهتر نشدم.

    1. مهیارحیمی گفت:

      الان دوروز گردنم خیلی درد میکنه به حدی که چشمه چپم هم درد گرفته نمیتونم گردنمو حرکت بدم