مهم ترین دلایل از دست دادن حس بویایی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

از دست دادن بویایی علامتی است که می‌تواند بویایی و چشایی را همزمان تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که از اصلی‌ترین علامت‌های کرونا از بین رفتن حس بویایی است، باید مراقب این مشکل باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

مهم ترین دلایل از دست دادن حس بویایی چیست؟

علت از دست دادن بویایی چیست؟ بویایی یکی از مهم‌ترین حس‌هایی بدن است و بدون آن با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم. حتما زمانی که به کرونا مبتلا شده‌اید و یا سرماخوردگی‌های سنگین گرفته‌اید، از دست دادن حس بویایی را تجربه کرده‌اید. اما چرا وقتی به بعضی از بیماری‌ها مبتلا می‌شویم، بویایی خود را از دست می‌دهیم؟ چرا همراه با بویایی کاهش یافته مزه‌ها را هم احساس نمی‌کنیم؟ چه اتفاقی می‌افتد که در کرونا بویایی از بین می‌رود؟ با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما پاسخ داده شود.

اگر بویایی خود را از دست داده‌اید، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. با جستجوی تخصص گوش و حلق و بینی در سایت دکترتو نیز می‌توانید به لیستی از دکتر گوش و حلق و بینی دسترسی داشته‌باشید و از بهترین آنها نوبت حضوری دریافت کنید یا مشاوره تلفنی و متنی بگیرید.

کربویی یا از دست دادن حس بویایی چیست؟

حس بویایی توسط فرآیندهای خاصی کنترل می‌شود. در ابتدا مولکولی از یک ماده آزاد می‌شود (مانند رایحه گل) باید سلول‌های عصبی خاصی (سلول‌های بویایی) که در بالای بینی است، را تحریک کنند. سپس سلول‌های عصبی اطلاعات را به مغز، محل شناسایی بوی خاص می‌فرستند. هر چیزی که با این مکانیسم تداخل داشته‌باشد، مانند گرفتگی بینی، انسداد بینی و یا آسیب به سلول‌های عصبی، می‌تواند منجر به از‌دست‌دادن احساس بویایی شود.

از‌دست‌دادن حس بویایی ممکن است موقت یا دائمی باشد. خوشبختانه، برای اکثر مردم، کربویی یک مشکل موقت است، این مشکل ناشی از اختلالات شایعی که موجب تخریب مخاط بینی می‌شود، مانند آلرژی یا گرفتگی بینی در اثر سرماخوردگی یا ویروس کویید ۱۹ است. اما گاهی کربویی می‌تواند نشانه‌ای از مشکل جدی پزشکی باشد. شرایط جدی‌تر که مغز و اعصاب مغزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مانند تومور مغزی یا ضربه به سر، می‌تواند باعث کربویی دائمی شود. برای بسیاری از افراد سالخورده، از‌دست‌رفتن حس بویایی ممکن است دائمی باشد.

علائم کربویی (از دست دادن حس بویایی نشانه چیست؟)

نشانه‌ آشکار کربویی از‌دست‌دادن احساس بویایی است. برخی از افراد مبتلا به کربویی متوجه تغییر در توانایی بویایی خود می‌شوند. به عنوان مثال، چیزهای آشنا شروع به از‌دست‌دادن بوی خود می‌کنند. از دست دادن بویایی معمولا اختلال جدی و خطرناکی نیست، اما می‌تواند تاثیراتی را بر زندگی فرد داشته‌باشد.

توانایی بوییدن نیز بر توانایی ما برای حس چشایی تاثیر می‌گذارد. بدون بو، جوانه‌های چشایی تنها می‌توانند طعم‌های محدودی را تشخیص دهند و این می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به کربویی ممکن است قادر به درک کامل مزه‌ی غذاها نباشند و ممکن است علاقه‌ خود را به خوردن غذا از دست بدهند که منجر به کاهش وزن یا سوء‌تغذیه می‌شود. کربویی همچنین می‌تواند باعث افسردگی شود زیرا توانایی فرد برای بوییدن یا چشیدن غذاهای لذت بخش را مختل می‌کند.

سرماخوردی و حس بویاییت رو از دست دادی؟

همین الان برای درمانش اقدام کن!

علت از دست دادن حس بویایی و چشایی چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که علت از دست دادن حس بویایی و علت کر بویی چیست. کربویی اغلب ناشی از تورم یا انسداد بینی است که مانع رسیدن بو به بالای بینی می‌شود. گاهی ناشی از مشکل در سیستم هدایت‌کننده‌ی سیگنال‌ها از بینی به مغز است. علل اصلی و شایع کربویی عبارت‌اند از:

۱. آسیب غشا مخاطی بینی

تحریک غشاء مخاطی که بینی را پوشانده‌است، می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • عفونت سینوس‌ها
  • کرونا
  • سیگار کشیدن
  • آنفلوآنزا
  • آلرژی: آلرژی که باعث تورم غشا مخاطی بینی شود.
  • احتقان مزمن بینی غیر آلرژیک
  • سرماخوردگی: شایع‌ترین علت از‌دست‌دادن جزئی و موقت حس بویایی، سرماخوردگی است. در این موارد، کربویی خود‌به‌خود از بین می‌رود.
  • انسداد مسیر بینی: اگر مسیر عبور هوا به داخل بینی به طور فیزیکی مسدود شود، کربویی می‌تواند رخ دهد که شامل موارد زیر می‌تواند باشد:
    • تومورها
    • پولیپ بینی: توده کوچک غیرسرطانی در بینی و سینوس‌ها که مسیر عبور هوا از بینی را مسدود می‌کند.
    • ناهنجاری‌های استخوانی داخل بینی یا سپتوم بینی
    • آسیب مغزی یا عصبی

۲. آسیب گیرنده های داخل بینی

گیرنده‌هایی در داخل بینی وجود دارد که اطلاعات بویایی را از طریق اعصاب به مغز می‌فرستند. اگر هر بخشی از این مسیر آسیب‌دیده باشد کربویی می‌تواند رخ‌دهد. شرایط بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث این نوع آسیب شود، از جمله:

  • افزایش سن: مانند حس بینایی و شنوایی، حس بویایی نیز می‌تواند با افزایش سن تضعیف شود. در حقیقت، حس بویایی بین ۳۰ تا ۶۰ ساله در اوج خود می‌باشد و بعد از ۶۰ سالگی شروع به کاهش می‌کند.
  • برخی بیماری‌های پزشکی:
    • بیماری آلزایمر
    • بیماری هانتینگتون
    • مشکلات هورمونی
    • کم‌کاری تیروئید
    • مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس
    • بیماری پارکینسون
    • اسکیزوفرنی
    • صرع
    • دیابت
    • سوء تغذیه
    • سکته‌ مغزی
  • برخی از داروها:
    •  آنتی‌بیوتیک‌ها
    • داروهای ضد‌افسردگی
    • داروهای ضد‌التهابی
    • داروهای قلبی
    • داروهای فشار‌خون.
  • مواد شیمیایی: قرار‌گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی مانند آفت‌کش‌ها یا حلال‌ها، که باعث سوختگی داخل بینی می‌شوند.
  • تومورهای مغزی
  • آسیب یا ضربه به سر: ضربه به مغز یا سر که باعث آسیب به اعصاب بویایی شود.
  • جراحی مغز
  • شیمی‌درمانی سرطان سر و گردن
  • مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی
  • سوء‌مصرف کوکائین
  • کربویی مادرزادی: در موارد نادری، به علت شرایط ژنتیکی، افراد بدون حس بویایی به دنیا می‌آیند که کربویی مادرزادی نامیده‌می‌شود.
علت کربویی چیست؟
افراد مبتلا به کربویی ممکن است قادر به درک کامل مزه‌ی غذاها نباشند و ممکن است علاقه‌ خود را به خوردن غذا از دست بدهند.

۳. از دست دادن حس بویایی و چشایی در آنفولانزا

آیا در آنفولانزا حس بویایی از بین میرود؟ یکی از دلایلی که ممکن است ایجاد آنوسمی، کربویی یا همان از دست رفتن حس بویایی را سبب شود، آنفولانزا است. اگر شما به آنفولانزا مبتلا شوید، به مشکلات متعددی دچار می‌شوید که یکی از آنها ممکن است منجر به کربویی شود.

خوشبختانه در آنفولانزا، برعکس کرونا، می‌توان مدت زمان برگشت بویایی را به درستی تخمین زد. زمانی که شما به آنوسمی مبتلا می‌شوید، اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف نباشد و نقص ایمنی نداشته‌باشید، بعد از دو هفته علائم شما بهبود پیدا می‌کنند و بویایی شما به حالت قبلی برخواهد گشت. بنابراین نیازی به نگرانی در این زمینه نیست.

اگر علائم بویایی و کربویی شما بهبودی پیدا نکرد، نگران نباشد. می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص گوش و حلق و بینی در شهر مورد نظر خود، به لیستی بلند بالا از دکترهای بینی دسترسی داشته‌باشید و برای بویایی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

۴. علت از دست دادن حس بویایی و چشایی در سرماخوردگی

آیا سرماخوردگی باعث از دست دادن حس بویایی میشود؟ هنگامی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، غشا محیطی بینی شما آسیب می‌بیند. غشای بینی حاوی سلول‌هایی است که مولکول‌های شیمیایی بویایی را شناسایی می‌کنند و آن را در قالب یک تحریک الکتریکی به نام پیام عصبی به گیرنده‌های بویایی می‌رسانند. اگر این غشا آسیب ببیند، تحریک انجام نمی‌شود. مانند این است که انگشت شما برای زدن کلید برق عمل نکند. با وجود اینکه جریان برق برقرار است و برق‌ها نرفته‌اند، اما انگشتی وجود ندارد که چراغ را روشن کند.

در این موارد، بویایی شما مختل شده‌است و نمی‌توانید چیزی را بو کنید یا حتی مزه‌ها را دقیق احساس کنید. برای کسانی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، این حالت می‌تواند به طور نصفه و نیمه و یا کامل بروز پیدا کند.

از دست دادن حس بویایی در سرماخوردگی چقدر طول میکشد؟

از دست دادن بوی ناگهانی معمولاً پس از تجربه یک سرماخوردگی شدید، پس از برطرف شدن سایر علائم سرماخوردگی، رخ می‌دهد. کر بویی در سرماخوردگی ممکن است از ۶ ماه تا سال طول بکشد. در برخی موارد، حتی ممکن است دائمی باشد. با مراجعه به پزشک متخصص، می‌توانید از بهترین روش درمان از دست دادن حس بویایی و چشایی در سرماخوردگی آگاه شوید.

۵. از دست دادن حس بویایی و چشایی بعد از عمل بینی

از دست دادن حس چشایی و بویایی بعد از جراحی بینی یا بعد از عمل پولیپ بینی طبیعی است. هر دو حواس به هم مرتبط هستند، بنابراین اگر یکی را از دست بدهید، دیگری نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

حس بویایی بعد از عمل بینی کی برمیگردد؟

به محض پاک‌شدن مجرای بینی یا کاهش تورم، توانایی بویایی و چشایی شما برمی‌گردد. برای بسیاری از بیماران، حواس آنها ممکن است در عرض ۳ تا ۶ هفته به طور کامل بازگردد.

۶. علت از دست دادن حس بویایی و چشایی در بارداری

تغییر در حس چشایی در دوران بارداری توسط هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود. این اتفاق ممکن است باعث شود از غذایی که دوست دارید متنفر شوید یا از غذاهایی که معمولاً دوست ندارید لذت ببرید. گاهی اوقات نیز می‌تواند باعث ایجاد طعم ترش یا فلزی در دهان شما شود، حتی اگر چیزی نخورید.

علت از بین رفتن بویایی و چشایی در بارداری چیست؟
تغییر در حس چشایی در دوران بارداری توسط هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود.

۷. از دست دادن حس بویایی در کودکان

گرفتگی بینی و از دست دادن حس بویایی در کودکان بیشتر ناشی از بیماری است. این دلایل و بیماری‌ها می‌توانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، عفونت سینوسی و آلرژی و حتی در مواردی آسیب سر باشند.

۸. از بین رفتن حس بویایی و چشایی در سینوزیت و آلرژی

عفونت سینوسی منجر به التهاب در بینی و در نتیجه گرفتگی بینی می‌شود. در برخی موارد نیز علائم سینوزیت باعث از دست دادن کامل یا جزئی بویایی و چشایی می‌شوند. معمولاً با داروهای ضد درد OTC و آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی درمان می‌شوند.

از دست دادن بویایی و چشایی با آلرژی، ناشی از گرفتگی بینی است. اگر نتوانید از طریق بینی نفس بکشید، ذرات هوا نمی‌توانند به اعصاب بینی شما برسند و حس بویایی را از دست می‌دهید. درمان آلرژی شدید به کمک قرص و داروهای ضد آلرژی که توسط متخصص تجویز می‌شوند، کمک کننده هستند. برای آلرژی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ متخصص آسم و آلرژی و پزشک عمومی می‌توانند روند درمان شما را سریع‌تر کنند.

متن انگلیسی:
steroid nasal sprays or drops might help if you have sinusitis or nasal polyps.
ترجمه فارسی:
اگر سینوزیت یا پولیپ بینی دارید، مصرف اسپری‌ یا قطره‌های استروئیدی ممکن است کمک‌کننده باشد.

به نقل از سایت nhs

۹. علت از دست دادن حس بویایی در تصادف

چه چیزی باعث از دست دادن حس بویایی می شود؟ حس بویایی شما عمیقاً با مغز شما مرتبط است. آسیب مغزی تروماتیک (TBI) ناشی از تصادف رانندگی می‌تواند باعث ایجاد آنوسمی شود. در واقع، حدود ۳۰ درصد از بیمارانی که دچار ضربه به سر شدند، از دست دادن بویایی را تجربه می‌کنند. از دست دادن حس چشایی بعد از ید درمانی نیز در روند درمان برخی بیماران رخ داده است.

۱۰. علت از دست دادن حس بویایی و مزه در امیکرون

امیکرون یکی از انواع بیماری کرونا است که نوع خفیف‌تر آن است و معمولا با گلودرد خود را نشان می‌دهد. قبل‌تر توضیح دادیم که ممکن است بویایی در کرونا از بین برود و این به علت التهاب گیرنده‌های عصبی بویایی است. در اومیکرون هم همین مسئله مطرح است.

شاید مدت زمان از دست دادن حس بویایی و چشایی و علائم امیکرون نسبت به سایر انواع کرونا کمتر باشد. اما به همان شکل بویایی می‌تواند به طور کامل و یا نیمه، از بین برود. اگر علائم کربویی را دارید، در خانه بمانید و از مشاوره تلفنی دکترتو کمک بگیرید تا برای شرایط شما بهترین تصمیم گرفته شود.

علت از دست دادن حس بویایی و مزه در امیکرون چیست؟
ممکن است بویایی در کرونا از بین برود و این به علت التهاب گیرنده‌های عصبی بویایی است.

از دست دادن حس بویایی نشانه کرونا است؟

اختلالات حس بویایی و چشایی هر ساله صدها هزار آمریکایی را روانه‌ی مراکز پزشکی می‌کند. از‌دست‌دادن کامل یا بخشی از حس بویایی، کربویی نامیده می‌شود. از دست دادن حس بویایی که آنوسمی هم شناخته‌می­‌شود، می‌­تواند یکی از علائم کرونا باشد؛ حتی اگر فرد مورد نظر، هیچ­گونه علائم دیگری نداشته­‌باشد.

در برخی افراد از‌دست‌دادن حس بویایی به طور کامل و همراه با حس چشایی رخ داده‌است و در برخی افراد این عارضه خفیف‌تر است. اغلب افرادی که به این مشکل مبتلا شده‌اند، به کرونای خفیف مبتلا بوده‌اند و گاهی تنها علامت آنها از این بیماری ممکن است از‌دست‌دادن حس بویایی باشد. به‌طوری‌که حتی متوجه ابتلا به ویروس کرونا نیز نشده‌اند. ویروس کرونا بی‌صدا آمده و رفته است اما نگرانی از نابویایی به مشکلی جدی تبدیل شده‌است.

ممکن است بویایی در کرونا از بین برود و این به علت التهاب گیرنده‌های عصبی بویایی است. در اومیکرون هم همین مسئله مطرح است. شاید مدت زمانی از دست رفتن حس بویایی در اومیکرون نسبت به سایر انواع کرونا کمتر باشد. اما به همان شکل بویایی می‌تواند به طور کامل و یا نیمه، از بین برود.

التهاب عصب بویایی به علت از دست دادن حس بویایی با کرونا

کربویی تنها در بیماری کووید ۱۹ بروز پیدا نمی‌کند. ابتلا به آلرژی تنفسی، سینوزیت، آنفولانزا، سرماخوردگی حاد و طولانی مدت و همچین برخی از بیماری‌های عفونی و تب‌دار دیگر می‌تواند مدتی شما را از داشتن این حس محروم کند. در کرونا، متخصصان، التهاب عصب بویایی در اثر عفونت‌های حاد ویروسی را دلیل اصلی این اختلال معرفی می‌کنند. ویروس‌ها باعث ایجاد التهاب در نورون‌های حسی در بینی می‌شوند و بدین ترتیب اختلالی در توانایی سلول‌های عصبی در انتقال اطلاعات بو به مغز ایجاد می‌شود.

بازگشت چشایی بعد از کرونا

اما بازگشت حس بویایی بعد از کرونا چه زمانی رخ می‌دهد؟ چگونه می‌توان از این مشکل نجات پیدا کرد؟ اکنون می‌دانید که چرا بویایی در کرونا از بین می‌رود. می‌دانید که عصب بویایی ملتهب می‌شود و نمی‌تواند پیام‌ها را به درستی به مغز برساند تا آنها را تفسیر کند و بو را تشخیص دهد. بنابراین باید صبر کنیم تا التهاب به طور کامل از بین برود.
اما چه زمانی کر بویی در کرونا اتفاق می‌افتد؟ بیماری کرونا تقریبا نو است و نمی‌توان گفت که اطلاعاتی که از آن در دست است به اندازه‌ی کافی است. پس نمی‌توان چندان با اطمینان در این باره صحبت کرد. شاید سال‌های بعد که مدت زمان بیشتری گذشته است و می‌توان از اطلاعات دقیق‌تری کمک گرفت، برای تشخیص زمان بازگشت بویایی و برطرف شدن التهاب تصمیم گرفت.

از دست دادن حس بویایی در کرونا چقدر طول میکشد؟

شناخت همه مکانیزم‌های کووید ۱۹ و پیامدهای آن نیازمند زمان بیشتری است؛ اما تجربه‌های مشابه نشان‌می‌دهد که این اختلال کوتاه مدت است. مدت زمان از دست دادن حس بویایی در کرونا نهایتا ۴ تا ۱۲ هفته از زمان بهبود نشانه‌های بیماری و تقویت حس بویایی بعد از کرونا، خواهد بود. اعتقاد بر این است سلول‌های عصبی آسیب‌دیده در پیاز بویایی می‌توانند در طول زندگی ما بازسازی شوند. پس صبور باشید و با به کارگیری برخی اقدامات درمانی و تقویتی روند و مدت زمان بازگشت این حس را کاهش دهید.

بهترین روش درمان از دست دادن بویایی چیه؟ با دکتر مشورت کن!

تشخیص کربویی چگونه انجام می شود؟

اندازه‌گیری میزان از‌دست‌دادن بو، دشوار است. پزشک شما ممکن است سوالاتی را در مورد علائم فعلی شما بپرسد، بینی شما را بررسی کند، معاینه کامل فیزیکی انجام دهد یا از سابقه‌ی بیماری‌تان بپرسد. به علاوه ممکن است سوالاتی در مورد زمان شروع مشکل بپرسد، این که همه یا فقط برخی از بوها را حس نمی‌کنید و اینکه آیا می‌توانید طعم غذا را حس کنید یا خیر؟ طبق پاسخ شما، پزشک ممکن است یک یا چند تست زیر را انجام دهد:

  • سی تی اسکن
  • MRI
  • عکس رادیولوژی ساده از جمجمه
  • آندوسکوپی بینی برای بررسی داخل بینی.

برای از دست دادن حس بویایی چه باید کرد؟ (راه های درمان از دست دادن حس بویایی)

درمان کربویی بستگی به علت دارد. اگر علت گرفتگی بینی مداوم در اثر سرماخوردگی یا آلرژی علت کربویی است، درمان معمولا مورد نیاز نیست و مشکل خود‌به‌خود بهبود می‌یابد. با‌این‌حال، اگر گرفتگی بینی بعد از چند روز بهبود نیافت یا از بین نرفت، به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه‌کنید.

دارو و قرص برای درمان از دست دادن حس بویایی

درمان‌هایی که ممکن است تحت نظر پزشک و با صلاحدید وی تجویز شود، عبارت‌اند از:

  • داروهای ضد‌احتقان مثل قطره بینی برای برگشتن حس بویایی
  • آنتی‌هیستامین‌‌ها
  • اسپری‌‌های بینی استروئیدی
  • آنتی‌بیوتیک‌‌ها برای عفونت‌های باکتریایی (ممکن است عفونتی داشته‌باشید و نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک پیدا کنید).

درمان های غیر دارویی (درمان خانگی از دست دادن حس بویایی)

برخی از روش‌هایی که بدون مصرف دارو می‌توانند به درمان و بازگشت حس بویایی شما کمک کنند، شامل موارد زیر هستند:

درمان از دست دادن بویاییروش انجام آن‌ها
پرهیز از عوامل محرککاهش قرار‌گرفتن در معرض عوامل تحریک‌کننده بینی و آلرژن‌ها برای درمان کر بویی
ترک سیگاراگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار‌کشیدن می‌تواند حواس پنج‌گانه‌ شما از جمله حس بویایی را از بین ببرد.
عمل جراحی بینیدر صورت وجود پولیپ بینی و تنگی نفس یا توده در بینی، برای از‌بین‌بردن انسداد و بازگرداندن حس بویایی ممکن است جراحی لازم شود.
قطع مصرف برخی داروهااگر مشکوک به یک دارویی هستید که بر حس بویایی شما اثر می‌گذارد با پزشک خود مشورت‌کنید و ببینید آیا گزینه‌های دیگری وجود دارد که بر احساس بویایی شما تاثیر نگذارد. با این وجود، هرگز مصرف دارو را بدون صحبت با پزشک خود قطع‌نکنید.
درمان های غیر دارویی از دست رفتن بویایی چیست؟

نابویایی های غیر قابل درمان

بعضی اوقات فرد احساس بویایی خود را دوباره به دست می‌آورد. اما باید در نظر داشت که متاسفانه، کربویی همیشه قابل درمان نیست، به خصوص اگر عامل آن سن باشد. اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها، حتی با وجود ناتوانی در احساس بویایی، دلپذیرتر و ایمن‌تر زندگی کنید.

به عنوان مثال، نصب آشکارسازهای آتش و آلارم دود در خانه و دفترتان و توجه و مراقبت از پس‌مانده‌های غذا، برای مثال اگر در مورد سالم‌بودن غذا شک‌دارید، آن را نخورید. در حال حاضر برای افراد مبتلا به کربویی مادرزادی درمانی وجود ندارد. افرادی که بخشی از حس بویایی خود را از دست‌داده‌اند، می‌توانند با افزودن طعم‌دنده‌های مخصوص به مواد غذایی، از غذا لذت بیشتری ببرند.

درمان از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا

برای بازگرداندن بویایی در کرونا چه کنیم؟ آیا می‌توان این حس را بازگرداند؟ راه‌هایی برای درمان بویایی و بازگشت آن وجود دارد اما نمی‌توان گفت که این روش‌ها چندان کارآمد هستند. درواقع بهتر است که از هر روشی که ممکن است به شما کمک کند استفاده کنید تا بویایی را به شما بازگرداند. نحوه برگرداندن حس بویایی و چشایی بته به دلیل آن دارد که در این مورد کرونا است.

۱. توانبخشی بویایی

ابتدا استرس را از خود دور کنید! روش توانبخشی بویایی از ۴ گروه عصاره مدد می‌گیرد. روش درمان به این صورت است که از هر گروه یک عصاره را انتخاب می‌کنید. عصاره رز، لیمو، آویشن یا اکالیپتوس انتخاب و هر عصاره دو بار در روز (صبح و عصر) به مدت ۱۰ ثانیه توسط بیمار استشمام می‌شود.

بین استشمام هر عصاره ۱۰ ثانیه فاصله داده‌می‌شود.بهتر است این عصاره با غلظت بالا در دسترس بیمار قرار بگیرند. گاهی ممکن است طول درمان بین ۴ تا ۱۲ هفته زمان ببرد. استشمام مرتب این عصاره‌ها می‌تواند در درمان اختلال‌های بویایی موثر باشد. این عصاره‌ها جایگزین هم دارند.

درمان از دست دادن حس بویایی و چشایی در کرونا چگونه است؟
درمان کربویی بستگی به علت آن دارد.

۲. شستشوی بینی با سرم ولرم

برای مدت ۲ تا ۴ هفته روزانه ۲ تا ۳ بار بینی‌تان را با سرم شستشوی ولرم بشویید. با به‌کارگیری این روش به کاهش التهابات و آثار عفونت در مجرای تنفسی کمک زیادی می‌شود. استفاده از اسپری‌های درمانی مانند فلوتیکازون، بکلومتازون، مومتازون و بودزوناید در کاهش عفونت‌های تنفسی، پاکسازی مجرای آن و بازگشت سریع‌تر حس بویایی موثر است. با مشورت پزشک‌‌تان می‌توانید یکی از این اسپری‌ها را ۲ بار در طول روز استفاده‌کنید.

متن انگلیسی:
Sniffing peanut butter, peppermint, and other strong scents may help you retrain your brain and restore your sense of smell.
ترجمه فارسی:
استشمام کره بادام زمینی، نعناع فلفلی و سایر رایحه‌های قوی ممکن است به شما کمک کند مغز خود را دوباره آموزش دهید تا حس بویایی را بازیابی کند.

به نقل از سایت health.harvard

۳. آنتی بیوتیک برای درمان نابویایی تاثیری ندارد

استفاده از این داروها و کپسول‌هایی که برای درمان کرونا تجویز شده‌اند تاثیری در بازگشت حس بویایی ندارد. پس صرفا به دلیل این علامت استفاده بی‌رویه این داروها را ادامه‌ندهید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

از دست دادن بویایی یکی از احساسات تلخ و ناگوار است که می‌تواند به دلایل مختلفی مانند آلرژی فصلی رخ دهد. با‌توجه به اینکه از دست دادن بویایی، از علائم ویژه‌ کرونا محسوب می‌شود، در‌صورت داشتن این علامت حتی به تنهایی؛ بهتر است قرنطینه‌ خود را شروع کنید. از طرفی، هر نابویایی، کرونا نیست.

درمان کربویی بستگی به علت آن دارد. درمان معمولا مورد نیاز نیست و مشکل خود‌به‌خود بهبود می‌یابد. با‌این‌حال، اگر کربویی بعد از چند روز بهتر نشد یا از بین نرفت، به دکتر گوش و حلق و بینی یا پزشک عمومی مراجعه کنید یا مشاوره بگیرید. دکترتو این امکان را برای شما فراهم کرده که در هر نقطه‌ای از جهان که باشید، بتوانید با مشاورین ما در ارتباط بمانید و از مشاوره آنلاین دکتر گوش و جلق و بینی و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اکثر افراد در عرض چند هفته بهبود می‌یابند، اما برای برخی افراد، ممکن است بیشتر از یکسال طول بکشد.

 

تفاوت سرماخوردگی و کرونا این است که آنوسمی یا از دست دادن کامل حس بویایی در اثر یک عفونت، مانند سرماخوردگی یا به دلیل پولیپ بینی و سایر انسدادها ایجاد می‌شود. اما از دست دادن حس بویایی در کووید-۱۹ به این شکل نیست و معمولا مقطعی رخ می‌دهد.

 

ناتوانی در بویایی می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روحی شود. خوشبختانه بیشتر پزشکان می‌توانند علت را تشخیص دهند و شرایطی را که بر حس بویایی شما تأثیر می‌گذارد، درمان کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دکترتو برای من یعنی نوشتن و نوشتن برای من یعنی تموم زندگیم...خوشحالم توی تیمی کار می‌کنم که محتوای ارزشمندی تولید می‌کنه و برای تک تک آدما احترام قائله
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره از دست دادن بویایی

  1. miladfaal گفت:

    سلام من نه مزه حس میکنمنه بو الان ۲ ماه هستش چه میشه کرد …؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز. در مقاله ی بالا در مورد راه های توانبخشی بویایی صحبت شده. در صورت امکان اون تمرین ها رو انجام بدید. ایشالا جواب می گیرید

  2. Shadi گفت:

    سلام من سرما خوردگی گرفتم و همه گفتن کروناس ولی خفیفه الان خوب شدم ولی بویی مو از دست دادم باید چیکار کنم میشه کمک کنید

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز. در مقاله ی بالا در مورد راه های توانبخشی بویایی صحبت شده. در صورت امکان اون تمرین ها رو انجام بدید. ایشالا جواب می گیرید

  3. Shadi گفت:

    سلام من دوهفته اس ک سرماخوردگی گرفتم وبیشتریا گفتن کروناس ولی خفیفه من و مامانم خالم و دخترخالم همه مون بویی مونو ازدست دادیم الان خوب شدیم کرونا رفع شده ولی بویی منو از دست دادیم باید چیکار کنیم میشه کمک کنید؟

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز. در مقاله ی بالا در مورد راه های توانبخشی بویایی صحبت شده. در صورت امکان اون تمرین ها رو انجام بدید. ایشالا جواب می گیرید

  4. lizza گفت:

    سلام . منم همینطور شدم . شما بهتر شدید?

    1. Shadi گفت:

      اره من خوب شدم فقط بویی مو از دست دادم

    2. پریا گفت:

      شما خوب شدید؟

  5. مجتبی م گفت:

    سلام خسته نباشید،وضعم خیلی خرابه یه ماهه بوی غذاها مخصوصا گوشت و مرغ و تخم مرغ حالموبهم میزنه،بوی متعفن ولجنی میده،هرکسی که می‌دونه چیه کمکم کنه،قبلا اصلا اینطوری نشدم،بعضیها میگن عفونت شدید داری،اگراینطوربود عفونت به جاهای دیگه ی بدنم آسیب میزد،خواهشا کمکم کنید

  6. Yousef haji mohammadi گفت:

    سلام بنده حدود یکماهه نه طمع میفهمم نه بو

    1. عظیمی گفت:

      من یک سال است بعد از کرونا اینطور شدم.

  7. Bahar.l گفت:

    سلام من حساسیت فصلی دارم ولی از یک هفته پیش حساسیتم شروع شد یهویی بینیم کیپ شد و بیشتر از راه دهان نفس میکشم والا میترسم کرونا گرفته باشم ولی حدودا دوروز پیش من برای اینکه حس بویایی برگرده از ضد عفونی کردن بینی با اب نمک رو تو یهبینیم ریختم ترشح که رنگ سبز و زردی و رگه خونی دراومد تو این یک هفته درد شدیدی از ناحیه بینی و پیشانی حس میکردم که باقرص مسکن میخوابیدم
    الان دوروزه بو هیچ احساس نمیکنم
    خواهش میکنم جون مادرتون راهنمایی کنید ؟
    ایا من کرونا دارم ایا حس بویاییم برمیگرده الان من حس میکنم یه مشت خاک تو بینیمه بو خاک تو بینیم حس میکنم
    به جدم حضرت زهرا قسمتون میدم لطفا کمکم کنید ؟ 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭🧿😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭خواهش میکنم جوابو بهم بگید زودددددد؟؟

    1. بنده خدا گفت:

      سلام بویاییتون برگشت؟ کار خاصی کردید؟ کرونا داشتید؟

      1. انیس سعادت گفت:

        سلام دوست عزیز. در مقاله ی بالا در مورد راه های توانبخشی بویایی صحبت شده. در صورت امکان اون تمرین ها رو انجام بدید. ایشالا جواب می گیرید

  8. فاطمه سالاری گفت:

    سلام و عرض ادب. من ی مدت کوتاهی هست ک حس بویایی و چشاییمو از دست دادم و اولین باره ک این اتفاق افتاده وحدود یک ماهی هست آیا ممکنه ک حس بویایی و چشاییم دیگه بر نگرده؟

    1. سعادت الله انیسی گفت:

      سلام. مطلب خوبی بود.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        ممنون از همراهی شما.

  9. رضا دارابی گفت:

    سلام و عرض ادب. بنده هم حدود ۶ یا۷ ساله که حس بویایی و حس چشایی ندارم ۱۰۰ بار دکتر رفتم دو بار عمل پولیپ انجام دادم ولی نتیجه ای نگرفتم.در ضمن هر بار که دکتر رفتم قرص های آنتی بیوتیک برام تجویز کرده برای مدت کوتاهی حس بویاییم برگشته و مجددا از دست دادم،میخواستم بدونم هر کی هر راهی میدونه هر دکتر خوبی که میشناسه راهنمایی کنه.با تشکر

  10. لیلا اسماعیلی گفت:

    سلام و عرض ادب . بنده در یک سانحه سقوط اسانسور دچار شکستگی و انحراف بینی شدم که بعد از اون اتفاق حس بویایی من خیلی کم شده بصورتی که یک ماه از روغن نباتی فاسد تغذیه میکردم و اصلا بوی بسیار زننده روغن رو حس نمیکردم.ایا ممکنه که این مسئله بخاطر همون ضربه بوده باشه و اگر بله چطور و با چه آزمایشی باید ثابت کنم .ممنون

    1. مصطفی محمدنسب گفت:

      با سلام الان خانومم دچار حس بویایی شو یکمی از دست داده میشه راهنمایی کنین ک چ کاری باید انجام بده

      1. محمد گفت:

        منم حس بویایمو از دست داده بودم و با کمک اسپری بویایم برگشت

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          خوشحالیم که تونستید از عوارض کرونا رهایی پیدا کنید و تجربه تون رو با دوستانتون به اشتراک گذاشتید.