۲۰ درمان خانگی برای خلاصی از شر موی چرب!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

موی چرب در اثر ترشح چربی زیاد از غدد چربی مو ایجاد می‌شود. میزان ترشح چربی این غدد را می‌توان با روش‌های خانگی زیادی کنترل کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

oily hair

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

موهای سالم به طور طبیعی چربی تولید می‌کنند. البته چربی مو باتوجه‌به نوع مو، عادات نگهداری از مو و سبک زندگی متفاوت است. اگر احساس می‌کنید موی چرب دارید و این چربی کاملا مشخص است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که علت چربی پوست سر چیست؟ درمان خانگی موی چرب چیست؟ برای موی چرب چه چیزهایی خوب است؟ آیا راهی برای کنترل چربی مو وجود دارد؟

اگر چربی موی شما زیاد است و به دنبال درمان آن هستید، باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصصان پوست را پیدا کرده و برای تعیین وقت حضوری اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر مشاوره حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

موی چرب و دلیل ایجاد آن چیست؟

موی شما خشک است یا چرب؟ چربی بیش از حد مو، همیشه برای ما دردساز بوده‌است. در پوست سر غدد سباسه یا چربی، روغن طبیعی به نام سبوم را تولید می‌کنند. این روغن به مرطوب نگه‌داشتن پوست سر کمک می‌کند. اگر عملکرد این غدد دچار اختلال شود و تولید این روغن افزایش یابد، منجر به موی چرب می‌شود. موی چرب می‌تواند باعث خارش‌های ناراحت‌کننده و درماتیت سبوره‌ای؛ ضایعات پوستی قرمز و ملتهب شود که شوره سر شکل خفیف آن است. این چربی اضافه حتی می‌تواند شرایطی مناسب برای رشد قارچ‌هایی که منجر به شوره‌ سر می‌شوند، ایجاد کند. میزان تولید چربی با افزایش سن، کاهش می‌یابد.

چربی زیاد مو؛ موجب احساس کثیفی و ناسالم بودن است. اگر این شرایط به خوبی کنترل نشود، می‌تواند موجب مشکلات بیشتری شود. مشکلات و یا عوارض مرتبط با آن، شامل شوره سر و انواع آکنه و جوش، سفیدی موی سر و غیره هستند. همه این موارد ممکن است با شرایطی مانند ریزش مو  همراه باشد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

موی چرب چه مویی است؟

منظور از موی چرب در واقع وجود غدد چربی در پوست سر است که روغن زیادی تولید می‌کنند. علت بالارفتن فعالیت غدد چربی می‌تواند مشکلات پوست سر یا عادات شستشوی موها باشد. غدد چربی پوست سر ماده روغنی به نام سبوم ترشح می‌کنند که در حالت طبیعی می‌تواند به موها درخشندگی دهد. سبوم از خشک‌شدن و شکستن موها جلوگیری می‌کند.

عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی؛ تغییر فصل، سبک زندگی، رژیم غذایی، مراقبت نادرست از مو و حتی برخی داروها می‌توانند باعث چربی مو شوند.

علت چربی پوست سر چیست؟

چربی موجود روی موها بخشی از سیستم دفاعی مو است و نمی‌توان و نباید به طور کامل آن را از بین برد. با رعایت بهداشت و شستشوی مرتب موها می‌توان این روغن را تمیز و میزان ترشح آن را کنترل کرد. اما باید بدانید برخی از انواع مو مستعد چربی هستند و با وجود شستشوی مرتب هم در کمتر از ۲۴ ساعت دوباره روغن را نشان می‌دهند. گاهی ورزش شدید، استفاده از محصولات مو یا بیرون‌رفتن در هوای گرم باعث تشدید چربی مو می‌شود. انجام روش‌های صحیح مراقبت از مو در مورد چربی اضافه هم اهمیت زیادی دارند. شما با مراقبت صحیح از موهایتان یعنی با استفاده از محصولات درست، شستشوی درست موها و به‌صورت کلی با داشتن یک رفتار درست با موها می‌توانید چربی مو را هم کنترل کنید.

از دلایل اصلی چرب شدن موها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شستشوی زیاد موها

یکی از دلایل چرب شدن موها شستن بیش از حد آنها است. زمانی که با فاصله زمانی کم موهای خود را می‌شویید، سیگنال تولید چربی به پوست سر ارسال می‌شود. زمانی که موها بیش از حد شسته می‌شوند، این پیام به پوست سر ارسال می‌شود که باید تولید روغن را زیاد کند. این مورد باعث تجمع چربی روی پوست سر می‌شود.

۲. جنس مو

معمولا موهای صاف بیشتر مستعد چربی هستند. به این دلیل که موهای صاف هیچ‌گونه موجی ندارند و چربی روی ساقه مو به‌راحتی می‌لغزد و خود را نشان می‌دهد. افرادی که موهای صاف داشته و موهای خود را باز می‌گذراند، روغن بیشتر روی موها می‌لغزد و به سمت پایین می‌آید.

۳. نوع محصولات مو

نوع محصولاتی که روی موها استفاده می‌کنید، روی میزان چربی تاثیر دارد. سبوم روغنی است که روی پوست سر قرار دارد. این روغن با آب خالی شسته نمی‌شود. در شامپوها مواد خاصی وجود دارد که این روغن را تجزیه کرده و از بین می‌برند. برخی افراد در حمام شامپو استفاده نمی‌کنند و به‌عنوان‌مثال فقط نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده می‌کنند. در این شرایط ممکن است ابتدا احساس کنید موهای شما تمیز شده‌است، اما پس از خشک‌شدن موها متوجه می‌شوید که هنوز چربی روی ساقه مو و پوست سر وجود دارد.

۴. عدم استفاده از شامپوهای مخصوص موهای چرب

برخی افراد بدون توجه به نوع مو از شامپوی غیر مناسب استفاده می‌کنند. شامپوهایی که مخصوص موهای چرب هستند، بهتر می‌توانند چربی موها را پاک کنند. زمانی که روغن اضافی موها از بین برود، مدت‌زمان طولانی‌تری احساس تمیزی دارید. شامپو مخصوص موی چرب در برندهای مختلفی موجود است. از برندهای مختلف استفاده کنید تا متوجه شوید، کدام شامپو برای موهای شما مناسب‌تر است.

وراثت، جنس مو، میزان هورمون‌ها، استفاده از محصولات نامناسب و شستن زیاد موها از علل اصلی چربی زیاد موها هستند.

علت‌های اصلی چربی مو چیست؟

تمامی عللی که گفتیم می‌تواند باعث چربی پوست سر شوند. موضوع مهم این است که پوست سر ما تعداد بسیار زیادی غدد چربی دارد و کنترل ترشح آنها توسط ژن‌ها انجام می‌شود و کنترل عملکرد ژن‌ها چیزی نیست که ما بتوانیم در مورد آن اقدامی انجام دهیم. راهی برای کنترل ژنتیک، تولید هورمون‌ها و جنس مو وجود ندارد. اما می‌توان با تغییر تعداد دفعات شستشوی مو و استفاده از محصولات مناسب موی چرب تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.


دلیل ناگهانی چرب شدن موی سر چیست؟

گاهی ممکن است باتوجه‌به میزان ورزش و عرق کردن متوجه شوید که به طور ناگهانی موهای شما چرب شده‌است. باید دقت کنید که در چنین مواقعی میزان شستشوی موها را افزایش دهید. بدون شک تعداد دفعات شستشوی مو برای شخصی که موهای چرب و نازک دارد و ورزشی مانند بدنسازی انجام می‌دهد، باید نسبت به شخصی که موهای معمولی دارد و ورزش نمی‌کند، بیشتر باشد.

greasy hair
از علل اصلی موی چرب به وراثت، جنس مو، شستن زیاد موها و استفاده از محصولات نامناسب می‌توان اشاره کرد.

موی چرب نشانه چیست؟

برای محافظت از پوست و مو، وجود چربی ضروری است. چربی پوست سر از کف سر در برابر عناصر مختلف محافظت کرده و موها را به طور طبیعی مرطوب نگه می‌دارد. اما به دلایل مختلفی ممکن است برخی افراد چربی بیشتری داشته باشند.

  • اختلالات هورمونی: تغییرات در سطح هورمون‌ها یا همان اختلالات هورمونی می‌تواند باعث تحریک فولیکول‌های مو شود و چربی بیش از حد تولید کند. تغییرات هورمونی می‌تواند به دلیل استرس عاطفی، کمبود خواب، دوره قاعدگی، یائسگی یا بارداری باشد.
  • شستشوی بیش از حد: زمانی که موها بیش از حد شسته می‌شوند، روغن طبیعی پوست سر از بین رفته و برای جبران آن تولید چربی افزایش پیدا می‌کند.
  • هوای آلوده: هوای کثیف می‌تواند باعث تجمع گردوغبار و کثیفی روی موها و منافذ پوست سر شود. در نتیجه احساس می‌کنید، موهایتان چرب است.
  • رژیم غذایی: برخی مواد غذایی مانند شکر و لبنیات می‌توانند باعث افزایش چربی پوست سر و آکنه شوند.
  • بیماری‌های پوستی: برخی بیماری‌های پوستی درمان‌نشده باعث تجمع سلول‌های مرده روی منافذ پوست سر شده و باعث چرب شدن موها می‌شوند.

دنبال متخصص برای مزوتراپی و کاهش چربی مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

راه درمان موی چرب چیست؟

برای درمان این مشکل نیاز به از بین بردن تمامی روغن مو نیست. زیرا مقدار طبیعی روغن جهت محافظت و شادابی موها حیاتی است. در زیر چگونگی برطرف کردن موی چرب بدون آسیب رساندن به آنها یا تحریک پوست سر را ذکر می‌کنیم.

۱. افزایش شست‌و‌شوی موهای سر

اولین روشی که همه به سراغ آن می‌روند، شستن بیشتر موهاست. این راه برای کسانی که مویشان خیلی چرب است راه خوبی به نظر می‌رسد. براساس یافته های مؤسسه پوست آمریکا، افرادی که دارای موهای بسیار چرب هستند، نیاز به شستن مو در آنها بیشتر از یک بار در روز است. شامپو به حذف چربی‌های اضافه موها و بقایای زاید پوست سر کمک می‌کند. البته دقت کنید که شستن زیاد خود یکی از دلایل چرب شدن موهاست.


۲. کاهش شستشوی موهای سر

ممکن است برخلاف روال معمول به نظر برسد، اما اگر موهای خود را یک بار در روز می‌شویید و در آخر روز هنوز چرب و روغنی است، تعداد شستشوی موهای نقش به سزایی خواهد داشت. شستشوی بیش از حد می‌تواند باعث ازبین‌رفتن چربی طبیعی موها شود، که منجر به تولید بیشتر روغن جهت برطرف کردن خشکی می‌شود. اگر شما علاوه بر موی چرب دارای پوستی خشک یا پوست سر خشک و خارش‌دار هستید، تنظیم تعداد دفعات شستشوی سر در برطرف کردن این مشکل به شما کمک می‌کند.

اگر علاوه بر موی چرب، پوست خشک یا پوست سر خشک و خارش‌دار دارید، تنظیم تعداد دفعات شستشوی سر در برطرف کردن این مشکل به شما کمک می‌کند.

اینفوگرافی درمان موی چرب در خانه
اینفوگرافی درمان موی چرب در خانه

۳. شستشوی مناسب

شستشوی نادرست موها منجر می‌شود که در انتها شما پوست چرب و موهای آسیب‌دیده داشته باشید. برای شستشوی درست موها مقدار کمی از شامپو را به آرامی به ریشه و پوست سر خود بمالید. از استفاده از ناخن‌ها یا سایش‌های غیر‌ضروری بر روی تارهای مو اجتناب کنید. مالش‌های تهاجمی و خشن ممکن است باعث تحریک پوست سر و افزایش تولید روغن شود. به جای طول مو تمرکزتان را بر ریشه مو و پوست سر یعنی محل تولید روغن مو قرار دهید. از مستقیم شامپو زدن و مالش انتهای مو اجتناب کنید و به جای آن بگذارید شامپو از ریشه مو به انتهای مو جریان پیدا کند.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که نیازی به تکرار شامپو زدن نیست که نوعی صرفه جویی مالی هم محسوب می‌شود. یک تا دو دقیقه اضافه‌تر صرف کنید تا مطمئن شوید که تمام شامپو و نرم کننده را از روی موها شسته‌اید. زیرا این امر باعث ایجاد تفاوت زیادی در ظاهر موها می‌شود و مواد به جای مانده، ظاهری کثیف و چسبنده به موها می‌دهد.


۴. احتیاط در استفاده از نرم‌کننده مو

استفاده از نرم‌کننده‌ها باعث می‌شود تا موهای شما چرب به نظر برسد و به تجمع چربی در پوست سر سرعت می‌دهد؛ بنابراین نرم‌کننده‌ها را فقط به انتهای موهای خود بزنید و مطمئن شوید که خوب شسته شوند.

greasy hair treatment
موهای صاف بیشتر مستعد چرب‌شدن هستند، پس بهتر است کمتر موهایتان را صاف کنید.

۵. حالت نرمال و طبیعی موهای خود را حفظ کنید.

استفاده از اتوهای مو و سشوار، باعث صاف و براق شدن موهای شما می شوند، با این حال، سرعت چرب شدن موها را افزایش می دهند. اجازه دهید تا موها به طور طبیعی با هوا خشک شوند و بعد از شستشو با حوله آب موها را بگیرید که با این کار از آسیب‌های ناشی از گرما جلوگیری می‌کنید.


۶. استفاده از محصولات موی چرب

نظریه‌ها و تحقیقات زیادی جهت تولید محصولات مراقبت از مو انجام شده است. در صورتی که شامپوی مصرفی شما به درمان چربی موها کمک نمی‌کند، شامپو با مواد شوینده قوی‌تری را امتحان کنید که می‌تواند موجب زدودن چربی‌ها و ایجاد ظاهری عاری از روغن در موها شود. با این حال اگر شما فعالیت‌هایی با تعریق زیاد انجام می‌دهید و یا نیاز به شستشوی روزانه دارید، استفاده از شامپوی بچه به دلیل کم بودن اثرات تحریکی و مناسب بودن جهت استفاده مکرر در روز، انتخاب مناسبی خواهد بود.


۷. شانه و بروس خود را تمیز کنید.

شانه کثیف را هیچگاه به موهای تمیز و شسته شده خود نزنید، زیرا شانه کثیف سرشار از مواد زائد، روغنی و گرد و غبار است که موجب کثیف شدن سریع مو پس از شستشو می‌شود. وسایل مورد استفاده در مراقبت از مو را با شامپو یا صابون بشویید. به همین ترتیب موهای ریخته و کنده شده را بعد از هر بار شانه زدن از شانه جدا کرده که این کار باعث جلوگیری از روغنی و کثیف شدن شانه می‌شود.

greasy hair treatment
سعی کنید شانه وبرس خود را هر چند وقت تمیز کنید تا از چربی موها کاسته شود.

۸. شستشوی عمقی با آلوئه‌ ورا

این درمان خانگی تنها در ماه‌های تابستان مفید نیست. ماسک‌های آلوورای تولید‌شده برای مو و پوست سر باعث برطرف‌شدن روغن اضافی، متوقف ‌شدن شوه و نرم و صاف شدن پوست سر و محافظت از ریشه موها می‌شوند و با استفاده از آنها موهای نرم و سالمی خواهید داشت.

روش استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان موی چرب:

  • یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک فنجان با هم مخلوط کنید.
  • ترکیب را در شامپو خود بریزید.
  • شامپو را بر روی پوست به مدت ۱۵ دقیقه اعمال کنید و سپس آن را بشویید.

۹. از محصولات دارای سیلیکون استفاده نکنید.

در بسیاری از محصولات، از جمله شامپوها، نرم‌کننده‌ها، کرم‌ها و محصولات حالت‌دهنده مو جهت ایجاد موهای صاف و درخشان از سیلیکون استفاده شده‌است. سیلیکون علاوه بر ایجاد ظاهری براق و درخشان می‌تواند چرب به نظر برسد. سیلیکون‌ها مانند سایکلومتیکون، آمودیمیتکسون و شایع‌ترین آنها دی‌متیکون می‌توانند بر روی مو ایجاد شوند و آن را کثیف، روغنی و سنگین می‌کند. همچنین سیلیکون‌ها از ورود رطوبت به موها جلوگیری می‌کنند. از هر ترکیبی که موجب تقویت ریشه مو می‌شود استفاده کنید.


۱۰. با موهای‌تان ملایم برخورد کنید.

بسیار مهم است که در زمان شستشو، شانه‌زدن، حالت دادن یا مالش سر، حتما ملایم و آرام با موهای‌تان رفتار کنید. تحریک پوست سر منجر به تحریک غدد چربی‌ساز و تولید بیش از حد چربی می‌شود.


۱۱. با موهای خود بازی نکنید!

مالش سر، فرو کردن انگشتان در سر یا هر گونه بازی با موی سر ظاهر آن را بدتر جلوه می‌دهد. بازی کردن و شانه زدن مکرر موجب تحریک غدد چربی می‌شود.


۱۲. عدم استفاده از مرطوب‌کننده‌های مو

افراد با موی چرب نیاز به محصولات مرطوب‌کننده مو ندارند. افزودن روغن اضافی مانند مرطوب‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها و کرم‌ها تعادل چربی مو را به هم می‌زند و باعث سنگینی سر می‌شود، مانند زمانی که از کلاه‌های ایمنی استفاده می‌کنید.

greasy hair treatment
موی چرب نیازی به استفاده از مرطوب کننده و نرم کننده ندارد، پس استفاده از نرم‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های مو را محدود کنید.

۱۳. استفاده از روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل باعث کم شدن چربی در پوست سر و ریشه‌های مو می‌شود.


۱۴. شستشو با سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب رقیق شده به حذف محصولات زائد پوست سر، تنظیم میزان PH و به کاهش وز شدن مو کمک می‌کند. سرکه سیب از درمان‌های خانگی فوق‌العاده برای موهای چرب و پوست چرب است. اسید استیک موجود در آن کمک می‌کند تا pH سطح پوست سر به تعادل برسد. این امر در کنترل تولید روغن بیش از حد کمک می‌کند و پس از آن باعث کاهش تولید روغن روی پوست می‌شود. همچنین مو را نرم و براق می‌کند.

روش استفاده از سرکه سیب برای درمان موی چرب:

  • یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه کنید.
  • موهای خود را با استفاده از شامپوهای ملایم شستشو دهید و سپس با استفاده از این محلول بشویید.
  • چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از آب سرد شستشو دهید.
  • این درمان باید ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار شود.

همین حالا برای درمان ریزش موهات اقدام کن!

۱۵. شامپو با ترکیب روغن درخت چای

مطالعات نشان داده‌است که روغن درخت چای حاوی ترکیبات ضد باکتری است که باعث بهبود شوره سر، کاهش خارش و بهبود چربی می‌شود. اگر بهترین محصولات برای کاهش چربی صورت یا مو را بررسی می‌کنید می‌بینید که در بسیاری از آنها از روغن درخت چای استفاده شده است. پس در هنگام انتخاب شامپو به دنبال نوعی بگردید که حاوی روغن درخت چای باشد. البته می‌توانید روغن درخت چای را به صورت جداگانه هم تهیه کنید و هر بار چند قطره از آن را با شامپوی خود ترکیب کنید.


۱۶. حمام کردن بعد از فعالیت‌های پرتعرق

تعریق باعث پخش شدن چربی و ایجاد ظاهری نامناسب در موها می‌شود. پس شستشوی موهای خود را به گونه‌ای که بعد از هر فعالیت آن را انجام دهید، برنامه‌ریزی کنید.


۱۷. شستشوی مو بعد از استفاده از هر نوع کلاه

کلاه، کلاه کاسکت، روسری و سربندها می‌تواند باعث پخش چربی و به دام افتادن گرما می‌شوند که می‌توان با یک شستشوی سریع عوارض آن را برطرف کرد.


۱۸. مدل مو

عقب بستن موها باعث چرب شدن سریع مو و ظاهری براق و روغنی می‌شود. سعی کنید موهای خود را آزاد گذاشته و نزدیک به شستشو آن را ببندید. بستن دم اسبی مو، راهی سریع است که با کمک آن گردنتان خنک و موها از آن دور می‌شوند، اما متخصصان هشدار می‌دهند که این مدل مو ریشه‌ها را چرب‌تر نشان می‌دهد. اگر موهای خود را دم اسبی ببندید، موهایتان کشیده می‌شوند و چربی و کثیفی روی پوست زیرِ کش یا گیره‌ی شما جمع می‌شود. اساسا این آلودگی و چربی در شکاف‌های ریز بین تار موهای شما به دام می‌افتد، زیرا کش موی لاستیکی یک وسیله‌ی مسدودکننده است. در نتیجه برای مقابله با تجمع چربی، موهایتان را بالای سرتان نبندید و بگذارید آزاد باشد.

greasy hair treatment
اگر مویتان زود چرب می‌شوید بهتر است موهایتان را محکم نبندید و آن را باز بگذارید.

۱۹. استفاده از چای سبز

این نوشیدنی حتی برای مو نیز مفید است. استفاده موضعی از عصاره چای سبز باعث کاهش تولید سبوم و تغذیه پوست می‌شود. می‌توانید به جای استفاده از عصاره آن از شامپو حاوی چای سبز نیز استفاده کنید.


۲۰. استفاده از عسل

ماسک عسل به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی که دارد باعث تسکین پوست سر و بهبود شوره سر می‌شود. مطالعات نشان داده که ترکیب ۹۰% عسل با ۱۰% آب، به کاهش علائم درماتیت سبوره مانند خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و تولید بیش از حد چربی کمک می‌کند.


۲۱. استفاده از چای سیاه

چای سیاه هم دارای اسید تنییک است که میزان چربی سر را با سفت کردن حفره‌های پوست کاهش می‌دهد.

روش استفاده از چای سیاه برای درمان موی چرب:

  • یک قاشق چایخوری از برگ چای سیاه را به یک فنجان آب اضافه کنید.
  • سپس باید حدود ۱۰ دقیقه آن را جوش بیاورید.
  • در دمای اتاق آن را خنک کنید سپس محلول را روی موی سرتان بگذارید.

روش‌های زیادی برای درمان موی چرب وجود دارد، دقت کنید که از محصولات مناسب موی چرب استفاده کنید و در مراقبت از مو اهمال نکنید.

چه راهی برای کنترل چربی موی سر وجود دارد؟

گاهی اوقات می‌توان برای کنترل چربی موی سر برخی عادات زندگی را تغییر داد. چند نکته برای کنترل چربی سر وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • از شامپو بچه استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید برای شامپوهای درمانی هزینه زیادی کنید، می‌توانید به‌جای خرید آنها از شامپو بچه که مخصوص پوست سر حساس نوزادان است، استفاده کنید. ترکیبات این شامپوها پوست سر را برای تولید روغن بیشتر تحریک نکرده و روغن اضافی را حل می‌کند. البته دقت کنید که این محصولات مواد پاک‌کننده‌ی قوی هم ندارند و ممکن است خیلی موها را تمیز نکنند.
  • موهای خود را بیشتر یا کمتر بشویید! گاهی تعداد دفعات شستن موها می‌تواند تاثیر زیادی در میزان چربی داشته باشد. اگر موهای خود را هر روز می‌شویید، یک یا دو روز بین شستشوها فاصله بگذارید و نتیجه را ببینید. درصورتی‌که در هفته دو یا سه بار موهای خود را می‌شویید یا فقط زمانی که خیلی عرق کرده باشید یا موها چرب شده باشد، به حمام می‌روید، دفعات حمام را بیشتر کنید.
  • موهایتان را کمتر شانه بزنید. شانه زدن باعث می‌شود، چربی و عرق پوست سر در کوتیکول موها پخش شود. وقتی روغن در کل موها پخش شود، پوست سر دوباره روغن تولید می‌کند. سعی کنید موها را کمتر شانه بزنید تا تولید چربی به حداقل برسد.
  • روبالشی‌ها را به طور مرتب بشویید. حداقل هفته‌ای یک‌بار روبالشی خود را بشویید. زمانی که روبالشی دیربه‌دیر شسته شود، هر بار در عرق و چربی‌های قبلی موها می‌خوابید و وضعیت چربی سر شما بدتر می‌شود.
Reduce hair oil
شستشوی بیش از حد موها می‌تواند باعث چرب شدن موها شود. باید در تعداد دفعات حمام حدواسط را رعایت کنید.

راهی برای ازبین‌بردن چربی مو بدون شستشو وجود دارد؟

گاهی ممکن است به دلیل انجام تمرینات زیاد یا فعالیت در گرما مدام موهای شما چرب شود. در این شرایط برای کنترل چربی می‌توان از چند راهکار استفاده کرد.

  • شامپو خشک: این نوع شامپو از ریشه مو روغن را جذب کرده و به مو حالت خشک و مات می‌دهد. البته استفاده زیاد از آن پوست شر را تحریک می‌کند. به همین دلیل تنها در مواقع ضروری باید از آن استفاده کرد.
  • نشاسته ذرت یا پودر بچه: این مواد همان کار شامپو خشک را می‌کنند، اما طبیعی هستند. در استفاده از نشاسته ذرت یا پودر بچه دقت کنید که زیاده‌روی نکنید. مقدار کمی از آنها می‌تواند پوست سر را کاملا خشک کند.
  • ورق‌های جاذب روغن: از این ورقه‌ها برای جذب چربی اضافی پوست استفاده می‌شود. در مواقعی که مجبور هستید، آن را روی ریشه مو و پوست سر قرار دهید تا از روغن کف سر کاسته شود.

تأثیر روش‌های تراپی برای درمان موی چرب

امروزه روش‌های مختلفی برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش، ترمیم و مو و غیره وجود دارد. سه مورد از این روش‌ها را می‌توان برای درمان موی چرب استفاده کرد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

روغن تراپی موی چرب چیست؟

این متد روشی طبیعی است که در آن از روغن‌های طبیعی برای رفع مشکلات مو استفاده می‌شود. افرادی که نمی‌خواهند از روش‌های شیمیایی مانند مزوتراپی مو یا پی‌آرپی استفاده کنند، می‌توانند با روغن تراپی سلامت موهای خود را بازگردانند. در این روش از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن جوجوبا استفاده می‌شود. زمانی که پیش از استحمام از این روغن‌ها استفاده کنید، تاثیر شیمیایی مواد شوینده کمتر شده و چربی موها کنترل می‌شوند.

فیلر مو برای درمان چربی مو مفید است؟

یکی از روش‌های کنترل چربی مو و جلوگیری از ریزش موها استفاده از فیلر مو است. درون فیلر مواد فعال و پپتیدهایی وجود دارد که رشد موها و میزان چربی را کنترل می‌کنند. فیلر مو در چند جلسه تزریق شده تا با استفاده از کمپلکس‌های فعال جلوی ریزش موها گرفته شود.  

مزوتراپی برای درمان چربی مو مفید است؟

در مزوتراپی مواد مغذی مستقیما به فولیکول مو وارد می‌شوند. امروزه برای درمان ریزش مو این روش بسیار کاربرد دارد. علاوه بر رشد مجدد موها به جوان‌سازی پوست سر هم کمک می‌کند. به همین دلیل معمولا افراد پس از درمان با این روش متوجه کاهش چربی پوست سر می‌شوند. این روش تا ۵۴% به کاهش ریزش مو کمک می‌کند.

تقویت مو در طب سنتی برای موی چرب

در طب سنتی یکی از مواردی که برای کاهش چربی اضافی پوست سر پیشنهاد می‌شود، شستشو با سرکه سیب است. آبکشی موها با سرکه سیب باعث حذف چربی اضافی شده و پوسته‌ها و مواد زائد را از بین می‌برد. سرکه سیب روغن طبیعی موها را از بین نمی‌برد و به همین دلیل باعث افزایش تولید ترشح غدد چربی نمی‌شود. سرکه سیب خواص ضدباکتریایی و ضدقارچ طبیعی دارد که به درمان شوره سر کمک می‌کند.

همچنین در طب سنتی توصیه می‌شود که موها را با آب ولرم یا خنک بشویید. آب داغ باعث خشکی بیش از حد موها می‌شود و تولید چربی را بیشتر می‌کند. آبکشی موها با سرکه یا جوش شیرین باعث شفاف‌شدن موها می‌شود. می‌توانید هرچند وقت یک‌بار این روش را امتحان کنید.

قهوه برای موی چرب خوب است؟

قهوه دارای خواص زیادی است و می‌تواند برای موها مفید باشد. البته قهوه در کنترل چربی تاثیری ندارد و بیشتر برای درمان موهای خشک و آسیب‌دیده استفاده می‌شود، اما ازآنجایی‌که موی چرب دچار ریزش مو هم می‌شود، می‌توان با قهوه از ریزش موها جلوگیری کرد. قهوه باعث تحریک فولیکول‌های مو می‌شود و موها را به‌مرور ضخیم‌تر می‌کند.

برای موی چرب چه چیزی خوب است؟

برخی از محصولات طبیعی که می‌تواند تاثیر خوبی روی موها داشته باشد، عبارت‌اند از:

  • روغن نارگیل را امتحان کنید. این روغن می‌تواند چربی کف سر را از بین ببرد.
  • موهای خود را با روغن درخت چای بشویید. روغن درخت چای چربی موها را کاهش داده و شوره سر را از بین می‌برد.
  • روغن فندق برای موهای چرب بسیار مفید است. به بسته‌شدن منافذ کمک می‌کند. خارش و التهاب را تسکین می‌دهد و باعث تنظیم PH می‌شود.
  • چای سبز میزان تولید چربی را کاهش داده و پوست را تغذیه می‌کند.

برای درمان چربی مو در طب سنتی، استفاده از سرکه سیب، شستشو با آب ولرم یا خنک، روغن درخت چای، نارگیل و فندق و استفاده از چای سبز توصیه می‌شود.

چه محصولاتی برای موی چرب هستند؟

در میان محصولات بهداشتی بدن و محصولات مراقبت از مو، محصولات مخصوص موی چرب وجود دارد. این محصولات برای موهای چرب طراحی شده‌اند که می‌توان با مصرف آنها چربی موها را کاهش داد. افرادی که موهای چرب دارند، باید برای کنترل غدد چربی مواردی را در نظر داشته باشند. به‌عنوان‌مثال استفاده از محصولات نرم‌کننده مو باید به حداقل برسد. نرم‌کننده مو روغن را سریع‌تر جمع کرده و باعث چربی موها می‌شوند. اما اگر جز افرادی هستید که روزانه موهای خود را می‌شویید، باید از شامپوهایی استفاده کنید که پوست سر را تحریک نکنند.

استفاده از ماسک مو مخصوص موی چرب هم می‌تواند مفید باشد. البته در مورد ماسک مو گزینه‌های موجود در بازار برای موی چرب کمی محدودتر است، چون عموما افراد فکر می‌کنند موی چرب نیازی به ماسک مو ندارد. اما ماسک می‌تواند کمک زیادی به کاهش تولید چربی و آبرسانی به موهای چرب و تقویت آنها داشته باشد.

بهترین صابون برای موی چرب کدام است؟

برخی افراد اعتقاد دارند که شامپوهای شیمیایی می‌توانند وضعیت چربی موها را بدتر کنند. این شامپوها اسیدهای چرب و روغن‌های طبیعی کف سر را از بین می‌برند. در نتیجه خشک‌شدن مو و پوست سر باعث افزایش فعالیت غدد چربی می‌شود. برخی از صابون‌های طبیعی که حاوی اسانس مرکبات هستند، می‌توانند به تعدیل چربی مو کمک کنند. برخی از صابون‌های طبیعی خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی طبیعی دارند که به رفع شوره سر نیز کمک می‌کنند.

بهترین شامپو برای موی چرب کدام است؟

شامپوهای مختلفی برای موهای چرب در بازار وجود دارد که ممکن است هرکدام برای یک شخص مناسب باشد و برای موهای شخص دیگر تاثیر خوبی نداشته باشد. یکی از شامپوهایی که چربی موی سر را به تعادل می‌رساند، شامپو Aveda است. در این شامپو عصاره اکیناسه و مریم‌گلی موجود است که به پاک‌سازی پوست سر کمک می‌کند. این نوع مواد سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و منافذ و غدد عرق را پاک‌سازی می‌کند.

شامپو حاوی روغن درخت چای هم جز محصولاتی است که از کوتیکول مو محافظت می‌کند. حتی اگر موهای شما آسیب دیده باشد، این شامپو می‌تواند به سلامت مو کمک کند. روغن درخت چای روی پوست سر تجزیه شده و باعث ازبین‌رفتن روغن و مواد زائد روی پوست می‌شود.

oily hair products
اگر موی چربی دارید بریا شستن و مراقب از مویتان باید از محصولات مخصوص موی چرب استفاده کنید.

راهنمای مراجعه به متخصص پوست، مو و زیبایی

موی چرب یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که تقریبا هیچ کس از آن راضی نیست و همه به دنبال راهی برای از بین چربی مو هستند. برای اینکه بتوانید چربی مو را کنترل کنید باید ابتدا بدانید که دلیل چرب شدن موی شما چیست؟ چه عاداتی در مراقبت از مو باعث چرب شدن مو می‌شود؟ آیا روتین مراقبت از مو و محصولاتی که استفاده می‌کنید برای موی چرب مناسب است؟ و در نهایت باید بدانید بهترین و مناسب‌ترین روش برای درمان موی چرب شما چیست؟ در این مطلب جواب تمام این سؤال‌ها را می‌توانید پیدا کنید.

در این مطلب بیشتر از ۲۰ روش برای درمان موی چرب به شما معرفی کردیم. این روش‌ها می‌تواند مشکل را به صورت موقت یا دائم درمان کنند. اگر از این روش‌ها نتیجه نگرفتید به پزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز به درمان به بهترین پزشکان پوست و مو در سامانه دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

چربی بیش از حد موها می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد. زمانی که چربی موها زیاد باشد، کثیفی را جذب کرده و باعث ایجاد شوره سر می‌شود. اگر چربی منافذ ریشه موها را به طور کامل ببندد، باعث ریزش مو می‌شود. اگر موهای شما بیش از حد چرب است و با تکنیک‌های معمولی و تغییر سبک شستشو بهبود پیدا نمی‌کند، باید برای جلوگیری از این عوارض سریعا به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

زمانی که چربی بیش از حد روی پوست سر جمع می‌شود، می‌تواند باعث شوره سر شود. معمولا افرادی که به دلیل چربی زیاد دچار شوره سر می‌شوند، همراه با آن به مالاسزیا هم دچار می‌شوند. مالاسزیا مخمری است که در پوست سر موجود بوده و با چرب شدن سر مقدار آن افزایش می‌یابد. چربی و مالاسزیا با هم ترکیب شده و پوست سر را تحریک می‌کنند.

موهایی که مستعد چربی هستند، به‌ویژه موهای نازک زمان استفاده از محصولات حالت‌دهنده مو مانند ژل مو یا تافت به‌راحتی چرب می‌شوند. این محصولات برای موهای نازک بسیار سنگین هستند و باعث چرب دیده‌شدن موها می‌شوند. افرادی که موهای نازک یا چرب دارند، باید از سرم‌ها و روغن‌هایی استفاده کنند که به شکل غبار روی موها قرار می‌گیرند و سبک هستند.

سشوار، اتو مو و هر وسیله دیگری که حرارت شدیدی ایجاد می‌کند، باعث خشکی مو می‌شوند. خشکی شدید موها و پوست سر، غدد چربی را تحریک کرده و باعث افزایش چربی موها می‌شوند. سعی کنید برای کنترل چربی پوست سر استفاده از این دستگاه‌های حرارتی را به حداقل برسانید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره موی چرب

  1. ناشناس گفت:

    سلام پوست سرم و جلوی سرم خیلی چربه و از شامپو سلنیوم سولفاید ۲/۵ درصد هفته ای دو بار و بقیه روز هفته در صورت شستن از شامپو svi ضد شوره معمولی استفاده می کنم و موقع شستن زیاد ریزش مو ندارم ولی احساس می کنم موهام درحال کم شدن است .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ویش از درمان م‌ضعی باید از نظر انزیم های کبدی و هورمون های تیروییدی چکاپ شوید

  2. . گفت:

    سلام ریزش مو دارم مو هام چرب میشن چ شامپویی استفاده کنم ک چرب نشن دیگ هر روز چرب میشن

  3. . گفت:

    سلام ریزش مو دارم موهام چرب میشن هر روز چه شامپویی استفاده کنم ک چرب نشن

  4. بهار گفت:

    سلام، من کف سرم چربه ولی ساقه موی ضخیم و خشکی دارم. موهامم میریزه. چکار کنم، میتونین راهنمایی بفرمایین لطفا؟ از شامپوی اویدرم هم استفاده میکنم زیاد افاقه نکرده…

  5. بهار گفت:

    سلام، من کف سرم چربی ولی ساقه موی ضخیم و خشکی دارم. موهامم میریزه. چکار کنم، میتونین راهنمایی بفرمایین لطفا؟ از شامپوی اویدرم هم استفاده میکنم زیاد افاقه نکرده

  6. محمد حسین بدیعی گفت:

    سلام خوبین موهای من زیاد چرب میشه ریزش مو دارم چیکار کنم

  7. yeganeh گفت:

    سلام من فقط جلوی سرم چرب میشه بدلیل دوش گرفتن زیاده؟؟

  8. الهه توفیقی گفت:

    سلام من کف سرم خیییلی جربه و جوش زده و خارش داره و روی جوشها در حین خارش کنده میشه و خون میاد چکار کنم ؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جوش زدن به خاطر چربی پوست میتونه باشه . شما نیاز به مصرف داروی خوراکی و موضعی داری که نیازه متخصص پوست و مو شما رو بررسی کنه. از این لینک نوبت بگیرید.
      متخصص پوست و مو

    2. یک کاربر گفت:

      منم این مشکلو داشتم… موقع شستن موهات کف سرتو خوب بشور. فقط ساقه مورو نشور کف سرم شامپو بزن و قشنگ با دست ماساژ بده تا خوب شده شع.
      از ماسک ها و سرم های کف سر هم استفاده کن(اونایی ک مخصوص مو های چربه)

  9. حنا گذاشتن روی سر روی رفع چربی تاثیر داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز گذشتگان برای تقویت موها و رفع چربی از حنا استفاده میکردند. امروزه تزریق داروهای مزوتراپی و شامپوهای موثر دیگری استفاده می شود.

    2. yeganeh گفت:

      سلام من فقط جلوی سرم چرب میشه بدلیل دوش گرفتن زیاده؟؟

  10. پانیا گفت:

    ببخشید بعد از استفاده سرکه سیب موهایمان بو نمیگیرد؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بوی سرکه سیب قدری نیست که شما رو اذیت کنه. میتونید براحتی استفاده کنید.

    2. Solmas گفت:

      سلام خسته نباشید من دیروز حموم بودم الان توی ۲۴ساعت موهام چرب شد و همش میریزه میشه بگید باید چیکار کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        چربی مو عامل ریزش مو است این چربی و ریزش مکو به علل هورمنی ایجاد می شود. بهتره برای بررسی بیشتر به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

    3. صمد گفت:

      سلام دکتر موهای من هم چربی دارد کم کم ریزیش دارد چی کار کنیم

    4. ناشناس گفت:

      بطور کاملا محسوس بوی سرکه میگیره حتی بعداز آبکشی! حوله ای که باهاش مو رو خشک میشه هم همینطور