علت عرق شبانه چیست و روش درمان آن چگونه است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اضطراب و استرس، اختلالات خواب، برخی از عفونت‌ها، آنفولانزا، COVID-19، سل و برخی از انواع سرطان‌‌ها از دلایل عرق شبانه هستند. برای درمان آن بهتر است به متخصص داخلی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت عرق شبانه چیست و روش درمان آن چگونه است؟

عرق شبانه که به عنوان هایپرهیدروزیس خواب نیز شناخته می‌شود، به تعریق بیش از حد در طول خواب اشاره دارد که باعث مرطوب شدن تخت خواب می‌شود. در حالی که تجربه تعریق‌های شبانه‌ی گاه به گاه می‌تواند طبیعی باشد، تعریق شبانه مداوم یا شدید نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

برای بررسی علت و روش درمان آن، لازم است به پزشک عمومی و داخلی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره تلفنی با بهترین پزشکان سراسر کشور نیز برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب از مجله سلامت دکترتو همراه ما باشید که می‌خواهیم به بررسی دلایل و نشانه‌های این عارضه بپردازیم.

عرق شبانه چیست؟

عرق شبانه به عرق بیش از حد در طول شب گفته می شود، به شرطی که دمای اتاق خواب شما به صورت غیر معمول گرم نباشد یا هنگام خواب لباس زیادی بر تن نداشته باشید، با این حال ممکن است در طول خواب عرق کنید و عرق کردن در چنین شرایطی طبیعی است؛ اما با این وجود پزشکان اغلب شاهد شکایت بیماران از عرق شبانه هستند.

علائم عرق شبانه (هایپرهیدروزیس خواب نشانه چیست؟)

تعریق شبانه، گرگرفتگی شدید در شب است که منجر به خیس شدن لباس‌ها و ملحفه‌های شما می‌شود؛ و این تعریق به دمای محیط مربوط نیست. توجه داشته باشید که گرگرفتگی (گرما و قرمزی صورت و بدن) ممکن است به‌سختی از تعریق شبانه قابل‌تشخیص باشد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین علائم هایپرهیدروزیس خواب می‌پردازیم.

۱. اضطراب و استرس و عرق شبانه

تعریق شبانه یکی از علائم شایع اضطراب، به ویژه اضطراب مزمن و حملات پانیک است. هایپرهیدروزیس نیز می‌تواند باعث اضطراب بیشتر شود. استرس و اضطراب باعث واکنش‌های فیزیکی متعددی مانند مرطوب شدن کف دست، ترشح هورمون‌های آزادکننده حس استرس و بیماری قلبی می‌شود که همگی در ایجاد تعریق در شب دست دارند.

سریع‌ترین روش برای درمان عرق شبانه چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید.

۲. عفونت و تعریق شبانه

سل شایع ترین عفونت مرتبط با تعریق شبانه است، اما تعریق ممکن است در اثر سایر عفونت ها از جمله اندوکاردیت (التهاب دریچه های قلب)، استئومیلیت (عفونت استخوان)، آبسه و HIV/AIDS نیز ایجاد شود.

۳. عرق شبانه و سرفه در سرماخوردگی

سرماخوردگی و عرق شبانه از علائم به نسبت شایع در بعضی از بیماران هستند. سرفه از مخاطی سرچشمه می‌گیرد که از بینی به سمت گلو می‌چکد. زمانی که بیماری به دلیل عفونت ویروسی ایحاد می‌شود، به دنبال آن نیز تب بالا دمای داخلی بدن را برای مبارزه با عفونت افزایش داده و فرد عرق می‌کند.

۴. تعریق شبانه و کبد چرب، آیا کبد چرب باعث تعریق زیاد میشود؟

بیش از نیمی از بیماری‌های مرتبط به کبد، به دلیل کبد چرب ایجاد می‌شوند. برخی از علائم شایع کبد چرب عبارتند از: تعریق زیاد، حالت تهوع، چربی اضافی شکم، خارش چشم، سنگ کیسه صفرا و خستگی.

۵. آیا غلظت خون باعث تعریق زیاد میشود؟

با تعریق زیاد، حجم خون کاهش یافته و میزان نمک در خون افزایش می‌یابد. از آنجایی که هیپوتالاموس در مغز میزان املاح موجود در خون شما را اندازه‌گیری می‌کند، احساس تشنگی را برای تشویق به نوشیدن بیشتر و رقیق کردن خون ارسال می‌کند. به این روش از غلظت خون جلوگیری می‌شود.

۶. آیا فشار خون بالا باعث تعریق زیاد میشود؟

فشار خون بالا معمولاً باعث تعریق نمی‌شود. با این حال، یک تومور نادر به نام فئوکروموسیتوم در غده کلیوی می‌تواند فشار خون بالا و تعریق را همزمان ایجاد کند.

هایپرهیدروزیس خواب نشانه چیست؟
سرماخوردگی و عرق شبانه از علائم به نسبت شایع در بعضی از بیماران هستند.

۷. عرق کردن شبانه در بارداری و بعد از زایمان

تعریق شبانه و تعریق بیش از حد در اوایل بارداری کم است، اما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در نزدیکی تاریخ زایمان و بعد از آن افزایش یابد.

۸. عرق شبانه قبل از پریود

نوسانات هورمونی در طول چرخه عادت ماهانه می‌تواند باعث تعریق شبانه قبل از قاعدگی شود. در زمان PMS سطح استروژن قبل از پریود کاهش می‌یابد و علائمی مانند تحریک‌پذیری، گرفتگی عضلات و گاهی تعریق شبانه را ایجاد می‌کند.

۹. عرق شبانه و بیماری قلب

هنگامی که رگ‌ها مسدود می‌شوند، قلب مجبور می‌شود برای حفظ جریان خون، بیشتر کار کند. در پاسخ این عمل، بدن برای پایین نگه داشتن دمای بدن عرق می‌کند. تعریق شبانه یک علامت رایج در زنانی است که مشکلات قلبی دارند، اما گاهی اوقات این علامت با علائم یائسگی اشتباه گرفته می‌شود.

متن انگلیسی:
Night sweats can be a result of problems in the hormone-producing glands (endocrine system).
ترجمه فارسی:
تعریق شبانه می‌تواند نتیجه مشکلات در غدد تولیدکننده هورمون (سیستم غدد درون‌ریز) باشد.

به نقل از سایت osteopathic

۱۰. تعریق شبانه و لرز و  گرگرفتگی

عرق شبانه همراه با احساس لرز در بدن و گرگرفتگی، در بیشتر موارد با تغییرات هورمونی مرتبط است که تنظیم دمای بدن را برای مغز سخت‌تر می‌کند.

۱۱. تعریق شبانه و بیماری غده تیروئید

افراد مبتلا به مشکلات تیروئید همراه با علائم اختلال هورمونی، ممکن است تعریق در شب را تجربه کنند. عدم تحمل گرما و تعریق علائمی هستند که بیشتر با پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) مرتبط هستند.

۱۲. تعریق شبانه و سرطان

عرق شبانه از اولین علائم برخی سرطان‌ها است. شایع‌ترین نوع سرطان مرتبط با عرق شبانه لنفوم است. بااین‌حال، افرادی که هنوز بیماری سرطان در آن‌ها تشخیص داده نشده است، اغلب علائم دیگری مانند کاهش وزن ناگهانی و تب نیز دارند.

علت عرق شبانه چیست؟

علت تعریق زیاد بدن می‌تواند گسترده باشد. برای پیدا کردن علت، پزشک باید با کسب سابقه‌ی پزشکی دقیق و انجام تست‌های لازم پزشکی که عامل تعریق شبانه است را پیدا کند. یکی از شرایط شناخته‌شده که می‌تواند باعث عرق شبانه شود، تعریق بیش‌ازاندازه ایدیوپاتیک است. تعریق بیش‌ازاندازه‌ی ایدیوپاتیک وضعیتی است که بدن بدون هیچ علت شناخته‌شده‌ی پزشکی، به‌صورت مزمن عرق زیاد تولید می‌کند.

شما هم دچار تعریق زیاد شبانه می‌شوید؟ برای درمان سریع‌تر، مشاوره بگیرید.

۱. علت عرق کردن ناگهانی بدن

تعریق و گرگرفتگی ناگهانی بدن می‌توانند با چند اختلال هورمونی ازجمله فئوکروموسیتوم، سندرم کارسینوئید و پرکاری تیروئید همراه باشند. همچنین شرایط عصبی ازجمله دیس رفلکسی اوتونوم، حباب نخاعی یا گشادی نخاع پس از سانحه، سکته‌ی مغزی و نوروپاتی اتونوم نیز ممکن است باعث افزایش تعریق شود.

۲. علت عرق شبانه در کودکان

مهم‌ترین علل عرق شبانه کودک و نوزاد شامل موارد زیر است:

  • اتاق گرم
  • بیماری ژنتیکی
  • سرماخوردگی
  • تغییرات هورمونی
  • ریه‌های حساس یا ملتهب
  • سرطان‌های دوران کودکی

کودکانی که انسولین یا انواع داروهای خوراکی برای درمان دیابت مصرف می‌کنند نیز ممکن است در طول شب دچار افت قند خون و به دنبال آن عرق شبانه شوند.

۳. علل کمتر شایع عرق شبانه در مردان و زنان

داروها: مصرف برخی از داروها می‌تواند منجر به عرق شبانه شود. داروهای ضدافسردگی داروهای رایجی هستند که می‌توانند منجر به عرق شبانه شوند. همچنین ازنظر شیوع عرق شبانه در افراد مصرف‌کننده‌ی داروهای ضدافسردگی، ۸٪ تا ۲۲٪ از افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، عرق شبانه دارند.

به‌علاوه سایر داروهای روان‌پزشکی نیز می‌توانند باعث عرق شبانه شوند. همچنین داروهایی که برای کاهش تب مصرف می‌شوند، مانند آسپیرین و استامینوفن، گاهی اوقات منجر به عرق می‌شوند. حتی درمان‌های هورمونی و بسیاری از داروهای دیگر می‌توانند باعث عرق کردن یا گرگرفتگی در شب شوند.

۴. علت عرق شبانه در خواب

دلیل عرق شبانه در خواب، مصرف مواد غذایی مانند کافئین، الکل، تنباکو، مواد مخدر یا داروهای غیرمجاز است. برای جلوگیری از این اتفاق، اتاق خواب خود را خنک نگه‌دارید و لباس خواب سبکی بپوشید.

علت عرق شبانه چیست؟
دلیل عرق شبانه در خواب، مصرف مواد غذایی مانند کافئین، الکل، تنباکو، مواد مخدر یا داروهای غیرمجاز است.

۵. علت عرق شبانه سر و گردن

برخی از داروهای ضد افسردگی، استروئیدها و مسکن‌ها، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و مصرف الکل یا مواد مخدر علت عرق شبانه پشت گردن و سر هستند. برای درمان عرق شبانه سر، از ملاقه سبک استفاده کنید و اتاق خوابتان را با دمای معمولی (۲۵ درجه سانتی‌گراد) نگه دارید.

۶. علت لرز و عرق شبانه

حملات قلبی، قند خون پایین و برخی عفونت‌ها می‌توانند باعث تعریق شبانه یا لرز شوند. در صورت شدید بودن، تداوم داشتن یا وجود علائم نگران کننده، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

۷. علت عرق شبانه در کرونا

تعریق شبانه شدید یکی از علائم نادر نوع Omicron بیماری کووید ۱۹ است. علاوه بر این، این بیماری ممکن است در برخی افراد باعث گرفتگی عضلات و خستگی مداوم شود که از دلایل اصلی آن، ایجاد عفونت در بدن است.

۸. کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود؟

تعریق بیش از حد ممکن است نشانه‌ای از کمبود چندین ویتامین مانند ویتامین D و ویتامین B12 باشد. تخم مرغ، پنیر، شیر و ماهی سالمون از منابع ویتامین دی و گوشت قرمز، اسفناج و قارچ از منابع ویتامین ب ۱۲ هستند.

درمان تعریق شبانه چیست؟

با عرق شبانه چه کنیم؟ برای درمان عرق شبانه، دکتر شما اقدامات لازم را برای تشخیص علت زمینه‌ای انجام خواهد داد و برنامه‌ی درمانی مناسب برای شما بستگی به تشخیص پزشک دارد. بعد از مراجعه به پزشک، ممکن است موارد زیر را بشنوید:

علل بیماریروش درمانی بیماری تعریق شبانه
یائسگی هورمون درمانی (هورمون درمانی به کاهش تعداد دوره‌های گرگرفتگی کمک می‌کند و علائم آن را کاهش می‌دهد)
داروهای دیگری مانند گاباپنتین، کلونیدین یا ونلافاکسین
عفونت زمینه‌ای آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضدویروسی
سرطان ترکیبی از داروهای شیمی‌درمانی، جراحی یا سایر درمان‌ها
مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدرمحدود کردن یا اجتناب از این مواد
اختلالات خوابعدم استفاده از پتو، استفاده از لباس‌خواب‌های سبک‌تر و یا باز کردن پنجره در اتاق‌خواب
درمان تعریق شبانه چیست؟

درمان تعریق شبانه در طب سنتی

در طب سنتی، روش‌های زیر برای درمان عرق زیاد توصیه شده است:

  • نوشیدن سکنجبین
  • مصرف عرق کاسنی و شاهتره
  • نوشیدن آب زرشک

جلوگیری از تعریق زیاد شبانه یا هایپرهیدروزیس خواب چگونه است؟

برای پیشگیری از هایپرهیدروزیس بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • مصرف الکل و کافئین را محدود کنید
  • از مصرف دخانیات و مواد مخدر غیرقانونی بپرهیزید
  • اتاق‌خواب خود را خنک نگه‌دارید
  • در زمان نزدیک به ساعت خواب ورزش نکنید، غذاهای تند نخورید یا نوشیدنی‌های گرم ننوشید
  • در صورت شک به‌احتمال ابتلا به عفونت و سایر بیماری‌ها، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

وجود عرق شبانه معمولا نگران‌کننده نیست اما در بعضی موارد، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات پزشکی زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد. در نظر داشته باشید که در صورت ایجاد عرق شبانه‌ای که اغلب رخ می‌دهد، یا در خوابتان اختلال ایجاد می‌کند یا همراهی عرق شبانه با دیگر علائم، به پزشک عمومی یا دکتر داخلی مراجعه کنید.

همچنین ممکن است عرق شبانه همراه با تب بالا، سرفه و یا کاهش وزن غیرقابل توضیح، نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی جدی باشد. اگر شما مبتلا به لنفوم یا HIV هستید، عرق شبانه ممکن است نشانه‌ای از پیشرفت بیماری شما باشد. برای مراجعه سریع‌تر به پزشک، در سایت دکترتو می‌توانید علاوه بر دریافت آنلاین نوبت ویزیت حضوری، از مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی یا مشاوره آنلاین با دکتر عمومی نیز استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

تعریق شبانه شدید یکی از علائم نادر نوع Omicron بیماری کووید ۱۹ است. علاوه بر این، این بیماری ممکن است در برخی افراد باعث گرفتگی عضلات و خستگی مداوم شود که از دلایل اصلی آن، ایجاد عفونت در بدن است.

عرق سرد با عرق ناشی از گرما یا فعالیت متفاوت است. علت آن پاسخ جنگ یا گریز، قند خون پایین، یا رویدادهای تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی یا شوک هستند.

ممکن است نشانه عفونت، بیماری قلبی یا استرس و اضطراب باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عرق شبانه

  1. مقدسی گفت:

    سلام وقت بخیر من چند سال پیش عمل جراحی مچ پا انجام دادم بعد از عمل الان سه سال هست که شب ها به شدت عرق میکنم در قفسه سینه و شکم و گردن و تپش قلب هم دارم روز ها هم سردرد شدید دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ارتباطی با جراحی ندارد
      از نظر قلبی و تیروییدی باید بررسی شوید

  2. مقدسی گفت:

    سلام وقت بخیر من چند سال پیش عمل جراحی مچ پا انجام دادم بعد از عمل الان سه سال هست که شب ها به شدت عرق میکنم در قفسه سینه و شکم و گردن و تپش قلب هم دارم روز ها هم سردرد شدید دارم و قفسه سینه ام هم درد میکنه باید چیکارکنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ارتباطی با جراحی ندارد
      از نظر قلبی و تیروییدی باید بررسی شوید

  3. هیوا گفت:

    سلام ، من چند مدتی زیر بغلم دو عدد تورم دارم در حد نخود و تعریق شبانه دارم ، دلیلی چه چیزی هست؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر تیرویید و غدد لنفی باید بررسی شود
      پیشنهاد می شود ازمایش خون کامل دهید

  4. بشیر ساعدی گفت:

    سلام و عرض ادب ‌‌‌‌‌..بنده سالهای پیش داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین ووچچند دارو می‌خوردم الان هم دو نوبت قرص فلوکسامین یا لوسر مصرف میکنم ..وچربی کبد گرید ۲وفشار نیز دارم ..از یکسال و اندی پیش خود بخود دچار چاقی و بزرگی شکم وبعدا..نیز ورم‌ یا ادم دست وپا و مقداری خارش دست وپا و جمع شدن حالت آب زیر پوست ساق پا و درصورت پیاده روی رانم داغ میشد شدم ..لذا چند نوع آزمایشات .. ازجمله پروتئن کلیه وچندین آزمایش دیگر وسونوگرافی واکوی قلب گرفتم که فقط همون چربی کبدمشکل داشتم و در آخر دکتر عفونت سنندج مفت که شما دچار اومیکرون کرونا شده ای ..که بااستنشاق ترکیب چند دارو..ازجمله پالمیکورت ،آمپول nacو آمپول تقریبا سفید که بوی بدی نیز داشت ب وسیله دستگاه نبو لایزر ..تا حد زیادی بهبود یافتم یعنی اون ورم دست وپام وداغی رانم علاج د ولی چاقی وبزرگی شکم هنوز بود ..ولی نزدیک ب دو .الی سه هفته دچار تعریق زیاد شبانه در ناحیه سر و سینه وزیر بازوها..وب دنبال آن جمع شدن آب زیر پوست وورم وخارش خیلی زیاددست وپاها وهمون بازوها و دوباره داغی قسمت بالای ران شده ام ..که خیلی نگرانم کرده ..لذا خواهشمنداست که اینجانب را در تشخیص و درمان بنده راهنمایی بفرمایید.. با تشکر ساعدی ۰۹۱۹۰۷۱۹۹۵۰..
    .لطفا از طریق پیام و اس بنده را مطلع کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در این شرایط باید از نظر قلبی عروقی چک شوید
      فاکتورهای کلیوی و تیروییدی تان ماهیانه اندازه گیری شود
      از نظر پلمونری ادما اسکن شوید

  5. سعید گفت:

    سلام من عرق شبانه زیادی دارم همراه بی حالی دلیلش چیه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال افزایش فشار خون و پرکاری تیروییدی وجود دارد

  6. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    پدرم ۷۵ سال دارن از عرق شبانه پشت سینه و کمر ناراحتن سالهاست لباسشون خیس میشه کلی دکتر هم رفتیم ولی تشخیص داده نشد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم احتمال مشکلات قلبی و پرکاری تیرویید وجود دارد

  7. ناشناس گفت:

    من یک خانم ۵۲ ساله هستم و
    عرق شبانکاهی زیادی دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید از نظر مشکلات تیروییدی بررسی شوید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/endocrinologist

  8. ناهید گفت:

    سلام آقای دکتر من هرساله از اول مرداد تا تقریباً آبان ماه دچار تعریق زیاد عطسه وابریزش شدید میشوم داروهای مثل آنتی هیستامین وسیتریزین فکسوفتادین هم اثری ندارند علت بیماری چیست ممنون خسته شدم شب تا صبح بیدارم عرق وابریزش ‌پاکمیکنم سرم بیحال میشود