آیا شکستن قولنج برای سلامت مفاصل مضر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شکاندن قولنج یکی از عادات خطرناک در کودکان و بزرگسالان است که ممکن است با لرزش دستان و آرتروز و درد مفاصل همراه شود. تا زمانی که شکستن قولنج همراه با درد مفصلی و تورم نباشد، نیازی به نگرانی نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

شکستن قولنج به چه معناست؟

علت شکستن قولنج چیست؟ بیشتر افراد عادت دارند که به طور مداوم یا ناخواسته قولنج مفاصل انگشتان خود را بشکنند. در هنگام قولنج شکستن، مفاصل ما سر و صدا ایجاد می‌کنند. قولنج موضوعی طبیعی در اکثر افراد است اما در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود.

اما چرا عادت به شکستن قولنج داریم؟ آیا می‌دانید دلیل واقعی این مسئله چیست؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا علاوه بر بررسی علت و عوارض این عارضه، بهترین دکتر شکستن قولنج را هم به شما معرفی کنیم.

شکستن قولنج به چه معناست؟

شکستن قولنج به انگلیسی Colic break، به عملی گفته می‌شود که مفاصلمان با فشار، صدا می‌دهد. زیرا بعضی از غضروف‌های پوشاننده‌ی مفاصل، با گذشت زمان و به دلیل بخشی از روند طبیعی پیری، از بین می‌روند. با از بین رفتن این غضروف‌ها، سطوح مفصلی ناهموار می‌شوند. کشیده شدن این سطوح خشن و ناهموار روی یکدیگر، صدا ایجاد می‌کند.

چرا هنگام شکستن قولنج احساس خوشایندی داریم؟

ظاهرا آزادسازی فشار درون مفصل، باعث ترشح اندورفین در اطراف آن ناحیه‌ می‌شود. اندورفین ماده‌ی شیمیایی است که توسط غده‌ی هیپوفیز تولید می‌شود و هدف آن کنترل درد در بدن و ایجاد احساس شادی است. به همین دلیل شکستن قولنج مفاصل می‌تواند احساس فوق العاده رضایت بخشی ایجاد کند و شما را ترغیب کند باز هم آن را تکرار کنید.

چه عواملی باعث ایجاد صدا هنگام شکستن قولنج مفاصل می‌ شود؟ (علت شکستن قولنج)

قولنج در مفصل‌هایی مانند انگشتان، زانوها، مچ پا، کمر و گردن شایع است. علت ایجاد صدا هنگام شکستن قولنج در مفاصل، متعدد است. برای خلاص شدن از شر این موضوع، می‌توانید مفاصل و بافت‌های اطراف آن‌ها را به آرامی ماساژ دهید.:

دلایل ایجاد صدا در قولنج شکستنتوضیحات
مایع مفصلیمایع مفصلی موجود در مفاصل به عنوان روان کننده عمل می‌کنند. این مایع حاوی گازهای اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن است. ترکیدن حباب‌های گازی که در مایع اطراف مفصل وجود دارند، باعث ایجاد صدا می‌شود. به خصوص به علت نشستن طولانی مدت یا قرار گیری در وضعیت نامناسبی مانند قوز کردن.
دلایل آناتومیکقولنج زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌ها (ساختارهایی که عضلات را به استخوان متصل می‌کنند) از روی برجستگی‌های استخوانی عبور می‌کنند و سپس به سرعت به جای خود باز می‌گردند. در واقع کشیدگی و آزاد شدن رباط‌ها و تاندون‌ها این صدا را ایجاد می‌کند.
عوامل ایجاد صدا در قولنج شکستن

آیا شکستن قولنج باعث آرتروز مفصل می‌ شود؟ (شکستن قولنج و آرتروز)

در حالی که در مفاصلی که دچار علائم آرتروز شده‌اند، قولنج بیش‌تر دیده می‌شود. اما در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد شکستن مکرر قولنج می‌تواند منجر به آرتروز شود.

مروری بر متون پزشکی فعلی نشان می‌دهد که شکستن قولنج، خطر ابتلا به آرتروز در آن مفاصل را افزایش نمی‌دهد. اگر پس از شکستن قولنج، علائمی مانند درد، ، سبکی سر، بی حسی، گزگز کردن یا سایر علائم نگران کننده‌ای را تجربه کردید، باید فورا با یک پزشک مشورت کند.

شکستن قولنج پا و مچ پا، شکستن قولنج دست و انگشتان دست و حتی شکستن قولنج در خواب ممکن است اگر برای بهبود خستگی باشد مشکلی ایجاپ نکند، اما باید دقت کنید تا به عادت تبدیل نشود.

به دنبال راهی برای ترک کردن شکستن قولنج هستی؟

همین الان از دکتر مشاوره بگیر!

بهترین نوع شکستن قولنج چیست؟

اگر در اینترنت به دنبال نحوه شکستن قولنج قفسه سینه، آموزش شکستن قولنج دماغ و در کل آموزش شکستن قولنج تمام بدن می‌گردید، بهتر است خلاصه به شما بگوییم بهترین راه این است که در بهترین حالت به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از فیلم آموزش و فیلم شکستن قولنج کمر با پا و کل بدن استفاده کنید. دقت کنید که ویدیوها باید توسط پزشک ضبط شده باشند.

شکستن قولنج در فیزیوتراپی (شکستن قولنج و ماساژ)

چگونه قولنج دست را بشکنیم؟ فیزیوتراپیست یا قولنج شکستن حرفه ای، با انجام حرکات اصلاحی به شما در این زمینه کمک می‌کند. انواع شکستن قولنج گردن، زانو، فک، لب و صورت، دیسک کمر، دنبالچه، کشاله ران، شکستن قولنج لگن، مفاصل، سر و شکستن قولنج استخوان‌ها را می‌توانید به پزشک بسپارید. برخی افراد از ماساژ درمانی نیز برای بهبود درد مفاصل استفاده می‌کنند که می‌تواند روش مناسبی باشد.

شکستن قولنج در طب سنتی

برای قولنج بدن دختر و پسر کوچکتان، طب سنتی مصرف گیاهان دارویی را توصیه می‌کند. زنجبیل، کنجد و بادام می‌توانند به بهبود این عارضه کمک کنند.

عوارض شکستن قولنج چیست؟

اگرچه ممکن است شکستن قولنج حس خوبی داشته باشد، اما عوارض خطرناکی به همراه دارد:

  • لرزش دست و پا در بزرگسالی
  • احتمال بروز آرتروز
  • پاره شدن مویرگ‌های خونی
  • آسیب به تاندون و رباط

آموزش شکستن قولنج گوش و طریقه شکستن قولنج کمر و سایر اندام‌های بدن می‌تواند به جلوگیری از عوارض آن کمک کند.

بهترین روش درمان مشکلات مفصلی چیست؟ با پزشک مشورت کن.

۱. عوارض شکستن قولنج گردن

شکستن قولنج با صدای بلند در گردن یکی از خطرناک‌ترین کارها برای شما است! گردن محل ارتباطی رگ‌های خونی به مغز است و آسیب ناگهانی به آن می‌تواند رگ‌های خونی را پاره کند.

۲. عوارض شکستن قولنج ستون فقرات و قولنج کمر به تنهایی (آیا شکستن قولنج کمر ضرر دارد؟)

دیسک‌های کمر از حساس‌ترین غضروف‌های بدن محسوب می‌شوند. اگر قولنج کمر را بدون اطلاع از روش صحیح آن انجام دهید، به عنوان مثال خیلی سریع بچرخید یا به پایین خم شوید، ممکن است به ستون فقرات شما آسیب بزند.

۳. شکستن قولنج در بارداری ضرر دارد؟

شکستن قولنج کمر در بارداری، مشکل کوتاه مدت یا بلند مدتی برای شما و کودکتان ایجاد نمی‌کند. اما بهتر است این کار را به تنهایی انجام ندهید و از روش‌های صحیح استفاده کنید.

۴. عوارض شکستن قولنج انگشتان دست (آیا شکستن قولنج انگشتان ضرر دارد؟)

عوارض شکستن قولنج انگشتان دست می‌تواند در بزرگسالی ظاهر شود. لرزش دستان و درد هنگام تا کردن انگشتان از جمله عوارض آن هستند.

آیا شکستن قولنج انگشتان ضرر دارد؟
لرزش دستان و درد هنگام تا کردن انگشتان از جمله عوارض شکاندن قولنج انگشتان دست هستند.

آیا باید نگران شکستن قولنج مفاصل باشیم؟

شکستن قولنج برای جنین ضرر دارد؟ احتمالا در کودکی شنیده‌اید که اگر قولنج مفاصل خود را بشکنید، به آرتروز دچار می‌شوید. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شکستن قولنج باعث آسیب به مفاصل می‌شود. در برخی موارد نادر ممکن است شکاندن قولنج بند انگشتان باعث دررفتگی یا ضخیم شدن مفصل شود.

تا زمانی که شکستن قولنج همراه با درد مفصلی و تورم نباشد، نیازی به نگرانی نیست. تورم مفصل یا احساس درد هنگام انجام این کار می‌تواند باعث آرتروز، نوعی روند التهابی و علت درد مفاصل شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شکاندن قولنج بدن، یکی از عادت‌های به نسبت خطرناک است که در دراز مدت می‌تواند آسیب مفصلی ایجاد کند. شکستن قولنج دردناک در کودکان، میانسالان و زنان باردار نیاز به بررسی جدی پزشک دارد تا از عوارض احتمالی جلوگیری کند.

به همین منظور، برای مراجعه به متخصص، در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر ارتوپد و متخصص فیزیوتراپی در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. همچنین برای شما در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی نیز فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ممکن است باعث لرزش دست و آرتروز شود.

پرشک به خوبی می‌داند با جرکات اصلاحی چگونه قولنج را درمان کند تا کمترین آسیب به بدن وارد نشود.

تا زمانی که شکستن قولنج همراه با درد مفصلی و تورم نباشد، نیازی به نگرانی نیست.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستن قولنج

  1. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر من پدرم عادت داره استخوان های قفسه سینه رو مثل قولنج گرفتن میشکنه
    با پا میره روی قفسه سینه من گاهی
    و من اصلا اون وقتایی که حواسم نیست اون کار رو میکنه و میگه میخوام خستگیت در بره ولی من میگم کار اشتباهیه اما همیشه انجام میده الانم همیشه بعد ۱ ساعت انجام این عمل کلا نفسم خیلی کم میشه و بزور بالا میاد و اذیت میشم
    خواستم بدونم این کار اسیبی به قفسه سینه میزنه ایا ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله بسیار کار خطرناکی است
      و عوارضی مثل سکته های قلبی ممکن است ایجاد کند

  2. ارین گفت:

    سلام من قولنج گردنمو دو سه ماه میشکونم آیا ممکنه که آسیب دیده باشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسیب وجود دارد

  3. علب گفت:

    سلام ۱۵ سالمه

    یه مدت راه میرفتم با هر قدم انگشت شصت یکی از پا هام صدای شکستن بزرگی میداد همراه درد که من خوشم میومد از این حالت

    و سعی کردم هی تکرار شه بعد سه چهار ماه دیگه این اتفاق نیفتاد الان احساس میکنم یه ذره انگشت پام شل شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم کمبود ویتامین دی۳ دارید
      نیاز به مکمل دارید

  4. علیرضا گفت:

    سلام من یه مدت را میرفتم با هر قدم انگشت شصت پام صدای شکستن و درد بزرگی میداد و برام لذت بخش بود بعد حدود پنج ماه برطرف شد و الان اون انگشت پاک انگار شل شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم کمبود ویتامین دی ۳ دارید
      ابتدا ازمایش دهید
      و از مکمل استفاده کنید

  5. Aita گفت:

    سلام من هر روز قلنج یک انگشتمو می‌شکنم و پامو باعث لرزش میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال افت کلسیم یا ارتریت وجود دارد

  6. ناشناس گفت:

    سلام من۳روز قولنج گردن وکمرانجام دادم اماهمچنان بدن درددارم این دردتاکی ادامه دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید علمی تر معاینه شوید
      احتمال اسیب به دیسک بین مهره ای وجود دارد
      نیاز به mri دارید

  7. فاطمه سادات گفت:

    سلام من ۲۶ سالم و عادت دارم انگشتان دستم و پاهام رو قلنج شو بگیرم و صدای خیلی کمی میده و خیلی احساس رضایت و لذت بخشی بعدش دارم میخواهم بدونم ضرر داره. و اینکه در طول روز ممکنه پنج یا شش بار اینکار و انجام بدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سعی کنید این عادت را کمتر کنید
      چون بعد ها عوارض شکستن قولنج انگشتان دست می‌تواند ظاهر شود. لرزش دستان و درد هنگام تا کردن انگشتان از جمله عوارض آن هستند. لرزش دستان و درد هنگام تا کردن انگشتان از جمله عوارض شکاندن قولنج انگشتان دست هستند

  8. آدرین گفت:

    سلام وقت بخیر
    من آدرین مرادی هستم
    و ۱۸ سالمه
    من ۳دساله که قولنج کمرم را میگیرم و قدم ۱۶۵ است
    آیا قولنج باعث کوتاهی قد هم میشود ؟
    با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر ارتباطی ندارد