پارگی پرده گوش و بررسی تمامی مواردی که باید در این باره بدانید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پارگی پرده گوش یکی از آسیب‌های دردناک و تا حدی خطرناک برای سیستم شنوایی و تعادل در بدن است. افزایش یا کاهش ناگهانی درد، ترشح خونی از گوش همراه با چرک، وزوز گوش، سرگیجه و حالت تهوع از علائم آن هستند. بهترین کار این است که با بروز درد گوش، به دکتر مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
پارگی پرده گوش چیست و چه عوارضی دارد؟

پارگی پرده گوش یکی از آن دست مشکلاتی است که نام آن تا به حال به گوش همه ما خورده، اما قطعاً تعداد بسیار کمی از ما دقیقاً می‌دانیم که این مشکل و معضل، شامل چه چیزی می‌شود و چه دلایل و یا راه‌های درمانی دارد. به همین دلیل در این مطلب از دکترتو با شما هستیم تا به طور مفصل به همین موضوع بپردازیم و به شما کمک کنیم.

اگر برای درمان پاره شدن پرده گوش نیاز به متخصص دارید، به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در دکترتو امکان مراجعه حضوری و مشاوره آنلاین فراهم شده تا بتوانید به خوبی از پس این مشکل برآیید و برای درمان و یا حداقل بهبود آن اقدام نمایید.

پارگی پرده گوش چیست؟

به‌طورکلی پرده گوش انسان که با نام پرده تمپان و یا پرده صماخ نیز شناخته می‌شود یکی از بیماریهای خطرناک گوش است. پرده صماخ دارای دو نقش و وظیفه اصلی است که شامل دریافت امواج صوتی و همین‌طور حفاظت از ساختارهای گوش میانی می‌شوند. حفاظت از این ساختارها نیز به این صورت انجام می‌گیرد که پرده گوش، همچون یک مانع، از گوش میانی فرد در برابر عواملی خارجی همچون باکتری، آب و با یا هر ماده و یا خطرات خارجی دیگری حفاظت می‌کند.

پرده گوش، ساختار و بافت نازکی دارد و باعث جدایی گوش میانی و مجرای گوش خارجی می‌شود. وقتی صحبت از پارگی پرده صماخ به میان می‌آید، موضوع به حفره و پارگی کوچکی مربوط می‌شود که در این قسمت از بدن به وجود آمده است. در بسیاری از مواقع، پارگی پرده گوش به کاهش و یا حتی از بین رفتن قدرت شنوایی فرد نیز منجر می‌شود. در کنار این از آنجایی که قدرت مراقبت و محافظت این بخش از گوش بعد از پارگی به مراتب کاهش می‌باید می‌توان اضافه کرد که پارگی گوش در بسیاری از مواقع گوش میانی بیمار را در برابر عواملی خارجی همچون عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد.

نقش پرده گوش در شنوایی چیست؟

پرده گوش لایه نازکی از پوست است که با ورود سیگنال صدا مانند طبل محکم کشیده می‌شود و با برخورد صدا به آن می‌لرزد. این ارتعاشات استخوان‌های ریز گوش میانی را حرکت می‌دهند و ارتعاش به گوش داخلی می‌رود. بنابراین علت کاهش شنوایی می‌تواند آسیب به پرده گوش باشد.

نقش پرده گوش در شنوایی چیست؟
علت کاهش شنوایی می‌تواند آسیب به پرده گوش باشد.

علائم پارگی گوش چیست؟

طبیعی است که پارگی پرده صماخ، خود را با بروز علائمی مشخص نشان خواهد داد و به همین دلیل نیز بهتر است که با شناخت نشانه‌های پارگی پرده گوش بتوانید موقعیت و وضعیت موجود را به خوبی متوجه شده و برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین علائم پارگی گوش می‌پردازیم:

۱. درد گوش

اصولاً اولین و شایع‌ترین علامتی که در زمان پارگی گوش دیده می‌شود، گوش درد است. گوش درد در بسیاری از افرادی که با پارگی گوش مواجه هستند شدت به مراتب بیشتری از سایر بیماری‌های مربوط به گوش پیدا می‌کند. علت درد گوش می‌تواند در طول روز، ثابت باشد و یا شدت آن، کاهش و افزایش پیدا کند. تمامی این موارد نیز می‌تواند در یک بیمار، نسبت به بیمار دیگر، به شکل متفاوتی نمود داشته باشد.

۲. خروج مایعات از گوش

یکی دیگر از علائمی که در زمان پارگی پرده صماخ ، نمود پیدا می‌کند خروج مایعاتی از داخل گوش است. این مایعات می‌توانند خون‌آلود و یا چرکی باشند و به همین دلیل نیز تشخیص آنها، راحت خواهد بود.

۳. کاهش و یا قطع شنوایی

همان‌طور که اشاره شد، پارگی پرده گوش در بسیاری از شرایط، صرفاً با درد و یا نشانه‌های دیگری بروز پیدا نمی‌کند، بلکه قدرت شنوایی فرد را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. معمولاً برخی از کسانی که دچار پارگی پرده صماخ می‌شوند شنوایی خود را به صورت موقت و یا حتی دائمی از دست داده و یا با کاهش شنوایی مواجه خواهند شد.

۴. شنیدن صدای وزوز گوش

از دیگر علائم پارگی پرده صماخ می‌توان به وزوز گوش اشاره کرد. بسیاری از کسانی که دچار پارگی پرده گوش می‌شوند، در گوش خود صدای وزوز، زنگ زدن و یا سوت می‌شوند. حتی برخی از آنها در کنار تمامی این موارد با سرگیجه نیز رو به رو خواهند شد.

۵. علائم پارگی پرده گوش در کودکان و نوزادان

یک کودک ممکن است نشانه‌های زیر را در گوش خود داشته باشد:

  • درد خفیف تا شدید که ممکن است برای مدتی بدتر شود و به طور ناگهانی کاهش یابد
  • تخلیه مایع از گوش که می‌تواند شفاف، پر از چرک یا خونی باشد
  • از دست دادن شنوایی
  • شنیدن صدای زنگ یا وزوز در گوش
  • سرگیجه یا احساس چرخیدن اتاق
  • به ندرت، ضعف عضلات صورت.

درد مداوم گوش نشانه پارگی پرده گوش است؟

همین الان مشاوره بگیر!

علت پارگی پرده گوش چیست؟

اصولاً پارگی پرده صماخ در افراد می‌تواند بر اساس دلایل مختلف و متفاوتی بروز پیدا کند، دلایلی که هر کدام بر اساس شرایط و همین‌طور شدتی که دارند، عواقب و علائم متفاوتی را از خود نشان خواهند داد. در ادامه به بررسی علت‌هایی می‌پردازیم که موجب پارگی پرده گوش می‌شوند:

۱. عفونت گوش

یکی از اولین و مهم‌ترین دلایلی که در بسیاری از شرایط، پارگی پرده گوش را برای افراد به همراه می‌آورد، عفونت گوش است. این موضوع، به ویژه در کودکان و در زمانی که مایعات گوش آنها، پشت پرده گوش انباشته می‌شود و به دلیل فشاری که از طریق ابن مایعات به پرده وارد می‌شود می‌تواند پارگی پرده صماخ را به دنبال داشته باشد.

۲. جراحت در گوش

از دیگر دلایل و عواملی که می‌تواند در بروز پارگی پرده صماخ مؤثر باشد می‌توان به بروز جراحت و یا تروما در گوش اشاره کرد. به‌طورکلی، منظور از این جراحت، آسیبی است که از یک سمت وارد گوش می‌شود و به همین دلیل نیز پارگی پرده گوش را به دنبال دارد. از جمله عواملی که می‌توانند در بروز جراحت و به دنبال آن پاره شدن پرده گوش مؤثر واقع شوند به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • تصادف در زمان رانندگی
  • بروز آسیب در زمان ورزش و انجام حرکت‌های ورزشی
  • وارد شدن ضربه ناگهانی به گوش با فشار بالا
  • ورود اشیایی مثل گوش‌پاک‌کن یا مداد در گوش.

لازم به ذکر است که ترومای صوتی که بر اثر صداهای بسیار بلند اتفاق می‌افتد نیز به نوبه خود می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به پرده گوش فرد وارد کند، چه بسا همین موضوع، پرده گوش فرد را نیز دچار پارگی سازد.

۳. تغییرات فشار هوا

اگر بخواهیم فهرست دلایل پارگی پرده صماخ را کامل‌تر کنیم لازم است که موضوع تغییرات فشار را نیز به میان بیاوریم. اصولاً فعالیت‌هایی که در آنها تغییرات فشار در گوش فرد به وجود می‌آید می‌توانند موجب پارگی پرده گوش شوند. این فرآیند که با نام باروتروما نیز شناخته می‌شود در واقع همان آسیب فیزیکی‌ای است که در اثر تغییرات فشار در محیط اطراف و بر روی فضاهای هوایی درون حفره‌های بدن انسان به وجود می‌آید.

در اثر این تغییرات، فشار بیرون فضای گوش تغییراتی را در فضای داخلی آن به وجود آورده و در نتیجه، پارگی پرده صماخ را به همراه دارد. از جمله فعالیت‌هایی که موجب بروز چنین مشکلی می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • غواصی اسکوبا
  • سوار هواپیما شدن
  • رانندگی در فضاهایی با ارتفاع بالا
  • وارد شدن امواج شوک.

۴. پارگی گوش با گوش پاک کن

قرار دادن هر چیزی در گوش خود برای پاک‌کردن جرم گوش، دقیقاً برعکس عمل می کند! گوش پاکن جرم گوش را دورتر کرده و به داخل گوش فشار می‌دهد. این اتفاق می‌تواند باعث انسداد کانال شنوایی گوش یا پارگی و سوراخ شدن تصادفی پرده گوش شود. خونریزی گوش در اثر گوش پاک کن هم ممکن است رخ دهد.

۵. پارگی گوش بر اثر ضربه و سیلی زدن

صدمات ناشی از سیلی یا ضربه به گوش بسیار خطرناک و گاهی دردناک است تا حدی که می‌تواند باعث پاره شدن پرده گوش شود. اکثر افراد در این زمان از داشتن احساس انسداد در گوش با کاهش شنوایی شکایت دارند و گاهی اوقات سرگیجه شدید را تجربه می‌کنند. قبل از اینکه عوارض بدتری رخ دهد، حتما به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

سیلی زدن باعث پاره شدن پرده گوش می شود؟
صدمات ناشی از سیلی یا ضربه به گوش بسیار خطرناک و گاهی دردناک است تا حدی که می‌تواند باعث پاره شدن پرده گوش شود.

تشخیص پارگی پرده گوش چگونه انجام می شود؟

برای آنکه متخصص گوش و حلق و بینی شما بخواهد پارگی پرده گوش را تشخیص دهد به سراغ چندین راه متفاوت خواهد رفت که در ادامه به بررسی و معرفی آنها می‌پردازیم:

۱. آزمایش نمونه

یکی از راه‌های تشخیص پارگی پرده صماخ این است که پزشک، بخشی از مایعی را که از گوش شما ترشح و خارج می‌شود آزمایش کند. برای این کار، عفونی‌بودن یا نبودن این مایع می‌تواند در مشخص بودن وضعیت پرده گوش مؤثر باشد، چراکه عفونت، در بسیاری از شرایط می‌تواند موجب پارگی پرده صماخ شده باشد.

۲. معاینه اتوسکوپی

معاینه از طریق روش اتوسکوپی از جمله روش‌های رایج و مرسومی است که می‌تواند در تشخیص این معضل و بیماری، مؤثر واقع شود. در این روش، پزشک با کمک دستگاهی که مخصوص همین کار است از نور کمک گرفته و کانال‌های گوش افراد را مورد معاینه و بررسی قرار می‌دهد.

۳. معاینه شنوایی‌سنجی

یکی دیگر از روش‌های تشخیص پارگی پرده صماخ به معاینه شنوایی‌سنجی توسط پزشک مربوط می‌شود. در این روش، پزشک محدوده شنوایی و همین‌طور ظرفیت پرده گوش بیمار را مورد آزمایش قرار داده و معاینه می‌کند.

۴. تمپانومتری

در این روش، پزشک، وسیله‌ای به نام تمپانومتری را در گوش بیمار قرار می‌دهد تا با کمک آن بتواند پاسخ پرده گوش او را به تغییرات فشاری که به آن وارد می‌کند آزمایش نماید. اگر در معرض شرایطی بوده‌اید که فکر می‌کنید ممکن است پرده گوش شما پاره شده باشد، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود را پیدا کنید، با پزشکتان به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای تعیین وقت مراجعه حضوری اقدام کنید.

متن انگلیسی: «If you have any of the symptoms of a ruptured eardrum, the doctor will do an otoscopic exam. An otoscope is an instrument with a light that’s used to look inside the ear. In most cases, if there is a hole or tear in the eardrum, the doctor will be able to see it.»
ترجمه فارسی: «اگر هر یک از علائم پارگی گوش را دارید، پزشک معاینه اتوسکوپی انجام می‌دهد. اتوسکوپ یک ابزار نوری است که برای نگاه کردن به داخل گوش استفاده می‌شود. در بیشتر موارد، اگر سوراخ یا پارگی در پرده گوش وجود داشته باشد، پزشک می‌تواند آن را ببیند.»

به نقل از سایت webmd

۵. عکس پارگی پرده گوش

حتی با وجود تشخیص پارگی گوش، برخی افراد از درمان به موقع اجتناب می‌کنند. اگر عفونت گوش یا سایر عوارض جانبی وجود داشته باشد، ممکن است بهبودی گوش شما بیشتر طول بکشد. بهتر است زودتر اقدام کنید. در تصویر زیر، نمونه‌ای از پاره شدن پرده گوش را مشاهده می‌کنید.

پارگی پرده گوش چگونه اتفاق می افتد؟
در این تصویر، نمونه‌ای از پاره شدن پرده گوش را مشاهده می‌کنید.

آیا پارگی گوش ترمیم می‌ شود؟

در دنیای پزشکی این روزها، ترمیم پارگی پرده صماخ در بسیاری از مواقع، امکان‌پذیر خواهد بود، به ویژه اگر این پارگی، بر اثر ورود اجسام خارجی بوده و بعد از آن حادثه نیز فرد به خوبی از گوش خود مراقبت کرده باشد. این یعنی در شرایطی همچون پارگی بر اثر فشار زیاد آب، متأسفانه احتمال ترمیم و بهبود گوش، به مراتب کمتر خواهد بود.

نکته‌ای که در این میان و در رابطه با هر گونه پارگی گوش وجود دارد این است که اگر بعد از گذشت مدتی، شاهد بهبود خودبه‌خودی پارگی نبودید لازم است که با مراجعه به پزشک متخصص، گوش‌های خود را در روند درمانی دقیق‌تری قرار دهید.

سامانه دکترتو در این مسیر همراه شماست و با فراهم‌سازی امکان مشاوره آنلاین و یا حتی مراجعه حضوری به پزشک متخصص به شما کمک می‌کند که هر چه زودتر بتوانید پارگی پرده صماخ را بهبود بخشید. معمولاً در صورتی که ترمیم پرده گوش به مرور زمان به صورت خودبه‌خود و یا با روش‌های درمانی مختلف انجام نشد، پزشکان گزینه جراحی را انتخاب خواهند کرد.

درمان پارگی گوش چیست؟

برای پارگی پرده گوش چه باید کرد؟ در بسیاری از شرایط از زمانی که فرد دچار پارگی پرده صماخ می‌شود چیزی حدود ۱ تا ۳ ماه زمان می‌برد که بهبودی حاصل گردد. در غیر این صورت، اگر وضعیت پرده گوش شما دچار تغییر و بهبود نشد باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا بر اساس روش‌های درمانی اصولی، روند بهبود پرده گوش خود را آغاز نمایید.

بهترین دکتر برای درمان پاره‌شدن پرده گوش رو پیدا کن!

درمان پزشکی پارگی پرده گوش

اگر گوش شما بعد از مدتی که ذکر شد بهبود نیافت می‌توانید از روش‌های پزشکی و درمانی متخصصین استفاده کنید. در چنین شرایطی معمولاً پزشکان با تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی همچون ایبوپروفن سعی در کاهش التهاب گوش‌ها خواهند داشت.

در کنار این نیز استفاده از روش درمانی با کمک جراحی میرنگوپلاستی از دیگر گزینه‌هایی است که توسط پزشکان متخصص، در برخی از شرایط، تجویز می‌شود. به‌طورکلی، جراحی ترمیم پارگی پرده گوش که با عنوان میرنگوپلاستی شناخته می‌شود دارای دو نوع اکسترنال و اینترنال است. مورد اول در زمانی رخ می‌دهد که برش، از قسمت پشتی گوش انجام می‌گیرد و مورد دوم نیز مربوط به زمانی است که برش از مجرای داخلی گوش ایجاد شود.

درمان خانگی پارگی پرده گوش چیست؟

یکی دیگر از مواردی که می‌توان از آن به عنوان درمان خانگی پاره شده پرده صماخ نیز یاد کرد این است که به سراغ کمپرسور گرم بروید و با این کار، در عین حال که درد گوش‌هایتان را تسکین می‌دهید، موجب بهبود هر چه سریع‌تر پارگی پرده صماخ خود نیز خواهید شد.

یادتان باشد در زمانی که به چنین مشکلی دچار شدید باید دائماً گوش‌هایتان را خشک نگه‌دارید تا دچار عفونت نشده و وضعیت نیز تشدید پیدا نکند. در کنار این هم بهتر است که در زمان حمام کردن از قالب‌های ضد آب و یا همین‌طور پنبه با روکش وازلین طبی استفاده کنید تا از ورود آب به داخل گوش‌هایتان جلوگیری نمایید. قطعاً با این کار، روند بهبود و درمان پارگی پرده صماخ خود را سریع‌تر خواهید کرد.

دارو و قطره برای درمان پاره شدن پرده گوش

پزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا به شکل قطره گوش را برای جلوگیری از عفونت یا درمان آن تجویز کند. اگر پارگی گوش باعث احساس درد مداوم در شما شده است، متخصص ممکن است استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه یا حتی قرص بتاهیستین دی هیدروکلراید که به‌طور تخصصی برای در درمان سرگیجه، زنگ زدن در گوش، از دست دادن شنوایی و تهوع استفاده می‌شود را توصیه کند.

داروی پارگی گوشقطره گوش
استامینوفن افلوکساسین اوتیک
ایبوپروفن نئومایسین
آموکسی سیلیندکسون
بهترین دارو و قطره برای درمان پاره شدن پرده گوش چیست؟

درمان پارگی پرده گوش در طب سنتی

در روش‌های سنتی متخصصان توصیه می‌کنند از روغن‌های گیاهی مانند روغن سیر برای درمان عفونت و درد گوش استفاده کنید. حتی ممکن است بخواهید شستشوی گوش را امتحان کنید اما آیا شستشوی گوش عوارض دارد؟ این روش در حالت کلی می‌تواند کمک‌کننده باشد اما دقت کنید که برای درمان پارگی گوش بهتر است به پرده گوش زمان بدهید تا به طور کامل بهبود یابد. حتی در زمان استحمام هم دقت کنید که آب به گوش‌هایتان نرسد و آن را خشک نگه‌دارید.

درمان پارگی پرده گوش در طب سنتی چیست؟
برای درمان پارگی گوش بهتر است به پرده گوش زمان بدهید تا به طور کامل بهبود یابد.

پیشگیری از پارگی گوش چگونه است؟

طبیعی است که همیشه، پیشگیری بهتر از درمان است و به همین دلیل نیز بهتر است قبل از آنکه به دنبال راه‌های درمانی پارگی پرده گوش باشید بتوانید از بروز چنین مشکلی پیشگیری نمایید. در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید از پارگی پرده گوش خود پیشگیری کنید:

۱. درمان عفونت گوش میانی

همان‌طور که پیش از این اشاره شد یکی از مهم‌ترین دلایل بروز پارگی پرده گوش، وجود عفونت در گوش میانی است. به همین دلیل نیز لازم است که در صورت دیدن هر کدام از علائم وجود عفونت در گوش که شامل گوش درد، تب، گرفتگی بینی، کاهش شنوایی و غیره می‌شود سریعاً به پزشک مراجعه کرده و از شناسایی به موقع برای درمان عفونت گوش خود اطمینان خاطر پیدا کنید. یادتان باشد که این موضوع، به ویژه در رابطه با کودکان از اهمیت به مراتب بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

۲. مراقبت‌ های طول پرواز

مسافرت‌های هوایی جزء آن دسته از عواملی است که با ایجاد فشار در گوش‌ها، احتمال پارگی پرده صماخ را افزایش می‌دهد. به همین دلیل نیز بهتر است که در صورتی که سوار هواپیما شدید بتوانید از گوش‌هایتان مراقبت کنید. برای مثال اگر در زمان سفر دچار سرماخوردگی و یا آلرژی فعال هستید، سوار هواپیما نشوید تا با این کار ریسک آسیب رسیدن به گوش‌هایتان را به حداقل برسانید.

در کنار این نیز بهتر است که در زمان بلند شدن و فرود آمدن هواپیما از روش‌هایی همچون استفاده از گوش‌گیرهای متعادل‌کننده فشار، خمیازه کشیدن و همین‌طور جویدن آدامس استفاده کنید تا بتوانید از فشار واردشده به گوش‌هایتان بکاهید.

۳. جلوگیری از ورود اجسام تیز به گوش

از دیگر کارهایی که می‌تواند احتمال بروز آسیب و به دنبال آن پارگی پرده گوش را کاهش دهد این است که از گوش‌های خود در برابر اجسام خارجی مراقبت کنید. برای این کار هم به هیچ عنوان نباید جرم مانده و سفت‌شده در گوش خود را با اجسامی همچون گیره و سنجاق و یا هر وسیله تیز دیگری پاک کنید. بهتر است که به کودکان خود نیز آموزش دهید تا به‌هیچ‌وجه سراغ چنین وسایلی نروند.

برای تشخیص و درمان پرگی پرده گوش، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود را پیدا کنید، با پزشکتان به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای تعیین وقت مراجعه حضوری اقدام کنید.

برای تشخیص و درمان پرگی پرده گوش، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود را پیدا کنید، با پزشکتان به‌صورت اینترنتی یا تلفنی مشورت کنید و در صورت نیاز برای تعیین وقت مراجعه حضوری اقدام کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پارگی پرده صماخ، امری چندان رایج و شایع نیست، اما احتمال بروز آن برای هر فردی وجود دارد. به همین دلیل نیز بد نیست این را بدانید که ضمن آنکه باید تمامی مراقبت‌های لازم را در زمان بروز این مشکل مدنظر قرار دهید، دلیلی برای نگرانی نیز وجود ندارد، بلکه شما می‌توانید با مدیریت درست شرایط و مراقبت هر چه بیشتر از گوش‌هایتان به ترمیم و بهبود پرده گوش خود کمک کنید.

یادتان باشد که پارگی در پرده گوش، به طور مشخص نیاز دارد که دائماً تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد، حتی اگر بخواهید که برای روند طبیعی و خودبه‌خودی گوش‌هایتان صبر کنید! بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در سامانه دکترتو به شما کمک می‌کند که در کنار مشاوره آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی خود بتوانید در صورت نیاز با مراجعه حضوری، وضعیت گوش‌هایتان را کنترل کرده و از سلامت و بهبودی آنها مطمئن شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پارگی گوش می‌تواند در اثر دلایل بسیار متفاوتی به وجود بیاید که از میان رایج‌ترین آنها می‌توان به وجود عفونت گوش، ایجاد تغییرات فشاری در گوش و محیط اطراف، بروز آسیب و جراحت و غیره اشاره کرد.

بله، این موضوع از دو طرف می‌تواند احتمال پارگی پرده گوش را به دنبال داشته باشد. در وهله اول وارد شدن یک ضربه و آسیب به گوش و بعد از آن نیز ایجاد یک تغییر فشار زیاد و در عین حال سریع! به همین دلیل هم هست که در زمان سیلی زدن، آن هم یک سیلی محکم، امکان آن که پرده گوش فرد پاره شود بسیار بالا خواهد بود.

معمولاً خروج آب و مایعات عفونی از گوش، یکی از نشانه‌های بارز پارگی پرده گوش و یا اخطاری برای بروز چنین مشکلی خواهد بود، چراکه می‌تواند نشان‌دهنده وجود عفونت در گوش باشد. عفونت گوش، خود از جمله عواملی است که احتمال پارگی پرده گوش را افزایش می‌دهد.

بله، معمولاً وجود عفونت گوش میانی فرد و به دنبال آن، تجمع مواد و مایعات ناشی از این عفونت می‌تواند فشار نسبتاً زیادی را به پرده گوش وارد کند. به همین دلیل نیز احتمال پارگی پرده گوش به وجود خواهد آمد. این موضوع به ویژه در میان کودکان و نوزادان از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهد بود و به همین دلیل نیز بسیار شایع است.

گوش درد می‌تواند از عوامل بسیار متفاوت و متنوعی ناشی شود که پارگی پرده گوش نیز یکی از آنها خواهد بود. با این حال، در صورتی که فرد، صرفاً به گوش درد مبتلا شود نمی‌توان احتمال پارگی پرده گوش را به یقین تبدیل کرد! به همین دلیل نیز بهتر است که با مراجعه به پزشک متخصص و انجام روندهای تشخیصی بتوانید دلیل اصلی گوش درد خود را پیدا کنید.

طبیعتاً در وهله اول، دلیلی که موجب ایجاد پارگی پرده صماخ شده نقش بسیار مهمی در چگونگی ترمیم پارگی گوش خواهد داشت. با این حال در بسیاری از شرایط، گوش فرد بعد از یک تا سه ماه، رفته‌رفته و به صورت خودبه‌خود بهبود یافته و ترمیم می‌شود. در این میان، کارها و مراقبت‌های خود بیمار نیز می‌تواند به روند بهبودی کمک کرده و به آن سرعت ببخشد. در غیر این صورت، روش‌هایی همچون جراحی و یا تجویزهای دارویی مواردی که هستند که به درمان پارگی پرده گوش کمک می‌کنند.

از جمله عوارض پاره شدن پرده گوش می‌توان به بروز عفونت اشاره کرد. طبیعی است که این معضل با کاهش میزان مراقبت از گوش میانی، امکان وجود آب، باکتری و غیره را به داخل گوش افزایش می‌دهد و به همین دلیل نیز گوش فرد به مراتب بیشتر از قبل مستعد عفونت خواهد شد. در کنار این نیز بسیاری از کسانی که دچار پارگی پرده گوش می‌شوند کم شنوایی و یا حتی ناشنوایی را تجربه خواهند کرد!

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، خروج مایعات عفونی و یا خون‌آلود از گوش می‌تواند نشانه وجود عفونت در گوش میانی فرد باشد. به همین دلیل نیز احتمال وجود پارگی پرده گوش، بسیار افزایش خواهد یافت. توصیه ما این است که در چنین شرایطی، هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرده و از وجود و یا عدم وجود پارگی در پرده گوش خود مطمئن شوید.

طبیعی است که وجود تغییرات فشاری در گوش و محیط می‌تواند عامل مهمی برای بروز پارگی پرده صماخ بیمار شود. به همین دلیل نیز در صورتی که فرد، شاهد احساس فشار در گوش خود بود لازم است که به پزشک مراجعه کند تا با بررسی وضعیت گوش خود از عدم وجود پارگی اطمینان خاطر حاصل نماید.

به طور طبیعی چیزی حدود ۱تا ۳ ماه زمان می‌برد که پارگی پرده گوش بیمار دچار ترمیم و بهبود خودبه‌خودی شود. با این حال شما می‌توانید با افزایش مراقبت از گوش‌هایتان، این زمان را به مراتب سریع‌تر نمایید. برای مثال بهتر است که از ورود آب به گوش‌هایتان جلوگیری کرده و با کمپرسور گرم، درد و آسیب آن را تسکین دهید.

بروز عفونت، بی‌قراری، درد در ناحیه گوش و غیره همه و همه مواردی هستند که می‌توانند احتمال وجود پارگی در پرده گوش را افزایش دهند. به همین دلیل نیز بهتر است که به محض مشاهده هر کدام از این علائم، حتی به صورت جزئی، سریعاً کودک خود را برای معالجه و یا حداقل، معاینه نزد پزشک متخصص ببرید.

به طور مشخص نمی‌توان گفت که بروز وزوز گوش، نشانه وجود پارگی در پرده گوش است، اما از آنجایی که این علامت، خود از جمله مواردی است که در پارگی پرده گوش نیز دیده می‌شود می‌توان چنین احتمالی را داد. با این حال، زمانی می‌توان به قطعیت نظر داد که یا تمامی علائم دیگر در کنار وزوز گوش، نمایان شوند و یا پزشک متخصص با معاینات خود، تشخیص دهد که پرده گوش بیمار، پاره شده است.

 

مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که باید از ورود هر گونه رطوبت و آب به داخل گوش خود جلوگیری کنید، چراکه در این شرایط، گوش میانی شما آسیب‌پذیرتر است و در نتیجه به واسطه عدم وجود مقاومت در پرده گوش، به شکل مستقیمی مورد محافظت قرار نمی‌گیرد.
به همین دلیل هم هست که معمولاً توصیه می‌شود در این زمان، فرد به هیچ عنوان شنا نکند و دائماً گوش‌های خود را خشک نگه دارد. این یعنی حتی در زمان استحمام نیز باید وسایلی را که مخصوص چنین شرایطی هستند در گوش خود قرار دهد تا از ورود کمترین میزانی از آب به داخل گوش‌های خود نیز جلوگیری نماید.

اکثر پرده‌های گوش پاره شده بدون درمان در عرض چند هفته بهبود می‌یابند. در صورت وجود شواهدی از عفونت، پزشک ممکن است قطره‌های آنتی‌بیوتیک را تجویز کند.

 

اگر فکر می‌کنید پرده گوش شما پاره شده است، مراقب باشید که گوش‌های خود را برای جلوگیری از بروز عفونت خشک نگه‌دارید. تا زمانی که وضعیت شما مورد ارزیابی قرار نگرفته و با پزشک در میان نگذاشتید، شنا نکنید.

هرگز از قطره‌های گوش بدون نسخه استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به طور خاص به شما دستور داده باشد. اگر سوراخی در پرده گوش باشد، برخی از انواع قطره‌های گوش می‌توانند وارد گوش میانی یا حلزون گوش شده و مشکلاتی ایجاد کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پارگی پرده گوش

  1. امیرعلی نادری گفت:

    سلام من سیلی خوردم گوشم قرمز شد درد داشتم با سرگیجه بد یک ساعت گوش دردم خوب شد بدش رفتم شنوایی سنجی دادم عالی بود پیش دکتر گوش حلق بینی نرفم فقدر شنوایی سنجی رفتم‌بنظر شما پرده گوشم‌سالمه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت تفاوت در شنیدن و ادامه سرگیجه به متخصص هم مراجعه نمایید

  2. Sami گفت:

    سلام عرض شد
    بنده دو روز پیش متاسفانه دو تا سیلی آب دار خوردم که هردوتاش به گوشم هم برخورد کرد 😅،بنده مشکلی در شنوایی ندارم گوشم هم درد نمیکنه،فقط بعضی وقتا یکم خفیف تیر میکشه

  3. ناشناس گفت:

    سلام من شش روزه که گوش درد شدید دارم روز اول و دوم چرک از گوشم اومد بعد فرداش دیگه گوشم خشک بود . آب دهانم را که قورت میدم گوش تیر شدید میگشه سرم را که تکان میدم تیر میکشه به نظر شما پرده ی گوشم پاره شده ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      با توجه به علایم بعید است پرده گوش پاره شده باشد
      عفونت گوش دارید
      نیاز به انتی بیوتیک دارید
      بهتر است به پزشک مراجعه نمایید

  4. زینب گفت:

    سلام من ده روزه که عمل ترمیم پرده ی گوش انجام دادم دیروز سوار اتوبوس واحد شدم صدا زیاد بود صدا تو گوشم لرزید و گوشم کیپ شد امروز هم حالت تهوع دارم آیا امکان داره که پرده ی گوش تازه ترمیم شده ام دوباره پاره شده باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمالش است
      اما احتمال دیگر التهاب شدید مجاری که از عوارض پس از عمل است می باشد

  5. Zici گفت:

    سلام من ده روزه که عمل ترمیم پرده ی گوش انجام دادم دیروز سوار اتوبوس واحد شدم صدا زیاد بود صدا تو گوشم لرزید و گوشم کیپ شد امروز هم حالت تهوع دارم آیا امکان داره که پرده ی گوش تازه ترمیم شده ام دوباره پاره شده باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمالش است
      اما احتمال دیگر التهاب شدید مجاری که از عوارض پس از عمل است می باشد

  6. حسین گفت:

    پرده گوشم سه روز پاره شد شب اول خیلی ازت شدم از گوشم آب میومد درد میکرد فردا شب یه مقداری آب رفت توی گوشم بعدش با دستمال گوشم رو پاک کردم یه مقداری خیلی کمی خون توی گوشم بود بعد از اون موقع تا خیلی گوشم بهتر شده دیگه آب از گوشم نمیاد درد نمیکنه شنوایی هم کمی بهتر شده میخواستم ببینم گوشم ترمیم میشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله قابل ترمیم و درمان است
      فقط هرچه زودتر به متخصص مراجعه کنید

  7. ناشناس گفت:

    من پیش دکتر متخصص شستشو انجام دادم پرده گوش را پاره کرد.الان کلا گرفته چون آب داخلش رفته و خیلی احساس بدی دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله ممکن است این اتفاق بیفتد
      از مراجع قانونی پیگیری کنید

  8. حسین گفت:

    سلام پرده گوشم سه سال پیش پاره شد که بعدازسه ماه بهبود یافت ولی متاسفانه امشب دوباره پاره‌ شد آیا امکان بهبودی دوباره هست
    ممنون میشم پاسخ دهید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان جراحت دارد
      بله احتمال ترمیم محدد وجود دارد

  9. ناشناس گفت:

    مطالبی خیلی خوبی بود استفاده کردیم ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان

      1. علیرضا گفت:

        من پرده گوشم به تازگی پاره شده همون شب اولش خیلی ازیت شدم از داخل گوشم آب میومد ولی خب خون ریزی نداشتم شب بعدش یه مقداری آب رفت داخل گوشم صبح ش یه مقداری کم خون داخل گوشم بود که با دستمال تمیز کردم صدا یه مقداری ضعیف می‌شنوم میخواستم ببینم وضعیت گوشم چطوره و درمان میشه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          با چنین وضعیتی بهتر است از قطره گلیسیرین فنیکه استفاده کنید
          و زودتر به پزشک مراجعه نمایید

  10. رضا گفت:

    اقا من گوشم ضربه خورده گرفته شده هرچیم دماقمو میگیرم نفسمو میدم بیرون درست نمیشه