آزمایش تری گلیسیرید خون چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش تری گلیسیرید خون بخشی از آزمایش چربی خون است. افزایش سطح تری گلیسیرید خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
آزمایش تری گلیسیرید خون چیست؟

آزمایش تری گلیسیرید خون (Triglyceride) به اندازه‌گیری میزان تری گلیسیرید موجود در خون گفته می‌شود. تری گلیسیرید نوعی چربی یا لیپید است که در خون یافت می‌شود. نتایج این آزمایش به پزشک کمک می‌کنند تا خطر ابتلا به بیماری قلبی را تعیین کند. نام دیگر این آزمایش، تست تری آسیل گلیسرول (Triacylglycerol) است. این آزمایش همراه با آزمایش کلسترول به‌عنوان آزمایش چربی خون هم شناخته می‌شود. اگر نیاز به تست میزان گلیسیرید خون خود دارید، به متخصص عمومی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت مشاوره آنلاین و حضوری برای شما قرار گرفته است.

تری گلیسیرید چیست؟

تری گلیسیرید در آزمایش خون به چه معناست؟ triglyceride یا تری گلیسیرید نوعی لیپید است. بدن کالری‌هایی که استفاده نمی‌کند را فورا به‌عنوان تری گلیسیرید ذخیره می‌کند. این تری گلیسیریدها در خون گردش می‌کنند تا انرژی لازم برای عملکرد عضلات را فراهم کنند. بعد از مصرف غذا، تری گلیسیرید اضافی وارد خون می‌شود. اگر کالری بیشتری نسبت به نیاز بدنتان مصرف کنید، سطح تری گلیسیرید خون شما ممکن است بالا برود. تری گلیسیرید بالا می‌تواند به میزان بیشتری فرد را در معرض خطر حمله‌ی قلبی و سکته قرار دهد.

لیپوپروتئین‌های با چگالی بسیار کم (VLDL)، تری گلیسیرید را در خون حمل می‌کنند. VLDL درست همچون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، نوعی لیپوپروتئین است. اگر شما و پزشکتان در مورد راه‌هایی برای کاهش سطح تری گلیسیرید صحبت می‌کنید، اندازه‌گیری VLDL می‌تواند اطلاعات مفیدی را در این زمینه فراهم کند.

اگر بخواهیم معنی تری گلیسیرید را دقیق بگوییم، تری گلیسیرید از غذاها به خصوص کره، روغن و سایر چربی‌هایی که می‌خورید به دست می‌آید.

متن انگلیسی:
High blood triglycerides are a type of lipid disorder. This condition can develop on its own, with other lipid disorders like high blood cholesterol or low HDL cholesterol , or as part of metabolic syndrome.
ترجمه فارسی:
تری گلیسیرید خون بالا نوعی اختلال چربی است. این عارضه می‌تواند خود به خود یا همراه با سایر اختلالات لیپیدی مانند کلسترول خون بالا، کلسترول HDL پایین یا به عنوان بخشی از سندرم متابولیک ایجاد شود.

به نقل از سایت nhlbi

چرا آزمایش تری گلیسیرید خون انجام می‌ شود؟

اگر به میزان زیادی غذاهای چرب و فست‌فود مصرف می‌کنید (همچون همبرگر و سیب‌زمینی سرخ شده)، لیپیدها و چربی‌های موجود در این مواد غذایی می‌توانند عروق شما را مسدود کنند. در نهایت ممکن است باعث گرفتگی رگ قلب شود و حمله‌ی قلبی یا سکته را به‌همراه داشته باشد.

آزمایش تری گلیسیرید خون به پزشک کمک می‌کند تا خطر ابتلا به بیماری قلبی را تعیین کند. این آزمایش معمولا همراه با آزمایش چکاپ کامل بدن تجویز می‌شود و می‌تواند برای کمک به شتخیص موارد زیر انجام شود:

  • وجود التهاب در لوزالمعده
  • قرار داشتن در معرض خطر آترواسکلروز یا تصلب شرایین (آترواسکلروز زمانی اتفاق می‌افتد که چربی در داخل رگ‌ها جمع می‌شود و جریان خون را محدود یا مسدود کند. این اختلال می‌تواند خطر حمله‌ی قلبی یا سکته را افزایش دهد).

به‌طورکلی بزرگسالان باید آزمایش چربی خون را هر ۵ سال یک‌بار به‌طور منظم انجام دهند. این تست علاوه بر تعیین سطح تری گلیسیرید، به تعیین سطح این موارد هم کمک می‌کند:

  • کلسترول
  • HDL
  • LDL

میزان نرمال تری گلیسیرید در آزمایش خون چقدر است؟

برای بررسی دقیق، مشاوره بگیر!

چه افرادی باید آزمایش تری گلیسیرید خون را در فواصل کوتاه‌ تری انجام دهند؟

بزرگسالان سالم باید هر ۴ تا ۶ سال یکبار آزمایش چربی خون (که شامل آزمایش تری گلیسیرید خون هم است) را انجام دهند. اگر عوامل خطر خاصی برای بیماری قلبی دارید، ممکن است لازم باشد که تریگلیسیرید در آزمایش خون را در فواصل کوتاه‌تری همراه با آزمایش های قلب انجام دهید. برخی از این عوامل خطر عبارتند از:

  • سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • سیگارکشیدن که تریگریسید نرمال را به هم میزند
  • اضافه‌وزن
  • عادات غذایی ناسالم
  • ورزش‌نکردن
  • دیابت
  • فشارخون بالا
  • سن: مردان ۴۵ سال به بالا و زنان ۵۰ سال به بالا به میزان بیشتری در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

از طرفی علائم و سایر نشانه‌های بیماری و مشکلاتی که در فرد مشاهده می‌شود، نیاز به انجام این آزمایش را افزایش خواهد داد. سرگیجه، حالت تهوع خصوصا بعد از خوردن وعده‌های غذایی، تنگی نفس، درد در قفسه سینه، بی‌حسی موضعی در دست‌ها و انگشتان، خشکی بیش از حد زبان و مواردی ازاین‌دست از جمله نشانه‌های مهمی هستند که نیاز به انجام تست تری گلیسیرید را افزایش خواهند داد.

در برخی موارد انجام آزمایش تری گلیسیرید برای موارد دیگری ضرورت دارد. برای مثال در مورد بیماری‌های مربوط به تیروئید (کم‌کاری یا پرکاری تیروئید)، بیماری‌های کبدی خصوصا کبد چرب، بیماری‌های صفراوی و همچنین انواع بیماری‌های قلبی، پزشک در روند تشخیص و درمان بیماری آزمایش تری گلیسیرید را هم درخواست می‌کند.

خانم دکتر سوده رودباری متخصص قلب و عر‌وق در این ویدیو در مورد علائم چربی خون توضیح می‌دهند:

تفاوت بین تری گلیسیرید و کلسترول چیست؟

تری گلیسیرید و کلسترول هر دو لیپید (چربی) هستند که در جریان خون یافت می‌شوند، اما نقش‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند:

مقایسه کلسترول و تری گلیسیرید در آزمایش خون

به طور خلاصه، تری گلیسیریدها انرژی را ذخیره می‌کنند در حالی که کلسترول برای تولید هورمون و عملکرد سلول حیاتی است. سطوح بالای تری گلیسیرید خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، در حالی که عدم تعادل بین کلسترول LDL (بد) و HDL (خوب) و کلسترول بالا در آزمایش خون به ایجاد مشکلات قلبی عروقی کمک می‌کند.

آزمایش تری گلیسیرید خون چگونه انجام می‌ شود؟

آزمایش تری گلیسیرید خون شامل یک آزمایش خون ساده است. برای بررسی سطح تری گلیسیرید معمولا از نمونه خون استفاده می‌شود:

  • مکان: نمونه خون ممکن است در مطب پزشک یا در آزمایشگاه‌های مخصوص آزمایش خون‌گرفته شود.
  • چه چیزی بپوشید: باید لباس راحتی بپوشید و اطمینان حاصل کنید که آستین‌هایتان به‌راحتی بالا می‌روند.
  • چه چیزی به همراه داشته باشید: ازآنجایی‌که برای این آزمایش باید ناشتا باشید، می‌توانید یک خوراکی همراه خود بیاورید تا بلافاصله پس از آزمایش آن را بخورید.

خود آزمایش فقط چند دقیقه طول می‌کشد. اگرچه باید این انتظار را داشته باشید که ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در آزمایشگاه منتظر بمانید. نمونه‌گیری آن هم پیچیدگی خاصی ندارد و مانند هر نمونه‌گیری معمولی خون انجام می‌شود.

پس از انجام آزمایش، ممکن است از شما خواسته شود که ۵ تا ۱۰ دقیقه در اتاق انتظار بنشینید تا اطمینان حاصل شود که واکنش واگال ندارید. این زمان خوبی برای خوردن خوراکی‌ است که همراهتان آورده‌اید.

آزمایش تری گلیسیرید خون چگونه انجام می‌ شود؟
آزمایش تری گلیسیرید خون شامل یک آزمایش خون ساده است.

شرایط انجام آزمایش تری گلیسیرید

آیا این سؤال برایتان پیش آمده است که برای آزمایش تری گلیسیرید باید ناشتا باشید یا نه؟ باید بگوییم که برای این که این تست نتایج دقیقی را ارائه دهد حتما باید ناشتا باشید. ناشتا‌بودن به جلوگیری از افزایش طبیعی سطح تری گلیسیرید که بلافاصله بعد از مصرف وعده‌ی غذایی اتفاق می‌افتد کمک می‌کند. در نتیجه باعث می‌شود پزشک تصویر بهتری از سطح پایه‌ی تری گلیسیرید خون شما داشته باشد.

برای انجام این آزمایش اقدامات زیر را انجام دهید:

  • باید ۹ الی ۱۴ ساعت قبل از آزمایش تری گلیسیرید خون ناشتا باشید.
  • شب قبل از خون‌گیری بهتر است غذای ساده‌ای میل کنید.
  • در طول این مدت فقط مصرف مایعات شفاف مانند آب مجاز است. قبل از نمونه‌گیری از مصرف نوشیدنی‌هایی همچون چای، قهوه و شیر خودداری کنید.
  • اگر دیابت دارید و از داروهای خوراکی یا تزریقی کاهش‌دهنده‌ی قند خون استفاده می‌کنید، قبل از خون‌گیری، با پزشکتان در مورد ادامه‌ی مصرف این داروها مشورت کنید.
  • تمام دستورالعمل‌هایی که پزشک به شما ارائه می‌دهد را دنبال کنید. از پزشک بخواهید لیستی از داروهایی که نباید قبل از آزمایش تری گلیسیرید خون مصرف شوند را در اختیار شما قرار دهد.
  • حتما در خصوص هر دارویی که مصرف می‌کنید (حتی مکمل‌ها و داروهای بدون مجوز) با پزشک مشورت کنید.
  • بدون مشورت با پزشک مصرف هیچ دارویی را متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.
  • نه‌تنها نوشیدن آب قبل از آزمایش مشکلی ندارد، بلکه حتما باید به میزان کافی آب بنوشید. نوشیدن آب کافی باعث می‌شود که تکنسین آزمایشگاه به‌راحتی رگ را پیدا کند.

آیا آزمایش تری گلیسیرید خطری دارد؟

انجام آزمایش خون معمولاً خطر جدی به‌همراه ندارد. وارد و خارج‌شدن سرنگ همیشه می‌تواند با کمی درد همراه باشد. گاهی تست گلیسیرید در برخی از افراد منجر به واکنش واگال (سبکی سر، زنگ زدن گوش و حالت تهوع) می‌شود. سایر خطراتی که ممکن است با تست گلیسیرید در ارتباط باشند شامل این مواردند:

  • خونریزی در محل خون‌گیری
  • عفونت
  • تجمع خون در زیرپوست که به آن هماتوم می‌گویند.

هنگامی که سوزن وارد پوست می‌شود، ممکن است احساس سوزش یا درد ضربان‌دار خفیفی را تجربه کنید. اما این حالت پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

آیا آزمایش تری گلیسیرید خطری دارد؟
انجام آزمایش خون معمولاً خطر جدی به‌همراه ندارد.

راهنمای خواندن نتیجه آزمایش تری گلیسیرید

سطح تری گلیسیرید خون معمولا بر حسب میلی‌گرم (mg) تری گلیسیرید در هر دسی‌لیتر (dL) خون گزارش می‌شود. برای بزرگسالان، معمولا جواب نرمال آزمایش triglycerides به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • محدوده‌ی نرمال/ مطلوب‌تری گلیسیرید یا نرمال آزمایش triglycerides: کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • محدوده‌ تری گلیسیرید لب مرز: ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • محدوده‌ی تری گلیسیرید بالا: ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • محدوده‌ تری گلیسیرید بسیار بالا: ۵۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بالاتر.

دقت کنید که این محدوده برای کودکان و نوجوانان متفاوت است. برای مثال برای کودکان زیر ۱۰ سال، محدوده نرمال کمتر از ۷۵ میلی‌گرم است و میزان بالاتر مرزی و بالا تلقی می‌شود. این رنج برای کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۹ سال زیر ۹۰ میلی‌گرم (تری گلیسیرید زیر ۱۰۰) و برای بزرگسالان کمتر از ۱۵۰ است.

سطوح تری گلیسیرید بالاتر از حد طبیعی ممکن است شما را در معرض خطر بیماری قلبی قرار دهند. برای کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، ممکن است پزشک تغییر سبک زندگی و یا مصرف دارو را توصیه کند.

تفسیر آزمایش تری گلیسیرید خون چگونه انجام میشود؟

هرچند آزمایش تری گیسیرید یکی از آزمایش‌های روتین است و به‌نظر ساده می‌آید ولی تفسیر آن همیشه باید به عهده‌ی پزشک باشد. با خواندن برگه آزمایش خود و دقت به محدوده نرمال و سطح تری گیسیرید گزارش‌شده، خودتان می‌توانید نتیجه بگیرید که سطح TG خونتان بالا، پایین یا نرمال است. پزشک نتیجه آزمایش تری گلیسرید را همراه با دیگر تست‌ها و با توجه به شرایط فیزیکی و سلامتی شما، علائم و سبک زندگی شما تفسیر می‌کند و راهنمایی‌های لازم را می‌کند.

چربی تری گلیسیرید بالایی داری؟ برای درمان، از بهترین متخصص نوبت بگیر!

سطح تری گلیسیرید بالا نشانه‌ چیست؟

تری گلیسیرید بالا معمولا ناشی از اختلالاتی نظیر این موارد است:

  • دیابت نوع ۲: در افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، بافت‌های بدن به انسولین پاسخ نمی‌دهند. این بدان معناست که گلوکز نمی‌تواند به داخل سلول‌ها نفوذ کند و سلول‌ها به منبع انرژی دیگری نیاز دارند. در نتیجه، کبد مقادیر زیادی VLDL حاوی تری گلیسیرید تولید می‌کند.
  • بیماری کبد: بیماری‌های کبدی نظیر بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و سیروز (اسکار کبد) ناشی از الکل، باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می‌شوند.
  • التهاب، عفونت و خودایمنی: افراد مبتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی مزمن و اختلالات خودایمنی (نظیر آرتریت روماتوئید، لوپوس و پسوریازیس) اغلب سطح تری گلیسیرید بالا و HDL پایین دارند.
  • کمبود ویتامین D: طبق مطالعه‌ای که روی حدود ۳۸۰۰ نفر انجام شد، مشخص شد که کمبود ویتامین D با سطوح بالاتر تری گلیسیرید مرتبط است.
  • تیروئید کم‌کار (هیپرتیروئیدیسم): تیروئید کم‌کار (هیپرتیروئیدیسم) با تداخل در تولید کلسترول در بدن، سطح تری گلیسیرید را افزایش می‌دهد. به‌محض این که هورمون‌های تیروئید عادی می‌شوند، سطح تری گلیسیرید هم به حالت عادی بازمی‌گردد.
  • بیماری کلیوی: تری گلیسیرید در اوایل این بیماری، شروع به افزایش می‌کند و در مراحل پایانی بیماری به بیشترین سطح خود می‌رسد.
  • اختلالات ژنتیکی نادر: برخی از اختلالات ژنتیکی نادر مانند شیلومیکرونمی فامیلیال (familial chylomicronemia)، هیپرلیپیدمی مختلط اولیه (primary mixed hyperlipidemia) و دیس بتا لیپوپروتئینمی فامیلیال (dysbetalipoproteinemia). می‌توانند پاک‌سازی تری گلیسیریدها را کاهش دهند.
  • مصرف برخی داروها: مانند تاموکسیفن، استروئیدها و بتا بلاکرها. در برخی موارد، تری گلیسیرید بالا ممکن است ارثی باشد.

علائم تری گلیسیرید بالا چه هستند؟

اکثر اوقات از مواقع بالا بودن tg در آزمایش خون بدون هیچ نشانه‌ای در فرد ایجاد می‌شود. در واقع شرایط بیمار به‌گونه‌ای است که هیچ نشانه به خصوصی از داشتن تری گلیسیرید بالا ندارد. در برخی موارد که دلیل بالا بودن تری گلیسیرید به سابقه ژنتیکی فرد برمی‌گردد، چاقی و تجمع چربی زیرپوستی را شاهد خواهیم بود. این مورد خصوصا در کودکانی که تجربه تری گلیسیرید بالا را دارند، مشاهده می‌شود.

در صورت بروز علائم، این نشانه‌ها شامل دردهای شدید و ناگهانی شکمی، حالت تهوع، استفراغ، تب، ضربان قلب و تنفس سریع و مواردی ازاین‌دست می‌شوند. البته این نشانه‌ها را معمولاً در مقادیر بسیار پرخطرتری گلیسیرید شاهد خواهیم بود.

درصورتی‌که فرد درگیر با تری گلیسیرید بالا هم‌زمان الکل هم مصرف کند، در این حالت احتمال بالایی برای جمله پانکراتیت وجود دارد. تورم و درد شدید کبد و طحال از دیگر نشانه‌های هشداردهنده تری گلیسیرید خیلی بالا محسوب می‌شوند.

یک سری از علائم دیگر تری گلیسیرید بالا با سایر بیماری‌ها مشترک است که شامل فشارخون بالا، تجمع چربی اطراف شکم، بالارفتن میزان قند خون، بروز اختلالات متابولیکی و غیره می‌شوند. گرفتگی عروق و بیماری‌های کرونری، سکته‌های قلبی و مغزی، ابتلا به دیابت و کم‌کاری و پرکاری تیروئید را هم می‌توان از نشانه‌های دیگر تری گلیسیرید بالا در نظر گرفت. بهترین داروی تری گلیسیرید بالای ۴۰۰، ترک سیگار و ورزش است.

علائم تری گلیسیرید بالا چه هستند؟
گرفتگی عروق و بیماری‌های کرونری و سکته‌های قلبی و مغزی از نشانه‌های تری گلیسیرید بالا در نظر گرفت.

عوارض تری گلیسیرید بالا چه هستند؟

یکی از عوارض تری گلیسیرید بالای ۳۰۰، افزایش خطر ابتلا به پانکراتیت را است. این التهاب شدید و دردناک می‌تواند مهلک باشد. سطوح بالای تری گلیسیرید همچنین خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی و عروقی را هم افزایش می‌دهند. عوارض تری گلیسیرید بالای ۴۰۰ یا چربی خون بالای ۴۰۰ عبارتند از:

  • بیماری شریان کاروتید
  • گرفتگی رگ قلبی و حمله‌ قلبی
  • سندرم متابولیک (ترکیبی از فشارخون بالا، دیابت و چاقی).
  • علائم تصلب شرایین و نارسایی شریانی (PAD)
  • سکته مغزی.

متن انگلیسی:
Extremely high blood triglyceride levels, greater than 1,500 mg/dL, may cause the body to stop breaking down fats, which is called multifactorial chylomicronemia syndrome.
ترجمه فارسی:
سطوح بسیار بالای تری گلیسیرید خون، بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر، ممکن است باعث شود بدن تجزیه چربی‌ها را متوقف کند که به آن سندرم شیلومیکرونمی چند عاملی می‌گویند.

به نقل از سایت urmc

سطح تری گلیسیرید پایین نشانه‌ چیست؟

اگر نتیجه آزمایش triglyceride پایین باشد می‌تواند به دلیل یکی از بیماری‌ها و مشکلات زیر باشد:

  • پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم): پرکاری تیروئید به فعالیت بیش‌ازحد تیروئید اشاره دارد. در این شرایط غده‌ی تیروئید بیش از حد هورمون تولید می‌کند که این وضعیت منجر به کاهش وزن ناگهانی، افزایش اشتها، تعریق، تغییرات قاعدگی، خستگی مفرط، مشکلات خواب و سایر علائم می‌شود.
  • سوءتغذیه: سوء تغذیه‌ی مزمن می‌تواند چربی بدن را تخلیه کند، در نتیجه منجر به کاهش سطح تری گلیسیرید می‌شود.
  • مصرف داروهای خاص: برخی از داروها مانند نیکوتینیک اسید، استاتین‌ها و جم فیبروزیل می‌توانند چربی بدن را تخلیه کنند و منجر به کاهش سطح تری گلیسیرید شوند.
  • رژیم غذایی کم‌چرب: اگرچه یک رژیم غذایی پرچرب می‌تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد، اما یک رژیم غذایی کم‌چرب هم می‌تواند سطح تری گلیسیرید را پایین نگه دارد.
  • سندروم سوء جذب: در سندرم سوء جذب، بدن در جذب درست مواد مغذی به مشکل برمی‌خورد. اگر چربی نتواند جذب شود، میزان تری گلیسیرید ممکن است کاهش پیدا کند.
سطح تری گلیسیرید پایین نشانه‌ چیست؟
سوء تغذیه‌ی مزمن می‌تواند چربی بدن را تخلیه کند، در نتیجه منجر به کاهش سطح تری گلیسیرید می‌شود.

بهترین راه برای کاهش سطح تری گلیسیرید چیست؟

اگر جواب آزمایش تری گلیسیرید شما بالا است و می‌خواهید آن را به محدوده‌ی نرمال نزدیک کنید، اقدامات زیر می‌توانند در این راه به شما کمک کنند. در مرحله‌ی اول سبک زندگیتان را تغییر دهید! تغییر سبک زندگی در کاهش سطح تری گلیسیرید و کنترل چربی خون تأثیر زیادی دارد. برای کاهش سطح TG خون این کارها را انجام دهید:

  • به طور منظم ورزش کنید: در اکثر یا تمام روزهای هفته، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش منظم می‌تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش داده و سطح کلسترول “خوب” را افزایش دهد.
  • از مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده خودداری کنید.
  • وزنتان را کاهش دهید.
  • چربی‌های سالم‌تری را انتخاب کنید: چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز را با چربی‌های سالم‌تر موجود در گیاهان (مانند روغن زیتون و کانولا) جایگزین کنید. به‌جای گوشت قرمز، از ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ (همچون ماهی ماکرل یا سالمون) استفاده کنید. از مصرف چربی‌های ترانس یا مواد غذایی حاوی روغن‌ها یا چربی‌های هیدروژنه خودداری کنید.
  • از مصرف الکل بپرهیزید.

داروهای موثر برای کاهش سطح تری گلیسیرید کدامند؟

گاهی اوقات تغییر در سبک زندگی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر سطح تری گلیسیرید داشته باشد. در چنین شرایطی پزشک برای کنترل سطح آزمایش تری گلیسیرید داروهایی را تجویز می‌کند.

مهارکننده‌های HMG CoA ردوکتاز، مشتقات اسید فیبریک و اسید نیکوتینیک (نیاسین) داروهایی هستند که بر سطح تری گلیسیرید تأثیر می‌گذارند. در این قسمت به تاثیرات هر یک اشاره کرده‌ایم:

تأثیر داروهای مهارکننده‌های HMG CoA ردوکتاز (استاتین‌ها) عبارتند از:

  • به میزان زیادی در کاهش کلسترول LDL مؤثرند.
  • کمی در افزایش کلسترول HDL مؤثرند.
  • کمی در کاهش تری گلیسیرید مؤثرند.

برخی از داروهایی که در این گروه قرار دارند شامل این موارد هستند:

  • پراواستاتین (پراواکول)
  • لوواستاتین (مواکور)
  • آتورواستاتین (لیپیتور)
  • روزوواستاتین (کرستور)
  • سیمواستاتین (زوکور).

برخی از داروهای مشتق از اسید فیبریک همچون جم فیبروزیل (لوپید) و فنوفیبرات (تریکور)، در کاهش سطح تری گلیسیرید بیشترین اثر را دارند. این داروها در افزایش سطح HDL و کاهش سطح LDL اثر کمی دارند.

وتینیک که با نام‌های نیاسین، نیاسپان یا اسلو – نیاسین هم شناخته می‌شود، در افزایش HDL بیشترین اثر را دارد. این در حالی است که در کاهش سطح تری گلیسیرید مؤثر است و در کاهش سطح LDL هم کمی ​​مؤثر است.

داروهای موثر برای کاهش سطح تری گلیسیرید کدامند؟
مهارکننده‌های HMG CoA ردوکتاز، مشتقات اسید فیبریک و اسید نیکوتینیک (نیاسین) داروهایی هستند که بر سطح تری گلیسیرید تأثیر می‌گذارند.

درمان‌ خانگی و گیاهی کاهش تری گلیسیرید خون

برای کاهش تری گلیسیرید چه بخوریم؟ در بسیاری از موارد می‌توان در کنار مصرف داروها و تغییر سبک زندگی برای کاهش سطح تری گلیسیرید خون، از برخی درمان‌های خانگی و گیاهی هم استفاده کرد:

  • ماهی و سبزیجات تازه به‌طور مؤثری به کاهش تری گلیسیرید خون کمک کند.
  • زنجبیل به‌عنوان یک ترکیب گیاهی مؤثر برای کاهش و کنترل علائم چربی بالای خون (هم کلسترول بالا و هم تری گلیسیرید) معرفی شده است. می‌توان زنجبیل را به غذا افزود یا به‌صورت دمنوش یا پودر مورداستفاده قرارداد.
  • سرکه سیب هم ترکیب خانگی دیگری است که به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می‌کند.
  • دانه‌های گیاهی مانند پروتئین سویا هم برای کاهش تری گلیسیرید بالا توصیه می‌شود.
  • دانه کتان
  • روغن ماهی
  • استرول‌های گیاهی
  • سیر
  • دمنوش سماق.

درمان گیاهی دیگری که در طب سنتی چینی از آن استفاده می‌شود، گیاهی با خاصیت ضدالتهابی به نام گون است. البته دراین‌خصوص به تحقیقات بیشتری نیاز است.

غذاهای مضر برای تری گلیسیرید بالا نیز نوشیدنی شیرین و الکلی و غذاهای چرب مانند گوشت پرچرب هستند. برای درمان گیاهی تری گلیسیرید بالای ۲۰۰ نیز بهتر است سماق و عرق کاسنی مصرف کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که برای کنترل سطح تری گلیسیرید خون و برای انجام و تفسیر آزمایش‌ها باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟ در درجه اول بهترین پزشکان عمومی می‌توانند نشانه‌ها و علائم را بررسی کنند و درخواست آزمایش تری گلیسیرید را بدهند. بعد از دریافت نتیجه آزمایش، ممکن است پزشک تشخیص دهد که بیمار باید توسط یک متخصص غدد و متابولیسم هم بررسی شود و تشخیص نهایی برای درمان توسط متخصص غدد داده شود.

گاهی هم باید در روند درمان از یک متخصص تغذیه برای کنترل رژیم غذایی کمک گرفته شود. درصورتی‌که بیمار در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی باشد، باید تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرد. برای گرفتن نوبت دکتر عمومی می‌توانید به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری، مشاوره متنی و مشاوره با دکتر عمومی آنلاین برای شما در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ممکن است تصور کنید که یک رژیم غذایی پرچرب باعث افزایش تری گلیسیرید خون و یک رژیم غذایی کم‌چرب باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود. اما کربوهیدرات‌ها تأثیر بیشتری بر افزایش تری گلیسیرید خون دارند. رژیم‌های غذایی پر کربوهیدرات، به‌ویژه قند، منجر به افزایش تری گلیسیرید می‌شود. دلیل لین پدیده این است که کبد قند اضافه دریافت شده را به تری گلیسیرید تبدیل می‌کند تا بتوان آن را ذخیره کرد.

صددرصد. ورزش‌کردن برای کاهش تری گلیسیرید و افزایش HDL (که با افزایش تری گلیسیرید تمایل به کاهش دارد) بسیار مفید است. حتی اگر شاهد کاهش وزن یا کاهش سایز نباشید.

برای درمان بالا بودن تری گلیسیرید در آزمایش، نیاسین می‌تواند تری گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” را کاهش دهد. قبل از مصرف نیاسین بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید زیرا می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد و عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند.

تری گلیسیرید زیر پنجاه و سایر مقادیر آن، نوعی لیپید است.

میزان تری گلیسیرید نرمال در خون یا رنج نرمال تری گلیسیرید زیر ۱۵۰ میلی‌گرم است اما درباره کلسترول، کلسترول خوب زیر بالای ۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر و کلسترول بد زیر ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است.

معنی آزمایش triglycerides این است که تری گلیسیرید نوعی مولکول چربی است که از سه اسید چرب متصل به گلیسرول تشکیل شده است و انرژی را در بدن ذخیره می‌کند.

تری گلیسیرید در آزمایش خون باید چند باشد؟ میزان نرمال تری گلیسیرید یا مقدار نرمال تری گلیسیرید معمولاً زیر ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (mg/dL) در نظر گرفته می‌شود.

لازم است که به مدت ۹ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید. در این زمان فقط می‌توانید آب بنوشید.

بله با چند روش ساده می‌توانید این کار را انجام دهید. شیرینی‌ها و قندها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. میزان نشاسته و کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش دهید. در هفته حداقل ۳ روز ورزش کنید.

بهترین نوشیدنی برای مبتلایان به تری گلیسیرید بالا، عبارت‌اند از: چای سبز یا سایر نوشیدنی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، شیر سویا،

اگر در حد اعتدال مصرف کنید خیر.

افراد مبتلا به تری گلیسیرید بالا باید مصرف سبزیجات و میوه را افزایش دهند. این افراد باید میوه‌هایی که فروکتوز کمتری دارند مانند طالبی، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، موز، هلو را مصرف کنند.

بله تحقیقات اثبات کرده‌اند که قهوه میزان تری گلیسیرید خون و کلسترول را افزایش می‌دهد.

تشخیص سطح خطرناک تری گلیسیرید خون برای هر فرد با بررسی‌ها و معاینات کامل توسط پزشک انجام می‌شود. بااین‌حال به‌صورت‌کلی بهتر است بدانید که تری گلیسیرید خون بالای ۲۰۰ میلی‌گرم را باید قابل‌توجه و حائز اهمیت در نظر گرفت.
این سطح از تری گلیسیرید با افزایش ریسک بیماری‌هایی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ در ارتباط است. علاوه بر این انواع بیماری‌های کبد و پانکراس هم به‌صورت مستقیم با افزایش سطح تری گلیسیرید مرتبط هستند و این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آزمایش تری گلیسیرید

  1. نوید گفت:

    سلام وقت بخیر من ۲۶ سال دارم
    تری گلیسیرید من تو ازمایش رنج ۸۸ هستش آیا خطرناکه یا نرماله

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نرمال است
      تندرست باشید

  2. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر تری گلیسرید من ۲۵۸ هست و ۱۹ سال سن دارم با ورزش و اصلاح رژیم غذایی میتونم اونو به زیر ۱۵۰ بیارم؟
    و اینکه حدودا چقدر زمان میبره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      حدود یک ماه زمان دارد
      حتمن استایل زندگی تان را تغییر دهید

  3. مسعود احمدی گفت:

    چربی من ۲۲درجه بالاست خطر دارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا با ورزش و اصلاح غذایی به حد نرمال می رسد

  4. گلی شمسی گفت:

    من ۴۱ سال سن با تری گلیسیرد بالا ۲۴۸ الان فهمیدم چه باید بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار تغییر استایل زندگی است
      و در صورت نیاز استفاده از دارو از خانواده استاتین ها

  5. عبدلی گفت:

    تری گلیسرید من ۴۱۶ هست دکتر آزمایشگاه گفت که باید آزمایشم تکرار بشه،به نظر شما امکان داره،بیاد پایین،

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی اگر اختلاف معنا داری نداشت حتمن باید درمان جدی صورت بگیرد

  6. امین گفت:

    تری گلیسرید ۲۴۷ زیاده چکار باید کرد مرسی اگ راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      محدوده‌ی نرمال/ مطلوب‌تری گلیسیرید: کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر می باشد
      مهمترین کار تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک است
      و تحت نظارت پزشک از دارو های خانواده استاتین می توانید استفاده کنید