چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گاهی اوقات پس ازمصرف ویتامین حالتان بد می‌شود. دلیل آن می‌تواند عوامل مختلفی مثل مصرف ویتامین و مکمل‌ها با معده خالی با تداخل دارویی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 3 دقیقه
شرایط مصرف ویتامین‌ها

مصرف روزانه‌ی مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند انرژی بیشتری به شما بدهد. اما اگر تا کنون بعد از مصرف قرص‌های مولتی ویتامین، حالتان بد شده است می‌دانید که اصلا تجربه‌ی خوبی نیست. تجربه‌ای که می‌تواند شما را مجاب کند که از مصرف ویتامین‌ها دست بردارید.

دکتر دیوید پوپر متخصص گوارش می‌گوید مصرف نوع مشخصی از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در سیستم گوارش شود. عواملی وجود دارد که منجر به عوارض جانبی مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌شود.

اگر در مورد نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها یا عوارض آنها سؤالی دارید می‌توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید و یا از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

نمیدونی کدوم ویتامین یا مکمل رو مصرف کنی؟ همین الان مشاوره بگیر.

ویتامین را با معده خالی مصرف می‌کنید

ویتامین‌هایی که طبیعت اسیدی بیشتری دارند مثل ویتامین سی یا فولات (ویتامین B9) اگر با معده‌ی خالی مصرف شوند می‌توانند منجر به تهوع شوند. دکتر پوپر می‌گوید: «مصرف بعضی از ویتامین‌ها همراه با یک میان وعده کوچک می‌تواند عوارض را کم کند. با این حال بهتر است بعضی از مکمل‌ها به تنهایی مصرف شوند. ویتامین‌های قابل حل در چربی مثل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K بر خلاف بعضی ویتامین‌های دیگر بهتر است همراه با غذا مصرف نشوند.

قرصی که مصرف می‌کنید میزان آهن زیادی دارد

مولتی‌ویتامین‌هایی که میزان زیادی آهن دارند مثل ویتامین‌های پریناتال یا مکمل‌ های آهن می‌توانند حالت تهوع به وجود آورند. این شکل از عوارض زمانی که ویتامین را خارج از وعده غذایی مصرف کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهند.

بیشترین میزان جذب آهن هنگامی است که با معده خالی مصرف می‌شود. با این حال آهن سخت‌ترین ویتامین برای مصرف با شکم خالی است چرا که منجر به حالت تهوع می‌شود. دکتر دونالد هنسرود می‌گوید «من به مراجع کنندگان پیشنهاد می‌کنم که آهن را همراه با غذا مصرف کنند تا اینکه آن را با معده خالی مصرف کنند. چا که مصرف آن با معده خالی ممکن است حالتان را بد کند و از مصرف آن به شکل کلی صرف نظر کنید. اگرچه ممکن است میزان جذب آهن در این شرایط مقداری کم شود اما بهتر از این است که اصلا مصرف نشود.»

تداخل مصرف ویتامین‌ها همراه با داروهای دیگر

دکتر هنسرود می‌گوید: ویتامین‌ها مثل داروها هستند که ممکن است با یکدیگر و با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. بسیار مهم است که تداخل آن‌ها را با پزشکتان بررسی کنید تا مطمئن شوید تداخلی وجود ندارد که تاثیر ویتامین را کم کند.
بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که اگر ویتامین‌ها هم زمان با افزایش استوژن (قرص‌های ضدبارداری) مصرف شوند می‌توانند منجر به عوارض جانبی شوند. همچنین ممکن است بعد از مصرف داروهای ب کمپلکس یا قرص نوروبیون حالت تهوع داشته باشد، به همین دلیل لازم است حتما با دکترتان درباره تمام داروها و ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

می‌خوای بدونی کدوم ویتامین برای کم‌خونی مناسبه؟

حتما مشاوره بگیر.

ممکن است ویتامین‌ها را در زمان مناسبی مصرف نمی‌کنید

دکتر پروپر می‌گوید مهم است که با یک متخصص درباره زمان مصرف ویتامین‌ها مشورت کنید. ویتامین‌ها می‌توانند یکدیگر را کامل کنند و یا بر یکدیگر تاثیر منفی داشته باشد. برای مثال بهتر است آهن را همراه با ویتامین سی مصرف کنید. ولی مصرف آهن با کلسیوم می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

برچسب روی جعبه و شیشه‌ی ویتامین شما باید شیوه‌ی مصرف آن را برایتان مشخص کند. همچنین مواد سازنده آن و میزان مصرف روزانه را ذکر کند. حتما قبل از مصرف، این موارد را مطالعه کنید.

علاوه بر این همواره تاکید می‌شود که حتما با پزشک تفذیه قبل از شروع مصرف ویتامین روزانه مشورت کنید و اگر عوارضی را تجربه می‌کنید با آن‌ها در میان بگذارید. معمولا افراد می‌توانند میزان ویتامین پیشنهاد شده‌ی روزانه را با یک رژیم غذایی مناسب مصرف کنند. بیشتر افراد نیازی به میزان زیادی از مواد مغذی ندارند مگر اینکه در شرایط کمبود خاصی باشند.

یک آزمایش خون ساده می‌تواند ویتامین‌هایی که نیاز دارید را مشخص کند و البته دکترتان می‌تواند بهترین منبع تامین آن ویتامین را برای شما تجویز کند.

دکتر پروپر می‌گوید: مثل بیشتر مواردی که به سلامتی شما مربوط است، مصرف ویتامین‌ها می‌تواند فرایند پیچیده‌ای باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ویتامین

  1. زهرا گفت:

    سلام من هفته ۲۷ بارداری ام اما وقتی قرص مولتی ویتامین میخورم بشدت بی حال میشم ولی با قرص ویتامین دی هیچ مشکلی برام پیش نمیاد .ولی قرص مولتی ویتامین بشدت حالمو بد میکنن احساس خلا در معدم میکنم در حالی ک پره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین ویتامین همان ویتامین دی است
      اما باید تحا نظر پزشک مصرف کنید

      پوزش بعلت تاخیر در پاسخگویی

  2. یاس گفت:

    سلام وقت بخیر من یک ماهو نیم هست که مولتی ویتامین فارماژلیتان رو مصرف میکنم چند روزی هست که احساس گرفتگی عضله در پشت ساق پا ودر در کف پا دارم آیا مصرف این قرص باعث این عوارض شده؟

  3. ساناز گفت:

    قرص ویتروم استفاده میکنم بد رقم حالت تهوع دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز.
      در صورت بروز چنین علائمی از مصرف بیش از حد ، بلافاصله قرص ها را قطع کنید و با پزشک خود مشورت نمایید

  4. Bahar گفت:

    سلام من متاسفانه بعد از خوردن مولتی ویتامین ۱۵ دقیقه بعد استفراغ میکنم با تجویز پزشک میخورم باردار هستم قبل عمل اسلیو ۲سال پیش انجام دادم هر آنچه به پزشک میگم راه حلی برای من ندارد ، همه جوره ساعت های مختلف امتحان کردم ، چه کنم … واقعا استفراغ مولتی بشدت سخت هست در صورت امکان راهنمایی فرمایید باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      وقتی به این شدت تهوع دارید و با خوردن قرص ضد تهوع نیز برطرف نمی شود بهتره ویتامین ها را خوراکی یا تزریقی دریافت کنید.

  5. امیر حسین گفت:

    سلام من قرص مکمل مصرف میکنم بعد از مصرف بدنم سست میشه قبلاً مصرف میکردم اینجوری نمی شدم لطفاً راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      بهتر است بدون مشورت پزشک مصرف نشود.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.فوق تخصص گوارش

  6. ناشناس گفت:

    سلام من قرص مکمل مصرف میکنم بعد از مصرف بدنم سست میشه قبلاً مصرف میکردم اینجوری نمی شدم لطفاً راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ویتامین‌ها مثل داروها هستند که ممکن است با یکدیگر و با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. بسیار مهم است که تداخل آن‌ها را با پزشکتان بررسی کنید تا مطمئن شوید تداخلی وجود ندارد که تاثیر ویتامین را کم کند.

  7. اکرم گفت:

    سلام من با خوردن قرص جوشان ویتامین C لرز کردم علت چیست

  8. فاطمه صمدی گفت:

    سلام من یه قرص ویتامین میخوریم بعد از خوردنش حالت تهوه میگیرم با معده خالی هم نمیخورم بعد از ناهار میخورم و دکتری برام تجویز نکرده خودم خریدمش

  9. مریم گفت:

    سلام من‌کیست سینه دارم دکتر برام ویتامین ای تجویز کرده روزی یک عدد ولی بعد ازاستفاده سردرد شدید میگیرم
    ممکنه‌به خاطر چربی بالا باشه ؟

  10. سارا گفت:

    سلام ببخشید من وقتی که ویتامین Aمیخورم پهلوم درد میگیره میشه بگید برای چی هست