چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گاهی اوقات پس ازمصرف ویتامین حالتان بد می‌شود. دلیل آن می‌تواند عوامل مختلفی مثل مصرف ویتامین و مکمل‌ها با معده خالی با تداخل دارویی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 3 دقیقه
شرایط مصرف ویتامین‌ها

مصرف روزانه‌ی مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند انرژی بیشتری به شما بدهد. اما اگر تا کنون بعد از مصرف قرص‌های مولتی ویتامین، حالتان بد شده است می‌دانید که اصلا تجربه‌ی خوبی نیست. تجربه‌ای که می‌تواند شما را مجاب کند که از مصرف ویتامین‌ها دست بردارید.

دکتر دیوید پوپر متخصص گوارش می‌گوید مصرف نوع مشخصی از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در سیستم گوارش شود. عواملی وجود دارد که منجر به عوارض جانبی مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌شود.

اگر در مورد نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها یا عوارض آنها سؤالی دارید می‌توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید و یا از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

نمیدونی کدوم ویتامین یا مکمل رو مصرف کنی؟ همین الان مشاوره بگیر.

ویتامین را با معده خالی مصرف می‌کنید

ویتامین‌هایی که طبیعت اسیدی بیشتری دارند مثل ویتامین سی یا فولات (ویتامین B9) اگر با معده‌ی خالی مصرف شوند می‌توانند منجر به تهوع شوند. دکتر پوپر می‌گوید: «مصرف بعضی از ویتامین‌ها همراه با یک میان وعده کوچک می‌تواند عوارض را کم کند. با این حال بهتر است بعضی از مکمل‌ها به تنهایی مصرف شوند. ویتامین‌های قابل حل در چربی مثل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K بر خلاف بعضی ویتامین‌های دیگر بهتر است همراه با غذا مصرف نشوند.

قرصی که مصرف می‌کنید میزان آهن زیادی دارد

مولتی‌ویتامین‌هایی که میزان زیادی آهن دارند مثل ویتامین‌های پریناتال یا مکمل‌ های آهن می‌توانند حالت تهوع به وجود آورند. این شکل از عوارض زمانی که ویتامین را خارج از وعده غذایی مصرف کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهند.

بیشترین میزان جذب آهن هنگامی است که با معده خالی مصرف می‌شود. با این حال آهن سخت‌ترین ویتامین برای مصرف با شکم خالی است چرا که منجر به حالت تهوع می‌شود. دکتر دونالد هنسرود می‌گوید «من به مراجع کنندگان پیشنهاد می‌کنم که آهن را همراه با غذا مصرف کنند تا اینکه آن را با معده خالی مصرف کنند. چا که مصرف آن با معده خالی ممکن است حالتان را بد کند و از مصرف آن به شکل کلی صرف نظر کنید. اگرچه ممکن است میزان جذب آهن در این شرایط مقداری کم شود اما بهتر از این است که اصلا مصرف نشود.»

تداخل مصرف ویتامین‌ها همراه با داروهای دیگر

دکتر هنسرود می‌گوید: ویتامین‌ها مثل داروها هستند که ممکن است با یکدیگر و با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. بسیار مهم است که تداخل آن‌ها را با پزشکتان بررسی کنید تا مطمئن شوید تداخلی وجود ندارد که تاثیر ویتامین را کم کند.
بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که اگر ویتامین‌ها هم زمان با افزایش استوژن (قرص‌های ضدبارداری) مصرف شوند می‌توانند منجر به عوارض جانبی شوند. همچنین ممکن است بعد از مصرف داروهای ب کمپلکس یا قرص نوروبیون حالت تهوع داشته باشد، به همین دلیل لازم است حتما با دکترتان درباره تمام داروها و ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

می‌خوای بدونی کدوم ویتامین برای کم‌خونی مناسبه؟

حتما مشاوره بگیر.

ممکن است ویتامین‌ها را در زمان مناسبی مصرف نمی‌کنید

دکتر پروپر می‌گوید مهم است که با یک متخصص درباره زمان مصرف ویتامین‌ها مشورت کنید. ویتامین‌ها می‌توانند یکدیگر را کامل کنند و یا بر یکدیگر تاثیر منفی داشته باشد. برای مثال بهتر است آهن را همراه با ویتامین سی مصرف کنید. ولی مصرف آهن با کلسیوم می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

برچسب روی جعبه و شیشه‌ی ویتامین شما باید شیوه‌ی مصرف آن را برایتان مشخص کند. همچنین مواد سازنده آن و میزان مصرف روزانه را ذکر کند. حتما قبل از مصرف، این موارد را مطالعه کنید.

علاوه بر این همواره تاکید می‌شود که حتما با پزشک تفذیه قبل از شروع مصرف ویتامین روزانه مشورت کنید و اگر عوارضی را تجربه می‌کنید با آن‌ها در میان بگذارید. معمولا افراد می‌توانند میزان ویتامین پیشنهاد شده‌ی روزانه را با یک رژیم غذایی مناسب مصرف کنند. بیشتر افراد نیازی به میزان زیادی از مواد مغذی ندارند مگر اینکه در شرایط کمبود خاصی باشند.

یک آزمایش خون ساده می‌تواند ویتامین‌هایی که نیاز دارید را مشخص کند و البته دکترتان می‌تواند بهترین منبع تامین آن ویتامین را برای شما تجویز کند.

دکتر پروپر می‌گوید: مثل بیشتر مواردی که به سلامتی شما مربوط است، مصرف ویتامین‌ها می‌تواند فرایند پیچیده‌ای باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ویتامین

  1. نگار گفت:

    سلام من بهد از خوردن ویتامین یا ایمونس دچار سردرد بد میشم بفرمایید علتش چیه ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکن است ویتامین را در زمان مناسب استفاده نمی کنید و یا با دیگر داروهای مصرفی شما تداخل دارد.

  2. ناشناس گفت:

    سلام خواهرمن ۱۵ ساله هست و کم کاری تیروئید داره که تحت درمان هست‌کمبود وزن داره دیروز شربت زینک خورد و بعد از سه ساعت شربت ایمونیس‌
    میگه معده ش میسوزه ممکنه از عوارض شربت باشه؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ممکنه رفلاکس موجب سوزش معده شده بادش که قابل برطرف شدن است.

    2. مرتضی گفت:

      سلام وقتی من قرص ویتامین مصرف می کنم استرحس میگیرم چیکار ک

  3. مجید صادقی ارجمند جمند گفت:

    سلام دکترم ویتامین ب ۶ برای من تجویز کرده ولی وقتی که بخورم ضعف می گیرم نمی دونم مشکل ازکجا است چون من ضخمت قلب دارم تیروئید دارم کردم چربی و التهاب معده دارم من بخاطر سرگیجه ودرد پا این برای من تجویز کردند ولی تا حالا خوب نشدم خواهشن جوابم بدهید

  4. فران گفت:

    سلام من وقتی ویتامین مصرف میکنم سردرد شدیدی میگیرم ، دلیلش چی میتونه باشه ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اغلب کمبود برخی ویتامین ها باعث سردرد می شود ولی مصرف ویتامین نمیتونه سردرد ایجاد کند. بهتره عوامل دیگر را بررسی کنید.

    2. نسترن گفت:

      سلام دوستی برای کاهش چربی شکمی به من قرص دیافیت را پیشنهاد داده، یدونه مصرف کردم بعداز ناهار، سردرد دارم بی اشتهام رگای شونه و گردنم گرفت مدام بدنم سرد میشه چیکارکنم؟

  5. آزاده گفت:

    همه ی سایتها نوشتن ویتامین د باید با غذا خورده بشه چطور اینجا برعکس نوشته؟؟

  6. عسللل گفت:

    سلام ایا مصرف کپسولهای زینک و مولتی ویتامین و آهن برای معده درپ ضرر داره اگه همراه غذا خورده بشه چی؟من معدم درد میکنه و کم خونی دارم بدنم خیلی ضعیفه مجبورم بخورم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این داروها برای معده مضر نیست و بهتره زینک و مولتی ویتامین بعد از صبحانه مصرف شود. آهنن نیز موقع خواب مصرف شود به همراه میوه های حاوی ویتامین سی.

  7. آرش گفت:

    سلام خسته نباشید من چند سالی هست که دوچاره بیماری اگزما شدم و خیلی برای درمان خودم تلاش کردم خدا رو شکر بهترهم ولی خیلی از لحظه جسمانی و بدنی ضعیف هستم و بعضی وقتا پشت سر هم آمپول نوربیون و ویتامین سی و دی مصرف کردم و هم کم خونی دارم و خیلی هم از بهترین تغذیه‌ای خوب استفاده کردم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم وباز هم همون بدنی ضعیف و حتا جنسی و جسمانی ضعیف هستم و نمی‌دانم از چه ویتامین و یا چه مکملی استفاده کنم از شما خواهش می‌کنم عزیزم بهم کمک کنید ممنون میشم ازتون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهتره تحت نظر متخصص تغذیه رژیم غذایی و دارویی مناسب داشته باشید. از این لینک میتونید از بهترین متخصصان تغذیه نوبت بگیرید.
      متخصص تغذیه

  8. الهه گفت:

    سلام
    من دیشب قرص ویتامین ب۱ خوردم حالم اصلا خوب نیست ضعف شدیدی تو بدنم احساس میکنم و کمی حالت تهوع دارم باید چکار کنم

  9. زهرا زارع پور گفت:

    سلام خسته نباشین . من باردارم ویار شدید داشتم الان کم شده ولی روزی یکی دوبار بالا میارم . دکترم مولتی ویتامین آی ویتا داده اصلا نمیتونم بخورم سرگیجه و استفراغم شدید میشه دکترم گف فعلا نخور . ولی نگرانم جنین الان نیاز داره چطور میتونم بخورم ویتامین رو که عوارض نداشته باشه . بدنم شدیدن ضعیف شده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با کنترل تهوع استفراغ میتونید ویتامین ها را از غذا به دست بیاورید و لزما نیاز به مصرف ویتامنی نیست. ویتامین های ترکیبی دیگری نیز موجود است که میتونند برای شما تجویز کنند. از این لینک می تونید با دیگر متخصصان زنان نیز مشورت کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  10. سمیه گفت:

    سلام آقای دکتر چرا وقتی مولتی دیلی فرش مصرف میکنم ایقد حالم بد میشه