سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر و نکات مهم آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش پاپ اسمیربرای تشخیص تغییرات سلولی در دهانه رحم انجام می‌شود. حداقل دو روز قبل از آن نباید رابطه جنسی داشت. دختران باکره به دلیل وارد شدن اسپکولوم به واژن نمی‌توانند این تست را انجام دهند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
سؤالات رایج در مورد تست پاپ اسمیر

اگر تصمیم داریدِ آزمایش پاپ اسمیر را برای اولین‌بار به‌عنوان چکاپ سالانه یا برای تشخیص بیماری انجام دهید، احتمالا با سوالاتی روبرو شده‌اید. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر را عنوان کنیم و پاسخ آنها را ارائه دهیم. به شما توضیح می‌دهیم که این آزمایش برای چه افرادی لازم است؟ چگونه می‌توان برای آن آماده شد؟ چه بیماری‌هایی در این آزمایش مشخص می‌شود؟ چه زمانی لازم است آزمایش بدهید؟ کدام عوارض بعد از این تست طبیعی است؟

اگر می‌خواهید این آزمایش را انجام دهید یا سوالاتی در مورد تست پاپ اسمیر دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر زنان یا فوق تخصص زنان و زایمان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

۱. آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر یک نوع روش غربالگری است که با استفاده از یک برس کوچک سلول‌هایی از سطح دهانه رحم و اطراف آن جدا می‌شوند. این بافت در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ از نظر هر نوع تغییرات سلولی و احتمال سرطان دهانه رحم بررسی می‌شود. همچنین شرایط دیگری مانند عفونت و التهاب را می‌توان با این آزمایش تشخیص داد. متخصص زنان برای انجام تست پاپ اسمیر از تجهیزاتی استفاده می‌کند تا به راحتی نمونه را جدا کند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

۲. چه افرادی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

این آزمایش برای زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، ضروری است. زنان ۲۱ تا ۲۹ سال باید هر سه سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهند. برای زنان بالای ۳۰ سال لازم است ویروس پاپیلومای انسانی نیز در آزمایش بررسی شود. درصورتی‌که مشکلی در نتیجه آزمایش گزارش نشود، تا سن ۶۵ سالگی باید هر ۵ سال یک‌بار آزمایش را تکرار کرد.


۳. چه افرادی به تکرار آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

اگر در آزمایش مورد غیرطبیعی مشاهده شود، نیاز به تکرار آزمایش است. برای خانم‌های زیر ۲۵ سال باید ۶ ماه تا یک سال بعد از انجام تست، دوباره آزمایش تکرار شود تا نتایج غیرمعمول بررسی شوند. در خانم‌های بالای ۲۵ سال ممکن است علاوه بر تکرار این آزمایش، آزمایش HPV نیز انجام شود.


۴. قبل از تست پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

حداقل دو روز قبل از انجام تست از آمیزش جنسی یا دوش واژینال خودداری کنید. داروهای واژینال، فوم‌های اسپرم کش و انواع کرم‌ها نیز می‌توانند سلول‌های غیرطبیعی را از بین ببرند و در نتیجه آزمایش تغییر ایجاد کنند. همچنین بهتر است در دوره پریود آزمایش پاپ اسمیر انجام ندهید. این تست را به بعد از اتمام پریود موکول کنید.


۵. چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شویم؟

به مدت دو روز قبل از انجام تست آمیزش جنسی نداشته باشید. حمام کردن مشکلی ندارد. اما ۲۴ ساعت قبل از انجام آزمایش نباید حمام کنید. شیو کردن موهای زائد ناحیه تناسلی ضرورت ندارد. اما اگر راحت‌تر هستید که آنها را شیو کنید، موردی ندارد. در روز آزمایش می‌توانید هر نوع لباسی بپوشید. فقط دقت داشته باشید که باید لباس زیر و شلوار خود را دربیاورید.

آمادگی برای تست پاپ اسمیر
برای انجام آزمایش پاپ اسمیر باید حداقل دو روز از رابطه جنسی خودداری کنید و لباس راحت بپوشید.

۶. نحوه گرفتن آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

یکی از سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر نحوه انجام این تست است. پزشک ابتدا اسپکولوم را در واژن قرار می‌دهد. اسپکولوم یک ابزار فلزی یا پلاستیکی است که در واژن قرار گرفته و دیواره‌های واژن را از هم جدا می‌کند. پس از باز شدن دهانه واژن، متخصص با یک کاردک یا برس کوچک به‌آرامی مقداری از سلول‌های این بافت را جدا کرده و در ظرفی مخصوص قرار می‌دهد.


۷. آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟

از این آزمایش برای تعیین هر نوع تغییر در سلول‌های دیواره دهانه رحم استفاده می‌شود. با استفاده از تست پاپ اسمیر می‌توان احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را تشخیص داد. همچنین عفونت و التهاب در این تست مشخص می‌شود. اگر پزشک آزمایش HPV تجویز کرده باشد، پس از نمونه‌برداری در پاپ اسمیر، نمونه از نظر وجود هر نوع ویروس پاپیلومای انسانی بررسی می‌شود.


۸. آیا باید ابزار تست پاپ اسمیر را تهیه کنم؟

ابزار تست پاپ اسمیر شامل اسپکولوم و برس کوچک آن قابل تهیه است. اما نیازی نیست آن را از قبل تهیه کنید. پزشک در مطب یا کلینیک این ابزار را داشته و برای انجام آزمایش استفاده می‌کند. دقت داشته باشید که پزشک اسپکولوم را از بسته‌بندی خارج کرده یا نوع فلزی آن را کاملا استریل کند.


۹. آزمایش پاپ اسمیر چه چیزی را نشان می دهد؟

در این آزمایش تغییرات سلولی در این ناحیه بررسی می‌شود. هر نوع تغییر سلولی ممکن است در صورت عدم درمان به سرطان دهانه رحم منجر شود. همچنین این آزمایش برای تشخیص عفونت و ویروس HPV کاربرد دارد.


۱۰. آیا پاپ اسمیر همان معاینه لگن است؟

یکی از سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر تفاوت آن با معاینه لگن است. برخی افراد به‌اشتباه این دو روش را یکسان تلقی می‌کنند. اما در معاینه لگن یک معاینه معمولی انجام می‌دهد. برای تشخیص علت خونریزی، ترشح غیرطبیعی یا هر مورد دیگری قسمت بیرونی واژن و داخل دهانه واژن بررسی می‌شود. پزشک ممکن است برای معاینه با دست از اسپکولوم هم استفاده کند. اما در آزمایش پاپ اسمیر هدف بررسی تغییرات سلولی است.

به نقل از womenshealthofcentralvirginia دررابطه‌با ضرورت آزمایش پاپ اسمیر و معاینه لگن:

اگرچه این دو آزمایش یکسان نیستند، اما هر دو مولفه‌های ضروری برای سلامتی یک خانم هستند. البته دلایل ضرورت آنها با هم متفاوت است. معاینه لگن بیشتر به سلامت واژن و لگن مربوط می‌شود. در حالی که آزمایش پاپ اسمیر به دنبال تغییرات غیرطبیعی سلولی است.


۱۱. آزمایش پاپ اسمیر درد دارد؟

این آزمایش درد ندارد. اما برای افرادی که بار اول آن را انجام می‌دهند، ممکن است کمی حس ناراحتی ایجاد کند. برخی خانم‌ها درد آن را شبیه به نیشگون کوچک گزارش داده‌اند. به‌طورکلی آستانه تحمل درد افراد متفاوت بوده و ممکن است برخی زنان کمی درد حس کنند.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر
به دلیل باز شدن دیواره دهانه رحم در طول آزمایش ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید.

۱۲. هزینه پاپ اسمیر ۱۴۰۱ چقدر است؟

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۱۴۰۱ بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است. این هزینه به نوع آزمایش و تعداد فاکتورهای مورد بررسی بستگی دارد. اگر شخص بخواهد انواع ویروس پاپیلومای انسانی را نیز آزمایش کند، هزینه افزایش پیدا می‌کند. در این میان نباید هزینه ویزیت پزشک و انجام آزمایش را فراموش کرد. معمولا ویزیت متخصص حدود ۱۰۰ هزار تومان و هزینه نمونه‌برداری به همراه تجهیزات نیز حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.


۱۳. آیا برای کاهش درد پاپ اسمیر می توان از بی حس کننده استفاده کرد؟

درصورتی‌که نمی‌توانید درد نمونه‌برداری را تحمل کنید می‌توانید از مسکن استفاده کنید. اما استفاده از روان‌کننده یا بی‌حس‌کننده ممکن است در نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توان درد را کاهش داد، استفاده از اسپکولوم کوچک‌تر است.


۱۴. چه مواردی در زمان پاپ اسمیر احساس ناراحتی را بیشتر می کند؟

ایجاد فشار به دلیل ترس از درد یا تروما گذشته می‌تواند درد را افزایش دهد. به همین دلیل باید سعی کنید، آرامش خود را حفظ کنید. اگر اسپکولوم شما را اذیت می‌کند، از پزشک بخواهید سایز کوچک‌تر را امتحان کند.


۱۵. آزمایش پاپ اسمیر معمولا چقدر طول می کشد؟

معمولا این آزمایش در مطب متخصص زنان یا کلینیک انجام می‌شود. حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا نمونه از بافت رحم برداشته شود. گاهی حتی ممکن است این آزمایش زمان کمتری بگیرد.

۱۶. در آزمایش پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص می شود؟

در این آزمایش کلیه تغییرات سلولی در بافت دهانه رحم مشخص می‌شود. این تغییرات سلولی می‌توانند زنگ خطری برای سرطان دهانه رحم باشند. به همین دلیل باید نتیجه غیرطبیعی در آزمایش را جدی گرفت.


۱۷. آزمایش پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود انجام می شود؟

این آزمایش را می‌توان در هر زمانی انجام داد. اما بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر حداقل ۵ روز بعد از پایان پریود است. بهتر است آزمایش را در زمان پریود انجام ندهید.


۱۸. انجام آزمایش پاپ اسمیر برای دوشیزدگان هم ممکن است؟

این آزمایش را نمی‌توان برای دختران مجرد انجام داد. زیرا لازم است اسپکولوم وارد دهانه رحم شود و پرده بکارت را پاره می‌کند. اما گاهی به دلیل احتمال سرطان دهانه رحم پزشک مجبور است، این آزمایش را برای دختران مجرد انجام دهد. برخی افراد تصور می‌کنند، احتمال ایجاد سرطان دهانه رحم فقط بعد از رابطه جنسی و تماس با ویروس HPV وجود دارد. اما در واقعیت این‌طور نیست و گاهی بدون رابطه جنسی این نوع سرطان ایجاد می‌شود.


۱۹. آزمایش پاپ اسمیر مردان چیست؟

برای تشخیص سرطان مقعد از آزمایشی به نام تست پاپ اسمیر مقعد استفاده می‌شود. این آزمایش هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان انجام می‌شود. به این طریق که سلول‌هایی از ناحیه مقعد جدا شده و بافت نمونه‌برداری شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در آزمایشگاه تغییرات سلولی در این بافت مورد بررسی قرار می‌گیرد.


۲۰. چند وقت یک بار باید آزمایش پاپ اسمیر بدهم؟

اگر سن شما بین ۲۱ تا ۲۹ سال است، هر سه سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهید. افراد بالای ۳۰ سال باید علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV هم بدهند. این آزمایش را می‌توان هر ۵ سال یک‌بار تکرار کرد. بعد از ۶۵ سالگی می‌توان با صلاحدید پزشک انجام تست پاپ اسمیر را متوقف کرد.

پاپ اسمیر هر سه سال باید انجام شود
معمولا انجام تست پاپ اسمیر هر سه سال یک بار توصیه می‌شود.

۲۱. آیا خونریزی بعد از آزمایش پاپ اسمیر طبیعی است؟

گاهی ممکن است بعد از تست پاپ اسمیر شخص دچار گرفتگی و خونریزی خفیف شود. این حالت طبیعی بوده و در مدت‌زمان کوتاهی خونریزی برطرف می‌شود. اما اگر خونریزی شما یا احساس گرفتگی در زیر شکم شدید است، باید به متخصص مراجعه کنید تا معاینات لازم انجام شود.

۲۲. بهترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر کی است؟

بهترین زمان برای انجام این تست حداقل ۵ روز بعد از پریود است. شما می‌توانید در زمان پریود هم این آزمایش را انجام دهید. اما بهتر است در دوره قاعدگی تست انجام نشود.

به نقل از healthline در رابطه با بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر:

طبق گزارش موسسه سرطان نیو ساوت ولز بهتر است آزمایش پاپ اسمیر در اواسط سیکل یعنی حدود ۹ تا ۲۰ روز بعد از اولین روز پریود انجام شود.


۲۳. اگر در زمان آزمایش پاپ اسمیر پریود بودم چه کنم؟

گاهی پزشک مجبور است در زمان پریود این آزمایش را از شخص بگیرد. اما انجام آزمایش در دوره قاعدگی به دلیل جریان سنگین خون ممکن است باعث نتیجه نادرست شود. این احتمال وجود دارد که به دلیل خونریزی، در نمونه پاپ اسمیر سلول‌های غیرطبیعی به‌خوبی دیده نشوند و نتیجه منفی آزمایش کاذب باشد.


۲۴. جواب آزمایش پاپ اسمیر چند روز طول می کشد؟

دریافت نتیجه آزمایش به آزمایشگاه موردنظر بستگی دارد. در برخی آزمایشگاه‌ها ممکن است نتیجه ۳ روزه آماده شود. اما در برخی دیگر از آزمایشگاه‌ها بیش از یک هفته طول می‌کشد.


۲۵. جواب آزمایش پاپ اسمیر را چگونه بخوانیم؟

یکی از سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر خواندن نتیجه آن است. جواب آزمایش یکی از سه مورد طبیعی، نامشخص و غیرطبیعی است. اگر در جواب آزمایش کلمه Normal نوشته شده باشد، به معنای منفی بودن آزمایش است. در این حالت هیچ تغییر سلولی در دهانه رحم مشاهده نشده است.

اگر در جواب آزمایش کلمه Unclear (ASC-US) نوشته شده باشد، به معنای نامشخص بودن جواب است. به این معنی که غیرطبیعی بودن سلول‌های دهانه رحم ممکن است به دلیل ویروس hpv باشد یا دلیل دیگری داشته باشد. گاهی ممکن است تغییرات به علت بارداری، یائسگی یا عفونت ایجاد شده باشد.

اگر در آزمایش کلمه Abnormal نوشته شده است، به معنای وجود سلول‌های غیرطبیعی است. البته به این معنا نیست که دچار سرطان دهانه رحم شده‌اید. می‌تواند به معنای ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی از نوع درجه پایین یا درجه بالا باشد.

برای مراجعه به متخصص زنان یا فوق تخصص زنان و زایمان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصصان وجود دارد.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از پاپ اسمیر چیه؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

۲۶. تا چه زمانی می توان از آزمایش پاپ اسمیر استفاده کرد؟

معمولا پزشکان این آزمایش را تا سن ۶۵ سالگی توصیه می‌کنند. اگر در آزمایش‌ها نتیجه غیرطبیعی دیده نشود، هر سه سال یک‌بار و گاهی هر ۵ سال یک‌بار انجام تست کافی است.


۲۷. آیا پاپ اسمیر برای اچ پی وی انجام می شود؟

برای انجام آزمایش اچ پی وی باید نمونه‌برداری پاپ اسمیر انجام شود. سپس نمونه برای تشخیص ویروس به آزمایشگاه ارسال می‌شود. هزینه آزمایش اچ پی وی نسبت به آزمایش پاپ اسمیر بالاتر است.


۲۸. آیا آزمایش پاپ اسمیر خطر دارد؟

این آزمایش خطری برای شخص ندارد. ممکن است بعد از آزمایش دچار گرفتگی یا کمی خونریزی شوید، اما معمولا این عوارض بسیار کوتاه‌مدت بوده و از بین می‌روند.

تست پاپ اسمیر خطرناک نیست
این آزمایش خطری ندارد و فقط کمی خونریزی ایجاد می‌کند.

۲۹. شرایط دادن آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

از دیگر سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر، شرایط انجام آن است. برای انجام این آزمایش بهتر است از زمان قاعدگی شما حداقل ۵ روز گذشته باشد. می‌توانید برای انجام این تست موهای زائد خود را شیو کنید. اما ضرورتی برای آن وجود ندارد. تجهیزات موردنیاز برای پاپ اسمیر نیز توسط پزشک تهیه می‌شود.


۳۰. تست پاپ اسمیر را کجا نگهداری کنیم؟

تست پاپ اسمیر بعد از نمونه‌برداری در دمای اتاق یا دمای یخچال نگهداری می‌شود. پاپ اسمیر نیازی به نگهداری در فریزر یا بسته‌بندی با یخ ندارد.


۳۱. علت خونریزی بعد از تست پاپ اسمیر چیست؟

به دلیل ایجاد خراش با برس مخصوص تست پاپ اسمیر و حساس بودن این ناحیه احتمال کمی خونریزی وجود دارد. خونریزی خفیف کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما اگر خونریزی شما شدید شد، باید به پزشک اطلاع دهید.


۳۲. آیا بعد از برداشتن رحم نیاز به تست پاپ اسمیر است؟

اگر جراحی هیسترکتومی کامل انجام شده و کل رحم و دهانه رحم برداشته شده است، نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نیست. اما اگر هیسترکتومی جزئی است، باید تست را مطابق برنامه قبل ادامه داد.


۳۳. آیا افرادی که به تازگی زایمان کرده اند می توانند تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

اگر به‌تازگی زایمان داشته‌اید، باید برای انجام تست پاپ اسمیر حداقل ۱۲ هفته صبر کنید. تا ۱۲ هفته پس از زایمان سطح و کیفیت هورمون‌ها در اطراف دهانه رحم تغییر کرده و باعث خطا در آزمایش می‌شود. اما پس از گذشت این مدت هورمون‌ها به سطح طبیعی رسیده و می‌توان آزمایش را انجام داد.

تست پاپ اسمیر در بارداری
۱۲ هفته بعد از زایمان می‌توان آزمایش پاپ اسمیر را انجام داد.

۳۴. چگونه نتیجه آزمایش را بخوانم؟

در جواب آزمایش پاپ اسمیر یکی از سه کلمه طبیعی، نامشخص و غیرطبیعی نوشته می‌شود. طبیعی بودن به معنای عدم تغییرات سلولی است. نامشخص بودن جواب نشانه مشخص نبودن دلیل تغییرات است. اگر آزمایش غیرطبیعی باشد، باید برای تشخیص سرطان دهانه رحم یا احتمال وجود ویروس اچ پی وی آزمایش‌های دیگری انجام شود.


۳۵. آیا همه نتایج غیرطبیعی در تست پاپ اسمیر نشانه سرطان رحم است؟

اگر جواب آزمایش غیرطبیعی باشد، نمی‌توان گفت احتمال وجود سرطان دهانه رحم قطعی است. زیرا این احتمال وجود دارد که به دلیل وجود ویروس HPV سلول‌های دهانه رحم تغییر کرده باشند. در این شرایط پزشک باید آزمایش HPV تجویز کند.


۳۶. از چند سالگی تست پاپ اسمیر را شروع کنیم؟

معمولا پزشکان پیشنهاد می‌کنند، از سن ۲۱ سالگی این تست انجام شود. ازآنجایی‌که دختران باکره نمی‌توانند تست پاپ اسمیر انجام دهند، باید پس از ازدواج آن را در برنامه خود قرار دهند.


۳۷. تست پاپ اسمیر تا چند سالگی انجام می شود؟

سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر این است که تا چه سنتی باید این تست را انجام داد. طبق دستورالعمل‌های انجمن سرطان آمریکا انجام این تست تا سن ۶۵ سالگی توصیه می‌شود. بعد از ۶۵ سالگی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار پایین بوده و نیازی به آزمایش نیست.


۳۸. پاپ اسمیر باعث آسیب به پرده بکارت می شود؟

در آزمایش پاپ اسمیر، اسپکولوم وارد واژن شده و دیواره آن را باز می‌کند. پزشک با این ابزار می‌تواند به‌راحتی نمونه را از دیواره دهانه رحم جدا کند. به همین دلیل بدون شک به پرده بکارت آسیب وارد می‌شود و دختران باکره نباید این تست را انجام دهند.

تست پاپ امسیر و پرده بکارت
در این آزمایش به دلیل وارد شدن اسپکولوم در دهانه رحم به پرده بکارت آسیب وارد می‌شود.

۳۹. تست پاپ اسمیر در دوران بارداری ممکن است؟

در دوران بارداری انجام این آزمایش خطری ندارد. اما معمولا پزشکان توصیه می‌کنند، تست پاپ اسمیر به بعد از زایمان موکول شود. معمولا تا هفته ۲۴ بارداری می‌توان آزمایش را انجام داد. اما بعد از آن به دلیل افزایش خون در دهانه رحم و حساس شدن این ناحیه انجام تست توصیه نمی‌شود.


۴۰. من تا به حال سکس نداشته ام،‌ آیا نیازی به تست پاپ اسمیر دارم؟

ازآنجایی‌که تست پاپ اسمیر به پرده بکارت آسیب وارد می‌کند، نمی‌توان این آزمایش را برای دختران باکره انجام داد. البته احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در افراد بدون فعالیت جنسی هم وجود دارد. اگر پزشک احتمال دهد، شخص دچار سرطان است، این آزمایش باید انجام شود.  


۴۱. در صورت داشتن چه علائمی باید تست پاپ اسمیر بدهم؟

این تست جز چکاپ سلامت خانم‌ها محسوب شده و باید هر سه سال یک‌بار انجام شود. البته باید به برخی علائم سرطان دهانه رحم نیز توجه داشت و در صورت بروز این علائم زودتر از موعد آزمایش را انجام داد. علائمی مانند خونریزی بین پریودها، خونریزی شدید در قاعدگی، درد هنگام مقاربت، خونریزی بعد از مقاربت و درد لگن جز نشانه‌های سرطان دهانه رحم است.


۴۲. تست پاپ اسمیر به تنهایی برای تشخیص زگیل تناسلی کافی است؟

در تست پاپ اسمیر نمی‌توان زگیل تناسلی را تشخیص داد. اما تغییرات سلولی در آزمایش مشخص می‌شود. پزشک می‌تواند برای یافتن علت این تغییرات آزمایش HPV را تجویز کند. در افراد بالای ۳۰ سال برخی پزشکان برای چکاپ سلامت دهانه رحم علاوه بر آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش اچ پی وی را نیز توصیه می‌کنند.

آیا پاپ اسمیر روش مناسبی برای شماست؟ همین الان با متخصص مشورت کن.

۴۳. در صورت داشتن زگیل تناسلی باید تست پاپ اسمیر هم داد؟

زنانی که دچار زگیل تناسلی هستند یا همسر آنها این مشکل را دارد، باید به طور روتین آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. اگر پزشک زگیل‌هایی را روی دهانه رحم تشخیص دهد، باید هر ۳ یا ۶ ماه یک‌بار پاپ اسمیر انجام شود.


۴۴. آیا تست پاپ اسمیر بیماری ایدز را تشخیص می دهد؟

در این آزمایش می‌توان علائم اولیه سرطان دهانه رحم را تشخیص داد. اما برای تشخیص بیماری ایدز یا سایر بیماری‌های مقاربتی این تست کاربردی ندارد. براب تشخیص ایدز لازم است آزمایش خون انجام شود.


۴۵. تست پاپ اسمیر برای تشخیص فیبروم رحم توصیه می شود؟

در تست پاپ اسمیر تغییرات سلولی تشخیص داده می‌شود. فیبروم رحم را می‌توان در معاینه لگن شناسایی کرد. پزشک برای تشخیص دقیق فیبروم، محل و اندازه آن سونوگرافی را توصیه می‌کند.

تست پاپ اسمیر چه کاربردی دارد
در تست پاپ اسمیر تنها تغییرات سلولی قابل بررسی است و نمی‌توان وجود فیبروم رحم را تشخیص داد.

۴۶. تست پاپ اسمیر بیماری های رحم را تشخیص می دهد؟

یکی از سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر تشخیص بیماری‌های رحم توسط این تست است. در این تست نمونه از بافت دهانه رحم برداشته می‌شود. به همین دلیل تغییرات سلولی و بیماری‌های رحم را نمی‌توان با این روش تشخیص داد.


۴۷. پاپ اسمیر چند نوع دارد؟

نتیجه پاپ اسمیر در ۵ کلاس طبقه‌بندی می‌شود. کلاس ۱ طبیعی بوده و سلول مشکوکی وجود ندارد. در کلاس ۲ تغییرات جزئی وجود دارد؛ اما سلول‌های مشکوک به سرطان نیستند. در کلاس ۳ نیز تغییرات سلولی دیده می‌شود؛ اما شخص سرطان ندارد. کلاس ۴ نشانه مراحل اولیه سرطان است و در آزمایش میکروسکوپی تشخیص داده می‌شود. آخرین کلاس، کلاس ۵ است که سرطان در دهانه رحم رشد کرده و ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن سرایت کند.


۴۸. پاپ اسمیر به انگلیسی چه می شود؟

در انگلیسی به این آزمایش Pap smear یا Pap test گفته می‌شود. این تست برای تشخیص تغییرات سلولی، سرطان دهانه رحم یا عفونت کاربرد دارد.


۴۹. چند روز بعد از تست پاپ اسمیر می توان رابطه داشت؟

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که حدود ۲۴ ساعت بعد از انجام آزمایش، رابطه جنسی نداشته باشید. اگر خونریزی دارید یا دچار سوزش در این ناحیه هستید، بهتر است ۲ تا ۳ روز از رابطه جنسی خودداری کنید.


۵۰. تست پاپ اسمیر در منزل ممکن است؟

سواب‌های مخصوصی برای برداشتن نمونه از دهانه رحم وجود دارد که می‌توان بدون نظارت پزشک از آنها استفاده کرد. برخی خانم‌ها به دلایل مختلف نمی‌خواهند برای نمونه‌برداری به پزشک مراجعه کنند. این افراد می‌توانند در خانه نمونه را تهیه کرده و به آزمایشگاه ارسال کنند. البته در این مورد باید نظر پزشک را جویا شوید. ممکن است پزشک شما این روش را توصیه نکند.


۵۱. بعد از پاپ اسمیر چه کنیم؟

ممکن است پس از آزمایش تا چند ساعت خونریزی داشته باشید. این عارضه طبیعی بوده و برطرف می‌شود. اما اگر خونریزی شدید است، باید به پزشک اطلاع دهید. همچنین احتمالا تا دو روز لکه بینی خواهید داشت. بهتر است در این زمان رابطه جنسی نداشته باشید. دو تا سه روز بعد از آزمایش پاپ اسمیر از تامپون استفاده نکنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در این مطلب سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر را عنوان کردیم. اما اگر سوالات بیشتری دارید و می‌خواهید دقیق‌تر در مورد این آزمایش اطلاعات کسب کنید، باید به متخصص زنان یا فوق تخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک در مورد آمادگی برای آزمایش و مراقبت‌های بعد از آن به شما اطلاعات کافی می‌دهد. به‌عنوان‌مثال حداقل دو روز قبل از آزمایش پاپ اسمیر و حداقل یک روز بعد از آن نباید رابطه جنسی داشته باشید. تجهیزات آزمایش مانند اسپکولوم و برس مخصوص توسط پزشک تهیه می‌شود و نیازی نیست آن را از قبل تهیه کنید.

برای مراجعه به بهترین دکتر زنان یا فوق تخصص زنان و زایمان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سوالات رایج درباره آزمایش پاپ اسمیر

  1. مینا گفت:

    سلام من دختر باکره هستم ۳۵ سالمه تازه ازدواج کردم رابطه سطحی داشتم چند بار اما دخول نبوده آیا نیاز به تست پاپ اسمیر دارم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تست پاپ اسمیر لازم نیست

  2. سیمین گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید اگر دختری باکره نباشد و تست پاپ اسمیر دختران باکره را انجام دهد ایا در تست باکره نبودن او مشخص میشود؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله امکان تشخیص دارد

  3. ملودی گفت:

    با سلام من واسه اولین بار تست پاپ اسمیر دادم و ۶۰ ساعت قبلش رابطه داشتم ایرادی نداره؟ و رابطه چه تاثیری داره یعنی ممکنه سلولها رو غیر طبیعی نشون بده؟ یا اگر غیرطبیعی باشن اونا رو طبیعی نشون میده؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام ملودی عزیز
      حداقل دو روز قبل از انجام تست از آمیزش جنسی یا دوش واژینال خودداری کنید. داروهای واژینال، فوم‌های اسپرم کش و انواع کرم‌ها نیز می‌توانند سلول‌های غیرطبیعی را از بین ببرند و در نتیجه آزمایش تغییر ایجاد کنند. همچنین بهتر است در دوره پریود آزمایش پاپ اسمیر انجام ندهید.
      ۶۰ ساعت قبل از ازمایش تغییر معنا داری ایجاد نمی کند

  4. آتوسا کریمی گفت:

    واقعا اینا اطلاعاتیه که باید توی مدرسه آموزش داده بشه ولی متاسفانه راجب همچین جنبه مهمی از سلامت به ما آموزش ندادند 🤦‍♀️ من خودم خیلی از این موارد رو توی خبر
    بررسی تاثیر آزمایش پاپ اسمیر و HPV در سلامت مردم خوندم که از تهران لب منتشر شده بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام آتوسای عزیز
      ممنونم از همراهی شما و کامنت خوب تان

  5. روژا گفت:

    سلام تیت پاپ اسمیر که پزشک گرفته رو چند روز میشه تو خونه نگهداشت ؟ چند روز زمان داره که به آزمایشگاه ببریم ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر روی لام کشیده شده چون فیکس شده میتونید تا چند روز نگه دارید.

  6. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید تست پاپ اسمیر دهانی هم داریم و تجویز میشه ؟ برای hpv

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      تست پاپ اسمیر از دهانه رحم گرفته می شود. اگر فردی ضایعه دهانی داشته باشد از ضایعه توسط متخصص گوش حلق و بینی نمونه برداری شده و در پاتولوژی مشخص می شود.

  7. مرضیه کمالی گفت:

    سلام.
    بعد از پاپ اسمیر برای جلوگیری از عفونت نیازی به مصرف ژل یا کپسول آنتی بیوتیک هست؟

  8. مرضیه کمالی گفت:

    سلام بعد از پاپ اسمیر برای جلوگیری از عفونت نیازی به مصرف ژل یا کپسول آنتی بیوتیک هست ؟

    1. Taki گفت:

      سلام در پاپ اسمیر بیشتر از دو روز نمونه رو نگه داریم بعد بدیم آزمایشگاه خراب میشه؟

    2. لی لی گفت:

      سلام.وقت بخیر.من امروز نمونه پاپ اسمیر گرفتم اما فردا تعطیله و نمیتونم به آزمایشگاه تحویل بدم تا چند روز میشه نمونه رو نگه داشت؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        نمونه پاپ اسمیر بر پایه مایع یا لام را می توان نگه داشت و مشکلی ندارد چون فیکس می شود.

  9. Shagha گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دکتر برام دو تا ازمایش نوشته و من باکره هستم میخواستم ببینم این دو تا ازمایش به پرده بکارت اسیبی نمیرسونه
    Pap smear
    Hpr typiy اگر اشتباه نکنم

    1. ناشناس گفت:

      پاپ اسمیر صد در صد آسیب میزنه

    2. Mino گفت:

      پاپ اسمیر صد در صد آسیب میزنه

  10. ترنم گفت:

    سلام ایا میشود بعد تست پاپ اسمیر در یک روز سونوگرافی رحم انجام داد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      موردی ندارد و می توان بعد از انجام تست پاپ اسمیر نیز سونو رحمی انجام داد.

      1. Slm گفت:

        سلام وقت به خیر قبل از تست پاپ اشکال نداره سونو واژینال بریم؟
        در طول ۱ روز؟