درمان خانگی فشار چشم چیست؟ چه غذاهایی فشار چشم را بالا میبرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش‌های درمان خانگی فشار چشم مانند پرهیز از چربی‌های اشباع شده، تغذیه سالم و ورزش منظم می‌توانند میزان فشار چشم را کاهش دهند. درمان مناسب و به‌موقع فشار چشم از عوارض جانبی جدی مانند آسیب عصب بینایی و نابینایی جلوگیری می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
درمان خانگی فشار چشم چیست؟

گلوکوم، بیماری چشمی جدی است که اگر به موقع درمان نشود، پیامدهای جدی در پی دارد. در واقع، یکی از عوامل اصلی کوری و از دست دادن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، اگرچه این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که مایع اضافی در قسمت جلویی چشم تجمع پیدا کند، چه به دلیل عدم تخلیه مناسب چشم (گلوکوم زاویه باز) و چه به دلیل بسته شدن زاویه تخلیه توسط عنبیه (گلوکوم زاویه بسته). این مایع اضافی فشار چشم را افزایش داده و در صورت عدم درمان، به آسیب عصب بینایی منجر می‌شود. بنابراین، درمان مناسب و به‌موقع فشار چشم از عوارض جانبی جدی مانند آسیب عصب بینایی و نابینایی جلوگیری می‌کند. روش‌های درمان خانگی فشار چشم در کنار روش‌های پزشکی بسیار اثرگذار هستند. اما بهتر است قبل از اقدام خودسرانه با یک چشم پزشک در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و آنلاین دکترتو برای مشاوره با پزشک مورد نظر خود استفاده کنید.

درمان خانگی فشار چشم چیست؟ (کاهش فشار چشم در خانه)

درمان خانگی فشار چشم شامل چند روش ساده اما موثر است. اول اینکه استراحت چشم‌ها اهمیت زیادی دارد. باید از نگاه مداوم به صفحه نمایش موبایل و کامپیوتر خودداری کرد و هر ۲۰ دقیقه، ۲۰ ثانیه به جای دیگری نگاه کنید. استفاده از کمپرس سرد روی چشم ها و انجام تمرینات ساده چشمی مانند حرکت چشم‌ها به چپ و راست یا تمرینات یوگای چشم می‌تواند مفید باشد.

رژیم غذایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، به طوری که باید از مصرف زیاد سدیم، چربی و کافئین پرهیز کرد و در عوض مواد غذایی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها را مصرف نمود. این روش‌های ساده و در دسترس می‌توانند به کاهش فشار چشم در خانه کمک کنند، اما در صورت ادامه مشکل باید حتما به پزشک متخصص چشم مراجعه کرد تا اقدامات لازم برای درمان فشار چشم انجام شود.

آیا درمان خانگی فشار چشم امکانپذیر است؟
درمان خانگی فشار چشم شامل چند روش ساده اما موثر است.

چه غذاهایی فشار چشم را بالا می برد؟

چربی‌های اشباع شده نه تنها باعث افزایش فشار داخل چشم شده، بلکه میزان کلسترول را هم بالا می‌برد. این افزایش فشار اگرچه موقتی است، اما در برخی موارد می‌تواند منجر به عوارض جدی چشمی شود. غذاهایی که فشار چشم را بالا میبرند عبارتند از:

  1. کافئین: کافئین قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و انرژی زا به طور موقت باعث افزایش فشار داخل چشمی می‌شود. این افزایش فشار می‌تواند حداقل به مدت ۹۰ دقیقه ادامه داشته باشد. افرادی که به فشار داخل چشمی بالا مبتلا هستند باید مصرف کافئین را محدود کنند.
  2. نمک: مصرف زیاد نمک و غذاهای شور باعث تجمع مایعات در بدن و در نتیجه افزایش فشار خون و فشار داخل چشمی می‌شود. بنابراین افراد با فشار داخل چشمی بالا باید مصرف نمک را محدود کنند.
  3. چربی‌های اشباع و ترانس: این نوع چربی‌ها که در غذاهای فرآوری شده مثل فست فودها، شیرینی‌ها و غذاهای آماده وجود دارند، می‌توانند باعث افزایش فشار داخل چشمی شوند. به همین دلیل باید مصرف این نوع غذاها محدود شود.
  4. گوشت قرمز: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است با افزایش فشار داخل چشمی مرتبط باشد. البته نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

در مجموع، توصیه می‌شود افراد با فشار داخل چشمی بالا یا در معرض خطر آن، از مصرف بیش از حد این مواد غذایی پرهیز کرده و به جای آن، رژیم غذایی سالم و متعادل با استفاده از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های ماهی و مرغ را دنبال کنند.

نمی‌دونی مصرف چه غذاهایی برای فشار چشم اکیدا ممنوعه؟

از متخصص سوال کن.

غذاهای مفید برای فشار چشم (چه مواد غذایی‌ برای فشار چشم خوب است؟)

غذاهای مفید برای کاهش فشار چشم عبارتند از:

  1. مواد غذایی سرشار از ویتامین ث مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و فلفل دلمه، سبزیجات مانند کلم بروکلی، کاهو و گوجه فرنگی
  2. غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند آجیل و دانه‌های روغنی مانند گردو، بادام و کنجد، چای سبز، میوه‌هایی مانند آووکادو، تمشک و توت فرنگی
  3. غذاهای سرشار از امگا-۳ مانند سالمون، ماهی آزاد و ماهی تن، دانه‌های کتان و روغن
  4. هویج و اسفناج: حاوی بتاکاروتن و لوتئین هستند که به سلامت چشم کمک می‌کنند.
  5. غذاهای کم سدیم
  6. غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و گندم
  7. غلات کامل مانند جو دوسر و جو معمولی: حاوی فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند که فشار داخل چشمی را کاهش می‌دهند.
  8. نان‌های سبوس‌دار حاوی فیبر هستند که باعث کاهش فشار داخل چشمی می‌شود.

میوه‌، سبزی‌ها، غلات کامل، ماهی‌های چرب و مغزها و دانه‌ها انتخاب‌های مناسبی برای افرادی هستند که به دنبال درمان خانگی فشار چشم هستند

متن انگلیسی:
Fish such as salmon, tuna, sardines, and halibut contain high levels of omega-3 fatty acids, which research suggests may help reduce the risk of developing eye disease later in life. Additionally, eating more omega-3s has been shown to decrease glaucoma-related pressure in the eye
ترجمه متن:
ماهی‌هایی مانند سالمون، ماهی تن، ساردین و هالیبوت سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند که تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی در سنین بالاتر کمک کند. علاوه بر این، نشان داده شده است که مصرف بیشتر امگا ۳ باعث کاهش فشار مربوط به گلوکوم در چشم می‌شود.

glaucoma

دمنوش برای درمان فشار چشم

دمنوش‌های مفید برای درمان و کاهش فشار چشم عبارتند از:

  1. دمنوش زنجبیل
  2. دمنوش چای سبز
  3. دمنوش خارمریم
  4. دمنوش بابونه

مصرف منظم این دمنوش‌ها همراه با رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش فشار چشم کمک کند. توصیه می‌شود قبل از مصرف، با پزشک مشورت کنید.

مواد غذایی مفید برای فشار چشم چیست؟
میوه‌، سبزی‌ها، غلات کامل، ماهی‌های چرب و مغزها و دانه‌ها انتخاب‌های مناسبی برای افرادی هستند که به دنبال درمان خانگی فشار چشم هستند.

دارچین و فشار چشم

دارچین می‌تواند گزینه مفیدی برای کمک به کاهش فشار داخل چشم باشد چرا که حاوی ترکیبات ضدالتهابی است که التهاب و فشار داخل چشم را پایین می‌آوردو به‌علاوه اینکه، مصرف دارچین باعث بهبود گردش خون به چشم شده و فشار داخل چشم را کاهش می‌دهد. خواص آنتی‌اکسیدانی دارچین به کاهش استرس اکسیداتیو در چشم کمک کرده و تاثیر مثبتی بر فشار داخل چشم می‌گذارد. 

زنجبیل و فشار چشم

زنجبیل همانند دارچین، دارای خواص ضدالتهابی است که به کاهش التهاب و فشار داخل چشم کمک می‌کند. درواقع، زنجبیل با کاهش فشار خون، فشار داخل چشم را هم کاهش می‌دهد و از تشدید بیماری و بروز عوارض جدی جلوگیری می‌کند.

پرهیز از چربی های ترانس

اسید چرب امگا ۳ نقش مهمی در کاهش فشار داخل چشم ایفا می‌کند. مصرف غذاهای حاوی چربی‌ ترانس بالا اثر مفید امگا ۳ را خنثی کرده و منجر به افزایش فشار داخل چشم می‌شود. بنابراین برای درمان خانگی فشار چشم باید مصرف غذاهای حاوی چربی‌ ترانس را محدود کنید مانند:

  • غذاهای فرآوری شده یا پخته شده
  • غذاهای سرخ شده 
  • بستنی
  • گوشت گاو

کاهش میزان انسولین بدن

یکی از روش‌های خانگی درمان فشار چشم، کاهش مصرف غذاهایی است که باعث افزایش ناگهانی میزان انسولین بدن می‌شوند. قند، ماکارونی، برنج، سیب زمینی و غلات و نان باید از رژیم غذایی این افراد حذف شده یا کمتر شوند. روزی ۳۰ دقیقه ورزش منظم نیز باعث کاهش انسولین می‌شود. 

دیابت داری و انسولین روی فشار چشمت تاثیر گذاشته؟ مشاوره بگیر.

مصرف مواد غذایی حاوی زاکسنتین و لوتئین

حداقل در یکی از وعده‌های غذایی خود این مواد و خوراکی‌ها را مصرف کنید:

  • کلم
  • اسفناج
  • گلاب
  • کلم بروکسل
  • کلم بروکلی
  • زرده تخم مرغ خام

مصرف اسید داکوساگزنئوئیک

این اسید نوعی اسید چرب امگا ۳ است که در ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، صدف و شاه ماهی وجود دارد و مصرف آن باعث حفظ عملکرد سالم شبکیه و جلوگیری از فشار چشم می‌شود.

مدیریت استرس

استرس می‌تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش فشار چشم شود. استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق، مراقبه و یوگا می‌تواند مفید باشد.

ورزش و فشار چشم

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهند که ورزش منظم باعث کاهش فشار چشم می‌شود. هرچند تا سال‌های سال مطالعات پزشکی به این نتیجه رسیده بودند که چند دقیقه بعد از یک جلسه ورزش، فشار داخل چشم پایین می‌آید، اما مطالعات جدید نشان می‌دهند که ورزش منظم می‌تواند در یک دوره طولانی‌تر فشار چشم را پایین بیاورد.

درمان گیاهی برای فشار چشم

برخی گیاهان مفید برای درمان فشار چشم عبارتند از:

  • زالزالک
  • رزماری
  • زنجبیل

همچنین رزماری به علت خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود می‌تواند فشار چشم را تنظیم کند. 

آیا درمان گیاهی برای فشار چشم وجود دارد؟
مصرف برخی از گیاهان و سبزیجات در بهبود علائم فشار چشم موثر هستند.

غذاهای مضر برای فشار چشم (چه مواد غذایی برای فشار چشم خوب نیست؟)

غذاهای مضر برای فشار چشم عبارتند از:

ماده غذاییمضرات
غذاهای فرآوری شده (اسنک‌ها، نوشابه‌های گازدار، غذاهای آماده)حاوی سدیم بالا، قند افزوده و چربی‌های ترانس که می‌توانند به افزایش فشار خون و التهاب کمک کنند.
گوشت‌های قرمز و فرآوری شده (سوسیس، کالباس)مصرف زیاد این مواد غذایی می‌تواند به افزایش التهاب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.
کافئین (قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا)برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیاد کافئین می‌تواند فشار خون را افزایش داده و بر فشار چشم تاثیر بگذارد.
الکلمصرف زیاد الکل می‌تواند به کبد آسیب رسانده و بر فشار خون تاثیر بگذارد.
شکرمصرف زیاد شکر می‌تواند به افزایش وزن، مقاومت به انسولین و التهاب کمک کند که همه این عوامل می‌توانند بر فشار چشم تاثیر بگذارند.
مواد غذایی مضر برای فشار چشم

این مواد غذایی با افزایش سطح قند خون، التهاب و فشار خون موجب افزایش فشار داخل چشمی می‌شوند. بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها پرهیز کرده و به جای آن سراغ غذاهای سالم و مغذی بروید.

قهوه و فشار چشم

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش موقتی فشار داخل چشم شده و این افزایش فشار در افراد مبتلا به گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم) تشدید می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف قهوه می‌تواند باعث کاهش فشار داخل چشم در بعضی افراد شود. این کاهش احتمالا به دلیل تلثیر قهوه بر گردش خون باشد.

در برخی موارد، قهوه ممکن است باعث افزایش و کاهش فشار چشم هردو شود. این تاثیر مختلط ممکن است به دلیل عوامل مختلف فردی مانند سن، جنسیت، سابقه پزشکی و غیره باشد. به طور کلی، توصیه می‌شود افراد مبتلا به گلوکوم یا مشکلات فشار چشم، قبل از مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنند تا تأثیر آن بر فشار چشم آنها مشخص شود. برخی ممکن است نیاز به محدودیت مصرف قهوه داشته باشند.

به‌طورکلی، مصرف کافئین باعث افزایش فشار چشم می‌شود و در بیماران مبتلا به گلوکوم خطرناک است چرا که باعث تشدید بیماری می‌شود. زمانی که مایع چشم در قسمت جلویی چشم جمع شده و فشار روی عصب‌های بینایی زیاد شود، گلوکوم به‌وجود می‌آید. 

آیا با درمان خانگی می توان فشار چشم را برطرف کرد؟

خیر، درمان خانگی به تنهایی نمی‌تواند فشار چشم را به طور کامل برطرف کند. فشار چشم معمولا نیاز به درمان تخصصی و مراقبت ‌های پزشکی دارد. درمان‌های خانگی و گیاهی می‌توانند تا حدودی کمک کننده باشند، اما در موارد شدید نیاز به مداخله پزشکی است. برخی از روش‌های خانگی که ممکن است تا حدودی در کاهش فشار چشم موثر باشند عبارتند از:

  1. انجام تمرینات چشمی و تکنیک‌های آرام‌سازی مانند یوگا یا مدیتیشن
  2. استفاده از گیاهان دارویی مانند زالزالک، زنجبیل و رزماری در مقادیر متعادل
  3. سبک زندگی سالم شامل خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش منظم
  4. استفاده از کمپرس گرم برای بهبود گردش خون اطراف چشم

اما این روش‌ها نمی‌توانند جایگزین درمان پزشکی مناسب برای فشار چشم باشند. در صورت وجود هرگونه مشکل چشمی، حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان‌های خانگی و استفاده از گیاهان دارویی می‌توانند تا حدودی در کاهش فشار چشم موثر باشند، اما به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین درمان تخصصی پزشکی شوند. فشار چشم، مشکل و بیماری پزشکی است که نیاز به ارزیابی دقیق و مراقبت‌های تخصصی دارد. درمان‌ خانگی فشار چشم در بهترین حالت می‌توانند تا حدی علائم را تسکین بدهند، اما برای درمان قطعی و پیشگیری از عوارض احتمالی، مراجعه به دکتر متخصص چشم ضروری است. بنابراین، هرچند استفاده از روش‌های سنتی و گیاهی می‌تواند مفید باشد، اما افراد مبتلا به فشار چشم باید حتما تحت نظر چشم پزشک مجرب درمان شوند. اما شما می‌توانید سوالات خود را از طریق خدمات غیرحضوری دکترتو به صورت مشاوره آنلاین چشم پزشکی مطرح کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کربوهیدرات‌های ساده باعث بالا رفتن میزان انسولین، افزایش فشار خون و بالا رفتن فشار داخل چشم می‌شوند. مصرف الکل و کافئین هم فشار چشم را بالا می‌برد. مصرف زیاد مایعات و آب در یک وعده هم باعث افزایش فشار داخل چشمی می‌شود. شواهد نشان می‌دهند که کافئین می‌تواند باعث افزایش چند واحدی فشار چشم شود که حداقل به مدت ۹۰ دقیقه ادامه دارد. با این حال، آیا این افزایش فشار نگران‌کننده است یا نه، موضوعی است که بهتر است بین بیمار و پزشک متخصص چشم بررسی شود. یک قاعده کلی این است که در مصرف کافئین، میانه‌روی پیشه کنید.

بله، برای درمان خانگی فشار چشم به مشورت پزشک متخصص چشم نیاز است. اگرچه برخی از روش‌های درمان خانگی مانند استفاده از گیاهان دارویی و تکنیک‌های آرام‌سازی می‌توانند تا حدودی در کاهش فشار چشم موثر باشند، اما فشار چشم یک مشکل پزشکی است که نیاز به ارزیابی و مراقبت تخصصی دارد. چشم پزشک می‌تواند با انجام معاینات و آزمایشات لازم، علت اصلی فشار چشم را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند. درمان‌های خانگی صرفا می‌توانند به عنوان مکمل درمان‌های تخصصی مطرح باشند، اما نمی‌توانند جایگزین درمان پزشکی شوند. بنابراین برای درمان موفقیت‌آمیز فشار چشم، مشورت با پزشک متخصص چشم ضروری است.

خیر، درمان خانگی فشار چشم نمی‌تواند جایگزین دارو شود. درمان‌های خانگی مکمل درمان‌های دارویی هستند و می‌توانند به کاهش فشار چشم کمک کنند، اما به تنهایی کافی نیستند.

خیر، زنجبیل فشار چشم را بالا نمی‌برد. برعکس، برخی مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل ممکن است در کاهش فشار چشم موثر باشد. اگرچه تاثیر قطعی زنجبیل بر فشار چشم هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما به عنوان یک درمان مکمل و طبیعی می‌تواند در کنار داروهای تجویزی پزشک مفید باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خانگی فشار چشم

  1. مسعود رضایی گفت:

    سلام عالی بود چون خودم چند ساله که دچار فشار چشم هستم و حدود یکساله که تحت درمان می باشم .
    چگونه میتونم به شما دسترسی داشته باشم
    من شیرازم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بسیار عالی
      راه های ارتباطی ما همین کامنت ها
      و گروه تلگرامی ماست
      برای نوبت پزشک هم می توانید از لینک زیر وارد شوید

      متخصص چشم